معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان

دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان


تاریخ ایجاد 20/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 28 اسلاید   قیمت: 8000 تومان     تعدادمشاهده  11


دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان
بخشی از مطلب
بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان
 
کاشان از دیرباز محل زندگی مردمان و مهد تمدن و فرهنگ بوده است. سکه های منقوش و ابنیه بجا مانده از گذشته، سیر پیشرفت و تداوم زندگی را در این ناحیه کهنسال آشکار می سازد. بعد از ظهور اسلام و اعتلای تشیع علوی، مردمان از نخستین گروندگان به مذهب شیعه کاشان بودند و شاید به این دلیل شاهان صفوی به این دیار تعلق خاطر فراوان داشتند. شاه صفی در این شهر درگذشت و شاه عباس دوم نیز در این شهر بر تخت پادشاهی نشست. عهد قاجار دوران گسترش شهر و بازسازی بناهای تاریخی پیشین و بنای عمارت های تازه بود.
 
شهر کاشان مرکز شهرستان کاشان در استان اصفهان است. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۲۴۸۷۸۹ نفر بوده است.
وجه تسمیه
نظرات در مورد وجه تسمیه کاشان مختلف است، برخی آن را تغییر یافته کاه فشان، و بعضی تغییر یافته کاس رود، کاسیان، قاسان و غیره می‌دانند. البته در برخی کتب تاریخی از کاشان با نام کاسان که از کاسو (نام قومی به همین نام در قدیم؛ساکن منطقه آران (قفقاز فعلی) گرفته شده نیز نام برده می‌شود. هنوز هم مردم این دیار شهر خود را کاشو یا کاشون که در واقع تغییر یافته کاسو است معرفی می‌کنند.
تاریخ باستان
کاشان یکی از اولین مراکز تشکیل تمدن انسانی بوده‌است. طبق حفاریهای باستان‌شناسی در تپه‌های سیلک کاشان، سابقه حضور بشر در این منطقه به هفت هزار سال پیش می رسد.
کاشان در زمان سلجوقیان روبه رونق نهاد و در زمان قره‌قویونلوها بیشتر ترقی کرد. تا جایی‌که محل توجه دانشمندان شد. در نیمه دوم سده نهم و نیمه اول سده دهم این شهر، شهرت بسیاری داشت و یک شهر پرجمعیت به شمار می‌رفت. در سده ۱۱ و در دوره صفویه برای دومین بار به همان درجه از ترقی نائل شد و مانند اصفهان با شهرتی بسیار همراه گردید، اما با بروز زلزله‌ای بسیار شدید در سال ۱۱۹۲ هجری قمری دوباره ویران شد. بعد از زلزله‌ای که در زمان قاجار رخ داد کاشان دستخوش نابسامانی و منازعات محلی شد و از این‌جهت زیانهای فراوان دید.
 
درباره کاشان
کاشان دارای جمعیتی بالغ برسیصد صد هزار نفر بوده که در بین دامنه کوه کرکس ودشت کویر آران سکنی دارند. در رده یازدهمین شهر صنعتی ایران قرار می‌گیرد که دلیل آن وجود کارخانجات فرش ماشینی (بیش از یکصد کارخانه)، کارخانه تولید ورق گالوانیزه و کارخانجات تولید قطعات خودرو و مونتار است. قدمت صنایع نساجی در این شهر به تولیدات شعر بافی شامل مخمل بافی زر بافی و حریر بافی برمی‌گردد که هم اکنون بیش از چند هزار نفر در کارخانجات نساجی مشغول به کار می‌باشند.
 
از محصولات کشاورزی آن می‌توان به انواع غلات و میوه‌های فصلی اشاره نمود. غذای غالب، در بین مردم این شهر ابگوشت و بالاخص گوشت و لوبیا می‌باشد.
آثار تاریخی و دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارد که از آن میان می‌توان به ۱-باغ تاریخی فین  ۲-تپـه های باستای سیلک۳-مسجد آقا بزرگ ۴-مقــــــــبره فیض کاشانی۵-خانه طباطبایی ها ۶-خانه برو جـــــــردی ها۷-خانه عباسی ها ۸-خانه عــــــــــــــامری ها۹-مقبره ابو لولو ۱۰-مسجد جـــــــــامع کاشانو… اشاره نمود .
 
خانه عامری‌ها
 
در خیابان علوی کاشان قرار دارد، در دوره زندیه احداث و در دوره قاجار به وسیله سهام السلطنه عامری توسعه یافته‌است و مجموعه‌ای است که به وسیله اداره میراث فرهنگی کاشان با استفاده از اعتبارات تبصره ۳۶ در دست مرمت و تغییر کاربری است تا به اقامتگاه گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شود.   ٔ.
 
خانه طبا طبا یی ها :
 
    بر اساس کتبیه موجود در شاه نشین خانه تاریخ ساخت به سال ۱۲۹۸ هجری قمری باز میگردد. این خانه در کنار امامزاده کوچکی در خیابان علوی کاشان ساخته شده . خانه از سطح خیابان پایین تر است ، و شامل حیاط ها و اتاقها و دو ایوان زیبا به همراه زیرزمین و حوض خانه و بادگیر است . گچبری ایوان آن و پنجره های اتاقهای چند دری آن واقعا زیباست .
 
حمام فین
 
    اما حمام فین که شاید معروفترین جای این باغ باشه در غربی ترین نقطه باغ قرار داره یک حمام با کلی راهرو و دالان که قطعا گرم کردنش کار راحتی نبوده داخل حمام جایی که امیر کبیر به قتل رسیده، صحنه قتل رو با استفاده از ماکت بازسازی کردند داخل حمام همینطور عکسهایی از میرزا آقا خان نوری که بعد از امیر کبیر به صدارت رسید ،همسر آمیر کبیر که خواهر ناصرالدین شاه بوده و مهد علیا مادر ناصر الدین شاه دیده میشه
 
    ابیانه
    روستای ابیانه که امروز به یکی از محبوبترین نقاط توریستی ایران تبدیل شده است و معمولا مجموعه عکسی از ایران بدون تصاویری از دیوارهای مشهور سرخ رنگ و زنان محلی پوش آن کامل نیست، پیشینه ای بسیار کهن تر از آنچه تصور میکنیم دارد.
    ابیانه روستایی در استان اصفهان و ۵۰ کیلومتری جاده کاشان نطنز است باستانی که زندگی در سراسر آن جریان دارد و همین جاری بودن زندگی موجب میشود که توجه گردشگران بیشتر به آنچه در مقابل چشمانشان قرار دارد جلب شود و متوجه قدمت فراوان این بناهای به ظاهر روستایی و در باطن تاریخی، نشوند.ابیانه در مسیر کاشان به نطنز در انتهای جاده ای قرار دارد که برای رسیدن به این روستا و روستاهای دیگری چون هنجن، یارند، کنجان، برز و طره ایجاد شده است. ابیانه در زواویه شمال غرب کوه کرکس نطنز و در منتهی الیه رودخانه «برزرود» واقع شده است. و به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و دور از دسترس بودن، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.برای کسی که با شنیدن وصف ابیانه و به شوق دیدن منظره ای چون ماسوله به اینجا آمده باشد، اولین دیدار چندان غیر منتظره و مبهوت کننده نیست و در نگاه اول نمیتوان تفاوتی میان این دهکده بن بست با سایر روستاهای دورافتاده یافت. فضا در وهله اول دلگیر و خاموش به نظر میرسد اما تنها چند قدم در دل روستا کافی است که هر بیننده ای را سر شوق بیاورد، بناهای این مجموعه تاریخی از زمان ساسانیان تا اواخر دوره قاجاریه شکوه خود را حفظ کرده اند و سرخی دیوارها ناگهان جذابیت و گیرایی خاصی پیدا میکند.
 
