معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری ایران و جهان

معماری ایران و جهان


تاریخ ایجاد 15/10/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 170   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 12 kb  تعدادمشاهده  34


 معماری ایران و جهان
 
فهرست مطالب
 
معماری ایران و جهان
معماری جهان:
 پیش از تاریخ:
دوره دیرینه سنگی:
دوره میان سنگی:
دوره نو سنگی:
معماری بین النهرین:
سومر:
دوره آکاد:
معماری بابل کهن:
الف) معابد:
ب) کاخها:
معماری مصر:
معماری هند:
الف) منازل:
ب) حمام:
ج) انبار غله:
معماری عصر بودایی:
معماری چین:
سبکهای معماری چین:
معماری ژاپن:
معابد بودایی:
زیارتگاهها:
خانه های ژاپنی:
معماری یونان:
معماری دوره کهن:
معماری دوره کلاسیک:
مععماری دوره هنلی:
شیوه های معماری یونان:
الف) گوتیک آغازین
ب) گوتیک پیشرفته:
ج)گوتیک پسین:
 معماری رنسانس:
معماری باروک:
معماری مدرن:
مدرنیته:
رنسانس:
دین پیرایی:
علم مداری:
عصر روشنگری:
انقلاب صنعتی:
اولین ساختمان های مدرن:
معماری مدرن اولیه:
معاری مدرن متعالی:
کانستراکتیویسم:
کوربوزیه:
معماری ارگانیک:
معماری مدرن متأخر:
پٌست مدرنیته: 
1. عقلانیت
2. ایدوئولوژی:
  3. رسانه :
معماری پٌست مدرن ( مردم گرا):
معماری های تک واکو تک (های تکنولوژی و اکو تکنولوژی):
معماری اکو- تک:
: معماری نئوکلاسیک
ساختمان نئوکلاسیک = پوسته ای کلاسیک برروی امکانات مدرن است
معماری ایران:
ایرانی دارد.
سلوکیان :
اشکانیان :
ساسانیان :
آغاز عصر اسلامی: هدفهای نو
مسجد:
سامانیان:
غزنویان:
سلجوقیان:
تیموریان
صفویه
تعریف فضا
عناصر اصلی:
نقطه:
خط:
سطح:
حجم:
فـرم :
شکل:
مکان:
جهت:
تغییر شکل فرم:
 تغییرات ابعادی:
تغییرات برشی:
تغییرات الحاقی:
فرم های الحاقی:
1. فرم های مرکزی:
2.    فرم های خطی:
3-  فرم های شعاعی:
4- فرم های مجموعه ای:
5-  فرم های شبکه ای:
 
تلاقیهای متعارف هندسی:
فرم و فضا
خصوصیات فضا ی معماری
 درجه بسته بودن:
دید:
انواع بازشوها:
ارتباطات فضایی:
سازماندهی های فضایی: مرکزی – خطی – شعاعی – مجموعه ای – شبکه ای
سیرکولاسیون ( حرکت درون یک فضا ):
مسیر رسیدن به بنا:
ورودی بنا: 
وضعیت مسیر:
روابط مسیر- فضا:
فرم فضایی سیرکولاسیون:
تناسب مصالح
سیستمهای تنظیم   تناسب:
سبک های کلاسیک (شیوه های ستون سازی):  تئوریهای رنسانس:
• هفت شکل ایده آل پلان اتاق:
• تعیین ارتفاع اتاق ها:
• مُدولر:
• کِن:
• تناسبات انسانی
• مقیاس:
• مقیاس بصری:
• مقیاس مکانیکی:
• مقیاس انسانی:
اصول نظام دهنده فضا 
محور:
تقارن:
سلسله مراتب:
ریتم:
عامل مفروض:
تغییر شکل:
1- مبانی
2- ساختار
3- سیستم‌ها (تأسیسات)
4- پوسته ساختمانی
5- ارتباطات
6- دید
7- نور
8- سایت
9- شرایط جوی
10- ارتباطات در سایت
11- بوم‌شناسی بنا در سایت
مراحل تحقیق
منابع اطلاعاتی:
انواع بنا:
تکامل:
ساختمان های چند کارکردی:
بررسی سایت:
آئین نامه ها:
بررسی دید گاه های کارفرما:
موضوعات مهم در برنامه ریزی
کارفرما:
ارتباط با کارفرما:
دستورالعمل:
نتیجه:
مفاهیم طراحی:
نمادگری:
منابع:
از عینیت به ذهنیت:
تغییرات :
دیدار گری (تجسّم) :
برش ها و نماها:
مدل سازی (ماکت سازی):
رنگ:
نوآوری:
 
تکنولوژی ساخت:
میراگرهای سیال:
میراگر سیال چیست؟
توصیف میراگر سیال:
مقایسه ضربه گیر سیال و جداسازی اساس و پایه:
تکنیکهای ضربه گیر سیال:
Stockton city hall:
بیمارستان با قاب خمشی فولادی:
نتیجه گیری:
معایب استفاده از گوی های فلزی در زیر ساختمان:
پایه های قارچی شکل:
تئوری میراگر های جرمی:
نمای شماتیک از عملکرد  TMD:
میراگر جرمی تنظیم شده جابجائی:
John Hancock Tower
Citicorp center :
 
میراگر های جرمی اولیه دارای معایبی هستند :
:New Translation TMD
از شار تا شهر
شهر نشینی ، شهر گرایی و شهر سازی قبل از اسلام:
1- شیوه پارسی:
2- شیوه یا میان شیوه پارسی هلنی:
3- شیوه پارتی
(1) مرحله شکل گیری و پیدایش پدیده شهر:
1- اشرافیت دودمانی:
2- مغان و روحانیون:
3- اشرافیت دهقانی:
4- بازرگانان و پیشه وران:
5- چهره شارهای پارسی از دیدگاه ریخت شناسی شهری:
دژ حکومتی:
شارمیانی:
شار بیرونی:
(2) مرحله پیدایش (نو شهرها) و تجربه سازماندهی شبکه شهری در سازمان فضایی کشور:
(3) مرحله تعمیم شهر گرایی و شهر نشینی و تجربه ساماندهی در این سرزمین عبارتند از:
 
دگرگونی مفهوم
الف) مسجد
ب) بازار
ج) محله
شهر نشینی ، شهرگرایی و «شهرسازی» در دوران متقدم اسلامی
شکل گیری دولت اسلامی بازسازی مفاهیم کهن
تولد مفهوم جدیدی از شار
دگرگونی در مفهوم شار:
فرو پاشی سازمان شهری و ابداع مجدد مفهوم:
ابداع مجدد مفهوم شار (مکتب اصفهان):
شار مکتب اصفهانی :
دگرگونی در مفهوم شار – تولد سبک تهران، دگرگونی مفهوم شار:
معماری و شهر سازی نو:
آغاز فرآیند شهری شدن:
شهر هم اکنون از سه قسمت عمده تشکیل شده :
نظریه های شهرسازی
کامیلو زیته و رفرم شهرها :
اتوواگنروایجادفضاهای بازدرمحلات:
      
 
وحدت شهر ومحیط طبیعی آن«نظریه پتریک گدس»:
شهرهای نوار مانند «نظریه سریای ماتا»:
شهر صنعتی ، نظریه «تونی گارنیه»:
طرح واحدهای خودیار، نظریه کلرنس پری
طرح واحدهای خودیار، نظریه کلرنس پری:
خصیصه های طرح کلرنس پری:
ناحیه ای برای زندگی «طرح کلرنس اشتاین»:
طرح رادبرن (سازمانی عمومی):
   (Le Corbusier) طرح لوکوربوزیه:
طرح فرانک لوید رای:
نظریه های ساخت شهر:
1- ساخت دوایر متحدالمرکز ( نظریه ارنست برگس ): 
2- ساخت قطاعی شهر ( نظریه همر هویت ):
ساخت ستاره ای شکل:
4- ساخت چند هسته ای (نظریه ادوارد اولمن):
5- ساخت عمومی شهرها (رابرت دیکنسن):
 بر اساس این نظریه محدوده های ساخت شهر به قرار زیر است:
6- ساخت طبیعی شهرها:
7- ساخت خطی یا کریدوری:
طرحهای مختلف توسعه شهری:
 شهر ستاره ای (شعاعی)
 شهر ستاره ای (شعاعی):
شهر اقماری:
  شهر خطی:
شهر گسترده (شطرنجی):
گردیده و رفت و آمد نیز افزایش خواهد یافت.
شهر در مدل کهکشان:
طرح مکمل کهکشان:
مدل حلقه ای
مدل متمرکز:
مدل شبکه محوری باروک:
سیر تحول شهر و شهرنشینی:
پیش شهرسازان  فرهنگ گرا
  آگوست مورپوژن:
اتوپیست ها:
انواع شهرهای نوین
پیدایش و سیر تحول شهرهای جدید:
نظریه شهرکهای اقماری:
دوره اول: باغشهر به عنوان الگوی اولیه شهرهای جدید
دوره دوم: سیاست رویارویی با رشد مناطق مادر شهری
دوره سوم: تحول در اهداف شهرهای جدید
گونه شناسی و طبقه بندی شهرهای جدید:
• معایب و محاسن شهرهای جدید مستقل:
4/ اینگونه شهرها اقتصادی تک پایه ای دارند و به همین سبب نسبت به تحولات اقتصادی و رونق و رکودهای ناحیه ای و ملی حساس و آسیب پذیر هستند.
2) شهر های جدید اقماری:
3) شهرهای جدید پیوسته:
پایتختهای جدید:
الف: شهر های موازی:
در مواردی شهر جدیدی در کنار موانع طبیعی مانند رودی در کنار شهر قدیم ساخته می شود که این نزدیکی شهر
ج: شهر های جدید صنعتی:
پایتختهای جدید:
تجارب جهانی شهرهای جدید:
تجارب کشورهای اروپایی:
فرانسه:
آلمان:
اسکاندیناوی:
کشورهای آمریکایی:
کشورهای سوسیالیستی:
کشورهای آسیایی:
کره:
کشورهای آفریقایی:
برنامه ریزی شهرهای جدید:
4) مطالعات طرح آماده سازی:
5) مطالعات طرح تفصیلی:
شرکت عمران شهر جدید:
تجدد (مدرنیسم ):
مسئله آسمان خراشها و ساختمانهای بلند:
مسئله شهر ایده آل:
مسئله خیابانها:
مسئله رفت و آمد:
مسئله منطقه بندی:
مسئله استاندارد زدگی:
مسئله مسکن:
معماری:
نتایج کنار گذاشتن تجدد:
تجربه برازیلیا:
تأثیر انبوه سازی و کوچک سازی مسکن بر محیط زیست:
سیمای شهری
خوانایی سیمای شهر
بُستن:
لس آنجلس:
اقلیم و معماری
مقدمه:
تابش آفتاب:
رطوبت هوا:
رطوبت مطلق:
رطوبت مخصوص:
فشار بخار:
رطوبت نسبی:
باد:
سیستم های باد:
بادهای تجاری:
بادهای قطبی:
بادهای موسمی:
نسیم های دریا و خشکی:
بادهای محلی:
بارندگی:
تقسیمات اقلیمی در جهان:
اقلیم بارانی استوایی :
اقلیم گرم و خشک :
 
اقلیم گرم - معتدل:
اقلیم سرد وبرفی:
اقلیم قطبی:
تقسیمات اقلیمی ایران
اقلیم معتدل و مرطوب (سواحل دریای خزر)
اقلیم سرد (کوهستانهای غربی تا حدودی شمال شرقی و مرکز)
اقلیم گرم و خشک (فلات مرکزی)
منطقه نیمه بیابانی
منطقه بیابانی
اقلیم گرم و مرطوب ( سواحل جنوبی )
*تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری
ویژگیهای معماری بومی مناطق معتدل ومرطوب
ویژگیهای معماری بومی مناطق گرم وخشک
*ویژگی معماری بومی مناطق سرد
ویژگی معماری بومی مناطق گرم و مرطوب
تقسیمات اقلیمی از نظر طراحی ساختمان
محدودیتهای روش اولگی
روش گیونی
موارد استفاده ازجدول زیست- اقلیمی-ساختمانی:
نتیجه:
تأثیر دمای هوا بر انسان:
تأثیر رطوبت هوا بر انسان:
تأثیر تابش آفتاب بر منطقه آسایش:
تأثیر رطوبت هوا بر منطقه آسایش:
تأثیر باد بر منطقه آسایش:
موقعیت خورشید:
رسانش:
همرفت:
تابش:
تبخیر:
تابش آفتاب بر پنجره:
انواع سایبان:
تأثیر رطوبت بر ساختمان:
تعریق:
دیوارها:
عملکرد تهیه و نیاز به آن در ساختمان:
نیاز به تهویه در داخل ساختمان با توجه به نوع اقلیم:
موقعیت پنجره و تأثیر آن در وضعیت تهویه طبیعی:
تأثیر اندازه پنجره:
بادشکنها:


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ایران و جهان , ,فهرست مطالب , ,معماری ایران و جهان ,معماری جهان: , پیش از تاریخ: ,دوره دیرینه سنگی: ,دوره میان سنگی: ,دوره نو سنگی: ,معماری بین النهرین: ,سومر: ,دوره آکاد: ,معماری بابل کهن: ,الف) معابد: ,ب) کاخها: ,معماری مصر: ,معماری هند: ,الف) منازل: ,ب) حمام: ,ج) انبار غله: ,معماری عصر بو,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

ابنیه و آثار تاریخی ایران بعد از اسلام

ابنیه و آثار تاریخی ایران بعد از اسلام


تاریخ ایجاد 10/10/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 17   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 63 kb  تعدادمشاهده  18


ابنیه و آثار تاریخی ایران بعد از اسلام
سرزمین ایران دارای تاریخی کهن و مردمانی با فرهنگ چندهزار ساله است . پدران و گذشتگان این مرز و بوم میراث فرهنگی خود را با خلق آثار و شاهکارهایی بدیع به نسلهای آینده سپرده اند . ورود اسلام به ایران با اینکه جنگ و خرابی به همراه داشت اما پیوند فرهنگ جدید با ذوق و هنر ایرانی منجر به خلق آثاری گردید که اکنون نه تنها در زمره‌ی مفاخر ملی بلکه جزء شاهکارهای میراث بشری محسوب می شود . این حقیر مجموعه ای از مشهورترین و دیدنی ترین ابنیه و آثار تاریخی ایران بعد از اسلام را در قالب یک تحقیق به نمایش می گذارم . 
 
مسجد جامع عتیق شیراز : 
اصل ساختمان این مسجد از ابنیه دوران صفاریان است که به امر امراللیث صفاری در سال 281هـ.ق بنا شده از مسجد اصلی قسمت مهمی باقی نمانده است بانی خدای خانه‌ی مسجد جامع شاه ابواسحاق اینجو در سال 752 هـ.ق است . سپس در زمان شاه عباس اول صفوی به سال 1034 هـ.ق و همچنان زمان بقیه شهریاران صفوی تعمیر و مرمت شده است . شبستان جنوبی مسجد هم از بناهای قدیمی می باشد . کتیبه‌ی سنگی خدای خانه از نمونه های ارزنده هنری به شمار می رود . این کتیبه به خط یحیی الجمالی السوفی خطاط معروف زمان شاه ابواسحاق و حاوی جملاتی در شأن قرآن کریم است . این مسجد دارای دو سردر شرقی و غربی است . در مجاورت سردر شمالی مسجد و جلوی خان آن مسجد قدیمی دیگری به نام طبالیان وجود دارد که از نظر معماری و هنری چندان قابل توجه نمی باشد . این مسجد قدیمی ترین اثر تاریخی دوران اسلامی شهر شیراز است . 
بازار اصفهان : این بازار از بناهای زمان شاه عباس اول صفوی است که در شمال میدان نقش جهان در فاصله سالهای 1011 تا 1029 هـ.ق ساخته شده است . در سردر بازار شاهی علاوه بر کاشی‌کاری زیبا نقاشی های بسیار عالی نیز به چشم می خورد که بخشی از آن شامل تصاویر جنگ شاه عباس با ازبکان و مجالس بزم شاهی است . 
شهر تبریز : این شهر دارای یکی از زیباترین و بزرگترین مجموعه بازارهای ایران است سبک معماری ، کثرت سراها و تیمچه ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیازی خاص بخشیده است . اکثر مورخان و جهانگردان که از اواخر قرن چهارم هجری تا عهد قاجار از تبریز دیدن کرده اند درباره‌ی بازار تبریز مطالب مهم و ارزنده ای ارائه داده اند . 
 
بازار ارومیه : 
قدمت بازار ارومیه به دوره‌ی زندیه و قاجاریه می رسد . این بازار یکی از بازارهای دیدنی است که در خیابان امام واقع شده است و مجموعه ای از راسته بازارهای عطارها ، زرگرها ، بزازها ، مسگران ، کفاشان ، نمدمالان ، رنگرزها ، حلبی سازها و چاقوسازان می باشد . 
 
بقعه‌ی شاه‌چراغ : 
این بقعه زیارتگاه مشهور فارس مدفن حضرت میرسیداحمد فرزند امام هفتم (ع) از ابنیه دوران اتابکان و قرن ششم هـ.ق است که در زمان اتابک ، ابوبکر سعدبن زنگی ساخته شده است . این بنا شامل ایوان ، حرم ، گنبدها ، رواق ها و شاه‌نشین‌هایی می‌باشد که با آینه کاری و گچ بری و کتیبه های چندی تزئین یافته است . پس از اتابکان در زمان شهریاران صفوی و قاجار چندین بار مرمت و تعمیر شده است . مرقد حضرت در شاه نشین گنبد و بالاسر قرار دارد . دو مناره‌ی کوتاه در دو انتهای ایوان قرار گرفته معنی صحن آن وسیع است . کاشی‌کاری معرق زیبای گنبد آن در سال 1345 خورشیدی با نظارت اداره‌ی کل باستان شناسی اتمام یافته است سایر تعمیرات ضروری آن ادامه دارد . 30 


کلمات کلیدی مرتبط:
ابنیه و آثار تاریخی ایران بعد از اسلام ,سرزمین ایران دارای تاریخی کهن و مردمانی با فرهنگ چندهزار ساله است . پدران و گذشتگان این مرز و بوم میراث فرهنگی خود را با خلق آثار و شاهکارهایی بدیع به نسلهای آینده سپرده اند . ورود اسلام به ایران با اینکه جنگ و خرابی به همراه داشت اما پیوند فرهنگ جدید با ذوق و

دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد


تاریخ ایجاد 09/10/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید   قیمت: 5500 تومان     تعدادمشاهده  19



 
افهرست مطالب:
 
    مجموعه پاسارگاد
    آرامگاه کوروش                                          
    باغ پادشاهی
    کاخ دروازه          
    کاخ بار عام
    کاخ اختصاصی
    آب نمای باغ شاهی
    آرامگاه کمبوجیه
    ساختارهای دفاعی تل تخت
    کاروانسرای مظفری
    تنگه بلاغی
    معیارهای ثبت جهانی پاسارگاد
    آیاامکان ساخت وسازهای جدید درسایت های تاریخی وجود دارد؟


بخشی از مطلب:
 
مجموعه میراث جهانی پاسارگادمجموعه ای ازسازه های باستانی برجای مانده ازدوران هخامنشی است که درشهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته است.
 
این مجموعه دربرگیرنده ساختمانهایی چون:۱-آرامگاه کوروش بزرگ ۲-باغ پادشاهی پاسارگاد ۳-کاخ دروازه۴- پل ۵-کاخ بارعام۶-کاخ اختصاصی ۷-دوکوشک ۸-آب نمای باغ شاهی ۹-آرامگاه کمبوجیه ۱۰- ساختارهای دفاعی تل تخت ۱۱-کاروانسرای مظفری ۱۲-محوطه مقدس ۱۳-تنگه بلاغی 
 
آرامگاه کوروش 
 
ارتفاع آرامگاه کوروش ۱۰٫۱۱متراست که فرازنده ترین ودرعین حال سالم ترین نمای پاسارگاداست .این سازه باشکوه طرحی بسیارباوقار،گیرا،متوازن ومتناسب راعرضه می داردطرح این گونه آرامگاه برخلاف نظربرخی محققان درایران ناشناخته نبوده است.
 
