معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت مسجد جامع خوی بهمراه نقشه ها

دانلود پاورپوینت مسجد جامع خوی بهمراه نقشه ها


تاریخ ایجاد 09/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 17 اسلاید شامل پلان نما برش پرسپکتیو و تصاویر   قیمت: 7000 تومان     تعدادمشاهده  6


 
بخشی از مطلب
مسجد جامع خوی در شهرستان خوی یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی واقع شده است. ماده تاریخ سنگ نبشته ای در انتهای دهلیز مسجد "یاغفور و ودود" است که تاریخ 1323 را مشخص می سازد. در انتهای این کتیبه، تاریخ 1327 قید شده است.
 
بر اساس منابع بررسی شده، بانی مسجد احمدخان دنبلی، حاکم خوی بوده است. دیگر ابنیه برجای مانده از او عبارت است از: مسجد خان، کاروان سرای خان، ارگ احمدخانی، بازار خوی. پس از او، احداث مسجد را حسین قلی خان ادامه داده و سرانجام به کوشش میرزا یحیی امام جمعه خویی و شیخ محمدعلی محله ای به اتمام رسیده است.
 
محمد حسن خان اعتمادالسلطنه، مولف مرآه البلدان، این مسجد را از آثارحسین خان دُنبُلی دانسته و آن را بنایی بسیار عالی وصف کرده که ناقص مانده و خراب شده است.محمد امین ریاحی، در کتاب تاریخ خوی آمده که ساخت دو مدرسه در شرق و غرب مسجد پیش بینی و طبقه اول یکی از آنها ساخته شده بود؛ اما احداث آن ها به علت انقراض دنبلی ها ادامه نیافت.
 
بنای مسجد متعلق به نیمه اول قرن سیزدهم هجری قمری و از جمله آثار دنبلی ها در خوی است.  دنبلی ها در فاصله سلطنت نادرشاه افشار تا فتحعلی شاه قاجار در خوی و شهرهای مجاور آن حکومتی تقریبا مستقل داشتند که در سال 1214، با لشکرکشی فتحعلی شاه قاجار، این حکومت پایان یافت. ساختمان مسجد تا اوایل قرن چهاردهم هجری قمری ناتمام مانده بود تا این که در سال 1317 به اتمام آن اهتمام شد و "مسجد جمعه" نام گرفت.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
,بخشی از مطلب ,مسجد جامع خوی در شهرستان خوی یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی واقع شده است. ماده تاریخ سنگ نبشته ای در انتهای دهلیز مسجد "یاغفور و ودود" است که تاریخ 1323 را مشخص می سازد. در انتهای این کتیبه، تاریخ 1327 قید شده است. , ,بر اساس منابع بررسی شده، بانی مسجد احمدخان دنبلی، حاکم خو,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

دانلود پاور پوینت بررسی معماری مسجد عمده ترین و مهمترین بنا در معماری

دانلود پاور پوینت بررسی معماری مسجد عمده ترین و مهمترین بنا در معماری


تاریخ ایجاد 04/06/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 24 اسلاید   قیمت: 7000 تومان     تعدادمشاهده  6


 معماری مسجد عمده ترین و مهمترین بنا در معماری
 
نقش حیـاتی ایران در شکلگیری معماری اسلامی ایـن تأسف را دو چندان می سازد که چرا آنقدر تعداد بناهـای برجـا مانـده از نخستین قرون طلوع اسلام کم است؛ در حالی که می دانیم عناصر و مشخصه های معماری ایران پیش از اسلام در ابنیهٔ امویان ، و بعداً در معماری آغاز خلافت عباسی، به وفور وجود دارد. در واقع نخستین بقایای قابل ذکر از ابنیهٔ اسلامی ایران متعلق به اوایل سدهٔ پنجم هجری قمری (سدهٔ یازدهم میلادی) است، که درآن زمان انتقال از صورتها و عناصر معماری ساسانی به اسلامی تقریباً به مرحلهٔ نهایی خود رسیده بود.
 
نه تنها کمبود این آثار ، بلکه همچنین نحوهٔ توزیع آنها در نواحی مختلف کشور مشکلاتی در کار بررسی و تاریخگذاری معماری ایران در پنج سدهٔ آغازین رواج اسلام به میان می آورد. نخست اینکه هر یک از آن معدود بناها طبیعتاً در حال حاضر اهمیتی می یابند که از اعتبار اصلی شان در میان قراین گوناگون همزمان خود به مراتب بیشتر است . اکنون مشاهده می کنیم که این زمره ساختمانها عموماً در شهرکها یا روستاهایی کنار افتاده از جاده های عمده دوام آورده اند، همچون: دامغان، سه ده ، فهرج، نایین، نیریز ؛ به طوری که می توان گفت مصونیت شان مدیون دورافتادگی شان از مراکز شهری بوده است. این بناهای شهرستانی کم اعتبار راهی به سوی شناخت شکوهمندیهای از میان رفتهٔ معماری در شهرهای مرکزی آن زمان را ، بدان وصفی که در منابع ادب فارسی آمده است ، بر ما نمی گشایند .
 
 
حدود بیست بنا که تاریخ هجریشان پیش از ۳۹۰ هـ . ق / ۱۰۰۰ ب م تعیین شده در نقاطی پراکنده از سرزمین ایران به شناسایی در آمده اند ، گر چه بافت اصلی شان غالباً در زیر تعمیرات مکرر بعدی مدفون گردیده است .
 
 
تقریباً عموم آنها بنای مسجد بوده اند ، که خود نمایانگر اولویت نوع معماری در آن دوران است . چنانکه پیداست در آن سدهٔ چهارم هـ . ق مسجدسازی کاملاً متداول و متحول بوده ، زیرا آنچه باقی مانده حاکی از رواج بسیاری گونه های مختلف از مسجد است ؛ گرچه دورهٔ تحـول یابی سـدهٔ اول اسـلامی به طور قطع و تمام عرضه نگردیده است .
 
 
در کنـار مساجد چهلستونی (مسجدی که شبستانی با هر تعداد ستون دارد) که همچنین در عرف مسجد عربی خوانده شده ، مانند مساجد قدیمی شهرهای دامغان ، نیریز ، سیراف (جنوب فارس) ، استخر ، شوش ، یزد و شوشتر ، مساجد کوچکتری متشکل از یک گنبد خانه ( و شاید هم ملحقاتی جزئی که اکنون معدوم شده اند) در قروه ، یزد خواست (یا ایزد خواست ، در فارس) ، وابرقو ، و مسجد شهر بیرون (در خوارزم) نیز ساخته می شده اند ؛ همچنانکه باز نوع دیگری از مسجد مشتمل بر یک فضای سراسری مسقف با طاقبندی گهواره ای متقاطع (هزاره و بلخ ، از شهرهای افغانستان) برپا می گردیده اند .
 
 
نیریز و بامیان و نیشابور (تپه مدرسه) نیز نمونه هایی از کاربست ایوان و صحن پیشین آن را در احداث مسجد عرضه می دارند . برخی از این زمره مساجد سزاوار
آنند که مورد بررسی دقیق تری قرار گیرند . چنانکه خواهیم دید رایج ترین شیوهٔ مسجدسازی در دورهٔ مورد بحث انشعابی بوده است از مسجد چهلستونی (عربی) . به هر صورت ابتکارات به عمل آمده در این الگوی آغازین طی سده های بعدی مطالب بسیار به ما خواهد آموخت .
 
 
 
 
● نخستین گفتنی اینکه :
هیچ یک از نمونه های ایرانی نمی تواند به اعتبار بزرگی حجم و وسعت و اندازه با معیارهای مستقر مساجد چهلستونی در عربستان و میانرودان طرف مقایسه قرار گیرند ـ شاید بدین سبب که مساجد عربی در شهرهای بزرگ برپا می شده اند ، و در ایران در شهرکها و روستاها . البته در شهرهای عمدهٔ ایران نیز مساجد چهلستونی بنا می گردیده که یا به کلی از میان رفته اند ، مانند مسجد مطرز نیشابور ؛ و یا به طور غیر قابل بازشناسی تغییر ماهیت یافته اند ، همچون مسجد جامع عتیق (مسجـد جمعه) شیراز ـ باقی مانـده از سدهٔ سـوم هـ . ق . مسجـد جامـع عتیـق اصفهـان (مسجد جمعه ، یا فقط ، جامع عتیق اصفهان) بهترین نمونهٔ برپا مانده از سدهٔ پنجم هجری است .
 
 
● دوم اینکه :
عناصر و اعضاء ، یا مشخصه های ، معماری ساسانی در طرح افکنی و به ثمررسانی مساجد تأثیر خود را به نحوی نمایان می ساخته است . در بنای تاریخانهٔ دامغان [به خطا تاریکخانه نیز خوانده شده است . م . ] و جامع یزد و جامع اصفهان ، دهانهٔ (فاصلهٔ میان دو ردیف ستون) مرکزی که مقابل با محراب و مسیر رو به قبلهٔ آن قرار می گرفت فراختر از دیگر دهانه ها بود ، و سر در ورودی مسجد نیز با همان مقیاس و مقابل با آن ساخته می شد ، در حالی که قاب مستطیل بلندی با بدنهٔ بنایی و سطوح مزین به انواع کاشیکاری بر سه سمت بالایی آن بسته می شد . این عنصر با عظمت و ابهت انگیز که سر در ورودی مسجد را مکمل می سازد و نیز بر بالای ایوانهای جانبی صحن و ایوان پیش شبستانی تکرار می گردد پیشطاق نام دارد ، که ارتفاع بام مسطح رواق دو جانبش ، فقط به کمرگاه آن می رسد . اگر رواق جانبی پیشطاق دو طبقه باشد به همان نسبت بلندای مستطیل پیشطاق بیشتر می شود (مسجد شاه اصفهان) . اما باید گفت که این عضو ساختمانی چیزی نمی بوده است جز همان ایوان ساسانی واقع بر محور ورودیه ای تشریفاتی تا تالار بارعام کاخ مقابلش .
 
در بیشتر مساجد (دامغان ، نایین ، فهرج و سمنان) برتری متداول طاقبندی گهواره ای بر بامسازی تخت مشهود است ، که نشانهٔ دیگری است از میراث مهم ساسانی ، یعنی : خطوط قوسی طاقهای گهواره ای و گنبدهای کوچک (قپه ها) . نفوذ ساسانی در مجموعه عناصر کم اهمیت تر معماری نیز به همان اندازه آشکار است ؛ مقصود عناصری است چون : کنگره های بام و بارو ، سکنجهای مخروطی ، خشتهای بزرگ آجر ، هلالهای بیضوی ، و جرزهای مدور .
 
 
● سوم اینکه :
همین مساجد چهلستونی ـ جدا از انواع مساجد بعدی ـ با برخی انحرافات از نقشهٔ بنیادین ساخته شده اند . بعضی شکل مستطیل باریکی را حفظ کرده اند ، با سه ردیف رواق یک طبقه ای در سه جانب صحن و بامی تخت که بخصوص موجب متمرکز ساختن توجه هر چه بیشتر زایران به جانب شبستان محراب می شود (دامغان ، بیشاپور ، ساوه) . به خلاف آنچه گفته شد مسجد نایین با تأکید بر افقیها طرح افکنی شده ؛ و مسجد فهرج به شکل مربع کامل با دو فضای سر پوشیده و تو نشسته در شبستان محراب تعبیه گردیده است.
 
 
مسجد جامع شوشتر منحصراً دارای شبستانی چهلستونی است بدون صحن، و محتملاً دو مسجد شوش و سمنان نیز از همان زمره بوده اند . اگر این مساجد چهلستـونی دارای منـاره ای باشند ، سـه وضـع به وجـود می آید : مناره ادغام شده در ساختـار است (نایین) ، یا متصل به بدنهٔ بیرونی (شوش ، فهرج) و یا به طور مجزا در محوطهٔ مسجد (دامغان) . گاه بدنهٔ بیرونی مسجد با پشتبندهائی تعبیه شده در فواصل مساوی تقویت یافته اند (شوش) . انواعی بسیار کوچـک از مسجدهای چهلستـونی نیز در انـدک زمـان نمونهٔ شـاخص برخی از شهـرهـا قرار گرفتند (دشت ده ـ دهستانی از سیرجان ـ فیروزآباد ، سیراف ، نیشابور) . شماری از این مساجد اولیه افشاگر برداشتی ناقص از نقشه ریزی محوری می گردند ، و مصداق آن احداث ورودی اصلی مسجد به طرزی ناشیانه و با اندک انحرافی به چپ یا راست مسیر محراب است.
 
 
ظاهراً معماران ایرانی به کندی توانستند ضوابط محورآرایی را ، که در معماری ساسانی دارای چنان اهمیت اساسی بود ، در مسجدسازی به کار بندند . تنها در شرایط تکامل یافتهٔ نقشه ریزی و ابنیه سازی عصر سلجوقی بود که محور آرایی درست ـ از سر در ورودی تا محراب در مسیر رو به قبله ـ احیا شد و پیشرفت یافت . اینک گونه ای نامعمول از مسجد مستور [محصور در چهار دیواری محیطش با دید سر در ورودی و گنبدش از بیرون ، مانند مسجدشاه اصفهان] و چند گنبدی را ـ که در سراسر عالم اسلامی اندک شماری بیش به وجود نیامدند ـ با دو نمونهٔ عمده اش که در نواحی شمال شرقی ایران تا آسیای میانه برجا مانده اند به شناسایی در می آوریم : مسجد حاجی پیاده در بلخ (محتملاً متعلق به اوایل سدهٔ سوم هـ ق) با ۹ گنبد کوچک ؛ و مسجد دگران در هزاره (شمال افغانستان) که منسوب به اوایل سدهٔ پنجم هـ ق / یازدهم ب م شناخته شده است .
 
 
این دو مسجد بازتابی هستند از خانه های اعیانی پیش اسلامی زیرا نقشهٔ کف شان از شبکهٔ اتاقها تشکیل یافته ، لیکن فضای بالایی بنا به بخشهای کوچک تقسیم نیافته و اولویت به گستردگی یکدست داده شده است . شگفت انگیزترین ویژگی مسجد بلخ وفور تزیینات ملاط گچی آن است که با وفاداری تمام از دو شیوهٔ عمدهٔ گچبری معمول در معماری عباسی میانرودان تقلید کرده است . مصالح ساختمانی در این مساجد آغازین به انواع بسیار بوده است . خشت خام به وفور در همه جا به کار رفته (دامغان ، ساوه ، فهرج) ؛ در دو مسجد شوشتر و استخر از سنگ قواره ، و در مسجد ایزد خواست از لاشه سنگ استفاده شده است . لیکن رایجترین مادهٔ ساختمانی از همان زمان آجر بود ، با مرغوبیت جنس و کاربردی غالباً بهتر از دورهٔ ساسانی . نکتهٔ شایان توجه اینکه وجود فراگیر همین کار ماده در شکل گیری آنچه که از سدهٔ چهارم هـ ق به بعد عنوان معماری اسلامی ایران یافته ، عاملی اساسی بوده است .
 
 
کمبود کاوشگریهای علمی در همه حال تاریخگذاری بر بناهای فاقد تزیینات یا کتیبه های تاریخی را دچار مشکلات ساخته ، و این مسئله را بی جواب گذارده که آیا ابنیهٔ اسلامی اکثراً روی ویرانه های ساختمانهای پیشین برپا می گردیده اند ؟ منابع ادبـی تصریح می کننـد کـه مسلمانان به واقع چهار طاقی ها یا آتشکده های زرتشت ـ و معابد بودایی را به مساجد خود تبدیل کردند ، همان گونه که در متصرفات مسیحی شان مصالح و محلهای کلیساها ، در هندوستان نیایشگاههای جِینی ، و در آسیای میانه زیارتگاههای بودایی را برای برپا سازی مساجد خویش مورد بهره وری قرار دادند . ظاهراً تنها بعضی نمونه های کوچک از چنین چهارطاقیهای تبدیل شکل یافته باقی مانده اند ؛ نیز در این مسئله تردید هست که شبستانهای گنبددار سلجوقی از پاره ای جهات شبیه آتشکده های بزرگ ساسانی نبوده باشند . مسجد جامع سیراف بر ویرانه های یک دژ ساسانی بنا شده بود ، و باز مسجد جامع عتیق اصفهان و مسجد جامع اردبیل روی سازه هایی از دورهٔ ساسانی که هنوز هویتشان معلوم نگردیده احداث شده بوده اند .
 
 
از آنچه گذشت در می یابیم که برای فراهم آورن تصویری روشن از نخستین معماریهای اسلامی در ایران مدارک موجود به هیچ وجه کافی نیست . تقسیم بندی انواع مساجد به چهلستونی ، ایوانی ، و گنبددار تنها شامل اکثریت مساجد عمده می گردد ، نه همهٔ آنها ؛ و به هر صورت موضوع بررسی زیر نظرمان را در حدی ناقص بیان می کند ، به طوری که شناخت آن سه نوع اصلی در مراحل ابتداییش نیز در ابهام می ماند . از حدود سنهٔ ۳۰۰ ق م / ۹۱۰ ب م به این طرف تنها دو ساختمان با اعتبار واقعی بر جای مانده اند : یکی تاریخانهٔ دامغان ؛ و دیگری مسجد حاجی پیاده در بلخ . اما در سدهٔ چهارم هجری قمری ایران مرکزی و سرزمینهای ماوراءالنهر شماری ابنیهٔ ممتاز به عرصه رساندند که از جهات ساختاری ، و هم زینتکاری ، منادیان معماری سلجوقی بوده اند.


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری مسجد عمده ترین و مهمترین بنا در معماری , ,نقش حیـاتی ایران در شکلگیری معماری اسلامی ایـن تأسف را دو چندان می سازد که چرا آنقدر تعداد بناهـای برجـا مانـده از نخستین قرون طلوع اسلام کم است؛ در حالی که می دانیم عناصر و مشخصه های معماری ایران پیش از اسلام در ابنیهٔ امویان ، و بعداً در معماری آغا,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

پاورپوینت مسجد جامع قیروان

پاورپوینت مسجد جامع قیروان


تاریخ ایجاد 10/06/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 31 اسلاید شامل نقشه ها تصاویر و متن   قیمت: 5500 تومان   حجم فایل: 4089 kb  تعدادمشاهده  7


پاورپوینت مسجد جامع قیروان
موقعیت‌ جغرافیایى‌:
این مسجد در کشور تونس‌ در شهر قیروان‌ و در نزدیکى‌ بازار این شهر واقع‌ شده‌ است‌.
 
تاریخچه بنا:    
در سال‌ 50 هجرى‌ (670 میلادى‌) هنگامى‌ که‌ معاویه‌ بن‌ ابى‌ سفیان‌، عقبه‌ بن‌ نافع‌ را به‌ عنوان‌ والى ‌سرزمین‌ مغرب‌ قرار داد شهر قیروان‌ تأسیس‌ و ساخته‌ شد ؛ که‌ مسجد قیروان‌ نیز هم‌ زمان‌ با بناى‌ شهر بنا گردید. و با انتساب‌ به‌ این‌ شهر «مسجد قیروان‌» نام‌ گرفت‌.
 
توسعه‌ و بازسازى‌:
این مسجد در دوران‌ یزید بن‌ معاویه‌ و پس‌ از ویرانى‌ و متروک‌ ماندن‌ آن‌ در دوران‌ ابى‌ المحاجر، در سال‌ 62هجرى‌ و بر دست‌ عتبه‌ بن‌ غزوان‌ بازسازى‌ گردید.
در سال‌ 84 هجرى‌ حسان‌ بن‌ نعمان‌ (کارگزار هشام‌ بن‌ عبدالملک‌ بر سرزمین‌ مغرب‌) بیست‌ سال‌ پس‌ از تجدید بناى‌ آن‌ بر اثر تنگى‌ جا مسجد را تخریب‌ نمود و به‌ جاى‌ آن‌ بنایى‌ مستحکم‌ و وسیع ‌ساخت‌. او دو ستون‌ را از کلیسایى‌ که‌ در آن‌ نزدیکى‌ ـ در محلى‌ که‌ امروزه‌ «فیساریه‌» نام‌ دارد ـ قرارداشت‌ به‌ مسجد آورد.
در سال‌ 105 بشر بن‌ صفوان‌ به‌ دستور خلیفه‌ هشام‌ بن‌ عبدالملک‌ به‌ توسعه‌ى‌ مسجد پرداخت‌. او در همان‌ مسجد بوستانى‌ بزرگ‌ بنا کرد. هم‌‌چنین‌ در صحن‌ مسجد آب‌ انبارى‌ ساخت ـ که‌ به‌ «آب‌ انبار قدیمى‌» معروف‌ است‌ ـ و بر فراز یک‌ چاه‌ در بوستان‌ مسجد، گلدسته‌اى‌ بنا نمود.
در سال‌ 157 هجرى‌ (773 میلادى‌) و در زمان‌ حکمرانى‌ یزید بن‌ حاتم‌ حاکم‌ افریقا مسجد پس‌ از ویرانى‌ در سال‌ 155 بار دیگر بازسازى‌ شد.
در سال‌ 221 هجرى‌ (836 میلادى‌) بر اثر یک‌ جنگ‌ داخلى‌ که‌ در قیروان رخ‌ داد مسجد ویران ‌گردید که‌ در همان‌ سال‌ زیاده‌ الله سومین‌ حاکم‌ خاندان‌ اغلبیان‌ مسجد را تجدید بنا نمود.
در سال‌ 245 هجرى‌ (985 میلادى‌) در دوران‌ فاطمیان‌ خلیفه‌ المعز دستور داد تا برخى‌ اصلاحات ‌در مسجد صورت‌ گیرد.
در سال‌ 248 هجرى‌ ابو ابراهیم‌ اغلبى‌ در محراب‌ مسجد تزییناتى‌ انجام‌ داد. هم‌ چنین‌ منبرى‌ زیبا براى‌ مسجد ساخت‌، و گنبد آن‌ را ترمیم‌ و بهسازى‌ کرد و اطراف‌ محراب‌ را کاشى‌ کارى‌ نمود.
در سال‌ 261 هجرى‌ ابراهیم‌ اغلبى‌ دوم‌ سازه‌هاى‌ مهمى‌ را به‌ مسجد افزود ؛ از جمله‌ گنبدى ‌ساخت‌ که‌ به‌ گنبد «باب‌ البهو» معروف‌ است‌. در دوران‌ او مسجد قیروان‌ ده‌ دروازه‌ داشت‌. او هم‌چنین‌ کوشکى‌ را در نزدیکى‌ رواق‌ قبله‌ براى‌ استفاده‌ى‌ زنان‌ بنا کرد.
در سال‌ 639 هجرى‌ ابو حفص‌ المستنصر بالله اصلاحات‌ متعددى‌ در مسجد انجام‌ داد. که‌ کتیبه‌هاى‌ موجود بر سردر مسجد ـ در معروف‌ به‌ «الله رجانا» ـ به‌ این‌ اصلاحات‌ اشاره‌ دارند. او هم‌چنین‌ کوشکى‌ نفیس‌ را ساخت‌ که‌ تا به‌ امروز بر جاى‌ مانده‌ و به‌ نام‌ وى‌ مشهور است‌.
در سال‌ 1244 محمد بیک‌ مراد به‌ اصلاح‌ گنبد بالاى‌ مدخل‌ رواق‌ پرداخت‌.
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,مسجد جامع قیروان ,موقعیت‌ جغرافیایى‌: ,این مسجد در ,شهر قیروان‌ ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد شاه اصفهان
دانلود مسجد تاریخانه دامغان,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت عناصر تشکیل دهنده ی معماری - ایران در دوره اسلامی
دانلود پاورپوینت بررسی گنبد سلطانیه - پروژه معماری اسلامی
دانلود بررسی مسجد جامع اردستان - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد آقا بزرگ کاشان - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد جامع نی ریز - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد جامع اصفهان - معماری اسلامی,پاورپوینت
مسجد جامع یزد ,دانلود -پاورپوینت
دانلود پاورپوینت, مسجد جامع قزوین،زوزن،اردستان
دانلود پاورپوینت, مسجد تاریخانه دامغان
دانلود پاورپوینت بررسی کامل و معرفی مسجد جامع یزد
پاورپوینت بررسی مسجد مدرسه و آب انبار معیر الممالک
پاورپوینت بررسی مسجد آقا محمود - مسجد و مدرسه حکیم باشی -آقا محمود
پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد نظام الدوله تهران

دانلود نقد و تحلیل مرمتی بنای تاریخی مجموعه باقری ها و مطالعات اقلیمی شهر گرگان word

دانلود نقد و تحلیل مرمتی بنای تاریخی مجموعه باقری ها و مطالعات اقلیمی شهر گرگان word


تاریخ ایجاد 27/06/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 71 صفحه فایل word   قیمت: 11000 تومان     تعدادمشاهده  8


 این مطلب در 71 صفحه فایل word تحریر شده است خلاصه ای از فایل بصورت پی دی افی در لینک زیر ارائه شده است


کلمات کلیدی مرتبط:
این مطلب در 71 صفحه فایل word تحریر شده است خلاصه ای از فایل بصورت پی دی افی در لینک زیر ارائه شده است

دانلود پاورپوینت بررسی و تحلیل کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره)

دانلود پاورپوینت بررسی و تحلیل کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره)


تاریخ ایجاد 27/06/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 96 اسلاید   قیمت: 9000 تومان   حجم فایل: 2767 kb  تعدادمشاهده  11


 پاورپوینت ارزشمند تحلیل و بررسی کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره) در 96 اسلاید


فهرست مطالب:

مقدمه

رنسانس در علوم

رنسانس و نهضت ترجمه

جامعه قرون وسطایی در تحول

انسان گرایان و فرهنگ

تقسیم بندی رنسانس

بازرگانی و رنسانس

انقلاب های فکری عصر رنسانس

معماری رنسانس

ویژگی های سبک معماری در عصر رنسانس آغازین

ویژگی های هنری رنسانس پیشرفته

آثار برجسته معماری رنسانس

جایگاه ایتالیا در دوره رنسانس

فیلیپو برونلسکی

کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره)

تاریخچه

گنبد

ساختار هندسی گنبد

برج ناقوس

نمای خارجی

نمای داخلی

سرداب کلیسا

پلان کلیسا

پلان نقاشی های دیواری

طرح موزائیک ها در گنبد تعمیدگاه

واژه شناسی

فهرست منابع

 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ارزشمند تحلیل و بررسی کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره) در 96 اسلاید , , ,فهرست مطالب: , ,مقدمه , ,رنسانس در علوم , ,رنسانس و نهضت ترجمه , ,جامعه قرون وسطایی در تحول , ,انسان گرایان و فرهنگ , ,تقسیم بندی رنسانس , ,بازرگانی و رنسانس , ,انقلاب های فکری عصر رنسانس , ,معماری رنسانس ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان