معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

پاورپوینت آشنایی با معماری عیلام و ماد

پاورپوینت آشنایی با معماری عیلام و ماد


تاریخ ایجاد 25/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 127 اسلاید   قیمت: 7200 تومان   حجم فایل: 4276 kb  تعدادمشاهده  20


آشنایی با معماری عیلام و ماد
موقعیت جغرافیایی ایلام
سرزمین ایلام دشت خوزستان و مناطق کوهستانی زاگرس را در بر می گیرد. این منطقه به منزله دروازه نجد ایران بر سر راه غرب و در عین حال در امتداد طبیعی بین النهرین سفلی در شمال خلیج فارس قرار دارد.
اطلاعات ناقص جغرافیایی از سرزمین ایلام از کمبود مدارک مکتوب و عدم شناخت تمامی سرزمین های این امپراتوری ناشی می شود. در متون باستانی به شهر های ایلامی اشاره شده است که محل دقیق آنها را نمی توان با صراحت تعیین کرد. وسعت جغرافیایی ایلام در منابع باستانی، همیشه یکسان یاد نشده است.
متون و نقوش برجسته بدست آمده حضور امپراتوری ایلام را در سرتاسر خوزستان، از جنوب تا بوشهر (لیان باستان) و از شرق تا مرودشت (انشان باستان، تل ملیان) را نشان می دهند. در زمان هایی از تاریخ این سرزمین، ایلام بر نواحی از بین النهرین نیز حاکمیت یافت. 
آثار بدست آمده از حفریات تپه یحیی و شهداد ، شهر سوخته و تل ابلیس، گستردگی نفوذ تمدن ایلامی را در شرق و جنوب شرقی ایران نشان می دهد.  حتی یافت نمونه خط آغاز ایلامی در تپه سیلک کاشان، نفوذ فرهنگی ایلام را در فلات مرکزی به اثبات می رساند.
بنابراین بر حسب تقسیمات سیاسی امروز، ایلام سرزمین های خوزستان، فارس، بخشهایی از استان کرمان، لرستان و کردستان را شامل می شد.
 
2. پیشینه پژوهشهای باستان شناسی در جنوب غربی ایران
اولین کاوش ها در شوش و خوزستان در نیمه قرن نوزدهم، توسط ویلیام کنت لفتوس انگلیسی انجام شد و پس از آن هیئت های فرانسوی، در پی واگذاری امتیاز انحصاری کاوش های شوش به فرانسویان از طرف پادشاه وقت ایران در سال 1895م،  کاوش های خود را در این منطقه آغاز کردند.
بر اساس این امتیاز مظفرالدین شاه حق انحصاری فعالیت های باستان شناسی در ایران را به مدت 60 سال به فرانسویان اعطا کرد و این هیئت ها در آغاز با آزمون و خطا، به گنج یابی صرف برای پر کردن تالار های موزه اوور مشغول شدند. اشخاصی مانند ژاک دمورگان، مارسل دیولافوا،  آندره گدار،  رولان دومکنم از فرانسویان نام آشنایی هستند که به کاوش در شوش و خوزستان پرداختند. ولی در این میان کاوش های رومن گیرشمن، دارای اصول علمی تری بود که منجر به کشف شهر سلطنتی دور اونتاش در تپه چغازنبیل شد.


کلمات کلیدی مرتبط:
آشنایی با معماری عیلام و ماد ,موقعیت جغرافیایی ایلام ,معماری ماد ,معماری عیلام ,معماری عیلامی

بررسی آثار معماری دوران ساسانی

بررسی آثار معماری دوران ساسانی


تاریخ ایجاد 25/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 برگ ورد   قیمت: 4800 تومان   حجم فایل: 2729 kb  تعدادمشاهده  10


بررسی آثار معماری دوران ساسانی
هنر ساسانی:
هنر تکامل یافته ی ساسانی آخرین جلوه ی هنر پارتی و هخامنشی است که در اصل ایرانی بوده است و ریشه در باور های مزدیسنا داشته است.این هنر به وارونه ی آن چه همه می پندارند، بیانگر یک زندگی ناگهانی نیست و هم چنین برگرفته از هنر یونانی یا رومی نیز نمی باشد.هنر ساسانی آخرین جلوه از هنر شرقی باستان است و خود معجونی از هنر ایرانی است که بیشتر از 1000 سال از عمر آن گذشته است، هنر ساسانی با هنر غربی عصر خود مخالف است،و رقابت آن دو که برخی دانشمندان در اثبات آن کوشش کرده اند.فقط در مورد های خارجی و ظاهری درست است.این هنر، هنری ایرانی با جلوه های کاملا خاص ، و دارای ریشه های کهن بوده است،هر چند در دنیایی تجلی پیدا کرده است که توسط یونانیت تغییر شکل  یافته بود.هنر غنی شاهنشاهی ساسانی با منش ایرانی توانست جهانی شود به پیرامون خود پرتو افکند و خود الگوی دیگر تمدن ها شود. هنر ساسانی پس ار ورود اسلام نه تنها در اسلام بلکه در سرزمین های دوردست نیز به زندگی خود ادامه داد و گسترش این هنر گرانمایه در فراتر از مرز های ایران سبب جاودانگی فرهنگ و هنر ساسانی شد.
 
 تاریخچه بنای کاخ اردشیر فیروز آباد:
این بنا که بدست اردشیر بابک مؤسس سلسله ساسانیان ساخته شده است که از اولین بناهای ساسانیان به شمار می رود. این بنا در دو کیلو متری شهر فیروزآباد قرار دارد که با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ احداث گردیده تزئینات به کار رفته در آن شامل گچ بری های زیبا و رنگی داخل بنا می باشد کاخ اردشیر را مهمترین و عظیم ترین اثر تاریخی فیروزآباد می دانند عده ای معتقدند این بنا کاخ نبوده بلکه کاربری آن را آتشکده میدانند. زیرا معتقدند که هر بنای مهمی که در کنار آب ساخته می شده محلی برای پرستش آناهیتا بوده است، اما طبق سندیات به دست آمده احتمال کاخ بودن بنا بیشتر است. این بنا در کنار روستایی به نام آتشکده بنا شده است، اردشیر بابکان این کاخ را نزدیک مدخل تنگاب در کنار چشمه ای به قطر 50 متر احداث کرده است که از کاخ های ییلاقی اردشیر به حساب می آمده است. از ویژگی های منحصر به فرد این بنا می توان به این اشاره داشت که این بنا تحسین بنای تاقدار ساسانی محسوب می شود. زیر بنای این کاخ 115*55 متر مربع است و اطراف آن ساختمان ها و دیوارهایی پوشانده که هنوز آثار آن باقی است.
 
تصاویری از کاخ اردشیر ساسانی


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی آثار معماری دوران ساسانی ,معماری ساسانی ,هنر تکامل یافته ی ساسانی آخرین جلوه ی هنر پارتی و هخامنشی است که در اصل ایرانی بوده است و ریشه در باور های مزدیسنا داشته است.این هنر به وارونه ی آن چه همه می پندارند، بیانگر یک زندگی ناگهانی نیست و هم چنین برگرفته از هنر یونانی یا رومی نیز نمی باشد.هنر ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت معماری ایران در زمان ساسانی

پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی

پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی


تاریخ ایجاد 25/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 54 اسلاید   قیمت: 6200 تومان     تعدادمشاهده  19


بررسی معماری شیوه رازی
مقدمه
چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگی‌های خوب شیوه‌های پیشین را به بهترین گونه دارا می‌باشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد  شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند  از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ساختمان‌ها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفته‌اند. البته  توضیح این نکته ضروری است که در اواخر  شیوه خراسانی  بناهایی داریم که بیشتر به سبک رازی می‌خورد.  بنای مقبره‌ی امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب و منار ایاز با وجود  اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی می‌باشند.
 
مقبره امیر اسماعیل سامانی
ساختمان این بنا در بخارا است که در زمان شیوه خراسانی  ساخته شده، ولی همه ویژگی‌های شیوه رازی را دارا می‌باشد. همچنین در آن بکارگیری درخشان آجرنمایان است که به عنوان عنصر اصلی ساخت بنا توان چشمگیر نقش اندازه‌های سطوح تزئینی را به نمایش می‌گذارد. ردیف عمود و افق باریکه‌های آجر تونشستگی و بیرون آمدگی  آجرچینی‌ ها بافت زیبای سایه روشن را ایجاد می‌کند  که یادآور بافت‌های درهم‌رفته‌ی حصیر و سبدبافی است. در  شیوه رازی آجر به عنوان مصالح تزئینی خالق انواع بی‌شمار نقش‌های شکسته و راست خط در سطوح  گوناگون بناست.  چهارگوشه بیرون نما   چهار پیلک دارد و در آن برخلاف شیوه خراسانی، وسواس  کوتاه گرفتن ساختمان چندان جدی گرفته نشده است و بلندای آن کم نیست. در گذشته این گنبد دو پوش بود ه که در حال حاضر پوسته زیرین آن باقی مانده است.
 
آرامگاه ارسلان جاذب


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی معماری شیوه رازی ,مقدمه ,چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگی‌های خوب شیوه‌های پیشین را به بهترین گونه دارا می‌باشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی نقادانه در خصوص معماری معاصر ایران
پاورپوینت خانه های ایرانی
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی نقش فرهنگ در معماری بومی
دانلود پاورپوینت کنکاش اقلیمی و معماری در شکل گیری مازاریهای یزد
دانلود پاورپوینت بررسی اصول طراحی معماری سنتی ساحلی بوشهر
دانلود پاورپوینت اصول معماری پایدار در معماری قدیم ایران
پاورپوینت بررسی معماری یخچال های کویری
پاورپوینت بررسی معماری با خاک
پاورپوینت بررسی نگاره های ایرانی از دیدگاه معماری
پاورپوینت بررسی فضاهای جمعی زنده در معماری سنتی ایرانی
پاورپوینت آب انبار
مقاله بناهای آبی
مقاله معماری اسلامی ( انواع طاق )
دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشان
دانلود مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی
مسجد جامع اصفهان

بررسی هنر معماری ابران در دوره ساسانیان

بررسی هنر معماری ابران در دوره ساسانیان


تاریخ ایجاد 25/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 برگ ورد   قیمت: 6800 تومان     تعدادمشاهده  10


بررسی هنر معماری ابران در دوره ساسانیان
پیشگفتار 
آثار معماری که تا کنون توسط باستانشناسان ایرانی و خارجی در نقاط مختلف شناسایی شده موید عظمت و شکوه معماری ایران در ادوار مختلف است. در فرهنگ معماری یک جامعه دو مسئله عمده همواره مورد نظر بوده: یکی بافت شهری و دیگری ساختمانهای عمومی و شخصی، که هر دو شدیداً دارای جنبه‌های قومی- اجتماعی هستند. از آنجا که هنر معماری همواره مهمترین و ارزنده‌ترین مظهر قدرت حکومتها بوده، می‌توان گفت یادگاری معماری این سرزمین اسنادی گرانبها و پر ارزش است که نشان دهنده قرنها تکامل و ذوق و اندیشه هنری مردم این سرزمین از دورترین ازمنه تاریخ می‌باشد. معماری ایران در سیر تکامل خود از تجارب گذشتگان بهره‌مند شده و از تداومی بی‌نظیر برخوردار است. به دنبال این تکامل و پیوستگی که از ویژگیهای معماری سنتی ما ایرانیان است، معماران چیره‌دست ایرانی بخوبی توانسته‌اند آثار بسیار ارزشمندی که وابستگی کامل به زندگی دارد به وجود بیاورند.
بدون شک یکی از راههای شناسایی اینر هنر ارزنده ایران، مطالعه و تحقیق درگذشته این هنر است. بی‌تردید تاریخ معماری ایران بدون در نظر گرفتن پیشینه معماری ایران قبل از اسلام و اوایل اسلام، تنها نشان دهنده از هم گسیختگی و بی‌توجهی به هنر معماری این سرزمین است. به همین دلیل، با نگرشی کوتاه و اجمالی به معماری قبل از دوره سلجوقیان به موضوع اصلی می‌پردازیم. در این نگرش کوتاه، قصد وارد شدن در تحقیقات عمیق را نداریم. زیرا در سرزمین ما آثار معماری فراوانی از دوران باستان و اوایل اسلام به جای مانده که پرداختن به هر یک از این آثار- که مایه افتخار هنر معماری ما ایرانیان است- نیاز به مطالعه و تحقیق فراوان دارد.
در این بررسی، ویژگیهای معماری، عناصر معماری و تکنیکی، تاثیر معماری قبل از اسلام، بویژه دوره ساسانی، نقشه و سبک و شیوه ساختمانی آثار، نقش تزیینات و عناصر تزیینی (کاشیکاری، آجرکاری، خطوط، کتیبه‌ها، گچبری، و فرسکوسازی)، مواد ساختمانی، و دیگر جزئیات هنر معماری به تفصیل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
بررسی هنر معماری این دوره، از معماری مساجد آغاز می‌شود، زیرا مسجد که اولین پایگاه و مرکز تجمع مسلمانان بوده، در نظر مسلمان خانه خدا و محل عبادت است و، به همین دلیل، در تمامی ادوار مختلف اسلامی و در تمام سرزمینهای اسلامی بنای آن اهمیت فراوان دارد. و سپس معماری مناره‌ها، مدارس، کاروانسراها، برجهای مقبره‌ای یا آرامگاه‌ها، و مختصری از شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بررسی هر یک از انواع این معماری ضمن ذکر علل به وجود آمدن و کاربرد آنها، با ارائه شواهدی از آثار به جای مانده از این دوره، سعی شده تا شناخت کاملی از هنر معماری دوره سلجوقی به هنر دوستان و علاقه‌مندان به هنر معماری عرضه شود. آثار معماری مورد مطالعه اکثراً در داخل ایران قرار دارند؛ با توجه به محدوده ایران در زمان سلجوقیان- که شامل ناحیه وسیعتری بود- چند نمونه از شاهکارهای هنر معماری این دوره اکنون در خارج از مرزهای سیاسی ایران واقع شده‌اند. امید است این کتاب بتواند دوره‌ای از تاریخ هنر معماری اسلامی میهن عزیزمان را به دوستاران هنر معماری ایران بشناساند.
بناهای دوره سلجوقی 
بناهای تاریخی زمان سلجوقیان که تاکنون به جای مانده اغلب جنبه مذهبی دارند و از آثار موجود این دوره چنین استنباط می‌شود که سلجوقیان ساختن مساجد، مدارس و مقبره‌ها را بر دیگر بناها ترجیح داده‌اند. زیرا از بنای خاکها، خانه‌ها، و دیگر آثار معماری ...


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی هنر معماری ابران در دوره ساسانیان ,پیشگفتار ,آثار معماری که تا کنون توسط باستانشناسان ایرانی و خارجی در نقاط مختلف شناسایی شده موید عظمت و شکوه معماری ایران در ادوار مختلف است. در فرهنگ معماری یک جامعه دو مسئله عمده همواره مورد نظر بوده: یکی بافت شهری و دیگری ساختمانهای عمومی و شخصی، که هر دو,
مقالات مرتبط در این دسته

آثار باستانی شیروان چرداول

آثار باستانی شیروان چرداول


تاریخ ایجاد 22/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 17 برگ ورد   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  12


شهرستان شیروان چرداول در قسمت شمال شرقی استان با مساحتی حدود 2236 کیلومتر مربع است که 09/11 درصد مساحت استان را شامل می شود واقع شده است . این شهرستان از شمال به استان کرمانشاه   ، از شرق به استان لرستان و از غرب و جنوب به شهرستان ایلام محدود است . این شهــرستان دارای چهار کانون شهری ، 3 بخش ،8 دهستان و 231 آبادی دارای سکنه می باشد .
مرکز بخش های شیروان ، مرکزی . هلیلان به ترتیب لومار ، سرابله ، شهرک توحید می باشد . لومار دارای سه دهستان به نامهای زنگوان ، کارزان و لومار می باشد . سرابله دارای دو دهستان به نامهای آسمان باد ، شباب و شهرک توحید دارای سه دهستان به نامهای بیجنوند ، زردلان و هلیلان می باشد .
 جمعیت این شهرستان در سال 1375، 76052 نفر بوده است . بخش شیروان در غرب و جنوب این شهرستان قرار دارد .مرکز آن لومار است و از جانب شمال به بخش مرکزی از غرب به شهرستان ایلام و از شرق به لرستان و از جنوب به شهرستان دره شهر محدود است . از نظر قدمت تاریخی دارای آثار باستانی فراوانی است از آنجمله شهر باستانی سیروان در بخش شیروان و قلعه سام مربوط به دوره ساسانی در روستای چم بور چرداول و همچنین پل تاریخی دوره ساسانی و بسیاری آثار دیگر از جمله کوههای قابل ذکر این شهرستان  « لنه » و « چرمین» که در حد فاصل دو منطقه شیروان چرداول امتداد دارد ، میتوان اشاره نمود .
 
ناحیه کوهستانی مانشت : 
این ناحیه کوهستانی شامل چند رشته کوه به هم پیوسته است . بلندترین قله این ناحیه مانشت می باشد که بیش از سه هزار متــر از سطح دریا ارتفاع دارد . ادامه مانشت به نام کوه « بانکول » معروف است که مرز طبیعی شهرستانهای شیروان چرداول و ایوان را تشکیل می دهد .
رود مهم  این شهرستان سیمره با شعباتش می باشد و از دشت های میان کوهی می توان چرداول ، هلیلان و آسمان آباد را نام برد که اغلب کم وسعت هستند .
 
آثار باستانی و بناهای تاریخی شهرستان شیروان چرداول :
این شهرستان با اراضی مستعد کوهپایه ای در گذشته نامش سیروان که به واسطه وجود شهری  قدیمی به نام شیروان در زمان ساسانیان ( قرون اولیه اسلامی) به ویژه در دوره خلفا بسیار آباد و معروف بوده است . علاوه بر شهر باستانی شیروان قلعه و آتشکده سام . تل توره . ده ها ، تپه ها و اثار باستانی هلیلان از آثار باستانی این شهرستان هستند که نشانه قدمت تاریخی این منطقه می باشد .
 
1.      پل تاریخی بیژنوند یا بیجنوند
2.  تپه های باستانی ( دوآوان) در نزدیکی سرابله
3.   قلعه هره قلوس در روستای موشکان
4.   شهر باستانی شیروان یا سیروان در محل روستای سراب کلان شیروان 
5.    قلعه و دیوار دفاعی کوه خرمه
6.  آثار متعدد در روستاهای زنجیره . شباب و … ازجمله آثار
قلعه آسمان دوله ، روستای آسمان دوله 
 
  این مکان در فاصله 700 متری جنوب روستای علی آبادوسطی بر روی یکی از تپه ماهورهای کوهپایه ای مشرف بر رودخانه کارزان در حد فاصل بین روستای علی آباد وسطی و علی آباد سفلی قرار گرفته است . خاک پیرامون به صورت رسی – شنی است . پوشش گیاهی محوطه و اطراف آن زراعتی و مرتعی می باشد . آثار فرهنگی سطح تپه بیشتر آثار معماری است که به صورت دیوارهایی با قلوه سنگ های غوطه ور شده در ملاط گچ است . سفالهای این محوطه سفالهایی معمولی به رنگ نخودی و قهوه ای هستند . غالب آنها دارای پوشش گلی . پخت کافی ، بافت فشرده و مستحکم هستند . سفال وآثار معماری دیگری در آن یافت شده که احتمالاً مربو به دوران هخامنشی می باشند . نزدیکترین محل تأمین آب برای این قلعه ، رودخانه کارزان می باشد . 
 
 قلعه وازیل روستای سفید خانی علیا :
این قلعه در 20 کیلومتری مرکز بخش واقع شده و نزدیکترین جاده قابل دسترسی آن جاده آسفالته ایلام – لومار می باشد . رودخانه کارزان  به عنوان نزدیکترین محل تأمین آب آن می باشد . نوع بافت خاک آن رسی - شنی و معماری آن شامل قلوه سنگ و لاشه و ملاط و ساروج می باشد که مربوط به دوره ساسانی است ..


کلمات کلیدی مرتبط:
شهرستان شیروان چرداول در قسمت شمال شرقی استان با مساحتی حدود 2236 کیلومتر مربع است که 09/11 درصد مساحت استان را شامل می شود واقع شده است . این شهرستان از شمال به استان کرمانشاه ، از شرق به استان لرستان و از غرب و جنوب به شهرستان ایلام محدود است . این شهــرستان دارای چهار کانون شهری ، 3 بخش ،8 دهست,