معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی

دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی


تاریخ ایجاد 28/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 85 اسلاید   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  10


دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی
 
بخشی از مطلب
معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. این معماری نه تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلکه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را دربرمی‌گیرد.
 
عناصر طراحی نیز در معماری ایرانی از قدمتی ۳۰۰۰ ساله برخوردار است. این عناصر از تالار گوردخمه ها گرفته تا سقف چهارتاقی ها و چهارایوانی ها همواره در دوران های مختلف حضور دارند.
 
در واقع معماری ایرانی دارای استمراری بوده که هر چند بارها بر اثر کشمکش های داخلی و هجوم های خارجی دستخوش فترت یا انحراف موقتی شده، با این همه به سبکی دست یافت که با هیچ سبک دیگری اشتباه نمی شود.
 
معماری اصولا یک هنر مقدس است که در حیطه این تقدس وظیفه اش پرکردن شکاف میان دو دنیای خاکی و افلاکی به هر دو صورت طبیعی و نمادی است. معماری این وظیفه را به وسیله بناهایی که سر به آسمان می سائید، ادا می کند. در واقع معماری مقدس، تلاشی پیوسته به سوی بالاست.
 
در ایران هم معماری آثار تاریخی در وهله اول دارای مفهوم و هدف دینی و آئینی است. از طرفی در ایران مثل سایر نقاط دنیا ساخت یک بنا وابسته به عواملی است که عبارتند از: اقلیم، مصالح موجود، فرهنگ منطقه، فرهنگ همسایه، دین و آیین و باور، بانی بنا و …
 
حال اگر از زاویه اسلام به معماری ایران بنگریم، جالب خواهد بود. هنر و معماری در جهان اسلام دارای چهار شیوه بنیادی است که به شیوه مصری،شامی،غربی و ایرانی تقسیم بندی می‌شوند.
 
شیوه‌های فرعی دیگری هم وجود دارند که از آنها صرف نظر می کنیم.
 
در این میان شیوه ایرانی از همه ارزشمندتر و گسترده تر بوده و دربرگیرنده ایران، عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، شیخ نشین های پیرامون خلیج فارس همچون عمان تا هند و اندونزی است.
 
اصول معماری ایرانی:
 
اصول معماری ایرانی عبارتند از: درون گرایی، پرهیز از بیهودگی، مردم واری، خودبسندگی و نیارش.
 
درون گرایی : یکی از باورهای مردم ایران زندگی شخصی و حرمت آن بوده که این امر به گونه ای معماری ایران را درون گرا ساخته است. معماران ایرانی با سامان دهی اندام های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان سرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می داد.
 
وجود اندرونی و بیرونی نمودی از این درونگرایی است. اندرونی جایگاه زندگی خانواده بوده و بیگانگان به آن راه نداشتند. بیرونی ویژه میهمانان و بیگانگان بود که جداگانه پذیرایی می شدند.
 
در ایران خانه های برونگرا در برخی از مناطق مثل کردستان، لرستان و شمال ایران ساخته می شود ولی در سرزمین های میانی و گرم و خشک اغلب خانه ها درونگرا هستند.
 
پرهیز از بیهودگی : در معماری ایران تلاش می شده کار بیهوده انجام نشود و از اسراف پرهیز می کردند.
 
مردم واری: مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندام های ساختمانی با اندام های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است. در ایران هم مثل مکان های دیگر، معماری هنری وابسته به زندگی است. معمار ایرانی بلندای درگاه را به اندازه بالای مردم می گرفته و روزن و روشندان را چنان می آراسته که فروغ خورشید و پرتو ماه را به اندازه دلخواه به درون سرای می آورد. پهنای اتاق خواب به اندازه یک بستر است و افراز تاقچه به اندازه ای است که نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار که مخصوص مهمان است به اندازه ای پهناور و باشکوه بوده که شایسته پذیرایی باشد.
 
خودبسندگی: معماران ایرانی تلاش می کردند مصالح مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاها به دست آورند و ساختمان ها را چنان می ساختند که نیازمند به مصالح جاهای دیگر نباشد و تنها به خود اکتفا کنند.
 
به این ترتیب کار ساخت با شتاب بیشتری انجام می شد و ساختمان با طبیعت پیرامون خود سازگارتر بود و هنگام بازسازی و نوسازی نیز همیشه مصالح در دسترس است.
 
توجه به این نکته مهم است که معماران ایرانی تا آن جا که می شد تلاش می کردند مصالح مرغوب به کار برند و با بهترین گونه خاک، گچ، آهک و سنگ کار می کردند. اما اگر فرآوردن و آماده ساختن آن از همان جا شدنی نبود، از جای دورتر بهره می گرفتند.
 
برای اثبات اصل خود بسندگی در معماری ایرانی می توان به بهره گیری از تاق و گنبد در معماری ایران اشاره کرد. از آن جا که چوب مناسب برای ساختمان سازی در همه جا یافت نمی شد ولی خشت و آجر را به راحتی می توان یافت، معماران هم دست به نوآوری هایی زدند که با خشت و آجر بتوان تاق و گنبد را به عنوان سقف بنا، ساخت.
 
نیارش: نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و مصالح شناسی گفته می شود. معماران به نیارش ساختمان بسیار توجه می کردند و آن را از زیبایی جدا نمی دانستند. آنها به تجربه به اندازه هایی برای پوشش ها و دهانه ها و جرزها دست یافته بودند که همه بر پایه نیارش به دست آمده بود.
 
بناهای تاریخی ایران را بر اساس سبک معماری می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
 
پیش از پارسی، پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی.
 
در این تقسیم بندی چهار شیوه خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از شیوه های دوران اسلامی هستند و به دنبال دگرگونی های پس از آمدن اسلام به ایران پدیدار شدند.
 
معماری پیش از پارسی:
 
محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلک کاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران عیلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونه های این معماری هستند.
 
نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودان ها است که برخی از آنها را در دکان داوود در نزدیکی سرپل ذهاب، در فخریک کردستان و … می‌توان مشاهده کرد.
 
معماری پارسی:
 
محوطه تاریخی پاسارگاد به علاوه آرامگاه کوروش، کاخ آپادانا در شوش، مجموعه کاخ های تخت جمشید و آرامگاه های واقع در نقش رستم از نمونه های معماری های این سبک هستند.
 
شیوه معماری پارسی نخستین شیوه معماری ایران است که روزگار هخامنشیان تا حمله اسکندر به ایران را دربرمی گیرد. در این معماری، بیشتر از آن که بتوانیم به یک سبک خاص اشاره کنیم می توانیم توانایی و هنر ایرانی را در تقلید درست و هماهنگی میان سبک های مختلف ارزیابی نماییم.
 
در حقیقت بنیاد شیوه پارسی از همان ساختمان های ساده که در سرزمین های غرب و شمال غرب ایران و دیگر جاها بوده برگرفته شده است. اما پدیده تازه ای که با گسترش فرمانروایی پارس ها روی می دهد، همکاری هنرمندان مختلف از سرزمین های گوناگون است.
 
علاوه بر نمونه هایی که به عنوان معماری پارسی ذکر شد می توان به الگوی چهارباغ اشاره کرد که یکی از ماندگارترین ابداعات هخامنشیان در عرصه طراحی است که در پاسارگاد پا به منصه ظهور گذاشت و ادامه یافت.
 
برخی از ویژگی های معماری پارسی عبارتند از: ساخت ساختمان بر روی سکو، صفه و تختگاه؛ درونگرایی؛ زیباسازی پیرامون ساختمان ها؛ بهره گیری از سقف خمیده و تاق در زیرزمین ها؛ استفاده از سنگ بریده و منظم و پاک تراش و صیقلی؛ پی سازی با سنگ لاشه؛ نماسازی بیرونی با سنگ تراش و نماسازی درونی با کاشی لعابدار؛ پرداخت کف با بهترین مصالح؛ بهره گیری از ستون؛ پایه ستون و سرستون.
 
معماری پارتی:
 
معبد آناهیتا در کنگاور، کوه خواجه در سیستان، آتشکده فیروزآباد، بازه هور در نزدیکی نیشابور، کاخ سروستان و کاخ قصر شیرین از نمونه های معدود این سبک معماری در داخل ایران به حساب می آیند. تاق کسری در نزدیکی بغداد، کاخ الحضرا، مجموعه فسا و کاخ آشور از نمونه های این سبک معماری هستند که خارج از مرز جغرافیایی ایران امروزی قرار دارند.
 
شاید بتوان گفت آن چه که ما معماری پارتی می نمامیم نه معماری یونانی است و نه معماری هخامنشی. در این دوران معماران به نوآوری بزرگی در طول تاریخ بشری دست یافتند که همان پوشش های تاقی در دهانه های بزرگ و گنبدها در زمینه چهارگوش است.
 