 باغ پادشاهی :براساس آنچه درمتون تاریخی آمده است درزمان ساخت این باغ،کوروش شخصادستورداده بود که باغ پاسارگادچگونه ایجادشودودرخت هانیز به چه شکلی کاشته شوند.
 
کاخ اختصاصی :این مجموعه درمرکزپاسارگاد قرارگرفته است وازتعدادی کاخ تشکیل شده است که دراصل درمحدوده مجموعه باغهاقراردارند{معروف به ۴باغ}.
 
آب نمای باغ شاهی:همچنان که مورخین قدیم گفته اند،آرامگاه هاوکاخ های کوروش درمیان باغ بزرگ وانبوه ازدرختان گوناگون ودشتی چمن زاروخرم واقع بوده که توسط ابروهای متعددی که از رودپلوار می اوردندسیراب می شده این محوطه زیبای سرسبزرابوستان پاسارگاد می خوانیم.
 
تنگه بلاغی:درجنوب غربی جلگه پاسارگادتنگه دراز وگودی است به نام تنگه بلاغی درازای این تنگه حدود۱۲کیلومتروعرض آن۲۰۰تا۵۰۰متراست ولی این پهناقابل عبورنیست زیرارودخانه پلوارودرختان انبوه وجنگلی اطراف رودعبوررامشکل کرده وتنهاازکمر کوه که دارای راه باریکی است می توان گذشت. برپایه داده های جدیدتنگه بلاغی تنهایک گذرگاه کوهستانی نبوده دردوره های گوناگون ازرونق فراوانی برخورداربوده است.
 
 
معیارهای ثبت جهانی پاسارگاد:
 
معیار۱: پاسارگادنخستین نشانه بارزمعماری سلطنتی هخامنشی است.
 
معیار۲:پایتخت شاهنشاهی پاسارگاد راکوروش بزرگ بامشارکت …
 
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مجموعه پاسارگاد ,دانلود پاورپوینت ,آرامگاه کوروش ,باغ پادشاهی ,کاخ دروازه ,کاخ بار عام ,کاخ اختصاصی ,آب نمای باغ شاهی ,آرامگاه کمبوجیه ,ساختارهای دفاعی تل تخت ,کاروانسرای مظفری ,تنگه بلاغی ,معیارهای ثبت جهانی ,پاسارگاد ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت تاریخچه پاسارگاد
پاورپوینت تحلیل و بررسی پاسارگاد
آشنایی با بناهای تاریخی
دانلود پاورپوینت بررسی درونگرایی در معماری ایران
دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری در ایران
دانلود پاورپوینت دیوارنگاری در معماری ایران

تزئینات در معماری ایرانی

تزئینات در معماری ایرانی


تاریخ ایجاد 04/10/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 103   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 369 kb  تعدادمشاهده  7


تزئینات در معماری ایرانی 
گره : 
همانطور که در جزوات قبل به خصوص جزوات مربوط به شیوه رازی و آذری توضیح دادیم هنرمندان اسلامی بدلیل عدم امکان استفاده از نقوش انسانی و حیوانی ناچار به نقوش هندسی روی آوردند و دراین زمینه به قدری پیشرفت کردند تازیباترین و منطقی ترین و مناسب ترین طرح ها و نقش های هندسی را به وجود آوردند . استفاده از نقوش هندسی در تمام رشته های هنری (تولیدی) و به خصوص معماری جلوه گر شد تا آنجا که کاملترین و انسانی ترین این نقش ها را درابنیه اسلامی می بینیم . البته در دوران صدر اسلام (خراسان) به دلیل گرایش به سادگی و پرهیز از تزیین ساختمان کمتر با نقوش تزیینی روبرو هستیم ولی از شیوه رازی به بعد (عهد سلجوقیان به بعد) استفاده از این گونه تزیینات در ساختمانها به طور جدی و رسمی شروع می شود و روبه تکامل میگذارد تا آنجا که دردوره مغول و تیموری با بهترین نمونه های این تزئینات مواجه می شویم .
البته در عهد سلجوقیان نیز بکاربردن نقوش هندسی آجری (گره سازی با آجر) به طور جدی و با بهترین کیفیت ممکن معمول بوده است . به هرحال نقوش تزئینی هندسی در معماری به صور مختلف ظهور می کنند که عبارتند از : گره ، کاربندی (رسمی بندی – یزدی بندی .....) ، مقرنس به دلیل اهمیت بیش از اندازه این تزئینات و هم چنین به دلیل اینکه داوطلبان رشته معماری کمتر با آنها آشنا هستند و، همین طور به دلیل تأکید بر این مسئله در کنکور ورودی دانشگاه ها ، در این جزوه سعی کرده ایم که شما داوطلبان عزیز را تا آنجا که ممکن است و لازم با این نقوش هندسی آشنا کنیم .
به طور کلی گره ها یک نوع تزئین معماری هستند که بر اساس قانون و قاعده ای معین و با استفاده از خطوط مستقیم شکل می پذیرند . گره ها انواع و اقسام مختلفی دارند که می توانند برروس سطوح مستوی (ناصاف) یا صاف (درها ، پنجره ها ، دیوارهای عمودی و ...) و برروی سطوح منحنی (قوس زیر گنبد ، زیر سردر ورودی ، نیم گنبدها و.... به طور کلی تمامی پوشش های افقی ساختمانها) اجرا گردند.
البته وقتی گره برروی سطوح منحنی اجرا گردد ، بیشتر به آن کاربندی یا مقرنس می گویند .
بنابراین می توان گفت که گره عبارت است از کلیه نقوش تزئینی هندسی که اگر برروی سطوح صاف و مستوی اجرا گردند همان گره نامیده می شوند و اگر برروی سطوح منحنی اجرا گردند کاربندی یا مقرنس ، البته تمام این تزئینات خود تقسیمات متعدد و گوناگونی دارند که آشنایی با تمام آنها شاید غیر ممکن باشد .
به هرحال به طور کلی گره ها می توانند با مصالح مختلفی چون : چوب ، عاج ، گچ ، کاشی ، آجر ، به تنهایی یا به صورت ترکیب با هم بکارروند (مثل ترکیب چوب و عاج جهت گره سازی درب یا پنجره یا ....) اولین نکته قابل ذکر در گره آن است که هر گره درزمینه (قاب) مخصوص به خود محدود می شود ، یعنی به وجود آمدن شکل گره از به وجود آمده زمینه آن جدا نیست . هر گره از عناصر خاصی به وجود می آید (دراصطلاح هنرهای سنتی به این عناصر یا مدلهای تشکیل دهنده فرم عمومی گره ها آلت می گویند) که هر کدام از آنها اسامی خاص خودرا دارند . مثل : شمسه ، سوسنی، پاباریک ، طبل، پنج ، و .... برای اینکه با هرکدام از تزئینات فوق (گره ، کاربندی، مقرنس) بهتر آشنا شوید در ابتدا تصاویری از آنها را در ساختمانهای مختلف نشان میدهیم . در اینجا منظورما فقط آشناشدن با شکل ظاهری این تزئینات است تا بتوانیم آنهارا از هم تمیز بدهیم و تفکیک کنیم . بعد با نقشه این نقوش هندسی نیز آشنا خواهیم شد .
درشکلهای 4تا1 نمونه های مختلف گره را درابنیه گوناگون می بینید . در شکل 1- (مسجد مطهری) علاوه بر گره که بربالای سردرساختمان ملاحظه می کنید ، نمونه ای از مقرنس نیز درزیر قوس (طاق) ورودی مشاهده می شود .
در شکلهای 2و4 ، نمونه گره سازی برروی گنبد را ملاحظه می نمائید که با کاشی بوجود آمده است . در اینجا ذکر این موضوع لازم است که : در صفحه اول همین جزوه نوشتیم که اگر گره برروی سطوح منحنی اجرا شود به آن کاربندی یا مقرنس می گویند ولی در این جا باید دقیق تر توضیح بدهیم و بگوئیم که اگر گره برروی یک سطح منحنی محدب اجرا شود (پوسته خارجی گنبد) به آن همان اطلاق می شود (همانگونه که به این نقوش برروی سطوح مستوی گره می گویند) و اگر برروی یک سطح منحنی مقعر اجرا شود (پوسته داخلی گنبد یازیرسردرو قوس ورودی مثل شکل 1) ممکن است یا کاربندی باشد و یا مقرنس .
توجه داشته باشید که تزئینات کاشی کاری ساقه گنبد (استوانه ای که گنبد برروی آن استوار است ) را گره نمی گویند بلکه اینها خطوط تزئینی بنانی هستند . (شکلهای 2و3و4) . در شکل -3 یعنی گنبد سبز مشهد تزئینات داخل دیوار و طاق نماها را گره می گویند . اگر به دقت به شکل -4 توجه نمائید زیرطاق ورودی یک نمونه از مقرنس گچی قابل مشاهده است .
امیدواریم که با دقت در شکلهای 4تا1 منظور مارااز گره در ساختمانها متوجه شده باشید ، البته چهار شکل مذکور ، فقط گره سازی به کمک کاشی و برروی گنبد و سردر ساختمانها را نشان داده اند. در مورد گره سازی چوبی یعنی درب یا پنجره بعداً در همین جزوه بیشتر آشنا خواهید شد .دراینجا ضمن نشان دادن گره سازی در ابنیه سنتی ، بدلیل مهم بودن ساختمان مسجد و مدرسه مطهری به توضیح بیشتری در مورد این ساختمان می پردازیم . آغاز این ساختمان مهم در سال 1296 هجری قمری میباشد و در نزدیکی میدان بهارستان تهران واقع شده است . از مشخصات ارزنده این ساختمان کاشیهای مصور خشتی رنگارنگ آن است که دارای مناظر بسیار زیبا و بدیعی می باشد . همچنین از نظر حجاری و سنگ تراشی دارای ستون های یک پارچه سنگی و ازاره سنگی زیبا و قابل اهمیت است.
به طور کلی مدرسه مطهری در اعداد بزرگترین مدارس تهران است . طول آن 62 متر و عرضش 61 متر می باشد و دروسط آن حیاط بزرگ و مشجری قراردارد . 
حال به معرفی چند نمونه از کاربندی می پردازیم . کاربندی به تزئینات زیر گنبد یانیم گنبد (سردرورودی و....) یا طاق نماها و ...... می گویند که از تقاطع و تداخل یک سری قوس های جناغی (قوسهای نوک تیزک در معماری بعد از اسلام در ایران رایج شد) به وجود می آیند . یک از عمده ترین خواص کاربندی انتقال نیرو (فشار یا وزن سقف) از بالا به پایه ها و دیوارهای عمودی است . علاوه بر این کاربندی یک عامل مهم تزئینی نیز به حساب می آید .
در شکل -5 فضای زیر گنبد مسجد امام اصفهان (مسجد شاه سابق) را ملاحظه می کنید . در شکل -6 هشتی ورودی مدرسه چهار باغ اصفهان و در شکل -7 سقف امامزاده شاه حسین کرمان نشان داده می شود .
در شکل -5 می بینید که کاربندی ساده و درعین حال بسیار ظریف مسجد امام اصفهان بکمک کاشی معرق پوشانده شده است . اگر به دقت به این شکل توجه نمائید ، متوجه خواهید شد که کاربندی از تقاطع قوسهای جناغی که نوک تمام آنها در یک ارتفاع معین قرار دارد به وجود آمده است . باز اگر با دقت بیشتری به این تصویر نگاه کنید متوجه خواهید شد که نقوش کاشیکاری معرق ، نقوش گیاهی بسیار جالبی هستند به این نقوش ، اسلیمی می گویند . اسلیمی یعنی منسوب به اسلام و به طور کلی به نقوشی اطلاق می شود که در ابنیه اسلامی به کار می روند ولی به طور مشخص تر منظور از نقوش اسلیمی ، نقوش گیاهی ، مثل ساقه و برگ گیاهان مختلف ، به خصوص ساقه مو و هم چنین نقوش حیوانی مثل بدن مار یا خرطوم فیل و.... می باشد .
البته نقوش حیوانی در طرح های اسلیمی بکار می روند که بیشتر منحنی باشند و حتی آنها را هم به صورت خلاصه در آورده به طوری که معلوم نمی شود که مثلاً فلان منحنی بدن ماریا خرطوم فیل است .
به هرحال هدف ایجاد یک فرم کلی و جالب است که با استفاده از نقوش گیاهی و حیوانی (بدن مار و خرطوم فیل) به این منظور دست پیدا می کنند که بدون شک از برجسته ترین تزئینات ابنیه اسلامی محسوب می شوند . حال برای اینکه فرم قوس ها در زمینه معرق کم نشوند و قوس ها را به طریق دیگری جدای از نقوش اسلیمی معرق کاری تنظیم کرده اند که اگر بیشتر دقت کنیم می بینیم که نوارهای باریک تیره و روشن که به صورت هندسی نقش شده اند این وظیفه را به عهده دارند . 
این حالت را درشکل -6 نیز به وضوح می بینیم ، یعنی دراین تصویر نیز خطوط قوس های جناغی کاملاً تیره شده اند (لاجوردی پررنگ) تا کاربندی جلوه بیشتری پیدا کند . هرکدام از عناصر تشکیل دهنده کاربندی ها (منظور آن لوزی هایی هستند که هر چهار ضلعشان برابر نیستند ، بلکه دوبدو مساوی میباشند و هر قدر به مرکز سقف نزدیک می شویم ، این عناصر متشکله ، کوتاهتر می شوند ) نام خاصی دارند که در قسمت نقشه ها با آنها آشنا می شویم . در شکل -7 سقف امامزاده شاه حسین کرمان را که خیلی ساده کاربندی شده است می بینیم . این نمونه کاربندی از گچ است و باز هم دراین شکل پیداست که این لوزی های فرو رفته (عمیق ، سه لبه ای) ، هر چقدر که به مرکز سقف (روزنه ای که درآن نور به داخل می تابد و به آسمانه معروف است) نزدیک می شویم ، کوچکتر و ریزتر و درعین حال نسبت به پائینی ها پهن تر می شوند .
حال به معرفی چند نمونه از مقرنس می پردازیم . مقرنس به تزئیناتی می گویند که بیشتر در زیر سردرهای ورودی ابنیه مختلف و بعضاً به عنوان تزئین طاق نماها و غرفه های نسبتاً عمیق بکار می رود گاهی نیز مقرنس به صورت چند ردیف و دورتادور گنبد یا مناره ابنیه مختلف قرار می گیرد که در این حالت یعنی به صورت منظم و مثل کمربند برگرد یک بخش از ساختمان واقع می شود (عمدتاً برفراز ساقه گنبد یا فراز گلدسته ها) به آن قطاربندی مقرنس یا به اختصار قطاربندی می گویند . 
در شکل -8 مقرنش زیر سردر ورودی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ملاحظه می نمایید که با کاشی کاری معرق پوشیده شده است در واقع مقرنس به عناصری می گویند که به نظر می رسد درفضا معلق هستند و هرکدام به شکل یک طاق خیلی کوچک فرورفته (معقر) به نطر می رسد . 
در شکل -9 مقرنس زیر تالار مسجد میدان اصفهان را می بینید همانطور که از شکل پیداست این مقرنس خیلی پرکار و شاید بتوان گفت کمی شروغ است و جنس آن از گچ است . در شکل -10 گنبد خانه مسجد حکیم اصفهان نشان داده شده است در این شکل مقرنس واقع در گودی محراب (همان جایی که منبر قرار گرفته است) ملاحظه می کنیم و علاوه برآن تزئین سقف بنا را می بنید که به صورت کاربندی (تداخل قوسهای جناغی) است . در شکل -11 مقرنس محراب مسجد شیخ لطف اله اصفهان را ملاحظه می کنید که بسیار ظریف و خوش ترکیب است و با کاشی معرق نما شده است با مقایسه شکل های 12 و 8 با شکل 9 ، تفاوت انواع مقرنس را از لحاظ ظرافت و شلوغی (ریزه کاری بیش از حد) متوجه می شوید در شکل -12 تزئین زیر تالار تیموری اصفهان نشان داده شده است که در واقع نه مقرنس است نه کاربندی ، بلکه می توان آن را ترکیبی از مقرنس و کاربندی به حساب آورد ، به این نوع سیستم یزدی بندی می گویند که در تقسیم تزئینات معماری اسلامی بیشتر جزوکاربندی به حساب می آید تا مقرنس ، در همین جا راجع به ساختمان تالار تیموری اصفهان که به شیوه اصفهانی ساخته شده است توضیح مهمی را باید ذکر نماییم و آن این است که در دوره صفویه (نقطه عطف شیوه اصفهانی ) برای اولین بار پس از اسلام نقاشی به عنوان یکی از تزئینات مهم رشته معماری به کار می رود . 
همانطور که قبلاً هم گفته ایم به دلیل این که فرهنگ اسلام نقاشی (بخصوص کپی از صور انسانی و حیوانی) را مجاز را نمی شمرد . هنرمندان مسلمان به نقوش هندسی (گره ، کاربندی ، مقرنس) و همچنین نقوش گیاهی که در (معرق کاری بهترین نمونه های آن را می بینیم ) روی آورند . به هرحال برای اولین بار در دوره صفویه نقاشی به عنوان یک عامل مهم تزئینی عرضه اندام می کند و در ساختمان عالیقاپوی اصفهان مستقیماً به کار می رود . به غیر از اینکه به طور مستقیم از نقاشی استفاده می شده است با توجه به شکل -12 با بکار بردن خطوط پر رنگ (لاجوردی) بر روی مقرنس ها و کاربندی ها (بر روی فصل مشترک سطوح مختلف و قوسهای کاربندی و مقرنس) البته در مواقعی که کاربندی و مقرنس با گچ اجرا شده باشد ، باعث جلوه هرچه بیشتر این نوع تزئینات می شده اند . اگر شکل -12 را با شکل -9 مقایسه کنید (شکل -9، خطوط پر رنگ بروی فصل مشترک سطوح مقرنس وجود ندارد) بهتر متوجه مقصود ما میشوید . استفاده از خطوط پر رنگ لاجوردی بر روی زمینه سفید گچی در اطراف میدان نقش جهان (در طاق نما) یکی دیگر از نمونه های نقاشی بر روی گچ سفید است . در اینجا به ذکر توضیحات مفصل تری راجع بهمقرنس می پردازیم که بسیار مهم است .
مقرنس : 
یکی از مهمترین عناصر تزئینی در ساختمانهای ایرانی و اسلامی مقرنس است که بیشتر در بناهای مذهبی مثل مسجد و مدرسه بکار رفته است . کلمه مقرنس با قر و قرناس و قرنس (قرنیز) خویشاوند است و می توانیم بگوییم مقرنس یعنی قرنیس دار شده و این معنی با شکل و فرم عنصر تزئینی مورد نظر ما که از تعدادی سطوح برآمده و فرورفته تشکیل شده است و کم و بیش موافق است . برای اینکه بیشتر با معنی کلمات فوق الذکر آشنا شویم به فرهنگ لغت مراجعه می کنیم : قر به معنای چیز فرو رفته است هرگاه ظرفی فلزی یا چیزی شبیه به آن باثر برخورد با جایی فرو رفتگی پیدا کند می گویند قر شده است (توجه داشته باشید که مقرنس نیز از تعدادی سطوح فرورفته و برآمده تشکیل شده است) . قرنیز مأخوذ از قرناس یا قرنس عبری است و به معنای پیش آمدگی باریک بالای در و پنجره ، شبیه حاشیه یا سایبان که از آجر یا سیمان (ساروج) درست می کنند می باشد .
 در برخی از فرهنگها آمده است : مقرنس به فتح قاف و نون به معنی گچبری و نردبان سازی در سقف طاقها و ساختمان ها است . مقرنس کاری یعنی عمل گچبری و هنرنمایی با گچ در داخل ساختمان به خصوص در زیر سقف که با سطوح گود و برجسته ایجاد نقش کند . البته در فرهنگ ها معنای متعدد دیگری نیز قر و قرنیس و قرنیز و رناس و ... آمده است که از حوصله بحث ما خارج است . 
به هرحال آخرین معنا که برای مقرنس ذکر گردید به آنچه مورد نظر ما است نزدیک تر است گرچه در آن ذکر شده که از گچ است ، در حالی که می دانیم این تزئین می تواند از آجر یا کاشی و حتی سنگ هم باشد . به هر حال از مجموعه تعاریف و معانی مندرج در فرهنگ ها که به عنوان نمونه چندتایی را در بالا ذکر نمودیم چنین برمی آید که : مقرنس یک عنصر تزئینی است که در بالای دیوارها (دیوارهای منتهی به قوس و یا پوشش نیمه گنبدی ، یعنی سردر بناها و ...) و به خصوص در سقف و گوشه های سقف ابنیه مختلف به کار می رود . مقرنس با مواد و مصالح مختلف و با نقوش متفاوت و با اشکال گوناگون قابل اجرا است . 
در جلد نهم فرهنگ لغت لاروس Larouss در مورد مقرنس آمده است : موتیف (عنصر) تزئینی معماری که فرم آن استالاکتیت ها را به یاد می آورد . استالاکتیت ها ، همان ترکیبات آهکی آویزان از سقف نمادها می باشد . شاید بتوان گفت که مقرنس تقریباً ترکیب فرمهای منشوری برجسته و گود است که به روی هم قرار گرفته باشند . د ر کتاب هنر اسلامی جزوه مجموعه مخصوص تاریخ منتشر شده با راهنمایی هانری ماتن به این ترتیب از مقرنس (استالاکتیت) تعریف شده است . عنصر بسیار مشخص تزئیناتی معماری اسلامی به خصوص ایرانی ، استالاکتیت ها هستند و به این دلیل به این اسم نامیده می شوند که ترکیبات و رسوبات آویزان از سقف نمادها را به یاد می آورند . استالاکتیت ساده با هفت عنصر منشوری که می توانند به هم وصل شوند و به صورت یک جلوآمدگی درآیند تشکیل شده است (شکل-13) .
به هرحال با توجه به مطالب فوق الذکر می توانیم مقرنس را به چهاردسته تقسیم نماییم :
دسته اول : مقرنس های جلو آمده که مواد آنها غالباً از مایه مصالح اصل بنا و اکثر ساده و در انتهای سطوح خارج بنا اجرا می شود و استحکام آن زیاد است . 
دسته دوم : مقرنس های روی هم قرار گرفته که احیاناً از مایه مصالح اصل بنا و یا قطعات سنگ و آجر و گچ در سطوح داخل و خارج بنا اجرا می شود و دارای ثبات و استحکام متوسطی است .
دسته سوم : مقرنس های معلق (آویزان) که معادل استالاکتیت فرنگی است .این نوع مقرنس معمولاً از چسباندن مواد مختلف چون گچ ، سفال ، کاشی ، و غیره به سطوح مقعر داخل بناها صورت می گیرد و آویزان به نظر می رسد و دارای ثبات و استحکام کمی است . 
دسته چهارم : مقرنس هاس لانه زنبوری است که چون خانه های لانه زنبوری است که مانند خانه های لانه زنبور به چشم می خورد . این نوع نزدیک و شبیه به دسته سوم است و در ایران خیلی کم استعمال شده است .
سابقه مقرنس در ایران به قبل از اسلام باز می گردد و اولین نمونه های شناخته شده مربوط است ب دوره ماد (708-550ق.م) که در دخمه دکان داود وجود دارد . البته بدیهی است که فرم مقرنسهای این دوران بسیار ساده و معمولی است و با آنچه شما در تصاویر 8-12 مشاهده کرده اید کاملاً متفاوت است همچنین در دوره های هخامنشی ، اشکانی و ساسانی نیز نمونه هایی از مقرنس وجود داشته است . اما مقرنس در ساختمانهای بعد از اسلام (ابنیه اسلامی) حائز کمال اهمیت است و تمام توضیحات ما مربوط است به بناهای اسلامی اما نوع مقرنس از نظر کیفیت و فرم و شکل ظاهر و کمیت اجرایی آن در دوران مختلف اسلامی نیز متفاوت است . درچهار قرن اولیه هجری (سبک خراسانی) مقرنس به طور پراکنده و خیلی ساده در ساختمانها به چشم می خورد ، نمونه هایی که در شیوه خراسانی بکاررفته اند را میتوان پیشاهنگ این عنصر تزئینی درقرون بعدی اسلامی دانست . اما دردوقرن پنجم و ششم هجری که مقارن است با عهد سلجوقیان (سبک رازی ) این عنصر تزئینی شدیداً در حال تحول است . دراین دوره مقرنس از صورت کلی که درممالک مختلف و نواحی تحت اشغال اعراب بروز کرده بود ، به سوی عوامل تزئینی عصر ساسانی رفت . دراین دوره چون تالارهای بزرگ مربع (مثل عهد ساسانیان) ساخته می شد و چون سقف این تالارها به کمک گوشواره ساخته می شدند ، زمینه مناسبی برای توسعه مقرنس فراهم شد .
اضافه بر مقرنس هایی که در گوشوار بنا (گوشه زیر گنبد ، البته هرچهار طرف ) تعبیه می گردید، در خارج بناها هم این عنصر تزئینی بکار میرفت (به صورت قطاربندی در مناره ها و یا درزیر طاق نماهای بیرون ساختمان) . در جزوه سبک رازی نمونه ساختمانهایی که با مقرنس تزئین شده اند ذکر شده است. دردوره مغول مقرنس رونق بیشتری پیدا کرد (بخصوص پس از آنکه با تمرکز قدرت مغول و آذربایجان ثروت و فرهنگ و تمدن کشور از خراسان به تبریز منتقل شد) و با ردیف های مفصل تر و مواد متنوع تر و در محلهای بیشتری از ساختمان بکار میرفت و هرچهار نمونه آن در داخل و خارج ساختمان ها بکار گرفته شد.
دردوره تیموری نیز این نوع تزئین دنباله روی تکنیک های دوره مغول بود . دراین دوره برای زینت بخشیدن به سط
,....


کلمات کلیدی مرتبط:
تزئینات در معماری ایرانی ,گره : ,همانطور که در جزوات قبل به خصوص جزوات مربوط به شیوه رازی و آذری توضیح دادیم هنرمندان اسلامی بدلیل عدم امکان استفاده از نقوش انسانی و حیوانی ناچار به نقوش هندسی روی آوردند و دراین زمینه به قدری پیشرفت کردند تازیباترین و منطقی ترین و مناسب ترین طرح ها و نقش های هندسی,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود مقاله معماری ایران

دانلود مقاله معماری دوره قاجار

دانلود مقاله معماری دوره قاجار


تاریخ ایجاد 16/09/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 43   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 417 kb  تعدادمشاهده  29


عنوان:

معماری معاصر ایران

معماری قاجار پهلوی

معماری نو در ایران با شمس العماره آغاز شد

آهن و شیشه، معماری قاجاررا دگرگون کرد

بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران

معماران دوره قاجار

منابع


معماری معاصر ایران

معماری دوره معاصر در ایران از اواخر دوره قاجار به بعد جرقه برای تولد زد که بسیاری از منتقدین ساخت عمارت شمس العماره را در تهران را خرکتی به سوی دنیایی جدید دانسته اند اما به اعتقاد  رابرت فیشر معماری معاصر ایران را می توان شامل چهار دوران دانست که تر تیب چنین عنوان داشته است:
-     دوره نخست که از سالهای 1921 تا 1941 میلادی باز می گردد ، ازآثار این دوران می توان به «ساختمان موزه ایران باستان » اشاره کرد که بنای آن توسط معماران خارجی و به دستور دولت ایران ساخته شد .
-     دومین مرحله در معماری معاصر ایران از 1921 آغاز می شود و تا سال های آخر دهه 1960 ادامه می یابد . «آرامگاه ابن سینا » که به دست « هوشنگ سیحون » بنا شده از جمله آثار شاخص این دوره است.
-     مرحله سوم که تا چندی پس از انقلاب ایران ادامه می یابد شاهد آثاری نظیر ( Center For Management  ) ( نادر اردلان ) و « موزه هنرهای معاصر تهران » ( کامران دیبا ) هستیم.
-     مرحله چهارم که پس از انقلاب ایران آغاز گردیده و تاکنون نیز تداوم داشته با آثاری چون موزه ملی آب ( سیدهای میرمیران ) ، کتابخانه ملی ایران ( کامران صفابخش ) و فرهنگستان جمهوری اسلامی ایران خود را معرفی می کند.
به طور کلی تفکرات و زیربنای فکری معماری معاصر ایران عبارتند از:
-      تاریخ پیدایش اواخر دوره قاجار است و انتقال سریع تفکرات و ایده ها از خصایص جامعه مدرن است. چرا که جامعه مدرن بر مبنای سرعت انتقال اطلاعات پایه گذاری شده و این تبادل اطلاعات در نهایت موجب تعادل فرهنگ و الگوی معماری می شود.
-     تهران به عنوان پایتخت ایران و نقطه اتصال ایران و اروپا، مسئولیت پیچیده بسط این معماری را به عهده داشته است.
-    خاستگاه ها: خاستگاه های معماری مدرن ایران انتقال فرهنگ فریبنده غرب به جامعه درون گرای ایرانی بود. در این راستا حصار شهرها، تخریب شد و بافت های اورگانیک آنها به اشکال هندسی تحول یافت. در این دوره فرمول های غربی با امکانات ایرانی ساخته و اجرا می شد و در این مرحله معماری به عنوان ابزار فرهنگی عمل می کرد. در عین حال دومین خواستگاه این دوره، بهره گیری اقتصادی در معماری است. شاید بتوان دوران میانه معماری مدرن ایران را نخستین زمانی دانست که معماری به عنوان کالای اقتصادی معرفی می شود. چرا که با تکیه بر اصول معماری مدرن یعنی حذف تزیینات، معماری نه یک ابزار برای انعکاس فرهنگ، بلکه کالایی اقتصادی شد و این دستاورد چنان نمودار شد که معماری مدرن ایران به سبکی اقتصادی با نام بساز و بفروش تغییر رویه داد.
-     روش پست رفت: استفاده از تکنولوژی وارداتی در ترکیب با اقلیم و تکنولوژی سنتی، روش های مختلف اجرا را در ایران رقم زد که با تعمیرات محدودی در حال حاضر نیز استفاده می شود.
-   مقیاس عمل: حرکت معماری از اروپا به تهران و از تهران به مراکز استان ها و شهرهای اصلی بوده است.
-    نتیجه عمل: انفصال معماری سنتی ایران و حرکت از شیوه اصفهانی به شیوه تهرانی و همه گیر شدن، معماری مدرن ایرانی به صورت قالب و کلیشه ‌در تمام نقاط کشور بود.

معماری قاجار پهلوی

معماری ایران از اواخر دوره قاجار و شروع دوره پهلوی دچار هرج و مرج و آشفتگی شد در این دوران ما شاهد احداث همزمان ساختمانهایی هستیم که هر کدام بیانگر یکی از مکاتب فکری دوره هایی مشخص از تاریخ ایران هستند :کاخ مرمر به تقلید از معماری سنتی و عمارت شهربانی کل کشور به تقلید از تخت جمشید و ساختمانهای بلدیه ( شهرداری ) و پستخانه به شمال و جنوب میدان امام ( سپه ) به تقلید از معماری نئوکلاسیک فرانسه ساخته شدند . در این دوره تلاش می شد که پیوندی بین سه طیف فکری به وجود آید : ساختماهای وزارت امور خارجه ، اداره پست ، صندوق پس انداز بانک ملی را در واقع می توان به عنوان نمونه این گونه ساختمانهای التقاطی نام برد .این گرایشهای متفاوت و بعضا متضاد در معماری این دوره ناشی از اختلاف در گرایشهای سیاسی و ایدوئولوژیک این عصر از تاریخ ایران است که ریشه در جریانهای عقیدتی - سیاسی اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی دارد . جریانهای مذکور را می توان به سه دسته تقسیم کرد :گروه اول ، سنت گرایان ، که اساس تفکر سیاسی و بینش دینی آنها هماهنگی دین با سیاست و احیاء و توسعه سنتهای هزار ساله جامعه ایرانی بود . پرچمداران این نهضت در آن برهه از زمان شیخ فضل الله نوری بود و بعد از ایشان سید حین مدرس ادامه دهنده راه وی گشت .گروه دوم ، غرب گرایان ، که اساس ذهنیت آنها ، به گفته تقی زاده ، بر تقلید از فرق سر تا انگشت پا از غرب در همه شئون اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی بود . هسته اصلی این گروه را تحصیل کردگان ایرانی تشکیل می دادند که تازه از اروپا به ایران برگشته بودند .گروه سوم ، ملی گرایان ، که بنیاد فکری آنها بازگشت به عظمت امپراتوری هخامنشی و ساسانی بود . این گروه فرهنگ اسلامی و فرهنگ اروپایی را غیر ایرانی می دانستند و بعنوان جایگزین آنها بازگشت به فرهنگ آریایی دوهزار و پانصد ساله با دین و مذهب بود . که این امر ناشی از جریانهای به اصطلاح


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری معاصر ایران ,معماری قاجار پهلوی ,معماری نو در ایران با شمس العماره آغاز شد ,آهن و شیشه، معماری قاجاررا دگرگون کرد ,بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران ,معماران دوره قاجار ,منابع ,معماری معاصر ایران ,معماری دوره معاصر در ایران از اواخر دوره قاجار به بعد جرقه برای تولد زد که بسیاری از منتقدی,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت معماری هخامنشیان
پاورپوینت بررسی نقادانه در خصوص معماری معاصر ایران
دانلود پاورپوینت بررسی اصول طراحی معماری سنتی ساحلی بوشهر
پاورپوینت پیشگامان جنبش مدرن معماری معاصر ایران