شرح مختصر : بررسی
تحولات معماری معاصر ایران در دورههای مختلف، از نظر چگونگی توجه به
معماری گذشته، موضوعی است که سیدهادی میرمیران، بارها در سخنرانیها و
نوشتههای خویش، به آن پرداخته است. به اعتقاد او، معماری معاصر ایران
اگرچه در بخش عمده خود، همواره دغدغه تاریخ معماری ایران را داشته و
تلاشهایی را در جهت برقراری پیوند با معماری گذشته و تداوم آن به عمل
آورده است، لیکن توجه معماری ایران به معماری گذشته، بیشتر سطحی و ظاهری
بوده و توجه چندان عمیقی به روح کلی معماری گذشته و نیز اصول و مبانی آن و
بهکارگیری این اصول و به ویژه تکامل آن، نداشته است. از دیدگاه میرمیران،
شروع معماری معاصر ایران را میتوان از حدود سال ۱۳۰۰
شمسی به بعد تصور کرد؛ دورهای که در اثر تحولات سیاسی و اجتماعی، جریان
زندگی اجتماعی و اقتصادی ایران تغییر کرد، سیمای شهرهای ایران متحول شد و
ساختمانهای جدیدی متناسب با نیازهای زندگی مدرن، مانند واحدها و
مجموعههای مسکونی جدید، ادارات، کارخانجات، بانکها، ایستگاههای راهآهن،
دانشگاهها و …، در شهرها به وجود آمدند. این بناها بر خلاف بناهای قبل از
تاریخ معاصر که به دست معماران سنتی طراحی و ساخته میشدند، به تدریج به دست
معماران تحصیلکرده طراحی گردیدند که این معماران در ابتدا عمدتاً
غیرایرانی بودند و سپس اندکاندک معماران ایرانی که در مدارس معماری خارج از
ایران تحصیل کرده بودند و به دنبال آن، با ایجاد اولین مدرسه معماری ایران
در حدود سالهای ۱۳۲۰، معماران دانشآموخته در داخل ایران، نیز به آنها اضافه شدند.
فهرست :
معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران
دوره اول: از ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰
دوره دوم: از ۱۳۲۰ تا اواخر دهه ۱۳۴۰
دوره چهارم: از ۱۳۵۷ تاکنون
معماری معاصر-باغ فردوس
موقعیت طبیعی
موقعیت فعلی
مشخصات بنا
عوامل تزئین شده
نوع بهره برداری
مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
مشخصات کلی مجموعه خلیج فارس
منابع