معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت بررسی کاخ شهرداری تبریز

دانلود پاورپوینت بررسی کاخ شهرداری تبریز


تاریخ ایجاد 13/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 25 اسلاید   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 2204 kb  تعدادمشاهده  7


دانلود پاورپوینت بررسی کاخ شهرداری تبریز 
 
بخشی از مطلب
 
کاخ شهرداری تبریز
 
کاخ شهرداری تبریز یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز استان آذربایجان شرقی است که در سال 1314 خورشیدی و به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی بنا شد.
کاخ شهرداری تبریز از ابتدای احداث تا حال، به عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته و امروزه با تقسیم شهر تبریز به ده منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می شود. البته امروزه نیز، اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز شده است. عمارت شهرداری تبریز دارای 9600 متر مربع زیربنا بوده که بین سالهای 1314 تا 1318 خورشیدی در زمان شهردار وقت تبریز، ارفع الملک جلیلی به مبلغ 2/500/000 ریال ساخته شده است.
 
کاخ شهرداری تبریز در سال 1386 هجری خورشیدی، به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری های کشور تبدیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفت. در حال حاضر نیز علاوه بر نخستین موزه شهر و شهرداری های کشور، شورای اسلامی شهر تبریز نیز در بخشی از ساختمان مذکور مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی تئاتر موجود در ساختمان تشکیل می شود. شهردار کلان شهر تبریز نیز برخی از ملاقاتهای رسمی، دیپلماتیک را با مقامات عالی رتبه در محل کاخ مذکور انجام می دهد.
کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهار صفحه ای به ارتفاع 30.5 متر است که با طنین موزون زنگ هایش، هر 15 دقیقه یکبار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می رساند.
نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده شده می باشد و نقشه ساختمان شبیه به طرح یک عقاب در حال پرواز می باشد که با نمونه ساختمان های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.
کاخ شهرداری تبریز در مرکزی ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری (ساعت) این شهر واقع شده. مردم تبریز به این میدان «ساحات قاباغی» (جلوی ساعت) می‌گویند. این میدان در تقاطع خیابان های ارتش جنوبی و امام خمینی قرار دارد. وجه تسمیه این میدان به سبب شهرت ساعت تعبیه شده بر روی عمارت شهرداری است. این میدان تا سال 1324 چهارراه بود. در زمان حکومت ملی آذربایجان میدان آن ساخته شد و تندیس نیم تنه باقرخان، سالار ملی در آنجا نصب شد. پس از سقوط حکومت ملی این تندیس برداشته شد و مجسمه محمدرضاشاه را در آن جا قرار دادند. این میدان از میادین اصلی شهر تبریز به شمار می رود.


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری کاخ شهرداری تبریز ,پاورپوینت کاخ شهرداری تبریز ,دانلود پاورپوینت بررسی کاخ شهرداری تبریز ,کاخ شهرداری تبریز ,

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.