معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

پاورپوینت دورنگرایی در معماری ایرانی

پاورپوینت دورنگرایی در معماری ایرانی


تاریخ ایجاد 15/04/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 34   قیمت: 3000 تومان     تعدادمشاهده  28


مقدمه
درونگرایی یا محرمیت ، موضوعی است که به جرات میتوان گفت تمامی معماران یا دانشجویان معماری با این موضوع حساس و مهم آشنا هستند. از آنجایی که فرهنگ ما ایرانیان به دو بخش ایران قبل از اسلام (ایران باستان) و فرهنگ اسلامی تقسیم میشود لذا جایگاه موضوع مورد تحقیق در هردو برهه زمانی تشریح خواهد شد.
عده ای می خواهند درونگرایی را درقالب روحیات متعصبانه ناسیونالیستی خود امری صرفاً ایرانی بدانند و عده ای نیز آنرا در پکیجی کاملاً مذهبی ارائه داده وآنرا ارمغان اسلام می نامند. ولی در نگاهی رئالیستی و واقع بینانه، اصل واقعیت هویدا می شود. درست است که تاریخ پیدایش و ظهور این موضوع مهم به دوران قبل از اسلام باز میگردد بطوریکه نتیجه این نوع تفکر را به سهولت می توان در کاخ های هخامنشی (پارتی) شهود کرد ولی ورود اسلام عزیز بود که آنرا به اوج کمال رسانده و غنا بخشید. به نحوی که اثرات به جامانده از مقاطع تاریخ مختلف، خود گواهی متقن بر مطلب فوق است. ردّپای این اصل اصیل و سیر تطوّر محرمیّت را که پله پله رشد کرده است را میتوان در سبکهای مختلف معماری ایران وسایر ملل مسلمان نظاره کرد.
در این تحقیق سعی می شود پیرامون نوع تجلّی و تبلور درونگرایی در قالبهای فُرمیک معماری و در عرصه های معناشناسی معماری بحث شده و بر شعاع تاثیر گذاری آن پرداخته شود و به ناگزیر برای رسیدن به یک نتیجه مستدل ومستند از کتب و مقالات دیگرنیز در حد نیاز بهره خواهم جست. و از آنجایی که غور در بحربیکران معماری اسلامی، کاری است بس دشوار امیدوارم که با عنایت حضرت حق کار به سرانجام رسد.
حال برای اینکه به اصل موضوع(درونگرایی) اشاره کنم لازم میدانم قبل ازآن، سیری سطحی بر ماهیتی وچیستی معماری اسلامی داشته باشم.

_ گذری اجمالی بر ماهیت معماری اسلامی
_ معماری چیست؟
_ اصول معماری اسلامی (ایرانی)
_ واژه درونگرایی در علوم و حوزه های دیگر
_ درونگرایی در عرفان اسلامی
_ گودال باغچه چیست
_ کوشک چیست
_ درونگرایی در روانشناسی
_ درونگرایی در معماری
_  معرفی داراب دیبا
_ معرفی مرحوم استاد محمد کریم پیرنیا
_ اقلیم در معماری ایرانی
_ درونگرایی به عنوان جهان بینی و تفکر
_ (نتیجه گیری)


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,دورنگرایی ,در معماری ایرانی ,درونگرایی یا محرمیت ، ,_ گذری اجمالی , بر ماهیت , معماری اسلامی ,_ معماری چیست؟ ,_ اصول معماری ,اسلامی (ایرانی) ,_ واژه درونگرایی ,در علوم و ,حوزه های دیگر ,_ درونگرایی , در عرفان اسلامی ,_ گودال , باغچه چیست ,_ کوشک چیست ,_ درونگرایی ,در روانشناسی ,_ د,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت بررسی کامل بادگیرها-شاهکار معماری ایران
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
دانلود پاورپوینت معماری پارسی

معماری دوره صفویه

معماری دوره صفویه


تاریخ ایجاد 18/04/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 37 برگ ورد   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 170 kb  تعدادمشاهده  9


 مقدمه :
درباره معماری ایرانی و به ویژه معماری ایرانی دوره صفویه، آن گونه که در محافل علمی موسوم است و آن گونه که اروپاییان دانش و بینش ایرانیان را به خواندن نوشتارهای خودشان در زمینه معماری تشویق می‌کنند، هیچ سخن پرقدرتی شنیده نشده است.آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی، شکل دادن و مجهز کردن محور اصلی آمد و شد‌ها و توقف‌هاست، در دوران صفویه بار بصری بیشتری دارد. در این دوره شهرسازی ایران به استقبال قرینه‌سازی می‌رود.
کاربرد این شگرد در پیشینه‌های معماری ایرانی نزدیکی‌های زیادی دارد که با اندازه‌هایی که در بلندا افزایش داده می‌شوند، معماری‌های دارای کاربرد اجتماعی دوران صفویه را همانند وسیله ارتباط جمعی _ از راه بصری را متمایز می‌کند. آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی در نقش نمادین دادن به بناها دارای کاربری همگانی خلاصه می‌شود، به دست معمارانی که از توان چشمگیر صفویان در آبادانی و تولید فضای ساخته شده بهره می‌بردند رشد زیادی کرد. نقش‌های برخوردار از فروتنی و دارای بار معنوی و نمادین، پیش از صفویه تنها در نقاطی خاص از بناها به چشم می‌آمدند. در دوران شکوفایی صفویان، دارای وظیفه‌ای تازه شدند تا آن جا تعمیم پیدا کردند و با شالوده کالبد بناها به گونه‌ای ترکیب شدند. 
در بسیاری از بناهایی که به ویژه در اوج توانمندی صفویان ساخته شده‌اند، اهمیت پوشش‌های تزیینی تا‌ آن اندازه فزونی پیدا می‌کند که برای فهم شالوده معمارانه فضا باید از آنها عبور کرد تا فراتر از پوشش‌های تزئینی به شالوده ساختمان پرداخت.آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی در زنده بودن و نقش‌ساز بودن معماری در پهنه شهر خلاصه می‌شود و نزدیک با تعلق بنا به محیط اجتماعی شهر است، در دوران صفویه به گونه‌ای کم و بیش جدا از بافت کالبدی شهر روی به تقویت بناها در محور بلندا می‌کنند. تا بتوانند بیشترین راه تماس با گستره مکانی خود را هموار کنند. گسترش در ارتفاع بناهای همگانی دوران صفویه، تلاشی برای تایید و تاکید تعلق فرآورده‌های معمارانه به شهروندان است. برقراری ارتباط بصری، نخستین گام برای برقرار کردن ارتباط ذهنی شخصی مردمان با بناها به شمار می‌آید زمینه‌های مساعدی برای معماری ایرانی وجود دارد تا به معماران اجازه دهند که خصیصه‌های معماری را به شکلی نو و پی‌جوی مفاهیمی درخور زمانی که زندگی می‌کنند، جلوه دهند.


فهرست مطالب
معماری دوره صفویه 3
مقدمه : 3
گذری بر معماری دروه صفویه: 5
ساخت‌ و سازه‌: 12
الف‌) ایوان‌ فضای‌ احیاء شده : 12
ب ) تغییرات‌ در پلانها (ته‌ رنگها  ): 13
ج‌) تغییرات‌در پوششها و جای‌گذاری‌پایه‌ها و دیوارها: 14
د ) گنبدها : 17
آمودها (تزیینات‌ یا الحاقات‌ غیرسازه‌ای‌  ) : 19
الف‌ - کاشى‌ هفت‌ رنگ‌: 19
ج‌ - نقش‌ بر دیوار: 20
د - نورپردازی‌: 21
 . ه - آینه‌کاری‌ و گچ‌بری‌: 22
  و - آجرچینى‌ و آمودهای‌ چوبى‌: 23
کاخ های اصفهان 26
عالی قاپو 28
ساختمان کاخ: 29
ویژگی خاص کاخ : 31
زیباترین کاخ عالم : 33
ساختمان کاخ: 34
منابع و مواخذ: 37


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری دوره صفویه 3 ,مقدمه : 3 ,گذری بر معماری دروه صفویه: 5 ,ساخت‌ و سازه‌: 12 ,الف‌) ایوان‌ فضای‌ احیاء شده : 12 ,ب ) تغییرات‌ در پلانها (ته‌ رنگها ): 13 ,ج‌) تغییرات‌در پوششها و جای‌گذاری‌پایه‌ها و دیوارها: 14 ,د ) گنبدها : 17 ,آمودها (تزیینات‌ یا الحاقات‌ غیرسازه‌ای‌ ) : 19 ,الف‌ - کاشى‌ هفت‌ ,

پاورپوینت خانه های ایرانی

پاورپوینت خانه های ایرانی


تاریخ ایجاد 21/04/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 159 اسلاید   قیمت: 7900 تومان   حجم فایل: 7233 kb  تعدادمشاهده  33


مقدمه
خانه ی ایرانی 
تپه زاغه
اهمیت معماری خانه
طراحی خانه ها
جهت گیری خانه ها 
 شرایط اقلیمی
انواع رون
انواع نقشه مورد استفاده
1) خانه های اعیانی درونگرا با دو بخش اندرونی و بیرونی
طبقه بندی معماری درونگرا
2) خانه های چهار صفه
خانه های برونگرا
خانه های متفرقه
اجزاء و عناصر خانه های ایرانی
سردر ورودی
درب های ورودی 
بالای سردر 
هشتی ورودی
ایوان
ارسی: 
بافت شهری
فرم بنا
بام
سرابستان
زمستان نشین
تابستان نشین
بهار خواب
خانه طباطبایی(کاشان)
زمیتان نشین در خانه طبا طبایی
اتاق کرسی
بادگیر
هشتی
گودال باغچه
خانه عامری ها(کاشان)
خانه شهشهانی(اصفهان)
خانه مودت/خانقاه نعمة اللهی(یزد)
خانه لاریها(یزد)
خانه مرتاض
خانه رسولیان
خانه امیدسالار
خانه تقدیری
خانه امامزاده ای
خانه آقا زاده ابرقو
خانه موید علایی

منابع


کلمات کلیدی مرتبط:
مقدمه ,خانه ی ایرانی ,تپه زاغه ,اهمیت معماری خانه ,طراحی خانه ها ,جهت گیری خانه ها , شرایط اقلیمی ,انواع رون ,انواع نقشه مورد استفاده ,1) خانه های اعیانی درونگرا با دو بخش اندرونی و بیرونی ,طبقه بندی معماری درونگرا ,2) خانه های چهار صفه ,خانه های برونگرا ,خانه های متفرقه ,اجزاء و عناصر خانه های ای,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی نقادانه در خصوص معماری معاصر ایران
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی نقش فرهنگ در معماری بومی
دانلود پاورپوینت کنکاش اقلیمی و معماری در شکل گیری مازاریهای یزد
دانلود پاورپوینت بررسی اصول طراحی معماری سنتی ساحلی بوشهر
دانلود پاورپوینت اصول معماری پایدار در معماری قدیم ایران
پاورپوینت بررسی معماری یخچال های کویری
پاورپوینت بررسی معماری با خاک
پاورپوینت بررسی نگاره های ایرانی از دیدگاه معماری
پاورپوینت بررسی فضاهای جمعی زنده در معماری سنتی ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی
پاورپوینت آب انبار
مقاله بناهای آبی
مقاله معماری اسلامی ( انواع طاق )
دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشان
دانلود مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی
مسجد جامع اصفهان

دانلود مقاله معماری ایران

دانلود مقاله معماری ایران


تاریخ ایجاد 21/04/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 103   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 369 kb  تعدادمشاهده  14


بخشی از مطلب
گره : 
همانطور که در جزوات قبل به خصوص جزوات مربوط به شیوه رازی و آذری توضیح دادیم هنرمندان اسلامی بدلیل عدم امکان استفاده از نقوش انسانی و حیوانی ناچار به نقوش هندسی روی آوردند و دراین زمینه به قدری پیشرفت کردند تازیباترین و منطقی ترین و مناسب ترین طرح ها و نقش های هندسی را به وجود آوردند . استفاده از نقوش هندسی در تمام رشته های هنری (تولیدی) و به خصوص معماری جلوه گر شد تا آنجا که کاملترین و انسانی ترین این نقش ها را درابنیه اسلامی می بینیم . البته در دوران صدر اسلام (خراسان) به دلیل گرایش به سادگی و پرهیز از تزیین ساختمان کمتر با نقوش تزیینی روبرو هستیم ولی از شیوه رازی به بعد (عهد سلجوقیان به بعد) استفاده از این گونه تزیینات در ساختمانها به طور جدی و رسمی شروع می شود و روبه تکامل میگذارد تا آنجا که دردوره مغول و تیموری با بهترین نمونه های این تزئینات مواجه می شویم .
البته در عهد سلجوقیان نیز بکاربردن نقوش هندسی آجری (گره سازی با آجر) به طور جدی و با بهترین کیفیت ممکن معمول بوده است . به هرحال نقوش تزئینی هندسی در معماری به صور مختلف ظهور می کنند که عبارتند از : گره ، کاربندی (رسمی بندی – یزدی بندی .....) ، مقرنس به دلیل اهمیت بیش از اندازه این تزئینات و هم چنین به دلیل اینکه داوطلبان رشته معماری کمتر با آنها آشنا هستند و، همین طور به دلیل تأکید بر این مسئله در کنکور ورودی دانشگاه ها ، در این جزوه سعی کرده ایم که شما داوطلبان عزیز را تا آنجا که ممکن است و لازم با این نقوش هندسی آشنا کنیم .
به طور کلی گره ها یک نوع تزئین معماری هستند که بر اساس قانون و قاعده ای معین و با استفاده از خطوط مستقیم شکل می پذیرند . گره ها انواع و اقسام مختلفی دارند که می توانند برروس سطوح مستوی (ناصاف) یا صاف (درها ، پنجره ها ، دیوارهای عمودی و ...) و برروی سطوح منحنی (قوس زیر گنبد ، زیر سردر ورودی ، نیم گنبدها و.... به طور کلی تمامی پوشش های افقی ساختمانها) اجرا گردند.
البته وقتی گره برروی سطوح منحنی اجرا گردد ، بیشتر به آن کاربندی یا مقرنس می گویند .
بنابراین می توان گفت که گره عبارت است از کلیه نقوش تزئینی هندسی که اگر برروی سطوح صاف و مستوی اجرا گردند همان گره نامیده می شوند و اگر برروی سطوح منحنی اجرا گردند کاربندی یا مقرنس ، البته تمام این تزئینات خود تقسیمات متعدد و گوناگونی دارند که آشنایی با تمام آنها شاید غیر ممکن باشد .
به هرحال به طور کلی گره ها می توانند با مصالح مختلفی چون : چوب ، عاج ، گچ ، کاشی ، آجر ، به تنهایی یا به صورت ترکیب با هم بکارروند (مثل ترکیب چوب و عاج جهت گره سازی درب یا پنجره یا ....) اولین نکته قابل ذکر در گره آن است که هر گره درزمینه (قاب) مخصوص به خود محدود می شود ، یعنی به وجود آمدن شکل گره از به وجود آمده زمینه آن جدا نیست . هر گره از عناصر خاصی به وجود می آید (دراصطلاح هنرهای سنتی به این عناصر یا مدلهای تشکیل دهنده فرم عمومی گره ها آلت می گویند) که هر کدام از آنها اسامی خاص خودرا دارند . مثل : شمسه ، سوسنی، پاباریک ، طبل، پنج ، و .... برای اینکه با هرکدام از تزئینات فوق (گره ، کاربندی، مقرنس) بهتر آشنا شوید در ابتدا تصاویری از آنها را در ساختمانهای مختلف نشان میدهیم . در اینجا منظورما فقط آشناشدن با شکل ظاهری این تزئینات است تا بتوانیم آنهارا از هم تمیز بدهیم و تفکیک کنیم . بعد با نقشه این نقوش هندسی نیز آشنا خواهیم شد .
درشکلهای 4تا1 نمونه های مختلف گره را درابنیه گوناگون می بینید . در شکل 1- (مسجد مطهری) علاوه بر گره که بربالای سردرساختمان ملاحظه می کنید ، نمونه ای از مقرنس نیز درزیر قوس (طاق) ورودی مشاهده می شود .
در شکلهای 2و4 ، نمونه گره سازی برروی گنبد را ملاحظه می نمائید که با کاشی بوجود آمده است . در اینجا ذکر این موضوع لازم است که : در صفحه اول همین جزوه نوشتیم که اگر گره برروی سطوح منحنی اجرا شود به آن کاربندی یا مقرنس می گویند ولی در این جا باید دقیق تر توضیح بدهیم و بگوئیم که اگر گره برروی یک سطح منحنی محدب اجرا شود (پوسته خارجی گنبد) به آن همان اطلاق می شود (همانگونه که به این نقوش برروی سطوح مستوی گره می گویند) و اگر برروی یک سطح منحنی مقعر اجرا شود (پوسته داخلی گنبد یازیرسردرو قوس ورودی مثل شکل 1) ممکن است یا کاربندی باشد و یا مقرنس .
توجه داشته باشید که تزئینات کاشی کاری ساقه گنبد (استوانه ای که گنبد برروی آن استوار است ) را گره نمی گویند بلکه اینها خطوط تزئینی بنانی هستند . (شکلهای 2و3و4) . در شکل -3 یعنی گنبد سبز مشهد تزئینات داخل دیوار و طاق نماها را گره می گویند . اگر به دقت به شکل -4 توجه نمائید زیرطاق ورودی یک نمونه از مقرنس گچی قابل مشاهده است .
امیدواریم که با دقت در شکلهای 4تا1 منظور مارااز گره در ساختمانها متوجه شده باشید ، البته چهار شکل مذکور ، فقط گره سازی به کمک کاشی و برروی گنبد و سردر ساختمانها را نشان داده اند. در مورد گره سازی چوبی یعنی درب یا پنجره بعداً در همین جزوه بیشتر آشنا خواهید شد .دراینجا ضمن نشان دادن گره سازی در ابنیه سنتی ، بدلیل مهم بودن ساختمان مسجد و مدرسه مطهری به توضیح بیشتری در مورد این ساختمان می پردازیم . آغاز این ساختمان مهم در سال 1296 هجری قمری میباشد و در نزدیکی میدان بهارستان تهران واقع شده است . از مشخصات ارزنده این ساختمان کاشیهای مصور خشتی رنگارنگ آن است که دارای مناظر بسیار زیبا و بدیعی می باشد . همچنین از نظر حجاری و سنگ تراشی دارای ستون های یک پارچه سنگی و ازاره سنگی زیبا و قابل اهمیت است.
به طور کلی مدرسه مطهری در اعداد بزرگترین مدارس تهران است . طول آن 62 متر و عرضش 61 متر می باشد و دروسط آن حیاط بزرگ و مشجری قراردارد . 
حال به معرفی چند نمونه از کاربندی می پردازیم . کاربندی به تزئینات زیر گنبد یانیم گنبد (سردرورودی و....) یا طاق نماها و ...... می گویند که از تقاطع و تداخل یک سری قوس های جناغی (قوسهای نوک تیزک در معماری بعد از اسلام در ایران رایج شد) به وجود می آیند . یک از عمده ترین خواص کاربندی انتقال نیرو (فشار یا وزن سقف) از بالا به پایه ها و دیوارهای عمودی است . علاوه بر این کاربندی یک عامل مهم تزئینی نیز به حساب می آید .
در شکل -5 فضای زیر گنبد مسجد امام اصفهان (مسجد شاه سابق) را ملاحظه می کنید . در شکل -6 هشتی ورودی مدرسه چهار باغ اصفهان و در شکل -7 سقف امامزاده شاه حسین کرمان نشان داده می شود .
در شکل -5 می بینید که کاربندی ساده و درعین حال بسیار ظریف مسجد امام اصفهان بکمک کاشی معرق پوشانده شده است . اگر به دقت به این شکل توجه نمائید ، متوجه خواهید شد که کاربندی از تقاطع قوسهای جناغی که نوک تمام آنها در یک ارتفاع معین قرار دارد به وجود آمده است . باز اگر با دقت بیشتری به این تصویر نگاه کنید متوجه خواهید شد که نقوش کاشیکاری معرق ، نقوش گیاهی بسیار جالبی هستند به این نقوش ، اسلیمی می گویند . اسلیمی یعنی منسوب به اسلام و به طور کلی به نقوشی اطلاق می شود که در ابنیه اسلامی به کار می روند ولی به طور مشخص تر منظور از نقوش اسلیمی ، نقوش گیاهی ، مثل ساقه و برگ گیاهان مختلف ، به خصوص ساقه مو و هم چنین نقوش حیوانی مثل بدن مار یا خرطوم فیل و.... می باشد .
البته نقوش حیوانی در طرح های اسلیمی بکار می روند که بیشتر منحنی باشند و حتی آنها را هم به صورت خلاصه در آورده به طوری که معلوم نمی شود که مثلاً فلان منحنی بدن ماریا خرطوم فیل است .
به هرحال هدف ایجاد یک فرم کلی و جالب است که با استفاده از نقوش گیاهی و حیوانی (بدن مار و خرطوم فیل) به این منظور دست پیدا می کنند که بدون شک از برجسته ترین تزئینات ابنیه اسلامی محسوب می شوند . حال برای اینکه فرم قوس ها در زمینه معرق کم نشوند و قوس ها را به طریق دیگری جدای از نقوش اسلیمی معرق کاری تنظیم کرده اند که اگر بیشتر دقت کنیم می بینیم که نوارهای باریک تیره و روشن که به صورت هندسی نقش شده اند این وظیفه را به عهده دارند . 
این حالت را درشکل -6 نیز به وضوح می بینیم ، یعنی دراین تصویر نیز خطوط قوس های جناغی کاملاً تیره شده اند (لاجوردی پررنگ) تا کاربندی جلوه بیشتری پیدا کند . هرکدام از عناصر تشکیل دهنده کاربندی ها (منظور آن لوزی هایی هستند که هر چهار ضلعشان برابر نیستند ، بلکه دوبدو مساوی میباشند و هر قدر به مرکز سقف نزدیک می شویم ، این عناصر متشکله ، کوتاهتر می شوند ) نام خاصی دارند که در قسمت نقشه ها با آنها آشنا می شویم . در شکل -7 سقف امامزاده شاه حسین کرمان را که خیلی ساده کاربندی شده است می بینیم . این نمونه کاربندی از گچ است و باز هم دراین شکل پیداست که این لوزی های فرو رفته (عمیق ، سه لبه ای) ، هر چقدر که به مرکز سقف (روزنه ای که درآن نور به داخل می تابد و به آسمانه معروف است) نزدیک می شویم ، کوچکتر و ریزتر و درعین حال نسبت به پائینی ها پهن تر می شوند .
حال به معرفی چند نمونه از مقرنس می پردازیم . مقرنس به تزئیناتی می گویند که بیشتر در زیر سردرهای ورودی ابنیه مختلف و بعضاً به عنوان تزئین طاق نماها و غرفه های نسبتاً عمیق بکار می رود گاهی نیز مقرنس به صورت چند ردیف و دورتادور گنبد یا مناره ابنیه مختلف قرار می گیرد که در این حالت یعنی به صورت منظم و مثل کمربند برگرد یک بخش از ساختمان واقع می شود (عمدتاً برفراز ساقه گنبد یا فراز گلدسته ها) به آن قطاربندی مقرنس یا به اختصار قطاربندی می گویند . 
در شکل -8 مقرنش زیر سردر ورودی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ملاحظه می نمایید که با کاشی کاری معرق پوشیده شده است در واقع مقرنس به عناصری می گویند که به نظر می رسد درفضا معلق هستند و هرکدام به شکل یک طاق خیلی کوچک فرورفته (معقر) به نطر می رسد . 
در شکل -9 مقرنس زیر تالار مسجد میدان اصفهان را می بینید همانطور که از شکل پیداست این مقرنس خیلی پرکار و شاید بتوان گفت کمی شروغ است و جنس آن از گچ است . در شکل -10 گنبد خانه مسجد حکیم اصفهان نشان داده شده است در این شکل مقرنس واقع در گودی محراب (همان جایی که منبر قرار گرفته است) ملاحظه می کنیم و علاوه برآن تزئین سقف بنا را می بنید که به صورت کاربندی (تداخل قوسهای جناغی) است . در شکل -11 مقرنس محراب مسجد شیخ لطف اله اصفهان را ملاحظه می کنید که بسیار ظریف و خوش ترکیب است و با کاشی معرق نما شده است با مقایسه شکل های 12 و 8 با شکل 9 ، تفاوت انواع مقرنس را از لحاظ ظرافت و شلوغی (ریزه کاری بیش از حد) متوجه می شوید در شکل -12 تزئین زیر تالار تیموری اصفهان نشان داده شده است که در واقع نه مقرنس است نه کاربندی ، بلکه می توان آن را ترکیبی از مقرنس و کاربندی به حساب آورد ، به این نوع سیستم یزدی بندی می گویند که در تقسیم تزئینات معماری اسلامی بیشتر جزوکاربندی به حساب می آید تا مقرنس ، در همین جا راجع به ساختمان تالار تیموری اصفهان که به شیوه اصفهانی ساخته شده است


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,گره : ,همانطور که در جزوات قبل به خصوص جزوات مربوط به شیوه رازی و آذری توضیح دادیم هنرمندان اسلامی بدلیل عدم امکان استفاده از نقوش انسانی و حیوانی ناچار به نقوش هندسی روی آوردند و دراین زمینه به قدری پیشرفت کردند تازیباترین و منطقی ترین و مناسب ترین طرح ها و نقش های هندسی را به وجود آ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخچه پاسارگاد
پاورپوینت معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب
پاورپوینت معماری هخامنشیان
پاورپوینت بررسی هندسه حاکم بر باغ سازی ایرانی
پاورپوینت روند شکل گیری تفکر مدرن(نوگرایی) در معماری ایران
پاورپوینت بررسی تزئینات وابسته به معماری ایران - مقرنس در معماری ایران
پاورپوینت بررسی بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران
پاورپوینت بررسی عوامل موثر بر انحطاط معماری ایران
پاورپوینت بررسی تداوم تقلید از معماری غرب
دانلود پاورپوینت بررسی معماری و فرهنگ
پاورپوینت چغازنبیل؛ یادگار عیلامی‌ها
دانلود پاورپوینت کاربرد صنایع دستی در معماری
دانلود پاورپوینت معماری ایرانی؛ معماری درون‌گرا
دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی تالار صد ستون تخت جمشید (کاخ صد ستون) بهمراه نقشه
دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان
دانلود پاورپوینت پیدایش فرم در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت آبنما در طراحی پارک و باغهای ایرانی
دانلود پاورپوینت تاثیر تکنولوژی در معماری ایران
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشان

بررسی اقلیم و معماری ایران 77 ص

بررسی اقلیم و معماری ایران 77 ص


تاریخ ایجاد 21/04/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ:  77 ص   قیمت: 5600 تومان   حجم فایل: 1335 kb  تعدادمشاهده  16


بررسی اقلیم و معماری ایران
فهرست مطالب پیش گفتار                               
مقدمه                                   
خورشید                                  
باد                                     
آب ، رطوبت و گیاه                       
موقعیت جغرافیایی                        
تقسیم بندی اقلیمی ایران                 
شرایط اقلیمی                            
خصوصیات آب و هوایی                      
بافت شهری                               
خصوصیات کلی بافت شهری و روستایی         
نوع مصالح                               
تطبیق مسکن با اقلیم                     
کرانه شمالی خلیح فارس و دریای عمان      
خصوصیات آب و هوایی                      
بافت شهری                               
فرم بنا                                 
نوع مصالح                               
نواحی کوهستانی و مرتفع فلات              
کلیات شرایط اقلیمی در این مناطق         
بافت شهری و روستایی                     
خصوصیات کلی بافت شهری و روستایی         
نوع مصالح                               
دشتهای فلات                              
خصوصیات کلی شرایط اقلیمی دشتهای فلات     
خصوصیات کلی بافت شهر                    
فرم بنا                                 
نوع مصالح                               
اقلیم و معماری                          
تابش آفتاب                              
اثر تابش آفتاب بر ساختمان و محیط اطراف آن
تاثیر تابش و انتقال آب به فضاهای داخل ساختمان
تاثیر پشت بام در دمای ساختمان           
پوششهای شیب دار آزبست و دو جداره        
ارتفاع فضاها                            
اثر ابعاد پنجره در دمای مکان            
اثر تابش خورشید                         
اثر سایه بانهای متحرک                   
اثر رطوبت در ساختمان                    
اثرات آب باران در ساختمان               
اثر باد بر ساختمان                      
تقلیل دادن شدت باد                      
اقلیم شناسی ایران                       
اقلیم معتدل و مرطوب                     
معماری بومی اقلیم معتدل مرطوب           
اقلیم سرد                               
معماری بومی اقلیم سرد                   
اقلیم گرم و مرطوب                       
معماری بومی اقلیم گرم و مرطوب           
اقلیم گرم و خشک                         
معماری بومی اقلیم گرم و خشک             
اقلیم و معماری بومی                     
تلفیق معماری امروزی با معماری بومی هر اقلیم  
اقلیم نیم بیابانی و معتدل               
معماری بومی اقلیم نیم بیابانی معتدل     
اقلیم و معماری                          
بناهای مسکونی با صحن حیاط               
منابع                                   
پیش‌گفتار
هنرمندان ما به ویژه معماران معتقد بودند که تقلید خوب به ابتکار بد ترجیح دارد و بدون هیچ تعصبی همیشه از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های جهان از هر کجا و از هر کس که بود بهره می‌گرفتند. اما چنین نبود که هر پدیده‌ای را به همان گونه که هست بی هیچ کم وکاست بپذیرند و آنچه را که برای کشورمان مناسب می‌دانستند به گفته خودشان استرلیزه می‌کردند. چیزهای زائد را می‌کاستند و آنچه را که کم داشت به آن می‌افزودند و آن را چنان پرداخته و پیراسته می‌کردند که گویی همیشه ایرانی بوده است. منجمله هنگامی که یک دسته از آریایی‌ها از شمال غرب ایران به سوی جنوب روانه شدند و چند گاهی  در قفقاز و سپس در آذربایجان و کرمانشاه نشیمن داشتند و در پایان خود را به خوزستان و فارس رساندند و نام خود را به این استان دادند، با خود معماری مرسوم شمال را به جنوب آوردند و در خوزستان ساختمانهایی را بنیاد کردند که در شمال پرداخته شده بود. پیداست چنین ساختمانهای سردسیری هرگز به کار گرمسیر نمی‌آمد. آپادانا در  در شوش که بنیادش بر پایه‌های باربر سنگی بود با اسپری‌های (دیوارهای جدا کننده) خشتی  به بسترهای دست کم ۵ متر پوشاندند و به این ترتیب از نفوذ گرمای سوزنده به درون ساختمان پیشگیری کردند. این کار را پنام‌سازی می‌گفتند. پنام که درست در برابر عایق است چه عایق حرارتی و چه صوتی و چه رطوبتی، همیشه در کنار معماری ایران یکی از کاراترین تدبیرها بوده است. مثلاً در خانه‌های کاشان، یزد، جهرم و دیگر شهرستانها و روستاهایی که در تابستان به شدت گرم و در زمستان سرد بود، به یاری این پنامها، زیستگاهی بسیار مناسب فراهم می‌آورند. مثلاً در یک خانه یزدی میان در و پنجره‌ها را تیغه‌ای به عرض ۱۳/۰ عمق ۶/۰ و ارتفاع نزدیک به ۵ متر می‌گذاشتند………..


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی ,اقلیم ,و معماری , ایران ,بررسی اقلیم و , معماری ایران ,مقدمه ,خورشید ,باد ,آب ، رطوبت و گیاه ,موقعیت جغرافیایی ,تقسیم بندی اقلیمی ایران ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
پاورپوینت و ورد تأثیر هنر و معماری اسلامی بر هنر و معماری اروپا و امریکا
پاورپوینت دیوارها
پاورپوینت باغ ایرانی
پاورپوینت بررسی سبک‌شناسی معماری ایران
پاورپوینت بررسی نقادانه در خصوص معماری معاصر ایران
پاورپوینت تحلیل و بررسی ارگ بم به همراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت تحلیل و بررسی پاسارگاد
ارمغانهای ایران به جهان معماری
پاورپوینت پوشش در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت اصول معماری پایدار در معماری قدیم ایران
پاورپوینت بررسی فضاهای جمعی زنده در معماری سنتی ایرانی
پاورپوینت بررسی نقش حوض در معماری سنتی ایران
پاورپوینت بررسی ویژگی های معماری دوران قاجار
پاورپوینت بررسی تزئینات وابسته به معماری ایران - مقرنس در معماری ایران
دانلود پاورپوینت بررسی درونگرایی در معماری ایران