برخی از ویژگی های معماری پارتی به قرار زیر است: درونگرایی با بهره گیری از میان سرا؛ شکوه و عظمت دادن به ساختمان ها با بلند ساختن آنها؛ بهره گیری از تاق و گنبد؛ پی سازی با سنگ لاشه؛ گچ بری با خطوط شکسته و خمیده.
 
شیوه خراسانی:
 
مسجد جامع فهرج، تاریخانه دامغان؛ مسجد جامع اصفهان؛ مسجد جامع اردستان؛ مسجد جامع نایین و مسجد جامع نیریز از مثال های این شیوه معماری هستند.
 
شیوه خراسانی در سده نخست هجری پدید آمد و تا سده چهارم ادامه یافت. آنچه درباره فرهنگ این زمان پیداست، این است که دگرگونی های فرهنگی، بیشتر در خراسان رخ می داد. این سرزمین زادگاه نخستین نمونه های هنر و معماری اسلامی است و از آن جا به شهرهایی چون دامغان و یزد و … رسیده است.
 
یکی از نمونه های ساختمان هایی که در شیوه خراسانی پدیدار شد و در معماری ایران جایگاه ارجمندی پیدا کرد، مسجد است. از ویژگی های این شیوه سادگی بسیار در طراحی؛ پرهیز از بیهودگی؛ مردم واری و بهره گیری از مصالح بومی است.
 
شیوه رازی:
 
گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان (آغاز طرح چهارایوانی)؛ مسجد جامع زواره؛ مسجد جامع اردستان (افزوده ها)؛ گنبد سرخ مراغه؛ رباط شرف؛ برج های خرقان و مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا با این شیوه بنا شده اند.
 
شیوه معماری رازی همه ویژگی های خوب شیوه های پیشین را به بهترین گونه داراست. نغزکاری شیوه پارسی، شکوه شیوه پارتی و ریزه کاری شیوه خراسانی در شیوه معماری رازی با هم می پیوندند.
 
آغاز کار این شیوه هر چند از شمال ایران بوده اما در شهر ری پا گرفته و بهترین ساختمان ها در آن شهر ساخته شده اند. گر چه در پی غارت شهر به دست محمودغزنوی از میان رفته اند.
 
این شیوه از زمان آل زیار شروع و در زمان های آل بویه، سلجوقی، اتابکان و خوارزمشاهیان ادامه یافت.
 
در شیوه رازی ساخت تاق و گنبد بسیار پیشرفت کرد.
 
شیوه آذری :
 
گنبد سلطانیه، مسجد علیشاه تبریز، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع یزد، مسجد گوهرشاد، مسجد میرچخماق یزد، مسجد بی بی خانم سمرقند، گور امیر سمرقند و مسجد کبود تبریز از بناهایی به سبک معماری آذری هستند.
 
سرزمین آذربایجان در معماری ایران در رده نخست اهمیت جای دارد. چرا که سه شیوه معماری ایران یعنی پارسی، آذری و اصفهانی از آن جا سرچشمه گرفته و به سراسر کشور رسیده است.
 
شیوه آذری دارای دو دوره است. دوره نخست از زمان هولاکو و پایتخت شدن مراغه و دوره دوم آن از زمان تیمور و پایتختی سمرقند آغاز می شود. در دوره دوم بود که معماران بزرگی در خراسان بزرگ آن زمان به کار گرفته شدند و سازنده ساختمان های بی نظیری در آن جا بودند. در این زمان سعی می شد که ساخت بنا زودتر به پایان برسد. در این شیوه معماری بیشتر از هندسه در طراحی استفاده می کردند و به این سبب گوناگونی طرح ها در این شیوه بیشتر از همه است. ساختمان هایی که در این شیوه ساخته می شدند، همچون گنبد سلطانیه و مسجد علیشاه تبریز از اندازه های شاهانه برخوردار بودند.
 
شیوه اصفهانی:
 
مسجد امام اصفهان؛ مسجد شیخ لطف الله؛ مدرسه خان شیراز؛ مجموعه گنجعلی خان کرمان؛ کاخ چهلستون؛ هشت بهشت؛ مدرسه چهارباغ اصفهان؛ مدرسه امام کاشان و مدرسه آقا بزرگ کاشان از نمونه های این شیوه معماری به شمار می روند. خاستگاه این شیوه اصفهان نبوده ولی در اصفهان رشد کرده و بهترین نمونه های آن در این شهر ساخته شده اند.
 
این شیوه کمی پیش از روی کار آمدن صفویان از زمان قره‌قویون‌لوها آغاز شده و در پایان روزگار محمدشاه قاجار، دوره نخست آن به پایان می رسد. دوره دوم آن زمان انحطاط این شیوه است که در واقع از زمان افشاریان آغاز شد و در زمان زندیان دنبال شد ولی انحطاط کامل آن از زمان محمدشاه آغاز شد و در دگرگونی های معماری تهران و شهرهای نزدیک به آن آشکار شد. و از آن پس دیگر شیوه ای جانشین شیوه اصفهانی نشد.
 
از ویژگی های این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد: ساده شدن طرح ها؛ در شیوه آذری هندسه پیچیده به کار گرفته می شود ولی در شیوه اصفهانی هندسه ساده و شکل ها و خط های شکسته بیشتر به کار رفته است؛ بهره گیری از اندام ها و اندازه های یکسان در ساختمان؛ استفاده از گونه های مختلف تاق و گنبد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی , ,بخشی از مطلب ,معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. این معماری نه تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلکه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را دربرمی‌گیرد. , ,عناصر طراحی نیز در معماری ایرانی از قدمتی ۳۰۰۰ ساله برخوردار است. این,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

دانلود پاورپوینت پامنارهای ایران

دانلود پاورپوینت پامنارهای ایران


تاریخ ایجاد 04/06/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 24 اسلاید   قیمت: 6900 تومان     تعدادمشاهده  24


مدخل
 
در بعضی شهرها در گوشه و کنار کشور پهناور ایران محله‏ ها، مسجدها و آبادی‏هایی وجود دارند که چون در کنار مناره یا گلدسته قرار گرفته‏اند،به پامنار نامبردار شده‏اند.وجیزه‏ی حاضر به بررسی این چنین‏ اماکنی می‏پردازد.
 
عنوان پامنار،برگرفته از ویژگی‏های معماری دیوانی ایران قبل از اسلام و سپس معماری مذهبی عصر اسلامی و بویژه ساختمان مناره‏ها و مأذنه‏های مساجد است.این نامگذاری مانند اشباه آن هم‏چون مشهد، تربت،زیارت،زیارتگاه،قدمگاه،امام‏زاده،معصوم‏زاده،آستانه،شهید،پیر و شیخ که در گوشه و کنار ایران و کشورهای مجاور موجود است،در عصر اسلامی رایج شده است.وجه تسمیه‏ی این پامنارها-برخلاف بسیاری‏ از محله‏ها و آبادی‏ها که وجه تسمیه‏ی آن‏ها منشأطبیعی(مثل پستی و بلندی سطح زمین یا آب و هوا)دارد-از عامل انسانی(معماری ایرانی‏ /اسلامی)-یعنی وجود مناره یا مأذنه یا میل یا برج نشات گرفته است.
2-وجه تمسیه‏ی منار
 
منار،اسم مکان از ماده،نار یا نور، Olace of Fire به معنای محل‏ نور یا نار یعنی آتشگاه و جای روشنایی‏ست‏1و به جایی اطلاق می‏شود که‏ به صورت ستونی بلند و ساختمانی برج مانند ساخته شده باشد.از عصر هخامنشیان به بعد،از این منارها به منظور فرستادن پیام و نیز راهنمایی‏ پیک‏ها و چاپارها و دیگر مسافران در کنار راه‏ها در خشکی یا برای‏ کشتی‏ها در بندرها استفاده می‏شده است و آن از طریق افروختن آتش بر روی این مناره‏ها بوده است،چنان‏که از دیرباز،بر روی برج‏های دیدبانی‏ در بندرهای دریایی چراغ افروخته‏اند.2و به همین دلیل در زبان‏های‏ لاتین به این منارها تا همین امروز Light House می‏گویند.چنان‏که‏ مناره‏ی اسکندریه(یعنی فانوس دریاییی اسکندریه مصر)که به دست‏ یکی از بطالسه در 279 م ساخته شد،یکی از عجایب سبعه‏ی دنیای قدیم‏ بوده است.
 
پس از ظهور اسلام،در کشورهای مسلمان،از این مناره‏های قدیم‏ برای گفتن اذان استفاده شده و به علاوه منارهای جدیدی نیز نوعا برای‏ کمک به توازن ساختمان مساجد و معابد بزرگ از آجر یا سنگ ساخته‏ شده است که این دست از منارهای عصر اسلامی به عنوان مأذنه یا گلدسته معروف شده است.به همین دلیل،مناره به عنوان محل مرتفع‏ ضرب المثل شده است چنان که سعدی در دیباچه‏ی گلستان گوید که: «چراغ،پیش آفتاب پرتوی ندارد و مناره‏ی بلند در دامن کوه الوند،پست‏ نماید».3
 
گفتنی‏ست که هرچند واژه‏ی«منار»لفظی عربی‏ست،ولی ریشه‏ی‏ تمدنی آن ربطی به اعراب ندارد و دلیل این واقعیت آن است که در سرزمین عربستان تا قبل از فتوحات اسلامی مناره‏یی وجود نداشت. برعکس،مناره‏ها از عصر هخامنشیان که واضع پیشرفته‏ترین نظام‏ پستی و چاپار در دنیای باستان بودند،در ایران دست شد.چنان‏که بنا به‏ نوشته‏ی هرودوت یونانی،پیک‏های شاهنشاهی هخامنشی،اخبار و فرمان‏های دولتی را با سرعت بسیار از مرکز سلطنت به گوشه و کنار امپراتوری هخامنشی می‏رساندند و نه برف و نه باران،نه گرما و نه‏ تاریکی شب،چاپارهای بادپیمای ایرانی را از سفر مانع نمی‏شد.
3-علت غایی بنای منارها
 
در ایران از عصر هخامنشیان به بعد،میل‏ها یا مناره‏هایی ساخته شد که اسب‏های چاپار در پای آن‏ها نگاه‏داری می‏شد و چون چاپار از پای‏ یک میل به پای میل دیگر می‏رسید با افروختن آتش،خبر رسیدن او را به منازل سابق و لاحق می‏دادند.نمونه‏های بر جای مانده‏ی این میل‏ها یکی«میل اژدها»واقع در نورآباد ممسنی متعلق به عصر اشکانی و دیگری«منار فیروزآباد فارس»متعلق به عصر ساسانی‏ست.در آن عهد، مناره‏ها در حقیقت علائم راهنمایی برای چاپار دولتی بودند و از آتش‏افروزی بر بام این ستون‏های مرتفع نه تنها به منظور راهنمایی چاپار بلکه هم‏چنین به منظور دادن و فرستادن پیام‏های مهم استفاده می‏شد. چنان‏که حتی قبل از هخامنشیان بنا بر مندرجات کتاب یادگار زریران‏ در عصر ظهور زرتشت در دوره‏ی سلطنت گشتاسب،فرمان احضار نیروهای نظامی با افروختن آتش در قله‏های مرتفع به اطلاع مردم رسیده‏ بود.
 
میل،منار و مناره برای راهنمایی و نشانه Signpost مورد استفاده بود، و نظر به این‏که راه‏های ایران از مناطق کویری،کوهستانی و جنگلی‏ عبور می‏نمود،حرکت شن‏های روان در کویر و برف و باران و توفان در جنگل و مناطق کوهستانی جاده‏ها را از دید دور می‏داشته،به خصوص در کویر به خاطر شن‏های روان جاده‏ها محو می‏شده،لذا وجود نشانه و علامت در کنار راه‏ها و در جوانب شهرها ضرورت پیدا می‏کرد و هیچ یک‏ از نشانه‏ها بهتر از منار نبود.یکی از این مناره‏ها،منار زین‏الدین کاشان‏ است که حدودا در کنار یکی از دوره‏های کاشان به نام دروازه‏ی اصفهان‏ قرار گرفته است.منار مسجد تاری‏خانه در دامغان متعلق به عصر سلجوقی و منار خسروگرد در سبزوار(ساخته‏ی 505 ه ق.)نیز در دشت‏ و در حاشیه‏ی کویر و در مسیر شاهراه‏ها واقع شده‏اند که احداث برج‏های‏ راهنما ضرورت داشته است.
 
بعد از ظهور اسلام با شکل یافتن مساجد،گلدسته‏ها و مأذنه‏ها به‏ دلیل نوع بنا و هم‏چنین لزوم گفتن اذان از محلی مرتفع از ساختمان‏ برج‏ها،میل‏ها و مناره‏های راهنما نشأت گرفته و احداث شده است و گلدسته‏ها می‏توانسته به عنوان برج‏های راهنما هم مورد استفاده قرار
 
گیرد.نخستین مناره در تاریخ اسلام،به دستور زید بن ابیه(حاکم عراق) در مسجد بصره ساخته شد و به فاصله‏ی کوتاهی به دستور معاویه در شام‏ به تقلید از مناره‏ی صخره‏ی مقدس: Dome of the Rock در اورشلیم و مناره‏های صوامع عیسوی،برای مسلمانان نیز در کنار مساجد مناره‏ ساختند.سومین مناره مهم عصر اسلامی را ابودلف قاسم بن عیسی‏ عجلی در خلافت معتصم عباسی در سامرا ساخت و چهارمین مناره در خلافت متوکل عباسی در 240 ه.در همان شهر بنا شد که هم مأذنه و هم محل افراشتن پرچم خلافت بود.
 
در شامات،به صومعه،منار اطلاق می‏شده است و بنابراین این در متون‏ مربوط به شام،منار اغلب به معنای زاویه یا صومعه یعنی محل انزوا و ریاضت مرتاضان به کار برده می‏شود.چنان که غزالی در المنقذ من‏ الضلال می‏گوید که پس از فرار از مدرسه و ترک کرسی تدریس،از بغداد به دمشق رفت و در آن‏جا در«منار»مسجد جامع اموی به ریاضت‏ پرداخت.این کنکته از این رهگذر قابل تایید است که ولید خلیفه‏ی اموی‏ که مزار یحی John the Babtist را به مسجد جامع دمشق تبدیل کرد، مناره‏ها و صومعه‏های این معبد عیسوی را به حال خود باقی گذاشت.4
 
در قرون اولیه‏ی اسلام در هر شهر فقط یک مسجد برای اقامه‏ی‏ نماز جمعه تاسیس شد.اما بعدها،در شهرهای بزرگ در هر محله‏ مسجدی تاسیس گردید و در کنار هر یک از آن‏ها نیز مناره‏ای بنیاد نهاده شد.لذا در قرن هشتم هجری در ایران به حدّی مناره فراوان شد که عبید زاکانی طنزپرداز معروف در رساله‏ی صد پند می‏گوید:
 
«در کوچه‏یی که مناره باشد،وثاق مگیرید تا از درد سر مؤذنان‏ بدآواز،ایمن باشید».5
 
مناره‏های تاریخی در مساجد فراوان است و یکی از آن‏ها در کاشان‏ مناره‏ی مسجد جامع است که سومین منار معتبر دوره سلجوقیان است.
4-ساخت و ساز منار
 
مناره‏ها بیش‏تر با آجر و ملات گچ و خاک ساخته شده و از تزیینات آجری‏ برخوردار می‏باشند.در برخی از مناره‏ها با استفاده از آجر جمله‏یی تکرار شده مانند مناره‏ی مسجد جامع نوش‏آباد که با آجر«عنداله العلیم»روی بدنه‏ی مناره نقش‏ بسته است و در نوع خود بسیار ارزشمند است.
 
هر مناره،نوعا از سه قسمت(پایه،ساقه،رأس)تشکیل شده است: قسمت اول،پایه و یا خاک‏انداز به صورت چند ضلعی و یا استوانه‏یی، قطورتر از بدنه‏ی مناره است.
 
قسمت دوم،ساقه‏ی مناره،بخش اصلی مناره است که نوعا به وسیله‏ی پلکان حلزونی از درون مناره به بالا راه دارد.در بدنه‏ی پلکان‏ سوراخ‏هایی‏ست که نفوذ روشنایی به داخل راه‏پله‏ها را ممکن می‏سازد. معمولا پله‏ها با بدنه‏ی آن به صورت هشت‏گیر و با هم ساخته شده است.
 
قسمت سوم،رأس مناره که در حقیقت بام و سرپوش مناره یا بالاترین قسمت آن است که در عصر اسلامی از آن برای دادن بانگ نماز (اذان)استفاده می‏شده است.
 
نمونه‏های منارها یکی منار خسروگرد در سبزوار مربوط به قرن‏ پنجم(ارتفاع در حال حاضر بیش از 20 متر)و دیگری منار زین‏الدین‏ در کاشان حدودا مربوط به قرون هشتم و هفتم هجری(ارتفاع در حال‏ حاضر حدود 47 متر)است.
5-اماکن معروف به پامنار در ایران
 
معروف‏ترین محله‏هایی که در ایران به پامنار،نامبردارند،عبارتند از:
5-1-پامنار تهران
 
در گذشته،محله‏ی پامنار یکی از گذرهای محله‏ی«عود لاجان» بوده است که به صورت بازارچه‏یی(به طول 1400 متر)،«دروازه شمیران» را به شبکه‏ی«بازار»متصل می‏ساخته است.وجه تسمیه‏ی گذر پامنار، وجود«منار»(مأذنه‏ی)مسجد عود لاجان معروف به مسجد و مدرسه‏ی‏ میراز صالح(یا آبهرام:آغا بهرام)از آثار قرن سیزدهم هجری‏ست که به‏ شماره‏ی 410 در فهرست«بناهای تاریخی ایران»به ثبت رسیده است.6 پس از توسعه‏ی معابر،بازارچه‏ی پامنار که خود مجموعه‏یی شامل‏ کاروان‏سرا،تیم،تیمچه،تکیه،حمام،آب‏انبار،مسجد و مدرسه بود،به‏ خیابان پامنار تبدیل شد و بعضی از بناهای قدیمی در این تبدیل و توسعه‏ از میان رفت.اما«منار»مسجد و مدرسه‏ی میرزا صالح،در بر غربی‏ خیابان پامنار برجای ماند.7اکنون مسجد پامنار تهران به مساحت تقریبی‏ 430(چهارصد و سی)متر مربع،واقع در خیابان پامنار در بخش 12 تهران است.مدرسه‏ی میرزا صالح،پس از اتمام طرح توسعه،به‏ «مدرسه‏ی انصاریه»تغییر نام یافت و عاقبت پس از تغییراتی در سال‏ 1372 ش از طرف منطقه‏ی 12 آموزش و پرورش تهران به«مدرسه‏ی‏ ولایت فقیه»تبدیل شد.در گذشته،در گذر پامنار،باغ‏هایی نیز وجود داشته است که یکی از آن‏ها در عصر قاجار به توسط سفارت روسیه‏ی‏ تزاری خریداری شده است وبعدها که سفارت مذکور،به جای دیگری‏ منتقل شده،این باغ که اکنون در ضلع غربی خیابان پامنار واقع است،به‏ مرکز بازرگانی سفارت روسیه اختصاص یافته است.8
5-2-پامنار دامغان
 
مدرسه‏ی پامنار دامغان در محله‏ی دباغان در سمت شمال بازار دامغان،زیر گنبد بزرگ خشتی معروف به قیصریه روبه‏روی مسجد جامع‏ و نزدیک گنبد پیر علمدار واقع است.9مدرسه‏ی پامنار در 1118 ه.ق. در زمان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی به همت حاج فتح علی بیک‏ قاجار(فرزند ولی خان بیک استرابادی)به همراه آب انبار بنا شد و به همین دلیل به«مدرسه‏ی حاج فتح علی»نیز معروف است.10در وقف‏نامه‏ی این مدرسه،موقوفاتی برای آن برقرار گردیده است.11این‏ مدرسه،در سال‏های 1314-1317 خورشیدی به همت محمد تحصیل دوست،رییس فرهنگ دامغان،با انجام مختصر اصلاحات و تغییراتی،به عنوان دبستان پهلوی و دبیرستان فردوسی مورد استفاده قرار گرفت.ولی پس از شهریور 1320 به صورت اول برگشت و در اختیار طلاب علوم دینی گذاشته شد.12
5-3-پامنار رامشه
 
محله‏ی پامنار رامشه واقع در دهستان رامشه در بخش رامشه در استان اصفهان،متعلق به عصر صفوی(اواخر قرن دهم)است.در محله‏ی پامنار رامشه،مسجد کوچکی وجود دارد مساحت کنونی آن‏ نزدیک یکصد متر مربع است و دارای یک مناره به ارتفاع دوازده متر و یک محراب قدیمی‏ست.
5-4-پامنار زواره
 
محله‏ی پامنار زواره در 15 کیلومتری شمال شرقی اردستان است که‏ اکنون بخشی از شهرستان اردستان در استان اصفهان می‏باشد.مسجد واقع در این محله،به قولی به سال 380 ه.به دست عبداللّه محمد بن‏ کمال الدین ابراهیم‏14و به قولی دیگر به سال 15461بنا شده است و به علت‏ مناره‏ی بلندی(به ارتفاع 23 متر)که این مسجد دارد به پامنار معروف‏ است.مساحت کل آن 500(پانصد)متر و مساحت شبستان آن قریب‏ 200(دویست)متر است.این مسجد گنبد ندارد،ولی دارای منبر است که‏ در 1275 ه.ساخته شده است.مسجد پامناره زواره که در حال حاضر در کوچه‏ی پامنار زواره-در محله‏ی بن کویه نرسیده به حسینیه بن کویه- واقع است،16در گذشته هفت ایوان یا هفت محراب داشته که همه دارای‏ کتیبه‏های تاریخی و قرآنی به خط ثلث و کوفی‏ست.این بنا به شماره‏ی‏ 108 در فهرست«بناهای تاریخی ایران»به ثبت رسیده است.17
5-5-پامنار سبزوار
 
محله‏ی پامنار در مرکز شهر سبزوار در کنار مسجدی به همین نام‏ در خیابان بیهق سبزوار،واقع است.به قول مشهور،این مسجد به سال‏ 266 ه.در زمان خلافت المعتمد باللّه عباسی و به هنگام امارت امیر احمد بن عبداللّه خجستانی در خراسان بنا شده است.18و گویا همین‏ مسجد آدینه بیهق بوده است که در 317ه.ق به وسیله‏ی امیر ابوالفضل‏ زیاری بازسازی شده‏19و بعدها پادشاه بلغار به سال 415 ه.ق برای‏ هزینه‏های آن اموالی از بلغار به بیهق فرستاده است.20
 
بنابراین گفته‏اند که این مسجد،تا زمان تاسیس مسجد جامع سبزوار به سال 632 ه.ق مسجد جامع شهر ماند.21اما با توجه به این‏که به قول‏ ابوالحسن بیهقی در تاریخ بیهق،مسجد آدینه بیهق را در عصر معتمد عباسی(هم زمان با تاسیس مسجد جامع قم)در قرن سوم،از چوب‏ ساخته‏اند و با عنایت به این‏که ساختمان مسجد پامنار در حال حاضر،با طاق‏های ضربی ساخته شده و چوب در آن مصرف نشده است،دلیلی بر این‏که منظور از مسجد آدینه‏ی مذکور در تاریخ بیهق همین مسجد پامنار باشد،وجود ندارد.تنها تفسیر برای حمل بر صحّت این قول دایر بر این‏که مسجد پامنار تا قبل از سربداران مسجد آدینه‏ی سبزوار بوده‏ است،این است که بگوییم مسجد قدیمی که از تیره‏ی چوب ساخته شده‏ بود،باید به کلی ویران شده باشد؛چنان‏که منار آن نیز که به سال 420 به وسیله‏ی خواجه ابونعیم احمد بن علی ساخته شده،24 سال بعد در اثر زلزله‏ی عظیمی که در بیهق و قومس آمد،ویران شد.لذا باید بعدها ساختمان فعلی را به جای آن بنا کرده باشند.
 
مساحت فعلی مسجد پامنار در حدود 934 متر مربع است.این‏ مسجد مناره‏یی به ارتفاع 15(پانزده)متر دارد22که هم‏چون منارجنبان‏ اصفهان،جنبان است‏23و بر فراز آن نیز کتیبه‏یی به خط کوفی وجود دارد.24در سال‏های اخیر به همت سید یحیی نظام‏زاده فرزند نظام العلمای‏ سبزوای،تعمیراتی در مسجد پامنار صورت گرفته و قرائت‏خانه و کتاب‏خانه‏یی نیز در آن احداث شده است.25
5-6-پامنار سمنان
 
مسجد پامنار سمنان واقع در خیابان صاحب‏الزمان در بخش‏ «مهدی شهر»سمنان،متعلق به اواخر قرن سیزدهم هجری‏ست.کل‏ مساحت مسجد 700(هفتصد)متر مربع و مساحت شبستان قریب 320 (سیصد و بیست)متر مربع است.مسجد مذکور مناره‏یی به ارتفاع 15 (پانزده)متر دارد.27
5-7-پامنار کاشان
 
محله‏ی پامنار کاشان از محله‏های قدیمی کاشان است که در عصر نادرشاه افشار-هم‏چون محله‏های بیدگل و هاورن-یهودی‏نشین بوده‏ است.28مسجد پامنار کاشان واقع در خیابان ملاّ حبیب‏اللّه شریف‏ کاشانی در شهر کاشان،به مساحت 430(چهارصد و سی)متر مربع، اکنون مناره‏یی ندارد.نام محلی آن«دربند پامنار»است.29
5-8-پامنار کرمان
 
مسجد پامنار کرمان،واقع در خیابان شریعتی در محله‏ی«شهر» کرمان،از بناهای قرن هشتم هجری است و بنا بر کتیبه‏یی که بر دیوار مسجد منقور است،به سال 793 ه.ق.به امر سلطان عمادالدین از سلاطین آل مظفّر(برادر شاه شجاع ممدوح حافظ)ساخته شده بود30و به شماره‏ی 210 در فهرست«بناهای تاریخی ایران»به ثبت رسیده‏ است.31مناره‏ی این مسجد با تزیین مختصر کاشی معرق تعمیر شده و شبستان آن بر روی پایه‏های آجری حجیمی قرار دارد.32
5-9-پامنار قم
 
اولین منار قم واقع در مسجد ابوالصدیم حسین اشعری‏ست که در 291 مناره‏یی به ارتفاع 25 متر و قطر 5/3 متر در حکومت یحیی بن‏ اسحق اشعری در کنار آن ساخته شده بود و به همین دلیل شهره شده‏ است.33
 
مسجد پامنار قم که اکنون به مسجد جواد مشهور است،در خیابان‏ آذر(محله‏ی پامنار سابق)واقع است و جمعا 250(دویست و پنجاه)متر مربع مساحت دارد.این مسجد در 1351 ش به همت حاج علی دنکو بگرکانی تجدید بنا شده است.34
پی‏نوشت‏ها
 
(1)-دهخدا،علی‏اکبر،لغت‏نامه.(2)-معین،محمد،فرهنگ معین،ج 4،ص 3470. (3)-سعدی،گلستان،چاپ نوراللّه ایزدپرست،تهران،دانش،1376،ص 14. (4)- EI 2.VI.363 (5)-زاکانی،عبید،رساله‏ی صد پند.(6)-ورجاوند،پرویز،«پامنار»، دایرةالمعارف تشیع،ج 3،ص 607 و مشکوتی،نصرت‏اللّه،همان جا،ص 205. (7)-ورجاوند،همان جا،ص 607.(8)-همان جا،ص 607.(9)-کشاورز،علی‏اصغر،صد دروازه،ص 115.(10)-همان جا،ص 115 و 119.(11)-همان جا،ص 121-124. (12)-همان جا،ص 120-121.(13)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏های فرهنگی مساجد. (14)-همان جا.(15)-فیض،219 و نراقی،55.(16)-همان جا.(17)-مشکوتی،همان جا، ص 63.(18)-بیهقی،صص 49-53.(19)-محمدی،ص 123.(20)-بیهقی،صص‏ 52-53.(21)-امین،علینقی،949-950.(22)-اعتماد السلطنه،3/205.(23)-امین، حسن،ص 837-838.(24)-شریعتی مزینانی،ص 161.(25)-امین،علینقی،ص‏ 905.(26)-محمدی،ص 123.(27)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏های فرهنگی‏ مساججد.(28)-نراقی،همان جا،ص 11.(29)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏های‏ فرهنگی مساجد.(30)-پور احمد،ص 83.(31)-مشکوتی،ص 157.(32)-حاتمی، ص 199.(33)-فیض،ص 215-217.(34)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏ها فرهنگی‏ م


کلمات کلیدی مرتبط:
مدخل , ,در بعضی شهرها در گوشه و کنار کشور پهناور ایران محله‏ ها، مسجدها و آبادی‏هایی وجود دارند که چون در کنار مناره یا گلدسته قرار گرفته‏اند،به پامنار نامبردار شده‏اند.وجیزه‏ی حاضر به بررسی این چنین‏ اماکنی می‏پردازد. , ,عنوان پامنار،برگرفته از ویژگی‏های معماری دیوانی ایران قبل از اسلام و سپس معمار,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

قنات میراث فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی

قنات میراث فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی


تاریخ ایجاد 16/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 197 kb  تعدادمشاهده  25


<p>&#160;</p>هدف
هدف عمده از تهیه و نگارش این مقاله ارائه خلاصه مطالبی پیرامون میراث ارزشمند قنات و کاریز می‌باشد که در تمامی زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی تأثیر فراوان گذارده و زمینه‌های رشد و توسعه میهن عزیزمان را در سال‌ها و دوره‌های گوناگون فراهم نموده است. به استناد مدارک به‌دست آمده این میراث از ماقبل تاریخ یار و یاور مردمان ایران باستان و چه بسا مردمان جهان بوده که باعث خودکفایی این مردمان سخت‌کوش و مبتکر گردیده و نیاز اصلی آن‌ها، آب را تأمین نموده است و لازمه‌ی حیات آن‌ها را فراهم نموده است.  
 
 
فهرست مطالب
 
 
چکیده    2
1- مقدمه    3
2- تاریخچه قنات    5
3- قنات‌های گناباد    8
3-1- قنات قصبه    8
3-2- قنات زیبد    9
4- سازمان قنات    14
5- بحران آب و مسئله قنات    16
6- نتیجه‌گیری    17
7- پیشنهاد    19
مراجع    20
 
چکیده
قنات، آیا تا به حال اندیشیده‌اید که تاریخچه‌ی پیدایش قنات به چه دورانی مربوط می‌شود؟ چگونه به طراحی و اجرا گذارده شده است؟ و سؤالاتی از این قبیل. از این رو در این مقاله سعی شده تا با ارائه مطالبی پیرامون این میراث بسیار ارزشمند ایران باستان که زمینه‌های رشد و توسعه کشورمان را فراهم آورده یادی از آن به خاطر آوریم و با تکیه بر نتایج معنوی قنات همچون تلاش، پشتکاری، آینده‌نگری و از همه فراتر امید ما نیز همانند پیشینیان خود با استفاده از امکانات محدود یا وسیع خود در توسعه‌ی میهنمان و ارائه خدماتی نادر به جهان بکوشیم.
به کانال زیرزمینی حفر شده جهت تأمین آب شیرین برای مصارف کشاورزی، انسانی و دامی که با انتقال آن به سطح زمین قابل استفاده خواهد بود را در ایران و آسیای مرکزی قنات یا کاریز و در کشورهای عربی فقره گویند. قنات‌ها در گذشته از کاربرد وسیعی برخوردار بوده، اما با گذشت زمان و ایجاد لوله‌کشی‌ها در اکثر مناطق جهان از کاربرد آن‌ها کاسته شده و مردم به استفاده از روش‎های جدید مانند آب لوله‌کشی‌ها گرویده‌اند. با این وجود، می‌توان از قنات‌ها و دیگر آثار در صنعت گردشگری استفا


کلمات کلیدی مرتبط:
هدف ,هدف عمده از تهیه و نگارش این مقاله ارائه خلاصه مطالبی پیرامون میراث ارزشمند قنات و کاریز می‌باشد که در تمامی زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی تأثیر فراوان گذارده و زمینه‌های رشد و توسعه میهن عزیزمان را در سال‌ها و دوره‌های گوناگون فراهم نموده است. به استناد مدارک به‌دست آمده این میراث از ماقب,

مقاله کامل بررسی معماری ایران و جهان

مقاله کامل بررسی معماری ایران و جهان


تاریخ ایجاد 20/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 450 برگ ورد   قیمت: 12900 تومان     تعدادمشاهده  20


مقاله کامل بررسی معماری ایران جهان
 
 
 
آغاز سخن
 
از شروع تاریخ نگاشته ومدون تاکنون حدود شش هزار سال می گذرد . درنیمی از این مدت ، برطبق شواهد و مدارک ، خاورنزدیک مرکز امور وشکل گیری تمدن بشری بوده است . منظور از خاورنزدیک مناطق امروزی سوریه – عراق – ایران – لبنان – ترکیه و اسراییل  ویا به عبارتی تمام مناطق جنوب باختری آسیاست که در جنوب روسیه ودریای سیاه و مغرب هندوستان و افغانستان قرار دارد . دراین گستره که تحدید حدود دقیق آن مقدور نیست ودرآن مردم وفرهنگ های مختلف وجود داشته ، کشاورزی و بازرگانی ، ضرب سکه ، خط و نوشتار ، قانون گذاری و حکمرانی ، ریاضیات و پزشکی ، هندسه ونجوم ، معماری و حجاری و… بسیاری از مظاهر تمدنی دیگر برای نخستین بار پیدا شده و رشد کرده است .
 
تاریخ تشکیلات اجتماعات کشاورزان روستانشین مانند جارمو  درعراق و چتل هویوک درآناتولیای جنوبی ( ترکیه ) به اواسط هزاره هفتم پیش ازمیلاد برمی گردد و شهر مستحکم و معروف اریحا ازآنها نیز کهن تر است .
 
پس بدون شک بین النهرین یا ( میان رودان ) یعنی منطقه بین دو رود دجله وفرات ، باید در صدر مطالعات تاریخ تمدن و تاریخ معماری جهان قرار داده شود .
کهن ترین آثار تمدن
 
 اریـحـــا
 
 درمحل تاریخی اریحا که فلاتی است در دره رود اردن با سرچشمه ای پایان ناپذیر ، دراوایل هزاره نهم پیش از میلاد یک دهکده کوچک وجود داشت . این روستای متعلق به دوره نوسنگی پیشین درحدود ۸۰۰۰ پیش ازمیلاد   با تحولی بزرگ به شهری با خانه های خشتی بر پی های سنگی مدور یا بیضی شکل تبدیل شد .بررسی معماری ایران جهان
 
دراواسط هزاره هشتم پیش ازمیلاد ، جمعیت شهر به طورتقریبی به ۲۰۰۰ نفر می رسید . خندقی عریض وسنگی داشت ودیواری به قطر یک مترو نیم دراطرافش کشیده شده بود.بررسی معماری ایران جهان
 
 
 
درسمت داخل این دیوار که امروزه تا ارتفاع ۳۶۰ سانتی متر حفظ شده است یک برج سنگی ، بزرگ و مدور به ارتفاع وقطر ۹ متر ساخته شده بود .
 
درحدود ۷۰۰۰ پیش ازمیلاد ساکنان اولیه شهر آن را خالی کرده و ساکنین جدید کمی پس از آن در اوایل هزاره هفتم پیش از میلاد وارد شهر شدند . اینان خانه هایی با خشت های خام چهارگوش با پی های سنگی می ساختند و کف ها ودیوارهای آنها را استادانه گچ کاری ورنگ آمیزی می کردند .
 
طرح کلی سکونت گروه های انسانی از دوران میان سنگی تا دوره های بعد وجدیدتر تقریبأ این طور است که خانه خدا به وسیله ی خانه های بندگان خدا محاط شده است . در حفاری های انجام شده در اریحا خانه ی بزرگتری درمیان خانه های کم جلوه تری قراردارد ، دراین ساختمان مرکزی وجود هشتی ها وسرسراهای ستون دار که به اتاق هایی با طاقچه ها وضمائم قوس دار ختم می شوند ، شکی درباره قصد سازندگان آن یعنی ایجاد خانه ی خدا باقی    نمی گذارد .بررسی معماری ایران جهان
 
ده جمجمه ی انسان درهمان مکان پیدا شده و شاید متعلق به پادشاهان مرده باشد که خصوصیات طبیعی چهره ی آنها با گچ قالب گیری شده و صدف های سفیدی که  به جای چشم آنها نشانده اند ، احتمالأ دارای کارکرد توهم زای جادویی بوده اند .
 
 
 
چتل هویوک
 
بزرگ ترین محل از دوران نوسنگی در خاور نزدیک منطقه ی ۳۲ هکتاری چتل هویوک است که فقط مساحتی درحدود یک یا دو هکتار از آن حفاری شده است .
 
حفریات حاجیلار و چتل هویوک ثابت کرده است که نه فقط فلات آناتولیا درفاصله ۷۰۰۰ تا ۵۰۰۰ پیش از میلاد محل پیدایش ورشد یک فرهنگ پررونق بوده است بلکه این احتمال وجود دارد که فلات مزبور ازلحاظ فرهنگی پیشرفته ترین وتکامل یافته ترین  منطقه آن زمان بوده باشد. تکاملی که از اقتصاد متکی بر شکار و گردآوری خوراک به اقتصاد کاملأ کشاورزی منجر شده است .
 
درکناراریحا ، چتل هویوک را یکی از نخستین تلاش های بشر برای پی ریزی زندگی شهری نامیده اند . ویژگی این شهر آن است که هیچ خیابانی ندارد ، خانه ها به یکدیگر چسبیده اند واز پشت بام به یکدیگر راه دارند .در  این طرز ساختمانی ، خانه ها  حائل یکدیگر بوده ودرنتیجه استحکام بیشتری می یافتند و از سویی  دیوار های یکسره در  سطح بیرونی خانه ها چون حصار و حائلی مستحکم دفاع از شهر را آسان می نمود .(تصویر ۱)
 
درپاره ای نقاط ، فضای باز یا حیاطی درمیان انبوه متراکم ساختمانها باز می شد که به عنوان آشغالدانی مورد استفاده قرار می گرفت .
 
خانه ها گرچه به اندازه های متفاوت ساخته می شدند ، نقشه ای واحد داشتند ؛ دیوارهایشان از خشت خام بودند و با کلاف های محکم چوبی تقویت می شدند.
 
زیارتگاه ها را از روی تزیینات سرشار داخل شان – نقاشی های دیواری – گچ بری های برجسته – سردیس های حیوانات وپیکره های کوچک اندام مقدس می توان ازخانه های عادی باز شناخت .
 
انتقال به اقتصاد کشاورزی درچتل هویوک ظاهرأ تا سال ۵۷۰۰ پیش از میلاد به مراحل نهایی خود رسیده بود . پس از گذشت کمتر از یک سده ، ساکنان چتل هویوک ازاین محل کوچیدند.به نظر می رسد تا سال ۵۰۰۰ق.م عمر فرهنگ نوسنگی آناتولیا به پایان می رسد و صحنه های نورانی تمدن به سوی دره بین النهرین درسمت خاور تغییر مکان  می دهند.بررسی معماری ایران جهان
 
  بین النهرین
 
سومر
 
در آغاز پیدایش تاریخ مدون ، دره بین النهرین زیر سلطه اقوام سومری درآمد. سومریان مردمی کشاورز بودند که طرز مهارکردن سیل را آموختند و شهرهایی با دیوارهای مستحکم ساختند مانند اوروک  یا وارکای امروزی و لاگاش یا تلوه امروزی .پس از گذشت چند سده شبانان چادر نشین سامی از صحرای غربی به این سو آمدند ، کشاورزی را  همراه با بسیاری از دیگر دستاوردهای فرهنگ سومری فرا گرفتند و شهرهای خود را درشمال این سرزمین تأسیس کردند.
 
دین سومریان وکسانی که ازایشان پیروی می کردند برمحور خدایان طبیعت می چرخید : آنو خدای آسمان – انلیل (بل) خالق وفرمانروای زمین – ائا (انکی) خدای آبها – شمش خدای خورشید و…..
 
سه کشف بزرگ سومریان شالوده ای برای سازماندهی جدید جامعه بشر پی افکند : – تعریف شبکه ای از خدایان وروابط میان خدایان و آدمیان ، – ساختن کشور شهرها ، –  هنرنوشتن و اختراع خط .
 
بدین ترتیب باپی ریزی الگوهای ثابت زندگی توسط سومریان ، آن احساس هویت و خودآگاهی تاریخی آدمی آغاز می شود که درتمدن یونان به اوج تکاملش می رسد.
 
معماری سومر
 
 اروک بزرگترین شهر سومری ، دو مجموعه بزرگ پرستشگاهی داشت : اولی به نام معبد “آنانا” که متعلق به الهه عشق بوده و دیگری به نام ” آنو” خدای آسمان بوده است . قدیمی ترین معبد حفظ شده مجموعه آنانا به معبد سنگ آهک معروف است درمرحله بعدی ساختمان عظیم دیگری که جانشین معبد آهک شد به معبد ستون معروف است . ستون های این بنا و دیوارهای محوطه کنار آنها و نیز سکوی ساختمان همه با نوعی موزاییک متشکل از مخروط های گلی تزیین می شدند که این خود یکی از ویژگی های معماری پرستشگاه های سومری است .                             
 
ازدیگر آثار مربوط به این دوران می توان از معبد دیگری نام برد که میان دو مجموعه  آنو و اینانا قرار دارد که درآن از مخروط های سنگی استفاده شده است ، سنگ های آهکی سرخ وسیاه و مرمر سفید که به معبد سفید معروف است .
 
زیگورات
 
دین پس از غلبه برزندگی ومعنی بخشیدن به آن ، شکل جامعه و طرز بیان یا نمایش آن درهنرومعماری را نیز تعیین کرد.  کشور-شهر بین النهرین درزیر حمایت خدای شهربود.نقشه شهر این مرکزیت خدارادرزندگی خودنشان می داد ، زیرا معبد خدا هسته ساختمانی با عظمت آن را تشکیل می داد .این معبد نه فقط کانونی برای دین شهر بلکه مرکز فعالیت های اقتصادی نیز بود.
 
برجسته ترین بخش معبد ودرواقع شناخته شده ترین ساختمان دردرّه بین النهرین ، زیگورات نامیده می شود . فرم ونام زیگورات که در زبان سومری ها به معنای کوه بوده است بعد ها نیز مورد استفاده بابلی ها قرار گرفت . زیگورات در زبان بابلی به معنای سکو یا بنای پله پله ای است که عرض و طول هر طبقه از طبقه زیرین کمتر است .
 
بعضی این ساختمان های عظیم وچند طبقه خشتی را پلکان هایی از آسمان یا کوههای ساختگی توصیف کرده اند وریشه دراین اعتقاد مشترک دردنیای باستان دارد که قلل رفیع کوه را جایگاه خدایان می دانستند.
 
زیارتگاههای بالای این زیگورات ها را اتاق های انتظار یا اتاقک مقدس می نامیدند و محل انجام عبادات ومراسم مذهبی بشمارمی رفته است .
 
بیشتر شهرهای ویران شده سومر مانند : اور- وارکا – نیپور – لارسا و اریدو در پای زیگورات های نابود شده خود قرار دارند.
 
 فصل ششم
 
 رنسانس و  باروک
 
 رنــســا نـس
 
با پایان قرون وسطی در سده پانزدهم میلادی نوزایی و شکوفایی دوباره فرهنگ وهنر را در اروپا با دوران رنسانس می شناسند . امروزه در نظر ما سده های میانه آنچنانکه که پیش از این معتقد بودن ، دورانی کاملأ تاریک  نیست . و رنسانس ( نوزایش ) که تقریبأ از سده چهاردهم تا شانزدهم میلادی را در بر می گیرد ، دیگر آغاز ناگهانی دنیای جدید نیست که به یکباره در سده پانزدهم برای روشنی افکندن بر تاریکی سده های میانه درخشیدن آغاز کرده است . بخش اعظم دوره رنسانس در دوره هایی ریشه دارد که مدتها پیش از سده میانه بوده اند .
 
فئودالیسم در سده های میانه ، با آن شبکه اختیارات بارونی و حکومت های عریض و طویل و ناکارآمد محلی اش ، تدریجأ دربرابر رقابت شهر ها و کشور شهر های نیرومندی که پیوسته با  شاهان قدرتمند متحد می شدند .
پایه گذاران معماری رنسانس
 
فیلیپو برونلسکی ( ۱۳۷۷- ۱۴۴۶ ) به علت مطالعه موشکافانه یادمان های باستانی روم          و تلاش برای ثبت دقیق آن چه می دیده ، روش انقلابی سه بعد نمایی هندسی و خطی را که آن چنان مشتاقانه از سوی هنرمندان سده پانزدهم پذیرفته شد ابداع کرده است .
 
آشنایی برونلسکی با اصول ساختمان سازی رومی ، به اضافه ذهن تحلیلی و مبتکرش ، حل مساله ای مهندسی را که هیچ انسان دیگری در سده پانزدهم نمی توانست از عهده اش     برآید ، برای وی ممکن ساخت ، و آن طراحی و ساخت گنبدی برای مربع تقاطع عظیم کلیسای ناتمام فلورانس بود .
 
برونلسکی با نبوغی استثنایی ، نه فقط روش های سنتی ساختمان سازی را کنار گذارد و روش های نوینی ابداع کرد بلکه بسیاری از دستگاههای مکانیکی لازم برای کار نیز اختراع کرد .
 
وی مرکز گنبد را بالا برد و آن را به گرد یک مقطع تیزه دار طراحی کرد ، این مقطع ذاتا محکم است زیرا از شدت پیشرانه بیرونی گرداگرد قاعده گنبد می کاهد . برونلسکی برای به حداقل رساندن وزن ساختمان ، یک پوسته دولایه نسبتا نازک ( نخستین بار در تاریخ ) به گرد استخوان بندی بیست و چهار رگه ای آن که هشت رگه بزرگش از بیرون دیده می شود طراحی کرد . در پایان ، به شیوه تقریبا خارق العاده ، رأس گنبد را با فانوسی سنگین               ( مطابق طرح او ولی پس از مرگش ساخته شد ) مهار کرد . این فانوس ، با آن که بر    سنگینی گنبد   می افزاید ، به طرز شگفت انگیزی باعث تحکیم کل ساختمان                    می شود  ، زیرا بدون فشار حاصل از سنگینی آن ها ، رگه ها به از هم گسیختن و دور شدن از نقطه مرکزی متمایل بودند .
 
گرچه گنبد کلیسای فلورانس ( تصویر ۶۳) برجسته ترین دستاورد برونلسکی است ، و گرچه او با اسلوب های معماری رومیان آشنا بود و آن ها را می ستود ، حل این مسأله  بسیار حاد ساختمانی توسط نخستین معمار و استاد مسلم عصر رنسانس اساسا به کمک اصول معماری گوتیک میسر شد .
مقاله کامل بررسی معماری ایران جهان
 
مقاله کامل بررسی معماری ایران جهان
 
مهم ترین بناها و عناصر معماری ایران در دوره اسلامی
 
 
 
بنا های مذهبی
 
 
 
مساجد
 
مساجد مهم ترین بناهای مذهبی هرشهر و روستا هستند که همواره نقش مهمی در زندگی مسلمانان داشته اند . مسجد مهمترین مکان برای انجام مراسم و مناسک عبادی و مذهبسی مسلمین بشمار می رود . اغلب مساجد در مرکز شهرها ، نزدیک بازار ها و محدوده دارالحکومه ساخته می شدند . اهمیت مساجد در شهر ها به حدی بود ک اگر شهری مسجد جامع یا آدینه نداشت ، اهمیت شهری هم نداشت . در صدر اسلام مساجد        نقشه های ساده ای داشتند ، ولی در طول زمان با طرح های کوناگون و تزیینات مختلف ، نقشه ها پیچیده شدند .در نقشه مساجد ، از قرن چهارم هجری دگرگونیهایی به وجود آمد و بر اساس آن ، مساجد متفاوت در شهر ها احداث شد . مهم ترین نقشه هایی که در مساجد به کار گرفته شده ، شامل یک ایوانی ، دو ایوانی ، چهار ایوانی ، و ترکیب چهار طاق و ایوان بوده که معماران دوره اسلامی آنها را از شیوه های معماری عهد اشکانی  وساسانی اقتباس کرده اند . نقشه چهار ایوانی – در ساخت بسیاری از بنا ها – الهام گرفته شده از نقشه کاخ آشور ، متعلق به زمان اشکانیان است .
 
معماران دوره اسلامی مسجد را به شیوه های گوناگون می آراستند . در هر دوره یکی از عناصر تزیینی در آراستن مساجد متداول بوده است ، برای مثال در عهد سلجوقیان آجرکاری ، در عهد ایلخانان گچبری و در عهد تیموریان و صفویان کاشی کاری رواج بیشتری داشته است و در مواردی نیز تزیینات آجرکاری ، گچبری و کاشی کاری با هم    به کار گرفته می شد .
 
مدارس
 
در صدر اسلام تدریس علوم مذهبی در مساجد انجام می شد . به تدریج با توسعه علوم اسلامی ، فضای آموزشی از مساجد جدا گشت . در قرن پنجم هجری ( هم زمان با حکومت سلجوقیان ) به تشویق خواجه نظام الملک ، مدارس متعددی در شهر های معروف اسلامی مانند بغداد ، ری ، نیشابور ساخته شد . بعد ها نقشه چهار ایوانی ، که مورد توجه معماران قرار گرفت ، برای فضاهای آموزشی طرحی متعارف شد .
 
مدارس نیز مانند مساجد با آجرکاری ، گچبری و کاشی کاری تزیین می شد ( مانند مدارس غیاثیه ، چهارباغ  و مطهری ) .
 
آرامگاهها و زیارتگاهها
 
به طورکلی آرامگاه به بنایی گفته می شود که یک یا چند شخصیت مذهبی یا سیاسی در آن دفن شده باشد . این نوع بنا ها را به دو گروه مقبره های مذهبی ( زیارتی ) و مقبره های غیرمذهبی می توان تقسیم کرد .
 
مقبره های مذهبی در بیشتر شهرها و روستا ها به امامزاده معروف شده اند و در مقایسه با سایر بنا های اسلامی ( بجز مساجد ) از اعتبار ویژه ای برخوردارند . امامزاده ها بیش از دیگر بنا های دوره اسلامی مورد احترام و علاقه مسامانان به ویژه شیعیان هستند .بنا های فوق در طول زمان توسعه یافته و از یک ارامگاه معمولی به مجموعه های بسیار باشکوهی تبدیل شده اند ( مانند مرقد اسماعیل سامانی در بخارا  و گنبد قابوس در دشت گرگان ) .
 
تنها دردوره اسلامی است که ایجاد مقبره ها و زیارتگاهها از چنین سابقه طولانی و ویژگیهای معماری منحصر بفرد و تزیینات باشکوه برخوردار است . اینگونه بنا ها به نام های  برج ، گنبد ، بقعه و مزار نیز معروف شده اند ( مانند برج رادکان ، گنبد قابوس ، بقعه شیخ صفی ) .
 
حسینیه ، تکایا و مصلی ها
 
در بسیاری از شهرهای اسلامی در مواقع خاصی مانند محرم ، صفر و رمضان ، مراسم دعا ، روضه و سوگواری برگزار می شده است . این مراسم بیشتر در مکان هایی معروف به تکیه و حسینیه برقرار بوده است .
 
به طور کلی تکایا و حسینیه ها مکان های محصوری بودند که در مسیر گذرگاههای اصلی شهر ها قرار داشتند . از این مکان ها به ویژه در ایام سوگواری – خصوصا محرم – برای مراسم تعزیه خوانی ، شبیه خوانی و سینه زنی استفاده می شد . اینگونه بنا ها دارای طرح و نقشه خاصی نبودند و با توجه به مکان های شهری و عمومی در گذرگاهها ، میدان ها و راسته بازارها ساخته می شدند .همچنین این مکاه ها فاقد تزیینات معماری بودند ( مانند امیر چخماق یزد ، پهنه و ناسار سمنان و گذر حاجی محله کاشان ) .
 
بنا های غیر مذهبی
 
پل ها
 
پل ها و آب بند ها از بنا های غیر مذهبی هستند که از ادوار گذشته در مسیر جاده های کاروانی ، راهها و روی رودها ایجاد شده اند .
 
معماران ایرانی در احداث پل ها علاوه بر تسهیل امر عبور و مرور ، ایجاد آب بندها را در نظر داشته اند . دیدن قدیمی ترین پل ها یعنی پل بردیده از دوره هخامنشیان در جلگه مرودشت ، بیستون در کرمانشاه از دوره ساسانیان ، بند امیردر فارس از دوره آل بویه و پل خواجو اصفهان ، موید این نکته است که معماران در امر پل سازی علاوه برگذر از رودخانه به ذخیره کردن آب نیز توجه داشته اند .
 
ایران در دوره باستان و دوره اسلامی سهم قابل توجهی در توسعه پل سازی – از قرن هشتم  ق . م . تاکنون – به عهده  داشته است .  بعضی  از پل ها دارای تزیینات آجرکاری و کاشی کاری زیبایی نیز هستند مانند پل خواجو اصفهان


کلمات کلیدی مرتبط:
مقاله کامل بررسی معماری ایران جهان , , , ,آغاز سخن , ,از شروع تاریخ نگاشته ومدون تاکنون حدود شش هزار سال می گذرد . درنیمی از این مدت ، برطبق شواهد و مدارک ، خاورنزدیک مرکز امور وشکل گیری تمدن بشری بوده است . منظور از خاورنزدیک مناطق امروزی سوریه – عراق – ایران – لبنان – ترکیه و اسراییل ویا به عبار,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

پاورپوینت پیشگامان جنبش مدرن معماری معاصر ایران

پاورپوینت پیشگامان جنبش مدرن معماری معاصر ایران


تاریخ ایجاد 20/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20 اسلاید   قیمت: 2900 تومان     تعدادمشاهده  8


پیشگامان جنبش مدرن معماری معاصر ایران
 
    گابریل در یک توقف کوتاه در استانبول به دنیا آمد ( ۲۱ نوامبر ۱۹۰۰ ) .
    پس از شروع به قتل عام سال ۱۸۹۴ ارامنه توسط دولت ترکیه، خانواده گورِکیان تصمیم به مهاجرت به غرب گرفت. مسافرت به غرب با بچه کوچک دشوار بود و خانواده گورِکیان راهی تهران شد. پدر گابریل بلافاصله به عنوان جواهر شناس در دربار مظفرالدین شاه استخدام شد. گابریل که اصلیت ارمنی داشت و در ترکیه متولد شده بود به همراه دو خواهر و برادر خود ملیت ایرانی انتخاب کرد.
    در ده سالگی پس از طی دوره ابتدایی در تهران برای ادامه تحصیل به یک کالج خصوصی در وین فرستاده شد و مانند خواهر خود که پیانیست حرفه ای بود، علاقه زیادی به موسیقی نشان داد و در آنجا به فراگیری ویولون پرداخت اما بموقع دریافت که استعداد لازم را برای این کار ندارد. بنابراین با تشویق خانواده به تحصیل معماری مشغول شد.
 
جنبش مدرن معماری معاصر ایران
 
اتریش در آغاز قرن بیستم کانون انواع مباحث و جدل های هنری بود که بر شکل گیری هنری گابریل تأثیر بسزایی داشت. در سال ۱۹۱۵ در مدرسه معماری آکادمی هنرهای کاربردی وین ثبت نام کرد. این مدرسه با آتلیه ای که ژوزف هوفمان تأسیس کرده بود، ارتباط نزدیک داشت. بدین ترتیب گورکیان در دوره تحصیل ( ۱۹۱۵ – ۱۹۱۸ ) از کلاس های درس معمار معروف اتریشی اسکار استرناد و همکاری با دفتر ژوزف هوفمان که از پیشگامان هنر معماری مدرن بود، بهره برد.
 
گورکیان بعد از اخذ دیپلم در ۱۹۲۱ میلادی و پس از سفری به قصد مطالعه کارهای معماری به چند کشور اروپایی، پاریس را جهت اقامت و فعالیت اختیار کرد. او در این دوره با هانری سواژ که از معماران پیشرو فرانسه بود آشنا شد و در دفتر وی به کار پرداخت. همان دفتری که وارطان هوانسیان نیز با آن همکاری داشت. سوواژ که استعداد او را تشخیص داده بود، در جهت آشنا کردن گورکیان با اصول معماری مدرن و کاربرد تکنیک های جدید ساختمانی بسیار کوشید.
 
وی از سال ۱۹۲۲ در دفتر استیونز به کار مشغول شد و سپس به ریاست این دفتر و سرپرستی آتلیه معماری آن نایل آمد. از آن زمان به بعد نام وی در کنار بزرگان جنبش معماری مدرن اروپا نظیر لوکوربوزیه قرار گرفت. در نقدی که در سال ۱۹۲۳ درباره نمایشگاه معروف سالن پاییز تحریر شده، چنین آمده است:
 
”   قسمت معماری در سالن نمایشگاه، چهار اسم را در رأس دیگران معرفی می کند، گورِکیان، لکوربوزیه، لوکات و ژان شارل مورو که همگی از پیشگامان هنر معماری مدرن هستند. “
 
گورکیان مقالات ارزشمندی چاپ کرد و در نمایشگاههای متعدد اروپایی شرکت نمود و در سال ۱۹۲۸م (۱۳۰۷ش) مقام دبیرکلی نخستین کنگره CIAM را بر عهده گرفت . او که نامش در کنار برخی از مهمترین شخصیتهای جهانی هنر معماری مدرن مطرح بود، به دنبال بالا گرفتن بحران اقتصادی – اجتماعی سالهای ۱۹۳۰ اروپا (۱۳۰۹ش) و همچنین به دعوت دولت ایران در سال ۱۳۱۲ شمسی به تهران آمد. در بدو ورود از او برای طراحی دو ویلا دعوت شد. سپس از وی درخواست شد که ریاست دفتر معماری شهرداری تهران را قبول کند. وی در ابتدا سرمعمار شهرداری تهران و بعدها سرمعمار وزارت دارایی شد. او اقدام به تاسیس یک دفتر معماری به نام “”socete de construction iranienne کرد . این دفتر تا سال ۱۳۱۶ شمسی در بیش از هشت مسابقه برای طراحی بناهای عمومی شرکت نمود .
 
او شخصا در شرح حال خود در سال ۱۹۴۵این مسابقات را بر می شمارد و در بخش طرحهای اجرا شده از آمفی تئاتر مدرسه نظام ، ساختمان وزارت جنگ ، باشگاه افسران ، تئاتر شهر تهران و ساختمانهای اداری در مرکز تهران را نام می برد . ضمنا به ارائه طرح هایی برای مسابقه وزارت صنایع ، کاخ دادگستری و وزارت امور خارجه اشاره میکند .


کلمات کلیدی مرتبط:
پیشگامان جنبش مدرن معماری معاصر ایران , , گابریل در یک توقف کوتاه در استانبول به دنیا آمد ( ۲۱ نوامبر ۱۹۰۰ ) . , پس از شروع به قتل عام سال ۱۸۹۴ ارامنه توسط دولت ترکیه، خانواده گورِکیان تصمیم به مهاجرت به غرب گرفت. مسافرت به غرب با بچه کوچک دشوار بود و خانواده گورِکیان راهی تهران شد. پدر گابریل,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد