معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت بررسی خانه مشروطیت در اصفهان بهمراه پلان و تصاویر

دانلود پاورپوینت بررسی خانه مشروطیت در اصفهان بهمراه پلان و تصاویر


تاریخ ایجاد 27/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20 اسلاید - دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 3824 kb  تعدادمشاهده  66


دانلود پاورپوینت بررسی خانه مشروطیت در اصفهان بهمراه پلان و تصاویر
 
بخشی از مطلب
خانه‌های تاریخی؛ گنجینه‌های هنری استان اصفهان
اصفهان با تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله، همچون ستاره‌ای درخشان در آسمان تمدن کهن ایران زمین می‌درخشد.
وجود خانه‌های تاریخی منحصر بفرد در این خطه گنجینه‌ای ارزشمند به شمار می‌آیند. هرچند این خانه‌ها زبانی گویا برای بیان هنر هنرمندانش ندارد اما گوشه گوشه آنها نشانی از توانمندی هنرمندان اصفهانی است.
استان اصفهان بیش از هزاران خانه تاریخی را در خود جا داده است که متأسفانه به مرور زمان و بر اثر بی‌توجهی تخریب شده‌اند.
اصفهان، کاشان، نائین و یزد خاستگاه بسیاری از این خانه‌های تاریخی زیبا است که آشنایی با آنها بیش از پیش زمینه‌ساز حفاظت این آثار گرانقدر خواهد بود.
* «خانة انگورستان مَلِکْ»
این خانه یادگاری ارزشمند از دورة قاجار در اصفهان است. این خانة تاریخی که نمادی از فرهنگ و مذهب به شمار می‌آید، علاوه بر هنر معماری، هنر ترکیب چوب را به نمایش می‌گذارد. استفاده از شیشه‌های الوان، لطافت روحی ویژه‌ای به این عمارت بخشیده است. این خانه واقع در باغ انگور در زمان نادرشاه افشار به عنوان مالیات از مردم گرفته شد و در زمان قاجاریه به مالکیت مسئول امور مالی حکومت وقت اصفهان درآمد که به پدر حاج محمد ابراهیم ملک‌التجار معروف بود.
سالیان بعد حاج محمد ابراهیم خان‌ بنای انگورستان را برای برگزاری آیین عزاداری و تعزیه ساخت و آن را به تاریخ 1341 هجری قمری وقف کرد.
با گذشت زمان، قسمت‌های مختلفی از انگورستان تخریب شده است و اینک در شمال این بنا یک حیاط وسیع به چشم می‌خورد که دارای یک حیاط مرکزی و یک سفره‌خانه است.
فضای سفره خانه با یک ارسی هفت دهنه به حیاط جنوبی خانه ارتباط دارد. در قسمت شمالی حیاط سرپوشیده یک تالار پنج دری قرار دارد که بنابر وصیت ابراهیم خان، او و همسرش در آنجا به خاک سپرده شده‌اند.تمامی بخش‌های این خانه دارای تزئینات گچبری، آینه‌کاری و کاشیکاری منحصر بفرد است. ستون میانی فضای سفره خانه و حیاط دارای روکش‌های چوبی و سرستون‌های تزئینی است.
زیرزمین بزرگی در زیر فضای سفره‌خانه وجود دارد که از طریق نورگیرهای مشبک از حیاط جنوبی خانه نور می‌گیرد در گوشه جنوب شرق بنا حمامی واقع شده که دارای سکوهایی در اطراف و سقف گنبدی است.
* خانه سرتیپی
این خانه تاریخی سه بخش دارد که مهمترین آن تالار بخش شمالی است که با داشتن دو اتاق سه دری با بخش‌های دیگر ارتباط دارد.
سقف تالار دارای نقاشی‌های بسیار است که از طرح‌های اروپایی تأثیر گرفته است. بیشتر نمادهای خانه سرتیپی پوشیده از گچ ساده است ولی در نمای سه دری بخش شمالی تزئینات گچبری به چشم می‌خورد و در بخشی دیگر نیز از بخش‌های شمالی و شرقی خانه نقوش حجاری شده دیده می‌شود.
* خانه اعلم
این خانه در قلب بافت قدیم شهر اصفهان قرار دارد که با توجه به زیبایی و تزئینات پُرکار و ویژگی‌های هنری و نقاشی روی گچ، آینه و صنایع چوبی و حجاری‌های منحصر بفرد جزو بناهای شاخص اصفهان به شمار می‌آید.
متأسفانه بخش‌هایی از این بنای زیبا مانند سردر و طاقی که بر روی گذر شمالی ساخته شده بود و خانه را محکم و استوار نگه می‌داشت،‌توسط افراد سودجو تخریب شده است.
آنچه در خانه اعلم جلب توجه می‌کند، تنوع بی‌شمار تزئینات، نقاشی‌ها و گچبری‌های آن است. اتاق پنج دری این خانه همچون آلبوم نفیسی است که آینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و هنرهای تزئینی دوران قاجار را پیش چشم هر بیننده‌ای قرار می‌دهد.
تزئینات این خانه بیانگر توجه ویژه هنرمندان دوران قاجار به هنرهای دوران صفویه است.
* خانه شیخ الاسلام
این خانه که عنوان تکیه بر آن مناسب‌تر است، از قدیم برای برگزاری آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و برگزاری تعزیه مورد استفاده قرار می‌گرفت.این عمارت زیبا با داشتن معماری ویژه دورة قاجار، از آثار نفیس و ارزشمند شهر اصفهان به شمار می‌آید و دارای دو بخش شمال و جنوب است.
بخش جنوبی دارای یک ایوان با سقف مقرنس کاری است که تزئینات نقاشی گل و بوته و دو ستون و یک حوض سنگی در وسط ایوان زیبایی ویژه به آن بخشیده است. این ایوان با وجود دو پنجره مشبک چوبی با شیشه‌های رنگی چشم هر بیننده را خیره می‌کند. این خانه که 1455 متر مربع مساحت دارد هم اکنون به عنوان یک اثر تاریخی منحصر به فرد پابرجاست.
* خانه نعلبندها
این خانه را در زمان صفویه، نعلبندباشی ساخته است. سعید نفیسی محقق معاصر که از این خانه دیدن کرده است در کتاب «احوال شیخ بهایی» دربارة این عمارت می‌نویسد: «در بخش 3 اصفهان روبروی در مسجد حاج محمد جعفرآباده‌‌ای خانه قدیمی و زیبایی وجود دارد که از میراث فرهنگی اصفهان به شمار می‌رود و به خانه نعلبندان شهرت دارد.
این خانه دارای سالنی با طاقچه‌های بلند بسیار است. در هر طاقچه تصویر یکی از بزرگمردان ایران به شکل بسیار زیبا نقاشی شده است مانند: ابوالقاسم میرفندرسکی، شیخ عطار، بایزید بسطامی، جلال الدین محمد رومی و بسیاری از عرفای دیگر هر یک از این تصاویر یک متر و نیم طول و یک متر عرض دارد و نقاش آن رجبعلی اصفهانی بوده که نامش در پایین هر عکس حک شده است.
* خانه مشروطه
خانه تاریخی مشروطه در محله قصر منشی یادآور خدمات مجاهد فداکار حاج نورالله نجفی است.
این بنا در دورة قاجاریه ساخته شده و مالک آن آقانورالله نجفی رهبر مشروطه اصفهان بوده است وجه تسمیه آن به علت تشکیل جلسه‌های مشروطه‌خواهان اصفهان در این خانه است.این عمارت دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است که 2000 متر مربع مساحت دارد.
بخش بیرونی این خانه رو به یک اتاق هفت دری زیبا و باشکوه قرار دارد که درها به سوی حیاط جنوبی و شمالی باز می‌شود.
دو اتاق در دو طرف این هفت دری ساخته شده است و بین هفت دری و این اتاق‌ها یک راهرو وجود دارد که به حیاط دوم متصل است.
بخش اندرونی شامل چهار قسمت زیبا است که قوس‌های قاجار و پنجره‌های زیبای رنگی این بخش منحصر بفرد است.
اتاق شاه نشین که در شمال خانه قرار دارد با وجود ارسی‌های پنج لنگه به حیاط مشرف می‌شود و به وسیله پلکان قرینه در اطراف، می‌توان به تالار دسترسی یافت.
نقاشی‌های زیبای این اتاق از شاخص‌ترین تزئینات خانه مشروطه به شمار می‌رود.
* خانه جمشیدی
خانة تاریخی جمشیدی واقع در محله تاریخی سنبستان به سبک خانه‌های ایوان‌دار ساخته شده است. ایوان بزرگی در قسمت میانی خانه به چشم می‌خورد که تالار اصلی در بخش شمالی و اتاق‌های کناری در طرفین شرق و غرب آن قرار گرفته‌اند.
این نوع سبک معماری در خانه‌های قدیمی اصفهان و همچنین خانه‌های محله جلفا رایج بوده است.
تالار اصلی خانه جمشیدی دارای پوشش طاق است و پنج دهانه به طرف ایوان دارد.
* خانه ارسطویی
قدمت این خانه به دوران قاجار می‌رسد و دارای سرسرای وسیعی است که بر روی کوچه مجاور بنا شده و این معبر را مسقف کرده است.
در بدو ورود به خانه بعد از در چوبی دو لنگه، به دو هشتی تو در تو می‌رسیم که دارای نورگیری بر فراز بنا است. یکی از این هشتی‌ها بواسطه راه‌پله‌ای به پشت بام و به بیرون خانه که همان سرسرای روی کوچه است منتهی می‌شود و هشتی دیگر توسط راهرویی باریک به حیاط خانه که پایین‌تر از هشتی است متصل می‌شود.
در ضلع غربی حیاط، شاه‌نشین کوچکی با سقفی کوتاه و تزئینات گچبری با آینه کاری وجود دارد.
در دیواره‌های بیرونی خانه با سنگ پارسی به اشعاری برمی‌خوریم که به شکل زیبایی بر روی دیوارها و جرزها گچبری شده‌اند.
* خانه قدسیه
قدمت بخش‌هایی از این بنای تاریخی با بررسی‌های انجام شده به دوران صفویه بازمی‌گردد.
وجود دو کتیبه در دو تالار شمالی و جنوبی گواهی بر این ادعا است. نخستین مدرسه ابتدایی شهر اصفهان به سبک جدید که توسط میرزا عبدالحسین قدسی در سال 1287 هجری شمسی تأسیس شد، سال 1310 هجری قمری به این خانه انتقال یافت، لذا این خانه تاریخی به مدرسه قدسیه نیز شهرت دارد.
بخش جنوبی خانه دارای تالاری چلیپایی شکل در میان و دو اتاق سه دری در طرفین است.
شاه نشین بزرگی نیز در انتهای تالار قرار دارد. تالار اصلی ارتفاعی معادل دو طبقه دارد و در طبقه بالا و در دو طرف تالار اتاق‌هایی به صورت سه دری ساخته شده است که با تالار ارتباط ندارند و پنجره‌هایی به سمت حیاط دارد.وجود بناهای موجود در بخش شرقی و غربی حیاط، موجب شده تا فضایی شبیه به ایوان اما محصور در طبقه دوم پدید آید. این گونه فضاها در طبقه دوم در بیشتر خانه‌‌های اصفهان وجود دارد که به اصطلاح بالاخانه نامیده می‌شود.
دالان طویلی نیز از هشتی ورودی شروع می‌شود و پس از گذر از پشت فضاهای جبهه شمالی به سمت دیگر حیاط مرتبط می‌شود.
* خانه دستجردی
دیوارهای خارجی این بنا با کاه گل اندود شده است که کف خانه به اندازه دو یا سه پله از سطح کوچه پایین‌تر است.
این خانه یک فلزی نامتقارن دارد که در ضلع جنوب شرق آن قرار گرفته است و پس از عبور از آن به هشتی خانه می‌رسیم. پس از آن حیاط «میان سرا» قرار دارد که دارای کف‌پوشی از آجر خشت سـاده، حـوضی بـا پنج آب فشان و دوباغچه قرینه است.
بخش‌های پایینی دیوار از سنگ پارسی است که به اشکال مشبک بسیار زیبا حجاری شده است.
کتیبه‌های این بنا که مزین به اشعاری از محتشم کاشانی است در زیر شیرسرها به چشم می‌خورد.
تالار شاه نشین در حیاط مرکزی قرار دارد که هم تالار و هم ارسی دارای تزئینات زیبایی است.
* خانه صیفور قاسمی
این بنا که در خیابان تاریخی حکیم واقع است و به نام آخرین مالکش شناخته می‌شود، در اواخر دوره قاجار به سبک اصفهانی ساخته شده است.این بنا از جمله خانه‌هایی است که اندرونی (محل سکونت اهل خانه) و بیرونی آن (محل پذیرایی از میهمانان) در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
پس از ورود به خانه هشتی قرار دارد که محل انتظار میهمانان برای دریافت اجازه از میزبان برای ورود به خانه است.در کنار حیاط امروزه پارکینگی وجود دارد که در گذشته اصطبل بوده است.ارسی‌ها یا پنج‌دری‌ها با شیشه‌های کوچک و بزرگ تزئین شده‌اند. این خانه جزو خانه‌هایی است که زیرزمینی مسکونی دارد که اهالی خانه در فصول گرم به آنجا می‌رفتند و در سرما از اتاق‌های آفتابگیر طبقه بالا استفاده می‌کردند.
*‌ خانه مارتا پیترز
این خانه معروف به خانه جایی، از بناهای تاریخی و با ارزش دوره صفویه است که در گذشته وسعت زمین و ساختمان‌های آن بیش از مساحت فعلی بوده است. این بنادارای بخش‌های متعددی است.
ساختمان اصلی خانه بخش تابستانی آن واقع در جنوب بنا است. این خانه در زمان صفویه محل سکونت و زندگی کشیش یکی از کلیساهای اصفهان بوده است. ساختمان قدیمی که در حقیقت بخش مهم دیگری از این خانه است دارای یک سالن بزرگ با نقاشی و گچبری و پنجره مشبک چوبی قدیمی است.
*‌ خانه داوید
این بنا متعلق به داوید یکی از کشیش‌های مشهور مسیحیان اصفهان در دوران صفویه بوده است که در زمان قاجار به بخش جنوبی آن دو اتاق و یک ایوان افزوده شده است.
ورودی این خانه یک سردر آجری دارد که در بالای آن مشبک‌های هندسی آجری دیده می‌شود. هشتی عمارت که در پشت در ورودی قرار دارد چهارگوش است. ساختمان اصلی دارای سالن مرکزی به صورت طاق و چشمه با مقرنس‌های چندپایه در وسط است.
در شرق و غرب سالن اتاق‌هایی به صورت دوطبقه به چشم می‌خورد.
این بنا هم اکنون به عنوان یک جاذبه تاریخی زیبا پذیرای علاقمندان است.
*‌خانه پیرنیا
این بنا یادگاری از دوران صفویه است و از بخش‌های مختلفی همچون ورودی، دالان‌های متعدد هشتی، گودال باغچه و باغ تشکیل شده است.
این خانه محل سکونت میرزا احمدخان پیرنیا حاکم نائین بوده است.
مهمترین ویژگی هنری این خانه نقاشی‌های دیواری و گچبری‌های بسیار زیبای آن است که در ایوان شاه‌نشین، اتاق تشریفات و اتاق ویژه حاکم به چشم می‌خورد.
گچبری این بنا قاب‌های متعددی دارد که در آنها داستان‌های هفت‌پیکر نظامی همچون خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا، صحنه‌های شکارگاه و داستان‌های خیالی به تصویر کشیده است.در نقاشی‌های موجود در قسمت‌های مختلف این بنا، نقوش گیاهی، هندسی، گل و مرغ و اژدها زیبایی عمارت را دوچندان کرده است.
*‌ خانه طباطبایی‌ها
این بنا در جوار بقعه امامزاده سلطان امیراحمد(ع) کاشان قرار دارد و سنگ بنای آن را شخصی به نام حاج سیدجعفر طباطبایی‌ نطنزی گذاشته است.
این خانه در زمینی به مساحت 4730 مترمربع و با دستان هنرمند و معمار معروف کاشانی استاد علی مریم ساخته شده است. در زیر قسمت اندرونی اتاق مرکزی، سرداب بزرگی وجود دارد که به دلیل مشخصات ویژه بسیار منحصر بفرد است.
وجود بادگیر، سقف ضربی، نوع مصالح به کار رفته در بدنه و دو جداره بودن آن، وجود حوضی که قبلاً در سرداب بوده، اختلاف ارتفاع با سطح کوچه همه این عوامل باعث شده تا در فصل تابستان 15 تا 20 درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون از آن باشد.
در طرفین تالار بزرگ یا شاه‌نشین خانه دو حیاط خلوت و نورگیر به صورت قرینه ساخته شده است که با وجود تابلوهای نقاشی از نفیس‌ترین آثار هنری این دیار است.
اسناد تاریخی نشان می‌دهد که هنرمند بزرگ و نقاش‌باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار یعنی میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیع‌الملک به احترام دوستی با صاحب‌خانه در اجرای گچبری‌ها و ترسمی نقاشی‌های این خانه نظارت داشته است.
این خانه‌های تاریخی فقط بخش کوچکی از میراث بزرگ گذشتگان در استان اصفهان است که به نظر می‌رسد امروزه نیاز به بهسازی و حفاظت بیشتری دارند. البته در دور سوم سفر استانی 500 میلیارد ریال تسهیلات برای مرمت اضطراری خانه‌های تاریخی این خطه اختصاص یافت.
حیدری‌پور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اعلام این خبر، افزود: بسیاری از خانه‌های قدیمی استان اصفهان تغییر کاربری داده‌اند و امروزه از آنها استفاده بهینه می‌شود.به گفته وی صندوق احیای خانه‌های تاریخی برای اجرای این هدف 150 نوع کاربری تعریف کرده است که با دریافت تسهیلات بانکی بسیاری از این بناها احیا می‌شود.او از شناسایی حدود 1000 خانه تاریخی در استان اصفهان خبر داد و تأکید کرد: تاکنون 300خانه در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده یا در مرحله ثبت است.


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت بررسی خانه مشروطیت در اصفهان بهمراه پلان و تصاویر , ,بخشی از مطلب ,خانه‌های تاریخی؛ گنجینه‌های هنری استان اصفهان ,اصفهان با تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله، همچون ستاره‌ای درخشان در آسمان تمدن کهن ایران زمین می‌درخشد. ,وجود خانه‌های تاریخی منحصر بفرد در این خطه گنجینه‌ای ارزشمند به شمار,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری عمارت عین الدوله
پروژه بررسی خانه های کاشان،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی عمارت معین التجار
پاورپوینت بررسی عمارت شهرداری تبریز
پروژه بررسی خانه محمدیه ،تدین سمنان ،پاورپوینت
پروژه تحلیل و بررسی عمارت عین الدوله،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی،عمارت کلاه فرنگی،عشرت آباد تهران
پاورپوینت بررسی خانه کلانترى تبریز-Kalântari House
پاورپوینت بررسی خانه علوى تبریز-موزه سفال- Alavi House
پاورپوینت بررسی خانه حاج شیخ-در تبریز-Hâj Sheikh House
پاورپوینت بررسی خانه ساوجبلاغى ها-در تبریز-Sâvojbolâghis House
پاورپوینت بررسی خانه تاریخی نیشابورى-مهد قرآن -در تبریز-Nishâburi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی لاله ایی ها تبریز-Lâleh-is House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی بهنام در تبریز-Behnâm House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی تاریخی،قدکى در تبریز،Qadaki House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی،تاریخی،گنجه اى زاده در تبریز-Ganjeh-i-zâdeh House
پاورپوینت بررسی،خانه ی تاریخی، کوزه کنانى در تبریز-مشروطه-Kuzeh Konâni House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی رستگار در تبریز-Rastgâr House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی مجتهدى در تبریز-Mojtahedi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی شربت اوغلى در تبریز-Sharbat Oghli House

دانلود پاورپوینت بررسی خانه زوولیان اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر

دانلود پاورپوینت بررسی خانه زوولیان اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر


تاریخ ایجاد 27/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20 اسلاید - دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 8500 تومان   حجم فایل: 1105 kb  تعدادمشاهده  10


دانلود پاورپوینت بررسی خانه زوولیان اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر
 
بخشی از مطلب
خانه‌ی زوولیان: خیابان دقیقی، خیابان شهیدحجت‌الله رحیمی، خیابان تبریزی‌ها. فضاهای خانه درچهارسوی یک حیاط مستطیل شکل قرارگرفته‌َند. همه‌ی جبهه‌های حیاط ارتفاعی معادل دوطبقه دارندامّا دو جبهه‌ی شمالی و غربی کمی مرتفع‌ترند. جبهه‌ی غربی خانه شامل تالار وسیعی در میانه و دو ایوان‌چه در طرفین آن است. به نظرمی‌رسد. این تالار قبلا صلیبی‌شکل بوده و در تغییرات بعدی بخش شمالی آن مجزا شده‌است. ایوان‌چه واقع درضلع جنوبی تالارنیز امروزه به صورت اتاقکی درآمده است. در طبقه‌ی دوم این جبهه دو اتاق گوش‌واره تا روی ایوان‌چه و دو بخش شمالی و جنوبی تالارادامه می‌یابند و به وسیله پنجره‌های مشبک چوبی به تالارمشرف می‌گردند. در طبقه‌ی دوم شاه‌نشین تالار نیز غرفه‌ی ستون‌داری واقع شده که از دو طرف با اتاق‌های گوش‌واره مرتبط است. تالار میانه‌ی این جبهه ارسی مرتفعی به سمت حیاط دارد و اتاق‌های گوش‌واره نیز توسط ارسی‌های کوچک‌تری به حیاط گشوده‌می‌شوند. بدین ترتیب سطح وسیعی از نمای این جبهه از ارسی‌های چوبی پوشیده‌شده و در صورتی متمایز از سایر نماها یافته است. جبهه‌ی شمالی خانه از سه اتاق سه‌دری و یک ایوان تشکیل‌شده است. ایوان در میان سه اتاق نشسته و دست‌رسی به اتاق‌ها از طریق آن صورت می‌گیرد. درطبقه‌ی ‌بالای اتاق‌های مزبورسه اتاق دیگروجود دارد که با پنجره‌های مشبک چوبی و شیشه‌های رنگی به حیاط مشرف می‌گردند. اتاق‌های طبقه‌ی دوم دارای سقف کوتاه با پوشش طاق و تویزه است. جبهه‌ی جنوبی حیاط دارای تالاری در میانه و دو اتاق در طرفین آن‌است. تالار در مجاورت حیاط فضایی شبیه به شاه‌نشین دارد که با یک ارسی چوبی به حیاط گشوده می‌شود. دو اتاق جانبی ارتفاعی معادل تالار دارند و از طریق پنجره‌هایی در بالای درها نیز ازحیاط نورمی‌گیرند. این دو اتاق هم‌اندازه نیستند ولی نمایی مشابه ومتقارن با یک‌دیگردارند. امروزه قسمت‌هایی از پنجره‌های یکی از این اتاق‌ها مسدود شده و این ترتیب تقارن نمای این جبهه خدشه‌دارگشته است. فضاهای بسته‌ای که در دو طبقه‌ی ضلع‌شرقی حیاط واقع‌شده‌َند به سوی حیاط پنجره ندارند و تنها ردیف باریکی از پنجره‌های چوبی روشنایی فضاهای طبقه‌ی دوم را تامین می‌کند. اتاق‌هایی در طبقه‌ی دوم خانه به روی کوچه‌ی مجاور ضلع‌شرقی آن ساخته‌شده‌َند که امروزه در اختیارکلیسای مجاورقراردارند. ورودی خانه درهمین کوچه قرارگرفته‌است و مخاطب را پس از عبوردادن از سردرو هشتی به گوشه‌ی حیاط می‌رساند. سردروهشتی دارای تزیینات رسمی‌بندی و نقاشی روی‌گچ هستند. هریک از تالارهای دوجبهه‌ی جنوبی و غربی خانه نیزپوشیده از تزیینات قطاربندی و تزیینات مختصرگچ‌بری و طره‌های چوبی نقاشی شده ‌دیده ‌می‌شود


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت بررسی خانه زوولیان اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر , ,بخشی از مطلب ,خانه‌ی زوولیان: خیابان دقیقی، خیابان شهیدحجت‌الله رحیمی، خیابان تبریزی‌ها. فضاهای خانه درچهارسوی یک حیاط مستطیل شکل قرارگرفته‌َند. همه‌ی جبهه‌های حیاط ارتفاعی معادل دوطبقه دارندامّا دو جبهه‌ی شم,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری عمارت عین الدوله
پروژه بررسی خانه های کاشان،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی عمارت معین التجار
پاورپوینت بررسی عمارت شهرداری تبریز
پروژه بررسی خانه محمدیه ،تدین سمنان ،پاورپوینت
پروژه تحلیل و بررسی عمارت عین الدوله،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی،عمارت کلاه فرنگی،عشرت آباد تهران
پاورپوینت بررسی خانه کلانترى تبریز-Kalântari House
پاورپوینت بررسی خانه علوى تبریز-موزه سفال- Alavi House
پاورپوینت بررسی خانه حاج شیخ-در تبریز-Hâj Sheikh House
پاورپوینت بررسی خانه ساوجبلاغى ها-در تبریز-Sâvojbolâghis House
پاورپوینت بررسی خانه تاریخی نیشابورى-مهد قرآن -در تبریز-Nishâburi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی لاله ایی ها تبریز-Lâleh-is House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی بهنام در تبریز-Behnâm House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی تاریخی،قدکى در تبریز،Qadaki House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی،تاریخی،گنجه اى زاده در تبریز-Ganjeh-i-zâdeh House
پاورپوینت بررسی،خانه ی تاریخی، کوزه کنانى در تبریز-مشروطه-Kuzeh Konâni House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی رستگار در تبریز-Rastgâr House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی مجتهدى در تبریز-Mojtahedi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی شربت اوغلى در تبریز-Sharbat Oghli House

دانلود پاورپوینت بررسی خانه ی رحیم یداللهی بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر

دانلود پاورپوینت بررسی خانه ی رحیم یداللهی بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر


تاریخ ایجاد 27/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20 اسلاید - دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 8500 تومان   حجم فایل: 1425 kb  تعدادمشاهده  31


  دانلود پاورپوینت بررسی خانه ی رحیم یداللهی بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر

بخشی از مطلب
خانه ی رحیم یداللهی واقع در خیابان چهارباغ پایین به شماره ثبت  1341 درفهرست آثار ملی به ثبت رسیداست.این بنا از دو کوچه ی حق وردی و ران  پناهی راه ورودی دارد و از بناهای اواخر صفوی واوایل قاجار به شمار میرود
  با گذر از ساباطی واقع در کوچه ی جانپناهی به در ورودی اصلی این خانه که در  ضلع جنوبی واقع شده است میرسیم.در کنار در ورودی دو سکو تعریف شده که از  این سکو به عنوان جایگاه استراحت استفاده میشده.سردر در قسمت بالای  ورودی-کوبه-حلقه-دماغه برروی در وجود دارد.  در ورودی یکی از عناصر مهم فضای ورودی به شمار می آید که کارکرد اصلی آن  کنترل ارتباط میان فضای درونی بنا و فضای بیرون آن است،ابعاد وتناسبات در  ورودی هر بنا با نوع کارکرد آن متناسب است.  جنس در ورودی عموما از چوب وشکل بیشتر آنها مستطیل بوده است.استفاده از  درهایی که شکل آنهامستطیل نبود بیشتر از دوره ی قاجار معمول شامل در اصلی  ورودی بعضی از بناهای بزرگ ومهم به خصوص بناهای مذهبی را با انواع شیوه ها
و مصالح از جمله مینیاتور،خاتم،مینا کاری روی چوب وطلا کاری تزیین می  کردند...................
 
در انتهای دالان که در ضلع جنوب غربی بنا واقع شده به حیاط میرسیم این حیاط  دارای حوض بزرگ مستطیل شکلی در مقابل تالار شمالی و باغچه ای در امتداد  محور اصلی حیاط است که گرداگرد آن اتاقها واقع شده است..................
  در طرفین این جبهه دو راهرو دسترسی به تالار را میسر میسازد.  در طبقه ی دوم به جای این راهروها در یک سمت اتاق دو دری و در سمت دیگر  اتاق خیلی کوچکی وجود دارد که در مقابل هر کدام ایوانچه ای قرار داردو سقف  این ایوانچه ها مقرنس است. به این ایوانچه ها گوشواره نیز میگویند.

شاه نشین این خانه شامل یک هال است که با یک سکو ی باریک به دو بخش مجزا  تقسیم شده است بخش عقبی با نیم گنبد مقرنسی مزین مزین شده است و به یک تو  رفتگی قوسی شکل که به یک بخاری دیواری چسبیده است منتهی میشود. برروی  دیوارها طاقچه هایی با سقف مقرنسی میبینیم.  در دو طاقچه ی کناری فضای نیم گنبد شاه نشین دو بادگیر دیده می شود که فضای  شاه نشین را مطبوع تر می سازد.درون این اتاق با تزئیناتی از قبیل  گچبری،آینه کاری،مقرنس،قطار بندی و نقاشی تزئین شده است..............
بادگیر:طرز کار بادگیر اصولا“ بر این پایه نهاده شده که از وزش باد برای  کشاندن هوای خوش به درون ساختمان واز عکس العمل نیرو ی آن یعنی مکث برای  راندن هوای گرم وآلوده استفاده شود. بادگیر کرمانی از نظر ساختار  معماری،ساده و تقریبا“ کوچک اند و از آنجا که دو طرفه ساخته میشوند به آن  بادگیر دوقلو نیز گفته میشود که خانه ی یداللهی از این نوع بادگیر  است..................
 
 
  خانه های دوره ی قاجار در اصفهان وعمدتا“ از اواسط آن دوره تا عصر خانه
سازی جدید از چند الگوی عمده پیروی شده است ولی تمام آ طرحها دارای پیوند
قوی با سنتهای قبلی بوده و در کلیات فضای معماری به یکدیگر مشابه
میباشد.بسیاری از عناصر مانند ورودیهشتی-دالانو حیاط مرکزی کاملا“ تداوم
بخش سنتهای قبلی معماری بوده و حتی در اختصاص دادن فضاهای مختلف خانه در
اطراف حیاط با تجربیات گذشته تفاوت چندانی ندارد.
معماری دوره قاجار ادامه سبک آذری و اصفهانی و آمیختگی اصیل ایرانی با
معماری مدرن است . در سال ( 1250 ه. ش)، که ناصرالدین شاه به اروپا سفر کرد
و اولین پادشاه ایرانی که بدون قصد کشور گشایی پا از وطن بیرون گذاشت . .
ارتباط بیش‌تر ایران با غرب، معماران ایرانی را بر آن داشت تا عوامل مشخص
معماری ایران را با روش‌بینی و توجه خاصی با عوامل معماری خاور درآمیزند و
آثاری به وجود آورند که از نظر هنری دل پسند باشد.سر سرای ورودی با
پلکان‌هایی که از وسط این سرسرا آغاز می‌شود، و از پاگرد به دو شاخه در جهت
مقابل یک دیگر به بالا ادامه می‌یابد، تاثیر معماری کشور روسیه است و از
اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به بعد رواج یافت. معماری خارجی با طرح های
تزیینی ایرانی از قبیل کاشی کاری، آیینه‌کاری، گچ‌بری و ازاره‌بندی از
کاشی، توام شد و گوشه‌ای از معماری عصر قاجاریه را نشان می‌دهد. ایجاد
زیرزمین‌ها با طرح‌های زیبا و پوشش‌های ضربی آجری، تعبیه حوض‌خانه‌ها، رواج
بادگیر برای خنک کردن فضاها واحداث تالارهای بزرگ با شاه‌نشین‌ها و غرفه‌ها
و گوشواره‌ها همه و همه به صورت دل پسندتری درآمد. ساختن بادگیرها در ابتدا
ساده و فقط شامل یک دهانه‌ی هواکش مزین به کاشی‌کاری‌های زیبا بود. سپس به
تدریج مراحل کمال را پیمود. چنان که صورت تکامل یافته‌ی آن‌ها، دو طبقه و
از چهار جهت دارای هشت دهانه‌ی هواکش است و جریان باد و هوا را از این
دهانه‌ها به داخل ساختمان هدایت می‌کند
. بناهای مسکونی دوره‌ی قاجار (به جز کاخ‌های سلطنتی) با طرحی شامل اتاق
مرکزی، ایوان (با دو ستون در برابر آن) و اتاق‌های کوچک‌تر واقع در اطراف
اتاق مرکزی به صورت‌های ساده یا مفصل، همه به شیوه‌ی معماری اصیل ایران در
ادوار قدیم بوده که در این دوره با ابتکارات جدیدتر به صورتی دل چسب و نیکو
تکمیل شده‌اند...........................
 


کلمات کلیدی مرتبط:
,خانه ی رحیم یداللهی واقع در خیابان چهارباغ پایین به شماره ثبت ,1341درفهرست آثار ملی به ثبت رسیداست.این بنا از دو کوچه ی حق وردی و ران ,پناهی راه ورودی دارد و از بناهای اواخر صفوی واوایل قاجار به شمار میرود , ,با گذر از ساباطی واقع در کوچه ی جانپناهی به در ورودی اصلی این خانه که در ,ضلع جنوبی واق,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری عمارت عین الدوله
پروژه بررسی خانه های کاشان،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی عمارت معین التجار
پاورپوینت بررسی عمارت شهرداری تبریز
پروژه بررسی خانه محمدیه ،تدین سمنان ،پاورپوینت
پروژه تحلیل و بررسی عمارت عین الدوله،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی،عمارت کلاه فرنگی،عشرت آباد تهران
پاورپوینت بررسی خانه کلانترى تبریز-Kalântari House
پاورپوینت بررسی خانه علوى تبریز-موزه سفال- Alavi House
پاورپوینت بررسی خانه حاج شیخ-در تبریز-Hâj Sheikh House
پاورپوینت بررسی خانه ساوجبلاغى ها-در تبریز-Sâvojbolâghis House
پاورپوینت بررسی خانه تاریخی نیشابورى-مهد قرآن -در تبریز-Nishâburi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی لاله ایی ها تبریز-Lâleh-is House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی بهنام در تبریز-Behnâm House
پاورپوینت بررسی،خانه ی تاریخی، کوزه کنانى در تبریز-مشروطه-Kuzeh Konâni House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی رستگار در تبریز-Rastgâr House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی مجتهدى در تبریز-Mojtahedi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی صحتى در تبریز-Sehhati House
دانلود خانه طباطبایی,پاورپوینت
دانلود جاذبه های گردشگری کاشان,پاورپوینت

دانلود پاورپوینت بررسی خانه وثیق انصاری اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر

دانلود پاورپوینت بررسی خانه وثیق انصاری اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر


تاریخ ایجاد 27/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 15 اسلاید - دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 8500 تومان   حجم فایل: 1719 kb  تعدادمشاهده  13


دانلود پاورپوینت بررسی خانه وثیق انصاری اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر
 
بخشی از مطلب
خانه در حدود ۱۵۰ سال پیش توسط بزرگ خاندان وثیق انصاری، رئیس مستوفیان دربار ظل السلطان، حاکم اصفهان ساخته شده است و از زیباترین خانه‌های دوره قاجار در این شهر به شمار می‌آید.


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت بررسی خانه وثیق انصاری اصفهان بهمراه پلان ها و نمامقاطع و پرسپکتیو و تصاویر , ,بخشی از مطلب ,خانه در حدود ۱۵۰ سال پیش توسط بزرگ خاندان وثیق انصاری، رئیس مستوفیان دربار ظل السلطان، حاکم اصفهان ساخته شده است و از زیباترین خانه‌های دوره قاجار در این شهر به شمار می‌آید.,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری عمارت عین الدوله
پروژه بررسی خانه های کاشان،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی عمارت معین التجار
پاورپوینت بررسی عمارت شهرداری تبریز
پروژه بررسی خانه محمدیه ،تدین سمنان ،پاورپوینت
پروژه تحلیل و بررسی عمارت عین الدوله،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی،عمارت کلاه فرنگی،عشرت آباد تهران
پاورپوینت بررسی خانه کلانترى تبریز-Kalântari House
پاورپوینت بررسی خانه علوى تبریز-موزه سفال- Alavi House
پاورپوینت بررسی خانه حاج شیخ-در تبریز-Hâj Sheikh House
پاورپوینت بررسی خانه ساوجبلاغى ها-در تبریز-Sâvojbolâghis House
پاورپوینت بررسی خانه تاریخی نیشابورى-مهد قرآن -در تبریز-Nishâburi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی لاله ایی ها تبریز-Lâleh-is House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی بهنام در تبریز-Behnâm House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی تاریخی،قدکى در تبریز،Qadaki House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی،تاریخی،گنجه اى زاده در تبریز-Ganjeh-i-zâdeh House
پاورپوینت بررسی،خانه ی تاریخی، کوزه کنانى در تبریز-مشروطه-Kuzeh Konâni House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی رستگار در تبریز-Rastgâr House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی مجتهدى در تبریز-Mojtahedi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی شربت اوغلى در تبریز-Sharbat Oghli House

دانلود پاورپوینت بررسی بنای بهارستان یا عمارت سپهسالار - دارای نقشه عمارت

دانلود پاورپوینت بررسی بنای بهارستان یا عمارت سپهسالار - دارای نقشه عمارت


تاریخ ایجاد 13/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 31 اسلاید - دارای نقشه عمارت   قیمت: 6500 تومان   حجم فایل: 2603 kb  تعدادمشاهده  4


 بخشی از مطلب
 
بنای بهارستان که در سفرنامه های جهانگردان غربی به عمارت سپهسالار معروف است، در سال 1253 خورشیدی با طرح اولیه مهندس میرزامهدی خانشقاقی احداث شد.
 
بنای کاخ بهارستان، به سال 1257 خورشیدی با همکاری استاد معمار، حسن قمی، به پایان رسید. سردر عمارت نیز حدود سال 1260 ساخته شد. در شیشه ای کوچک زیر سردر، نوشته شده بود که این سردر برای میرزاحسین خان سپهسالار، ساخته شد. بعد از مرگ سپهسالار، ساختمان در اختیار ناصرالدین شاه قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از کاخ های تشریفاتی جهت پذیرایی از سفرای خارجی و رجال سیاسی استفاده شد. در زمان مظفرالدین شاه به عنوان محل جلسات شورای ملی انتخاب شد و سردر آن با عنوان "دارالشورای ملی ایران" نصب گردید. در طول سال 1286 خورشیدی، جلسه های مجلس در تالار آئینه جنوبی عمارت تشکیل می شد و وکلا در پای دیوارهای تالار در صف های طولانی و عرضی دو زانو درکنار هم می نشستند.
 
در سال 1287 به دستور محمد علی شاه عمارت بهارستان به توپ بسته شد و اشیاء داخل آن به غارت رفت. پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان، در سال 1288 خورشیدی، ارباب کیخسرو و شیخ حسن خان معمار و برادرش حسین خان، مامور تعمیر مجلس شدند. البته این بازسازی ها، به تبعیت از معماری روز تهران، عناصری بسیار از معماری اروپایی را شامل می شد.
 
در آذر ماه 1310 خورشیدی عمارت دستخوش آتش سوزی شد و آتش به تالار آئینه هم سرایت کرد. این بازسازی به ارباب کیخسرو واگذار شد. این حریق و تغییرات جدید باعث شد که بعدها به کلی چهره مجلس را دگرگون کند. و نمای جنوبی بسیار تغییر کرد. و بعد ها نمای شمالی، سردر قدیمی، و قسمت شرقی بنا هم تغییرات مهمی کرد.
 
پس از انقلاب اسلامی این بنا متروک ماند. در حملات موشکی در جنگ، سقف غلام گردش سرسرای ورودی بهارستان فرو ریخت و در آذر 1373 دوباره آتش سوزی وسیع دیگری اتفاق افتاد. در آبان ماه 1375 خورشیدی بازسازی عمارت توسط مهندسین مشاور باوند آغاز شد که با توجه به ویژگی های اصلی بنا، کاربری هایی چون ایجاد فضاهایی برای نمایشگاه، پذیرایی از مهمانان رسمی رئیس مجلس، برپایی اجتماعات و ...در برنامه کاری قرار گرفت. طرح مرمت عمارت مجلس در سال 1377 توسط مهندسین باوند به پایان رسید.
 
معماری عمارت بهارستان نمونه ای خوب و کامل از معماری دورگه قاجاری است. ساختمانی دو طبقه است با پلانی کشیده. این ساختمان تالاری هم عرض ساختمان و به درازای پنج برابر طول تالار، در طبقه اول دارد. در ضمن می توان گفت؛ نمای جنوبی تقلیدی از معماری نئوکلاسیک اروپایی، و نمای شمالی وام گرفته از تزئینات معماری هخامنشی است. بدین ترتیب، عمارت بهارستان به صورت ملغمه ای از عناصر معماری قاجار، معماری نئوکلاسیک اروپایی  و معماری باستان گرایی رضا شاهی در آمد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
بنای بهارستان که در سفرنامه های جهانگردان غربی به عمارت سپهسالار معروف است، در سال 1253 خورشیدی با طرح اولیه مهندس میرزامهدی خانشقاقی احداث شد. , ,بنای کاخ بهارستان، به سال 1257 خورشیدی با همکاری استاد معمار، حسن قمی، به پایان رسید. سردر عمارت نیز حدود سال 1260 ساخته شد. در شیشه ای کوچک زیر سردر,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری عمارت عین الدوله
پروژه بررسی خانه های کاشان،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی عمارت معین التجار
پاورپوینت بررسی عمارت شهرداری تبریز
پروژه بررسی خانه محمدیه ،تدین سمنان ،پاورپوینت
پروژه تحلیل و بررسی عمارت عین الدوله،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی،عمارت کلاه فرنگی،عشرت آباد تهران
پاورپوینت بررسی خانه کلانترى تبریز-Kalântari House
پاورپوینت بررسی خانه علوى تبریز-موزه سفال- Alavi House
پاورپوینت بررسی خانه حاج شیخ-در تبریز-Hâj Sheikh House
پاورپوینت بررسی خانه ساوجبلاغى ها-در تبریز-Sâvojbolâghis House
پاورپوینت بررسی خانه تاریخی نیشابورى-مهد قرآن -در تبریز-Nishâburi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی لاله ایی ها تبریز-Lâleh-is House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی بهنام در تبریز-Behnâm House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی تاریخی،قدکى در تبریز،Qadaki House
پاورپوینت،بررسی،خانه ی،تاریخی،گنجه اى زاده در تبریز-Ganjeh-i-zâdeh House
پاورپوینت بررسی،خانه ی تاریخی، کوزه کنانى در تبریز-مشروطه-Kuzeh Konâni House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی رستگار در تبریز-Rastgâr House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی مجتهدى در تبریز-Mojtahedi House
پاورپوینت بررسی خانه ی تاریخی شربت اوغلى در تبریز-Sharbat Oghli House