    این خاک سرخ که در قسمتهای شمال و شمال غربی ابیانه موجود است، خاصیت ویژه ای دارد که هرچه بیشتر باران بخورد، محکمتر میشود. این ویژگی در وجود اهالی صبور و مقاوم این روستا نیز به ودیعه گذارده شده است و این مردم سالیان متمادی در مقابل هجوم حوادث تاریخی و بلایای طبیعی ایستادگی کرده و با عشق به آداب و رسوم و معماری سرزمین خود، به حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی ابیانه پرداخته اند و سبک معماری روستا را در تمام تعمیرات با دقت حفظ شده است.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان ,بخشی از مطلب ,بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان , ,کاشان از دیرباز محل زندگی مردمان و مهد تمدن و فرهنگ بوده است. سکه های منقوش و ابنیه بجا مانده از گذشته، سیر پیشرفت و تداوم زندگی را در این ناحیه کهنسال آشکار می سازد. بعد از ظهور اسلام و اعتلای تشیع ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

دانلود پاورپوینت بررسی تاثیر یک مساله فلسفی بر معماری ایران

دانلود پاورپوینت بررسی تاثیر یک مساله فلسفی بر معماری ایران


تاریخ ایجاد 05/03/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 28 اسلاید   قیمت: 8000 تومان     تعدادمشاهده  14


 
 
تاثیر یک مساله فلسفی بر معماری ایران
 
در بررسی تأثیر فلسفه بر معماری، نگرش های متفاوتی وجود دارد، بعضی از آنها به معماری به عنوان یک بخش خاص که الزماً با فلسفه ای خاص در هم تنیده است، نگاه می کنند، در این نگرش معماری به عنوان نمود و تجلی یک فلسفه خاص، ظهور پیدا می کند و بیشتر به عنوان " فلسفه معماری " شناخته می شود.
 
اما این تحقیق ، چنین نگرشی را درست و به حق نمی داند، معماری هیچ گونه فلسفه خاص- تأکید می کنم فلسفه خاص - و جدا از خود فلسفه ندارد. به عبارت دیگر، " فلسفه معماری وجود ندارد". اما این بیان مانع از آن نمی شود که فلسفه با معماری هماهنگ نباشد. در اینجا، تأثیر این دو بر یکدیگر به صورت ساختاری است. تأثیر ساختاری به معنای هماهنگی کلی تمام معارف آدمی با یکدیگر است. به گونه ای که هر کدام از معارف آدمی، می تواند در معرفت دیگر او موثر باشد، هر چند که این تأثیر و چگونگی آن، به صورت نا خود آگاه باشد .معمول است که در نگاه ساختاری، محقق به دنبال یک بسته پیش فرض ها یا زیر ساختار است تا بتوانند بنای معرفت را بر خاک آن زیر ساختار بنا کند.حال این مقاله سعی دارد تا رابطه ی یکی از ارکان اصلی فلسفه را با معماری نشان دهد.این رکن اصلی، نوع نگاه به ابژه، به عنوان موضوع شناخت در هر فلسفه ای است. 
 
یکی از مباحث اصلی فلسفه مسلمانان، چگونگی رابطه بین فاعل شناسا ( سوژه ) با شی مورد شناسایی- ابژه – می باشد. در فلسفه مسلمانان رابطه سوژه با ابژه، در ذیل بحث هستی شناسی قرار می گیرد نه معرفت شناسی، و همینجا است که پل ارتباط بین سوژه و ابژه، به پلی میان " دو هستی " تبدیل می شود، وجود ذهنی و وجود عینی. سوژه، در وجود ذهنی متبلور می شود و ابژه در وجود عینی، و همینجاست که فهم رابطه سوژه و ابژه ، در این مقال ، مهم نشخیص داده شده است زیرا که معماری چیزی نیست جز وجود عینی -خود اثر- یک موجود ذهنی-  نقشه ذهنی بنا-
 
گفتیم که رابطه بین فاعل شناسا با شی مورد شناخت در فلسفه مسلمانان در ذیل بحث هستی شناسی قرار می گیرد بنا براین با ابژه و سوژه فلاسفه غرب تفاوت بنیادی دارد زیرا ابژه و سوژه در فلسفه غرب در دایره هستی شناسی قرار دارد.بنابراین تعبیر سوژه برای وجود ذهنی و ابژه برای وجود عینی با مسامحه است و فقط برای فهم بهتر مساله است.به نوعی تطبیق سهل وار این دو مساله است و الا مساله وجود ذهنی و وجود عینی خاص فلاسفه مسلمان است و مساله سوژه و ابژه خاص فلاسفه مدرن غرب است.
 
مسلمانان در ابتدا ، وجود ذهنی یک پدیده را، قرینه و یکسان با وجود عینی آن دانستند، اما پس از چندی اشکالی در این قاعده عنوان شده که باعث و بانی برکات فلسفی بسیار گشت. حکمای مسلمانان، به تبع ارسطو، متفق القول، علم را از مقولات " کیف نفسانی " می دانستند، اما همانطور که ذکر شد، وجود ذهنی یک پدیده، قرینه و یکسان با وجود عینی آن بود، یعنی اگر پدیده ای در وجود عینی اش " جوهر" باشد، آنگاه در وجود ذهنی اش هم " جوهر" می باشد و به خاطر اینکه از مقوله " علم " است باید " کیف نفسانی " باشد. به گونه ای یک پدیده هم باید " جوهر " باشد و هم " عرض ". حکمای مسلمان برای حل این معضل فلسفی به تکاپو افتادند. " فاضل قوشچی " رابطه بین عالم و معلوم را به گویی درخشان در وسط ظرفی بلورین تشبیه کرد. گوی درخشان " معلوم " است و انعکاس آن به دیواره بلورین، "علم" عالم را تشکیل می دهد. در اینجا گوی بلورین، از مقوله پدیده بیرونی است و انعکاس آن از مقوله کیف نفسانی ." سید سند" از حکمای اشراقی، از انقلاب در ماهیت پدیده ها، سخن گفت، پدیده در وجود عینی اش، می تواند جوهر یا عرض باشد اما هنگامی که به ذهن آمد، دیگر به عرض " کیفیت " تغییر مقوله می دهد. "محقق دوانی" انگشت انکار را بر روی کیف نفسانی بودن، علم قرار داد و آن را از همان مقوله پدیده بیرونی دانست. اما ملاصدرا پس از همه این نزاع های عقلی حرف دیگری را پیش کشید.البته ما الان می دانیم که این حرف ملاصدرا تازگی ندارد و قبل از آن بو علی اشاره جالبی به آن کرده است و حتی میرداماد تعبیر و تقریر دقیقی از آن داشته است و حتی عبارات و اصطلاحات او به عینه توسط ملاصدرا تکرار شده است ولی به هر حال شهرت حل این مساله با صدرا ست."آری بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد." طبق این نظر، معلوم به حمل اولی، همان مقوله پدیده بیرونی است و به حمل شایع، همان کیف نفسانی است. به زبان ساده، ذات معلوم و ماهیت آن، همان ماهیت پدیده بیرونی است ولی همان معلوم، به سبب وجود ذهنی اش جزئی از مصادیق کیف نفسانی است. این پاسخ فصل الخطاب فلسفه مسلمانان قرار گرفت. طبق این نظریه سوژه یا فاعل شناسا، می تواند به ابژه، بدون هیچ دخل و تصرفی، وجود ذهنی دهد و آنرا به تمامی بشناسد بدون آنکه ماهیت آن تغییر یابد. فاعل شناسای ما در اینجا توانایی دخل و تصرف یا قلب ماهیت ابژه را ندارد، ابژه وجود عینی است که تا مرز وجود ذهنی امتداد می یابد و در ذهن فاعل شناسا می نشیند.
 
 حال با این مقدمات، به یک بنای معماری به عنوان ابژه، می پردازیم و توضیح می دهیم این تور از رابطه بین ابژه و سوژه چه نکاتی را در معماری پس از اسلام این دیار روشن می کند:
 
1:تعیین بهترین زاویه دید: از آنجا که ابژه، یک وجود ممتد سیال از عین تا ذهن است. بهترین زاویه نگرش به ابژه هم جایی است که ابژه، اجازه حداکثر امتداد و کشش را داراست. اگر بیرون از بنا هستیم، بهترین جا، روبرو آن است. جایی که بنا پس از گذشتن از حوض یا دیواره ای از درخت و سبزه به دیدگان ما می نشیند مانند حمام فین کاشان. اما بهترین مثال برای این مدعا، چهل ستون اصفهان است در اینجا بیست ستون در آب انعکاس یافته و پس از گذشتن از این فضای بی تعین به دیدگان ما می رسد، گویی وجود ممتدی از عینیت به ذهنیت ما پل زده است.و اگر درون بنا هستیم بهترین مکان برای رویت بنا همان مرکز بنا ست.جایی که تمامی نقاط بنا گویی با خطوط ممتدی به دیدگان ما می رسد.مسجد شیخ لطف ا... اصفهان بهترین مثال این امر است کافی است تا در مرکز این بنا بایستید تا حس کنید که تمامی این شاهکار معماری با تمام ابهتش به ذهن شما می آید و یا بر عکس با تمامی ابهتش از ذهن شما دور می شود و به عینیت می رسد.
 
2: انعطاف پذیری و هم عرضی وجود: وجود ممتد و سیال گونه ابژه ای که تغییر ماهیت نمی دهد، راه را برای نگرش های وحدت وجودی باز می کند. در اینجا خدا همان وجود متعالی است که رقیق می شود و به انسان و حیوان و نامی و جمادی می رسد. در اینجا دیگر موجودات با یکدیگر اختلاف ذاتی ندارند بلکه اختلافشان در میزان بهره مندی از نور وجود است یکی کمتر می شود و دیگری بیشتر، به نوعی در عین اختلاف مرتبت، هم عرض اند و در عین وحدت، متکثرند. پس لاجرم معماری هم باید این وجود ممتد و سیال را به عرصه ظهور برساند و انعطاف پذیری و هم عرضی را به دیدگان بنشاند. بهترین مثال این امر، استفاده بسیار از مَنْدَل و ترجیح دایره در کاشی کاریها و گنبدها و مدارس و مساجد دانست. جایی که دایره به واسطه مثلث به مربع تبدیل می شود و بر عکس. گویی وجود است که سیلان می کند و به هر پدیده ای، بهره ای می بخشد.دایره ها مثلث می شوند و مثلث ها شش ضلعی و شش ضلعی های کوچک شش ضلعی های بزرگتر.وحدت در کثرت موج می خورد و کثرت در وحدت آرام می گیرد. 
 
 3: حداقلی کردن تغییر: در فلسفه مسلمانان ذات و ماهیت ابژه تغییر نمی کند و انسان به عنوان سوژه باید سعی کند ابژه را تفسیر کند. حتی در نگاههای عرفانی، آدمی را ترغیب می کنند تا برای شناخت ابژه، در آن نفوذ کند و از خودش درآید و آن شود. قصه پروانه های طالب شناخت شمع عطار را یاد آورید که پروانه کامل آن بود که خود را بر آتش زد تا سر شمع برایش روشن شود. حال این نگاه در معماری هم تأثیر خود را می گذارد. کاخ ها و عمارت ها، در این دیار به دو قسمت تقسیم می شود عمارت تابستانی و عمارت زمستانی و معماران قصد تطبیق با شرایط محیطی می کنند نه تغییر آن. نوع ساخت و طراحی بنا و مصالح آن با توجه به شرایط اقلیمی تغییر می کند و کوششی در جهت یکسان سازی نوع معماری و مصالح نیست.- می توان خیلی راحت نوع نگاه فیلسوفان مدرن به طور مثال کانت را با فلسفه مسلمانان به ابژه مقایسه کرد و پی به تفاوت های دو معماری برد- باغ دولت یزد با دو عمارت تابستانی، و استفاده حداکثری از منابع طبیعی چون آب و باد، مثال خوبی برای این بحث است.
 
کوتاه سخن آنکه در یک بررسی ساختاری،نوع نگاه به ابژه و مسأله شناخت آن می تواند سرفصل قدرتمندی برای ارتباط فلسفه و معماری باشد و شاید به یقین بتوان گفت که تفاوت معماری در شرق و غرب یا دوران مدرن و ماقبل آن محصول تغییر نگرشی ژرف در مسأله شناخت ابژه بود.جایی که سوژه از تعبیر ابژه و جهان به تغییر آن سفر کرد و از تطبیق با جهان، قصد تطبیق جهان با خود کرد
 
توجه به مبحث روانشناسی محیط در طراحی بسیار ضروری می باشد که متاسفانه در هنگام طراحی (علیرغم اهمیتی که دارد ) توجه لازم لحاظ نمی شود . علاوه بر آن کتاب ها و منابع در این زمینه نیز بسیار محدود واطلاعات ناقص می باشد و هنگامی که درباره ی نقش روانشناسی محیط در فضای آموزشی صحبت می کنیم دسترسی به اطلاعات در این زمینه باز هم مشکل تر خواهد شد.
از این رو نیاز به تحقیقی جامع در زمینه" بررسی دانشکده معماری از دیدگاه روانشناسی محیط " به شدت احساس می شود.
در این تحقیق فرآیند" رفتار" را در یک دانشکده معماری و از دیدگاه روانشناسی محیط بررسی می کنیم . از این منظر ، یک دانشکده معماری نوعی قرارگاه فیزیکی- رفتاری محسوب می شود و مانند دیگر قرارگاه هایی از این نوع ، از عوامل روانشناختی فردی از یک سو و عوامل محیطی از سوی دیگر تاثیر میپذیرد. از این رو در تهیه طرح معماری این قرارگاه لازم است هدف ها و ضرورتهای رفتاری مرتبط با هدفها و نیازهای سازمانی در نظر گرفته شود و طراح باید بداند که دانشکده معماری به عنوان یک قرارگاه فیزیکی- رفتاری به چه منظور ساخته می شود و چه کسانی با کدام ویژگیهای رفتاری از آن استفاده خواهند کرد.
 
در این تحقیق با بررسی عوامل و عناصر فیزیکی دانشکده معماری ، آموزش معماری ، دانشجوی معماری و ارتباط رفتاری آنها به ضوابط و معیارهایی دست پیدا می کنیم که طراح را در یافتن این پاسخ ها کمک می کند.
نظر به اینکه اکثر پژوهش های موجود درباره روانشناسی معماری و محیط در زمینه های فرهنگی متفاوت با محیط ما انجام شده اند و در برخی زمینه های خاص مانند دانشکده ها و یا دانشکده معماری بسیار ناچیز و کمرنگ می باشند، اجرای پژوهش بین رشته ای و درون فرهنگی ضروری به نظر می رسد و یافته های این پژوهش می تواند ما را در ایجاد محیط انسان ساخته ای سالم تر، دانشکده ای کاراتر و نیز بیان نظریه های جدیدتر یاری دهد.
معیارهای به دست آمده به طور خاص در دانشکده هنر ومعماری دانشگاه آزاد واحدمشهد بررسی خواهد شد . زیرا با انتخاب نمونه ایرانی نتایج به دست آمده برای استفاده به عنوان رفرنس و مرجع در طراحی دانشکده های معماری در ایران تا حدود زیادی نسبت به نمونه های خارجی مفید فایده خواهد بود .ضرورت توجه به این مطلب با دانستن اینکه , در ایران دانشکده های معماری به طور خاص برای این موضوع طراحی نشده اند ویا در هنگام طراحی به این موضوع توجه نشده اند, بیشتر مشخص می شود.
 
در انتها سعی می شود با مشخص شدن فاکتور های موثر راه کارهای لازم برای طراحی بهینه دانشکده معماری ارائه گردد.
اگر در طراحی دانشکده معماری به عامل روانشناسی محیط توجه شود , آنگاه امید و انگیزه در دانشجویان معماری بیشتر شده و امکان بروز استعداد و خلاقیت بیشتری خواهند داشت
 
فلسفه دکانستراکشن
 
 
 
بنابراین با یک علامت که در این مثال زبان می باشد ایده ذهنی از گوینده به شنونده منتقل شد ، و همچنین این مفاهیم ذهنی براحتی قابل تغییر نیستند. از آنجا که زبان یک پدیده اجتماعی است حجمی برای آن توافق کنند تا بتوان از یک معنی گر مفاهیم استعاره ای دیگر برداشت کرد . این مسئله در مورد متن نیز صادق است اما دریدا می کشد با واسازی منتها نشان دهد که معنی شده خود معنی گر شود.
 
 بنابراین نوعی تسلسل زنجیر وار « معنی گر » و « معنی شده » ناپدید می شود. بنابراین نمیتوانیم از یک علامت معنایی خاص دریابیم « بلکه باید بالا و پائین رفتن مدام حضور و غیاب « معنای خاص » را بر تجربه آوریم. بنابراین خواندن یک متن در واقع تبعیت کردن ردپائی از معنی شده است که خود حضور ندارد 
 
دریدا می نویسد :
 
 ما هرگز نمی توانیم به انتهای چیزی برسیم. اگر به فرهنگهای لغت مراجعه کنیم می بینیم که هر کلمه با کلمات و بر حسب کلمات دیگر تعریف شده اند و از این رو اگر بخواهیم ببینیم واقعا یک کلمه چه معنی میدهد ، باید به دنبال معنای کلمات دیگر نیز بگردیم. و به دنبال کلمات گشتن هرگز به پایان نمیرسد ، حتی اگر به پایان این جستجو برسیم به یافتن معنی کلمه نخست نزدیک شده ایم بخصوص کلماتی که به هر صورت واجد معانی متضاد هستند.
 
  
 
بنابراین دریدا گفتار را بر متن به عنوان علامت ترجیح می دهد و چون مممعتقد است که در گفتار رابطه نزدیکترین معنی گر ومعنیشده برقرار میشود . پس متن دریدا بسیار دوران ذهن، شکل و نفوذ ناپذیر است . اصل دریدا در چنین تفکری عصیان در برابرباورهای معمولی در عرصه های فلسفی و حتی معماری و حتی به عرصه های زندگی بشر و حتی به زیر بردن همه اصول و بطور کلی خرد و دانائی است. خرد و منطق از اصولی است که از زمان فیلسوفان کلاسیک یونان تاکنون
 
 
 
نقش اصلی را در همه عرصه های زندگی بشری و حتی در معماری بخصوص در معماری مدرن داشته است .
 
در واقعه دریدا و سایر صاحب نظران (پست استراکچرالیست) سعی می کنند نوشته های پیچیده ، مشکل و غیر شفاف ارائه کنند. رولان بارت در نوشته هایی که به معرفی این سبک نوشتار می پردازند می نویسند :«
 
شفافیت در زبان صرفا مبحثی نظری است و نه کیفیتی که یک زبان باید الزاما واجد آن باشد... روشنی و شفافیت در زبان پیوسته و ایده ال برخی از مباحثی است که مراد از طرح آن قانع کردن شنونده یا خواننده می باشد ،زیرا نوشتار به هیچ روی وسیله ای برای برقراری ارتباط نیست صرفا وسیله ای است برای اینکه بورژوازی که سخن بشریت است شرایط اجتمای ،سیاسی خود را به دیگران تحمیل کند.
 
 بارت از اینکه زبان ،خاصه زبان فرانسه به عنوان وسیله ای مورد استفاده قرار گرفته است تا ارزشهای بورژوایی و تحمیل را حتی به کسانی که چنین بارت از اینکه زبان ، خاصه زبان فرانسه به عنوان ارزشهایی به ضررشان تمام می شود تحمیل کند اظهار تاسف می کند .
 
 به نظر بارت هدف چنین نوشته هایی مصرف کنندگان بی تفاوت این نوشته ها هستند. وی این نوشته ها را «خواننده پسند » می نامد  و مواردی از نوشته های نویسنده پسند این است که نوشتار از سر قصد  غیر واضح ،پراکنده، ناپیوسته و درهم باشد .چنین نوشته ای چنان باید خواننده را ناراحت و عصبانی کند که وی در ستیز خود برای درک مطلب ناگزیر شود اندیشه های خلا قانه خود را به کار برد. این عدم شفافیت در معماری دکانستراکشن به گونه ای دیگر نمود می یابد .
 
 گید تون در کتابفضا ،زمان. معماری در توصیف کارخانه فاگوس این امر را به نوعی مهم از نقاشی کوبیسم می داند که در آن نقاط دید مختلف وجود دارد . اما دریدا در باب درون و برون می نویسد:«دکانستراکشن تخریب یا پنهان کاری نیست.» حال آنکه مشکلات ساختاری مسلمی را درون ساختارهای ظاهرا پایدار می نمایاند اما این ترکها به متلاشی شدن ساختار نمی انجامد .
 
 بر عکس، دکانستراکشن تمامی قدرت خود را از راه به مبارزه طلبیدن ارزشهای قوی همانند :هماهنگی، وحدت و ثبات بدست می آورد و در عوض دیدگاه متفاوتی از ساختار راه پیش رو می نهد ...این معماری نظریه بیان جدیدی نیست بلکه بیشتر افشاگر ناشناخته های نهفته در دل است. شوکی است که از ضعف موجود درست بهره برداری می کنند تا آن را برآشوبند نه آنکه به دورش اندازند . بنابراین زیر سوال بردن و تردید در اصول به معنای نفی آن اصول در دکانستراکشن نیست .  
 
 
 
 فلسفه دکانستراکشن در زبان شناسی
 
  
 
واسازی یک متن عبارت است از برون گشیدن روابط منطقی متضاد ادراک و انبساط از آن متن به هدف نمایش اینکه یک متن بر خلاف آنچه می گوید معنی می شود یا بر خلاف آنچه معنی می شود میگوید این راهبرد نخستین بار توسط فیلسوف فرانسوی ژاک دریدا مورد بررسی قرار گرفت موجب انتتقادات ادبی بسیاری مخصوصا از جانب منتقدین آمریکائی شد. نوشته های دریدا اغلب در رابطه با فلسفه است تا متون ادبی اگر خود او اخیرا بسیاری از جنبه های این تفاوت را رد کرده است و معتقد است فلسفه همچون ادبیات محصول اشکال و وسایل علم معانی و بیان است و اما وی معتقد است آنچه به فلسفه نظم بخشیده است دقیقا نتیجه عدم تمایل فلسفه کیانه مجاز در اصول گذشته و امروز آن است .
 
 بنابراین دریدا علی رغم معانی و منظور های مطابق متون فلسفی چندین آنها را می خواند .
 
آنچه دریدا پیشنهاد می کند رسیدن به تحلیل روانی دلایل « کلام ، محوری » غربی است . در مقاله جفری بروت نسبت در مورد فلسفه دکانستراکشن اینچنین توصیف شده است . به اعتقاد به اینکه در ریشه های تمام هستی ، حقایقی وجود دارد که در دسته بندیهای مطلقی سازمان یافته اند ، این حقایق فقط در ذهن و کلام خداوند وجود دارند اما هر چیز واقعی ازآنها تشکل ییدا می کند ، می توانیم به درون آنها تنها از طریق زبان نفوذ کنیم و آن دلیل است که موجب رسیدن به یک شناخت و واقعیت کامل و بی واسطه می شود .
 
 
 
ناخود آگاه فلسفی بعد توانست در تمام علائم و نشانه های استعاری اش خوانده شود ( این دلیل دریداست به تضاد بین گفتار و نوشتار به عنوان پایه ای ترین تعیین کننده که فلسفه غرب توجیه می کند .
 
از افلاطون تا هگل و از روسو تا سور و دانشمندان ساختارگرای مدرن ، همه معتقدند که گفتار همیشه بر نوشتار ارجح است و این علت توانائب زبان است . ابهام عبارت فرانسوی که هم به معنی شنیده است و همبه معنای فهمیدن گفتار کسی ) بهترین برای اثبات این عقیده است که از درک همزمان آنچه کسی می خواهد بگوید در لحظه ای که واقعا آنرا می گوید واقعی است و هنگامیکه به کلمات شخص گوینده گوش می دهیم می توانیم احساس واقعی او را با وارد شدن به دایره مبادرات بین ذهن ، زبان و واقعیت درک کنیم .
 
 
 
 بنابراین ارتباطات به عنوان یک نوع تاثیر پذیری خودکار در دو جنبه مطرح می شود . جریانی که به تقدم کامل زبان گفتاری بر هر چیز که محدودوه آنرا میکند بستگی دارد و این تهدید صراحتا توسط نوشتار انجام می شود تا آنجا که حتی به قطع ریشه حضور مجاز گفتار نیز بیانجامد .
 
 
 
نوشتار نیز حداکثر در میان خوانندگان قابلیت انتشار دارد که بهترین آنرا هرگز نمیتوانند اطمینان داشته باشد که انچه فهمیده اند همانی است که منظور نویسنده بوده است . اثر نوشتار پراکندن و منتشر ساختن معنا به یک نکته است و ان جایی است که این حس ازادی تعابیر بی انتها مطالب اصلی را از ذهن دور می کند
 
انسان و فضای معماری
 
 
 
معماری اجتماعی‌ترین هنر بشری است. به غیر از دوران گردآوری خوراک، حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظه‌ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود.
 
 
 
بشر نیازمند فضایی است که او را در مقابل تأثیرات محیط محافظت نماید. این نیاز از ابتدای زندگی تا به امروز تغییر چندانی نداشته است. این فضای محافظ یا همان فضای معماری، مرکزی است که بر مبنای آن تمامی ارتباطات فضایی شکل یافته و سنجیده می‌شوند. ارتباطات فضایی بین افراد، سیستمی است پیچیده از تمایل به نزدیکی، فرار، نادیده گرفتن، توجه نکردن و ... ، به این دلیل فضای معماری نمی‌تواند تنها با توجه به فضایی ریاضی طرح شده باشد، بلکه لازم است طرح فضا به ترتیبی باشد که تمامی ارتباطات اجتماعی ـ روانی انسانها تقویت شوند یا اینکه لااقل برای آنها مزاحمتی ایجاد نشود.
 
 
 
مفهوم فضای ساخته شده یا فضای کالبدی به معنای کلیه شکلهای کالبدی قابل لمسی که انسان‎ها به وجود می‌آورند و یا تغییر شکل‎هایی که در همین زمینه اعمال می‌کنند، می‌تواند به صورت یک مفصل بین فضای کالبدی ـ طبیعی و فضای زیستی انسانها تعریف شود. این فضا نقطه شروع انسان برای شناخت محیط است.
 
 
 
فضای معماری به بیانی توصیف مادی مکان یا ظرفی است که در آن بخشی از فعالیتهای مربوط به زندگی بشر صورت می‌پذیرد. بنابراین فضای معماری با زندگی رابطه‌ای ناگسستنی دارد. انسان هنگامی که از رحم مادر جدا می‌شود، در فضایی جدید قرار می‌گیرد که همان فضای معماری است. انسان در فضای معماری زندگی می‌کند، به فضا فکر می‌کند و فضا را خلق می‌نماید. معماری هنر به نظم درآوردن فضاست و انسان نمی‌تواند قبل از آنکه افعال خود را منظم کرده و به زندگی خود نوعی سازمان بخشیده باشد، فضا را به نظم درآورد.
 
 
 
رابطه انسان با فضای معماری رابطه‌ای است روزمره که بخش مهمی از زندگی او را در بر می‌گیرد. این رابطه پیچیده‌تر از رابطه انسان با فضای هنری نقاشی و مجسمه سازی‌ است، زیرا انسان این فضا را از درون نیز تجربه می‌کند. از این رو بعد از قرن‎ها، هنوز مسأله اصلی معماری، فضا و زندگی و چگونگی ارتباط بین این دو است. فضای معماری که اصلی‌ترین وجه معماری است، از طریق اصلی‌ترین وجه زندگی یعنی خلاقیت می‌تواند ایجاد شود. با اینکه فضای معماری به فضای زندگی انسانها مربوط است، ولی این ارتباط از فرمول خاصی نتیجه نمی‌شود. فضای زندگی بصورت الگویی از پیش تعیین شده، در جهان ایده‌آل‎ها وجود ندارد، بلکه بایستی ایجاد شود و معمار مسؤول ایجاد آن است.


کلمات کلیدی مرتبط:
, ,تاثیر یک مساله فلسفی بر معماری ایران , ,در بررسی تأثیر فلسفه بر معماری، نگرش های متفاوتی وجود دارد، بعضی از آنها به معماری به عنوان یک بخش خاص که الزماً با فلسفه ای خاص در هم تنیده است، نگاه می کنند، در این نگرش معماری به عنوان نمود و تجلی یک فلسفه خاص، ظهور پیدا می کند و بیشتر به عنوان " فلسفه ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

دانلود پاورپوینت بررسی تالار صد ستون تخت جمشید (کاخ صد ستون) بهمراه نقشه

دانلود پاورپوینت بررسی تالار صد ستون تخت جمشید (کاخ صد ستون) بهمراه نقشه


تاریخ ایجاد 06/03/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 48 اسلاید   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  8


بخشی از مطلب
کاخ صدستون دومین کاخ وسیع تخت جمشید است که در شرق حیاط کاخ آپادانا قرار دارد. تالار مرکزی ۱۰۰ ستون (۱۰ در ۱۰) داشته است و از این روی به اسم صد ستون مشهور است. برخی باستان شناسان آن را تالار تخت نامیده‌اند زیرا یک بنای صد ستونی دیگر اما بسیار خردتر در میان خزانه تخت جمشید موجود است ولی چون نام صد ستون بسیار معروف و از دیرباز متداول بوده است در کتاب‌ها به این نام به کار می‌رود. است. از همه سر ستون‌های تالار تنها دو عدد باقی مانده بود که آنها را در دهه ۱۹۳۰ میلادی به شیکاگو برده‌اند.
تالار کاخ
 
بخش اصلی کوشک همان تالار بزرگ آن است که ابعاد آن ۵/۶۸ در ۵/۶۸ متر است. شکل تالار چهار گوش و اندکی بیشتر از ۴۶۰۰ متر مربع مساحت دارد. معماران سطح آن را ۲ متر پایین‌تر از سطح کاخ آپادانا طراحی کرده‌اند. ۸ درگاه، ۲ عدد در هر دیوار؛ آن را به دالان‌ها و صندوق‌خانه‌ها و یک ایوان متصل می‌کند.
 
دیوارهای تالار، ازاره‌ای از سنگ سیاه مرمر به بلندای ۴۰ سانتی‌متر داشته است. در هر یک از دیوارها ۲ دریچه سنگی و نه تاقچه درست کرده بودند مگر در دیوار شمالی که فقط دو تاقچه (در دو گوشه) و در عوض پنج دریچه سنگی داشته است. ده ردیف ستون، هر ردیف ده تا سقف بنا را بر پای می‌داشته‌اند. زیر ستون‌ها همه زنگوله‌ای بوته دار و قلمه ستون‌ها استوانه‌ای شیار دار و مزین به گل و بوته‌های مرکب و مظهر درخت نخل بوده است. بر روی ستون‌های گاو دو سر گذارده بودند. بنابر دیگر پژوهش‌ها ارتفاع ستون‌ها به ۱۴ متر می رسیده ۲ درگاه جنوبی به دالان بلند و درازی متصل می‌شده‌اند که در گوشهٔ غربی به یک اتاقک می‌پیوسته‌است و از این اتاق با پلکانی کوچک به قسمت شمالی حرمسرا و از آنجا به کاخ سه دری راه می‌یافته‌اند و با پلکان دیگری به دالان غربی تالار می‌رسیده‌اند. خود این دالان توسط درگاه پله‌داری به جنوب حیاط آپادانا متصل می‌گردیده است. دو درگاه شرقی به صندوق‌خانه‌ها و یا یک دالان مرکب وصل بوده‌اند ولی درگاه‌های شمالی به ایوانی بزرگ که ۲ ردیف ۸ تایی ستون داشته، باز می‌شده‌اند. این ستون درست مانند ستون‌های تالار بوده‌اند، ولی سرستون انسان دو سر داشته‌اند یعنی مانند سرستون‌های ایوان شمالی کاخ سه دری بوده‌اند. این موضوع می‌رساند که هر دو بنا متعلق به یک دوره یعنی زمان اردشیر یکم بوده‌اند.
 
در دو سوی ایوان، دو اتاق برای سربازان بنا کرده بودند و بر درگاه آنها، نقش سربازانی با سپر و نیزه کنده بودند که روی به داخل ایوان دارند. بر گوشهٔ شمال غربی این اتاق‌ها گردن و سر دو گاو ساخته‌اند که باستان شناسان یکی از آنها را در اواخر دههٔ ۵۰ خورشیدی به جایش نصب کرده‌اند. در سرتاسر ایوان و تالار آثار سوختگی شدید و مهیبی که در اثر یورش اسکندر به تخت جمشید به وجود آمد، دیده می‌شود. گذشتگان بقایای اشیاء سوخته و خاکستر چوب سدر متعلق به سقف را یافته‌اند و بدین سبب شکی نمانده است که کاخ‌های تخت جمشید را آتش نابود کرده است.
 
درگاه‌های شمالی از حیث ارتفاع بلندتر از درگاه‌های دیگر است، سازندگان دیوار هر درگاه را به شش قسمت افقی تقسیم کرده‌اند و در قاب بالایی اردشیر یکم بر تخت فرمانروایی نشسته است و رخ به بیرون دارد. در مقابل او دو عودسوز گذاشته‌اند و مردی در جامهٔ مادی اندکی به مقابل خم شده است و با یک دست عصای حاجبان را گرفته و دست دیگر را بالا آورده دهانش را لمس می‌کند. پشت سر او مردی ایستاده است است که رخت پارسی دارد اما یک شال رخجی را چند دور دور سرش پیچیده و به دستی یک عوددان دارد و دست دیگر را روی مچ دست اول گذاشته است و با احترام کامل رخ به سریر پادشاه کرده است. پشت سر شاه سه نفر ایستاده‌اند؛ اولی که بدون سبیل و ریش است، خواجه‌ایی درباری بوده و در لباس پارسی است، که مگس‌پرانی را با یک دست بالای تاج شاه گرفته است و حوله‌ای به دست دیگرش دارد. نفر دوم مردی است در لباس مادیان که ترکش کمان‌دار، تبرزین و به طور کلی اسلحه شاه را حمل می‌کند. نفر سوم سربازی است پارسی که نیزه به دست ایستاده. همه نما در قابی با گل‌های دوازده پر محاط بوده است و بالای سر پادشاه لبه مزین سایه‌بان شاهی دیده می‌شود. شادروان سلطنتی دارای منگوله‌های زیبایی است که از شرابه‌ها آویخته. نماد فر ایرانی (حلقه بالدار) را در میان دو صف از گاوان نر قرینه هم (در ردیف بالا) و شیران نر غران و متقابل (در پایین) نقش کرده‌اند.
 
این صحنه بارعام مثل صحنه بارعام کشف شده در خزانه است، اما دو فرق عمده در این میان وجود دارد. یکی این که در این مهمانی ولیعهد شاه تصویر نشده است دوم اینکه در این صحنه تاج پادشاه کلاه استوانه‌ای ساده‌ای است که در بالا یک بند افقی و برجسته می‌خورد و دو لبه خرد پیدا می‌کند و این همان تاجی است که در کاخ سه دری هم وجود دارد. اما تاج خشیارشا بدان گونه که بر درگاه‌های کاخ هدیش و نقش بارعام شاهی کشف شده در خزانه (که اصلا متعلق به مرکز پلکان آپادانا بوده است) دیده می‌شود استوانه‌ای است ساده که رو به بالا تنها اندکی پهن‌تر می‌شود و هیچ لبه و بندی ندارد. گذشته از این در نقش بارعام صدستون وی تاج و مچ شاه و در گردن و گوش او زیورآلات حقیقی و گران بها را به سنگ چسبانیده بوده‌اند و این همان وضعی است که بر درگاه شرقی کاخ سه دری هم موجود است ولی در صحنه بارعام خزانه چنین زیورهایی دیده نمی‌شود.
 
بر درگاه‌های کوچکتر دیوارهای غربی و شرقی شاه را در حال نبرد با شیر و هیولا مصور کرده‌اند. درگاه‌های شمالی دیوارهای شرقی و غربی هر کدام در دو مجلس، شاه را نشان می‌دهند که کاکل شیری بالدار و بر سر پا بلند شده را با دستی گرفته و با دست دیگر خنجری در شکمش فرو کرده است. در درگاهه‌های جنوبی دیوارهای غربی و شرقی شاه در جنگ با گاوی کوهی و شیر غران تصویر شده است. این نقش‌ها همان اند که در کاخ تچر و حرمسرای خشیارشا تکرار شده‌اند.


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,کاخ صدستون دومین کاخ وسیع تخت جمشید است که در شرق حیاط کاخ آپادانا قرار دارد. تالار مرکزی ۱۰۰ ستون (۱۰ در ۱۰) داشته است و از این روی به اسم صد ستون مشهور است. برخی باستان شناسان آن را تالار تخت نامیده‌اند زیرا یک بنای صد ستونی دیگر اما بسیار خردتر در میان خزانه تخت جمشید موجود است ولی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخچه پاسارگاد
پاورپوینت معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب
پاورپوینت معماری هخامنشیان
دانلود مقاله معماری ایران
پاورپوینت بررسی هندسه حاکم بر باغ سازی ایرانی
پاورپوینت روند شکل گیری تفکر مدرن(نوگرایی) در معماری ایران
پاورپوینت بررسی تزئینات وابسته به معماری ایران - مقرنس در معماری ایران
پاورپوینت بررسی بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران
پاورپوینت بررسی عوامل موثر بر انحطاط معماری ایران
پاورپوینت بررسی تداوم تقلید از معماری غرب
دانلود پاورپوینت بررسی معماری و فرهنگ
پاورپوینت چغازنبیل؛ یادگار عیلامی‌ها
دانلود پاورپوینت کاربرد صنایع دستی در معماری
دانلود پاورپوینت معماری ایرانی؛ معماری درون‌گرا
دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان
دانلود پاورپوینت پیدایش فرم در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت آبنما در طراحی پارک و باغهای ایرانی
دانلود پاورپوینت تاثیر تکنولوژی در معماری ایران
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشان

دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه

دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه


تاریخ ایجاد 02/04/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 59 برگ ورد   قیمت: 1600 تومان   حجم فایل: 3621 kb  تعدادمشاهده  39


دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه

این تحقیق در قالب word و در 59 صفحه به همراه تصاویر مربوطه می باشد، فهرست و منابع تحقیق در فایل پیوست ارائه شده است.

حجم فایل در حالت فشرده: 8.78 MB


صفحه    عنوان
4    مقدمه
5    قاجار
6     معماری قاجار
6    معماران بزرگ قاجار
6    تزئینات قاجار
17       بررسی قشون در دوره های مختلف
    21     بیریگاد قزاق
    22    عمارت قزاقخانه
    24    معماری قزاقخانه
  26       معماری سنتی ایران
26       سبک های معماری سنتی
28       مقایسه معماری قزاقخانه با معماری چهلستون(بنای سنتی)
33       جدول مقایسه ی قزاقخانه با بناهای سنتی
33       مقایسه ی معماری قزاقخانه با معماری شمس العماره(بنای هم دوره)
39       جدول مقایسه ی معماری قزاقخانه با بنا های هم دوره
    39       معماری غرب
42       ورود فرهنگ و معماری غرب به ایران
42       تحولات نظامی و سیاسی
44       تحولات اجتماعی، هنری و مدرنیزاسیون
46       تهران در اغاز تحول
48       تحولات معماری
50       چگونگی ایجاد شدن تقاضای معماری غرب
مقدمه:
پژوهش حاضر در باب قزاق خانه می باشد و هدف آن بررسی چگونگی ورود هنر و معماری غرب به ایران است. برای دستیابی به هدف فوق با سه موضوع عمده رو به رو بودیم :  معماری دوره ی قاجار ، معماری سنتی ایران و معماری غرب.در ابتدا باید معماری دوره ی قاجار مورد بررسی قرار می گرفت.
بخش عمده ای از مطالعات مربوط به معماری قاجاریه را به "شناخت قزاق خانه " اختصاص دادیم. که البته بخشی از آن  مستلزم بررسی "قشون و قوای قزاق" در آن دوران بود.
پس از گذراندن مراحل بالا و رسیدن به یک شناخت نسبی از معماری دوره ی قاجار و قزاق خانه حال می بایست "معماری سنتی ایران" و "معماری غرب" را مورد بررسی قرار می دادیم تا مقایسه ی بین معماری قاجار و این دو سبک معماری امکان پذیر شود.
برای شناخت معماری سنتی ایران دو نمونه از مصادیق بارز آن دوره را انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. این بناها شامل عمارت "چهل ستون" و "فلک الافلاک" میباشند.
همچنین برای شناخت معماری غرب  سبک های مربوط به آن دوره (دوره ی معاصر با سلسله ی قاجار) که عموما از سبک "التقاطی" پیروی می کردند و همچنین اطلاعات تصویری را بررسی کردیم.
سپس با در دست داشتن سه موضوع معماری قاجار ، معماری سنتی و معماری اروپا، به بررسی دقیق تر اوضاع نظامی ، فرهنگی ، هنری و معماری دوره ی قاجار در مقایسه با غرب  پرداختیم.

قاجار

معماری قاجار
معماران بزرگ قاجار
معماری تلفیقی عصر قاجاریه:
تزیینات قاجار
کاشی کاری دوره قاجار
نقوش گیاهی
نقوش هندسی
خط نگاره ها
پیکره ها
تصاویر حماسی باستانی و اساطیری
نقوش جانوری
رنگ
  بررسی قشون در دوره های مختلف :
 قشون در افشاریه
قشون در زندیه
قشون در قاجار
    بریگاد قزاق
عمارت قزاقخانه
معماری قزاقخانه
اکنون به ویژگی های ساختمان و توصیف آن می پردازیم:
حال معماری بنا را از جنبه های زیر بررسی می کنیم :
الف )پلان:
ب)نما:
ج) مصالح:
         د) تزئینات :
معماری سنتی ایران :
معماری پیش از پارسی
معماری پارسی
معماری پارتی
شیوه خراسانی
شیوه رازی
شیوه آذری
شیوه اصفهانی
    مقایسه معماری قزاقخانه با معماری چهلستون(بنای سنتی) :
    مقایسه معماری قزاقخانه با معماری شمس العماره(بنای هم دوره):
معماری غرب
سبک های معماری غرب
معماری نئو کلاسیک:
معماری رمانتیک:
سبک تاریخ گرایی
سبک التقاطی
ورود فرهنگ و معماری غرب به ایران
تحولات نظامی و سیاسی
تحولات اجتماعی، هنری و مدرنیزاسیون
تهران در اغاز تحول
تحولات در معماری
و اما چگونه تقاضای معماری غرب ایجاد شد :
نمایش عناصر غربی در قزاقخانه

                 منابع:

1-شناسایی سبک های معماری از یونان باستان تا سده ی بیستم، ترجمه ی دکتر حمیدرضا عامری،‌انتشارات کاوش پرداز ، 1388
2-تزیینات معماری، مهدی مکی نژاد ،‌ نشر هنر ، 1387
3-هنرمند ایرانی و مدرنیسم ، دکتر کامران افشار مهاجر، انتشارات دانشگاه هنر ، 1384
4-مولفه های تجدد در ایران ، به اهتمام گروه تحقیقات سیاسی اسلام ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، 1384
5-اصفهان سرای هزار نقش ، ‌سونیا رضا پور ، انتشارات یساولی ، 1387
6-از طهران تا تهران ، حمیدرضا نوروزی طلب ، انتشارات یساولی ، 1390
7-معماری در دارالخلافه ی ناصری ، دکتر وحید قبادیان ، نشر پشوتن ، 1383
8-رشد و توسعه در دوره ی ناصری ، منصوره اتحادیه ، نشر تاریخ ایران ، 1377
9-تهران قدیم ،‌ جعفر شهری باف ، 1371
10-تهران عهد ناصری ،‌ ناصر نجمی ،‌ نشر عطار ، 1370
11-شیوه ی معماری ایران ،‌ محمد کریم پیر نیا ، نشر هنر ، 1369
12- هنر ایران ، آندره گدار ،‌ ترجمه بهروز حبیبی ، نشر دانشگاه ملی ایران ، 1358
13- روزنامه های شرف و شرافت
14-قشون متحد الشکل ، دکتر باقر عاقلی ،‌ نشر نامک ، 1386
15-ماهنامه ی جنگ افزار ،‌ مهندس علی نعیمی ، شماره 89
16-راهنمای قلعه فلک الافلاک ، د‍‍ژ شاپورخواست ،‌ انتشار یافته توسط سازمان میراث فرهنگی
17-تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز ، گرانتوسکی ، ترجمه کیخسرو کشاورزی ، نشر مروارید ، 1385
18-کتیبه نگاری در دوره ی قاجار ،‌بهپرور باوند ، نشریه ی هنرهای زیبا ،‌ 1384
19-ایران تاریخ هنر ،‌ حبیب الله آیت اللهی ،‌ 1380



 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه , ,این تحقیق در قالب word و در 59 صفحه به همراه تصاویر مربوطه می باشد، فهرست و منابع تحقیق در فایل پیوست ارائه شده است. , ,حجم فایل در حالت فشرده: 8.78 MB , , ,صفحه عنوان ,4 مقدمه ,5 قاجار ,6 معماری قاجار ,6 معماران بزرگ قاجار ,6 تزئینات قاجار ,17 ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

آب در معماری (فایل ورد)

آب در معماری (فایل ورد)


تاریخ ایجاد 16/04/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 25 صفحه   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 13760 kb  تعدادمشاهده  9


بخش اول: آب در معماری ایران باستان
 
شوشتر شهری بر پایه آب
 
بخش دوم: تقدس آب در فرهنگ کهن ایران
 
آئین شستشوی مهر پرستان (معبد آناهیتا)
 
بخش سوم : بررسی جلوه های نقش آب در معماری اقلیم های ایران
 
اقلیم گرم و خشک : آب انبار – بادگیر (انواع و نحوه کار) – حوضخانه (کاشان) – آبنما
 
اقلیم گرم و مرطوب : خصوصیات آب و هوایی – بافت – حوض – بادگیر – آب انبار
 
اقلیم سرد و خشک : حوضخانه (انواع و نقش آن درمعماری خانه ها)
 
اقلیم معتدل و مرطوب : مشخصات اقلیم – پل ها


کلمات کلیدی مرتبط:
آب در معماری (فایل ورد) , تحقیق آب درمعماری , معماری آب , نقش آب در معماری اقلیم های ایران , معماری حوض , معماری بادگیر (انواع و طرز کار بادگیر) , معماری پل , معماری آبنما , معماری آب انبار: آب در معماری ایران باستان , ,شوشتر شهری بر پایه آب , , , ,بخش دوم: تقدس آب در فرهنگ کهن ایران , ,آئین شستشوی,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد