معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت مسجد جامع نطنز به همراه نقشه ها و تصاویر

دانلود پاورپوینت مسجد جامع نطنز به همراه نقشه ها و تصاویر


تاریخ ایجاد 06/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 44 اسلاید شامل پلان نما برش پرسپکتیو و تصاویر   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 5453 kb  تعدادمشاهده  59


بخشی از مطلب
مسجد جمعه (جامع) : مسجد جمعه یا مسجد جامع نطنز مجموعه‌ای از چندین بنا است که این بناها در دوران الجایتو خدابنده و پسرش ابوسعید بهادرخان به ترتیب زیر ساخته شده‌است: - مسجد بین سالهای ۷۰۴ تا ۷۰۹ هجری. - بقعه شیخ عبدالصمد به سال ۷۰۷ هجری. - ایوان جلوخان خانقاه در سال ۷۱۶ و ۸۱۷ هجری. - مناره که تاریخ پایان بنای آن سال ۷۲۵ هجری نوشته شده‌است. یکی از مورخان به نام «آندره گدار» درباره بنای مسجد جمعه نطنز که از نظر سبک معماری در نوع خود کم نظیر است و نشانه‌هایی از معماری چند دوره را در خود حفظ کرده‌است، می‌نویسد: «مسجد که نسبتاً از خرابی محفوظ مانده مرکب است از یک شبستان هشت ضلعی گنبددار مشرف برصحنی که چهار ایوان دارد. اضلاع صحن را دهلیزها و نمازخانه‌های مختلف به هم متصل می‌سازد. این مسجد از سمت شمال و مشرق و جنوب محدود است به کوچه باریکی که چون به مدخل بزرگ مسجد و مقابل مناره و درگاه خانقاه می‌رسد، وسعت یافته مبدل به میدان کوچکی می‌شود. در سمت غرب ویرانه خانقاه دیده می‌شود، مسجد ۳ مدخل دارد، یک مدخل جنوبی و دو مدخل شمالی، مدخل‌های سمت شمال همسطح حیاط هستند، ولی مدخل جنوبی دهلیزی است که با ۱۲ پله بلند به کف راهرو مسجد می‌رسد...» از نقاط دیدنی مسجد، مکانی در میان صحن مسجد است که با چند پله به کانال قنات آبی می‌رسد که از زیربنای مسجد عبور می‌کند. اصل بنای مسجد با آجر و ملات ساخته و با آهک پوشیده شده‌است. برپهنه چندین کتیبه و سنگ نبشته در گوشه و کنار مسجد، تاریخ تعمیرات، بانیان، معماران و استادان مجرب و مشهوری که در مرمت و بازسازی این مسجد فعالیت داشته اند؛ به خوبی عنوان شده‌است.

بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی:[۱] بنای این بقعه با مسجد جمعه چنان مربوط و متصل است که به نظر می‌رسد مقارن یکدیگر یعنی در سال ۷۰۷ هجری ساخته شده‌اند. محور اصلی بقعه و محراب آن که با محور مسجد نزدیک به ۱۰ درجه انحراف دارد و نیز موقعیت راهرو، مقبره و دهلیز مسجد دلیل دیگری است برآن که هر دو بنا در یک زمان ساخته شده‌اند. گنبد این بقعه هرمی شکل و هشت ضلعی است. براساس لوحه‌ای در بقعه شیخ عبدالصمد، ساخت این بقعه به اسماعیل بنای اصفهانی نسبت داده شده‌است. در راهرو مشترک مسجد و مقبره شیخ عبدالصمد سردر مخصوصی برای خانقاه ساخته شده که کتیبه آجری آن به خط ثلث برجسته به خوبی قابل خواندن است. برضریح چوبی روی آرامگاه شیخ عبدالصمد نیز کتیبه‌ای به خط ثلث به چشم می‌خورد با این مضمون «عمل استاد حسین بن استاد اسماعیل سرشگی النطنزی فی تاریخ نه اربع و سنین و الف سنه ۱۰۶۴ کتیبه عبداللطیف.» و بر لوح سنگی روی قبر شیخ چنین حکاکی شده‌است: «هذا الغفور الرحیم الرحمن اللهم صل علی النبی و الولی و الحسن و الحسین و العباد و الباقر و الصادق و الجعفر و الکاظم الموسی و الرضا و التقی و النقی و العسگری و الحجته القائم محمدالمهدی الغازی صاحب الزمان(عج)» "همت مصروف داشت عصمت پناه صالحه خدیجه سلطان بنت شمس طلا در سنه ۱۰۴۵ و این اثر خیر از او باقی ماند. گفتنی است؛ قسمتی از بالای محراب آرامگاه شیخ عبدالصمد هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. قسمت‌هایی از این محراب در اواخر قرن گذشته به سرقت رفته بود.

رباط شاه عباس: این رباط در عهد شاه عباس اول توسط میرابوالمعالی برزرودی یکی از امرای مقرب دربار (وزیر حضور و مجلس نویس شاه) ساخته شده و دارای جلوخان و سردری با کتیبه سنگ شیشه‌ای به خط ثلث زیبایی است که متاسفانه قسمتی از آن تخریب و ربوده شده و آنچه باقی مانده به لحاظ دیواره سازی و سنگربندی‌های اشرار و راهزنان در مدخل کاروانسرا اکنون به دشواری قابل خواندن است.

گنبد باز: گنبدی است بر قله کوهی کم ارتفاع مشرف به شهر. در کتاب تاریخ زندگانی شاه عباس اول درباره چگونگی ساخت این گنبد چنین آمده‌است: «شاه عباس اول اغلب تمرینات لشکری خود را در دشتی بین نطنز و اردستان انجام می‌داد و شکارگاه‌هایی نیز در این حوالی بود ودر این شکارها، بازهای جنگی و شکاری شرکت داشتند، در سال ۱۰۰۱ هجری قمری که شاه عباس به اردستان و نطنز رفته بود، یکی از بازها که مورد توجه شاه بود و به»بازلوند«شهرت داشت در جنگ با عقابی زخمی شد و پس از چندی مرد و موجب ملال خاطر شهریار سرافراز گشت... و در حین توجه، اشاره علیه براین موجب صادر گشت که حکومت پناه»نجم الدین محمود بیک«حاکم نطنز در مقامی مرتفع عمارت عالیه‌ای جهت دفن»بازلوند«طرح اندازد... و جناب حکومت پناه اطاعت حکم نمود و برقله کوهی رفیع (در همان مکان که عقاب، باز را صید کرده بود) گنبدی عالی طرح افکند و در عرض اندک زمان به اهتمام او به اتمام رسید... و اگر کسی ملاحظه آن عالی بنا بنماید، می‌داند که چه زحمت در اتمام آن بنا رفته و چه مبلغ زر در آنجا خرج شده... و مصالح آن تمامی از شهر نطنز برقله آن کوه که یک فرسنگ است به پشت آدمی برده‌اند...»

آتشکده: این آتشکده بنایی از عهد ساسانی است که در حوالی مسجد جمعه (جامع) و در میان باغی قرار دارد. ارتفاع این بنا از سطح زمین به ۲ متر می‌رسد. آثار کمی از این بنا که شباهت بسیار کاملی به بناهای دوران ساسانی دارد، شامل چهارستون از هفت ستون اولیه و یک اتاق از چهار اتاق آن بجا مانده و بقیه فروریخته‌است. دو تاقچه از چهار تاقچه‌ای که سطح مربع بنا را به تاق فوقانی گنبد متصل می‌کند هنوز باقی است. ابعاد هر یک از اضلاع خارجی بنا ۳۵ /۱۱ متر بود، و ضلع داخل بنا ۷ متر طول درد. دهانه هر تاق ۵/۶۹ متر است. اصل بنا با سنگ لاشه و پوششی از گچ ساخته شده‌است.


کتیبه سر در مسجد جامع نطنز که متصل به خانقاه است بخط ثلث برجسته با کاشی فیروزه ای بر زمینه آجری و مورخ به سال 704 هجری بشرح زیر است :

” بسم الله الرحمن الرحیم امر بالعمارت المستحده فی المسجد المولی المعظم الصاحب الاعظم دستور ممالک العالم ممهد قواعد الخیر و کرم خواجه زین الدنیا والدین خلیفه ابن الحسین الماستری بمساعی الصدر المعظم شمس الدین محمد بن علی نطنزی فی سنته اربع و سبعمائه ”

مسجد نطنز درب قدیمی جالبی دارد که دارای کتیبه است و قسمتی از آن به مرور زمان ساییده و محو شده است. خطوط بر جای مانده درب مزبور و تاریخ آن بشرح زیر می باشد :

” …… بن یحیی النطنزی تقبل الله عمل استاد………… الاصفهانی فی رمضان سنته خمس و عشرین و ثمانمائه ”
مسجد جامع نطنز

کتیبه ایوان شمالی

در ایوان شمالی مسجد جامع نطنز به خط ثلث سفید بر زمینه آبی آیات 9 و 10 سوره جمعه و آیه 114 سوره هود نقاشی شده و دنباله کتیبه به عبارات زیر ختم می شود :

” قال النبی صلی الله علیه و آله یا علی الائمه بعدی اثنی عشر اولهم انت و آخرهم القائم الذی یفتح الله علی یدیه مشارق الارض و مغاربها قال من کان القرآن حدیثه و المسجد بیت نبی الله له بیتاً فی الجنته کتبه محمد رضا الامامی ”

مسجد جامع نطنز
کتیبه گج بری هلال دلخل ایوان شمالی شامل آیه 18 و 19 سوره توبه است و قسمت آخر کتیبه به تاریخ سبع و سبعمائه یا همان 707 هجری قمری ختم می شود. در آرایشهای گچبری آخر این کتیبه نام حیدر نیز ذکر شده است که یقیناً نام استاد گچ بر این کتیبه است ضمناً در آرایشهای گچبری محراب مسجد اولجایتو در مسجد جمعه اصفهان مورخ به سال 710 هجری نیز که سه سال پس از اتمام گچبری های مسجد جامع نطنز به انجام رسیده نام این استاد ذکر شده است.

مسجد جامع نطنز

اشعار فارسی در ایوان شمالی

در قسمت فوقانی یکی از مداخل ایوان شمالی که این ایوان را به ساختمانهای مجاور آن اتصال می دهد اشعار زیر به خط نستعلیق سفید بر زمینه قهوه ای گچ بری شده است :
صفه روح فزائی که هر آنکس دیدش دل زکیفیت آن صافی و نورانی شد
کرده گچ کاری این ابن غظنفر مهدی آن که توفیق حقش ….. ارزانی شد
همتش کرد سفید از ره اخلاص چنان که نجاتش دو جهان رحمت سبحانی شد
تازه ابر کف دستش گهر فیض چکید قدر و قیمت ز در و گوهر عمانی شد
فکرت و ذهن امامی پی سال و تاریخ چون گدایان به در موسی عمرانی شد
پنج پنجه بفکند از ید بیضا و بگفت رو سفیدی وی از مهدی کاشانی شد

کاشیکاری کف ایوان شمالی کتیبه ای بشرح زیر دارد :

“کارخانه حسن اسلامی نطنزی 1326 ”
“ساعی و بانی کاشیکاری این مسجد حضرت آقای حاج سید نعمت الله مرتضوی امام جماعت نطنز”
“رقم کریم پور نطنزی 1326 – 1366 ” سالهای هجری قمری و شمسی

مسجد جامع نطنز

کتیبه یک در قدیمی

در قدیمی مسجد جامع نطنز که به کوچه مجاور شمالی باز می شود دارای کتیبه هایی بشرح زیر است ”

” اللهم صل علی النبی و الوصی و البتول و السبطین و زین العابدین و الباقر و الصادق و الکاظم و الرضا و التقی و النقی و العسکری و المهدی صلوات الله و سلامه علی نبینا و علیهم اجمعین ”
بر در قدیمی مزبور بخط نستعلیق تاریخ اتمام و نصب آن بشرح زیر منقور است :

” اتمام این در تاریخ سنه اثنی و سبعین و تسعمائه شد و نصب این در در تاریخ شهر ذی الحجه الحرام سنه اثنی عشر و الف شد”

در پایین در به خط ثلث برجسته عبارت زیر نوشته شده است :

” وقف کرد استاد علی ابن استاد حسین نجار نطنزی به سعی و عمل خود این در را مع چهار حبه از جمله سی و شش حبه عصار خانه واقعه در جنب چهار سوق جنب بلده مزبوره بر مسجد جامع بلده که اجاره آن صرف روشنایی مسجد شود.”

مسجد جامع نطنز

الواح تاریخی بر نمای ایوان جنوبی

برلوح سنگی منصوب به جرز چپ ایوان جنوبی مسجد جامع نطنز به طول 50 و عرض 25 سانتی متر به خط نستعلیق برجسته کتیبه ذیل حجاری شده است :

” بنای تعمیر و سفید نمودن مسجد جامع به سعی عالی حضرات فضیلت و افادات پناه مولانا محمد باقرا دماوندی و سلاله السادات و النجبایی حاجی میر ابراهیم الحسینی النطنزی به اتمام رسید به تاریخ شهر ذی القعده الحرام سنه 1178 کتبه محمد علی ابن محمد سعید الحسینی النطنزی”

کتیبه لوح سنگی منصوب بر جرز راست ایوان جنوبی به خط نستعلیق برجسته و مورخ به سال 1103 هجری به شرح زیر است:
” هوالواقف”
“بسم الله الحمن الرحمن الرحیم بتوفیق حضرت جبار استاد حیدر نجار ولد مظفر نطنزی بشرح وقفنامچه علیحده تمامت سه طاق از ممر قناتین دستجرده نطنز و باغ و ملک تابعه آنرا وقف مسجد جامع نطنز نمود که متولی آن هر ساله خاصل آنرا بعد از وضع موضوعات در وقفنامچه مزبوره صرف تعمیر بر بوریا و روشنایی مسجد مذکور نماید و خلاف کننده به لعنت خدا گرفتار گردد و کان ذلک فی ثامن شهر رجب سنه ثلاث و مائه و الف کتبه العبد الراجی اسنکدر ابراهیم آبادی النطنزی ”

مضمون لوح سنگی دیگری بر جرز چپ ایوان جنوبی وقف دو روز آب قناتین دستجرده نطنز مورخ شوال 1259 هجری است.


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت ,مسجد جامع نطنز , به همراه نقشه ها و تصاویر ,نقشه مسجد جامع نطنز ,پلان مسجد جامع نطنز ,پرسپکتیو مسجد جامع نطنز,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد شاه اصفهان
دانلود پاورپوینت بررسی گنبد سلطانیه - پروژه معماری اسلامی
دانلود بررسی مسجد آقا بزرگ کاشان - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد جامع نی ریز - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت معماری سبک اصفهانی
مسجد جامع فهرج یزد -بررسی معماری مساجد تاریخی
دانلود پاورپوینت مسجد گوهرشاد مشهد(( فیلم))
دانلود پاورپوینت مسجد کبود تبریز
دانلود پاورپوینت مسجد جامع مهاباد به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سنندج به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سراب به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع تویسرکان به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد حاج آقا علی کرمان بهمراه پلان و نمابرش
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع شش ناو تفرش شامل پلان و نمابرش و پرسپکتیو
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد لبنان اصفهان بهمراه پلان و نمابرش و پرسپکتیو -مسجد لنبان
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد اعظم سامرا بهمراه نقشه
مسجد جامع نظنز و مقبره شیخ عدالصمد

دانلود پاورپوینت مسجد جامع سبزوار به همراه نقشه ها و تصاویر

دانلود پاورپوینت مسجد جامع سبزوار به همراه نقشه ها و تصاویر


تاریخ ایجاد 06/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 81 اسلاید شامل پلان نما برش پرسپکتیو و تصاویر   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 3204 kb  تعدادمشاهده  24


مسجد جامع سبزوار
بخشی از مطلب
 سبزوار
شهر شبزوا ر یکی ازشهر های قبل از اسلام ایران است در این شهر دو بازار طولانی بوده که از چهار دروازه شهر شروع می شده که عمود بر یکدیگر چهار سویی در وسطبوجود می آورده است که در سالهای۱۳۱۷و۱۳۱۸ هجری شمسی به منظور احداث خیابان تمام بازارهای سبزوار را خراب کرده و به جای ان خیاببان شمالی جنوبی به نام خیابان اسرار وشرقی غربی به نام خیابان بیهق احداث کردید.
● مسجدجامع سبزوار
این مسجد در طرف جنوبی خیابان بیهق نزدیک چهارسوی دوخیابانبیهق واسرار واقع شده وسعت بنای مسجد جامع سبزوار در حدود چهار هزار متر می باشد و فضای میانی مسجد به عرض ۶۰/۳۰ متر و طول آن ۳۸ متر و نزدیک به ۱۱۶۵ متر مساحت دارد.
در اطراف حیاط دو ایوتان شمالی وجنوبی وبقیه ابنیه عبارت از شبستانهای متعدد است وبنای ایوان جنوبی مسجد مهمتر از بقیه است ودو شبستان ضلع غربی ۵ فراختز ار شبستانشرقی است ایل توضیع که د رشبستان غربی سه ضربی بنا شده ودر شبستان شرقی دوضربی بوده کهاکنون تغییر شکل یافته ودر جای خود شرح داده میشود در وسط دو ضلع شرقی وغربی نمایی دو ایوانچه ای کوچک قرار دارد که ایوانچه طرف غربی رارویی ضربی های این قسمت استدر سمت شرقی نمای ایوانچه را قدری بلند تراز دیوار شبستان بتازگی بنا گردیده.
▪ ایوان شما لی مسجد جامع
در ورودی مسجد از ایوان شمالی است که در موقع احداث خیابان بیهق این راه را بسته ودهنه ایوان را پنجره بزرگی که شیشه دارد قرارداده اند و برای ورود به مسجد از دو طرف خارج ایوان ۳ سه متری از شبستان ۳ مسجد را برای وروددر نظر گرفته اند وبرای هر یک در آهنی بزرگی در کناذ خیابان نصب کرده اند در داخل ایوان وسردر ان کتیبه ونقشی دیده نمی شود.
دو پله کج ومعوج آهنی در فضای ایوان نصب کرده اند که بسیار نا هنجاروفاقد ظرافت است .
حجرات طرف ۳ پشت بام شبستان باسم کتابخانه ساخته شده اما کتابی نداردوحجرات ظرف دیگر ایوان در بالای شبستان قران خانه است ودرانجا تحوید وقرا عت قرای را به رایگان به مردم می آموزند در واقع کلاس قراعت قران است.
ارتفاع سردر ایوان ۳ که نمای ان اجری ساده است چهارده متر میباشد.
از امتیازات ایوان ۳ دو مناره کوتاه کوچک است که کصی برای گفتن اذان استفاده نمی کند وتقریبال زاعد به نظر میرسد ودیکر این که دزر دو پخ چپ وراست ایوان دو سنگ کوچک سیاه نصب شده است.
تاریخ این دو سنگ سال یکهزارو یکصد و سی و شش قمری است ودر سنگ پخ چپ این عبارت در بالا هو اللهودر سطح زیر ان بسم الله الرحمن الرحیم خوانده میشود در دیگز حکمی صادر شده این حکم از شاه طهماسب ثانی فرزند شاه سلطان حسین است که دریافت پیشکش ورود راموقوف داشته است و در پخ طرف راست سنگ دیگری بهمین مضمون نصب است ولیکن حاکی از تعهد متصدی امر دریافت پیشکش ورود می باشد و در واقع یکنوع التزام میباشد و عبارت سنگ چنین است.
در بالا هوالمراد مقرر شد آنکه چون پریشانی و اختلال اوضاع رعایا و سکنه و متوطنین بلده و بلوکات دارالمومنین سبزوار سبب تاخت و تاراج از بکیه مشفیه و افاغنه... مخاذیل بعداوت و ساطع است لذا بنابر تحصیل دعای خیر جهت ذات اقدس و وجود مقدس که جان ما غلامان فدای تراب پای مبارکش باد و جوه پیشکش که حکام سابق از رعایا توقع می نمودند بر عایای الکای مزبور بخشیدند که رعایا مرفه الحال بفراغ بال بدعا گوئی دوام دولت ابد مدت و بیچارگی و درویشی خود قیام و اقدام نمایند و بعد اگر احدی از عجزه این ولایت وجوه مذکور را توقف نماید نا صوفی اوجاق کیوان رواق خواهد بود کدخدایان و رعایای الکای مذکور من جمیع الجهات مستمال و امیدوار باشند و بدین علت دیناری با حدی نخواهند داد و در عهده شناسند مقرر آنکه من بعد اگر این بنده ی درگاه توقعی نمایم تا صوفی اوجاق کیوان مدار باشم فی شهر ذیقعده سنه ۱۱۳۶ حرره العبد محمد امین الحسینی فحوای عبارت سنک که به نام محمد امین الحسینی ذکر شده شاید حاکم سبزوار بوده تعهد می کند در آتیه بابت پیشکش ورود از کسی وجهی دریافت نکند و اگر وجهی بگیرد ناصوفی باشد و توجه شود که ضمام این تعهد بسیار عجیب است زیرا غالب مردم، ناصوفی هستند و ایرادی هم بر کسی که ناصوفی باشد نیست، خط فرمان شاه طهماسب نستعلیق بسیار پستی است ولیکن تعهد محمد امین با خط ثلث بهتری نوشته شده است.
در دالان طرف شرقی ایوان شمالی جامع سبزوار سنگ مستطیل خوش خطی است که گوشه ی راست طرف بالا و گوشه چپ طرف پایین آن شکسته و از بین رفته است و همان سنگ شکسته ناقص را بدیوار دالان در نزدیک دری که از ایوان وارد راهرو می شود نصب کرده اند و اتفاقاً تمام عبارت این سنگ و شکستگی آن در سال هزار و سیصد قمری از طرف مرحوم حسنخان اعتماد السلطنه در صفحه دویست و چهار جلد سوم مطلع الشمس ذکر شده و عیناً از آن کتاب ذیلاً نقل می شود.
از فرمان همایون شد آنکه چون غسل و دفن اموات واجب کفایی است و اخذ اجرت غسالی و گورکنی نامشروع است لهذا در این ولاشمه ای از مراحم بینهایت شامل حال شیعیان ولایت سبزوار گشته مالی غسالی و گوکنی از جمله ی وجوه رعیب خانه و ابواب جمع ولایت مذکور است از ابتدای همین سال تصدق فرمودیم و ثواب آنرا بمحضرات عرش مرتبات چهارده معصوم هدیه نمودیم که موافق شرع شریعت عمل نموده طلب اجرت از احدی ننمایند و از جاده شریعت غرا عدول و انحراف نورزند سادات و ارباب و اهالی و کدخدایان ولایت مزبور حسب المسطور مقرر دانسته رقم این عطیه را بر سنگ نقش کرده در محل مرتفع که عبور خلایق آنجا باشد مؤکد بلعنت نامه نصب نماید و خلاف کننده و تغییر دهنده امر مذکور را از مردودان درگاه الهی شناسند و عمال و متصدیان مهمات مالی و غسالی و گورکنی را بتخفیف و تصدق مقرر دانسته یکدینار بدانعلت بحواله ندهند و طلبی و توقعی از مولانا محمد علی سبزواری و سایر غالان و گورکنان ولایت مذکور ندارند و در این باب غدغن لازم شناسند و از جوانب در این جمله روند و هر ساله حکم مجدد طلب ندارند تحریرا فی پنجشنبه ذیقعده سنه نهصد و هفتاد و نه ، این فرمان از جانب شاه طهماسب اول صادر شده است.
▪ شبستان شمالی جامع سبزوار
در سمت شمال مسجد و شرقی ایوان شمالی شبستانی است شامل نه ضربی که یک ضربی آنرا که در زاویه ی شمال شرقی شبستان واقع شده در سالها قبل از شبستان جدا و دیوار کرده و ضمیمه ی دکان کنار خیابان بیهق نموده اند( و این عمل خلاف موازین شرعی است و کسی مجاز نیست محل نماز گذاران را بدیگری برای کسب واگذار کند) و سه ضربی طرف راست این شبستان مجاذی فضای مسجد و از آنجا نور میگردد و در آهنی شیشه دار در جلو این سه ضربی نصب است و بقیه متضل بشبستان شرقی مسجد می باشد.
▪ شبستان شرقی جامع سبزوار
در طرف شرقی جامع سبزوار در ابتدای بنا شبستان پا بگودی برای نماز شبیه حوضخانه ساخته شده بوده که با چند پله از فضای مسجد وارد این شبستان روزهای تابستان گرم سبزوار بسیار مفید بوده است و برای وضع شبستان مذکور عین عبارت صفحه ۲۰۳ جلد سوم کتاب مطلع الشمس را عیناً می نویسم ( در طرف مشرق مسجد شبستانی زیر زمینی است و بالای آن نیز شبستان بهاری ساخته و در وسط تازه مدرسی بنا کرده اند)
این شبستان را واقف در گودی ساخته بوده تا حرارت تابستان در فضای داخلی آن در فصل گرما کمتر موثر باشد و سقف شبستان از کف مسجد قدری بلند تر بوده و در شبهای تابستان در ماهتابی و پشت بام این شبستان بعبارت می پرداخته اند و در هشت سال قبل این شبستان را که سالم و بی عیب بوده و با اینکه مردم هم راضی بخرابی نبوده و اعتراض می کرده اند خراب کرده و سپس کف شبستان را بالا آورده همسطح شبستان شمالی و فضای مسجد قرار داده اند و با نصب چند پایه آهنی گرد بر روی پایه های قدیمی شبستان سابق و با طرح سقف آهنی شبستانی بعرض هشت متر و شصت صدم و طول سی و هفت متر و بیست صدم جدیداً ساخته و با نصب نه دهنه در آهنی با خفنک دریچه دار بطرف فضای مسجد بنای شبستان جدید را بپایان می بردند و دهنه وسط شبستان را نمای ایوان کوچکی داده قدری از لبه بام شبستان بلند تر کرده و با کاشی تزیین نموده اند و نمای این شبستان جدید بطرف فضا در پایه ها و لب بام و پشت بام و پشت بغل درها کاشی خشتی الوان با خطوط و نقوش تازه زینت یافته در صورتیکه قبلاً در این مسجد مطلقاً کاشی کاری وجود نداشته است.
در خفنک در وسط شبستان که تماماً مزین بکاشی است این عبارت با خط درشت نستعلیق کاشی سفید بر زمینه لاجوردی نوشته شده( بسمه تعالی بانی معظم مرحوم حسینخان غنی بسعی حضرت آیت الله العظمی آقای حاج میرزا حسین فقیه سبزواری در سال ۱۳۸۵ قمری با تمام رسید) و در زیر این عبارت با خط نستعلیق ریز مرقوم شده( بقلم حاج محمد حسن رضوان کتیبه نویس آستان قدس رضوی و بکاشی پزی استاد محمود معاونی) و در همین خفنک با خط نستعلیق درشت در دو قسمت نوشته شده عجلوا بالصلوه قبل الفوت و عجلوا بالتوبه قبل الموت.
و در پایه راست و چپ همین دهنه با خط ثلث کاشی سفید و زمینه لاجوردی از بالا بپایین پایه نوشته شده (الله محمد علی فاطمه حسن حسین) و در زیر این کلمات در پایه راست با خط نستعلیق ریز مرقوم است( ساخت مشهد) و درپایه چپ( محمود معاونی) در پایه های جلو شبستان تازه ساز که بطرف فضای مسجد است کاشی خشتی هفت رنگ با نقوش مناسب نصب شده و در هر پایه از بالا به پایین در سه جا با خط درشت کاشی سفید و زمینه لاجوردی در سه ترنج رقم شده (لااله لا الله محمد رسول الله علی ولی الله ) و این عبارت در تمام پایه ها تکرار گردیده است. در لبه دیوار شبستان کتیبه ای ابداع شده و از طرف راست سوره مبارکه جمعه را با خط ثلث کاشی سفید و زمینه لاجوردی شروع کرده و در طرف چپ شبستان که متصل بشبستان شمالی است با ذکر (صدق الله العلی العظیم) کتیبه خاتمه یافته و در آخر آن با خط ریز رقم شده (رضا قدس-فرازی) تمام کاشی بدنه شرقی مسجد کاشی خشتی هفت رنگ است و تا اندازه ای ظریف و رنگ درخشان دارد و خطوط این جبهه متوسط و در سال ۱۳۸۵ قمری کاشی ها را ساخته اند و درهای این شبستان بطرف فضای مسجد تماماً آهنی و خفنک و دریچه در بالای در و شیشه داراست در صورتیکه درهای سایر شبستانها چوبی است و چون در سبزوار موریانه چوب را فاسد می سازد از این جهت و اینکه بسبک روز درها را ساخته باشند در آهنی با شیشه برای شبستان نو ساز تهیه کرده اند.▪ ایوان جنوبی جامع سبزواری
اهم بنای جامع سبزوار که جلوه ی خاصی دارد ایوان جنوبی آنجا و دو مناره آجری بدون تزیین بالای ایوان جنوبی است و هر چند ایوان جنوبی در زمان بنا کاشی یا گچ بری نداشته ولیکن با تمام سادگی اسلوب ابنیه اواخر قرن هشتم هجری را می رسانیده است و عرض ایوان نه متر و بیست و پنج صدم متر است و نغل آن نوزده متر و هفتادو پنج صدم متر می باشد و ارتفاع ایوان هفده متر و شصت صدم و با ضربی روی فضای ایوان در حدود بیست متر است و محراب مسجد در آخراین ایوان است.و در بالای محراب نوشته شده( سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیا تنا انه هوالسمیع البصیر اللهم اغفرلنا و لوالدنیا تحریراًفی شهر رجب ۱۲۹۲ (کتبه محمد حسین بن محمد باقر)
در ابتدای ایوان بعد از دو متر پایه قطور ضربی ایوان پیش‌آمده و در بالای این قسمت چند نقش ظریف با نیل و قرمزی و زرد نقاشی کرده اند و در وسط دو پایه ضربی ایوان یک غرفه ی کم عرض طولانی است که راه آن از پشت بام است و از این غرفه تمام مسجد را می توان زیر نظر گرفت پایه های ضربی ایوان پر قطر در نظر گرفته شده که سنگینی سقف ایوان و دو مناره ی بالای ایوان را بتواند تحمل کند و ارتفاع دو مناره ی بالای ایوان از پشت بام با ماذنه آن یازده متر است و با وجود چنین پایه های قطور سقف ایوان و الفرها و گوشوارها که با خشت پخته خفته و راسته بنا شده در هر چهار طرف سقف و در محراب آخر ایوان درزها و شکست های قدیمی دیده می شود که در فرصت مناسب باید مرمت شود و در ضلع طرفین محراب در کلفتی پایه ی دو طرف دو حجره ی کوچک است که محل قرآنهای اوراق شده بود و موذن مسجد از مناره ی طرف راست ایوان اذان می گوید و راه مناره ی طرف چپ رتا مسدود کرده اند.
در دو طرف ایوان جنوبی جامع سبزوار در هر طرف چهار ضربی بلند و رسا و پر اوج در راست و چپ ایوان در زمان بنا ساخته شده که سقف آنها قریب سه متر از ضربی شبستانهای دیگر بلند تر است و این ضربیهای دو طرف ایوان را بمنظور پشت بند و تکیه گاه ایوان طرح کرده اند تا پشتیبان و محل اتکاء پایه ها و سقف ایوان و دو مناره ی بالای ایوان باشد تا پایه های ایوان از هم نگسلد . در طرف شرقی ایوان جامع سبزوار از وسط دو ضربی سقف بلند جنب ایوان راهی سراشیب و سرازیر است که بدرآهنی کوچکی منتهی میگردد و این در بکوچه ی نوبان باز می شود و مورد رفت و آمد مردم است و باین ترتیب جامع سبزوار دو در احداثی در خیابان بیهق در ضلع شمالی مسجد دارد و یک در کوچک در ضلع جنوبی که به کوچه ی نوبان باز شده و این هر سه در احداث است و راه اصلی ورود بمسجد فقط اسپر ایوان شمالی بوده که اکنون مسدود و بجای آن پنجره ی بسیار بزرگ قرار داده اند. در دو پایه طرفین ایوان کاشی کاری بدیعی از کاشی خشتی هفت رنگ شده که ذه تعریف می شود.
در دو پایه طرفین ایوان جنوبی حاشیه ها و خوانچه ها و مربع ها و گلدان ها طرح شده و در مربع ها با خط بسیار درشت ثلث و کاشی سفید و زمینه لاجوردی کلمات الله و محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین را از بالا بطرف پایین نوشته اند و خوانچه های دو پایه ایوان با خط ثلث کاشی سفید و زمینه لاجوردی لا اله الا الله و محمد رسول الله و علی ولی الله را رقم کرده و اطراف خوانچه ها بنقوش متناسب زینت یافته و در هر حال پایه های ایوان که قبلاً ساده و آجری بوده اکنون دارای کاشی هفت رنگ می باشد.
در نزدیک دهنه ایوان بر قطر پایه یک کتیبه طولانی ازطرف راست ببالا آغاز شده و تا بالا ی سر در رفته و سپس از لبه سر در بطرف پایه چپ سرازیر شده و همه جا دور لبه ایوان را سیر کرده و در زمینه کاشی لاجوردی سیر نزدیک به رنگ سیاه و خط ثلث با کاشی سفید آیه مبارکه نور را و سپس آیات دیگری از قرآن را در این کتیبه نوشته و در آخر کتیبه در پایه چپ در مربع مستطیلی رقم شده (باهتمام جناب خیر الاج محمود مسلم زید توفیقانه پایان یافت ساخت مشهد محمد تقی قدس۲۵/۶/۴۷)
تمام پشت بغل ایوان کاشی خشتی با نقوش متناسب است و در وسط هر پشت بغل با خط ریز عباراتی نوشته شده که بواسطه بلندی ایوان و ریزی خط خواندن و عبارت میسر نگردید.
در یخ ایوان کتیبه دیگری است که سوره مبارکه هل اتی را با خط ثلث کاشی سفید و زمینه کاشی لاجوردی نوشته اند خط این کتیبه بسیار پست است و کاشی آنهم چندان مطلوب نیست.
در پیشانی سر در ایوان جنوبی جامع سبزوار در یک سطر دراز در زمینه کاشی لاجوردی و خط کاشی سفید نستعلیق زیبا عبارت ذیل را نوشته و نصب کرده اند.
(بمفاد آیه شریفه(و ما تقدموالا نفسکم من خیر تجدوه عندالله) بهمت حاج محمود مسلم فرزند حاج محمد حسین مسلم وسعی حجت الاسلام آقای حاج محمد تقی عندلیبی این مکان مقدس تعمیرات لازمه و کاشیکاری گردید خداوند متعال در یوم الاینفع مال و لابنون جزای خیر بمعظم له عنایت فرموده و همین عمل خیر و سایر اعمال خیر ایشان را زاد و توشه آخرت قرار دهد بتاریخ محرم الحرام ۱۳۸۹) این سال قمری است و کاش الوان تمام سطح پایه ها و سر در ایوان را در چهار سال قبل تهیه و نصب کرده اند و با اینکه تمام کاشی ها خشتی و غیر معرق است از نظر طرح و رنگ بهتر از کاشی جلو شبستان شرقی مسجد است و جلوه تامی بعمارات جامع سبزوار که قبلاً هیچگونه تزئینی نداشته بخشیده است.
کف ایوان جنوبی با موزاییک سربی رنگ فرش شده و واضح است موزاییک در یک اثر باستانی بیمورد و غلط است و بهتر است کف ایوان را با آجر سبز محکم و یا با سنگ بادوام مفروش سازند.
▪ شبستان غربی جامع سبزوار
در طرف غربی فضای جامع سبزوار شبستانی طولانی در نه دهنه ساخته شده که دهنه وسط را بعنوان راهرو قرار داده و از آنجا وارد شبستان می شوند و بقیه شبستان غربی راهش از دالان جنب ایوان شمالی مسجد است نمای این ضلع مسجد قبلاً آجر ساده بوده و روکاری نداشته است و اکنون روی پایه های بطرف فضا را با کاشی نره ی سفید و سیاه مزین کرده و جا بجا الله و محمد و علی را با خط کوفی بنایی نوشته اند و در سر در کوچک راهرو شبستان کتیبه مختصری بعرض دهنه راهرو و نزدیک بلبه سر در آیه شریفه نور را با خط ثلث کاشی سفید قدری ریز و زمینه کاشی لاجوردی نوشته و نام خطاط این کتیبه ذکر نشده و در بغل سر در کوچک راهرو و نقوش متناسب با کاشی خشتی هفت رنگ دیده می شود.
پایه های شبستانها و ایوانها در زمان بنا بطرف فضا آجر ساده بوده و در سال اخیر تمام پایه ها را در چهار ظرف مسجد با سنگ معدن خلج مشهد در چند رک سنگ نصب کرده اند و شبستانها با قالی و زیلوی نذری مفروش شده و در تمام شبستانها بواسطه گرمی تابستان سبزوار کولر و با دزن برقی قرار دارد و دو خادم از اداره اوقاف موظفند و جاروب و تنظیف مسجد را عهده دار می باشند و مردم سبزوار در کمال گشاده دستی مرمتها و کاشیکاری و فرش و زیلوی مسجد را تقریباً الی الله مورد اقدام قرار داده اند.
اما بنای این مسجد را تا بحال نتوانستم بدست آوردم و در سبزوار گفته می شود که مسجد جامع سبزوار از بناهای سربداریه است و در کتاب گنج دانش در صفحه ۳۲۳ می نویسد (مسجد جامع سبزوار که از ابنیه سربداریه است بنای علای محکمی است )ولیکن مآخذ این قول را ذکر نمی کند و در کتاب مطلع الشمس تألیف اعتماد السلطنه نیز در صفحه ۲۰۳ جلد سوم بدون ذکر ماخذ نوشته (مسجد جامع سبزوار را بقول سبزواریها که این عنوان را سینه بسینه تا بحال شنیده اید و در کتاب مذکور از ابنیه سربدارها می دانیم ولیکن در کتاب تاریخ بیهق برای سبزوار دو مسجد را ذکر می کند که یکی مسجد آدینه سبزوار بوده و اکنون بنام مسجد پامنار نامیده می شود و شرح آن قریباً بیاید دیگری مسجدی بوده که بنام مسجد سبز نامیده می شده و عبارت تاریخ بیهق در این مورد چنین است.
( و عمارت مسجد سبز بر دست خواجه امیرک نزل آبادی بودفی سنه اربع و ستین و اربع مائه و آن پیش از این سر گشاده بوده است و در میان آن درخت کشته و خواجه امیرک برین هیئت مرمت عمارت کرد) لذا با ذکر عبارت صفحه پنجاه تاریخ بیهق چاپ تهران حدس می زنم که مسجد جامع سبزوار در قرن پنجم قبلاً در سبزوار وجود داشته و شاید سربداریه بتجدید یا مرمت مسجد پرداخته باشند و در مسجد جامع کنونی هیچگونه کتیبه و سنگی که حاکی از نام بانی وسال ایجاد مسجد باشد باقی نمانده است تا پرده این ابهام را بردارد و در تاریخ روضه الصفا ضمن حالات سربداران نامی از تاریخی بنام تاریخ سربداران میبرد که این کتاب را بنده ندیده ام و شاید در آن کتاب نام مسجد جامع سبزوار را که سربداران ساخته اند ذکر کرده باشد و با توجه بمدت سلطنت هر یک از سربداران هیچکدام فرصت بنای مسجدی را نداشته مگر خواجه علی موید سربداری آخرین نفر از این سلسله که بیست و هفت سال تا زمان پیدایش امیر تیمور کورکان در سبزوار و نیشابور و طوس و کاشمر و دامغان و گاهی استر آباد سلطنت کرده و احتمال می دهم بنای مسجد جامع از نجم الدین امیر علی موید سربداری باشد و در خاتمه ی این قمست می نویسم که در مسجد ذکر شده بشرح ذیل سنگی بتاریخ ۱۲۷۶ قمری که در ایوان شمالی مسجد بوده حاکی از اینکه شخصی ایوان را سنگ فرش کرد ولیکن نام بانی را عمداً تراشیده اند.● معماری وسازه مسجدسبزوار
۱) بی :
دونالد ویلبر به خوبی بی سازی بناهای دوران ایلخانی را در ایران توصیف می کند که در برخی موارد انتهای انها مشخص نیست سازه های دوره ایلخانی جنانکه ویلبر می کوید بی و کرسی جینی محکمی در زیر زمین دارند .
البته کفته های ویلبر نمی تواند در مورد همه بناها تعمیم داده شود. جنانکه بنای برعطمت سلطانیه به عنوان نماد معماری دوره ایلخانی کمتر از یک متر بی سازی دارد. در برخی بناها دیوارها را روی عارضه های طبیعی کار می کذاشته اند . جنانکه دیوارهای حصار شهر ایلخانی طایران توس فاقد بستر سازی است و اصلا بی ندارد.
در بخش شمالی مطابق کمانه زنی انجام شده در سال ۱۳۷۳ دیوارهای بار بر ایوان شمالی حداقل یک متر بی سنکی دارد که با توجه به رها شدن کار به صورت ناتمام انتهای بی مشخص شده است. اما احتمالا تا محل خاک ترسک ادامه بیدا می کند. در قسمت جنوب غربی ان که به واسطه مشکلات بیش امده بی بنا قابل رویت است می بینیم که اختلاف ارتفاع از کف بیرون مسجد ( در سرای تجاری جنوبی ان ) تا کف مسجد جیزی قریب به ۵/۷ متر است.
مشکلات به وجود امده برای بی مسجد به واسطه نشت ابهای زیرزمینی است. اکر جه سردر کمی قنات های قدیمی در نتیجه اجرای نادرست طرح فاضلاب در این شهر و در نهایت نشست و انحراف بایه های جرزها مشکلات جدیدتری را هم برای این بنا به بار اورده است.
این حالت انحراف وقتی بدید می اید که زمین های مجاور ( و نه زیر ) بی سست و نابایدار کشته و یا زمانی که جاله ای عمیق در زمین مجاور بی ایجاد شده باشد.
۲) دیوارها :
اهمیت اجتماعی مسجد جامع از همان ابتدای ساخت و میل به ماندکاری ان – و نیز جنانکه کفته شد عبور قنات های اب از بستر زیر بی – موجب شده است که در ساخت ان از اجر استفاده شود اما طبق یافته های باستان شناسی در ایوان شمالی مسجد قدیمی ( احتمالا مسجد سبز) از خشت بوده است. دیوارهای زبره کشیده و مرتفع که تقریبا در همه قسمت های مسجد مشاهده می شود از خصوصیات سازه های این عصر ( خصوصا در نواحی خراسان بزرک ) می باشد.
۳) بوشش ها
بوشش ها اساسی ترین وجه مشخصه مهم ترین ابتکار معماری ایرانی و نقطه عطف بیوند مردمان این سرزمین و بایسته های اقلیمی اش می باشند. بوشش ها را در تقسیم بندی عمومی ان به بوشش های تخت و بوشش های سغ ( یا ازج ) که همان بوشش های منحنی می باشند – تفکیک کرده اند . بوشش های منحنی یا تاقی نیز به شیوه های متفاوت دسته بندی شده اند :
۱) براساس نوع جفد ( یا منحنی ) به کار رفته در انها : قوس های مازه ای ( بیز _ بستو و ......... اغلب جفدهای مورد استفاده در معماری بیش از اسلام ) و تیزه ای ( جمانه – بنج اوهفت – شیدری – سروک سه بخشی – شابزی و .... )
۲) از لحاط شیوه جیدمان اجرها : رومی – ضربی – جبیله و مخلوط رومی و ضربی
۳) از نقطه نطر شکل کلی تاق : تاق اهنک – تاق جهار بخشی – تاق کرد کلمبو و جهار کرده و سه کرده – کنبد- کاربندی و...
به طور کلی در شیوه بوشش های منحنی در معماری ایرانی تکامل به وضوح مشاهده می شود.
انجا که کوشواره های ابداع شده در بنای جهار تاقی از حالت جوبی ( اتشکده بازه هور – تربت حیدریه ) به فیلبوش ( اتشکده اذر برزین مهر – ریوند سبزوار ) و سبس به سکنج ( عمده مساجد بعد از اسلام ) می رسد اسبرهای طولانی تاق اهنک نیز برای باز شدن فضاها کنار می رود و بایه هایی برای تکیه بر جهار جهت ایوان کرخه جای انها را می کیرد.
و انجا که جفدهای مازه ای برای کوجک کردن حجم عموم ساختمان جای خود را به جفدهای تیزه ای می دهند در نهایت ساختمان به عنوان یک حجم توبر یک تکه و صلب به اندامواره ای با ماهیجه های به هم بیوسته و سازه ای استخوان دار دیکرکون می شود.
در خراسان به عنوان یکی از خاستکاههای مهم بوشش های منحنی و ناجی اصالت ایرانی – بی شک نمونه های بی نطیری از این کونه ابتکار عمل ها یافت خواهد شد .
تاق های اجرا شده در این مسجد از هر دو نوع رومی و ضربی است و شیوه اجرای جبیله نیز در ان دیده نشده است. اجرای رومی تاق ها در همه تویزه های باربردیده می شود و اجرای ضربی نیز در اغلب تاق های اهنک مشاهده می شود و اساسا تاق های اهنک را با اجرای ضربی می شناسند .
این تفکیک وطیفه میان جرزهای باربر و دیوارهای حایل سیستم سازه ای قالب در معماری بناهای تاقی ایرانی – خصوصا بس از اسلام – است . از نکات دیکر در ابتکارات بوششی معماری دوران اسلامی در ایران استفاده از کاربندی هاست که به نحوه ساده و با شکوهی در بخش مرکزی شبستان جنوبی این مسجد اجرا شده است. بدین صورت که تصمیم داشته اند دهانه مرکزی را بزرکتر و طبیعتا بلندتر از دیکر دهانه های شبستان جنوبی ببوشانند . لنکه طاقهایی که به عنوان کاربندی در این قسمت اجرا شده است تنها از جهار تویزه تشکیل شده که دو به دو موازی و عمود بر یکدیکر هستند.
جفد این تویزه های بنج اوهفت تند است و تنها وطیفه ای که بر عهده دارند این است که دهانه کوجکتری را برای اجرای نهایی طاق کرد ایجاد می کنند لنکه های کاربندی در این بوشش هیج طرح شمسه ای خاصی ایجاد نمی کند و تنها زمینه متقارنی برای ایجاد طرح یزدی بندی ایجاد می کند که تزیینی بدون نقش سازه ای است و این موضوعی است که سبک و سیاق این معماری را به شیوه ها و نمونه های موجود در ایران مرکزی – خصوصا یزد و کاشان نزدیک می کند .
نکته دیکر جیدمان اجر به شیوه خوشه جینی زیبا در اسمانه طاقهای کلمبو می باشد که به صورت اویز بر روی جهار دمغازه در طاقهای شبیستان غربی و شمالی اجرا شده است.
در یکی از طاقها که اندود روی ان تراشیده شده است این جیدمان بسیار زیبا بیداست.
۴) جفدها :
برداشت منحنی جفدها روش های جندی دارد :
۱) تعیین ارتفاع نقاط مختلف روی جفد : در این روش همانطور که از نام ان بیداست نقاط مختلفی روی زمینه دهانه با فاصله مساوی علامت کذاری می شود و فاصله انها از اسمانه تویزه یا طاق منحنی اندازه کیری می شود کفتنی است که میزان خطای این روش زیاد است .
۲) روش مثلث بندی : این روش تفاوت جندی با شیوه قبلی دارد دو نقطه اصلی روی باکارتاق علامت کذاری می شود این دو نقطه به عنوان نقاط بایه ای مثلثهای مختلف مبنای اندازه کیری نقاط مختلفی به دلخواه روی منحنی تاق هستند در این روش احتیاجی نیست که نقاطی را که روی تاق علامت کذاری می کنیم فاصله مشخصی با یکدیکر داشته باشند بلکه موقعیت دقیق هر یک از انها به وسیله مثلث بندی و ترسیم به وسیله برکار بدست می اید . دو کمان دایره به مراکز باتاق و به شعاع اندازه های برداشت شده سرنوشت هر یک از نقاط را مشخص می کند .
۳) روش فتوکرامتری : دو روش اول در فضاهای سه بعدی مانند اسمانه کنبدها کاربرد بسیاری دارد و روش سوم که روش مورد استفاده این بزوهش بوده بیشتر در نماها و بخشهایی که مسیر انحنا در یک جهت است – و امکان عکاسی وجود دارد – باسخ مناسبی خواهد داد .
نکته مهم در این روش اینکه عکسهای کرفته شده باید کاملا از روبرو و بدون زاویه باشد و یا ابزاری مانند نرم افزارهای مختلف برای تخت کردن و اصلاح خطای برسبکتیوی انها وجود داشته باشد نرم افزار مشهور phidias ( فیدیاس ) که به صورت یک تعداد امکانات اضافی و نوار ابزار ( ماکرو ) بر روی نرم افزار macro نصب می شود توانایی اصلاح برسبکتیوی تقریبا تمامی عکس هایی را که به خصوصا شکل تاق اهنک و منحنی ان که در یک جهت حضور دارد جنین شیوه اجرایی را توجیه می کند .
تاق اهنک تاقی بسیار قدیمی و ساده ترین شکل تاقها می باشد ایوان ها خاستکاه جنین تاقی هستند و در این مسجد نیز ایوانهای شمالی – جنوبی و غربی دارای تاق اهنک است کاهی در برخی از انها مانند ایوان غربی انتهای تاق را کرد می کنند که در ورودی درکاهها به ان کنه بوش می کویند .
از انجا که اجرها در اجرای ضربی توان بالایی برای ایستادن در جهت قایم ندارند برای جلوکیری از وارفتن انها به مرور زمان دو کار را انجام می دهند : یکی اینکه اولین اجر را مایل قرار می دهند تا تاق به اسبر انتهایی تکیه و ایستایی داشته باشد .
زاویه دار جیدن جند رج اول اجرها در تاق اهنک که به صورت ضربی کار می شود باعث تکیه کردن رجهای بعدی بران می شود و نهایتا باعث استحکام بیشتر تاق می کردد . دوم اینکه در جلوی تاق اهنک تویزه ای به صورت رومی اجرا می کند تا اجرهای کارکذارده به صورت بر را در تاق اهنک از طبله کردن و باز شدن نجات دهند.
۵) سیستم سازه ای :
ساختار ماهیجه ای مسجد بسیار تکامل یافته است. جنانکه کمترین وابستکی را به اسبرها و دیوارهای یکبارجه نشان می دهد و تماما بر سیستم سازه اندام وار و بیوسته ای استوار است . در این میان شبستان جنوبی یک نمونه مثال زدنی است بارهای وارده از تویزه ها و تاقهای میان انها تماما برروی بایه جرزها منتقل شده و هیج ارتباطی به لحاط سازه ای با دیواره ای که به عنوان در برکیرنده کل ساختمان می باشد ندارد. جنانکه رانش دیوار محیطی بنا در جبهه جنوب غربی همین شبستان- علی رغم اینکه مدتها بود که از به وجود امدن ان می کذشت – هیج کونه تآثیری بر بیکره اصلی مسجد به جای نکذاشت. در شبستان غربی نیز همین سیستم بر با بوده است اما شبستان جنوبی به دلیل ارتفاع و فراخی دهانه های اجرای ان حایز اهمیت است.
شیوه سفارشی این نرم افزار- و به صورت چند عکسی از یک موضوع – تهیه شده باشند دارد.
در این روش به وسیله نرم افزاری مانند فتوشاپ حالت پرسپکتیو تنها برخی از عکسها را اصلاح کرده ایم . در عکسهایی که به این روش اصلاح می شوند باید چهار نقطه از تصویر که در حالت حقیقی دارای زاویه ای ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر هستند باید در تصویر دیده شوند و پسندیده تر آن است که این نقاط روی بدنه چفد مورد نظر وجود داشته باشد. بقیه کار تقریبا مشخص است عکس مورد نظر را در نرم افزار فتوشاپ باز می کنیم ابزار crop را انتخاب می کنیم با این ابزار کادری را برای برش در تصویر انتخاب می کنیم سپس در نوار option در بالای صفحه کزینه perspective را فعال می کنیم. و در نهایت با اقتدار تمام گوشه های کادر انتخابی خود را بر روی چهار نقطه ای که می بایست زاویه ۹۰ درجه داشته باشند تنطیم می کنیم .
بس از اتمام عملیات crop مشاهده خواهیم کرد که تصویر مورد نطر در درجاتی از عمق برسبکتیوی خودش تخت شده است مطمین باشید که نرم افزار phidias هم نمی تواند یک تصویر بدون برسبکتیو ایجاد کند و تنها بخشی از مشکلات ما را در فتوکرامتری ( البته با توانایی های ادراک نرم افزاری بیشتر ) برطرف می کند .
نکته ای که در جریان عکسبرداری مهم است اینکه عسکهای برداشت شیه حتی الامکان باید بدون زاویه و تخت برداشت شود و در نهایت باقی مانده های خطای پرسبکتیوی انها با این روش کرفته شود.
دیکر اینکه در زمان انطباق منحنی چفد استاندارد ترسیم شده با عکس برداشت شده باید نواحی مهم پاکار و شکرگاه و ایوارگاه و نیزه دقیقا با هم سازگاری داشته باشد.
تفاوت های بارز در هر یک از این بخش ها میان دو منحنی استاندارد و منحنی چفد نهایی داشته باشد به همین جهت بهتر است که اجرهای تویزه در عکسی که برداشت می شود دیده شود تا بتوان پاتاق را تشخیص داد . در این پزوهش چنانکه گفته شد روش فتوگرامتری مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت چفدهای به کار رفته در پوشش دهانه ها از این قرار تعیین شد .


کلمات کلیدی مرتبط:
مسجد جامع سبزوار ,دانلود پاورپوینت , مسجد جامع سبزوار ,به همراه نقشه ها و تصاویر ,پلان مسجد جامع سبزوار ,نقشه مسجد جامع سبزوار ,نمابرش مسجد جامع سبزوار ,پرسپکتیو مسجد جامع سبزوار ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد گوهرشاد - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد جامع نی ریز - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت مسجد جامع کرمانشاه به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع نایین به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع نطنز به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سنندج به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع سراب به همراه نقشه ها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد جامع شوشتر به همراه نقشه ها و تصاویر

معماری مسجد گوهرشاد از ابتدا تا کنون

معماری مسجد گوهرشاد از ابتدا تا کنون


تاریخ ایجاد 26/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 134 صفحه فایل Word به همراه شکل   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 17 kb  تعدادمشاهده  2


بخشی از متن :
مقدمه
نیاز به عبادت و راز و نیاز با معبود از دیر باز بشر را به جست و جوی مکانی پاک و مقدس وا داشته است. در ادیان مختلف مکانی برای این خواسته پیشنهاد شده است. پیامبر اسلام (ص) مسجد را برای مسلمانان پایه گذاری کرد که در آنجا به عبادت بپردازند. با وجود یکسان بودن ارزش مکانی نقاط زمین، گاهی به واسطه ی حوادث و تحولات اتفاق افتاده، مکان ها ارزش معنوی خاصی پیدا می کنند بعد مسجد برای مسلمانان نماد قداست، پاکی، تقوا، یگانگی و گردهمایی است. علاوه بر عبادت برای حل مسائل مذهبی، سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. قداست و اهمیت این مکان، هنرمندان را بر آن داشت تا هنر خود را در خدمت آن گذارند. و اکنون بسیاری از مساجد مانند موزه های هنری هستند. در کشورهای مختلف با توجه به تزیینات و مصالح سرزمین خودشان این مکان را آراسته اند. 
مسجد گوهرشاد از بناهای دوره ی تیموری است که در جوار حرم امام رضا (ع) قرار دارد.
این مسجد هر روزه زائران زیادی را به سوی خود جلب می کند. 
مسجد چهار ایوانه است و بزرگترین آن جنوبی یا مقصوره است که گنبد روی آن واقع شده و مناره های آن که از قدیمی ترین مناره هاست آن را از سایر مساجد جدا می سازد.
مصالح و تزیینات فراوانی دست به دست هم داده اند تا این مجموعه ی زیبا را به وجود آورده اند. مصالحی مثل آجر، کاشی، سنگ، گچ در این مجموعه دیده می شود.
نقوش هندسی از تنوع بیشتری برخوردار است که با مصالح مختلف به اجرا در آمده است. در مسجد گوهر شاد خطوط متفاوتی دیده می شود و خوشنویسان بنامی در این مجموعه هنر آفرینی نموده اند. از جمله بایسنقر میرزا و محمدرضا امامی. بیشترین خطی که در این مجموعه کار شده است خط ثلث است. 
 
مزار نادر وکلنل محمدتقی خان
در شهر مشهد جسد نادر شاه افشار بخاک سپرده شده ضمنا‌ً مزار کلنل محمد تقی خان پسیان فرمانده معروف ژاندارمری خراسان که یکی از صاحب منصبان شریف و شجاع ایران بود و اقدام به دستگیری قوام‌السلطنه نموده بود آنجاست . به قرار معلوم ابتدا سر بریده کلنل را در مشهد دفن نمودند ولی بعداً بدن وی را نیز به دست آورده و در همان محلی که در سر وی مدفون شده بود به زیر خاک کردند.
 
نمای ورودی
نمای ورودی، پیش طاق و رواق های بسته یا باز و برج های گوشه ای را به هم ترکیب می کند. این ترکیب بیشتر در مدارس متداول بوده است.
مجموعه ی ورودی
در بسیاری از بناها که مرکز آن حیاط است، پیش از این که وارد ایوانی شوند که به طرف حیاط باز می شود، از پیش طاق به طرف دهلیز می رفتند. احداث این فضای انتقالی برای آسان ساختن حرکت جانبی در مجموعه ی ورودی و همچنین عبور به داخل حیاط بود.محور جانبی دهلیز به اطاق های عمومی بزرگ مربع یا مستطیل شکل منتهی می شود. چشمگیرترین نمونه های این شیوه از معماری را در گازرگاه می توان مشاهده کرد. در مدرسه ی الغ بیک واقع در سمرقند، عبور به اطاق های جانبی از طریق دهلیزهای L شکلی است که از پیش طاق به اطاق های عمومی منتهی می شود. بنابراین محورهای طولی و جانبی در مجموعه ی ورودی از هم جدا است. در نتیجه میان پیش طاق ورودی و ایوان رو به حیاط، دهلیزی وجود ندارد.
 
طبقه بندی ساختمان
هیچ یک از عناصر منفرد معماری یا اصول تشکیل دهنده ی آن ها منحصر به کاربرد یک بنای بخصوص نبوده است. عناصری مانند حیاط، تالار سراسری، نما و پیش طاق در بناهایی با کاربرد مختلف مانند مسجد و آرامگاه غیرمذهبی و زیارتگاه مناسب بوده است.
با وجود این، در داخل هر دسته از آثار، ترکیب بعضی از عناصر و روش سازماندهی آن ها ویژگی ها و سنتی را بوجود می آورد، مانند آن چه را که می توان مثلاً به آن مدرسه ی تیموری در مقابل یک مدرسه ی سلجوقی گفت.
چنین سرمشق هایی در تاریخ معماری نیروی جنبش و نقطه عزیمتی را برای نسل بعدی معماران فراهم می سازد. آن چه که در دوره ای معین روشی به خصوص را به وجود می آورد، عمل متقابل سرمشق سنتی، نیروهای تازه و واژه های جدید معماری است. از این مرحله ی تحول یک دسته از انواع طرح های قابل تشخیص بیرون می آید.
 
معماری مسکن
اطلاعات موجود درباره ی این نوع معماری برای حکم کلی ناکافی است. فقط یک مجموعه ی کاخ باکو تاکنون حفظ شده و ترکیب آن کاملاً معلوم نیست. ظاهراً محلات مسکونی چند طبقه بوده و احتمالاً در مراحل گوناگونی ساخته شده است.
از کاخ آق سرای شهر سبز فقط دروازه ی آن به جای مانده و حفاری های به عمل آمده هم نتوانسته خطوط ساخت های باقی مانده را آشکار سازد. تنها بقایای برپا ایستاده ی یک ساختمان مسکونی، ویلای واقع در نارداران است. این بنا از همان طرح نوعی تیموری موسوم به صلیب در مربع پیروی می کند که ایوان بزرگی مدخل اصلی آن را تشکیل می دهد. لذا این عمارت شبیه کاخ کوچکی است که در باغ واقع شده و متون تاریخی به وصف آن پرداخته اند.
نمونه هایی از معماری خانگی به جای مانده در منابع ادبی هم راجع به خانه های معمولی اشاره ای نشده است.
 
ایوان های مسجد جامع گوهر شاد
چهار ایوان (سردر) بزرگ در چهار طرف صحن مسجد (وسط هر ضلع)  ساخته شده که در ذیل توصیف می شود.
1.    ایوان جنوبی
ایوان جنوبی مسجد که مهمتر و بزرگتر از سه ایوان دیگر می باشد و معروف به ایوان مقصوره می باشد. گنبدی عالی و دو گلدسته (مناره) بلند و زیبا دارد. دهند ایوان 12 زرع. ارتفاع تا زیر سقف گنبد 29 متر و طول آن تا محراب 37 متر است. ارتفاع گنبد تا تیزه ی گنبد 41 متر است. دور گنبد از سطح خارج 80/61 متر و ارتفاع هر یک از گلدسته ها 42 متر می باشد و قطر هر یک سه متر است.
ایوان جنوبی مسجد را که بلندترین ایوان است «مقصوره ی کوتاه» می نامند و این یک صنعت ادبی است. (تسمیه قلب- نامگذاری معکوس) این ایوان دارای دو گنبد بسیار زیباست با دو مناره در دهنه ی بیرونی ایوان کتیبه است به خط بایسنقر فرزند شاهرخ بزرگترین ثلث نویس این دوران ایوان با ارتفاع 5/25 متر است. دهنه ی آن 12 متر  و طولش 34 متر و ارتفاع مناره ها 13 متر و ارتفاع گنبد نیز 43 متر است. خطوط دیگر از محمدرضا امامی اصفهانی است (به تاریخ 1087) خطاط معروف دوران صفوی 
در دوطرف ایوان مقصوره کتیبه است با کاشی بسیار اعلاء که با خط زیبای استاد ماهر ثلث نویس بایسنقرین شاهرخ بن امیر تیمور (پسر بانوی محترمه گوهر شاد آغا باینه مسجد) نوشته شده است. این کتیبه حقیقتاً بی نظیر است. هر چند قسمتی از کتیبه ی مزبور در عهود گذشته بر اثر مرمت به خط دیگری نوشته شده ولی خوشبختانه قطعات و بسیاری از آن به حال اولیه و به خط خود بایسنقر موجود است که اکنون در منظر عموم قرار دارد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری مسجد گوهرشاد از ابتدا تا کنون ,تحقیق معماری اسلامی ,معماری گوهرشاد,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word

مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد

مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد


تاریخ ایجاد 26/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 200 صفحه فایل Word به همراه شکل   قیمت: 11800 تومان     تعدادمشاهده  3


مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد
مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد
در ورای باغستانهای سرسبز مرکز شهر نطنز مناره ای سربفلک کشیده، و گنبدی هرمی شکل در کنار آن توجه هر تازه واردی را به سوی خود معطوف می دارد. این مناره بخشی از مجموعه بسیار نفیس مسجد جمعه و آرامگاه عالم ربانی و عارف روشن ضمیر سده هشتم هجری قمری شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی و سردر خانقاه او می باشد، که قسمتهایی از آن از دستبرد مصون نمانده و در نتیجه زینت بخش موزه های کشورهای بیگانه گردیده است.
این مجموعه که شامل شبستان هشت ضلعی گنبددار مسجد (دارای بخشهای گوناگون) – آرامگاه شیخ نورالدین عبدالصمد – سردر خانقاه و مناره مرتفعی است به استثنای شبستان گنبددار که از بناهای دوره دیلمی است، بقیه مربوط به دوره ایلخانیان مغول می باشند که در فاصله سالهای 704 تا 725 هجری قمری بنا گردیده است.
شمال و جنوب و مغرب این مجموعه را کوچه های باریکی فرا گرفته که در سمت جنوب وسعت بیشتری پیدا کرده و به صورت میدانی کوچک درآمده است. به گفته دونالد ویلبر «ترکیب رنگهای روشن تزئینات خارجی ابنیه در مقابل درخت کهنسالی که بر آنها سایه افکنده و رنگهای مختلف کوهستان، منظره جالب توجهی بوجود فهرست مطالب
-بررسی کالیدی خانقاه
خانقاه شیخ احمد جام
خانقاه شیخ عبدالصمد اصفهانی
خانقاه چلبی اوغلو
خانقاه تقی داد
خانقاه تاج الدین
خانقاه شاه نعمت ا... ولی
-ویژگی های معماری خانقاه
-خانقاههای خارج شهر
-بخش های خانقاهها
مشخصات ساختمانی زاویه
خانقاههای اولیه
نخستین خانقاه در ناحیه عبادان
روند تحول بنای خانقاه
رباطها و خانقاههای منطقه بغداد
واژه‌ی رباط و کاربرد آن
نخستین رباط
خانقاههای کشور مصر
خانقاههای ترکیه
خانقاههای منطقه شام
تصوف در خراسان
خانقاههای منطقه‌ی خراسان
تصوف در فارس
رباطهای شیراز
اردبیل
کانونهای خانقاهی
امور اقتصادی خانقاهها
امور فرهنگی خانقاهها
اعمال خانقاهی
آداب و رسوم خانقاهی
بررسی تفصیلی چند خانقاه
آرامگاه شیخ صفی الدین
مسجد جمعه و خانقاه شیخ عبدالصمد
آرامگاه بایزید بسطامی
خانقاه چلبی اوغلو در سلطانیه
پلانها
نگاره ها
 
 
آورده که شخص را به یاد نقاشیهای مینیاتور ایرانی می اندازد.
همان گونه که اشاره شد قسمتهایی از این مجموعه مورد دستبرد قرار گرفته است، و از آن جایی که از وضع نخستین آن اطلاع چندانی در دست نیست نخست دو نوشته را که مربوط به سالهای 1294 و 1316 هجری قمری و حاوی اطلاعات نسبتاً مهمی در باره این مجموعه است نقل و سپس شرح تفصیلی بناها آورده خواهد شد.
اول-در مجموعه ناصری نسخه خطی پس از آوردن شرح در باره اوضاع طبیعی و جغرافیایی قصبه نطنز از مسجد جمعه چنین یاد کرده اسن:
«از آثار قدیم مسجدی دارد شهره به مسجد جامع، در دالان مسجد مناری ساخته شده که در اغلب از شهرهای ایران چنین مناری ساخته نشده.
در مسجد دروازه ای ساخته اند (منظور سر خانقاه است) از آجر و کاشی قدیم که چنین کاشی دیده نشده و تاریخ آن هشتصد سال است و در آن مسجد محراب بیت المقدس که آن محراب از آجر کاشی است و آن مسجد  و منار از بناهای شیخ عبدالصمد مرحوم است که بقعه خود مرحوم شیخ عبدالصمد در دالان مسجد پهلوی منار است. آجرهای کاشی زیاد داشت که اغلب آن را برده اند چیزی که باقی مانده است محرابی در آن بقعه است که هرگاه یکی از آجرهای آن گیر بیاید در اصفهان بیست تومان متجاوز میخرند.»
در مورد نوشته های این مورخ ناگزیر از ذکر چند نکته می باشد:
1-تاریخ دروازه (سردر خانقاه) را 800 سال نوشته و حال آنکه به سال 1294 هجری قمری 578 سال از تاریخ ساخت آن می گذشته است.
2-از محراب کاشی مسجد که به سو.ی بیت المقدس بوده یاد نموده. این محراب که به احتمال قریب به یقین در شبستان هشت ضلعی گنبددار بوده امروزه اثری از آن مشاهده نمی گردد.
3-مسجد و منار را از بناهای مرحوم شیخ عبدالصمد دانسته که سخن را بدون توجه به نوشته های موجود صرفاً به استناد گفته مردم که امروزه نیز در پاسخ پرسش از بانی بنا، همین جواب را می دهند، اظهار داشته است.
4-بسیاری از کاشیهای ازاره آرامگاه شیخ عبدالصمد قبل از سال 1294 ربوده شده و بقیه آن نیز طی سالهای بعد مورد دستبرد قرار گرفته است.
5-محراب کاشی آرامگاه شیخ عبدالصمد در سال 1294 بجای خود باقی بوده و سرقت این اثر کم نظیر مربوط به بعد از آن تاریخ است. با توجه به قیمتی که برای هر خشت آن در صد و اندی سال پیش تعیین نموده از یک طرف و جو آن زمان از نظر بی سر و سامانی مردم و گرفتاریهای بی حد و حصر آنان در اثر هرج و مرج کشور و تاخت و تاز اشرار و تاراج هستی مردم، سرنوشت اسف بار این محراب که همانا سرقت آن به دست ایادی بیگانه باشد امری غیرقابل اجتناب بوده است.


کلمات کلیدی مرتبط:
مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد ,مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد ,در ورای باغستانهای سرسبز مرکز شهر نطنز مناره ای سربفلک کشیده، و گنبدی هرمی شکل در کنار آن توجه هر تازه واردی را به سوی خود معطوف می دارد. این مناره بخشی از مجموعه بسیار نفیس مسجد جمعه و آرامگاه عالم ربانی و عارف روشن ضمیر سده هشتم ه,
مقالات مرتبط در این دسته

مسجد داراب

مسجد داراب


تاریخ ایجاد 26/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 26 صفحه فایل Word به همراه شکل   قیمت: 4800 تومان     تعدادمشاهده  1


بخشی از متن :
وجه تسمیه داراب
در مورد وجه تسمیه داراب در فارسنامه ناصری تألیف میرزا حسن فسایی (1289 ه - ش) چنین بیان شده است : … کلمه ی دار در لغت عجم به معنی پرونده است . پس داراب یعنی پرونده آب و این بلوک را به این نام گفته اند بخاطر فراوانی چشمه های آب گوارا و رودخانه های بسیار و این بلوک را دارابجرد که در اصل دارابگرد است نیز بگویند . برای آنکه در شاهنامه فرموده است این شهر را داراب کیانی پسر بهمن بساخت و گرد به معنی شهر باشد و جرد معرب آن است و چون همای دختر بهمن را بزاد و در 
صندوقش گذاشت و بر روی آب فرات روانه اش کرد به این جهت آن را داراب گفته‎اند …       
 
موقعیت جغرافیایی و طبیعی داراب
 شهرستان داراب در جنوب شرقی استان فارس و با وسعت  559/6541 کیلومتر مربع و در موقعیت 54 درجه و 44 دقیقه واقع گردیده ، 
از شمال به شهرستان های نی ریز و استهبان ، از غرب به شهرستان فسا ، از جنوب به شهرستان لار ، زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می شود . ارتفاع داراب 
از سطح دریا 1180 متر است و آب و هوای آن به دلیل گستردگی منطقه بسیار متنوع بوده ، قسمت شمالی دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و 
پوشیده از درختان مناطق سردسیری از قبیل بادام ، گردو ، انجیر ، انگور ، گل سرخ و بخش جنوبی آن دارای آب و هوای نیمه گرم که شامل دشتها 
و کشتزارهای وسیع غلات ، باغات ، و مرکبات و نخلستان های فراوان می باشد .
دستبافته های این شهرستان شامل گلیم ، جاجیم و قالی می باشد که توسط زنان ایلات خمسه بافته می شود و یکی از زیباترین هنرهای دستی زنان 
این شهرستان به شمار می آید .
 
داراب پیش از اسلام
قدمت تاریخی شهر دارابگرد در منطقه شرقی ایالت فارس براساس   اسناد و مدارک مکتوب و آثار تاریخی موجود و بررسی ها و مطالعات اندکی که 
تاکنون صورت گرفته است به حدود سده اول میلادی ، نیمه دوم حکومت پارت ها می رسد .
تاریخ حقیقی شهر دارابگرد مانند برخی از شهرهای ایران با تاریخ اساطیری این سرزمین امتزاج یافته است و این مسأله سبب ابهام در شناخت 
تاریخ این شهر کهن دو نظریه درباره سابقه تاریخی آن گردیده است .
ادبا و مورخان متقدم ایران اسلامی مانند فردوسی ، ابن اثیر ، دینوری ، حمزه اصفهانی یعقوبی و مسعودی بنای شهر دارابگرد را بر مبنای تاریخ 
اساطیری به داراب بن بهمن بن اسفندیار ، هشتمین پادشاه سلسله کیانی ایران نسبت می دهند و پژوهشگران و محققان تاریخ ایران در دوران 
معاصر ، مانند گروه تاریخ دانشگاه کمبریج انگلستان ، مستشرقین روسی ، گیرشمن ، فرای و … معتقدند بنای دارابگرد متعلق به عصر پارت ها 
می باشد و نام دارابگرد در آثار و نوشته های پژوهشگران و محققان ایرانی و خارجی به عنوان اولین پایتخت اردشیر بابکان ، سر سلسله سومین حکومت بزرگ ایران، قبل از اسلام آورده شده است و تقریباًعموم مورخان قدیم و جدید در صحت این انتساب اتفاق نظر دارند . از آنجا که تاکنونسند یا اثر مکتوبی که متعلق به قبل از حکومت پارتها باشد ، به دست نیامده است و آثار تاریخی موجود نیز به دقت بررسی و مورد مطالعه قرار نگرفته 
 
سایر عناوین متن:
ساختمان اصلی مسجد
کتیبه ها و دست نوشت ها


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از متن : ,وجه تسمیه داراب ,در مورد وجه تسمیه داراب در فارسنامه ناصری تألیف میرزا حسن فسایی (1289 ه - ش) چنین بیان شده است : … کلمه ی دار در لغت عجم به معنی پرونده است . پس داراب یعنی پرونده آب و این بلوک را به این نام گفته اند بخاطر فراوانی چشمه های آب گوارا و رودخانه های بسیار و این بلوک را دا,