معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

حکمت در هنر اسلامی

حکمت در هنر اسلامی


تاریخ ایجاد 16/05/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 52   قیمت: 2900 تومان   حجم فایل: 75 kb  تعدادمشاهده  20


چکیده :    1
مقدمه    2
نگاهی گذرا بر معنای حکمت    6
هنر قدسی و حکمت هنر دینی    9
فلسفه‌هنر خواجه‌نصیرالدین‌طوسی    12
فراتر از نظریه‌صوری‌و خیالی‌هنر    14
نظریه‌های‌هنر در آراء متفکران‌مسلمان‌    14
مسجد تجلی‌گاه حکمت هنر اسلامی    29
2) نگاه حکمی به ظاهر و باطن خانة خدا    40
3) نگاه حکمی بر کارکردهای خانة‌ خدا    42
4)نگاه حکمی رمزها و نمادهای خانة خدا    44
نتیجه‌گیری    47
چکیده (انگلیسی):    50
منابع    51
 
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,اسلاید ,معماری ,تحقیق ,مطلب ,پروژه , ,معماری اسلامی , ,نگاهی گذرا ,معنای حکمت ,هنر قدسی ,حکمت هنر دینی ,فلسفه‌هنر ,خواجه‌نصیرالدین‌طوسی ,فراتر ,نظریه‌صوری‌و خیالی‌هنر ,نظریه‌های‌هنر ,آراء متفکران‌مسلمان‌ ,مسجد تجلی‌گاه , حکمت هنر اسلامی ,2) نگاه حکمی به ظاهر و باطن خانة خدا 40 ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
دانلود پاورپوینت مدرسه و مسجد آقا بزرگ
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت تفاوت باغ های , ژاپن و باغ های ایران
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پروژه پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها - آشنایی با معماری اسلامی - .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
دانلود تحقیق تاریخچه کاشی و کاشیکاری
دانلود تحقیق آشنایی با معماری اسلامی

مناره در هنر معماری اسلامی ایران

مناره در هنر معماری اسلامی ایران


تاریخ ایجاد 27/01/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 28   قیمت: 2500 تومان   حجم فایل: 90 kb  تعدادمشاهده  35


مناره‌ها 
مناره در هنر معماری اسلامی ایران دارای مقام ویژه‌ای است. این عنصر مسجد جهت رساندن صدای مؤذن و فراخوانی تودة‌ نمازگزاران در مساجد به وجود آمد و جنبة تزیینی و آرایشی آن در ایران بسرعت قوی‌تر شد؛ به گونه‌ای که محلی شد برای نمایش انواع هنرهای تزیینی آجرکاری و کاشیکاری. ظاهراً زینت دادن  و منقش و رنگی کردن مناره‌ها از نیمة قرن سوم هجری به بعد معمول شده است، از این دوره به بعد بدنه و کلیة قسمتهای خارج مناره‌ها برافراشته گویای این حقیقت است که مناره تنها به عنوان بیشتر برای زینت مساجد به کار می‌رفته است. با توجه به ارتفاع این مناره‌ها که نگاه را به بالا می کشاند و عظمت را القا می کند می توان گفت وجود مناره در مساجد وسیلة نزدیک شدن به خالق و نیروهای طبیعت نیز هست و به همین دلیل در تزیین و زیباسازی مناره دقت زیادی شده است، به طوری که هر مناره فقط نشان دهندة یک هنر نیست بلکه بعضی از مناره‌ها  جلوه‌گر مجموعه‌ای از هنرهای تزیینی، خطا طی،؟ نقوش هندسی، و گل بوته‌های مختلف هستند. در بدو امر، قاعده و قانون خاصی برای محل ساختن مناره‌ها نبوده است، گاه در چهار گوشة مسجد، زمانی جدا از در ورودی، گاهی وصل به بنا، و گاهی با فاصله از بنای مسجد ساخته می شده است. ساختن مناره در زمان سلجوقیان در سطح بسیار گسترده‌ای توسعه و تکامل یافته و از اهمیت خاصی نیز برخوردار است. در این دوره ایجاد مناره به صورت نشانی از مساجد و راهنمای کاروانیان به شهر رواج فوق العاده‌ای داشته و در طرز بنای آنها دگرگونیهایی پیدا شده است. این دگرگونیها و نوآوری را می‌توان از شاهکارهای هنر معماری ایران دانست. فرم بیشتر مناره‌های سلجوقی استوانه‌ای و شامل انواع مناره‌های کوتاه و ضخیم و مناره‌های بلند، که قسمت بالای آن باریک و ظریف است، می‌شود. این مناره‌ها به واسطة ارتفاع بلندی که داشته‌اند کمتر برای اذان گویی به کار می رفته‌اند و مؤذن بالای مسجد اذان می‌داده است. در واقع این مناره‌های بلند و باریک و مزین شده بیشتر جنبة زینتی داشته و با باریک و وسیع شدن تنه، حلقه‌ها، و قرنیزهای تزیینی خود، زیبایی خاصی را القا می‌کنند. در بعضی از این مناره‌ها مقرنس کاریهای بسیار زیبایی دیده می‌شود که مناره شکل میله‌های چراغهای دریایی را به خود گرفته است. تزیینات این مناره‌های آجری – با توجه به این که هنر آجرچینی پرکار و پرنقشه از خصوصیات معماری دورة سلجوقی بوده- عبارت است از نقشهای آجرکاری تکرار شده، این دوره از معماری ایران بوده است. مناره‌های دورة سلجوقیان مثل اکثر مناره‌های دوران اسلامی ایران، در داخل میله دارای پلکانی هستند که پله‌های آنها در اطراف محوری به بالا صعود می کند و معمولاً پله‌ها حلزونی شکل ساخته شده‌اند. از زمان سلجوقیان مناره‌های زیادی به جای مانده که به شرح آنها می پردازیم.
 
منارة تاریخانة دامغان 
یکی از قدیمی‌ترین مناره‌های موجود در ایران که دارای تاریخ است منارة مسجد تاریخانه دامغان است که در زمان طغرل به سال 450 هجری (1058 میلادی) ساخته شده است. این منارة زیبا از پایین به بالا باریک شده و یکی از مناره‌های استوانه‌ای شکل دورة سلجوقیان است. بدنة‌مناره با آجرچینیهای زیبا در طرحهای هندسی، در قسمتهای مختلف تزیین شده است . در قسمت وسط کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته با کاشیهای آبی فیروزه‌ای جلوة خاصی به این مناره می دهد. بلندی این مناره در حدود 25 متر و دارای 86 پله در داخل است، محیط آن در پایین حدود 13 متر است و به نسبت ارتفاع مناره در بالا 8/6 متر است. مناره سکو ندارد و از روی زمین مدور ساخته شده است. در ارتفاع 5/10 متری کتبیه‌ای آجری به خط کوفی برجسته با کاشی به عرض 30/1 متر وجود دارد که نام الامیر السیدالاجل در آن خوانده می‌شود. بانی این مناره بختیار بن محمد است که در دامغان آرامگاهی هم برای پدر خود محمد بن ابراهیم، ملقب به پیر علمدار، بنا کرده است. 
منارة مسجد پامنار زواره 
این مناره به سال 461 هجری (1068 میلادی) ساخته شده و از زمان الب ارسلان سلجوقی به جای مانده است. در این منارة‌ استوانه‌ای شکل کتیبة جالب توجهی به خط کوفی ساده برجسته از آجر تراش وجود دارد. کتیبة این مناره از زیباترین کتیبه‌های قرن پنجم هجری قمری به شمار  می رود، که با گل و بوته‌های زیبا مزین است. در این کتیبه‌ کلمه الله و تاریخ سنه احدی و ستین و اربعمائه ذکر شده است. 
منارة ‌مسجد جامع کاشان
این منارة استوانه‌ای شکل دارای بدنه‌ای آراسته به نقوش هندسی هشت و هفت، مضر گلوگاهی، و سه سطر کتیبة کوفی آجری است که تاریخ بنای آن را سال 466 هجری قمری (1073 میلادی) ذکر می‌کند . مناره را مجدالدین احمد بنا نهاده است. مناره در ضلع شمال شرقی مسجد در وضعیتی خاص قرار گرفته است. وجود غرفة فوقانی این مناره در زیبا جلوه دادن این اثر سلجوقی بسیار قابل اهمیت است. 
منارة مسجد جامع دامغان 
این مناره در قسمت شمال شرقی مسجد واقع شده و تنها بنایی است که از مسجد جامع قدیم باقی مانده است. تاریخ بنای آن را حدود سال 500 هجری تخمین می‌زنند. به طوری که در کتاب مطللع الشمس نوشته شده: «منارة مذکور دارای 105 پله است و ارتفاع آن 31 ذرع و قاعدة‌ مناره مربع و هر ضلع آن نیز 5 ذرع است، ولی اکنون به سبب اینکه قاعده یا سکوی مناره زیر خاک پنهان است شکل کرسی و قاعدة‌ آن معلوم نیست. ارتفاع مناره امروزه حدود 75/26 متر و محیط آن در قسمت پایین 05/14 متر و در بالا حدود 85/6 متر است. روی بدنة مناره تزیینات و کتیبه‌ای به خط کوفی از آجرهای نازک دیده می‌شود. از آنجا که احتمال می رود. تزئینات کاشیکاری این دو مناره متعلق به زمان ساختمان مناره ها باشد از جایگاهی خاص برخوردار هستند. قسمت کلاهک یا نوک مناره خراب شده است. 
منارة چهل دختران
منارة‌چهل دختران در منتها الیه شمالی محلة جوباره از محلات قدیمی اصفهان و محل سکونت یهودیان این شهر واقع شده است. این منارة مدور 24 متر ارتفاع دارد و اگر پنج متر بلندی سکوی آجری پایة مناره را نیز در نظر بگیریم ارتفاع کل مناره 29 متر می‌شود که ظاهراً یک متر از نوک آن نیز از بین رفته است. قطر مناره در پایین 9/2 متر و در بالا باریکتر است. سکویی که میلة‌مناره برفراز آن استوار است شکل هشت ضلعی دارد. بدنة‌مناره با طرحهای آجری مختلفی تزیین شده است و در بالاترین قسمت مناره تاج مناره با برجستگی کمی به چشم می‌خورد. پنجرة بزرگی در قسمت بالای مناره، در ثلث دوم دبنه، رو به سمت جنوب موجود است که دهانة‌ آن مستطیل شکل و قسمت بالای آن از چوب و در طرفین دارای ستونهای گرد کوچکی است که نیمی از آنها در داخل  دیوار مناره جای گرفته‌اند. کتیبة فوقانی مناره به خط کوفی آجری برجسته بوده بر زمینة آجری آن پنج آیة اول سوره طه است و در قسمت  فانی قاعده یا سکوی مناره به خط ثلث برجسته بر زمینة آجری کتیبه‌ای زیبا گچبری شده است. بر روی یکی از اضلاع قاعدة مناره بر زمینة آجری ساده، کتیبه‌ای شش سطری به خطر کوفی آجری برجسته موجود است که بانی مناره را ابی الفتح بن محمد بن عبدالواحد الهوجهی و سال اتمام آن را 510 هجری تعیین می‌کند. 
منارة گار
دهکدة گار که مردم محل آن را «غار» هم نوشته شده است در 22 کیلومتری مشرق اصفهان در ساحل زاینده رود واقع شده، جزو بلوک برای آن است. به موجب کتبیة‌کوفی آجری که در قاعدة مناره موجود است منارة گار در سال 515 هجری به وسیله یکی از شخصیتهای معروف محل به نام ابوالقاسم بن احمد که در کتیبه او را «سید الرؤساء» خوانده، ساخته شده است. این مناره دارای میلة‌منفرد و مدوری است که قسمت بالای آن فرو ریخته و بر روی پایة هشت گوشی استوار است. پایة منشوری مناره در بالا کمی باریکتر از پایین است و 8/4 متر ارتفاع دارد. در ورودی پلکان در جانب جنوب شرقی بدنة‌ فیلپایه یا سکو واقع و در محاذات سطح  سابق زمین قرار دارد. قطر دایرة  مناره در پایین 5/5 متر و در بالا 7/4 متر است. بلندی مناره با فیلپایة آن در حال حاضر رویهمرفته 21 متر م


کلمات کلیدی مرتبط:
مناره‌ها ,مناره در هنر معماری اسلامی ایران دارای مقام ویژه‌ای است. این عنصر مسجد جهت رساندن صدای مؤذن و فراخوانی تودة‌ نمازگزاران در مساجد به وجود آمد و جنبة تزیینی و آرایشی آن در ایران بسرعت قوی‌تر شد؛ به گونه‌ای که محلی شد برای نمایش انواع هنرهای تزیینی آجرکاری و کاشیکاری. ظاهراً زینت دادن و منق,

رابطه معماری و فرش و چگونگی استفاده از نقوش اسلیمی در هنر های ایرانی

رابطه معماری و فرش و چگونگی استفاده از نقوش اسلیمی در هنر های ایرانی


تاریخ ایجاد 25/01/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 69   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 350 kb  تعدادمشاهده  41


 

فهرست مطالب 
__ چکیده 
__مقدمه 
__پیشگفتار 
__فصل اول                                                                             
1 – بررسی پیدایش نقوش در هنر اسلامی                                    4
    ماده هنر اسلامی                                                                                         6
    نهضت شمایل شکنی                                                                              6
    هنر زرتشتی – ایرانی                                                                           7 
    ویژگی های هنر اسلامی                                                         10
2 _ خلاصه معماری                                                                     13
    عناصر تشکیل دهنده تزیین در معماری                                          15
3 _ گذری بر تاریخچه نقوش فرش                                              17
    اصول کلی طرح در قالی ایران                                                        18
    __ فصل دوم 
1 _ اسلیمی کهن نمادی مقدس و زیبا                                          24
    منشاء حرکت دورانی مارپیچ                                                                       30
    تزیین یا بیان                                                                                              34
    بعد سوم حرکت مارپیچ                                                                        35
2 _ سیر تحول تصویر زن در آثار هنری                                  36
    __ فصل سوم 
1 _ مدرنیسم                                                                          45
2 _ سمبولیسم                                                                       48 
3 _ آرت نوو                                                                           50
4 _ مکتب اورینتالیسم                                                           53 
نتیجه گیری 
گزارش کار عملی 
فهرست منابع 
 
 
 
 
 
 
 
        چکیده 
    هنر اسلامی با شروع هنجار شکنی های دینی وارد مرحله تازه ای شد که باعث پدید 
آمدن تفکرات نوینی در هنرها شد . پس از بررسی هنر اسلامی و کیفیت های بصری آن ، و 
نقش آن در دیگر هنر ها به بررسی حضور نقش اسلیمی در دو هنر مختلف که زاده ی اصیل 
این سرزمین هستند پرداخته شده است . 
    هدف کلی از طرح این مقولات ( معماری و فرش ) بحث در مورد چگونگی استفاده از اسلیمی در هنر های ایرانی بوده است . بخش دوم پرداختن به خود نقش و چگونگی پیدایش آن است . 
اینکه هنر در استفاده از تصویر زنانه چگونه عمل کرده و یا باید رفتار کند برای نگارنده اهمیت بسزایی داشته و دارد . زیرا مقوله زنانه بودن برخی از تصاویر در نگاه کلی به موضوع اعتقادی بر میگردد که نگارگر در به تصویر کشیدن آن داشته است . 
    در برخورد با هنر مدرن ، بسیاری از اعتقادات یا پایمال می شود و یا به سوی نا کجا آباد سیر می کند . 
    بخش پایانی نگاهی گذرا به دو سبکی است که استفاده از هنر شرقی دست مایه اصلی آثارشان بوده است .  
 


کلمات کلیدی مرتبط:
فهرست مطالب ,__ چکیده ,__مقدمه ,__پیشگفتار ,__فصل اول ,1 – بررسی پیدایش نقوش در هنر اسلامی 4 , ماده هنر اسلامی ,
مقالات مرتبط در این دسته
معماری باستانی ایران
دانلود پاورپوینت گنبد و تزیینات آن در معماری اسلامی
پاورپوینت بادگیر

پاورپوینت مقرنس در معماری ایرانی و اسلامی

پاورپوینت مقرنس در معماری ایرانی و اسلامی


تاریخ ایجاد 17/01/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 47   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 2580 kb  تعدادمشاهده  11


فهرست:
مختصری درباره تاریخچه و جایگاه مقرنس در معماری ایران
وجه تسمیه و معنی لغوی مقرنس
انواع مقرنس
مقرنسهای جلو آمده
مقرنسهای روی هم قرار گرفته
مقرنسهای معلق
مقرنسهای لانه زنبوری
الهام از طبیعت یا ابتکار؟
اشکال و تعاریف
آلت های مقرنس
اشکال و مدول های بکار رفته در ایجاد مقرنس
سابقه مقرنس در بناهای پیش از اسلام
مقرنس در بناهای اسلامی
شیوه اجرای مقرنس
اجرای مقرنس آجری ( دستپوش )
اجرای مقرنس های معرق ، گچی و آینه کاری
کاربرد در معماری مدرن
نمونه های موفق استفاده از نماد مقرنس در بناهای مدرن
 
موضوع: مقرنس در معماری ایرانی و اسلامی
فرمت: پاورپوینت
حجم: 1.97MB
صفحات: 47 اسلاید


کلمات کلیدی مرتبط:
فهرست: ,مختصری درباره تاریخچه و جایگاه مقرنس در معماری ایران ,وجه تسمیه و معنی لغوی مقرنس ,انواع مقرنس ,مقرنسهای جلو آمده ,مقرنسهای روی هم قرار گرفته ,مقرنسهای معلق ,مقرنسهای لانه زنبوری ,الهام از طبیعت یا ابتکار؟ ,اشکال و تعاریف ,آلت های مقرنس ,اشکال و مدول های بکار رفته در ایجاد مقرنس ,سابقه مقرنس,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت مقرنس در معماری ایرانی و اسلامی
پاورپوینت بررسی مُقَرنَس در بناهای اسلامی
پاورپوینت طاق قوس مقرنس
مقرنس

پاورپوینت بهره گیری از انرژی خورشید در صنعت ساختمان

پاورپوینت بهره گیری از انرژی خورشید در صنعت ساختمان


تاریخ ایجاد 17/01/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 40   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  21


پاورپوینت درس تنظیم شرایط محیطی و انسان ، طبیعت ، معماری
 
فهرست و توضیحات:
– بررسی انواع مدل های بهره گیری از انرژی خورشیدی در صنعت ساختمان
– اصول اجرایی
– ازدیاد انعکاس
– استفاده از کلکتور خورشیدی
– استفاده از پنجره های سقفی
– افزایش پنجره ها رو به جنوب
– شکل ونحوه قرارگیری ساختمان
– استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی زیاد
– از دیگر اصول اجرایی جهت بهره گیری از انرژی خورشید
– تاثیر رنگ دراستفاده از انرژی خورشید
– کسب مستقیم انرژی از طریق دیوارها وبام های گردآورنده گرما
– کسب غیر مستقیم این عمل از طریق یک فضای وسطه ای مانندگلخانه انجام میشود
– بام های آبی گرما
 
عنوان: بهره گیری از انرژی خورشید در صنعت ساختمان
فرمت: پاورپوینت
حجم: 36 MB
صفحات: 40 اسلاید


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت درس تنظیم شرایط محیطی و انسان ، طبیعت ، معماری , ,فهرست و توضیحات: ,– بررسی انواع مدل های بهره گیری از انرژی خورشیدی در صنعت ساختمان ,– اصول اجرایی ,– ازدیاد انعکاس ,– استفاده از کلکتور خورشیدی ,– استفاده از پنجره های سقفی ,– افزایش پنجره ها رو به جنوب ,– شکل ونحوه قرارگیری ساختمان ,– استف,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
دانلود پاورپوینت مدرسه و مسجد آقا بزرگ
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت تفاوت باغ های , ژاپن و باغ های ایران
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
دانلود تحقیق تاریخچه کاشی و کاشیکاری
دانلود تحقیق آشنایی با معماری اسلامی