معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

پاورپوینت مسجد جامع همدان

پاورپوینت مسجد جامع همدان


تاریخ ایجاد 10/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 27 اسلاید دارای نقشه ، تصاویر و پرسپکتیو بنا   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 3493 kb  تعدادمشاهده  17


پاورپوینت مسجد جامع همدان
 
بخشی از مطلب
مسجد جامع همدان در نزدیکى میدان مرکزى شهر و در قسمت غربى خیابان اکباتان، در محدودهٔ راسته بازارهاى شهر قرار دارد. این مسجد از بناهاى دورهٔ قاجاریه است و تاریخ شروع ساخت آن در قطار بندى جلوى ایوان بزرگ، سال ۱۲۵۳ ثبت شده ، لذا این مسجد همزمان با حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.
این مسجد سه در ورودى دارد که عبارت‌اند از : ورودى نوساز سمت خیابان اکباتان، ورودى قدیمى با دالان طاقدار در ضلع شرقى صحن، ورودى قدیمى با دالان هشتى مقرنس‌کارى شده و ضلع غربى صحن، که هر سه از زیبایى چشمگیرى برخوردارند.
بناى مسجد جامع همدان داراى طرحى مستطیل شکل و چهار ایوانیِ ناقص است. قسمت‌هاى جنوبى این مسجد شامل ایوانى مرتفع مى‌باشد که رسمى بندى جلوى آن از آجر و کاشى معرق ساده ساخته شده و بر روى آن با کاشى فیروزه رنگ نام «اللّه» و نام پنج تن نوشته شده است. گنبد آن نسبتاً بزرگ و دو پوششه است. این مسجد رواق‌هاى زیبا و دیدنى دارد.
ضلع غربى شامل هشتى مقرنس‌کارى شده و شبستان کوچک و کم ارتفاع زمستانى است. ضلع شرقى مسجد در مقیاس کوچک‌تر از بخش قدیمى باقى مانده است.
در حال حاضر مسجد داراى سه ایوان، دو شبستان و گنبدى آجرى و صحن وسیع و دلبازى است که حوض بزرگى را در خود جاى داده است. ایوان اصلى در ضلع جنوبى واقع شده و در دو ضلع شرقى و شمالى نیز مناره‌هایى قرار دارد. طاق‌نماهاى کم عمقى نیز در ضلح جنوبى صحن وجود دارد.
این مسجد در آغاز از یک شبستان تشکیل شده و با گذشت زمان، همزمان با رشد بازار، شهر و متناسب با جایگاه سیاسی و اجتماعی همدان و تحولات آن به عنوان یک فضای مهم شهری گسترش و توسعه ‌یافته و فضاهای متنوعی به آن اضافه شده است.
عمده‌ترین تحولات کالبدی مسجد به دوران صفوی، قاجار و پهلوی مربوط می‌شود. در کاوش‌های باستان‌شناسی در قسمت‌های مختلف مسجد یافته‌هایی به دست آمده است که این نتایج را ارائه داده است:
لایه‌های تاریخی به دست آمده معرف قسمتی از شهر دوره اشکانی است که حدود آن تا این محدوده از شهر گسترش داشته و مسجد نیز بر شالوده یک بنای قدیمی ساخته شده است.
قدیمی‌ترین منبع که ذکری از مسجد جامع همدان در آن آمده است کتاب مقدس مربوط به قرن سوم هجری است و طرح مسجد به صورت حیاط مرکزیست که سه ایوان در پیرامون آن قرار گرفته که شبستان اصلی و قدیمی‌ترین قسمت فعلی مسجد در جبهه جنوبی آن مربوط به دوره صفوی و قاجار است.


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت مسجد جامع همدان , ,بخشی از مطلب ,مسجد جامع همدان در نزدیکى میدان مرکزى شهر و در قسمت غربى خیابان اکباتان، در محدودهٔ راسته بازارهاى شهر قرار دارد. این مسجد از بناهاى دورهٔ قاجاریه است و تاریخ شروع ساخت آن در قطار بندى جلوى ایوان بزرگ، سال ۱۲۵۳ ثبت شده ، لذا این مسجد همزمان با حکومت فتحعلی ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

دانلود پاورپوینت مسجد جامع فهرج

دانلود پاورپوینت مسجد جامع فهرج


تاریخ ایجاد 08/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 28 اسلاید شامل پلان نما برش پرسپکتیو و تصاویر   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  10


بررسی از دیدگاه معماری
 
با توجه به عکس روبرو و خصوصاً تزیینات گچبری شکنجی و پیچک های آن، که بیننده را بی اختیار و ناخودآگاه به یاد کاخ تیسفون می اندازد، به نگارنده حق خواهند داد که در نخستین دیدار، این اثر را بنایی ساسانی بداند؛ به خصوص که مناره آن که شاید در قرون چهارم و پنجم به آن الحاق شده، با خشت های کوچکتر ساخته شده و آغاز راه پله و در ورودیش به آن می ماند که هنوز هم خوب به مسجد نچسبیده و جای خود را باز نکرده است.
 
طرح اصلی مسجد، بسیار ساده است؛ حتی نسبت به تاریخانه دامغان. شبستانی با ده دهانه دارد که دهانه میانی، بزرگتر از دو دهانه چپ و راست است و باز، دهانه های آخرین که دنباله ایوان های شرقی و غربی است، دهانه ای بزرگتر دارد. قوس ها، همه ناری (بیضی) است و طاق ها نیز ناوی و آهنگ (کوره پوش) است و بر خلاف تاریخانه دامغان و شبستان زیرزمینی جامع سمنان، کوشش نشده است تا با پوشش، چهاربخش کوتاهتر شود و مانند بنا های پیش از اسلام، بلندی و افراز شکوهمندی دارد. حیاط و صحن کوچک مسجد، از جنوب، به سه دهانه شبستان و از شرق و غرب، هر یک به دو دهانه ایوان محدود می شود و بر جانب شمال آن، چهار صفه است که با درگاه هایی که فعلاً مسدود شده، به هم راه داشته است.
 
پوشش صفه ها، شکل بسیار ساده و ابتدایی نیم گنبد است؛ که بعد ها در سردر اصلی اغلب آثار اسلامی ایران، با شکوه و زیبایی هرچه تمامتر دیده می شود. ولی در اینجا روی دو ترنبه بسیار ساده، گریواری با چفت زده اند و بلافاصله نیم گنبد ساده روی آن ساخته شده؛ درست مانند اینکه یکی از گنبد های ساسانی را نصف کرده باشند. در این صفه ها، جای دو درگاه اصلی که فعلاً با تیغه بسته شده، هنوز به جای است و بی گمان می توان پذیرفت که ورودی اصلی مسجد در اینجا بوده است. درگاه، مانند درگاه های ساسانی، همه دارای چانه است؛ یعنی پاکار طاق و چپیله سر درگاه، کمی از جرز های دو سو پس نشسته است و این وضع، عمومیت دارد.
عکس راست: نمایی از شبستان مسجد جامع یا کهن فهرج با قوس های ناری ساسانی.
عکس چپ: زغره و ستونک های شبستان مسجد جامع فهرج.
 
در روی نمای حیاط، چند طاقچه و کاو، با طاقی شکنجی (دالبری) دیده می شود که بعداً در مسجد «علاقوندی» در فهرج و همچنین در مسجد کهن مهر آباد ابرقو که خود یکی از کهن ترین مساجد ایران است، با طرحی پروانه ای در ترنبه ها به کار رفته است و به وضوح، اصل و مبدا قوس های شکنجی مغرب و آندلس را نشان می دهد. جای محراب اصلی شبستان، نخست، فرورفتگی راست گوشه ای بوده است که بعد ها محراب کاهگلی در درون آن کنده اند که دخل و تصرفی بسیار زشت است و باز هم بر روی دیوار های شبستان و ایوان، از این گونه کاو ها دیده می شود که مواجه با قبله نیست.
 
پلان مسجد جامع فهرج
 
پلان مسجد جامع یا کهن فهرج از توابع مهریز در یزد.
دو برش آ-آ و ب-ب از این طرح در شکل های بعدی می آید.
 
یکی از مشخصات جالب این مسجد، نقش در های ساسانی است که با گچ، بر روی دیوار شرقی ساخته اند و به نظر می آید چون نصب در های مجلل و آراسته در بنا های صدر اسلام معمول نبوده، معمار باذوق مسجد خواسته است سندی از در های زیبای کهن به دست آیندگان بدهد.
 
ورودی اصلی مسجد، فعلاً در کنار مناره است و چندان کهن نیست و گمان می رود همزمان با الحاق منار، احداث شده باشد و مستقیماً به شبستان باز می شود؛ ولی علاوه بر منار و سردر، دو اطاق در قسمت غربی مسجد وجود دارد که معماری آن قدیمی است و با توجه به مصالح آن به نظر می آید که همزمان با ساختمان مسجد، ساخته شده است. در تاریخانه دامغان هم، نظیر این شبستان زمستانی هست که فعلاً بدون پوشش می باشد و جای تهرنگ آن نمایان است.
 
پوشش این دو اطاق طاق ناوی آهنگ (کوره پوش و لوله ای) است و ویرانه اطاق دیگری، در کنار دیوار شمالی یا همان ورودی قدیم مسجد نیز موجود است که پیش از کاوش دقیق، نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد.
 
معماری مسجد، بجز طرح اصلی که چیز تازه ای است، کاملاً ساسانی است و حتی زغره ها و ستونک های چهار گوشه جرز ها و سرستون ها و درگاه ها و آرایش ها، همه، به سبک معماری پیش از اسلام ایران است و با معماری تاریخانه دامغان و شبستان زیرزمینی جامع سمنان تفاوت بسیار دارد.
 
در دو بنای دامغان و سمنان، سعی شده است تا طاق ها، کوتاهتر بشوند و به همین مناسبت شاید برای نخستین بار، از طاق های چهار بخش کم خیز استفاده شده، در صورتیکه طاق مسجد فهرج ارتفاع چشمگیری دارد و هیچگونه تلاشی را که می بایست قاعدتاً برای سبک کردن و مردموار کردن بنا به کار رود، دیده نمی شود و همچنان، چون بنا های پیش از اسلام ایران، شکوهی غرور آمیز دارد؛ ولی طرح آن ساده تر از تاریخانه است. شبستان تابستانی تاریخانه، دارای هفت دهانه در سه دهانه است؛ در صورتیکه مسجد جامع فهرج فقط پنج دهانه در دو دهانه دارد. به همچنین، در حیاط تاریخانه، تعداد دهانه ایوان های شرقی غربی از آن جامع فهرج که دو دهانه در هر طرف دارد، بیشتر است و طبعاً شکوه بیشتری دارد. قوس های تاریخانه و شبستان کهن جامع سمنان، به جناغی نزدیک شده؛ ولی قوس های جامع فهرج، هنوز ناری کامل است و بالاتر از همه، پوشش و آرایش پیشانی طاق ها، کوچکترین تفاوتی با بنا های ساسانی ندارد.
مسجد جامع فهرج، کلاً از خشت خام با ابعاد بزرگ ساخته شده است و نمای سیمگل (گل رس، ریگ روان و خاکه کاه) و گلریگ و چفت های گچی است. برای آرایش نما، از طاقچه های کوچک با پوشش شکنجی و نقش های شکنجی و دالبری استفاده شده و در جایی، نقشی از کنگره های تخت جمشید نیز دیده می شود که وجود آن در معماری آن زمان، آن هم در مسجد، شگفت آور است. می گویند در زیر این مسجد، کته گم ها و نهانگاه های هست که مردم در روز های آشفتگی، دارایی خود را در آن پنهان می کردند؛ ولی پیش از آنکه کاوش علمی بشود، نمی توان به صحت آن مطمین بود.
 
برش مسجد کهن فهرج
 
برش ب-ب از طرح مسجد جامع یا کهن فهرج.
 
درباره معماری مسجد، تا آنجا که بررسی شده بود، معروض افتاد و شاید کسانی که با معماری ایران آشنایی دارند، حد قدمت این اثر را با همین نشانه ها دریابند؛ ولی بد نیست از نظر تاریخی هم بررسی شود و فهرستی از آنچه در کتب جغرافیای تاریخی درباره فهرج و قدمت آن آمده است داده شود.
بررسی از دیدگاه تاریخی
 
«ابو اسحاق ابراهیم اصطخری» در کتاب «مسالک و ممالک» خود، ناحیه یزد را بزرگترین ناحیه اصطخر خوره یا کوره اصطخر یاد می کند و چهار شهر بزرگ این ناحیه را به ترتیب کثه، میبد، نایین و فهرج نام می برد. در جاییکه فاصله شهر ها را می گوید، از فهرج به کثه را پنج فرسنگ و فاصله آنرا تا آبان ، بیست و پنج فرسنگ می نویسد. در سایر کتب مسالک هم کمابیش همین گونه است و اغلب آنها از اصطخری نقل کرده اند؛ چون، برای نواحی فارس و نزدیک آن، اصطخری که خود از مردم فارس بوده، مدارک معتبری دارد. نیز، اصطخری می گوید که سه شهر از این چهار، مسجد جامع دارد؛ ولی پس از آن، چهار شهر بهره و کثه و میبد و نایین را یاد می کند: "یزد، بزرگتر نواحی اصطخر باشد؛ سه جایگاه مسجد آدینه دارد: کثه و میبد و نایین و بهره." در متن عربی اصطخری، به جای بهره، فهرج نوشته؛ ولی مترجم که از نثر روانش معلوم می شود از مردم همان حدود بوده، نام مصطلح محل را در حدود قرن چهارم و پنجم، «بهره» نوشته است.
 
«کثه»، شهرقدیم ناحیه یزد و کرسی آن ولایت بوده است. ویرانه های آن در زیر ریگ روان، پنهان است. بعضی، این شهر را با شهر کنونی یزد، یکی می انگارند ولی شهر فعلی یزد، از آغاز قرن پنجم، رو به آبادی می رود و جای کثه را می گیرد.
 
در کتب فرهنگ و لغت نامه ها، در برابر نام «فهرج»، نوشته شده که این نام صورت معرب «بهره» است و سه شهر، یکی در عراق، دیگری در بلوچستان و سومی هم که معروف است، همان بهره یا فهرج یزد از ناحیه یزد اصطخر خوره است و چنانچه می دانیم، فهرج در بخش سریزد واقع شده و در واقع دروازه ناحیه یزد است.
مسجد جامع فهرج
 
نمای درونی مسجد فهرج و منار آن؛ به گمان زیاد این مسجد،
اولین مسجدی باشد که در ایران ساخته شده باشد.
 
در روزنامه اطلاعات، از قول آقای «یحیی نواب» که از فرهنگیان دانشمند یزد هستند، نوشته شه بود که نام کهن فهرج، «پهرشت» به معنی نهانگاه بوده و نگارنده در این چند ماه، سعادت آن را نیافت تا با آقای نواب ملاقات کند یا در این باره چیزی از ایشان بپرسد. امید آن است عنایتی بفرمایند و توضیح بیشتری در این مورد برای مجله باستانشناسی و هنر ایران بفرستند که بینهایت موجب سپاسگزاری خواهد شد.
 
در هر صورت، اگر فهرج را معرب بهره یا پهرشت، پهله یا فهله هم بدانیم، همه را می توان نامی از برای پناهگاه و محل اجتماع و بالاخره شهر و خانه و آبادانی دانست. چه نظایر این نام، کثه، آوه، شبستان، چپر و جز آن نیز همه تقریباً معنای سرپوشیده و نهانخانه و پناهگاه می دهد.
 
در میان مآخذی که از فهرج یزد نام می برند، «تاریخ یزد» تالیف «جعفر بن محمد جعفری»، بیش از همه از آن نوشته است و در اینجا از همان کتاب که به اهتمام آقای «ایرج افشار»، از طرف «بنگاه ترجمه و نشر کتاب»، چاپ و منتشر شده می آوریم:
 
"چون سلطنت به یزدجرد بن شهریار رسید و تمام لشکر اسلام به حرب یزدجرد آمدند و سعد وقاص به مداین آمد، یزدجرد بگریخت و به جلولا رفت و لشکر اسلام از پس او به جلولا رفتند و یزدجرد به راه یزد، به خراسان رفت و «مالک ذئب» و «مالک بن عمرو» از عقب یزدجرد به خراسان رفتند و در چهارده طبس، مالک ذئب و مالک عمرو وفات کردند و مدفن ایشان در طبس، مشهور است و لشکر اسلام چون بازگشتند از خراسان، در بیابان، اشتران راه غلط کردند و بسیاری از ایشان در آن بیابان از تشنگی هلاک شدند و به زحمت بسیار به قصبه فهرج رسیدند. و فهرجیان بر ایشان شبیخون زدند و صاحب رایت امیر المومنین و امام المتقین علی بن ابیطالب، «عبد الله بن احمد بن ابو الیسر بن عبد الله بن تمیمی» را و «حویطب بن هانی» و «عمر بن عامل» را شهید کردند و قبور ایشان در فهرج مشور است و باقی که مانده بودند، به طرف مدینه باز رفتند و چون یزدجرد به خراسان رفت، گنج خود برگرفت که نزد خاقان ترک رود. لشکر، او را تاراج کردند و او از میانه گریخت و به آسیایی رفت. آسیابان، طمع در جامه های او کرد و یزدجرد را هلاک کرد.
 
و چون زمان عثمان شد، لشکری با سعید، پسر خود، و «قثم بن عباس» به طرف نیشابور فرستاد و جزیه مقرر کردند و باز گردیدند و به یزد آمدند. اهل آن دیار به اسلام آمدند و لشکر به جانب فهرج بردند و قتل زیاد کردند و قوم تازیان و بنی تمیم در یزد مقیم شدند و تمام مجوسان یزد جزیه قبول کردند. ..."
شهدای فهرج
 
نمای سرو قدیمی ای که در حیاط شهدای فهرج است؛
 قبور در دو اطاق متصل به هم قرار دارد و مورد طواف و نذورات و صدقات و زیارت مردم است؛
 قبر ها متعلق به فرماندهان و سپاهیان لشکر اول اعراب می باشد.
ایرج افشار؛ کتاب یادگار های یزد
 
 
سرگردانی سپاه اعراب در بیابان های ایران
سپاه اعراب در نبرد اول پس از پیروزی نسبی، به دنبال دستگیری یزدگرد سوم راهی خراسان شد که در بیابان های مرکزی ایران به علت تفاوتی که با بیابان های عربستان دارد، راه و آب گم کرد و بازگشت و به زحمت خود را به فهرج از توابع مهریز در یزد رساند.
نمایی از فیلم message با کارگزدانی مصطفی عقاد
این یک تصویر تزیینی است.
 
 
جعفری طبق معمول از ماخذ خود ذکر نکرده و برای روایات دیگری هم که درباره فتح یزد و فهرج هست مانند اینکه وحشی، قاتل حمزه سید الشهدا هم در فهرج کشته شده یا اینکه وی جد وحشی، شاعر شیرین سخن بافق بوده و غیره، سندی در دست نداریم که معتبر باشد. ولی چیزی که هست، در بیرون فهرج، چند بقعه بسیار کهن هست که زیارتگاه مردم آن حدود می باشد و به «شهدای فهرج» مشهور شده و می گویند معروفترین شهیدان، خواهر زاده حضرت امیر المومنین علی -ع- می باشد و سرو کهنی دارد که متاسفانه خشک شده و مجموعه این زیارتگاه، با اینکه قسمت اعظم آن ویران شده، در دل دشت، شکوه و زیبایی چشمگیری دارد.
 
 
بررسی از دیدگاه جغرافیایی
 
پیش، گفتیم که این اثر را از لحاظ سبک معماری و طرح، می توانیم کهنترین مسجدی بدانیم که در ایران زمین ساخته شده است؛ و کافی است کسی که با معماری ایران، آشنایی اندکی داشته باشد، طرح ها و تصاویر آن را ببیند و بی هیچ شرح و تفسیری، این حقیقت را دریابد. با این همه، از لحاظ تاریخی هم با مقایسه آنچه در کتب تاریخی و جغرافیایی آمده، می توانیم این نظر را مدلل کنیم. چنانکه پیش از این یاد شد، اصطخری، مورخ و جغرافیا نویس میانه سده چهارم، می گوید: "سه شهر ناحیه یزد مسجد دارد." و آنگاه نام چهار شهر کثه، میبد، نایین و بهره یا در متن عربی، فهرج را می آورد.
 
نقشه شهرستان یزد از استان اصطخر
 
نقشه راه و مکان چهار شهر بزرگ شهرستان یزد از استان اصطخر یعنی کثه (یزد)، میبد، نایین و فهرج که به گفته اصطخری در مسالک و ممالک صاحب مسجد جامع نیز می باشند.
 
کثه مرکز یزد که اکنون در دل ریگ های روان پنهان شده، به گفته اصطخری، مسجد جامع و منبر دارد؛ یعنی امیر نشین است. و باز به گفته هم او، دو در آهنین دارد، یکی باب المسجد و دیگری دروازه ایزد یا شاید یزد. مسجد جامع نایین را هم می شناسم؛ که قسمت اصلی و کهن آن مسلماً در زمان اصطخری وجود داشته و شاید قسمت های نوی آن در آن زمان وی یا پس از آن الحاق شده است. می ماند یک شهر دیگر از چهار شهر ناحیه یزد که باید یا میبد یا فهرج باشد. ولی در میبد، مسجدی کهن که بتواند در زمان اصطخری وجود داشته باشد، سراغ نداریم.
 
کهن ترین مسجد آبادی های میبد که می تواند در زمان اصطخری هم وجود داشته باشد، مسجد بشنیغان است که با مختصر توجهی به طرح، می توان تشخیص داد این بنا در اصل مسجد نبوده و برای مسجد ساخته نشده است. در گوشه ایوان کوچک و کم دهانه آن، چهارطاقی کهنی است که ماهیت خود را به خوبی نشان می دهد و به هیچ وجه شبیه به مسجد، آن هم مسجد ساده سده های نخستین اسلام نیست و ضمناً نام بشنیغ که لهجه دیگری از گشنیک و القاب آتش است، احتمال وجود آتشکده معتبری را در آن محل به شدت تقویت می کند. میبد یا میگذ که امروز هم میچد گفته می شود و متاسفانه به تصور اینکه این لفظ، عامیانه و غلط است، آنرا مهریجرد کرده اند، یکی از شهر های کرانه دریاچه ساوه است که به تصریح کلیه کتب مسالک، تا نهصد سال پیش، تا نزدیکی یزد گسترده بوده است. میبد با موقعیت استثنایی خود در کنار دریاچه مرکزی و بر کران دشت پهناور کویر و با نارین قلعه و دژ استواری که داشته که متاسفانه اخیراً با خیابانی به دو نیم شده، در زمان فرمانروایی ساسانیان و سال ها پس از آن، اهمیت خاصی داشته و در این شهر سکه می زدند و سکه های ضرب شده در میبد هنوز موجود است. خاندان های نام آوری در این شهر بوده که از میان آنها کسی چون «رشید الدین میبدی»، مفسر معروف و «شیخ الاسلام محمد بن احمد بن مهر ایزد» برخاسته اند. چنین شهری، مسلماً دارای آتشکده ها و بغستان های باشکوهی بوده است؛ به ویژه بغستان آناهیتا، بانوی آب و باروری، که به سادگی می توانسته است پس از اسلام به مسجد تبدیل شود. و همچنین، به دشواری می توان پذیرفت که مردم چنین شهری، بی هیچ پایداری، در برابر سپاه تازی سر فرود آورده باشند؛ چنانکه می دانیم، نام نیای سوم المیبدی، مفسر معروف، هنوز مهرایزد بوده و به روایتی، پیامبر -ص- ما را به خواب دیده و اسلام آورده است.
 
بنابراین، در میبد بر خلاف فهرج، احتمال احداث مسجدی با طرح خاص مسجد در صدر اسلام به دشواری می رود. کما اینکه طرح قسمت اصلی مسجد جامع نایین هم کاملاً طرح خاص مسجد نیست و به مهرابه محمدیه که در محمدیه، آبادی نزدیک نایین است که آن هم در همان روزگار، تبدیل به مسجد شده و اکنون به مسجد محمدیه معروف است، بیشتر شباهت دارد. در صورتیکه مسجد جامع فهرج، با طرح خاص خود، فقط برای مسجد ساخته شده؛ ولی معماری آن کاملاً ساسانی است و مساجدی که طرح مهرابه دارد و شاید یکی دو قرن پس از آن ساخته شده مانند مساجد نایین و محمدیه و بشنیغان که شاید در قرن هشتم به مسجد تبدیل شده باشد، دارای سبک معماری ساسانی نیست و به جای قوس های ناری و طاق های آهنگ، درگاه های جناغی و طاق تویزه و خوانچه و چهاربخش دارد؛ به خصوص در قسمت های الحاقی جامع نایین که پوشش بسیار کوتاه غرفه های زنانه آن، درست مشخِص سبک معماری خاصی است که اسلام می خواسته و می پذیرفته است.
 
مناره مسجد جمعه فهرج
 
موخره
 
مسجد جامع فهرج، اکنون به ثبت تاریخی رسیده است و امیدواریم با کاوش هایی که در پیرامون آن به عمل خواهد آمد، چیز های تازه و ارزنده ای به دست آید و گوشه ای از تاریخ تاریک معماری ایران را در سده های نخستین هجری، روشن کند. ناچار به توضیح است که مسجد جامع فهرج در زیر خاک پنهان نبوده که مثلاً نگارنده آن را کشف کرده باشد و یا بنا بر بعضی نوشته ها، آنرا بزرگترین کشف باستانشناسی بداند بلکه بنایی بوده است که دیگران نیز بار ها دیده و شاید به قدمت بسیار آن هم پی برده باشند؛ منتهی نگارنده بنا به اقتضای شغل و حرفه خود، حد قدمت آنرا بر حسب تصادف شناخته و آنرا آورده است.
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی از دیدگاه معماری , ,با توجه به عکس روبرو و خصوصاً تزیینات گچبری شکنجی و پیچک های آن، که بیننده را بی اختیار و ناخودآگاه به یاد کاخ تیسفون می اندازد، به نگارنده حق خواهند داد که در نخستین دیدار، این اثر را بنایی ساسانی بداند؛ به خصوص که مناره آن که شاید در قرون چهارم و پنجم به آن الحاق شده، با ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

پاورپوینت بررسی مسجد جامع اردستان

پاورپوینت بررسی مسجد جامع اردستان


تاریخ ایجاد 08/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 24 اسلاید شامل پلان نما برش و تصاویر   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  5


بنای مسجد جامع اردستان در مرکز محله محال اردستان واقع شده و از کهن ‌ترین مساجد ایران است که براساس بررسی های صورت گرفته بنای اولیه آن ، مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در دوره سلجوقی تجدید بنا و در دوره های دیگر، بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است. براساس بررسی‌های باستان ‌شناسی، مسجد جامع اولیه اردستان، بین اواخر قرن دوم هجری تا نیمه اول قرن چهارم هجری، بر روی بقایای ساختمان‌های بزرگ خشتی ـ احتمالاً از دوره ساسانی ـ ساخته شده است. در نیمه دوم قرن ششم هجری، با تخریب بخشی از شبستان جنوبی مسجد اولیه، گنبدخانه کنونی بنیاد شده و چندی بعد از آن، ایوان جنوبی و رواق‌های متصل به آن ساخته شده‌اند. در مرحله بعد، با حفظ ترکیب اصلی، تغییراتی در جرزها و پایه‌ها به منظور تقویت و تحکیم آنها صورت گرفته و سرانجام در مرحله چهارم ساختمانی که احتمالاً دوره صفوی را شامل می‌شود، ایوان‌های دیگر ـ خاوری، باختری و شمالی ـ به صحن اضافه شده‌اند. گسترش و اتصال مسجد به بناهای دیگر ـ مدرسه و حسینیه ـ نیز در همین دوره صورت گرفته است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، ایوان شمالی و غرفه های جانبی آن، در یک زمان ـ 946هـ . ق بر روی آثار مسجد اولیه بنا شده است.
 
 
 
مسجد اولیه با نقشه شبستانی ستون دار، دارای صحن مرکزی تقریباً به اندازه صحن فعلی شبستان‌های ستوندار در چهار جانب صحن، دیوار خشتی محصور کننده و سردر بوده است. شبستان‌های جنوبی و شمالی مسجد دارای پنج دهانه عریض به طرف صحن و سه چشمه عمق و شبستان‌های خاوری و باختری دارای شش دهانه کم عرض‌تر به طرف صحن و دو چشمه عمق بوده‌اند. از نقطه نظر ساختمانی، ستون‌ها دارای تفاوت‌های مشخصی بوده‌اند که به نظر می‌آید به خاطر وجود دوره های مختلف ساختمانی باشد. در گوشه شمال باختری مسجد، ساختمان کوچک و مجزایی ـ در فصل مشترک مسجد و مدرسه ـ قرار دارد که نمازخانه‌ای هم زمان با مسجد اولیه بوده است. پوشش این نمازخانه در دوره های گذشته تجدید شده، ولی دیوارها و قوس‌های خشتی پایین آن دست نخورده باقی مانده است. بقایای ستون‌ها، جرزها و تزیینات مسجداولیه، در دالان ورودی جنوبی باختری، شبستان باختری و شبستان شمال خاوری کشف شده است. مصالح مسجد اولیه، آجر با ملاط گچ بوده و تزیینات آن را گچ بری، آجرکاری و نقاشی روی گچ تشکیل می ‌داده است.
 
 
 
پلان مسجد جامع اردستان
 
بنای کنونی مسجد با طرح چهار ایوانی در کنار بناهای قدیمی دیگری چون حسینیه، آب انبار، مدرسه علمیه، کاروان سرا و بازارچه قرار گرفته و مشتمل بر سردر، صحن، ایوان‌های چهارگانه، گنبدخانه، شبستان‌های متعدد، رواق، بخش‌های زیرزمینی و کتیبه های تاریخی و تزیینات نفیس است. این مسجد در اصل شش ورودی داشته که از طریق دالان‌هایی به صحن مرکزی مربوط می ‌شده، اما ظاهراً دو ورودی مسدود شده است. ورودی اصلی در گوشه جنوب باختری مسجد و سر راه دشت محال قرار گرفته و نمای آن دارای قوس پنج او هفت، دو طاقنمای محرابی شکل، دو لچکی، دو نیم ستون آجری، دو قاب تزیینی و دو سکوی آجری است. صحن مسجد به ابعاد 84/20×10/25 متر با ایوان‌ها و غرفه های دو طبقه در برگرفته شده است. ایوان جنوبی صحن با طاق گهواره‌ای و تزیینات بسیار زیبای گچ بری و آجرکاری و کتیبه نفیس و تاریخی مربوط به دوره سلجوقی مهمترین ایوان مسجد است. متأسفانه قسمت عمده تزیینات ایوان فروریخته، با این حال، کتیبه تاریخی آن تقریباً سالم باقی مانده است. این کتیبه به خط نسخ در متن تزیینی گچبری شده است. بر طبق مفاد این کتیبه، ساختمان ایوان جنوبی و رواق باختری متصل به آن در سمت راست و دو رواق متصل سمت چپ آن، در سال 555هـ . ق توسط ابوطاهر بن غالی ساخته شده است.
 
این ایوان، از طریق درگاه های جانبی، به شبستان‌های مجاور گنبدخانه و به وسیله مدخلی با قوس جناغی، به داخل گنبدخانه راه پیدا می ‌کند. برجانب باختری مدخل گنبدخانه، سنگ نوشته‌ای مشتمل بر فرمان شاه عباس اول مبنی بر تخفیف مالیات شیعیان اردستان، مورخ 1024هـ . ق نصب، شده است.
 
 
 
گنبدخانه مسجد دارای نقشه مربع است که در بالا با چهار گوشواره و چهار طاق نمای تزیینی به هشت ضلعی تبدیل گشته و سپس توسط قوس‌های کوچکتری به 16 ضلعی و دایره مبدل شده و پاکار گنبد بر آن قرار گرفته است. گنبد بنا از نوع دو پوسته پیوسته است. پوسته داخلی گنبد، از نوع ترکین و مقطع گنبد بیرونی، شبدری تند است. دهانه گنبد خارجی در حدود 10 متر، ارتفاع گنبد داخلی از تیزه آن تا کف حدود 19 متر و ارتفاع گنبد خارجی حدود 50/21 متر است. نیروی رانشی و فشار گنبد، از شمال، خاور و باختر توسط ایوان جنوبی و شبستان‌های خاوری و باختری و از جنوب توسط جرزهای پشتیبان قوی مهار می‌شود. سطح زیرین گنبد، با نقوشی شبیه کلوک بندان نُه رجی و شانزده باریک طاق به نحو زیبایی تزیین شده است. سطوح بخشی از دیوارهای گنبدخانه نیز با تزیینات گچبری و گل انداز آجری به صورت پنج رجی مزین شده است. در بالای بخش چهار ضلعی بنا، کتیبه سرتاسری گنبدخانه به خط نسخ بر زمینه تزیینی گچ بری شده است. به نظر می ‌رسد که ساختمان گنبدخانه اندکی قبل از این تاریخ ساخته شده و در این سال، تزیینات آن به اتمام رسیده و در سال 555هـ . ق ، ایوان جنوبی به آن اضافه شده باشد. در اضلاع باختری و خاوری گنبدخانه، درگاه‌هایی وجود دارد که طاق آنها مزین به کتیبه های قرآنی و به خط کوفی است.
 
 
 
محراب اصلی بنا در ضلع جنوبی به ارتفاع تقریبی 7 و عرض 40/4 متر مشتمل بر دو حاشیه کتیبه و دو طاق نمای تو در تو با قوس تیزه‌ داراست که هرکدام بر دو ستون گچ بری قرار گرفته‌اند. هر کدام از بخش‌های محراب به طور مجزا دارای قاب آجری است. سرستون‌ها نیز از آجر هستند. قسمت ازاره محراب که حاوی تاریخ ساخت است، آسیب دیده، اما با توجه به تشابه کتیبه آن با کتیبه سرتاسری زیرگنبد به نظر می‌رسد که از ساخته های سال 553هـ . ق باشد. نقوش تزیینی محراب، متشکل از گل و بوته و خطوط اسلیمی و کتیبه های آن نیز به خط کوفی و نسخ متضمن آیات قرآنی است. علاوه بر این محراب، در شبستان‌های مجاور گنبدخانه، هرکدام دو محراب کوچکتر به قرینه همدیگر با تزیینات مشابه قرار داشته که محراب‌های شبستان سمت چپ به ابعاد 60/1×70/3 متر سالم‌تر برجای مانده‌اند. بر روی لایه های گچی ازاره شبستان‌های مسجد، به خصوص در شبستان‌های جنوبی، مجموعه‌ای از یادگاری‌ها و یادداشت‌ها متعلق به دوره های مختلف تاریخی به جای مانده که قدیمی‌ترین آنها مورخ 792هـ . ق و مربوط به خواندن خطبه در مسجد است. با توجه به کتیبه های موجود، ایوان شمالی مربوط به اوایل دوره صفوی است و ایوان خاوری( معروف به صفه امیر جمله) نیز از ساخته های دوره صفوی است. به نظر می ‌رسد که بنای اصلی مناره متعلق به دوره سلجوقی یا بعد از آن باشد.
 
این مسجد در دوره اخیر به صورت علمی مورد مطالعه و تعمیر قرار گرفته و به شماره 180 به ثبت تاریخی رسیده است.
 
 
نمای ایوان و گنبد خانه سال 1933
 
مسجد جامع اردستان از ۴ ایوان یا صفه تشکیل شده که بشرح زیر است:
 
صفه صاحب الزمان
 
صفه جنوبی که شامل ایوان وگنبد خانه می‌باشد به صفه صاحب الزمان مشهور بوده واز قدیمی‌ترین قسمتهای مسجد می‌باشد گنبد این صفه روی ساختمان مربعی شکلی که توسط گوشواره‌ها به ۸ ضلعی و۱۶ ضلعی تبدیل شده‌است وزمینه دایره شکلی را که گنبد برروی آن سوار شده مهیا گردیده ‚ وضع طاق بندی وآجر کاری زیر گنبد از شاهکارهای هنری وفوق العاده مهم دوران سلجوقی ومتعلق به اواخر قرن پنجم ه. ق می‌باشد. در گنبد خانه مسجد کتیبه‌های زیبا به خط ثلث در طاق‌های قوسی واطراف شبستان به چشم می‌خورد که در نگاه اول استنباط می‌گردد که فرد خیری به نام محمود اصفهانی معروف به غازی در سال ۵۵۱ ه. ق آن را تعمیر نموده‌است
 
ایوان شمالی
 
این ایوان که به صفحه صفا معروف است در دوران پادشاهی شاه طهماسب صفوی وبه سعی و کوشش و توسط معمار استاد حیدر علی بن ذوالفقار اردستانی از معماران زبردست قرن دهم هجری تکمیل گردیده‌است.
 
ایوان شرقی
 
این ایوان به صفه امام حسین ویا صفه امیر جمله معروف می‌باشد که در قرن یازدهم ه. ق به اهتمام میر محمد سعید ملقب به امیر جمله المک ارسادات عظام حسینی اردستان احداث شده وموقوفه‌ای بر آن مقرر داشته وبرروی دری که یک لنگه از آن موجود است این شعر زیبا حک شده‌است.
 
ساخت رکن این مسجد به صفا.................. جمله الملک آن سعید لقا
 
ایوان غربی
 
این ایوان به صفه امام حسن مجتبی (ع) ویا حکیم الملک معروف است در این صفه کتیبه‌ای به خط نستعلیق وجود دارد که قسمتهائی از آن خراب شده‚ در سقف این ایوان نقاشی‌ها وآیات قرآنی به طرز زیبائی نقش بسته ودر بالای آن مناره‌ای قرار دارد. ومیتوان از ساکنین محترم آن اهالی آقای طالبی را نام برد که نقش اساسی در تعمیرات و حفظ این منبع ارزشمند ایرانی دارند.


کلمات کلیدی مرتبط:
بنای مسجد جامع اردستان در مرکز محله محال اردستان واقع شده و از کهن ‌ترین مساجد ایران است که براساس بررسی های صورت گرفته بنای اولیه آن ، مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در دوره سلجوقی تجدید بنا و در دوره های دیگر، بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است. براساس بررسی‌های باستان ‌شناسی، مسجد جامع اولیه ار,

دانلود پاورپوینت مسجد جامع مهاباد به همراه نقشه ها و تصاویر

دانلود پاورپوینت مسجد جامع مهاباد به همراه نقشه ها و تصاویر


تاریخ ایجاد 06/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20 اسلاید شامل پلان نما برش پرسپکتیو و تصاویر   قیمت: 5500 تومان     تعدادمشاهده  35


بخشی از مطلب
  
مسجد جامع مهاباد نمادی از هنرنمایی فرزندان این دیار در قالب آیین اسلام، چون نگینی بر تارک این شهرستان می درخشد. مسجد جامع مهاباد تقریباً در مرکز شهر و در داخل بافت قدیم آن قرار دارد.

مسجد جامع مهاباد مربوط به دوره صفوی است و در شهر مهاباد، استان آذربایجان غربی، بعد از خیابان حافظ، داخل کوچه مسجد جامع، واقع شده. این اثر در تاریخ 25 آبان 1348 با شماره ثبت 882 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مسجد که به مسجد سرخ (به کردی: مزگه وتی سوور) و در بعضی متون با نام مدرسه شاه سلیمان نیز معروف است، یکی از اقدامات مهم عمرانی، بداق سلطان مکری (حاکم مهاباد به سال 1012 ه.ق) می باشد که در سال 1089 بنا گردید و همچنان پابرجا است.

این مسجد دو ایوانه و از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای تاریخی دوره اسلامی در غرب کشور به شمار می رود. توازن شکل طاق، گنبد و شبستان باعث شده که، پس از گذشت 338 سال از زمان ساخت آن، سالم باقی بماند. از نظر مشخصات فنی، شبستان بزرگ مسجد با سه فرش انداز، 10 ستون سنگی (فاصله هر ستون از ستون دیگر 4/5 متر می باشد) و حجرات اطراف صحن بسیار موزون ساخته شده و گیرایی روحانی خاصی دارد. 18 گنبد آجری نیمکره، پشت بام اصلی مسجد را پوشانده.


برای برپایی ستونها و استقرار گنبدها، ابتدا پی ستونها را سنگ ریخته و برای ایجاد سطح اتکا از یک سنگ رسوبی تراشیده به عنوان پایه ستون استفاده کرده اند. این پایه، که به شکل مربع است، به صورت افقی در پای ستون تعبیه شده و برای جلوگیری از تزلزل ستونها، آنها را به صورت مادینه تراشیده و ستون سنگی را به صورت عمودی به شکل هشت ضلعی و به ارتفاع 260 سانتی متر پس از سوار کردن بر پایه ستونها، به سر ستون رسانده اند. ستونهای مسجد با سرب گداخته به این سر ستونها پیوند داده شده.

مصالح به کار رفته در پی دیوارها، ستونها و کف فرش شبستان از سنگ و دیگر قسمتها از آجر است، مسجد و حجرات اطراف صحن آن، تزئین نشده و سادگی خاصی دارد. مصالح اصلی این مسجد آجر قرمز می باشد و علت نامگذاری مسجد، به مسجد سرخ شده است.

دو در بزرگ شمالی و جنوبی حیاط ارتباط این بنا را با بیرون برقرار می کند. هر یک از درها با یک دالان طاق نما به حیاط مسجد مربوط می شود. بخشهای شرقی و غربی آن، هرکدام چهار طاق حجره ای دارد و بخشهای شمالی و جنوبی نیز هرکدام دارای دو اتاق و یک در بزرگ است، فواصل طاقها سه متر و اندازه صحن 19 در 12 متر است. این بنا از نظر پی و معماری شبیه به مسجد طسوج در آذربایجان شرقی است.(الف-5)


این بنا علاوه بر مکانی برای عبادت مردم و برگزاری نماز جمعه، مرکزی برای تحصیل علوم گوناگون نیز بوده و استادان بزرگی در این مدرسه تدریس کرده اند، که از جمله آنها می توان به شخصیت هایی چون: ملا حسین مجدی- ملا شیخ عزالدین حسینی (از مشهورترین و بزرگترین روحانیون کرد)، ملاعبدالله مدرسی ملاصادق واثق بالله و ملاعبدالکریم شهریکندی، اشاره نمود.

زیباترین و جالبترین اثر تاریخی بجای مانده از دوران صفوی در منطقه غرب و شمال غرب ایران مسجد جامع مهاباد (مسجدسرخ) یا مدرسه شاه سلیمان می‌باشد که اکنون در قلب شهر قرار گرفته است و خطبه های نماز جمعه شهر در آن برگزار می شود . این مسجد در زمان شاه سلیمان صفوی و فرمانروایی تنها سلطان و حکمران نیکوکار منطقه کردستان یعنی بداق سلطان به عنوان مکان تعلیم علوم دینی آن زمان در شهر مهاباد که قدیمی ترین و متمرکزترین شهر منطقه بوده ساخته شده است. (بداق سلطان از نوادگان صارم بیگ و فرزند شیرخان می باشد) زمان ساخت این مسجد زیبا به سال 1809 هجری قمری بر می گردد . مساحت کلی مسجد با حجره های رو به حیاط و یک سردر ورودی و یک حوضخانه در ضلع جنوبی 1259 مترمربع است . شبستان زیبای آن که مقدمه ای بر شبستان مسجد وکیل شیراز است دارای ده ستون سنگی نخودی رنگ است که ارتفاع هر یک از آنها 60/2 سانتی متر است و بصورت یک پارچه و دو پارچه قرار دارد و سقف سرستونها مربع و طول هر ضلع هفتاد سانتی متر است و غیر از پایه های مسجد و این ستونها و کف حجره های بیرونی که از نوع سنگهای ذکر شده )نخودی رنگ( پی ریزی شده اند و بقیه بنا کلاً از آجر قرمز چهارگوش و ملات و گچ و شن و غیره است . پشت بام اصلی مسجد را هیجده گنبد آجری نیم کره ای پوشانده که سابقاً با ناودان های سنگی آبریز آن میسر شده بود . محراب آن در بخش شمالی قرار دارد و طبقه دوم آن که بخشی جزئی را شامل می شود ویژه نمازگزاران زن است که با بخش اصلی تفاوت کلی دارد . صحن حیاط مشتمل بر حجره های متعدد است که قرینه ورودی آن را حوضخانه ای زیبا تشکیل می داد، اما متاسفانه بر اثر سهل انگاری گنبد و طاق این حوضخانه به کلی از بین رفته بود که در چند سال اخیر مجدداً به همان فرم و شکل اولیه بازسازی شده است. این مسجد در داخل شهر در خیابان امام‌ شافعی بین خیابانهای حافظ و طالقانی واقع شده است و در اطراف آن مغازه ها و بازارهای قدیمی وجود دارد و امکان دسترسی برای اقامه نماز و یا بازدید برای همگان فراهم است.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت ,مسجد جامع مهاباد , همراه نقشه ها و تصاویر ,نقشه مسجد جامع مهاباد ,پلان مسجد جامع مهاباد ,نما برش مسجد جامع مهاباد ,پرسپکتیو مسجد جامع مهاباد , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

دانلود پاورپوینت مسجد جامع کرمانشاه به همراه نقشه ها و تصاویر

دانلود پاورپوینت مسجد جامع کرمانشاه به همراه نقشه ها و تصاویر


تاریخ ایجاد 06/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20 اسلاید شامل پلان نما برش و تصاویر   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 610 kb  تعدادمشاهده  11


دانلود پاورپوینت مسجد جامع کرمانشاه به همراه نقشه ها و تصاویر
 
بخشی از مطلب
مسجد جامع کرمانشاه که گاه به اشتباه مسجد چهل‌ستون نیز نامیده می شود، در بافت قدیم شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس‎ (سپه سابق)، نبش جلوخان و نرسیده به خیابان رشید یاسمی (نواب صفوی) واقع شده و از آثار قابل توجه اواخر دورهٔ زندیه است. این مسجد در سال ۱۱۹۶ ه.ق (۱۷۸۱ میلادی) در زمان پادشاهی «علی‎ ‎مرادخان زند»، توسط علی خان زنگنه حاکم کرمانشاه ساخته شده است. مسجد جامع در حال حاضر مکان برگزاری نماز جمعه اهل تشیع در شهر کرمانشاه است.
تاریخچه
 
این مسجد ظاهراً به جای مسجد قدیمی تری بنا شده‌است که تنها بخشی از شبستان آن باقی مانده‌است. مسجد قدیمی چهل و‎ ‎پنج طاق چشمه داشته که امروز تنها بیست و پنج طاق آن باقی مانده‌است. به همین دلیل گاه به اشتباه این مسجد را چهل‌ستون نیز می نامند. آنچه از بنای قدیمی مسجد باقی مانده، بخشی از شبستان ستوندار و هشتی ورودی است.
 
در مرمت های پس از جنگ ایران و عراق در دهۀ ۱۳۷۰، شبستان تازه در ضلع جنوبی مسجد بازسازی شد، سکوی عریض آن واقع در ضلع شرقی در نتیجۀ عقب نشینی مسجد به منظور تعریض خیابان مدرس تخریب و سکوی جدیدی برای مسجد ساخته شد. همچنین دو مناره به ساختمان مسجد افزوده شد و نمای خارجی با کاشیکاری ها و آجرکاری هایی پوشیده شد.
 
دور جدید مرمت مسجد جامع کرمانشاه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تغییراتی در ساختمان این مسجد به وجود آمد. در این مرمت ها، در بخش خارجی شبستان خارجی نماسازی های جدیدی افزوده شد. همچنین حیاط مسجد که شبستان قدیمی را به شبستان جدید پیوند می دهد سنگفرش شد و نیز با یک سازۀ فلزی مسقف شد
ویژگی های بنا
 
مسجد جامع کرمانشاه از نظر ساخت‎ ‎شبیه مساجد دوره زندیه است. شبستان کنونی به جز محراب تزیینات خاصی ندارد. در گوشهٔ جنوب غربی بنا، پلکانی برای دسترسی به بالاخانه‌ای که گویا زمانی قسمتی از مدرسه بود، ساخته شده‌است. در نخستین دهنهٔ سمت راس ورودی، سه کتیبه با تاریخ ۱۲۰۰ ه.ق (۱۷۸۵ میلادی) و مطالبی مربوط به خرید و فروش و موقوفات مسجد نصب شده‌است. در قسمت جنوبی مسجد، مسجد دیگری با صحن و شبستان کنونی وجود‎ ‎دارد که به «مسجد امیری» معروف است که بعده ها توسط «امیر نظام زنگنه» از امرای دوره محمد شاه قاجار و اوایل سلطنت ناصر‎ ‎الدین شاه قاجار ساخته شد و در بمب باران سال ۱۳۵۹ ویران شد


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت , مسجد جامع کرمانشاه ,به همراه نقشه ها و تصاویر ,پلان مسجد جامع کرمانشاه ,نقشه مسجد جامع کرمانشاه ,نما و برش مسجد جامع کرمانشاه ,پرسپکتیو مسجد جامع کرمانشاه,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد گوهرشاد - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد جامع نی ریز - معماری اسلامی,پاورپوینت
پاورپوینت مسجد جامع کرمانشاه
دانلود پاورپوینت مسجد جامع نایین به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع نطنز به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سبزوار به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سنندج به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سراب به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع شوشتر به همراه نقشه ها و تصاویر