معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت قناعت در معماری

دانلود پاورپوینت قناعت در معماری


تاریخ ایجاد 07/08/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 39 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 1585 kb  تعدادمشاهده  41


بخشی از مطلب

ما با سه کاسه ی بزرگ کویری در فلات ایران رو به روییم که دورادور آن را ارتفاعات احاطه کرده اند و البته کوههای پراکنده، با شیبهای ملایم کوهپایه ای حاوی سفره های آب زیرزمینی مناسب برای حفر قنات، نیز همچون جزیره از داخل آن سربرآورده اند.
در امتداد این دشتها، سیلاب های فصلی دره هایی را حفر کرده اند که از میان ارتفاعات کوتاهتر عبور می کنند، که «تنگه» یا«واحه» نامیده می شوند. این مناطق محل مناسبی برای احداث باغ ها و کشاورزی های محدود است. پس از آن با پدیده ای به نام «ریگ» بر می خوریم که همان تپه های ماسه های روان است و سمبل کویر است. این پدیده در ایران گاه تا فاصله بسیار کمی از مناطق سکونتی ادامه پیدا می کند. نمونه ی جالب این نزدیکی روستای «مصر» در منطقه ی خور و بیابانک است و پس از آن به سرزمین های پست تری به نام شوره زار در امتداد رودهای شور می رسیم که هنوز هم بسیاری از مردم کویر به این مناطق «دریا» می گویند. در زمان صفویه از میان یکی از همین سرزمین های غیر قابل عبور به نام شوره زار گرمسار، جاده ی شگفت انگیزی سنگی به نام جاده ی سنگفرش احداث شد.
اما آخرین جایی که به آن می رسیم، آنهایند که اهالی مناطق کویری تنها نام «کویر» را به آنها می دهند. مردم کویر جز در سخت ترین شرایط این نام را به کار نمی برند. کویرها در مدت بسیار کوتاهی از پاییز قابل عبورند و راههای باستانی چون راه عروسان به ترود، نمونه ی تاریخی این عبورها از کویرها است.
«باغ کویر»، پاسخی هوشمندانه به خاک تفته ی کویر و آفتاب سوزان بالای سر است. در واقع آنچه در باغ کویر، نه فضایی همسو با محیط بیرون بلکه در تقابل با آن است. باغ کویر، تجربه ای عینی از یک « نقطه ی تغییر » است. محدودیت آب سبب شده است که انسان کویر به جای افزایش وسعت باغ، از تکنیک های هوشمندانه ای چون ایجاد وسعت مجازی، امتداد یک محور اصلی، پیوستگی فضایی داخل و خارج کوشک و حس آمیزی، برای فایق آمدن بر محدودیت ها بهره گیرد.
کویر صحنه مبارزه، مقاومت و گاه سازش مداوم است. زندگی و مداومت نوسان خطی مبارزه و سازگاری با طبیعت در کویر، معانی را تداعی میکند که نوعی نگرش عمیق و رشد یافته با حس درد به هستی را طی سالها با خود شکل داده است.
در این نوشتار سعی شده است، بر نمونه هایی از مصادیق کمی و تعابیر فضایی عناصر منظر تأکید شود، که در خلق تجربه های حسی و ذهنیت ما از کویر به عنوان یک مسافر نقش داشته اند.
حداکثر و حداقل بودن کیفیتها
در کویر بیشتر صفات جاری محیط در پایین ترین حد و بالاترین حد ممکن بروز می کنند. بر خلاف مناطق شمالی کشور، کیفیت های میانه به ندرت دیده می شود. یکی از نمود های عینی این مسئله همان تپه های ماسه روان « تل ماسه» ها هستند که به دلیل ترکیدن سنگها در نوسان مداوم حداکثر و حداقل دما رخ می دهد. همین شرایط افراطی اقلیمی، سبب نوعی هویت شاخص برای «زندگی کویر» شده است، آنچنان که انسان کویری در عین مبارزه مدام با طبیعت، هر نامی بر مصنوع خویش را از عنصری در طبیعت گرفته است.
 
 
 
 
مقاومت و سختی و مبارزه با شرایط اقلیمی
خانه های مردمان هنوز مانند بهشت است؛ حوضی در میان و سپس چهار باغ و سپس اتاق ها و تالارها. مانند قالی ها؛ همه با هفت کناره و هفت باغ پر از گل و بر درختان و بوته ها همه پرنده های بهشتی و در میان قالی حوضی زلال.
“چهار فصل” در کویر،خانه هایی با حیاطی کوچک در مرکز و چهار ایوان در اطراف آن و گسترش بنا در اطراف آن
در خانه های مسکونی چهار فصل که دارای حیاط مرکزی هستند، معمولاً بادگیر را در قسمت تابستان نشین ساختمان احداث می کنند و این بادگیر به اطاق اصلی یا تالار و سرداب یا زیرزمین ساختمان مرتبط می باشد. نمونه بارز آن را می توان در خانه های بشرویه ملاحظه نمود. در این قسمت از ساختمان علاوه بر بادگیر، هواکش های تعبیه شده بر روی گنبد تالار نیز به تهویه محیط داخل کمک می کند. در این ساختمان عملکرد خنک سازی بادگیر فقط به صورت جابجایی هوا صورت می گیرد. البته در مورد سرداب، چون بدنه کانال بادگیر در زیرزمین قرار دارد و لذا قدری مرطوب می باشد، در نتیجه برودت تبخیری نیز به مقدار مختصری در خنک نمودن فضای سرداب تاثیر می گذارد.
بادگیرها، آب انبارها، یخچال ها، کاریزها و گنگ دژها نمونه های برجسته ای از هنر و فرهنگ این سرزمین در دل کویر هستند.
شهرها و روستاهای کویری ایران، شاهکارهای بناهای خشتی و گلی در جهان هستند که هنوز چونان غولی زیبا بر پای ایستاده اند.
استفاده از بادگیر از سنوات بسیار قدیم در ایران متداول بوده است. بادگیر ها با اشکال مختلف در شهر های مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده اند.
باید توجه داشت که در مناطق گرم و خشک مرکزی ایران، به دلیل خشکی هوا، آب سریعتر تبخیر می شود و علاوه بر ایجاد برودت در محیط، باعث افزایش رطوبت نسبی هوا نیز می گردد. در نتیجه هم گرما و هم خشکی بیش از حد هوا را کاهش می دهد و محیطی مطبوع برای ساکنین ساختمان ایجاد می نماید.
اغلب گیاهان بیابانی در برابر خشکی و نمک بردبار هستند. بیشتر این گیاهان آب را در ریشه ها، برگ ها و ساقه های خود ذخیره می کنند. دیگر گیاهان بیابانی ریشه های درازی دارند که آب سفره های زیرزمینی را نفوذ می دهند، خاک را محکم می سازند و باعث کنترل فرسایش می شوند. ساقه ها و برگ های برخی گیاهان سرعت بادهای سطحی را که ماسه ها را با خود حمل می کنند، پایین آورده و زمین را از فرسایش حفظ می کنند.
فقدان یا کمبود شدید بارندگی و منابع آبی در مناطق خشک و نیمه خشک و اقلیم زیستی خاص این نواحی ، سازگاری های ویژه ای در گیاهان و جانوران بومی مناطق فوق به وجود آورده است تا امکان ادامه حیات در شرایط تنش رطوبتی یا کیفیت نامناسب آب و خاک داشته باشند. گیاهان این مناطق دارای خصوصیات فیزیولوژیکی و مرفولوژیکی خاصی هستند که باعث می شود از حداقل ذخیره رطوبتی در خاک و هوا استفاده کنند و اندوخته رطوبتی گیاه نیز کمتر از حد معمول تلف شود. عمیق ترین سیستم ریشه ای برای جذب آب از اعماق پایین تر خاک، خاردار شدن ساقه ها و کوچک شدن سطح برگها برای کاهش میزان تبخیر، وجود پوششی مومی و چرب در سطح برگها،‌ افزایش اندامهای ذخیره کننده رطوبت و … نمونه ای از این تغییرات مرفولوژیکی است. از نظر ساختار درونی و فیزیولوژیکی نیز در گیاهان هورمونهای تنظیم کننده خاص با توجه به خشکی اقلیم منطقه و کمبود رطوبت ترشح می شود و فرآیند تعرق گیاه از ساز و کار ویژه ای تبعیت می کند.
 
 
 
منظر مردمی کویر
دکتر علی شریعتی ، مردی از اهالی کویر
در کویر به مرز عالم دیگر نزدیکیم
– آن چه در کویر می‌روید، گز و تاق است. این درختان بی‌باک صبور و قهرمان که علی‌رغم کویر، بی‌نیاز از آب و خاک و بی‌چشم داشت نوازشی و ستایشی، از سینه خشک و سوخته کویر به آتش سر می‌کشند و می‌ایستند و می‌مانند؛ هر یک رب النوعی! بی‌هراس، مغرور، تنها و غریب. گویی سفیران عالم دیگرند که در کویر ظاهر می‌شوند این درختان شجاعی که در جهنم می‌رویند. اما اینان برگ و باری ندارند، گلی نمی‌افشاند، ثمری نمی‌توانند داد، …
 
– بید را در لبه استخری، کناره جوی آب قناتی، در کویر می‌توان با زحمت نگاهداشت. سایه‌اش سرد و زندگی بخش است. درخت عزیزی است اما همواره بر خود می‌لرزد. در شهرها و آبادی ها نیز بیمناک است، که هول کویر در مغز استخوانش خانه کرده است.
– اما آن چه در کویر زیبا می‌روید، خیال است! این تنها درختی است که در کویر خوب زندگی می‌کند، می‌بالد و گل می‌افشاند و گلهای خیال! گلهایی همچون قاصدک، آبی و سبز و کبود و عسلی … این تنها پرنده نامرئی که آزاد و رها همه جا در کویر جولان دارد، سایه پروازش تنها سایه‌ای است که بر کویر می‌افتد و صدای سایش بالهایش تنها سخنی است که سکوت ابدی کویر را نشان می‌دهد و آن را ساکت‌ تر می‌نماید. آری، این سکوت مرموز و هراس آمیز کویر است که در سایش بالهای این پرنده شاعر، سخن می‌گوید.
– کویر انتهای زمین است؛ پایان سرزمین حیات است. در کویر گویی به مرز عالم دیگر نزدیکم و از آنست که ماوراء الطبیعه را ـ که همواره فلسفه از آن سخن می‌گوید و مذهب بدان می‌خواند ـ در کویر به چشم می‌توان دید، می‌توان احساس کرد و از آن است که پیامبران همه از اینجا برخاسته‌اند و به سوی شهرها و آبادیها آمده‌اند. «در کویر خدا حضور دارد!»
– در کویر بیرون از دیوار خانه، پشت حصار ده، دیگر هیچ نیست. صحرای بیکرانه عدم است. خوابگاه مرگ و جولانگاه هول، راه، تنها به سوی آسمان باز است. آسمان! کشور سبز آرزوها، چشمه مواج و زلال نوازشها، امیدها و … انتظار! انتظار!…
– شب کویر، این موجود زیبا و آسمانی که مردم شهر نمی‌شناسند. آنچه می‌شناسند شب دیگری است، شبی است که از بامداد آغاز می‌شود. شب کویر به وصف نمی‌آید. آرامش شب که بی‌درنگ با غروب فرا می‌رسد ـ آرامشی که در شهر از نیمه شب، درهم ریخته و شکسته می‌آید و پریشان و ناپایدار ـ روز زشت و بی‌رحم و گدازان و خفه کویر می‌میرد و نسیم سرد و دل‌انگیز غروب، آغاز شب را خبر می‌دهد.
– … آسمان کویر! این نخلستان خاموش و پر مهتابی که هرگاه مشت خونین و بی‌تاب قلبم را در زیر باران های غیبی سکوتش می‌گیرم و نگاههای اسیرم را همچون پروانه‌های شوق در این مزرع سبز آن دوست شاعرم رها می‌کنم، ناله‌های گریه‌آلود آن روح دردمند و تنها را می‌شنوم…
 
امنیت
سکونت در کویر با پیشرفت تمدن، تکنیک های سکونت و اختراع قنات، بر اساس گزینش و نه اجبار صورت گرفت. مزیت های زندگی در حاشیه ی کویرها راحتی برقراری ارتباط، افزایش امنیت شهرهای داخل دیواره کوه ها و وجود خاک غنی از املاح و … بود که به تغییر ثقل مراکز مدنیت از جلگه ها به مناطق حاشیه ی کویرها انجامید.
بیشتر شهر های کویر در گذشته نقش دفاعی و امنیتی داشته اند و شکل گیری آنها به دلیل قابلیت های طبیعی منطقه برای ایجاد شهر نبوده است. تأثیر این نقش دفاعی و افزایش امنیت را در شکل گیری کوچه های پر پیچ و خم و باریک این شهرها که تنها در هنگام رسیدن به آب گشایش می یابند و ایجاد باغ قلعه هایی با دیوارهای محصور بلند برای امنیت دفاعی و اقلیمی، چون باغ مود بیرجند می توان مشاهده کرد.
سکوت و آرامش
تک رنگ بودن عناصر منظر کویر، مصداقی عینی از سکوت کویر است. در کویر رنگارنگی زیاد نداریم. همه چیز در سه رنگمایه ی خاکی، سبز و آبی دیده می شود. چشم انداز دور و نزدیک خاک است و تنها در یک نقطه ی عطف (که می تواند لکه ی آبی باشد و یا یک گنبد) و یا در یک لبه ی سبز یکنواختی منظر شکسته می شود. طیف رنگی هر رنگمایه نیز محدود است. برای مثال رنگ سبز کویر، بر خلاف شهرهای شمالی کشور تونالیته ی متنوعی ندارد و تک رنگ است.
مصداق دیگر این سکوت و آرامش، ساختار روشن و ساده ی شهر کویر است که در آن نوعی نظم فضایی ناشی از نیازهای بیولوژیک انسانی، مانع از اغتشاش عینیت و ذهنیت منظر شده است. کمی آب و ارزشمند بودن آن، همه چیز را مستقیم و غیر مستقیم حول نیاز به آن شکل داده است. مکان یابی شهر، نظم شبکه ی معابر، توالی حیاط خانه ها در امتداد مسیر قناتها و حتی توالی اقلیم های کویری متأثر از حضور آب است. خورشید و باد نیز به عنوان تعیین کننده ی اصلی محل استقرار زیر فضاهای این مجموعه و شکل و تعداد بازشوها و عمق فضاها این انتظام فضایی را تشدید می کنند.
 
 
 
قناعت و بسنده کردن به حداقل امکانات
تقدس آب مربوط به زمانی بود که مهمترین سکونتگاه های ایران در کنار رودهای بزرک شکل گرفت. این مفهوم در کویر با قناعت و بسندگی آمیخته شد.
انسان و جانداران دیگر به آب زنده اند و جایی که در آن آب کم باشد یا اصلاً نباشد برای انسان خطرناک است. ولی نیاکان ما به مرور آموختند چگونه به سلامت از کویر بگذرند و در حاشیه های آن زندگی کنند. مگر امکان داشت که چنین پهنه وسیعی را نادیده گرفت و از آن پرهیز کرد. فرهنگ کنار آمدن با شرایط کویری در حقیقت فرهنگی کهن سال است و به قدری متفاوت از فرهنگ مصرفی امروز که ارزش کشف کردن دارد و به همین سبب است که ما و دیگر جویندگان را به سوی خود می خواند.
گرمای شدید روز، خنکای شب، خشکی زمین، کمی آب، وزش تندبادهای مداوم، توفان شن و ریگ روان، اینها مهم ترین عواملی است که مسافران صحرا و ساکنان آبادی های پراکنده کویر با آن روبرو هستند. امکانات امروز را فراموش کنید؛ سفر با وسایط نقلیه مجهز به موتورهای قوی و تهویه مطبوع و ذخیره مکفی آب و بنزین و راندن روی جاده های آسفالته نوساز. سعی کنید به یاد بیاورید تا یک قرن پیش کاروانیان چگونه از کویر عبور می کرده اند. راه اصفهان به ری درست از وسط کویر می گذشته است. مردم یزد از راه کویر به زیارت امام رضا (ع) در مشهد می رفته اند. بیشتر جاده ابریشم از میان کویرها و صحراهای بی پایان می گذشته است.
اولین درس طبیعت به انسان کویر نشین «قناعت» است، واژه ای که امروز دارد فراموش می شود. اگر آب کم است یاد می گیریم با همان آب کم بسازیم و به کودکانمان می آموزیم در مصرف آن زیاده روی نکنند. در امتداد راه آب انبار می سازیم، به شکلی که هر قطره بارانی که از آسمان ببارد، ماه ها درآن بماند. گنبد آب ا نبار را بلند می گیریم تا از دور پیدا باشد و مسافران را راهنمایی کند و هر کجا امکانش بود منارهای بلند آجری، به ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ ذرع برپا می کنیم و برفراز آن شب ها چراغی می گذاریم یا آتش می افروزیم تا کاروان از چند فرسنگی نور راهنما را ببیند و دلگرم شود. اگر روز هوا بیش از حد گرم بود، در کاروانسرای منزلگاه استراحت می کنیم و شب ها راه می پیماییم. یاد می گیریم به آسمان پرستاره کویر چشم بدوزیم و به مدد جهت یابی با ستارگان پیش برانیم.
هر جا بتوانیم چاه می زنیم و قنات حفر می کنیم تا به آب دسترسی پیدا کنیم. دیوارهای خانه مان را از خشت و گل می سازیم و سقف های آن را با طاق می پوشاینم تا هوای گرم بالا برود و از سوراخی در سقف خارج شود. قانون های تهویه طبیعی را آموخته ایم و رعایت می کنیم.
بر بام ها، برج های بادگیر داریم و تنها نسیم های خنک صبحگاهی را به درون می آوریم. زیر خانه ها سرداب می سازیم و در نیمه روز به آن پناه می بریم. حتی اصل خنک ساختن هوا را به کمک تبخیر آب آموخته ایم. نه تنها کوزه ها و خمره های مان به لطف بیرون تراویدن آب خنک می شوند، در «خیشخانه» های مان آبی که بر دیواره های حصیری آن می پاشیم هوای درون آن را خنک و مطبوع می کند و اگر در باغچه هایمان گل و سبزه به اندازه کافی نداریم روی گچ بری ها و کاشی کاری سقف و دیوارها تا دل مان بخواهد نقش گل و بوته می اندازیم.
مناطق کویری به دلیل وجود خاک شور دارای پوشش گیاهی منحصر بفردی می باشند. گیاهانی که در این مناطق رشد می کنند، گیاهانی شور پسند هستند که علاوه بر جلوگیری از فرسایش و حفظ خاک نمادی از استقامت در گرمای کویر هستند.
 
پارادوکس فضایی
شهر کویر در عین جسامت و سنگینی معماری به عنوان ضرورتی اقلیمی حس سبکی و تعلیق را در خود دارد. ترکیبی از سطح و حجم و استفاده از انحناهای متوالی در فرم که شدت پرتو فکنی را نسبت به سطوح صاف را کاهش میدهد و در معرض نسیم بیشتری قرار می گیرد، نوعی هنر «زمین سار» را شکل می دهد که چشم را در یک افق گسترده حرکت می دهد و جز در مکان اتفاقات خاص عینی و ذهنی چون یک گنبد و یا یک توده ی سبز در کنار آب متوقف نمی کند.
غنی بودن زبان معماری و معماری منظر کویر
منظر شهر کویری نوعی نظم فضایی ناشی از نیازهای زیستی دارد. الگو هایی چون پلان مربع، حیاط مرکزی و زیر الگوهایی چون پنج دری و سه دری و هشتی و چلیپا و … که قبل از ورود به کویر هم وجود داشتند، با الزامات و امکانات کویر هماهنگ شدند و گونه های جدیدی را چون گودال باغچه برای استفاده از آب قنات عمیق شکل دادند. انسان در کویر برای خلق هر پدیده ی مصنوع باید بر طبیعت متمرکز شود، مواهب آن را دریابد و هر حرکتی را بر آن منطبق کند و این خود نوآوری هایی را به دور از قواعد ثابت سبکی فراهم می آورد.


کلمات کلیدی مرتبط:
قناعت در معماری , ,معماری در کویر ,ما با سه کاسه ی بزرگ کویری در فلات ایران رو به روییم که دورادور آن را ارتفاعات احاطه کرده اند و البته کوههای پراکنده، با شیبهای ملایم کوهپایه ای حاوی سفره های آب زیرزمینی مناسب برای حفر قنات، نیز همچون جزیره از داخل آن سربرآورده اند. ,در امتداد این دشتها، سیلاب های,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

پاورپوینت بررسی مفاهیم نهفته در برج آزادی

پاورپوینت بررسی مفاهیم نهفته در برج آزادی


تاریخ ایجاد 31/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 22 اسلاید   قیمت: 7000 تومان     تعدادمشاهده  13


مفاهیم نهفته در برج آزادی:
 
معماری همواره در همه حال فرهنگساز بوده و همواره بعنوان نمادی برای تمدن ها بحساب می آمده است و این امر تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است،برج آزادی که توسط حسین امانت در سال1345  طراحی شده است از جمله این آثار به حساب می آید و به نمادی برای شهر تهران و یا حتی کشور ایران مبدل گشته است.
 
با ذکر این مقدمه کوتاه درباره این بنا این سوال در ذهن ایجاد می شود که چرا بنایی مانند برج آزادی در میان سایر بناهای ساخته شده در تهران بعنوان یک نماد شهری و یا فراشهری تبدیل می شود،آیا والایی(عظمت) آن باعث این امر شده یا زیبایی آن، و بسیاری از سوالاتی که شاید پاسخ به آنها مشکل باشد،اما می توان بهترین پاسخ به سوالات مطرح شده را در مفهومی بودن بنا ذکر کرد،اینکه این بنای شاهکار در بطن خود پر است از مفاهیمی که بیانگر شکوه و اصالت معماری ایرانی از دوران هخامنشیان تا دوران معماری اسلامی است،بنای مذکور  سیر معماری ایرانی را در کالبد مرمرین خود به زیبایی گنجانده است.
 
اما اگر بخواهیم در مورد مفاهیم موجود در این بنا بگوییم بایستی به این نکته اشاره کرد که این بنا از دوره ها و سبک های مختلف معماری ملهِم شده است و سعی و تلاش معمار در آن بوده که معماری ایرانی را در یک نگاه به بیننده معرفی کند بطوری که شکل راهها و محوطه سازی آن که بصورت لانه زنبوری ساخته شده یادآور طرح داخلی مسجد شیخ لطف اله میباشد، نوع چیدمان درخت ها و حوض ها و همچنین شیوه محوطه سازی آن از باغهای ایرانی اقتباس شده، سطح میدان توسط گذرگاهی زیرزمینی که در ضلع شرقی برج پیش بینی شده است به معابر اطراف راه می یابد که این فضا با الهام از معماری سنتی و با توجه به شکستگی های دیواره و سقف ، هندسه و طاق بازارهای ایرانی را تداعی می نماید، نمای ضلع شرقی و غربی طاق بزرگی است با الهام از طاق کسری و منحنی قوس طاق های ساسانی که معماری ایران باستان را تداعی می کند ، بر فراز قوس ساسانی ، قوس شکسته محراب گونه ای که سطح آن با طرح « پر طاووسی و کاشی کاری معرق » شکل گرفته تعبیه شده که  یاد آور معماری دوران اسلامی نیز میباشد.، پیشانی بنا معرف برج های قدیم ایران با سر برجی های دوران سلجوقی و غزنوی و برج و باروهای بناهای ایرانی است و در چهار سوی نمای برج شیارهای آبی معرق که به طرز عمودی قرار گرفته که بطور اغراق آمیزی کشیدگی قامت و زیبایی آن را دو چندان نموده است و بیانگر اوجگیری، سعود و تعالی است.
 
 معمار این بنا همچنین رسمی بندیهای زیبایی را در راس قوس خلق کرده است که از معماری سنتی ایران اقتباس کرده است و در آخر اینکه ما می توانیم ردپای هندسه را بوضوح دراین بنای بیادماندنی بیابیم،بنای مذکور پر است از این چنین مفاهیم عمیقی که یادآور عظمت از دست رفته معماری ایرانی است.


کلمات کلیدی مرتبط:
مفاهیم نهفته در برج آزادی: , ,معماری همواره در همه حال فرهنگساز بوده و همواره بعنوان نمادی برای تمدن ها بحساب می آمده است و این امر تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است،برج آزادی که توسط حسین امانت در سال1345 طراحی شده است از جمله این آثار به حساب می آید و به نمادی برای شهر تهران و یا حتی کشور ایران,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

پاورپوینت بررسی بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران

پاورپوینت بررسی بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران


تاریخ ایجاد 31/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 28 اسلاید   قیمت: 8000 تومان     تعدادمشاهده  13


بخشی از مطلب
ریشه آغاز تحولات معماری معاصر ایران را باید از دوران صفوی جست وجو کرد. از یک سو جنگ ها و کشاکش های متعدد با حکومت عثمانی و برخی از حکومت های اروپایی مانند پرتغال و انگلیس و از سوی دیگر آمد و شد هیات های نمایندگی و گروه های سیاسی اروپایی به ایران و در مواردی بازرگانان اروپایی و روسی موجب آشنایی بیش از پیش ایرانیان با برخی از دستاوردهای فنی و بعضی از ویژگی های فرهنگی و هنری اروپاییان شد. در زمینه های هنری می توان به طراحان یا نقاشانی که همراه با برخی از هیات های سیاسی به ایران آمدند، اشاره کرد. آشنایی هنرمندان ایرانی با آنان موجب شد معدودی از هنرمندان از شیوه طراحی و نقاشی آنان اقتباس کنند.
تاثیر نقاشان و طراحان اروپایی به همین جا ختم نشد، بلکه به تدریج برخی از حرمت ها و چارچوب های مربوط به صورتگری مورد بی توجهی قرار گرفت؛ نقاشی های دیواری کاخ چهلستون، حاکی از این است که پادشاهان صفوی بعضی از حرمت های مربوط به نگارگری را که در دوره های پیشین رعایت می شد، در نظر نمی گرفتند. از اواخر این دوره به تدریج افزون بر نگارگری، برخی دیگر از هنرهای تصویری و تجسمی مانند کاشیکاری و گچبری نیز از شیوه های هنری اروپا اثر پذیرفتند و فرنگی سازی به یکی از روش های معمول در برخی از هنرها تبدیل شد.
در دوره قاجار، تحولات اجتماعی متعددی در جامعه ایرانی صورت گرفت که زمینه های تضعیف هنرهای بومی و گسترش هنرها و اندیشه های غربی را بیش از پیش فراهم آورد. نخست آن که گروه اجتماعی جدیدی که قدرت را به دست آورده بود، یعنی ایل قاجار، در ابتدای روند شهری شدن و گسترش حوزه نفوذ تمدنی و فرهنگی خود، به نهادهای اجتماعی، مدنی و هنری پیشین چندان توجهی نکرد. زیرا در آغاز از مقبولیت چندانی برخوردار نبود. این موضوع در از هم گسیختگی نهادها و روابط صنفی و هنری بی تاثیر نبود و در نتیجه در این دوره رد برخی از تخصص های هنری و صنفی از جمله معماری، زمینه های بروز ضعف در حوزه های نظری و عملی را فراهم کرد و امکان نو آوری در بسیاری از زمینه ها مقدور نشد، هر چند که تلاش های بعضی از معماران ایرانی در نمونه هایی از آثار خلق شده به ویژه در مورد ابداع ترکیب های حجمی تازه نسبت به گذشته را نمی توان نادیده گرفت. به همین ترتیب ضعف برخی از آنان در طراحی بناهای آئینی و تقلید از ویژگی های مساجد هند در طراحی مساجد جامع ایرانی قابل تامل است.
آگاهی از عقب ماندگی در زمینه های فنی و اجتماعی نسبت به غرب و احساس حقارت پدید آمده در دوره قاجار، منجر به بروز نوعی سرخوردگی اجتماعی و تلاش در تقلید از غرب برای خروج از عقب ماندگی شد. عده ای چاره را در نوعی تقلید همه جانبه از فرهنگ غرب و مظاهر آن دانستند. این گرایش همراه با تنوع و تفاخر طلبی اعیان، رجال و درباریان، ابتدا موجب بروز تمایل به استفاده از برخی عناصر معماری غرب مانند انواع سنتورهای تزئینی، سرستون ها و پلکان ها و در مراحل بعد از استفاده از بعضی ترکیب های حجمی و طرح های معماری شد، به گونه ای که در مواردی، بناهایی به طور کامل به تقلید از بنایی مشابه در اروپا طراحی و ساخته می شد. عمارت شمس العماره و قصر فیروزه از اینگونه بناها به شمار میآیند.
در آغاز دهه نخست قرن بیستم شرایط پیچیده و حساسی پدید آمده بود. از یک سو تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته برای اصلاحات اجتماعی و سیاسی، به نتایج مطلوب نرسیده بود و از سوی دیگر برخی حکومت های خارجی و به ویژه اروپایی مصمم بودند که بیش از پیش در امور داخلی کشور دخالت کنند . مداخله آنان تا محدوده شکل دهی به حکومت پیش رفت. تحولاتی که در زمینه های اداری و سیاسی صورت گرفت، منجر به پدید آمدن نهادهای جدیدی در عرصه های آموزشی، اداری، اجتماعی و فرهنگی شد، نهادهایی که اغلب، هم از لحاظ ساختار سازمانی و هم از جنبه فضای معماری جدید بودند. در نتیجه نه تنها دگرگونی ها و تحولات مهم و قابل توجهی در عرصه های اجتماعی پدید آمد، بلکه تغییرات وسیعی در عرصه های معماری و فضاهای شهری نیز حاصل شد.
غرب گرایی که از دوران قاجار در بسیاری از عرصه های اجتماعی و هنری بروز کرده بود، بیش از پیش توسعه یافت. کاربرد تکنولوژی های جدید و استفاده از برخی مظاهر آن نیز نقش مهمی در تحولات معماری و شهرسازی کشور داشت. استفاده از اتومبیل و توسعه نسبتا برنامه ریزی شده یا به عبارت دیگر نقشه ریزی شده شهر و تغییر در شکل زمین های در نظر گرفته شده برای توسعه شهر و چگونگی تقسیم قطعه ها به گونه ای که غالبا هر قطعه از یک جبهه در کنار خیابانی اصلی یا فرعی قرار گیرد، از عوامل دگرگونی فضاهای معماری و شهری به شمار می آیند.


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,ریشه آغاز تحولات معماری معاصر ایران را باید از دوران صفوی جست وجو کرد. از یک سو جنگ ها و کشاکش های متعدد با حکومت عثمانی و برخی از حکومت های اروپایی مانند پرتغال و انگلیس و از سوی دیگر آمد و شد هیات های نمایندگی و گروه های سیاسی اروپایی به ایران و در مواردی بازرگانان اروپایی و روسی موج,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخچه پاسارگاد
پاورپوینت معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب
پاورپوینت معماری هخامنشیان
دانلود مقاله معماری ایران
پاورپوینت بررسی هندسه حاکم بر باغ سازی ایرانی
پاورپوینت روند شکل گیری تفکر مدرن(نوگرایی) در معماری ایران
پاورپوینت بررسی تزئینات وابسته به معماری ایران - مقرنس در معماری ایران
پاورپوینت بررسی عوامل موثر بر انحطاط معماری ایران
پاورپوینت بررسی تداوم تقلید از معماری غرب
دانلود پاورپوینت بررسی معماری و فرهنگ
پاورپوینت چغازنبیل؛ یادگار عیلامی‌ها
دانلود پاورپوینت کاربرد صنایع دستی در معماری
دانلود پاورپوینت معماری ایرانی؛ معماری درون‌گرا
دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی تالار صد ستون تخت جمشید (کاخ صد ستون) بهمراه نقشه
دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان
دانلود پاورپوینت پیدایش فرم در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت آبنما در طراحی پارک و باغهای ایرانی
دانلود پاورپوینت تاثیر تکنولوژی در معماری ایران
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشان

پاورپوینت بررسی عوامل موثر بر انحطاط معماری ایران

پاورپوینت بررسی عوامل موثر بر انحطاط معماری ایران


تاریخ ایجاد 31/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 28 اسلاید   قیمت: 9900 تومان     تعدادمشاهده  10


بخشی از مطلب
اگر ما سیر تحولات معماری ایران را مورد بررسی قرار دهیم به وضوح خواهیم دید که معماری ایران همواره ارائه دهنده یک نوع فرهنگ معماری خاص به جهان معماری بوده است،که این امر همواره با فرازو نشیب های فراوانی همراه بوده است. در طول تاریخ، معماری ایران هیچ گاه شکوه و اصالت خود را از دست نداد تا اینکه با روی کار آمدن سلسله قاجارها کم کم این امر روز به روز کمرنگتر شد،در این دوران معماری ایران بزرگترین خسارت تاریخ معماری را متحمل شد و آن التقاطگری بود که مانند خوره ای بر جان معماری ایران افتاد و ریشه های تنومند آنرا خشکاند.در این دوران معماری نیز مانند سایر عرصه ها از نابسامانی ها در امان نماند و دچار بی نظمی و هرج و مرج شد،دیگر هدفی برای به تعالی رساندن معماری وجود نداشت.
 
پادشاهان و امرای حکومتی با سفر به ممالک غربی شیفته و دلباخته معماری تجملی آن دیار گشته و بصورت کورکورانه و غلط دست به تقلید از معماری آنان زدند و معماران را بر آن داشتند تا عناصر معماری آن دیار را بازسازی نمایند،بطوریکه ما برای اولین بار شاهد بروز عناصر معماری غرب از جمله:استفاده از قوس های نیم دایره،کلاه فرنگی،حوض دایره شکل،تزئینات غربی،تبدیل سه دری به دو دری و… بوده ایم.
 
 مرحوم پیرنیا در کتاب خود با نام ((سبک شناسی معماری ایران))تقلید خوب را بهتر از ابداع بد می داند اما چیزی که در این دوره ما شاهد آن هستیم این است که تمامی این اقدامات بر اساس شناخت دقیق صورت نگرفته بطوریکه ما می توانیم سنگ بنای بی هویتی و انحطاط معماری ایران را در دوران قاجار جستجو کنیم.البته در این دورره بناهای برجسته ای از جمله تیمجه امین الدوله و چند اثر زیبای دیگر خلق شده است اما این آثار را می توانیم به آخرین رمق های معماری ایرانی تشبیه کنیم.پس از دوران قاجار در دوره پهلوی اول و دوم اقداماتی برای هویت بخشی به معماری ایران صورت گرفت که این امر نیز در اوایل راه نافرجام ماند،نافرجامی ای که تا به امروز ادامه دارد و ما همچنان شاهد این بی هویتی در عرصه معماری این مرزو بوم هستیم.در ادامه اجمالا مهمترین عوامل انحطاط معماری ایران بیان شده است.
 
- تقلید کورکورانه از معماری سایرملل
 
- عدم شناخت و معرفت کافی نسبت به معماری گذشته
 
-ناتوانی در تربیت معمارانی با درک عمیق
 
- نبود یک هدف مشخص در عرصه معماری
 
- خود باختگی و غرب زدگی
 
-کمرنگ شدن مبحث مطالعات معماری در حوزه نظری معماری
 
-ورود تجمل گرایی به عرصه معماری
 
-کمرنگ شدن نقش مفاهیم در معماری
 
-بوجود آمدن اوضاع نابسامان اجتماعی ، اقتصادی و...


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,اگر ما سیر تحولات معماری ایران را مورد بررسی قرار دهیم به وضوح خواهیم دید که معماری ایران همواره ارائه دهنده یک نوع فرهنگ معماری خاص به جهان معماری بوده است،که این امر همواره با فرازو نشیب های فراوانی همراه بوده است. در طول تاریخ، معماری ایران هیچ گاه شکوه و اصالت خود را از دست نداد تا,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخچه پاسارگاد
پاورپوینت معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب
پاورپوینت معماری هخامنشیان
دانلود مقاله معماری ایران
پاورپوینت بررسی هندسه حاکم بر باغ سازی ایرانی
پاورپوینت روند شکل گیری تفکر مدرن(نوگرایی) در معماری ایران
پاورپوینت بررسی تزئینات وابسته به معماری ایران - مقرنس در معماری ایران
پاورپوینت بررسی بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران
پاورپوینت بررسی تداوم تقلید از معماری غرب
دانلود پاورپوینت بررسی معماری و فرهنگ
پاورپوینت چغازنبیل؛ یادگار عیلامی‌ها
دانلود پاورپوینت کاربرد صنایع دستی در معماری
دانلود پاورپوینت معماری ایرانی؛ معماری درون‌گرا
دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی تالار صد ستون تخت جمشید (کاخ صد ستون) بهمراه نقشه
دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان
دانلود پاورپوینت پیدایش فرم در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت آبنما در طراحی پارک و باغهای ایرانی
دانلود پاورپوینت تاثیر تکنولوژی در معماری ایران
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشان

پاورپوینت بررسی تداوم تقلید از معماری غرب

پاورپوینت بررسی تداوم تقلید از معماری غرب


تاریخ ایجاد 31/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 8000 تومان     تعدادمشاهده  9


بخشی از مطلب
ایران بیش از پنج هزار سال معماری دارد و این معماری بومی به سبک ها و شیوه های مختلف تا زمان قاجار به طور خالص ادامه داشته است. از زمان قاجار تا پایان پهلوی، معماری ناب اسلامی ایرانی، رو به زوال و التقاط نهاد و به معماری غربی آلوده شد. اما با کمال تاسف پس از انقلاب اسلامی، برای همیشه معماری اسلامی ایرانی رخت بربست و این بار نه التقاطی بلکه به طور خالص غربی شد! و این مولودِ شومِ همان التقاطی است که نطفه آن، در دوران پهلوی نهاده شد و کلاهی بود که پهلوی برسر ما نهاد. 
 
سخن از اقتصاد، سیاست، نظام سازی، فقه حکومتی، رسانه اسلامی و دیگر شئون حکومتی نیست که عدم تولید آن، و لزوم جنبش نرم افزاری برای احصای آن را حکم کنیم؛ بلکه معماری، هنری است اسلامی ایرانی که شیوه ی ایرانیِ بومی و اصیل آن به اعلا مرتبه وجود دارد، تا آنجا که سیاحان را از اقصا نقاط به تماشای خود می کشاند؛ اما افسوس که ما، به سیاق از خودبیگانگان، چشم به غرب دوخته ایم و خود داشته را ز بیگانه تمنا می کنیم و آمال خود را بر سبیل لیبرالمعماری می جوییم.
 
 
آهن‌پاره‌هایی به ارتفاع بیش از 4 برابر قد انسان که در حاشیه میدان امام حسین (ع) کشیده شده‌اند
 
چشم آن داشتیم که میدان امام حسین (ع) و خیابان انقلاب و میدان آزادی، که محوری فرهنگی است و دنیا بدیلی بر آن ندارد و شاهد حوادث و وقایع بسیار بوده است؛ پژواک معماری اسلامی ایرانی را پرطنین کند و آنچنان معماری شود که چشم همه ی دنیا بر سراپرده آن خیره شود و معماری نابی که سر در چشمه ی انقلاب اسلامی دارد بر تارک آن نشانده شود؛ اما دریغ که روزهایی را برخود می بیند که مساجدی با معماری موهن، همچون مسجد حضرت ولیعصر (عج) و مسجد امام رضا (ع)  (که پیش از این به آنان پرداختیم) و بناهای مدرن و پست مدرن دیگر، قارچ گونه در گوشه و کنار آن می رویند. حالا وقاحت غربزدگی در عرصه معماری، به میدان امام حسین (ع) رسیده است و آنچه که رهبرمان آن را معماری وحشی  می نامد، به تمامی تبلور یافته است.
 
بدون شک مشتی آهن پاره ی زنگار زده، که مولود معماریِ شهریِ پست مدرن است؛ در میدانی مزین به نام حضرت حسین (ع) و در پایتخت یگانه سرزمین شیعه، نماد استیلای فرهنگ غرب بر پایتخت کشوری است که رهبر فرزانه اش آن را قبة الاسلام نامیده است.  
 
طرح اجرا شده ساماندهی میدان امام حسین(ع)، با مناره‌هایی مدرن که در مقابل مناره‌های مسجد، قد کشیده‌اند
 
 
مناره‌های پولادین و زنگاری اجرا شده طرح ساماندهی میدان امام حسین(ع)، که ارتفاع آنها در مقایسه با عابران، چشمگیر است 
 
طرحی که شاهد آن هستیم، به سفارش سازمان زیباسازی و همچنین مشاوره افرادی زیادی در قالب مشاوران و متخصصان تهیه شده است که از بردن نام آنها خودداری می کنیم.
 
طرح ساماندهی و بهسازی میدان امام حسین(ع) در محیط نرم افزارهای رایانه
 
طرح ساماندهی و بهسازی میدان امام حسین(ع) – محور 17 شهریور – میدان شهدا
 
کارفرما (سازمان زیباسازی) بنا به گفته خود، ابتدا قصد آن را داشته که با پیاده سازی محور میدان امام حسین(ع) – میدان شهدا؛ شهروندان را از دوزخ آشفتگی و ازدحام، آلودگی هوا، ترافیک و اغتشاشِ محیط، برهاند و به کنجی خلوت برساند.(که البته این امر فی نفسه پدیده مبارکی است)
 
 
 
جداره اجرا شده در  میدان امام حسین(ع)
 
اما حالا این طرح اجرا شده و ستبرای این آهنپاره های زنگار زده و چاک چاک، نه تنها آلام زندگی شهری را تسکین نمی دهد؛ بلکه خشن و وحشی، آرامش از دست رفته انسان را به دست معماری پست مدرنی که با فطرت خاکی انسان سرناسازگاری دارد، محاکات می کند. چه رسد به آنکه آیتی باشد به بلندای تعالی حضرت حسین (ع) و شایسته ی هنر معماری ناب انقلاب اسلامی!
بطور مسلم هنر مدرن تنها درد فقدان حضور خدا در جوامع غربی را تسکین می دهد؛ و اما اکنون در کشور اسلامی ما این معماری ناب اسلامی ایرانی است که در غربت به اسارت همان هنر مدرن درآمده است.
 
 
 
تصویری از میدان امام حسین(ع) که از اسارت معماری ایرانی به دست معماری مدرن حکایت دارد
 
می‌دانم که این شیوه معماری فضاهای شهری، تقلیدی سطحی از بازی تکتونیکِ لیبرال‌معماریِ پاویلیون‌های غربی است که با پترن‌های (pattern) شکننده‌اش، فضاها و لحظات و احساسات متفاوتی را می‌سازد؛ و معماری این میدان ارزش نگاه نقادانه ندارد. اما گریزی از نقد اجمالی آن نیست.
 
پاویلیون طراحی شده توسط تویو ایتو، به نام سرپنتین پاویلیون گالری، در هاید پارک لندن، سال 2002 که به شیوه تکتونیک و با دستکاری در الگوهای اسلامی طراحی شده است؛ که آن را در مقایسه با الگوی طراحی میدان امام حسین(ع) می‌بینید
 
 
 
نقد معماری طرح جدید میدان
منهای الگوی خاص پیاده شده در جداره های مشبک طرح میدان امام حسین (ع)، آنچه که بیش از همه جلب توجه می‌کند، جنس مصالح پولادین آن است. وقتى سابقه استفاده از فلزات را در تزیینات معماری اسلامى-ایرانی پى مى‌گیریم، بیشترین استفاده را از طلا و نقره می‌یابیم. گنبد طلا، ایوان طلا، گلدسته هاى طلا، درب‌هاى طلا و نقره، و ضریح‌هاى نقره‌ى بقاع متبرکه.  
 
حرم حضرت ابوالفضل العباس‌(ع)
 
راز این سابقه عریق استفاده از این منابع فلزى گران و کمیاب، نه تنها در بهاى گرانى است که براى آن بزرگواران قایلیم؛ بلکه انتخاب طلا و نقره، چیزى است که از مبانى نظرى هنرمندان و معماران ما برمى خیزد. چه اینکه معماران ایرانی طلا و نقره را عطیه‌ای بهشتی تلقى کرده و بر اساس روایات اهل بیت، قصرهای بهشتی را ساخته از خشت‌های طلا می‌دانستند.  
 
ایوان ورودی حرم حضرت ابوالفضل العباس‌(ع)
 
نگارگران و معماران ایرانى نیز انتخاب رنگ‌ها را هیچ گاه فارغ از مبانی نظری بکار نگرفته‌اند. آنها رنگ‌ها را نور مجسم و نور را رنگ مجرد می‌دانستند و بر اساس آنکه در مبانى نظرى هنر و معمارى اسلامى، طلا به مفهوم نور جامد است، لذا در جایى که قلب انسان را در کانون انوار قدسى تعریف مى کردند، طلا را به عنصر اصلى تزیینات معمارى  بدل مى نمودند. حالا وقتی طلا نور جامد است، که گویی بازتاب نور طلایی رنگ خورشید حقیقت است و قلب انسان در جهان نور و ظلمت، مثل کُره زمین در معرض تابش آن قرار می گیرد؛ فولاد سیاه و زنگاری جز نشان ظلمت متجسد نیست و قلب انسان در برابر آهن پاره هایی زنگار بسته و سیاه، اگر راه ظلمت را برود انتظار دیگرى نیست!  
مراد ما نیز این نیست که ستبراى این جداره های پولادین باید از طلا می بود! اما یکی از ارکان توحش این معماری، فولاد زنگاری آن است؛ و حالا اگر از مصالح بومی و بوم آورد مانند مصالح معمارى بومى مان که با مردمان عجین و آشناست بهره بگیریم، آیا معمارى شایسته ترى براى مردمانِ کشورِ معمارىِ اسلامى به ارمغان نیاورده ایم؟
انسان در عصر مدرن وقتى از زندگى سخن مى‌راند، مفتخرانه از پیچیدگى عصر حاضر می گوید. معماران ما نیز اینچنین می اندیشند که زندگى پیچیده ى انسان های مشوش و مضطرب امروز، نیازمند فضاى پیچیده و تشویش آور است. حال آنکه این انسان، بیش از همه به آرامش نیازمند است و اگر هنر معمارى ما با الهام از تصویر بهشت و با ایجاد فضاهاى تذکر و اطمینان قلبى، وى را با یاد خداى بهشت به آرامش نرساند، لاجرم با ایجاد فضاهای وحشی و خشن او را بیمارتر می کند؛ همچون پزشکی که بیمار عصبی اش را قرص توحش بخوراند! جاى آنکه چون طبیبى مسیحا دم و مشفق، مرهمى بر زخم بى قرار انسانى باشد که نجواى آخرالزمانى شیطان، عرصه را بر قلبش تنگ کرده است.  
معماری این میدان، با بهره گیرى از فرم هاى خشن، فلزهاى تیز گوشه و درنده، سیاه و زنگارى و همچنین الگویى پیچیده (که با فاصله ای که میانشان ایجاد شده بغرنج تر هم می شود) قلب مخاطب را به فضایى ظلمانى مى کشاند.  
در طرح معمارى این میدان از عناصر معمارى مسجد استفاده شده است اما معمارش، از آنکه شباهتی به مساجد اسلامی-ایرانی بیابد کراهت دارد. فى المثل این طرح، صاحب محراب است و صاحب مناره، اما محراب و منار نیز از این گزند مصون نمانده است. به این دلیل:  
محراب قلب مسجد است و آنگونه که حتی در کلام مستشرقینى چون هیلن برند  انعکاس یافته؛ در اعتقاد عمومى مسلمانان محراب دروازه بهشت است  و قرار است که محراب محل محاربه با هواهاى شیطانى باشد، قرار است کانون اشتیاق به خدا باشد و مهبط اشراق؛ و این کارکرد را با فرم هاى قوسى شکل مقرنس و چراغ مسجدی، مشکات وار، در مرکز و با قاب بندى انجام مى دهد.  
 
محراب مسجد جامع یزد
 
کمال هنر هنرمند معمار چیره دست ایرانى ما، در مقرنس کنج محرابش متجلى شده است که با ظرافت و لطافت تمام، دیوار عمودى محراب را به طاق مى رساند و نمازگزارش را با نقش و هندسه و شمسه، و با کاشی های الوان و با اسلیمى هاى تافته چون گیسوى یار و با مقرنس پُر چین و مُجعدش به مهمانی آسمان می برد و به سفره نور؛ که مقرنس همچون چلچراغیست آویخته از آسمان که حاصل همنشینی و ملاعبه رنگ و نور است؛ و به گرد آن به زیبایى ثلث، می نویسد: الله نور السموات والارض مثل نوره کمشکوه ...
 
حالا این همه ظرافت و طراوت محراب های مساجد گذشته، به برخورد خشن و تیز دو دیواره فولادی تقلیل یافته است؛ و نور که حکمت محراب است، از سجاده رخت بربسته و جای خود را به تیرگى و ظلمت آهن زنگارى سپرده است. 
مناره نیز نقطه نورانی مساجد است که نگاه نمازگزاری که به سوی نماز می رود را معطوف به آسمان می کند تا وى را به آرامى از اغتشاش و هیاهوى بازار دور کند و مهیاى نماز کند. مناره خود داراى گنبدى کوچک است و در سلسله همان اصل کثرت به وحدت قرار می گیرد که هستى را از کثرت به وحدت فرا مى خواند. اما مناره هاى طرح مذکور، واگراست و به وحدت نمى رسد.
 
از سوی دیگر تناسبات ایرانى یکى از مولفه‌هاى اساسى در ایجاد مردم‌واری یک بناست. بخشى از مردم‌واری این است که ارتفاع بنا به گونه‌اى باشد که نزدیک و متناسب با قامت انسان ایرانى باشد و آنقدر بلند نباشد که مخاطب در کنار آن احساس حقارت کند. 
 
ما اکنون در تمدنی زندگی می‌کنیم که صاحب هفت هزار سال تاریخ مدون است و اکنون پس از انقلاب اسلامی و عبور از معبر غرب‌زدگی، هنوز چشم انتظاریم تا در آئینه معماری شهرهای کشورمان، این سابقه عریق را نظاره کنیم. بهتر است رشته سخن را با این ابهام ختم کنیم که؛ آیا طشت رسوایی و بی آبروی غربزدگی و تقلید از معماری وحشی غرب! در نگاه مسئولین ما از آسمان به زمین خواهد افتاد تا شاهد ردای زیبای معماری انقلاب اسلامی بر قامت آن باشیم؟
 


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,ایران بیش از پنج هزار سال معماری دارد و این معماری بومی به سبک ها و شیوه های مختلف تا زمان قاجار به طور خالص ادامه داشته است. از زمان قاجار تا پایان پهلوی، معماری ناب اسلامی ایرانی، رو به زوال و التقاط نهاد و به معماری غربی آلوده شد. اما با کمال تاسف پس از انقلاب اسلامی، برای همیشه معم,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخچه پاسارگاد
پاورپوینت معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب
پاورپوینت معماری هخامنشیان
دانلود مقاله معماری ایران
پاورپوینت بررسی هندسه حاکم بر باغ سازی ایرانی
پاورپوینت روند شکل گیری تفکر مدرن(نوگرایی) در معماری ایران
پاورپوینت بررسی تزئینات وابسته به معماری ایران - مقرنس در معماری ایران
پاورپوینت بررسی بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران
پاورپوینت بررسی عوامل موثر بر انحطاط معماری ایران
دانلود پاورپوینت بررسی معماری و فرهنگ
پاورپوینت چغازنبیل؛ یادگار عیلامی‌ها
دانلود پاورپوینت کاربرد صنایع دستی در معماری
دانلود پاورپوینت معماری ایرانی؛ معماری درون‌گرا
دانلود پاورپوینت سبک شناسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی تالار صد ستون تخت جمشید (کاخ صد ستون) بهمراه نقشه
دانلود پاورپوینت بررسی کامل ویژگیهای معماری کاشان
دانلود پاورپوینت پیدایش فرم در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت آبنما در طراحی پارک و باغهای ایرانی
دانلود پاورپوینت تاثیر تکنولوژی در معماری ایران
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشان