معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

پاورپوینت معماری بومی رودبار

پاورپوینت معماری بومی رودبار


تاریخ ایجاد 17/11/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45   قیمت: 2800 تومان   حجم فایل: 994 kb  تعدادمشاهده  22


 
معرفی :
 
رودبار از شهرستان‌های جنوبی استان گیلان است. مرکز این شهرستان شهر رودبار است. شهرستان رودبار بخاطر داشتن باغهای زیتون شهرت دارد.
 
سایر عناوین موجود
 
اقلیم شناسی معماری رودبار :
طراحی اقلیمی :
روشهای دستیابی به اهداف عمدة‌طراحی اقلیمی بشرح زیر می باشد .
 عناصر اقلیمی تاثیر گذار در معماریرودبار :
کاربرد و نقش آب و هوا در معماری و پروژه های ساختمانی رودبار :
شکل بنا و نور و روشنائی :
شکل بنا و تعادل حرارتی :


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت معماری ,بومی رودبار ,معماری رودبار ,اقلیم رودبار ,تنظیم شرایط محیطی ,رودبار ,اقلیم شناسی معماری رودبار : ,طراحی اقلیمی : ,روشهای دستیابی به اهداف ,عمدة‌طراحی اقلیمی , عناصر اقلیمی تاثیر گذار,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت معماری و اقلیم ماسوله ، هنر معماری ، مورفولوژی ، ساختار ، مصالح

اصول استفاده شده در معماری ایرانی


اصول استفاده شده در معماری ایرانی



تاریخ ایجاد 07/12/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 1294 kb  تعدادمشاهده  17


اصول استفاده شده در معماری ایرانی
بخش آغازین مطلب
 
معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.به طور کلی میتوان معماری ایرانی را در این 5 اصل مشاهده کرد.
 
معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.به طور کلی میتوان معماری ایرانی را در این 5 اصل مشاهده کرد.
 
١- درونگرایی:
یکی از باورهای مردم ایران زندگی شخصی و حرمت آن بوده که این امر به گونه ‌ ای معماری ایران را درون ‌ گرا ساخته است. معماران ایرانی با سامان ‌ دهی اندام ‌ های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان ‌ سرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا می ‌ کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می ‌ داد.
 
درون گرایی مفهومی است که به صورت یک اصل در معماری ایران وجود داشته و با حضوری آشکار ، به صورتهای متنوع ، قابل درک و مشاهده است .
اصولاً در ساماندهی اندام های گوناگون ساختمان به ویژه خانه های سنتی، باورهای مردم، بسیار کارساز بوده است. یکی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی و حُرمت آن و نیز عزت نفس ایرانیان بوده که این امر به گونه ای معماری ایران را درون گرا ساخته است .
 
معماران ایرانی با ساماندهی اندامهای ساختمان در گرداگرد یک یا چند میانسرا، ساختمان را ازجهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می‌داد. خانه های درونگرا در اقلیم گرم و خشک، همچون بهشتی در دل کویر هستند، فضای درونگرا مانند آغوش گرم بسته است واز هر سو رو به درون دارد.
 
سر در این خانه ها دارای دو سکو بود و درها دارای دو کوبه‌ی جدا ویژه‌ی مردان و زنان. دو دالان یکی از بخش بیرونی و دیگری از بخش اندرونی خانه به هشتی راه داشتند. اندرونی‌جایگاه زندگی خانواده بوده و ‌بیگانگان بدان راه نداشتند.
بیرونی، ویژه‌ی مهمانان و بیگانگان بود که جداگانه پذیرایی می شدند و گاهی مهمانان در بالاخانه (اتاق روی هشتی) که به اندرونی نزدیک بود پذیرایی می شدند.
 
بخش بیرونی، آذین‌های بیشتری نسبت به اندرونی داشت. معماران حتی در ساختمان‌های برونگرا مانند کوشک میان باغ ها، نیز درونگرایی را پاس می داشتند. کوشک ها ساختمانهایی برونگرا بودند که گرداگرد آنها باز بود و از هر سو به بیرون باز می شدند. بیشتر خانه های غربی یا شرق آسیا چنین هستند..
 
خانه های برونگرا در برخی سرزمینهای ایران نیز ساخته می شود. مانند کردستان، لرستان و شمال ایران، ولی در سرزمین های میانی و گرم و خشک ایران، خانه های درونگرا، پاسخ در خوری برای خشکی هوا، بادهای آزاردهنده، شن های روان و آفتاب تند هستند.
 
ویژگی معماری غیر قابل انکار آثار و ابنیه ای مانند خانه ، مسجد ، مدرسه ، کاروانسرا حمام و غیره مربوط به خصوصیت درون گرایانه آن است که ریشه ای عمیق در مبانی و اصول اجتماعی –فلسفیاینسرزمیندارد .
 
با یک ارزیابی ساده می توان دریافت که در فرهنگ این نوع معماری ، ارزش واقعی به جوهر و هسته باطنی آن داده شده است و پوسته ظاهری ، صرفا پوششی مجازی است که از حقیقتی محافظت می کند و غنای درونی وسربسته آن تعیین کننده جوهر و هستی راستین بنا است و قابل قیاس با وجوهات و فضای بیرونی نیست .
 
درون گرایی در جستجوی حفظ حریم محیطی است که در آن شرایط کالبدی با پشتوانه تفکر ، تعمق و عبادت به منظور رسیدن به اصل خویش و یافتن طمانینه‌ی خاطر و آرامش اصیل در درون ، به نظمی موزون و متعالی رسیده است . به طور اعم و بر اساس تفکر شرقی و در سرزمینهای اسلامی ؛ جوهر فضا در باطن است و حیاط درونی ، به وجود آورنده اساس فضا است.
 
٢- پرهیز از بیهودگی:
در معماری ایران تلاش می شده کار بیهوده در ساختمان سازی نکنند و از اسراف پرهیز می کردند. این اصل هم پیش از اسلام و هم پس از آن مراعات می شده است. در قرآن کریم آمده "مومنان،آنانکه از بیهودگی روی گردانند"(سوره ی مومنون،آیه سوم.)
 
اگر در کشورهای دیگر،هنرهای وابسته به معماری مانند نگارگری(نقاشی)و سنگتراشی،پیرایه(آذین)به شمار می آمده، در کشور ما هرگز چنین نبوده است.گره سازی با گچ و کاشی و خشت و آجر و به گفته ی خود معماران،"آمود" و اندود بیشتر بخشی از کار بنیادی ساختمان است. اگر نیاز باد در زیر پوشش آسمانه (سقف)،پنامی (عایقی) در برابر گرما و سرما ساخته شود یا افراز بنا که ناگزیر پرو پیمون است و نمی تواند به دلخواه معمار کوتاهتر شود،تنها با افزودن کاربندی می توان آنرا کوتاهتر و "بِاندام" و مردم وار کرد. اگر اُرسی(باز) و روزن با چوب یا گچ و شیشه های خرد و رنگین گره سازی می شود. برای این است که در پیش آفتاب تند و گاهی سوزان،پناهی باشد تا چشم را نیازارد و اگر گنبدی از تیزه تا پاکار با کاشی پوشیده می شود تنها برای زیبایی نیست. وانگهی باید دانست که واژه ی "زیبا" به معنای "زیبنده بودن" و تناسب داشتن است نه قشنگی و جمال.
 
در زیگورات چغازنبیل از 1250 پیش از میلاد،می توان کاربرد کاشی را دید. در این ساختمان،اِزاره دیوارها را با کاشی آبی آمود کرده اند. چون هنگام رفت و آمد مردم،برخورد به پای دیوار بیشتر بوده است،و چون خشت در برابر باران آسیب می دیده،نمای ساختمان را با آجر پوشانده اند.
 
معماران ایرانی در جاهایی که مردم در آن بر زمین می نشستند و به دیوار تکیه می زدند،برای افزایش پایداری ازاره دیوار،آنرا با اندودی از گچ که با کتیرا آمیخته شده بود،تا بلندی یک گز(هر گز برابر 66/106 سانتیمتر)اندود می کردند که رویه ای سخت به دست می آمد،به گونه ای که خراشیدن آن دشوار بود.ازاره بیرونی ساختمان را هم بیشتر با سنگ کار می کردند.
 
همچنین از کاشی در آمود گنبدها بهره گیری می کردند و آنرا پر از نقش و نگار می کردند. این تکه های رنگی کاشی،آسانتر تعمیر و بازسازی می شدند.کاشی عمر زیادی ندارد و پس از زمانی از جا کنده شده و فرو می ریزد،به ویژه در جاهایی که برف و یخ هم باشد. اگر رویه ای یکرنگ باشد،بازسازی بخش کنده شده دشوار می شود و کار دو زنگ در می آید.ولی هنگامی که تکه تکه و چند رنگ باشد کار آسانتر است.
 
٣- مردم واری( محوری):
مردم محوری به معنای رعایت تناسب میان اندام ‌ های ساختمانی با اندام ‌ های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان ‌ سازی است. در ایران هم مثل مکان ‌ های دیگر، معماری هنری وابسته به زندگی است. معمار ایرانی بلندای درگاه را به اندازه بالای مردم می ‌ گرفته و روزن و روشندان را چنان می آراسته که فروغ خورشید و پرتو ماه را به اندازه دلخواه به درون سرا می آورد. پهنای اتاق خواب به اندازه یک بستر است و افراز طاقچه به اندازه ای است که نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار که مخصوص مهمان است به اندازه ‌ ای پهناور و باشکوه بوده که شایسته پذیرایی باشد.
 
۴- خودبسندگی:
معماران ایرانی تلاش می کردند ساختمایه ی مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاها به دست می آوردند و چنان ساختمان می کردند که نیازمند به ساختمایه ی جاهای دیگر نباشد و "خودبسنده" باشند. بدین گونه کار ساخت با شتاب بیشتری انجام می شده و ساختمان با طبیعت پیرامون خود"سازوارتر" در می آمده است و هنگام نوسازی آن نیز همیشه ساختمایه ی آن در دسترس بوده است.
 
معماران ایرانی بر این باور بودند که ساختمایه باید "بوم آورد" یا "ایدری"(اینجایی) باشد. به گفته ی دیگر فرآورده (محصول) همان جایی باشد که ساختمان ساخته می شود و تا آنجا که شدنی است از امکانات محلی بهره گیری شود.
 
برای نمونه در ساخت پارسه(تخت جمشید)،بهترین را از یک کان(معمدن)در نزدیکی دشت مرغاب به دست می آوردند و با ارابه های چوبی به پارسه می رساندند. این سنگ را بیشتر برای روکش دیوارهای ستبرخشتی به کار می بردند.فرآوردن خشت نیز کاری بسیار ساده بوده است.
 
معماران ایران تا آنجا که می شد تلاش داشتند ساختمایه ی مرغوب به کار برند و با بهترین گونه ی خاک،گچ،آهک و سنگ کار می کردند.اگر فرآوردن و آماده ساختن آن از همانجا شدنی نبود،از جای دورتر بهره می گرفتند.برای نمونه چون خاک پیرامون شیراز،"ریگ بوم" بود،به کار آجر ساختن نمی خورد،پس خاک رُس بهتر از لار یا از خان خوره(آبادای میان را اصفهان) به دست می آوردند.یا در کناره ی کویر،چون خاک شوره دار بود،آجر خوبی به دست نمی آمد.پس هنگام کار این آجرها را میان چند رج خشت می چیدند و برای از میان بردن شوره ی آنها،دوغابی به نام "فرش آهک" به کار می بردند که با ماسه ی نرم درست می شد.
 
نمونه ی دیگر از خودبسندگی و بهره گیری از امکانات موجود،در ساخت میانسرای(حیاط) گود یا "باغچال"یا گودال باغچه در خانه ها بود.برای گودکردن ساختمان و دسترسی به آب،ناگزیر باید خاکبرداری فراوانی می شد.در تهران،آب روگذر بود و از آن برای پرکردن آب انبارها بهره می بردند.در کاشان،زواره و نایین آب زیرگذر بود،برای همین میانسرا را چنان گود می ساختند که تنه ی درختان باغچه در گودی پنهان می شد.معماران خاک برداشته شده را دوباره در همان ساختمان به کار می بردند.گود شدن ساختمان به ایستایی تاق ها نیز کمک می کرد.چون زمین،پشت بند در برابر رانش بود.
 
باز برای نمونه،در محله ی شارستان یزد،زمین تا ژرفای دو متری از جنس خاک رُس و پایین تر از آن،جنسی به نام"چلو" یا"کرشک" است که لایه ای بسیار سخت است. معماران خاک رُس را برداشته و روی لایه ی سخت،با همان خاک ساختمان می ساختند.
 
یکی از نکات مهم در معماری ایران این است که اساساً یکی از انگیزه های بنیادی در ساخت آسمانه خمیده ی تاقی و گنبدی و بهره گیری گسترده از آنها،این بوده که چوب مناسب برای ساختمان سازی در همه جا یافت نمی شده است.ولی فرآوردن خشت و آجر ساده بود.معماران هم دست به نوآوری هایی زدند که با خشت و آجر بتوان دهانه های بزرگ را پوشاند.آنها گونه های فراوانی از چفد مازه دار و تیزه دار را به کار گرفتند.
 
از چفد مازه دار در زیگورات چغازنبیل و از چفد تیزه دار در سد درودزن شیراز بهره گیری شده است.تاق و گنبد را می شد با خشت که ساختمایه ای ناپایدار است هم ساخت.برای نمونه،آسمانه یخچالهای سنتی،گنبد بستو بوده که با خشت ساخته می شده،چون بسیار کمتر از آجر،گرمای بیرون را از خود می گذراند.این گنبدهای خشتی بسیار هم پایدار بودند.(در زمین لرزه ی طبس،ساختمان های بتنی پیش فشرده ویران شدند،ولی یخچالها که با گنبد کلنبو ساخته شده بودند بر جای ماندند.)
 
بدین گونه شاید بتوان انگیزه ی بنیادی بهره گیری از تاق و گنبد در معماری ایران را باور به "خودبسندگی" در ساختمان سازی دانست.
 
 
۵- نیارش:
واژه ی"نیارش"در معماری گذشته ی ایران بسیار به کار می رفته است.نیارش به دانش ایستایی،فن ساختمان و ساختمایه (مصالح)شناسی گفته می شده است.
 
معماران گذشته به نیارش ساختمان بسیار توجه می کردند و آنرا از زیبایی جدا نمی دانستند.آنها به تجربه به اندازه هایی برای پوشش ها و دهانه ها و جرزها دست یافته بودند که همه بر پایه ی نیارش به دست آمده بود. "پیمون"،اندازه های خردو یکسانی بود که در هرجا در خور نیازی که بدان بود به کار گرفته می شد. پیروی از پیمون هرگونه نگرانی معمار را درباره ی نااستواری یا نازیبایی ساختمان از میان می برده،چنانکه یک گِلکار نه چندان چیره دست در روستایی دور افتاده می توانست با به کار بردن آن،پوشش گنبدی را به همان گونه انجام دهد که معمار کار آزموده و استاد پایتخت.معماران همراه با بهره گیری از پیمون و تکرار آن را در اندازه ها و اندام ها،ساختمان ها را بسیار گوناگون از کار در می آوردند. هیچ دو ساختمانی یکسان در نمی آمد و هر یک ویژگی خود را داشت،گرچه از یک پیمون در آنها پیروی شده بود.


کلمات کلیدی مرتبط:
اصول استفاده شده در معماری ایرانی ,بخش آغازین مطلب , ,معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگو,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

پاورپوینت معماری اصیل ایرانی

پاورپوینت معماری اصیل ایرانی


تاریخ ایجاد 15/12/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 25 اسلاید   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  10


بخشی از مطلب
 
 چنانچه با نگاهی موشکافانه ساختار ابنیه تاریخی اصفهان، بادگیرهای شهر یزد، هسته مرکزی و قدیمی شهر اراک، باغ فین در کاشان و یا حتی خانه های ماسوله و در مجموع، بافت بکر و قدیمی دیگر شهرهای کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ملاحظه خواهیم کرد که معماران قدیم ایران با چه وسواسی تمام زوایا و جوانب احداث ساخت و سازهای شهری به ویژه واحدهای مسکونی را مورد توجه قرار می دادند.
 
چنانچه با نگاهی موشکافانه ساختار ابنیه تاریخی اصفهان، بادگیرهای شهر یزد، هسته مرکزی و قدیمی شهر اراک، باغ فین در کاشان و یا حتی خانه های ماسوله و در مجموع، بافت بکر و قدیمی دیگر شهرهای کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ملاحظه خواهیم کرد که معماران قدیم ایران با چه وسواسی تمام زوایا و جوانب احداث ساخت و سازهای شهری به ویژه واحدهای مسکونی را مورد توجه قرار می دادند.
 
دوراندیشی و توجه دقیق به سمت قبله، آفتابگیر بودن، جهت باد، استفاده از ظرفیت های طبیعی برای گرم یا خنک کردن ساختمانها، استفاده بهینه از محیط، محفوظ و محصور بودن محیط داخلی، آبنما (حوض) و فضای سبز، جریان داشتن نهر آب در تمام معابر و یا حتی بکار بردن شگردهایی در ساخت و ساز برای مقابله با تهاجم احتمالی دشمن و در عین حال توجه هنرمندانه به ظرافت های کار و سایر اصول معماری، همگی حکایت از عمق نگاه دقیق، همه جانبه و خالصانه معماران قدیم در ساخت و ساز ابنیه آن زمان دارد، اما اینک در مقایسه معماری قدیم با مهندسی جدید درخواهیم یافت که علی رغم شگفتی های معماری نوین و خلق سازه های کاملا مدرن و با عظمت مانند برج میلاد، گاهی نه تنها در فرایند احداث یک ساختمان، نکات مذکور به فراموشی سپرده می شود، بلکه در برخی موارد به هنگام تهیه نقشه شهرهای جدید، چگونگی تامین و یا محل احداث مهم ترین و اصلی ترین زیرساخت های مورد نیاز شهر از جمله؛ شبکه های آب، برق، گاز، فاضلاب، مخابرات و یا مواردی مانند؛ مسجد، مدرسه، مرکز خرید، پارکینگ و راه های دسترسی و گاهی حتی ساده ترین اصول فنی نیز مورد غفلت قرار گرفته و یا متناسب با توسعه شهری صورت نمی گیرد.
 
گروهی از متخصصین و صاحبنظران این عرصه، مشکل اصلی در این زمینه را ناشی از پیچیدگی های مهندسی عصر حاضر می دانند، اما باید توجه داشته باشیم که اگرچه گسترش فناوری های نوین ، پیچیدگی مهندسی جدید را دو چندان نموده اما اولا به موازات این تحولات، ابزار و امکانات جدید فنی و مهندسی، کارها را تا حد زیادی تسهیل نموده و ثانیا با پیدایش تخصص های متعدد در این بخش، مسئولیت ها نیز تقسیم و توزیع شده است.
 
بنابراین مهم ترین سوال این است که علت این نابسامانی ها در بخش ساخت و ساز چیست؟
 
در پاسخ به این سوال باید علت را در عوامل مختلف جست وجو کرد، اما در عین حال بدیهی است، وقتی برخی از مهندسین جویای نام و شهرت ، بدون توجه به ارزش های اجتماعی، اصول اساسی و انتظارات واقعی از یک سازه شهری، تمام توان خود را معطوف طراحی های پیچیده، درهم برهم و ناکارآمد و نوآوری در شکل و نمای ظاهری ابنیه و ساختمان ها خلاصه می نمایند، نباید انتظار داشت که سایر نکات مورد توجه قرار گیرد و لذا دیگر مسائلی مانند؛ حذف نقاط پرت و استفاده بهینه از فضا، اشراف پنجره خانه ها بر یکدیگر، کم توجهی در بکار بردن عایق های مناسب برای جلوگیری از انتقال صدا در مجتمع های آپارتمانی، قرار گرفتن لوله هواکش فاضلاب در کنار کانال کولر، نصب دودکش موتورخانه شوفاژ بر فراز نورگیر بدون پوشش ساختمان، تعبیه سرویس بهداشتی در مکان های نامناسب و در معرض دید، یافتن راه چاره برای جلوگیری از آلودگی صوتی ناشی از صدای آب جاری در لوله های آب و شبکه فاضلاب ساختمان و سایر موارد مشابه، اهمیت خود را از دست خواهد داد.
 
مشکل این است که متاسفانه عوارض این گونه نگاه، فقط به ساخت ابنیه مسکونی و اداری محدود نشده و ساخت دیگر سازه ها و تاسیسات شهری را هم مشمول خسارات خود ساخته است، در واقع مشاهده نواقصی مانند، اختلاف سطح غیراصولی برخی پیاده روها با کف حیاط منازل و سطح خیابان ها، فرو رفتگی ها و شیب نامناسب برخی معابر که به هنگام بارندگی غرق در آب می شوند، ساخت نهرهای کم عمق و باریک در نقاط آبگیر و متقابلا احداث نهرهای عریض و عمیق در نقاط مرتفع برای جمع آوری آبهای سطحی یا عدم تطبیق ساختار سازه ها با شرایط جوی و محیطی و تخریب و استهلاک زودهنگام جداول، آسفالت خیابان ها، موزائیک فرش پیاده روها و ده ها مورد مشابه دیگر، بیانگر این حقیقت است که بخشی از کارآمدترین سرمایه های انسانی این
 
مرز و بوم در انتخاب مسیر خود در این زمینه، دچار گمراهی و انحراف شده اند.
 
طبیعی است که در سایه این رویکرد غلط، نه تنها دیگر وجدان کار، معنای خود را از دست می دهد و کسی به نکات فنی و رفع نواقص پنهان و دور از چشم کارفرما نمی اندیشد، بلکه تمام تلاش خود را صرف آن خواهد ساخت تا کاستی های بنا را در زیر پوسته بزک شده ساختمان پنهان سازد و این گونه است که پس از مدتی نه چندان طولانی، استهلاک زود هنگام ساختمان از درون و برون آغاز و تعمیرات پی درپی بخش های مختلف سازه، کلید خورده و هزینه های غیرمنطقی و پیش بینی نشده جدیدی به دولت و مردم تحمیل می گردد.
 
به این ترتیب به نظر می رسد حکایت شهرسازی ما در سال های اخیر، در بسیاری از موارد مشابه داستان کلاغی است که قصد داشت راه رفتن کبک را بیاموزد، درحالی که راه رفتن خود را نیز از یاد برد، چرا که به رغم تمام تلاش های صورت گرفته برای احیاء و بکارگیری اصول و ارزشهای ایرانی اسلامی، هنوز در تطبیق با فناوری های نوین و ارائه الگوهای بومی و متناسب با نیاز روز جامعه در عرصه فعالیت های عمرانی، توفیق لازم و شایسته ایران اسلامی را کسب نکرده ایم.
 
همان گونه که قبلا اشاره شد، عوامل مختلفی در بروز این نابسامانی ها نقش دارند که علاوه بر موارد فوق، می توان به ضعف در سیستم آموزش عالی، ضعف در تدوین و اجرای درست قوانین و مقررات، عدم هماهنگی و انسجام لازم و کافی بین متولیان امر، سهل انگاری دستگاه های مربوطه از جمله؛ وزارت راه و شهرسازی وسازمان نظام مهندسی کشور در اعطای مجوز فعالیت های مهندسی به افراد و فقدان نظارت نظام یافته، اصولی و هدفمند، به عنوان مهم ترین مشکلات مربوط به این موضوع اشاره کرد.
 
در هرحال امید است، مسئولین محترم همچون سایر عرصه ها، رفع مشکلات این بخش را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و به زودی شاهد احیاء مجدد معماری ایرانی اسلامی به معنای واقعی آن باشیم.


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب , , چنانچه با نگاهی موشکافانه ساختار ابنیه تاریخی اصفهان، بادگیرهای شهر یزد، هسته مرکزی و قدیمی شهر اراک، باغ فین در کاشان و یا حتی خانه های ماسوله و در مجموع، بافت بکر و قدیمی دیگر شهرهای کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ملاحظه خواهیم کرد که معماران قدیم ایران با چه وسواسی تمام زوایا و جو,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

پاورپوینت معماری ایران در زمان صفویه

پاورپوینت معماری ایران در زمان صفویه


تاریخ ایجاد 15/12/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 43 اسلاید   قیمت: 7000 تومان   حجم فایل: 1935 kb  تعدادمشاهده  19


بخشی از مطلب.
 
 
 
پایتخت صفویان، در آغاز شهر قزوین بود و توسط شاه عباس اول به اصفهان منتقل گردید. شاە عباس اول به معماری باشکوه علاقه زیادی داشت. وی پس از انتقال پایتخت به اصفهان اقدام به ساخت کوشک ها، کاخ ها، مساجد و میدان ها و بازارهای مجلل کرد. همین مطلب دربارۀ شاه طهماسب در قزوین نقل شده است.
 
پایتخت صفویان، در آغاز شهر قزوین بود و توسط شاه عباس اول به اصفهان منتقل گردید. شاە عباس اول به معماری باشکوه علاقه زیادی داشت. وی پس از انتقال پایتخت به اصفهان اقدام به ساخت کوشک ها، کاخ ها، مساجد و میدان ها و بازارهای مجلل کرد. همین مطلب دربارۀ شاه طهماسب در قزوین نقل شده است.
 
آستانهٔ حضرت معصومه (ع) در قم در زمان شاه اسماعیل ساخته شد ولی ساختمان های فرعی آن، بعضی در زمان قاجار ساخته شد.
 
شاەعباس شیفتهٔ عمران و معماری بود. در دوران او بیشتر بناهای مذهبی ایران پوشش کاشی کاری یافتند.
 
در آغاز سلطنت شاه عباس مسجد شیخ لطف الله در اصفهان ساخته شد که فاقد حیاط بود و تالار گنبد دار آن از داخل و خارج با کاشی لعابدار رنگین به شکل معرق پوشانده شده بود. پس از آن شاه عباس در سمت دیگر میدان بزرگ شاه، مسجد دیگری ساخت.
 
مسجد امام اصفهان از زیباترین بناهای مذهبی جهان اسلام است. نام این مسجد پس از انقلاب به مسجد امام تغییر یافت. آغاز بنای این مسجد سال ۱۹۹۱ هـ . ش و پایان آن سال ۱۰۱۷ هـ . ش می باشد. این بنا به شیوهٔ چهار ایوانی و اوج سنت مسجدسازی هزار سالهٔ ایران است.
 
یکی دیگر از آثار دوران شاه عباس بازسازی مجموعهٔ مرقد مطهر حضرت رضا (ع) است. شاه عباس که با پای پیاده به زیارت آن حضرت رفته بود در سال ۹۷۶ هـ . ش وارد مشهد شد و بازسازی مدفن آن حضرت در سال ۹۸۰ هـ .ش آغاز شد. این مجموعه شامل بیش از ۳۰ بناست و معرف بیش از ۵ سده ساختمان سازی و تعمیرات است. ۴ صحن قدیمی دارد و در زمان جمهوری اسلامی نیز چند صحن به آنها افزوده است. علاوه بر آنها، مسجدها، شبستان ها، مدرسه ها، کتابخانه ها، نمازخانه ها، کاروانسراها، حمام ها، بازار و بازارچه ها داشته است که این بناهای اخیر ویران شده اند تا مجموعه گسترش یابد.
 
ساختمان گنبد مرقد به دست الله وردی خان همزمان با ساختمان مسجد شیخ لطف الله و به دست امیر اصفهانی معمار ساخته شده است.
 
از نظر اصالت و استحکام بناهای دوره صفوی به پای بناهای دوره سلجوقی نمی رسد. اما ویژه کاری ها و تزئینات بیشتر مورد توجه معماران عهد صفوی بوده است. بناهای دوران صفوی شهر اصفهان را به صورت موزه ای دیدنی در آورده است.
 
از بناهای غیرمذهبی عهد شاه عباس کاخ عالی قاپو را می توان نام برد. این کاخ با اتاق های کوچک و تودرتو و طبقات متعدد و سبک که روی هم قرار دارند، از جهت ظرافت و زیبایی مدت چهار قرن ایرانیان و جهانیان را فریفته خود ساخته است. عالی قاپو در کنار میدان نقش و روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.
 
تعدادی مقبره های گنبددار نیز در زمان شاه عباس و پس از او ساخته شده اند که مهم ترین آنها مقبرهٔ خواجه ربیع است که در باغی بیرون از مشهد مقدس ساخته شده است. از دیگر مجموعه های معماری دورهٔ صفوی خانقاه شیخ صفی در اردبیل است که از یک رشته صحن هایی که به گروهی از ساختمان های چند ایوانی گنبدار ختم می شود، تشکیل شده است. همچنین می توان از کاخ کوچک هشت بهشت و مدرسه کاروانسرای مادرشاه نام برد.
 
از دیگر آثار معماری در زمان صفویان چندین حمام و پل و بازار و سراهای تجاری در کنار بازارها هستند. بازارها همان روال سنتی کهن را دارند، با سقف گنبدی شکل و سراها تقریباً بازاری با عظمن بیشتر و با طول کممتر و بن بست است.
 
از آثار عام المنفعه پل هایی هستند نظیر پل های روی رودخانه زاینده رود، پل الله وردی خان (سی و سه پل)؛ پل خواجو، همینطور کاروانسراهای بی شماری که در سرتاسر مملکت پراکنده شده اند که حاکی از علاقهٔ شاه عباس اول به ایجاد یک سیستم وسیع ارتباطی بوده است و نیز برج و باروها نظیر ارگ بم و بقایای دیوارهای شهر یزد.
 
از دیگر آثار دوران صفوی حمام ها، آب انبارها و کتابخانه ها و بناهای شخصی طبقات بالای جامعه است. از جمله مجموعهٔ گنجعلی خان در کرمان است که طی سال های اخیر مرمت شده و به صورت موزهٔ مردم شناسی درآمده است.
 
خانقاه ها و مصلاها را نیز باید از جمله بناهای این عهد دانست. از جمله خانقاه و آرامگاه شیخ عبدالصمد اصفهانی در نطنز. از جمله مصلاهای مشهور، مصلای طرق در مشهد است. هنر با غ آرایی و باغ سازی نیز در این دوران رونق خاصی یافت. از جمله باغ های باقی مانده باغ چهلستون در اصفهان و باغ فین کاشان است.
 
در تزئین معماری به خوشنویسی اهمیت داده می شود و به صورت کتیبه نگاری متجلی می گشت. این امر از تحولات خاص در هنر کاشی کاری این دوره بشمار می رود.
 
کاخ های شاه عباس در اصفهان سبک کهن تالار با ایوان ستون دار با سقف مسطح مانند آپادانای تخت جمشید را زنده کرده است. کاخ چهلستون که تنها ۲۰ ستون دارد و با انعکاس در آب حوض بزرگ آن چهل ستون خواهد شد، زیبایی خاصی را جلوه گر ساخته است.


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب. , , , ,پایتخت صفویان، در آغاز شهر قزوین بود و توسط شاه عباس اول به اصفهان منتقل گردید. شاە عباس اول به معماری باشکوه علاقه زیادی داشت. وی پس از انتقال پایتخت به اصفهان اقدام به ساخت کوشک ها، کاخ ها، مساجد و میدان ها و بازارهای مجلل کرد. همین مطلب دربارۀ شاه طهماسب در قزوین نقل شده است,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

پاورپوینت سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران

پاورپوینت سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران


تاریخ ایجاد 20/12/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 80 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 2234 kb  تعدادمشاهده  14


پاورپوینت سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران
 
بخشی از مطلب
 
درون گرایی
یکی از باورهای مردم ایران زندگی شخصی و حرمت آن بوده که این امر به گونه‌ای معماری ایران را درون‌گرا ساخته است. معماران ایرانی با سامان‌دهی اندام‌های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان‌سرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا می‌کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می‌داد.
 
مردم محوری
مردم‌محوری به معنای رعایت تناسب میان اندام‌های ساختمانی با اندام‌های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان‌سازی است. در ایران هم مثل مکان‌های دیگر، معماری هنری وابسته به زندگی است. معمار ایرانی بلندای درگاه را به اندازه بالای مردم می‌گرفته و روزن و روشندان را چنان می‌آراسته که فروغ خورشید و پرتو ماه را به اندازه دلخواه به درون سرا می‌آورد. پهنای اتاق خواب به اندازه یک بستر است و افراز طاقچه به اندازه‌ای است که نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار که مخصوص مهمان است به اندازه‌ای پهناور و باشکوه بوده که شایسته پذیرایی باشد.
 
خودبسندگی
معماران ایرانی تلاش می‌کردند مصالح مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین نقاط ممکن به‌دست آورند و ساختمان‌ها را چنان می‌ساختند که نیازمند به مصالح جاهای دیگر نباشد و تنها به خود اکتفا کنند. به این ترتیب کار ساخت‌وساز با شتاب بیشتری انجام می‌شد و ساختمان با طبیعت پیرامون خود سازگارتر بود و هنگام بازسازی و نوسازی نیز همیشه مصالح در دسترس است.
 
نیارش
نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و مصالح‌شناسی گفته می‌شود. معماران به نیارش ساختمان بسیار توجه می‌کردند و آن را از زیبایی جدا نمی‌دانستند. آنها به تجربه به اندازه‌هایی برای پوشش‌ها و دهانه‌ها و جرزها دست یافته بودند که همه بر پایه نیارش به دست آمده بود.
 
 
 
 
بناهای تاریخی ایران را بر اساس سبک معماری می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:
 
پیش از پارسی، پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی. در این تقسیم‌بندی چهار شیوه خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از شیوه‌های دوران اسلامی هستند و به دنبال دگرگونی‌های پس از آمدن اسلام به ایران پدیدار شدند.
 
معماری پیش از پارسی
محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلک کاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران عیلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونه‌های این معماری هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودان‌ها است که برخی از آنها را در دکان داوود در نزدیکی سرپل ذهاب، در فخریک کردستان و... می‌توان مشاهده کرد.
 
معماری پارسی
محوطه تاریخی پاسارگاد به علاوه آرامگاه کوروش، کاخ آپادانا در شوش، مجموعه کاخ‌های تخت‌جمشید و آرامگاه‌های واقع در نقش رستم از نمونه‌های معماری‌های این سبک هستند. شیوه معماری پارسی، نخستین شیوه معماری ایران است که روزگار هخامنشیان تا حمله اسکندر به ایران را در بر می‌گیرد. در این
معماری، بیشتر از آنکه بتوانیم به یک سبک خاص اشاره کنیم می‌توانیم توانایی و هنر ایرانی را در تقلید درست و هماهنگی میان سبک‌های مختلف ارزیابی نماییم.
 
در حقیقت بنیاد شیوه پارسی از همان ساختمان‌های ساده که در سرزمین‌های غرب و شمال غرب ایران و دیگر جاها بوده برگرفته شده است اما پدیده تازه‌ای که با گسترش فرمانروایی پارس‌ها روی می‌دهد، همکاری هنرمندان مختلف از سرزمین‌های گوناگون است. علاوه بر نمونه‌هایی که به عنوان معماری پارسی ذکر شد می‌توان به الگوی چهار‌باغ اشاره کرد که یکی از ماندگارترین ابداعات هخامنشیان در عرصه طراحی است که در پاسارگاد پا به منصه ظهور گذاشت و ادامه یافت.
 
 
 
معماری پارتی
معبد آناهیتا در کنگاور، کوه خواجه در سیستان، آتشکده فیروزآباد، بازه هور در نزدیکی نیشابور، کاخ سروستان و کاخ قصر شیرین از نمونه‌های معدود این سبک معماری در داخل ایران به حساب می‌آیند. طاق کسری در نزدیکی بغداد، کاخ الحضرا، مجموعه فسا و کاخ آشور از نمونه‌های این سبک معماری هستند که خارج از مرز جغرافیایی ایران امروزی قرار دارند. شاید بتوان گفت آنچه که ما معماری پارتی می‌نامیم، نه معماری یونانی است و نه معماری هخامنشی. در این دوران معماران به نوآوری بزرگی در طول تاریخ بشری دست یافتند که همان پوشش‌های طاقی در دهانه‌های بزرگ و گنبدها در زمینه چهارگوش است.
 
شیوه خراسانی
مسجد جامع فهرج، تاریخانه دامغان؛ مسجد جامع اصفهان؛ مسجد جامع اردستان؛ مسجد جامع نایین و مسجد جامع نیریز از مثال‌های این شیوه معماری هستند. یکی از نمونه‌های ساختمان‌هایی که در شیوه خراسانی پدیدار شد و در معماری ایران جایگاه ارجمندی پیدا کرد، مسجد است. از ویژگی‌های این شیوه سادگی بسیار در طراحی؛ پرهیز از بیهودگی؛ مردم‌محوری و بهره‌گیری از مصالح بومی است.
 
شیوه رازی
گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان (آغاز طرح چهار‌ایوانی)؛ مسجد جامع زواره؛ مسجد جامع اردستان (افزوده‌ها)؛ گنبد سرخ مراغه؛ رباط شرف؛ برج‌های خرقان و مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا با این شیوه بنا شده‌اند. شیوه معماری رازی همه ویژگی‌های خوب شیوه‌های پیشین را به بهترین گونه داراست. نغزکاری شیوه پارسی، شکوه شیوه پارتی و ریزه‌کاری شیوه خراسانی در شیوه معماری رازی با هم می‌پیوندند.
 
شیوه آذری
گنبد سلطانیه، مسجد علیشاه تبریز، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع یزد، مسجد گوهرشاد، مسجد میرچقماق یزد، مسجد بی‌بی خانم سمرقند، گور امیر سمرقند و مسجد کبود تبریز از بناهایی به سبک معماری آذری هستند. سرزمین آذربایجان در معماری ایران در رده نخست اهمیت جای دارد، چراکه سه شیوه معماری ایران یعنی پارسی، آذری و اصفهانی از آنجا سرچشمه گرفته و به سراسر کشور رسیده است. در این شیوه معماری بیشتر از هندسه در طراحی استفاده می‌کردند و به این سبب گوناگونی طرح‌ها در این شیوه بیشتر از همه است. ساختمان‌هایی که در این شیوه ساخته می‌شدند، همچون گنبد سلطانیه و
مسجد علیشاه تبریز از اندازه‌های شاهانه برخوردار بودند.
 
شیوه اصفهانی
مسجد امام اصفهان، مسجد شیخ لطف‌الله، مدرسه خان شیراز، مجموعه گنجعلی‌خان کرمان، کاخ چهلستون، هشت بهشت، مدرسه چهارباغ اصفهان، مدرسه امام کاشان و مدرسه آقا بزرگ کاشان از نمونه‌های این شیوه معماری به شمار می‌روند. خاستگاه این شیوه اصفهان نبوده ولی در اصفهان رشد کرده و بهترین نمونه‌های آن در این شهر ساخته شده‌اند. این شیوه کمی پیش از روی کار‌آمدن صفویان از زمان قره‌قویونلوها آغاز شده و در پایان روزگار محمد‌شاه قاجار، دوره نخست آن به پایان می‌رسد. دوره دوم آن زمان انحطاط این شیوه است که در واقع از زمان افشاریان آغاز و در زمان زندیان دنبال شد ولی انحطاط کامل آن از زمان محمدشاه آغاز شد و در دگرگونی‌های معماری تهران و شهرهای نزدیک به آن آشکار شد و از آن پس دیگر شیوه‌ای جانشین شیوه اصفهانی نشد.


کلمات کلیدی مرتبط:
پروژه سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران ,سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران ,دانلود سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران ,پلان سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران ,نقشه سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران ,دانلود نقشه های سبکهای معماری در بناهای تاریخی ایران ,تحلیل سبکهای معماری در بناهای تار,