معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

پاورپوینت مسجدآقابزرگ کاشان

پاورپوینت مسجدآقابزرگ کاشان


تاریخ ایجاد 04/06/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 37   قیمت: 3700 تومان   حجم فایل: 1121 kb  تعدادمشاهده  2


بخشی از مطلب
 
 
مقدمه:
 
شهر کاشان همچون دیگر شهرهای کویری ایران دارای معماری بسیار غنی است که آن را می‌توان در ساختمان مدارس، مساجد، حمامها و خانه‌های قدیمی این شهر به وضوح دید.
یکی از این بناها مسجد و مدرسه آقابزرگ است. این مدرسه را حاج محمدتقی خانبان برای تدریس دامادش حاج ملا مهدی نراقی معروف به آقابزرگ ساخته است. این بنا دارای هشتی، دهلیز، گنبد، گلدسته و دو بادگیر می‌باشد، همچنین حیاط این بنا در دو طبقه قرار گرفته که طبقه فوقانی آن دورتادور حجره‌هایی برای طلاب دارد. بیشتر این بنا با آجر ساخته و تزئین شده که همین سادگی جلوه خاصی به این بنا داده است. سردر مسجد، مقرنس‌کاری بسیار شکیلی دارد که با گچبری و نقاشی تزئین شده، قسمتهایی از این مسجد دارای کاشیکاری است که می‌توان آن را از زیباترین نمونه‌های کاشی دوره قاجار به حساب آورد که با تصاویر گل و پرندگان تزئین شده است. این مسجد دارای کتیبه‌های زیادی است که بیشتر آن برگرفته از آیات قرآن می‌باشد ولی یکی از این کتیبه‌ها که در بالای سردر واقع شده فرمان محمد شاه قاجار درباره بخشیدن مالیات قصابی و دباغی کاشان به خواهش حاج ملا مهدی نراقی است. کتیبه دارای تاریخ 1256هـ. ق است.
 
تاریخچه:
 
تاریخ آغاز ساخت این بنا به سال 1258 هـ.ق و پایان ساخت 1265 هـ.ق می باشد ( 8 سال ). این بنای باشکوه که آخرین بنای معظم ساخته شده در دوران انحطاط معماری و هنر ایران می باشد توسط معماری به نام استاد شعبانعلی پشت مشهدی ساخته می شود. مشهور است که این معمار بنام با دستمزد دریافتی اش برای ساخت مسجد آقابزرگ ، رواقی را در حرم حضرت امام رضا (ع) می سازد. نقاشی های بنا بدست استاد حاج محمدباقر قمصری انجام شده و کتیبه های بنا کار استاد اسدالله ، استاد محمدحسین کاشی و استاد حاج ابراهیم معارفی می باشد.
 
بخشهای مختلف بنا :
 
پیرنشین ها:
 
در قسمت ابتدایی بنا دو سکو در دو طرف بنا برمی خوریم به نام پیرنشین ، علت تعبیه این سکوها هم این بوده است که اشخاصی که از کوچه عبور می کنند اگر باری بر دوش دارند برای رفع خستگی بار خود را روی این سکوها قرارداده و استراحت کنند و دلیل بعدی و مهمتر ؛ افراد سالمند و پیر بوده اند تا روی آنها به استراحت بپردازند.
 
کتیبه مالیاتی :
 
در بالای درب ورودی مسجد ( قسمت بیرونی ) به کتیبه ای ( لوح ) سنگی برمی خوریم که فرمان معافیت مالیاتی بنا از طرف محمد شاه قاجار می باشد و مضمون آن از این قرار است :
 
« به حکم محکم شاهنشاه عادل ، بأذن محمد شاه قاجار خلدا... ملکه و احسانه ، حسب الخواهش جناب شریف آداب حجت الاسلام ملامحمد مهدی نراقی ، منال دیوانی قصابی و دباغی کاشان به موجب فرمان مبارک مقرر آمده از تکالیف دیوانی معاف شد ، خلاف کننده به لعنت خدا گرفتار شود فی المحرم 1256 »
 
در سر در این مسجد 32 یا ( 23 ) نوع هنر کار شده است .
¨
 


کلمات کلیدی مرتبط:
,پاورپوینت مسجدآقابزرگ کاشان ,مسجدآقابزرگ کاشان ,پروژه مسجدآقابزرگ کاشان ,مسجدآقابزرگ ,آقا بزرگ ,آقابزرگ کاشان ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

پاورپوینت مسجد گوهرشاد

پاورپوینت مسجد گوهرشاد


تاریخ ایجاد 02/06/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 27 اسلاید   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 1412 kb  تعدادمشاهده  4


معرفی مسجد گوهر شاد
 
•مسجد جامع گوهرشاد مشهد، یکی از مسجدهای مشهور ایران و جهان اسلام و یادگاری ارزشمند و ماندگار از هنر و معماری تیموریان است. عملیات احداث این بنا به همت گوهرشاد آغا، دختر امیر غیاث الدین ترخان، همسر شاهرخ بن تیمور گورکانی و در دوران استانداری پسرش بایسنقر میرزا، به سال ۸۱۸ ق/۷۹۴ ش در ضلع جنوبی حرم رضوی آغاز شد و در سال ۸۲۱ ق/۷۹۷ ش به اتمام رسید.
 
ساخت بنای مسجد جامع گوهرشاد توسط معمار معروف عصر تیموریان، قوام الدین بن زین الدین شیرازی و با استفاده از آجر و گچ و به شیوه معماری اسلامی در شرق صورت گرفت. بانو گوهرشاد یکی از زنان نامدار عصر تیموری است که مورد احترام امیر گورکانی بوده، در امور مملکتی مورد مشورت قرار می‌گرفت. نام او در دو محل از بنای مسجد، یکی در بالای درِ ورودی ایوان دارالسیاده و دیگری در کتیبه ایوان مقصوره با خط زیبای شاهزاده بایسنقر میرزا با کاشی معرق به عنوان بانی مسجد نگاشته شده و به یادگار مانده است.
. مسجد گوهرشاد مشهد، وسیع‌ترین مسجد موجود در مجموعه بناهای آستان قدس رضوی است و صحن آن با ۲۸۵۰ مترمربع مساحت از نظر قدمت، کهن‌ترین صحن می‌باشد که در جنوب حرم مطهر امام رضا علیه السلام احداث شده است.
 
وسعت کل مسجد جامع گوهرشاد مشهد ۹۴۱۰ مترمربع است و از جهت شمال با عرض ۸۷ متر به رواق دارالسیاده و دارالحفاظ، از جنوب با عرض ۶۵/۹۸ متر به صحن قدس، از شرق با طول ۳۰/۱۰۹ متر به رواق در دست احداث امام خمینی قدس سره (صحن موزه سابق)و از غرب با طول ۱۰/۱۰۷ متر به بست شیخ بهایی محدود شده است. صحن مسجد تقریبا مربعی است به مساحت ۲۸۵۰ متر به طوری که ۳۰/۵۶ متر طول و ۶۵/۵۱ متر عرض دارد و از نظر وسعت، نهمین صحن از مجموعه ده صحن قدیمی و جدید در اماکن متبرکه رضوی است.
 
مسجد گوهرشاد مرکب از یک صحن، چهار ایوان و یک گنبد فیروزه‌ای و دو گلدسته زیبا و هفت شبستان است و به جهت قدمت تاریخی، سبک معماری و زیبایی‌های هنری یکی از مهمترین آثار باستانی مشهد و صنعت معماری ایران اسلامی می‌باشد که مورد علاقه زائران و مجاوران است و به عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی تاریخی و فرهنگی مورد توجه و بازدید باستان شناسان، جهانگردان و دیگر علاقه‌مندان می‌باشد.
 
مسجد جامع گوهرشاد، دارای چهار ایوان با سردرهای مرتفع می‌باشد که به قرینه در وسط چهار ضلع مجموعه مسجد بنا گردیده، بزرگترین آن‌ها ایوان مقصوره نام دارد که در ضلع جنوبی (قبله) صحن واقع است. و دارای ۳۵ متر طول با عرض‌های مختلف ۱۳ تا ۱۵ متر و ارتفاع سردر ایوان ۲۷ متر و تا گنبد ۴۰ متر و قطر پایه‌ها در دو طرف ۶ متر و ارتفاع مناره‌ها ۴۱ متر و ارتفاع تا عرقچین ۲۹ متر و محیط گنبد از بیرون ۸۵/۶۱ متر می‌باشد.


کلمات کلیدی مرتبط:
معرفی مسجد گوهر شاد , ,•مسجد جامع گوهرشاد مشهد، یکی از مسجدهای مشهور ایران و جهان اسلام و یادگاری ارزشمند و ماندگار از هنر و معماری تیموریان است. عملیات احداث این بنا به همت گوهرشاد آغا، دختر امیر غیاث الدین ترخان، همسر شاهرخ بن تیمور گورکانی و در دوران استانداری پسرش بایسنقر میرزا، به سال ۸۱۸ ق/۷۹۴,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع فهرج یزد

دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع فهرج یزد


تاریخ ایجاد 31/05/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 اسلاید شامل پلان نما برش پرسپکتیو و تصاویر   قیمت: 4000 تومان   حجم فایل: 827 kb  تعدادمشاهده  17


 
 
تاریخچه
 
مسجد جامع فهرج به عنوان کهنترین مسجد باقی مانده در ایران زمین در زمان سعید بن عثمان در سال 45 ه.ق بنا گردید.
 
نقشه این مسجد و قرارگرفتن محراب آن در محور عرضی و تزیینات بکار رفته در آن،حاکی از آن است که این بنا در صدر اسلام بنا گردیده است.
 
این بنا کاملا به سبک وسیاق معماری عصر ساسانی بنا گردیده ونقشه اصلی آن بسیارساده می باشد و در واقع تقلیدی از طرح و شکل مسجد النبی است.
 
سامان دهی مسجد جامع فهرج:
 
مسجد جامع فهرج اولین بار توسط زنده یاد استاد محمدکریم پیرنیا در سال ١٣۴٩ به جامعه علمی ایران معرفی شد .
 
توصیف بنا
 
مسجد جامع فهرج در روستایی به همین نام در جنوب شرقی و 22کیلومتری شهریزد قرار دارد. این بنا در بخش قدیمی روستا و در سمت جنوب شرقی فضای مربع شکل کوچکی که به "حسینیه" معروف می باشد، قرار گرفته است.
 
طرح کلی مسجد از یک شبستان و رواقی به دور یک حیاط مرکزی تشکیل شده است عمق این شبستان دو دهانه وعمق رواق آن یک دهانه میباشد.
 
محراب که بر سمت قبله تا کید می کند از جمله ویژگی های معماری مساجد ایرانی در این دوران است.
 
یکی از اصیل ترین ساختمان های شیوۀ خراسانی، مسجد جامع فهرج است.
 
بررسی ازدیدگاه معماری
 
معماری این مسجد ،بجز پلان آن، کاملا ساسانی بوده و همه تزیینات به شیوه پیش از اسلام است.
 
طرح اصلی مسجد، بسیار ساده است و شبستانی با ده دهانه دارد.
 
قوس ها، همه ناری (بیضی) است و طاق ها نیز ناوی و آهنگ  است و مانند بنا های پیش از اسلام، بلندی و افراز شکوهمندی دارد. 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
, ,تاریخچه , ,مسجد جامع فهرج به عنوان کهنترین مسجد باقی مانده در ایران زمین در زمان سعید بن عثمان در سال 45 ه.ق بنا گردید. , ,نقشه این مسجد و قرارگرفتن محراب آن در محور عرضی و تزیینات بکار رفته در آن،حاکی از آن است که این بنا در صدر اسلام بنا گردیده است. , ,این بنا کاملا به سبک وسیاق معماری عصر ساس,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

پاورپوینت مسجد کبود تبریز

پاورپوینت مسجد کبود تبریز


تاریخ ایجاد 30/05/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 54   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 732 kb  تعدادمشاهده  2


بخشی از مطلب
nمسجد کبود تبریز
nاین بنا در مرکز شهر تبریز واقع است ویکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی به سبک آذری  بشمار می رود.
nاین مسجد در زبان محلی ، گوی مچید(مسجد کبود) ودر منابع گاه مسجد جهان شاه نامیده می شود؛ اما در گذشته به مسجد و عمارت مظفریه معروف بوده است .
n    بانی بنا، میرزا جهان شاه بن قرایوسف ترکمن-و به روایات دیگر همسر وی: جهان بیگم خاتون یا دخترش صالحه خاتون-سومین پادشاه از سلاطین طایفه قراقویونلواست که در سال 839ه-ق در آذربایجان و نواحی شمال غرب ایران حکومت می کرده است و بر طبق بقایای کتیبه موجود، این بنا را در سال 870ه- ق به پایان رسانده است،که طراح بنا« میر نعمت الله بن البواب»:نبیره میر عبدالوهاب تبریزی بوده است.
nاز قرار گفته بعضی از محققان،عمارت مظفریه منحصر به مسجد نبوده: بلکه عمارات و ساختمانها و تفرعات زیادی- از خانقاه و ملحقات و زوایا و صحن ها و رواق و حوضخانه-داشته است که همگی از بین رفته اند.
n
n بقایای این مسجد در طی قرون گذشته در اثر زلزله و بی توجهی، متحمل صدمات جبران ناپذیری شده است؛ به طوری   که تا دوره اخیر، گنبد و مناره های آن ریخته و بصورت ویران و مخروبه ای در آمده بوده است . بقایای مسجد کبود- که بجز چند طاق شکسته و سر در خارجی نبوده- در دوره اخیر، به همت مسئولین مربوطه باسازی و تعمیر اساسی گردیده است.
n
nسیاحان و نویسندگان متعددی در قرون گذشته از این بنا دیدن کرده و شرح های از آن ارائه داده اند. کاتب چلبی، مورخ عثمانی که در تاریخ 1045به تبریز آمده ،در تاریخ جهان نما  می نویسد: درگاه مسجد جهان شاه، بلندتر از طاق کسری است. 
nسردرب ورودی مسجد 
nبنایی عالی است که با کاشی های زیبا آراسته شده.                
nگنبدهای بلندی دارد ... جامع دل انگیزی است که هر کس داخل آن شود، دلش اجازه بیرون شدن را نمی دهد؛ لیکن شعیان غالباً از رفتن بدان مسجد خوداری می کنند. این بنا با کاشی های زیبائی آراسته شده... 
n    تاورنیه – سیاح فرانسوی که یک سال بعد از کاتب چلبی از تبریز دیدن کرده، در خصوص این مسجد می نویسد: در اطراف میدان بزرگ تبریز و مجاورت آن، بقیه آثار و بناهای عالی دیده می شود و چهار- پنج مسجد را که در عظمت بنا بی نظیر هستند، به خرابی واگذارده اند .
n    یکی از آن مساجد که بهتر و عالی تر از سایر مساجد تبریز است در خارج شهر، سر راه اصفهان واقع شده ... بنای این مسجد بسیار عالی و نمای آن که پنجاه قدم ارتفاع دارد،هشت پله از سطح زمین معبر کرسی دارد و ار خارج ،دیوار های آن همه از کاشی 
n
nاز راهرو مسجد داخل گنبد می شود که سی و شش قدم قطر آن است، دایره گنبد،سه برابر قطر آن میشود. این گنبد بزرگ مسجد،از طرف داخل، روی دوازده مجردی بنا شده که شانزده مجردی هم از خارج تکیه گاه آن است. و این مجردی ها شش پای مربع حجم آنهاست. طرف پایین، در اطراف، سکویی از مرمر سفید ساخته شده که زیر آن  خالی وبرای نهادن کفشها،خانه خانه است.
nاین گنبد از طرف داخل با آجرهای کوچک مربع ازکاشیهای الوان مختلف گل وبوته دار موزاییک شده که در میان آنها به تناسب،کلمات عربی گنجانیده و به قدری خوب جفت کاری    کرده اند که گویا یک پرده نقاشی است که تمام با مقراض و پرگار ساخته شده است.از این گنبد (شبستان)داخل گنبد کوچکتری میشود که 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,nمسجد کبود تبریز ,nاین بنا در مرکز شهر تبریز واقع است ویکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی به سبک آذری بشمار می رود. ,nاین مسجد در زبان محلی ، گوی مچید(مسجد کبود) ودر منابع گاه مسجد جهان شاه نامیده می شود؛ اما در گذشته به مسجد و عمارت مظفریه معروف بوده است . ,n بانی بنا، میرزا جهان,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی کنیسا ی ملا نیسان
پاورپوینت بررسی مسجد شیخ علی اکبر شاهرود
پاورپوینت بررسی مسجد آقا شاهرود
پاورپوینت امام زاده سید اسماعیل -بازار ناصرخسرو
پاورپوینت مسجد جامع اصفهان
پاورپوینت معماری مسجد الاقصی
پاورپوینت مسجد جامع ارومیه
پاورپوینت مسجد جامع نایین
پاورپوینت مسجد جامع نوش آباد کاشان
پاورپوینت مسجد جامع کاشان
پاورپوینت مسجد جامع همدان
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سراب به همراه نقشه ها و تصاویر
پاورپوینت کلیسای جامع سنت مارک
پاورپوینت مستند نگاری بنای شاخص معماری دوره زندیه مسجد وکیل
دانلود پاورپوینت مسجد جامع اشترجان بهمراه نقشه ها
دانلود پاورپوینت مسجد جامع زواره بهمراه نقشه ها
دانلود پاورپوینت مسجد جامع چالشتر بهمراه نقشه ها
دانلود پاورپوینت مسجد جامع خوی بهمراه نقشه ها
دانلود پاورپوینت مسجد جامع شهرکرد بهمراه نقشه ها
دانلود پاورپوینت مسجد جامع ارومیه

دانلود پاورپوینت تحلیل مسجد امیر چخماخ یزد

دانلود پاورپوینت تحلیل مسجد امیر چخماخ یزد


تاریخ ایجاد 28/05/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30   قیمت: 1000 تومان   حجم فایل: 3840 kb  تعدادمشاهده  7


 
*بررسی تجزیه و تحلیل مسجد امیر چخماخ یزد همراه با نماها و برش ها در قالب
فایل پاورپوینت 30 صفحه ای*
 
*مسجد* نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان است. کعبه طبق آیه قران اولین
مسجد روی زمین است. مسجد النبی با ورود محمد، پیامبر اسلام به مدینه در
عربستان سعودی پایه‌گذاری شد.
 
پذیرش این مساله که وجود مساجد گنبدها مناره‌ها در بافت یک شهر نمی‌تواند
به معنای اسلامی بودن آن شهر باشد این امر را بدیهی می‌سازد که باید در
عناصر و مولفه‌های دیگری که نه تنها کالبد بلکه روح وهویت شهرها را
می‌سازند به دنبال نشانه‌هایی از زیست مسلمانان و الگوهای یک شهر اسلامی بود.^
 
نام
 
واژهٔ مسجد در لغت به معناى سجده‌گاه و پیشانى است. بر طبق یک نظر، واژهٔ
مسجد معرب واژهٔ مزگت است که از زبان آرامی وارد عربی و فارسی شده است.
 
مسجد در قرآن
 
در قرآن، مسجد به معنای اعم نیایشگاه خداوند به کار رفته است. مسجد الاقصی،
که معبد یهودیان یا کنیسه بوده است و در زمان نزول قرآن کاربردی غیر از آن
نداشته است، دو بار در قرآن از آن به عنوان مسجد نام برده شده است.^[۳]
^[۴] همچنین در داستان اصحاب کهف نیز قرآن می‌گوید بر مزار آنان مسجدی بنا
کردند.^[۵] این مسجد بر اساس قول غالب مورخین با توجه به دین مرسوم آن روز
کلیسا بوده ست. البته ممکن است کنیسه نیز بوده باشد؛ ولی با توجه به قبل تر
بودن از اسلام نمی‌تواند به معنی مسجد مخصوص مسلمانان بوده باشد. علاوه
برمسجدالحرام(بیت العتیق)ومسجدالاقصی درقرآن کریم به مساجددیگری نیزاشاره
شده است.مسجد قبلتین1اسرا-مسجد قبا107توبه-مقام ابراهیم(مصلی)-مسجدضرارکه
دستورتخریب آن داده شد107توبه
 
*مسجد تداعی کننده گنبد و مناره
<http://broozcad.ir/?s=%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%87>*
 
پذیرش این مساله که وجود مساجد گنبدها مناره هادر بافت یک شهر نمی‌تواند به
معنای اسلامی بودن ان شهر باشد این امر را بدیهی می‌سازد که باید در عناصر
ومولفه‌های دیگری که نه تنها کالبد بلکه روح وهویت شهرها را می‌سازند به
دنبال نشانه‌هایی اززیست مسلمانان و الگوهای یک شهر اسلامی بود.^[۱]
 
*مسجد جامع*
 
تفاوتهای موجود بین مسجد و مسجد جامع با ویژگی‌های هرکدام به خوبی مشخص است
شاخصه‌هایی پایدار که در سراسر جهان اسلامی و در طول زمانی حدوداً هزار سال
همچنان باقی‌مانده است. مسجد مکانی بوده صرفاً به جهت عبادت اما از آنجایی
که در گذشته استفاده‌های دیگری هم از آن می‌شد نظیر قضاوت، نگهداری بیت
المال، برپایی اجتماعات بزرگ، بزودی نماد قدرتمند اسلام شد و هم عرصه‌های
دینی و هم قلمروهای دنیوی را در برگرفت، اما نتوانست پاسخگوی نیازهای مذکور
باشد، ساخت مسجد جامع بعلت حفظ این دو جنبه بود. فقدان نهادها و بناهای
رسمی عمومی نظیر تالار شهر و یا محاکم اسلامی، به نقش دووجهی مسجد جامع
اهمیت بیشتری بخشید. این تمایز کارکردی، تفاوتی را در منزلت و مقصود مساجد
منعکس ساخت و در دو واژه کاملاً مجزا رسمیت یافت، یعنی مسجد و جامع. علی‌رغم
تمایز آشکار کارکردی بین مسجد و جامع، از لحاظ طرح تفاوتی بین این دو وجود
ندارد. در واقع «جامع» عملاً ابعاد بزرگتر و تزئینات بیشتری را دارا
می‌باشد.^[۶]
 
*مساجد شبستانی*
 
این مساجد که برگرفته از ته رنگ مسجد پیامبر در مدینه می‌باشند. دارای
نقشه‌ای مستطیل شکل با حیاط مرکزی و شبستانی در جهت قبله می‌باشند. مساجد
ابتدای اسلام اغلب دارای طرح شبستانی بوده‌اند.مسجد جامع فهرج، مسجد
تاریخانه دامغان، مسجد جامع نیشاپور، مسجد اولیه جامع اصفهان، مسجد اولیه
جامع یزد، مسجد اولیه جامع ساوه، مسجد جامع نائین و مسجد اولیه جامع
اردستان دارای طرح شبستانی می‌باشند.^[۷]
 
*هنر تزیینی*
 
هنرهای تزیینی در بناهای مذهبی نشانه‌ای از کشف وشهود را در پی دارد و
رنگ‌ها وشکل‌های موزون و قوس‌های صعودی و نزولی که از راز افرینش پرده برمی
دارد هر کدام به بیننده ارامش روحی و معنوی می‌دهد. به عنوان مثال قاعده
هشت وجهی گنبد کنایه از کرسی الهی و نیز عالم فرشتگان و قاعده مربع
وچهارگوش نماد جهان جسمانی روی زمین است. ویا این که ساختار مقرنس در این
جا بازتابی از نمونه‌های مثالی اسمان نزول ماوای اسمانی به سوی زمین وتبلور
اسمانی در قالب‌های زمینی است. قوس ایرانی به سوی بالا حرکت دارد و به سمت
اسمان و به امر متعالی صعود می‌کند و قوس مغربی حرکتی درونی و به سوی قلب
دارد.^[۸]
 
*معماری مسجد*
 
مساجد در ابتدا بسیار ساده ساخته میشدندو معمولاً سقف حصیری داشتند.
هنگامیکه اسلام در ایران استحکام یافت مساجد با گنبد ساخته شد گنبد بیشتر
در معماری ایرانی نمود پیدا کرده است. قدیمی ترین نمونه مساجد با گنبد
چارطاقی مربوط به مسجد الاقصی است که قبل از اسلام ساخته شده است. در ایران
ساسانی بیشتر آتشکده‌ها بصورت چارطاقی و گنبد دار مدور بودند و همین سبک در
ساخت مساجد ایران بکار گرفته شد و سپس مناره بر آن افزوده شد. بر اساس کتاب
نقش پارسی بر احجار هند معماری چارطاقی و گنبد دار در حوزه تمدنی ایران شکل
گرفته است. کاخ اردشیر فیروز آباد یکی از نمونه‌های این گونه معماری
است^[۹] در کشورهای شمال آفریقا مساجد فاقد گنبد است و بصورت یک مناره‌ای
ساخته می‌شود. مساجد قدیم تر در جهان عرب فاقد مناره هستند. مساجد در
معماری ایران از سیر طراحی تکاملی برخوردارند.کاشی کاری سنتی از مهمترین
عناصر تزئینی مساجد ایرانی است.
 
اما بخش‌هایی هستند که در بیشتر مساجد وجود دارند. هر چند ممکن است در
مساجد مهمی مانند مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان وجود نداشته باشند. بخش‌های زیر
در مساجد دیده می‌شوند:^[۱۰]
 
  * سردر
  * آستانه
  * گنبد
  * بارو
  * گلدسته
  * صحن یا میانسرا
  * حرم
  * محراب
  * رواق
  * بارگاه
  * چله‌خانه
  * حجره
  * شبستان
  * کتیبه
  * ستون
  * سرستون
  * طاق
  * خواجه‌نشین
  * آرامگاه
  * سنگ قبر
 
 
        نورگیر مسجد
 
اطراف گنبدخانه‌های بناهای اسلامی و یا در ساقهٔ آن‌ها نورگیرهای زیبایی
وجود دارد که به علت شدت و ضعف نور، طرح‌های بدیعی را به وجود آورده. این
پنجره‌ها که معمولاً در بغل ایوان‌ها نیز به وجود آمده‌اند و اصطلاحاً به
آن‌ها پاچنگ می‌گویند، در اکثر مساجد قدیمی جزو عناصر همراه مساجد هستند.
نورگیرها از مصالح کاشی معرق، سنگ، آجر، کاشی و چوب ساخته می‌شوند و دارای
نقوش اسلیمی (خطوط برگرفته از پیچک‌های گیاهی) یا هندسی هستند. جنس
پنجره‌های نورگیر در کشورهای هند و پاکستان از سنگ مرمر است.
 
در بعضی از مساجد قدیمی ایران نورگیرها از خشت خام هم دیده شده‌اند که
دارای نقوش اسلیمی هستند و به علت وجود چند نور در آن‌ها، توجه همگان به آن
معطوف می‌گردد. یکی از زیبا ترین پنجره‌های نورگیر، پنجره‌های مشبک چوبی
مسجد جامع اصفهان است که با طرح‌های متنوع گره سازی، عملکردی در پنجره‌ها و
درهای ارسی دارند. امروزه بسیاری از ضریح‌های امامزاده‌های ایران به صورت
شبکه‌های چوبی و یا منبت کاری در آمده‌اند از آثار جالب مراکز مذهبی اند.^[۱۱]
 
در مسجد شیخ الطف الله نور کیفیتی ورای ماده پیدا نموده تا آن جا که نور از
جداره شمال شرقی به جداره جنوب غربی تابیده و به محراب نقشی ورای ماده
می‌دهد. همچنین نور از جداره‌های طوقه گنبد عبور کرده و پیچ و تاب شبکه‌ها
را برروی گنبد خانه انداخته و مانند این است که این نقوش با سبک بالی در
حال رقصند.^[۱۲]
 
 
        سیالیت
 
سیالیت همان احساس تعلیق است که در معماری دوره اصفهانی به خوبی می‌توان
دید. از آنجا که سیال بودن باعث می‌شود بنا سبک تر به نظر رسد و به بیننده
کمک می‌کند تا از عالم مادی به عالم معنوی رود. همانند گنبد خانه‌های مساجد
که در گذر زمان کالبد سبک تری پیدا نموده‌اند تا آنجا که علاوه بر کاهش
جرز، بازشوهایی در بدنه و طوقه گنبد ایجاد شده و نور را به داخل فضا
می‌کشاند و حس سیال بودن گنبد را به مخاطب ارمغان می‌دهد چرا که گنبد در
زیر امواج‌های نور قرار گرفته و حس تعلیق را به وجود می‌آورد، همانا که
مصالح با پیوند نور آسمانی می‌شوند.^[۱۳]
 
*مسجد در معماری ایران*
 
میدان نقش جهان که در آن دو مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد شاه قرار دارد.
 
مسجد نصیرالملک در شیراز
 
مساجد مهم ترین بناهای معماری ایران پس از اسلام هستند. شاخص ترین و
پیشرفته ترین بناهای هر دوره معماری ایران پس از ورود اسلام را می‌توان در
مساجد پیدا نمود. اهمیت مسجد در ایران نشانه‌ای از پذیرش و اقبال مردم
ایران نسبته به دین اسلام است. چرا که در دورافتاده ترین نقاط ایران نیز
مساجد مهم ترین بناهای بافت اطراف خود بوده‌اند که با هزینه مردم بنا می‌شدند.
 
ویژگی‌های ساختاری هر مسجد شامل انعطاف ذاتی، بی تفاوتی نسبت به نماهای
خارجی، تاکید متقابل بر فضای داخلی، و گرایش طبیعی به تزئینات کاربردی است.
زمانی که از مسجد «جامع» سخن می‌رانیم در واقع همان مسجد است با ویژگی‌هایی
مضاف و فراتر از مسجد و وام گرفته شده از معماری دوره بیزانس با ریشه‌های
کلاسیک. به اعتقاد پیرنیا (۱۳۸۳)،^[۱۴] ایرانیان کهن و هنرمندان آنها باور
به تقلید درست داشته‌اند و آنرا بهتر از نوآوری بد می‌دانستند. تقلید یا
برداشتی که منطق داشته باشد و با شرایط زندگی سازگار باشد. از این وجوه خاص
که جامع را از مسجد متمایز می‌کند، می‌توان به محراب، منبر یا سکوی وعظ،
مقصوره یا محصوره، ناو یا راهروی بالا آمده میانه شبستان و گنبد اشاره کرد.
ذکر این نکته حائز اهمیت است همه این عناصر در یک بنا با درجه اهمیت برابر
باقی نماندند و با همه آنها به یک نحو برخورد نمی‌شد (براند، ۱۳۸۳).^[۶]
 
*تاریخچه مسجد در ایران*
 
پس از فروافتادن ساسانیان، ساخت مساجد در ایران آغاز شد. در سه قرن نخستین
حکومت اسلامی در ایران، مساجد به شیوه‌ای بسیار ساده و به پیروی از معماری
ساسانی ساخته می‌شد. زادگاه اولین نمونه‌های معماری اسلامی ایران را در
خراسان دانسته‌اند، لذا طریق ساخت بناهای این دوران (شامل امویان، عباسیان،
طاهریان) به شیوه خراسانی معروف است. در این شیوه که نقشه عمومی بناهای آن
از مساجد صدر اسلام اقتباس شده، مساجد بصورت «شبستانی» یا «چهل ستونی»
ساخته شده‌اند (ذکرگو، ۴۶:۱۳۸۰)^[۱۵] با پدیدار شدن اسلام و پذیرش آن از
سوی ایرانیانی که زیر بیدادگری و ستم بودند دگرگونی‌هایی در ساختمان سازی
رخ داد:
 
 1. پس از اسلام، با الگو گرفتن از باورهای اسلامی ساختمانها «مردم وار» تر
    شدند. گرچه در شیوه پارتی نیز مردم واری و پرهیز از بیهودگی نمایان بود
    ولی پس از اسلام این ارزش‌ها بیشتر نمودار شدند.
 2. در شیوه‌های پیشین بنابر شرایط، ساختمان سازی کیفیت ویژه‌ای یافت. برای
    نمونه در شیوه پارتی در روزگار اشکانیان، ساختمان‌ها با سبک پاکتراش و
    با ریزه کاری بیشتری ساخته می‌شدند، اما در دوره دوم زمان ساسانیان چون
    به ساختمانهای بیشتری نیاز داشتند ساختمان را با سنگ لاشه می‌ساختند،
    بدین گونه کیفیت: ساختمان سازی نیز افت می‌کرد (پیرنیا، ۱۳۴:۱۳۸۳)^[۱۴]
    این امر به روی نحوه ساخت مساجد در دوره‌های مختلف تاثیر گذاشت. بطور
    مثال ”در دوره سلجوقی آجر کاری و در دوره ایلخانی گچ بری و در دوره
    تیموری و صفویه کاشیکاری رایج بوده است. نقشه ساختمانی مساجد نیز
    تفاوت‌های آشکاری در هر دوره دارد. در ایران اسلامی با مساجد شبستانی،
    یک ایوانی، دو ایوانی، چهار ایوانی و ترکیب گنبد خانه با ایوان اصلی
    روبرو هستیم“(ابوذری ۱۳۸۰: ۱۱۷)^[۱۶]
 
*ساختار مسجد در معماری ایران*
 
در معماری ایرانی هرگاه چند طاق پوش در کنار هم جای می‌گیرند، دهانه کوچه
میانی یا میان وار بیش از کوچه‌های دیگر است و از دهانه بر وارها با
کوچه‌های دیگر کم‌کم کاسته می‌شود و کوچه کناری که طاق آن روی دیوار پرت
(دیواری که پشت آن آزاد است) می‌نشیند کمترین دهانه را دارد تا از رانش طاق
کم‌کم کاسته شود و دیوار پرت را نیندازد؛ ناگزیر نمای میانوار که به روی
سرای سرگشاده بازمی‌شود پردهانه تر و بلندتر می‌شود و از مردم واری آن
می‌کاهد. معمار هنرمند مسجد فهرج برای پیشگیری از این کاستی در کنار دو جرز
میانوار، پیلکهای نغزی افزوده تا دهانه یکسان نماید (این نغزکاری یکصد سال
پیش از آن در تاریخچه دامغان به کار رفته است). کار بهره‌گیری
ازساختمایه‌های بوم آور در این مسجد بدانجا کشیده است که به جای کاه در
کاهگل (که شاید در فهرج کمیاب بوده)،ژاژ (خارشتر-آدور) آسیا شده به کار
برده‌اند و همین کار اندودها را ازآسیب موریانه بر کنا داشته است.^[۱۷]
 
*هنر و معماری مساجد ایران*
 
مساجد ایران تمثیلی از بی‌نهایت است رساندن انسان به کمال وترکیب کننده رمز
قدسی به گونه‌ای که این مکان دارای تقدس است و انسان با اشراق درونی با ان
ارتباط برقرار می‌کند. این حرکت وسیر کمال گرایانه لازمه هر بنای مذهبی است
که اساساً محل بندگی وپرستش است. هنر به کمال رسیده ایرانیان با بهره‌گیری
از مفاهیم هندسی کیهانی همواره نمود بی‌نهایت در یک نهایت یا صورت بوده است.
 
مساجد در نهایت نفس را به حقیقت ازلی وکمال حقیقی می‌رساند. این نائل شدن
باحضور وشهودی همراه است که همواره حرکت در مکان و دیدنی از جنس شناخت از
لحظه ورود تا به انتها با موحد همس است. تمامی مراتب این حرکت مکانی چون
طریقت عرفانی ارام ارام نور حقیقت را در دل اشکار کرده انسان را از حشو و
زواید خارج از این مکان مقدس منزه می‌دارد. ورودی در مساجد ایران جایگاه
انتخاب واطمینان است و تمایز را در مکان نشان می‌دهد و بیان می‌دارد که
هویتی قدسی وکاملا متفاوت با پهنه هیولایی اطراف درحال وقوع است. عمدتاً
ورودی‌های مساجد ایران حرکتی روحانی به سوی اسمان دارد. به طور کلی هرچه به
گذشته بازمی‌گردیم درمی‌یابیم که زندگی انسان با کیهان و اسمان بیشتر مرتبط
بوده است.
 
جلوه‌های این ارتباط را درقالب نقوش هندسی چون خورشید ماه و ستاره‌ها در
معماری می‌یابیم که ان‌ها را در تزیینات به صورت اجر کاری یا کاشی کاری و
یا درکل حجم معماری در قالب استفاده از حجم‌ها هندسی مطلقی چون مکعب یا
مربع مسطیل یا دایره یا احجامی از این قبیل ملاحظه می‌کنیم. هندسه این نقوش
دارای کششی درونی و به صورت متحدالمرکز و یا مرکزگرا نمایان می‌شود. حرکت
اجزای کوچک‌تر و چرخش ان‌ها به دور اجزای دیگر بخشی از چرخش و حرکت کلی
است. اجزا در یک نقش در عین حال که دارای اتحاد کلی هستند در بین خود نیز
دارای وحدتی یکسان اند وبه سوی یک مرکز دارای یک حرکت درونی هستند. این در
واقع قانون نظم طبیعی در جهان هستی است. منبت کاری‌ها گره چینی‌ها یا کاشی
کاری‌ها به ایجاز این نظم کیهانی را به تصویر می‌کشند. تمامی نقوشی که به
صورت طرح‌های اسلیمی هستند در یک حرکت دایره وار قابل مهار شدن در
دایره‌اند. این دوایر نامرئی چون روح ویا پهنه بی‌انتها ی معنا همواره در
نقوش حضور دارند و بیانگر ماهیت مینویی ان اند. این نقوش اصول حقیقی را به
نمایش می‌گذارد که بر اساس معرفت وجود و هستی شناسی علاوه بر این که الگویی
طبیعی در جهان هستی است در بردارنده معنای ازلی نیز هست که ره یافتن به این
معنا از طریق مشاهده و درک تحقق می‌یابد.
 
تابش پی درپی نور در سطوح متفاوت و با زوایای مختلف در پیش تاق ایوان ورودی
باعث احساس حضور نور می‌شود حضوری که شاید در حالت عادی در سطوح احساس
نمی‌شود اما باتغییر تابش و ایجاد سایه‌های متفاوت احساسی بلورین را در زیر
تاق برمی انگیزاند. نور در این میان نقش حکیمانه خویش را با ظهوری حیات بخش
ایفا می‌کند و تاثیر وجودی خویش را در تراش الماس گونه فضا در هماهنگی شگفت
انگیز با هندسه به جای می‌گذارد. نور بخشایش ورحمت الهی را بر اینه دل
مومنین می‌تابد. اگر ان واجد بازتابش باشد انوار عالی الهی را به طرق مختلف
نمایان می‌سازد. اما با وجود تکثر این بازتابش‌ها حرکت صعودی در ان‌ها دیده
می‌شود و درانتها به یک خورشید یا شمسه در نور ازلی می‌رسند.^[۱۸]
 
هندسه پیش تاق یا ایوان ورودی به صورت یک مستطیل کشیده شده است که عمدتاً با
دو مناره در دو طرف ترکیب می‌شوند و با زبان سکوت شهادت می‌دهند که در این
جا اتفاقی مقدس رخ می‌دهد. علاوه بر این تفاوت مقیاس و شکستنی که در خط
اسمان عناصر اطراف خود ایجاد می‌کند بر حرکت رو به بالای ورودی بیشتر تاکید
می‌کند. این عروج روحانی در پیش تاق یا موتیف‌هایی چون مناره‌ها و کاشی
کاری‌ها برروی مناره‌ها به صورت اجر کاری و با طرح‌های اسلیمی مقرنس‌ها
پیچ‌های تزیینی نیلی رنگ محیط و قوس‌های تیزه دار بیان می‌شود. فضای ورودی
اغاز سفر عرفانی است که درون را به انچه شایسته رسیدن اوست سوق می‌دهد.^[۱۹]
 
*کارکردهای مسجد*
 
مساجد به عنوان مهم ترین بناها در هر شهر و روستا همواره نقش‌های متعددی در
زندگی اقشارمردم داشته‌اند. این بناها چون بزرگ ترین ساختمان‌ها بوده‌اند
در اغاز نیازی به داشتن نشانی ویژه‌ای نداشته نگاه هر گذرنده‌ای را به سوی
خود جلب می‌کردند اما پس از گسترش شهرها نخست با افزایش در گاه‌ها ونهادن
توق بر بلند ترین جای ان و سپس با ساختن میل برج مناره در کنار و نزدیک ان
ساکنان شهر را به عبادتگاه راهنمایی می کرده‌اند.^[۲۰] رفته رفته مسجد به
عنوان چشم اندازی جغرافیایی و جلوه گاه هنر و ذوق ایرانی شهر را کاملاً تحت
تاثیر خود قرار داد اما سیمای خاصی که مسجد در شهر به وجود می اورد واثری
که بر گسترش شهر می‌گذاشت. تنها به فضاهای فیزیکی و ارایش‌های هنری و ذوقی
ان ختم نمی‌شد بلکه مسجد از گذشته کارکردهای گوناگونی داشته واکنون هم این
نقش‌ها را تا حدودی حفظ کرده است. این نقش‌ها عبارتند از:
 
  * مرکز ارشاد وتبلیغ اسلامی وکانون رعایت قواعد و قوانین خاص.
  * اعتقاد به عبادت نمازگزاران و نیایش به خدا از عوامل و انگیزه‌های
    بنیاد و ایجاد مساجد است.
 
دانلود پاورپوینت تحلیل مسجد امیر چخماخ یزد


کلمات کلیدی مرتبط:
,*بررسی تجزیه و تحلیل مسجد امیر چخماخ یزد همراه با نماها و برش ها در قالب ,فایل پاورپوینت 30 صفحه ای* , ,*مسجد* نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان است. کعبه طبق آیه قران اولین ,مسجد روی زمین است. مسجد النبی با ورود محمد، پیامبر اسلام به مدینه در ,عربستان سعودی پایه‌گذاری شد. , ,پذیرش این مساله که وجو,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان