معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت معماری ایرانی

دانلود پاورپوینت معماری ایرانی


تاریخ ایجاد 15/11/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 41   قیمت: 4000 تومان   حجم فایل: 4356 kb  تعدادمشاهده  39


دانلود پاورپوینت معماری ایرانی

این مطلب شامل دانلود پاورپوینت معماری ایرانی میباشد که به تحلیل معماری ایرانی و تاریخچه و اصول آن میپردازد. همچنین به تعریف انواع قوس , ویژگی های معماری ایرانی , انواع طاق , انواع گنبد ,
برچسب ها : اصول معماری ایرانی, انواع طاق, انواع قوب, انواع قوس, انواع گنبد, تاریخچه معماری ایرانی, خصوصیات معماری ایرانی, دانلود پاورپوینت معماری ایرانی, طاق, قوس, معماری ایرانی, ویژگی معماری ایرانی, پروژه درس معماری اسلامی, گنبد


کلمات کلیدی مرتبط:
اصول معماری ایرانی, انواع طاق, انواع قوب, انواع قوس, انواع گنبد, تاریخچه معماری ایرانی, خصوصیات معماری ایرانی, دانلود پاورپوینت معماری ایرانی, طاق, قوس, معماری ایرانی, ویژگی معماری ایرانی, پروژه درس معماری اسلامی, گنبد,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی گنبد سازی در ایران
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری صفویه
دانلود پاورپوینت اجزا و عناصر معماری تاریخی اصیل ایران
دانلود تحقیق گنبدها در معماری ایران
بررسی گنبد سازی در ایران

بررسی گنبد سازی در ایران

بررسی گنبد سازی در ایران


تاریخ ایجاد 26/10/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 91   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 2527 kb  تعدادمشاهده  40


بررسی گنبد سازی در ایران    
فهرست مطالب
فصل اول : تاریخچه ی گنبد سازی در ایران 5
مقدمه 6
گنبد در معماری ایران 6
فصل دوم : شیوه ی ساخت گنبد 9
مقدمه 10
فضای درونی به سه قسمت تقسیم شده است 10
1-منطقه اطاق چهار گوش با درها وطاقچه ها 10
مسجدامام اصفهان 12
بررسی گنبد در عصر بیزانس: 13
بررسی گنبد ایاصوفیه در عصر بیزانس: 14
فصل سوم : نوع ساخت گنبد 16
کلیسای سان ویتاله: 17
بررسی گنبد در عصر رنسانس 18
گنبد از سه قسمت تشکیل شده است : 20
۱ـ گنبد خانه یعنی زمینه گنبد 20
● چپیره 21
▪ گوشه سازی = گوشه بندی 21
▪ شکنج = چین و چروک 21
۲- ترمبه یعنی جمع شده 22
● ترمبه = سرمبه = سلمبه 24
● فیلپوش 25
● ترمبه پتگین = پتکین patkin 27
● ترمبه پتگونه یا پتکانه ( پتکانه صحیح تر است ) 28
● شکنج = چین و چروک 29
● طاق بندی یا طاق بست 30
● کاربندی یا کاربست 31
● گنبدهای دوپوسته میان تهی 34
● گنبدهای دوپوسته کاملا از هم گسسته یا گسیخت 35
آهیانه 37
● انواع پوسته های آهیانه 40
۱ـ پوسته خاگی 40
۲ ـ پوشش چیله ـ چیلو ـ سیلو 40
۳ ـ پوشش بَستو ( بَستو ـ کوزه ) 41
۴ ـ پوشش سَبوئی 41
● طرز چیدن مصالح گنبد 42
● طرز ساختن گنبد 43
● طرز ساختن گنبدهای ترکین 44
فصل چهارم : گنبدهای آجری 48
تحلیل سازه ای حلقه کششی 52
فصل پنجم : روند تکامل گنبد 57
فصل ششم : گنبد در مساجد ایرانی 63
شکل : گنبد شکل یافته بر پلان مربع 65
تبدیل مربع به دایره در پلان گنبد 67
شکل : نمونه هایی از گنبد رک 70
شکل : نمونه هایی از گنبد خاگی ( تخم مرغی ) 70
شکل : نمونه گنبد دوپوسته پیوسته صندوقه دار 71
شکل : نمونه گنبد دو پوسته پیوسته 71
شکل : نمونه گنبد دو پوسته پیوسته 72
شکل : مقاطع مختلف گنبد سلطانیه 73
مقاومت و پایداری سازه ای گنبدهای تاریخی ایرانی 73
• منشاء شکوه و زیبائی در گنبدهای ایرانی 79
نمای ورودی مسجد شاه (امام ) 84
منابع 87

فصل اول : تاریخچه ی گنبد سازی در ایران

مقدمه
گنبد : آسمان،  سقف یا ساختمان بیضی شکل که غالبآ با آجر بر فراز معابد، مساجد، قبور یا آرامگاه ها می سازند. گنبد یا آسمانه همانطور که از نامش بر می آید، شباهتی رمزی با آسمان و عرش را بیان می کند. گنبد مظهر آسمان و فضای مکعبی شکل زیر آن مظهر زمین و ماده ، و قوس مقرنس کاری شده آن همچون حلقه واسط زمین و آسمان تلقی می گردد. حضرت رسول در روایت معراج، گنبد عظیمی را وصف می کند که از صدف سفیدی ساخته شده و بر چهار پایه در چهار کنج قرار گرفته و بر این چهار پایه ،  این چهار کلام «بسم الله الرحمن الرحیم» از فاتحة الکتاب را نوشته اند و چهار جوی آب، شیر، عسل و شراب طهور که مظهر سعادت ابدی و سرمدی است از آنها جاری است.
گنبد در معماری ایران
پوشش گنبد در ایران پییشنه ای دیرینه دارد . کمبود چوبهای استوار و کشیده که در حقیقت عنصر اصـلی پوشش تخت است ، سبب شده است که پوشش سغ sagh و گنبد روایی پیدا کند و بخصوص در دهانه های وسیع ترجای پوشش تحت را بگیرد . قدیمیترین شکل های منحنی در پوشش زیرین چغازنبیل متعلق به هزاره دوم دیده شده است
با وقفه طولانی در دوران هخامنشی معماری درخشانی با پوشش مرتفع و مسطح در اوج قدرت و کارائی جلوه دارد ولی چه قبل و چه بعد از آن بعلت فراهم نبودن شرایط خاص اقتصادی در این دوران آوردن چوب سدر از جبل عامل و ساج از گنداره همیشه میسر نبوده و در جنگل ها و جلگه های این سرزمین هم چوب مناسب پوشش پرورش نمی یافته است لذا طاقهای منحنی و گنبد جای اصلی خود را به عنوان یک پدیده ساختاری و اقلیمی در معماری ایران به آسانی پیدا می کنند .
در متون موجود ، دیرینه ترین گنبدی که به آن اشاره می شود مربوط به دوران اشکانی و اوایل ساسانی است . این گنبد در شهر فیروز آباد و به قطر ۱۰/۱۶ متر بنا شده است . چنانچه ابن البلخی در توصیف شهر فیروز آباد و گنبدی که در میانه شهر برپا شده می گوید: اردشیر شهر فیروزآباد ، که اکنون هست بنا کرد و شکل آن مدور است چنانک دایره پرگار باشد .
در میان شهر آنجا که مثلاً نقطه پرگار باشد دکهٔ انباشته برآورده است و نام آن ایوان کرده و عرب آنرا طربال گویند و بر سر آن دکه سایها ساخته و در میان گاه آن گنبدی عظیم برآورده و آنرا گنبد کیرمان گویند و طول چهار دیوار این گنبد تا زیر قبه آن هفتاد و پنج گز است و این دیوارها از سنگ خارا برآورده است و پس قبه عظیم از آجر بر سر آن نهاده و آب از یک فرسنگ از سر کوه رانده و به فواره بر این سر بالا آورده و دو غدیر است که یکی بوم پیر گویند و دیگر بوم جوان و بر هر غدیری آتشگاهی کرده است .
در دوران ساسانی گنبدسازی آنچنان رواج می گیرد و تکامل می یابد که از آن پس تا امروز پوشش گنبدی از نظر ساخت و افزیر بصورت الگو و دستور العمل کلی مورد بهره برداری قرار می گیرد .
روش گنبدسازی چه در دوران ساسانی چه در دورهٔ اسلامی آنچنان با استفاده از نظم دقیق ریاضی در شکل بندی و ساختمان و با کاربست شیوه های صحیح صورت می گیرد که در همه انواع ، گنبدها بدون احتیاج به گاه بست و کالبد و قالب در برابر همه نیروهای فشاری و رانشی به خوبی مقاومت می کنند ، گرچه در گوشه سازیها از اوایل دوران اسلامی تاکنون تحولاتی چند صورت گرفته است اما روش گنبدسازی در ایران همواره ویژگی اجرائی و فرهنگی خاص خود را دنبال کرده است . آنچه قابل ذکر است آنکه این ویژگی چه در شکل چه در اجرا ( نداشتن قالب ) آنرا با گنبدهای مشرق زمین همواره متفاوف می کند .

فصل دوم : شیوه ی ساخت گنبد

مقدمه
مسئله مهم در ساخت گنبد تبدیل سطح مربع به دایره است که اصطلاحا به آن گوشه سازی می گویند گوشه سازی یا گوشه بندی یعنی ساختن و تبدیل کردن شکل چهار گوشه بشن به هشت گوشه و به ترتیب ۱۶ و ۳۲ و ۶۴ گوشه و بالاخره دایره است.یعنی با پل زدن روی گوشه های طاق مربع شکل با طاق های نیم مخروطی مربع اطاق تبدیل به هشت ضلعی و بعدا با ادامه این کار با صاف کردن انحرافات باقی مانده سطوح تبدیل به دایره می شد.این کوشش برای ساختن اشکال هنری را در معماری اواخر ساسانی به وضوح می توان مشاهده کرد تا جایی که فیلگوش ها نه تنها به عنوان یک عنصر ساختمانی بلکه به منزله عنصر تزیینی استفاده می شدند.بعد ازین موارد شروع به ساخت گنبد به شیوه های مختلفی می شدند.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی گنبد سازی در ایران ,فصل اول : تاریخچه ی گنبد سازی در ایران 5 ,مقدمه 6 ,گنبد در معماری ایران 6 ,فصل دوم : شیوه ی ساخت گنبد 9 ,مقدمه 10 ,فضای درونی به سه قسمت تقسیم شده است 10 ,1-منطقه اطاق چهار گوش با درها وطاقچه ها 10 ,مسجدامام اصفهان 12 ,بررسی گنبد در عصر بیزانس: 13 ,بررسی گنبد ایاصوفیه در عص,

معماری قاجار- پهلوی

معماری قاجار- پهلوی


تاریخ ایجاد 26/03/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 70   قیمت: 2500 تومان   حجم فایل: 567 kb  تعدادمشاهده  36




    معماری قاجار پهلوی
    شروع دوره پهلوی ( دوره رضا خانی )
    معماری سبک ملی
    ویژگیها
    سر در باغ ملی
     نتیجه گیری
    پهلوی اول
    اشاره به پهلوی دوم
    میدان حسن آباد
    دوره قاجار
    آقا محمد خان
    فتحعلیشاه
    محمد شاه نوه فتحعلی
    مسجد سپهسالار تهران
    بازکاوی معماری صفویه تا قاجار
 


کلمات کلیدی مرتبط:
, معماری قاجار پهلوی , شروع دوره پهلوی ( دوره رضا خانی ) , معماری سبک ملی , ویژگیها , سر در باغ ملی , نتیجه گیری , پهلوی اول , اشاره به پهلوی دوم , میدان حسن آباد , دوره قاجار , آقا محمد خان , فتحعلیشاه , محمد شاه نوه فتحعلی , مسجد سپهسالار تهران , با,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت ,معماری دوره پهلوی
دانلود بررسی گنبد سازی در ایران
دانلود تحقیق معماری آثار تاریخی شهر کاشان
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری صفویه
دانلود پاورپوینت بررسی مهمترین بناها و آثار سبک پارتی - دوره ساسانی
دانلود پروژه معماری اسلامی – بازتاب معماری اسلامی در معماری معاصر ایران ۵۷ اسلاید
دانلود پاورپوینت عناصر معماری تاریخی تخت جمشید ) Persepolis
دانلود پاورپوینت عناصر معماری تاریخی پاسارگاد
دانلود پاورپوینت اجزا و عناصر معماری تاریخی اصیل ایران
دانلود پاورپوینت معماری دوره پهلوی
دانلود تحقیق گنبدها در معماری ایران
پاورپوینت بنیانهای معماری معاصر
هنر معماری، تاریخچه معماری و سبک‎های مربوط به معماری 60 ص.doc
بررسی آثار تاریخی قزوین
بررسی گنبد سازی در ایران
معماری معاصر ایران
ویژگیهای معماری دوره پهلوی (همراه با نقشه)

معماری معاصر ایران

معماری معاصر ایران


تاریخ ایجاد 26/03/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 14   قیمت: 1400 تومان   حجم فایل: 2409 kb  تعدادمشاهده  64


معماری معاصر ایران
    معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران 1
    دوره اول از 1300 تا 1320
    دوره دوم از 1320 تا اواخر دهه 1340
    معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران 2
    دوره چهار ماز 1357 تاکنون
    معماری معاصر-باغ فردوس
    موقعیت طبیعی
     موقعیت فعلی
    مشخصات بنا
    عوامل تزئین شده
     نوع بهره برداری
    مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
    مشخصات کلی مجموعه خلیج فارس
    منابع

 


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری معاصر ایران , معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران 1 , دوره اول از 1300 تا 1320 , دوره دوم از 1320 تا اواخر دهه 1340 , معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران 2 , دوره چهار ماز 1357 تاکنون , معماری معاصر-باغ فردوس , موقعیت طبیعی , موقعیت فعلی , مشخصات بنا , عوامل تزئ,

پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری صفویه

پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری صفویه


تاریخ ایجاد 21/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 2180 kb  تعدادمشاهده  29


بخشی از مطلب
 
 
درباره معماری ایرانی و به ویژه معماری ایرانی دوره صفویه، آن گونه که در محافل علمی موسوم است و آن گونه که اروپاییان دانش و بینش ایرانیان را به خواندن نوشتارهای خودشان در زمینه معماری تشویق می‌کنند، هیچ سخن پرقدری شنیده نشده است.
 
آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی، شکل دادن و مجهز کردن محور اصلی آمد و شد‌ها و توقف‌هاست، در دوران صفویه بار بصری بیشتری دارد. در این دوره شهرسازی ایران به استقبال قرینه‌سازی می‌رود. کاربرد این شگرد در پیشینه‌های معماری ایرانی نزدیکی‌های زیادی دارد که با اندازه‌هایی که در بلندا افزایش داده می‌شوند، معماری‌های دارای کاربرد اجتماعی دوران صفویه را همانند وسیله ارتباط جمعی _ از راه بصری را متمایز می‌کند.
 
آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی در نقش نمادین دادن به بناها دارای کاربری همگانی خلاصه می‌شود، به دست معمارانی که از توان چشمگیر صفویان در آبادانی و تولید فضای ساخته شده بهره می‌بردند رشد زیادی کرد. نقش‌های برخوردار از فروتنی و دارای بار معنوی و نمادین، پیش از صفویه تنها در نقاطی خاص از بناها به چشم می‌آمدند.
 
در دوران شکوفایی صفویان، دارای وظیفه‌ای تازه شدند تا آن جا تعمیم پیدا کردند و با شالوده کالبد بناها به گونه‌ای ترکیب شدند. در بسیاری از بناهایی که به ویژه در اوج توانمندی صفویان ساخته شده‌اند، اهمیت پوشش‌های تزیینی تا‌ آن اندازه فزونی پیدا می‌کند که برای فهم شالوده معمارانه فضا باید از آنها عبور کرد تا فراتر از پوشش‌های تزئینی به شالوده ساختمان پرداخت.
 
آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی در زنده بودن و نقش‌ساز بودن معماری در پهنه شهر خلاصه می‌شود و نزدیک با تعلق بنا به محیط اجتماعی شهر است، در دوران صفویه به گونه‌ای کم و بیش جدا از بافت کالبدی شهر روی به تقویت بناها در محور بلندا می‌کنند. تا بتوانند بیشترین راه تماس با گستره مکانی خود را هموار کنند. گسترش در ارتفاع بناهای همگانی دوران صفویه، تلاشی برای تایید و تاکید تعلق فرآورده‌های معمارانه به شهروندان است. برقراری ارتباط بصری، نخستین گام برای برقرار کردن ارتباط ذهنی شخصی مردمان با بناها به شمار می‌آید.
 
زمینه‌های مساعدی برای معماری ایرانی وجود دارد تا به معماران اجازه دهند که خصیصه‌های معماری را به شکلی نو و پی‌جوی مفاهیمی درخور زمانی که زندگی می‌کنند، جلوه دهند.
 
درباره معماری ایرانی و به ویژه معماری ایرانی دوره صفویه، آن گونه که در محافل علمی موسوم است و آن گونه که اروپاییان دانش و بینش ایرانیان را به خواندن نوشتارهای خودشان در زمینه معماری تشویق می‌کنند، هیچ سخن پرقدری شنیده نشده است.
 
گفت و شنود درباره پدیدار شدن برخی شکل‌های ویژه در معماری ایرانی دوران صفویه مستلزم شناخت تاریخ کشور و تلاش‌های صفویان ده‌ها سال پیش از به حکومت رسیدن است. به همان اندازه شناخت دگرگونی‌هایی که در پایتخت کشور درباره معماری و شهرسازی شکل گرفته‌اند را، در چارچوب مدنی ایران زمین و به اتکا شناخت ادب و فرهنگ ایران، باید بررسی کرد. بر این پایه است که تلاش‌های معماران ایرانی حمایت شده و تشویق می‌شوند تا از سوی حرکت ملی‌ای که صفویان آغازگر آن بوده‌اند منزلت خود را در زمینه معماری و شهرسازی بازشناسند.


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب , , ,درباره معماری ایرانی و به ویژه معماری ایرانی دوره صفویه، آن گونه که در محافل علمی موسوم است و آن گونه که اروپاییان دانش و بینش ایرانیان را به خواندن نوشتارهای خودشان در زمینه معماری تشویق می‌کنند، هیچ سخن پرقدری شنیده نشده است. , ,آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی، شکل دادن و مجهز ک,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت ,معماری دوره پهلوی
دانلود بررسی گنبد سازی در ایران
دانلود تحقیق معماری آثار تاریخی شهر کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی مهمترین بناها و آثار سبک پارتی - دوره ساسانی
دانلود پروژه معماری اسلامی – بازتاب معماری اسلامی در معماری معاصر ایران ۵۷ اسلاید
دانلود پاورپوینت عناصر معماری تاریخی تخت جمشید ) Persepolis
دانلود پاورپوینت عناصر معماری تاریخی پاسارگاد
دانلود پاورپوینت اجزا و عناصر معماری تاریخی اصیل ایران
دانلود پاورپوینت معماری دوره پهلوی
دانلود تحقیق گنبدها در معماری ایران
پاورپوینت بنیانهای معماری معاصر
هنر معماری، تاریخچه معماری و سبک‎های مربوط به معماری 60 ص.doc
بررسی آثار تاریخی قزوین
بررسی گنبد سازی در ایران
معماری معاصر ایران
معماری قاجار- پهلوی
ویژگیهای معماری دوره پهلوی (همراه با نقشه)