معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری در ایران

دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری در ایران


تاریخ ایجاد 21/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 40 اسلاید   قیمت: 5800 تومان     تعدادمشاهده  15


نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشکار می سازد که معماری ایرانی بر سه اصل استحکام ، آسایش و انبساط پایه گذاری گردیده است .
 
(( معماری ایران در طی تاریخ طولانی خود دارای اصالت طرح و سادگی تؤام با آرایش و تزئین بوده است )) .بـا ایـن برداشت آرتـورپوپ ـ مستشرق و ایران شناس نامی آمریکا به فرهنگ معماری ایران روی می آورد . او می گوید : (( اصالت اشکال زندگی ایران بدین گونه نمایان می شود که در ابنیه مسکونی از خودنمائی و برون آرائی به دور بوده است )) و با این یقین معماری را به عنوان یکی از پربارترین شاخه های درخت تنومند فرهنگ و هنر ایران معرفی می کند .
 
تحسین (( پوپ )) صدائی ست که تاریخ آنرا تکرار و تأیید می کند ، تالارها و شبستانها و ستونهای تخت جمشید ـ این ارکستر سنگی عظیمی ـ آیا یک ضیافت رنگین برای چشمها نیست ؟ هزاران مسجد و بقعه و مقبره و بنای تاریخی در هرگونه فلات گستره ما ، آیا شاه غزلهای پر از سحر و افسون معماری نیستند ؟
 
(( پوپ )) این سحر و افسون را می شناسد که می گوید (( گوناگونی بناهای ایرانی )) از کلبه دهقانی و چاپخانه و آلاچیق هاست ، تا زیباترین بناهائی که تاکنون جهان به خود دیده است .
 
هنر در ایران به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرهاست . رونق واعتلای معماری در ایران باستان گواه آنست که این سرزمین از کانونهای نخستین شهرسازی و نیز سدسازی ومهندسی بوده است . و این گواهی را بناهائی که از میان ازمنه و اعصار با سیمای غبار آلود سر بیرون کشیده اند و سدهای باستانی و شهرها و دهکده های شاهی تأیید می کنند .
 
آثاری که جسته و گریخته از خلال نوشته های باستان شناسان به دست می آید ، روشنگر آنستکه هنر و صنعت ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در این مرز و بوم ریشه و نشان دارد .
 
تمامی گستره ایران ـ به ویژه روستاهای آن اینک چون کتاب زنده ای از تاریخ معماری و هنر است . هر برگ از برگ های این کتاب قطور گنجینه جاودانه ای از معماری ما را در بر گرفته و در لحظاتی کوتاه دروازه چندین هزار سال تاریخ را بروی تماشاگر می گشاید .
 
کمتر روستائی در ایران وجود دارد که در آن معابد باستانی ناهید یا قلعه گبری و قلعه سلال یا ( صلصال ) با طاق های ضربی و یا هلالی به چشم نیاید و در آن از بقعه ها و امامزاده ها و یا قلعه های معروف به دخترکه مضمونی افسانه ای تاریخی را در خویش نهفته اند اثری نباشد . قلعهٔ مرو و قلعهٔ اصفهان که سرگذشت آنها تا اعماق افسانه ها ریشه دوانده است ، قصر کیاکسار پادشاه ماد در همدان ، کاخ پازارگاد ، تخت جمشید یا پارسه ، آثار شوش ، ایوان مداین یا طاق کسری در تیسفون ( نزدیک بغداد کنونی در محلی به نام سلطان پاک ) ، آثار آتشکده های باستانی چون آتشکده کرکوی سیستان ، نشانه های طبقات و استعمال نـخستین آجـرها در تـپه سـیلک کاشان ، مناره ها ، سدهای باستانی ، آثار تمدن باستانی (( موهن جودارو )) در بـلوچستان و سـند ، بازمـانده سـاختمانهای کهن در مرو ، تـجلیات قریحه ایرانی در آثار بابل ، خرابه قصر هاتره ( المحضر ) در ساحل دجله ، ویرانه های معبد کنگاور ( ناهید ) ، یادگار خسرو پرویز در قصر شیرین ، طاق بستان کرمانشاهان ، ساختمان الجایتو ( سلطان محمد خدابنده ) ، مقبره بایزید بسطامی و خیام و عطار ، کاخ چهل ستون و عالی قاپو ، مساجد اعجاب انگیزی که قلل هنر و استعدادند ، چون مساجد شاه و مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع اصفهان و نیز آثار معماری زندیه و قاجاریه تا عصر حاضر و صدها و هزاران نشانه و یادگار و اثر دیگر ، همه و همه جلوه هائی از بهار هنر ایران و معماری دیرینه سال و پر غنای آنست ... معماران و هنرپروران شهرساز ایرانی در ازمنه گذشته از برجسته ترین کارشناسان عصر خود بودند . تاریخ نام بسیاری از معماران برگزیده را به یاد ندارد ، اگر چه آثار گرانقدر آنها بهترین شناسنامه در شناسائی خصایل هنری و اندیشگی آنهاست .
 
در میان این گروه بسیار معماران شهره ایران باستان ، باید از (( سئنا )) نام برد ، که تا مرزهای نبوغ پیش تاخت و نیز از (( برازه حکیم )) که در زمان اردشیر ساسانی می زیست و سدساز و معمار و شهرساز بی همتائی بود . هم اوست که سدی را که اسکندر بر شهر فیروزآباد فارس بسته بود و بر آثر آن سالیان متمادی شهر را آب فرا گرفته بود شکست و فیروزآباد تازه ای بنا کرد که دستاوردها و خطوط اصلی معماری ایران را ترسیم می کرد .
 
نمونه هائی از آفرینشگریها و نیز خدمات چنین معماران و مهندسان در کتاب (( فارس نامه )) ابن بلخی و آثار عجم ( فرصت شیرازی ) و (( مرآت البلدان )) و فارس نامه ناصری ( حاج میرزا حسن فسائی ) و سایر کتب قدیمی ما آمده است . در زمان هخامنشیان و ساسانیان عده زیادی از معماران و حجاران و سدسازان به آبادی این مرز و بوم همت گماشتند و ثمره این همکاری به خلاقیتی انجامید که در پرتو آن تخت جمشید در فارس و سدهای بسیاری به وجود آمد . پاره ای از این سدها هنوز برجاست .
 
پس از اسلام فرهنگ و هنر ایران با عوامل تازه ای ترکیب یافت . برخورد و آمیزش عنصر ایرانی با جریانهای فرهنگ و هنر و اندیشه اسلامی سیمای تازه ای به هنر ایران داد ، بی آنکه هویت و روح آنرا تغییر دهد . معماری در ایران پس از اسلام از رنگارنگی پربار و طراحی و ظرافت و دقت نظر کم نظیری برخوردار شد و اوج این بازآفرینی در عصر هنروران صفوی شکفت .
 
از معماران و هنر پروران عهد صفویه باید شیخ بهائی را نام برد که آثار جاویدان معماری او در اصفهان شهرت جهانی دارد . به طور کلی صدها معمار و مهندس گمنام و یا معروف ایرانی وجود دارند که در ساخت ابنیه باستانی و سدها و آثار گرانمایه ، قریحه و استعدادی شگرف از خویش بروز داده اند . نام بسیاری از اینان در کتیبه ساختمان های باستانی محفوظ است و باید تحقیق کاملی در این زمینه صورت پذیرد . معماری ایران ، شناسنامه معتبر مردم در این سرزمین از دورترین ازمنه قدیم است . طبیعت اقلیمی ایران در این زمینه تأثیرگذار فرهنگهائی که با فاتحین و مغلوبین به این خطه راه گشودند ، در این معماری به بارزترین اشکال خود جلوه کرده است .
 
آداب و رسوم ، مراسم مذهبی ، روحیه ، اخلاقیات ، اندیشه و عقیده نسلها در معماری ایران انعکاس واضحی دارد . نه تنها در بناهای عظیم ، در ابنیه آثار کوچک هم این انعکاس را می توانیم دریابیم .
 
آتشکده و دهکده های شاهی که در گذشته در سراسر این خطه جابجا روئیده بود و اینک به جا مانده است ، باری از فرهنگ معماری ایران باستان را در خویش نهفته اند .
 
آتشکده ها و دهکده های شاهی را در ایران باستان بر روی تپه ها بنا می کردند . در دهکده های شاهی معابد ویژه پرستش مهر و ناهید ( فرشته آب ) وجود داشت .
 
نقاطی را که هم اکنون به پل دختر یا قلعه دختر نسبت می دهند ، همان پرستشگاههای باستانی ناهید یا فرشته آب است . از معابد مهر ( میترا ) که قبل از زرتشت در ایران رواج داشته است ، نمونه های چندی باقی است . معبد (( مصیصر )) در شمال غربی ایران که در کوه تراشیده شده است و همچنین صخره (( بی فخریکار )) در جنوب دریاچه رضائیه از جمله این نمونه ها هستند .
 
مهرپرستان باستانی قبل از ورود به معبد در جائی دست خود را به آب می زدند و آن را ( مهر آب ) می نامیدند ـ که شاید لغت محراب دوره اسلامی از آن سرچشمه گرفته باشد ـ معماری ایران حاصل قرنها تطور و ثمرهٔ اندیشه و قریحه هنری نیاکان ما و الهاماتشان از سنت ها و دستاوردهای دیگر ملل است . با آنکه در هر دوره سیمای معماری ایرانی تغییر و تبدیل هائی را پذیرفته است ، روح یگانه و ذات نیرومند آن همواره زنده و بالنده باقی مانده و همپای زمان ظرفیت های خویش را عوض کرده است .
 
مروری در خطوط اصلی معماری ایران از آغاز تاریخ مدون ما ، در واقع گشاینده شاهراهی به قلب تمدن دیرینه سال این سرزمین است . نخستین سلسله حکومت ایران سلسله ماد بود که بخشی از هستی خود را در بنا و آثاری که آفریده ، به وام نهاد .
 
سنگ شیر همدان ، دکان داود در سرپل ذهاب ، دخمهٔ صحنه در کرمانشاه ، دخمهٔ موسوم به طاق فـرهاد در لرستان ، دخمهٔ ده نو اسحق وند نزدیک کرمانشاه از برگزیده ترین آثار این دوره است . (( پولی یبوس )) در توصیفی که از کاخ باستانی همدان کرده ، یادآور شده است که ستون های این کاخ از چوب سدر و سرو ساخته شده و روی این ستونها از لوحه های سیمین و زرین پوشانده شده بود (( دمرگان پرود )) و (( شی پیه )) معتقدند که این نشانه ها به آثار تخت جمشید کم و بیش شباهت دارند . قرنها پیش از آنکه بابل و یونان و روم وارد صحنه تاریخ شوند ، تمدنهای عظیمی در سرزمین پهناور ایران وجود داشته است .
 
شاهنشاهان هخامنشی در عرصه وسیع سرزمین خود از مهارت واستادی هنر مندان ممالک زیر فرمان خویش به نحو احسن بهره می گرفتند و از این جهت در آثار معماری و صنعت ایران در دوره هخامنشی تأثیر سایر ملل نیز دیده می شود چنانکه داریوش می گوید در بنای قصر او صنعتگران بابلی ، مادی ، لیدی و مصری خدمت می کرده اند و مصالح ساختمان ها از فواصل دوردست می آمده است . استفاده از تجربیات و سنن ملل تابعه ، نه به صورت تقلیدی و پیروی ، بلکه به گونه بازآفرینی و الهام پذیری خلاقه ، مختص دوره هخامنشی نیست . مادها نیز پیش از آن از تجربه و مهارت (( اوراتوئی )) ها استفاده بسیار بردند .معماری دوره هخامنشیان ادامه یک هنر ملی بود . اصالت این هنر در قصر کیاکسار پادشاه ماد ( در همدان ) جلوه کرد و کورش در ادامه آن پس از شکست مادها قصری در پازارگاه یا (( مادر سلیمان )) در هشتاد کیلومتری شمال تخت جمشید بنا کرد که گرچه مانند تخت جمشید دارای ستونهای متعدد و آن عظمت خیره کننده نبود ، ولی می توان گفت که در حقیقت بنای استخر ( تخت جمشید ) تکامل آن بنای کهن است . تخت جمشید که به جرأت می توان گفت یکی از بزرگترین و وسیع ترین بناهائی است که قبل از معمول شدن آهن ساخته شده است ، دارای سقف و ستون های چوبی بسیار بوده است . سقف ساختمان از چوب سدر لبنان و بلوط ساخته شده و بر ستون های حاشیه دار که سر ستون هائی آراسته آنها را تزئین می کرد تکیه داشته است .
 
ستونهای چوبی و تزئینات چوبی سقف که نمونه ای از زیباترین مظاهر و رنگ های تیره چوبهای سدر و گردو و بلوط و سرو و رنگهای روشن تر عاج بوده است . (( گوردون جایلد )) می گوید : آثار معماری دوره هخامنشی به طوری متناسب و شبیه است که پس از دوره سومریها در این منطقه از آسیا نـظیر ندارد . به خلاف نقش های بی جان و نازیبای بابلی و آشوری ، حجاریهای ایران همه زنده و جالب اند . تخت جمشید از مهمترین آثار هخامنشیان است . در ساختن این بنای عظیم اکثر پادشاهان هخامنشی هر یک به گونه ای دخالت داشته اند .
 
در این شهره ترین یادگار ایران باستان چوب به عنوان یکی از مصالح اساسی به کار رفته شده است . چوب ساختمان از لبنان ، عاج از هندوستان و سنگ ستونها از یونان و زینت دیوارها از اتیوپی ( حبشه ) تحصیل شده است .
 
از دوره اشکانیان آثار پراکنده ای در ایران و خارج وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از خرابه قصر (( هاتره )) ( الحضر ) در ساحل دجله این بنا اساساً اثر ذوق ایرانی است ، ولی تأثیر معماری رومی در طرز ساختن سقف و گچ بریهای آن مشهود است . خرابه معبد ناهید در (( کنگاور )) نیز از آثار به جا مانده این دوره است .
 
از دوره اشکانیان در معماری رسمی ایران ساختن گنبد متداول گشت . از همان روزگار گنبدها روی چهار طاق گوشه بنا می شد و تفاوت آن با گنبدهای رومی این بود که گنبدهای رومی روی گوشواره بنا می گشت .
 
در دورهٔ ساسانیان معماری سرشت اصیل تری دارد . قصر شیرین که خسرو پرویز بنا کرد ، کم و بیش به پیروی از ساختمانهای هخامنشیان ساخته شده است . طاق کسری ( ایوان مداین ) در نزدیک دجله در شهر تیسفون از آثار شناخته شده این دوره است . این بنا از آجرهای نظامی سفید و بزرگ ساخته شده است . بروی تالار بزرگی که موسوم به ایران است ، هشت تالار کوچک گشوده می شد .
 
طاقها به طور کلی شکل نیم دایره داشت و طاق بارگاه به شکل هلالی ساخته شده و وسعت شگرف آن دیدهٔ هر بـیننده ای را خیـره می سازد . در حـالیکه عناصر و خـطوط اصـلی این بـنا از قریحه ایرانی مایه می گیرد ، دور نیست که الهامی از معماری رومی در پاره ای از قسمت های آن انعکاس یافته باشد .
 
پس از آنکه اسلام ایران را فرا گرفت ، معماری ملت ما خود را با لوازم آئین جدید سازگار ساخت . چـنین است کـه پـاره ای از باسـتان شـناسان و مـورخان را عقیده بر آنست که بر جهای آتش ساسانی ، ساختن مناره را که برای دعوت مسلمانان به نماز به کار می رفت ، الهام داده است .
 
عوامل معماری ساسانی با اختلافات کم و بیش ـ اما به وضوح ـ در دوره های اسلامی خود را تحمیل کرد . تزئینات رایج در معماری کهن ایرانی با همه ویژگیهای خود از گچ بری و آرایش با کاشی لعابدار و غیره به معماری اسلامی ایران انتقال یافته است .
 
نقش اسلیمی های مساجد ایرانی همان پیچک های ساسانی است که نمونه آن را در طاق بستان می یابیم ، ولی در هر حال این نقوش و عوامل در اثر پدیدار شدن یک امپراتوری اسلامی و ورود تمدنهای گوناگون در لوای یک آئین واحد ، بهره گیریهای مقابلی را سبب شده و تغییر شکل یافته است که در خور مطالعه است .
 
از آغـاز گرویدن ایران به اسلام بسیاری از سنتهای ایرانی از جمله سنت معماری آن همگام با تأثیرات (( بـیزانس )) مـیان حـکمرانان اسلامی متداول گشت ، چنانکه بسیاری از قصور خلقای اموی از جمله قصر الحیر و خفاجا و مشاطه خیلی بیش از آنچه از هنر (( بیزانس )) متأثر باشد از اسلوب ایرانی الهام گرفته است و زینت های آن از ایرانی پیروی کرده است …
 
هنر هر قوم بازگوکنندهٔ نحوهٔ اندیشه و جهان بینی و معتقدات و سنت های آن قوم است . هر چه بنیادهای فرهنگی ملتی استوارتر و ریشه دارتر باشد تجلیات هنری آن ملت هم در طی تاریخ تکامل آن یکنواخت تر و از نوسانات و تحولات و گسستگی ها بیشتر برکنار میباشد . هنر معماری بی شک یکی از بارزترین مظاهر تمدن هر قوم و ملت است و بهترین بازگوکنندهٔ نحوهٔ برخورد آن ملت با مسائل مربوط به حیات و بینش وی از جهان خلقت است .
 
همینکه از حدود یک چهار دیواری که سقفی را تحمل میکند و تنها برای پناه دادن انسان از گرما و سرما و باد و باران و برف است فراتر رفتیم و وارد مرحله ای گشتیم که در ساختمانها جز هدفهای سادهٔ اولیه به مسائل دیگری چون تقسیم فضاها بر بنیاد نیازمندیهای گوناگون فردی و اجتماعی و خلق اشکالیکه با ذوق زیباجوئی ما سروکار دارد پرداختیم و در یک ساختمان بدنبال تحقق هدفهائی بالاتر از مصون بودن از سرما و گرما و دیگر عوامل طبیعت رفتیم آنگاه به دنیای هنر قدم گذاشته ایم و در این گفتار ما از آغاز چنین دورانی در معماری ایران سخن می گوئیم .
 
به این ترتیب نه از شهریکه بوسیله ایرانیان در هزار دوم پیش از میلاد بر روی بناهای کهن تر در سیلک ساخته شده گفتگو خواهیم کرد نه از ساختمانها و مساکنی که پیش از این تاریخ در مراکزی چون شوش و گیلان و حصار و صدها حوزهٔ باستانی دیگر ایران بنیاد گشته است بحث خواهیم نمود .
 
زیرا با آنکه آثار معماری این مناطق از نظر شناخت و مطالعه باستانشناسی ایران و نمایش قدمت فوق العاده تمدن در کشور ما حائز کمال اهمیت است ولی از آنجا که در این روزگاران معماری ایرانی هنوز مراحل تکامل خود را نپیموده بود و شکل های خاص خود را ابداع نکرده بود نمیتوان بدرستی پیوندهای آنرا با دورانهای شکوفان فرهنگ و تمدن ایرانی که در طی آن شاهکارهای اصیل بوجود آمده است بازیافت. زیرا اغلب آثار کهن معماری در اثر فرسایش چیزی باقی نمانده است .
 
کهن ترین نمونه قابل ذکر از میان بناهای باستانی که در کشور ما شناخته شده است معبد عیلامی چغازنبیل واقع در خوزستان است . این پرستشگاه با شکوه که در سیزده قرن پیش از میلاد بنیاد گشته است نمونه بسیار باشکوهی از یک معماری تکامل یافته بشمار میرود . ساختمان این معبد که دارای شکلی چهارگوشه است دارای پنج طبقه است که هر یک از آنها نسبت به بخش زیرین خود کوچکتر ساخته شده است و در نتیجه به ساختمان شکل هرمی داده است . برروی آخرین طبقه ساختمان مرکز اصلی معبد بنیاد گردیده و دیگر طبقات تأسیسات وابسته بدانرا تشکیل میداده است .
 
مصالح اصلـی ساختمـانی معبـد عبارتست از آجرهای پختـه بسیـار مرغوب که با ملاط محکمی بهم پیوسته شده اند و در درون دیوارها و مواردیکه منظور پرکردن صفه های بنا بوده است از خشت استفاده شده است . آنچه در این بنای باشکوه از نظر بحث ما قابل اهمیت است وجود طاقهای متعدد ضربی با طرح نیمدایره است که آنچنان با مهارت ساخته شده که پس از گذشت بیش از سه هزار سال هنوز بوضع شگفت انگیزی سالم مانده است .
 
این طاقها که بر روی دالانها طویل و بر فراز پلکانهای داخلی معبد بنیاد گشته حکایت از پیشرفت فوق العاده فن ساختمان در دورانهائی چنین کهن در کشور ما مینماید . بر رویهم این معبد عظیم که در شمار بزرگترین زیگوراتهای جهان محسوب میگردد بهترین نمونه هنر معماری بربنیاد طاق قوسی را در دنیای باستان نشان می دهد .
 
همانطور که میدانیم آنچه از نظر فنی اساس ساختمانهای سنتی بشمار میآید و شیوهٔ آنرا مشخص میسازد موضوع برپاکردن طاق بر روی دیوارها یا عوامل دیگر تحمل کنندهٔ بار آنست که در این میان دیوار و جرز و ستون و غیره اگر فقط برای تحمل وزن سقف ساختمان بوجود نیامده باشد لااقل یکی از مهمترین هدف در بکار بردن آنها همان تأمین پایه های طاق میباشد .


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت ,تاریخچه معماری در ایران,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت بررسی درونگرایی در معماری ایران
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
دانلود پاورپوینت دیوارنگاری در معماری ایران

بررسی کار بندی و گچبری در سازه های سنتی

بررسی کار بندی و گچبری در سازه های سنتی


تاریخ ایجاد 10/01/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 83   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  30


 
کاربندی پدیده ای است که ساختار آن از ضرورت های معماری سنتی مایه گرفته و در طیف تاریخی زیبا شناختی و بینش ایرانی ریشه دارد و منحصراً ایرانی است. ساده ترین و متداول ترین روش برای تبدیل مربع زمینه به دایره ی گنبد و طاق، کاربندی بوده است.
 
کاربندی سازه نوعی پوشش است، متشکل از لنگه طاق هایی با قوس معین که تحت قواعدی   هندسی همدیگر را قطع می کنند و قواره اصلی پوشش را به  وجود می آورند .
 
این پروژه شامل موارد زیر می باشد:
 
مقدمه 3              
سیر تاریخی کاربندی 4
کاربندی (رسمی بندی) 8
نقش های عمده کاربندی در فضاهای داخلی 2                 
یک کاربندی از بخش های تشکیل شده است 13
تقسیم بندی کار بندی ها 19
زمینه های کاربندی 29
انواع چفدها در کاربندی 30
مهار شاقالبهای کاربندی به پس طاق 62
گچ 64
تاریخچه استفاده از گچ 65
ویژگی های نقوش گچبری دوران ساسانیان 66
تکنیک های گچبری دوران ساسانیان 67
اشکال مختلف گچبری 69
مضامین نقوش گچبری دوران اسلامی 74
شیوه های نقوش گچبری در معماری اسلامی 75
رنگ در گچبری ها 81
نتیجه گیری 82
منابع 83
 


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی کار بندی و گچبری در سازه های سنتی ,کار بندی و گچبری در سازه های سنتی ,کار بندی و گچبری ,گچبری در سازه های سنتی ,کاربندی پدیده ای است که ساختار آن از ضرورت های معماری سنتی مایه گرفته و در طیف تاریخی زیبا شناختی و بینش ایرانی ریشه دارد و منحصراً ایرانی است. ساده ترین و متداول ترین روش برای تبدیل,

بررسی پنجره های ارسی در سازه های سنتی

بررسی پنجره های ارسی در سازه های سنتی


تاریخ ایجاد 10/01/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 60   قیمت: 12000 تومان   حجم فایل: 5638 kb  تعدادمشاهده  47


استفاده از ارسی در معماری از قرون دهم و یازدهم شروع شده، اما طرحهای به کار رفته در آن از دیرباز در پنجره سازی رواج فراوان داشته است.
 
در و پنجره های مشبک با شیشه های رنگی یا ساده در عین حال که حفاظ تنوع  ‏مناسبی در برابر آفتاب گرم و تابان ایران به حساب می آید، نور را نیز در رنگهای ‏متنوع و متعدد منعکس می کند و خود این جلوه ای خاص به تزیینات بنا، از جمله گچبری و آ یینه کاری می دهد. از آنجا که این نوع در و پنجره ها در قسمتهایی از ساختمان که مورد استفاده بود قرار می گرفت فضایی ‏آرام و دلنشین را برای کار و استراحت به وجود می آورد و اشعه آ‏فتاب را به خوبی کنترل می کرد؛ و همچنین مانع دید ناشناسان از محیط محارم می شد.
 
ارسی سازی از هنرهایی است که رو به فراموشی گذاشته است و هنرمندان ارسی ساز که تعدادشان بسیار محدود است بیشتر به کار مرمت در و پنجره هایی مشغول هستند که از زمان قاجار یا صفویه به جای مانده است. دلیل اینکه امروز کمتر از این هنر در منازل استفاده می کنند، سبک معماری بناها و آشنا نبودن افراد با این هنر است، و البته دلیل اصلی آن جایگزین شدن در و پنجره های آهنی است که به راحتی ساخته می شود و امنیت بیشتر و هزینه کمتری دارد و شاید به قولی بهداشتی تر است. علاوه بر این موارد، ارسی کاران با تجربه ای که سالهای زیادی از ‏عمر خود را در این حرفه گذرانده اند، هیچ گاه حاضر نشده و حاضر نیستند هنر ‏خود را به راحتی در اختیار مشتاقان آن قرار دهند؛ شاید دلیل آنها برای این ‏سخت گیری ترس از دست دادن بازار باشد و یا شاید می خواهند همان گونه که ‏خودشان با صرف وقت و تلاش فراوان به آن رسیده اند، دیگران نیز با تلاشی سخت و حل مشکلاتی که در حواشی راه یاد گیری آن قرار دارد، این هنر بسیار ‏ظریف و پر دقت را بیاموزند.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی پنجره های ارسی در سازه های سنتی ,پنجره های ارسی در سازه های سنتی ,استفاده از ارسی در معماری از قرون دهم و یازدهم شروع شده، اما طرحهای به کار رفته در آن از دیرباز در پنجره سازی رواج فراوان داشته است. , ,در و پنجره های مشبک با شیشه های رنگی یا ساده در عین حال که حفاظ تنوع ‏مناسبی در برابر آفتاب,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

بررسی میل ها و منارها،پروژه سازه های سنتی

بررسی میل ها و منارها،پروژه سازه های سنتی


تاریخ ایجاد 10/01/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 60   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  24


ماهیت مناره  را می‌توان بر خلاف دیگر ساختمانهای مذهبی اسلامی،‌مانند مسجد و مدرسه، بلافاصله و بی هیچ تردیدی تشخیص داد. به طور کلی چنین به نظر می‌رسد که ارتباطی بین مناره و عملکرد آن برای گفتن اذان (فراخوان مومنان به نماز) وجود ندارد. پشت بام مسجد و یا حتی بلندی ساختمان محل مناسبی برای این منظور است. در طول زندگی پیامبر اکرم(ص) بلال ، غلام حبشی پیامبر، که صدای رسایش حکم اسطوره را یافت،‌مسئول فراخواندن مردم از این طریق بود. همچنان که در حدیث آمده است این امر به شکلی بس طبیعی رخ داد: «هنگامی که مسلمانان به مدینه آمدند، آرزوی عبادت و بدون هیچ گونه دعوتی،‌ دور هم جمع می‌شدند  و نماز می‌گذاردند. برای رفع این کمبود مسلمانان روزی به گفت و گو نشستند و برخی شان در این میان معتقد بودند که «خوب است ما هم همانند مسیحیان،‌ناقوس داشته باشیم»، عده‌ای دیگر می‌گفتند «بیایید از شیپوری همچون شیپور یهودیان استفاده کنیم»، عمر گفت: «چرا کسی را برای خبرکردن مردم نگماریم؟»، پیامبر فرمود: «بلال برخیز و مردم را به نماز بخوان» این عمل برای یک نسل ادامه یافت و این حقیقتی است که ثابت می‌کند مناره جزء ضروری مراسم اسلامی نیست. تاکنون جمعیت های اسلامی از کشمیر تا سودان، به ویژه وهابیون عربستان از ساختن مناره پرهیز می‌کنند چرا که آن را وسیله ای   غیر ضروری و برای خودنمایی می‌دانند.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی میل ها و منارها،پروژه سازه های سنتی ,میل ها و منارها، ,پروژه سازه های سنتی ,ماهیت مناره را می‌توان بر خلاف دیگر ساختمانهای مذهبی اسلامی،‌مانند مسجد و مدرسه، بلافاصله و بی هیچ تردیدی تشخیص داد. به طور کلی چنین به نظر می‌رسد که ارتباطی بین مناره و عملکرد آن برای گفتن اذان (فراخوان مومنان به نما,

بررسی فرم گنبد در معماری ایرانی(پروژه سازه های سنتی)

بررسی فرم گنبد در معماری ایرانی(پروژه سازه های سنتی)


تاریخ ایجاد 10/01/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 78   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  50


یکی از اهداف معماری از ابتدا تاکنون ایجاد شفافیت با گسترش فضا و دید باز برای استفاده کنندگان از فضا است. از ابتدایی‌ترین فرم ساختمان، تمام‌ سعی بشر رسیدن به فرم ساختمانی ایده‌الی بوده است که ضمن‌ جوابگویی به نیاز روز،همگام با فضاها، قابل توسعه و گسترش‌ باشد و با افزایش دهانه ی فضاها، تنش‌های به وجودآمده‌، سازه را دچار بحران نکند.
 
از موانعی که بر سر راه این هدف وجود داشته چگونگی پوشش دادن فضا می باشد که این مسأله به اشکال مختلف در معماری حل شده و در روند تکامل آن بسط و گسترش یافته است. ابتدایی ترین شکل این مسأله قرار دادن یک قطعه سنگ بر روی دو ستون بوده است که نمونه آن را در معابد مصر و یونان دیده می شود و در تکامل آن با توجه به مصالح و تکنولوژیهای موجود به تخت جمشید می رسیم که با استفاده از بهترین نوع چوب توانسته اند دهانه هایی بالغ بر ده متر را پوشش دهند


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی فرم گنبد در معماری ایرانی(پروژه سازه های سنتی) ,فرم گنبد در معماری ایرانی ,پروژه سازه های سنتی) ,یکی از اهداف معماری از ابتدا تاکنون ایجاد شفافیت با گسترش فضا و دید باز برای استفاده کنندگان از فضا است. از ابتدایی‌ترین فرم ساختمان، تمام‌ سعی بشر رسیدن به فرم ساختمانی ایده‌الی بوده است که ضمن‌ ج,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی سازه های سنتی در خانه های مسکونی گیلان(پروژه سازه های سنتی)
بررسی مصالح سازه های سنتی در دو اقلیم معتدل و مرطوب و گرم و مرطوب(پروژه سازه های سنتی)