معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان


تاریخ ایجاد 16/07/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 43   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 1202 kb  تعدادمشاهده  16


مسجد جامع اصفهان
مقدمه
نام شهر اصفهان از اوائل دوران اسلامی معمول گشته است و قبل از اسلام شهری به این نام وجود نداشته است. تاریخ گسترش شهر بطور خلاصه متعاقبا معرفی خواهد شد.
استان اصفهان در مرکز فلات ایران واقع شده است و به علت گستردگی آن دارای بخشهای متعدد جلگه ای و کوهستانی میباشد. در مغرب و جنوب غربی استان اصفهان رشته کوههای زاگرس قرار گرفته است ولی شهر اصفهان در جلگه سر سبز زاینده رود واقع شده است. این رودخانه که از داخل شهر اصفهان عبور میکند مهمترین رودخانه مرکزی فلات ایران است. سرچشمه آن از زردکوه بختیاری بوده و جریان آن از غرب به شرق است و پس از طی چهارصد کیلومتر در مسیر پر پیچ و خم به باتلاق گاوخونی منتهی میشود. در جنوب شهر اصفهان چهارده توده کوهستانی وجود دارد که نزدیک ترین آنها به شهر کوه صفه نام دارد. ارتفاع آن در حدود 2250 متر است.
اراضی شهر اصفهان از خاک رس تشکیل شده است که لایه ای سخت و غیرقابل نفوذ است.
شالوده های بناها و ساختمانهای معمولی برروی قشر رس بنا شده است. از همین خاک رس در گذشته آجرهای خام و پخته جهت بنای ساختمانها خصوصا منازل تهیه مینمودند که قدمت بعضی از این بناها به چندین قرن می رسد.
آب و هوای اصفهان معتدل و فصول چهارگانه آن منظم است. میزان بارندگی قلیل بوده و به ندرت از 120 میلیمتر در سال تجاوز مینماید. آسمان اصفهان اکثرا صاف و آفتابی است و در اکثر ماهها نسیم ملایمی در آن میوزد. حداکثر درجه حرارت 42 درجه سانتیگراد در ماههای تابستان است و حداقل آن تا ده درجه زیر صفر در زمستان نزول میکند.
در گذشته برای آبیاری مزارع و باغهای داخل شهر نهرهائی از رئدخانه به نام ( مادی) منشعب میگردید و در داخل شهر جریان داشت ولی فعلا تنها تعداد قلیلی ار آنها باقیمانده است چون اکثر مزارع و باغها به محله ها و ساختمانهای مسکونی تبدیل شده است. 
 
موقعیت مسجد جامع در شهر اصفهان
 
مسجد جامع اصفهان در مرکز بافت تاریخی شهر قرار گرفته است. بافت تاریخی از مجموعه محلات و بناهای متعدد عمومی و خصوصی تشکیل یافته است. این مجموعه تحت عنوان محدوده بافتهای با ارزش تاریخی شهر اصفهان به تایید شورای عالی شهر سازی ایران رسیده و هر نوع اقدامی در داخل آن باید منطبق بر ضوابط و قوانین مصوب سازمان میراث فرهنگی کشور باشد. در اینجا لازم است برای آشنا شدن بهتر با شهر اصفهان بطور خلاصه به معرفی آن بپردازیم.
 
 
خلاصه معرفی اصفهان
 
اصفهان امروز به شهری اطلاق می شود که در تاریخ شهر سازی از زمره شهرهای اسلامی محسوب میگردد. اصولا در دوران قبل از اسلام شهری به وسعت امروزی اصفهان در منطقه وجود نداشته است. بنا به شواهد و اسناد تاریخی " سپاهان" مجموعه ای از روستاهای کوچک و بزرگ بوده که بدلیل آب پر برکت زاینده رود و زمینهای حاصلخیز اطراف آن مردمانش به کاشت و زرع می پرداخته اند . در منابع از نامهائی مانند سنیلان ، لنبان، اشکهان، یوان، خشینان، بهودیه، جی و غیره یاد شده است.
از دوره قبل از اسلام آثار چندانی باقی نمانده ، حضور بقایای بنای عظیم خشتی بر فراز تپه سنگی در غرب اصفهان به نام آتشگاه دلیل بر آنستکه از دیرباز این منطقه مورد توجه اقوام مختلف بوده است.
زندگی شهر اصفهان وابسته به وجود زاینده رود است. نام اصفهان همواره با زاینده رود همراه بوده است. زاینده رود بمعنای رودخانه ای است که خود زایش میکند و در جریان آن مرتبا آبش رو بتزاید است. مراکز اولیه اسکان شهر اصفهان در جبهه شمالی رودخانه دردشت سپاهان شکل میگیرد ولی پس از ایجاد شهر و توسعه مداوم آن امروزه رودخانه از میان آن میگذرد و یکی از عناصر مهم طبیعی شهر محسوب میشود.
شاخص تولد شهر اصفهان با ظهور دین اسلام در ایران همراه بوده است . فرهنگ اسلامی الهام بخش هنر ایران گردیده و اصفهان نیزبه تاسی آن مهد ایجاد آثار هنری گرانبهائی شده است.
هنر یکی از بزرگترین آثار فعالیت بشر است و رسیدن به درجات عالی در رشته های هنری کار کوچکی نیست و بهمین دلیل ایجاد آثار گرانبها و کامیابی در این زمینه یکی از معیارهای تعیین درجه و مقام معنوی ملتها است. تاریخ اذعان دارد اگر ملتی به عالم دانش و هنر خدمت نماید قطعا نامش جاودان بوده و مورد ستایش نوع بشر است. ما هم از هنر اصفهان میگوئیم تا به جاودانگی آن پی بریم.
در اواسط قرن دوم هجری ( قرن هشتم میلادی) مسجدی در اصفهان احداث میگردد که مورخین ار آن یاد نموده اند. این بنای قدیمی در زیر سطح مسجد جامع فعلی قرار داشته و در نوسازیهای بعدی قسمتهائی ار آن در زیر خاک مدفون شده است. در کاوشهای باستانشناسی که در محل مسجد انجام گرفته قسمتهائی از تزئینات گچبری محراب و دیوار قبله مسجد اولیه بدست آمد و با مطالعه آنها ارتباط ساختاری آن با تجربیات دوران ساسانی تداعی می گردد.
شهر اصفهان در قرن چهارم هجری ( قرن دهم میلادی ) مرکز حکومت " آل بویه" از حکمرانان ملی قرار گرفت آنان به احیاء بعضی از آداب و سنن پرداختند و به عمران و آبادانی شهر توجه خاصی داشتند . هنرمندان خوش ذوق و دانشمندان نامی در این شهر تربیت شدند. برگرداگرد شهر حصار دفاعی ایجاد نمودند و در داخل شهر بناها و عمارات زیبا بوجود آوردند از آثار باقیمانده و قابل توجه آن زمان سر درب مسجد جورجیر است که با ظرافت و مهارت نقوش آجرهای ریز و درشت آنرا مزین نموده است.
از اواسط قرن پنجم هجری ترکان سلجوقی بر اصفهان تاختند و مرکز حکومت خود را در آن مستقر ساختند. وزیر ایرانی سیاستمدار و دانشمند سلجوقیان خواجه نظام الملک توانست با جلب اعتماد مردم خصوصا هنرمندان، آثار عظیم و جاودانه ای در اصفهان بوجودآورد ، تغییرات مسجد جامع اصفهان با گنبدهای رفیع و مزین آن از جمله اقدامات آنزمان بوده است. گرچه در مسجد جامع اصفهان تغییرات و الحاقات بملایمت در حرکت بوده است ولی سیمای کلی و فضاهای غالب در مسجد مربوط به آن دوران شکوهمند است.
اقوام مغول بر ایران تاختند و در ابتدا آنچه در سرراه آنان بود با آتش خشم و غصب آنان بسوخت و برای مدتی سکوت ماتم زده ای بر ایران سایه افکند اما از آنجائیکه ایرانیان برای مدتهای طولانی تسلیم سرنوشت تاریک نشده اند و گرچه با زور و شمشیر نتوانستند مغولان را مطیع سازند ولی با پیک اندیشه و ایمان آنانرا مجذوب فرهنگ خود ساختند . از دوره استیلای ایلخانان مغول آثار هنری قابل ملاحظه ای در سراسر ایران باقیمانده که در شهر اصفهان نمونه هائی مانند محراب معروف به الجایتو درمسجد جامع اصفهان، مناره های زیبا و مقابر و بناهای موزون نیز بر جای مانده است.
از پایان کار مغول تا تجدید حیات مجدد ملی دوران سیادت تیموریان بر شهر اصفهان بوده است. در این مدت معماری و هنرهای وابسته به آن همچون سنتهای دیگر به حیات بی رمق ادامه دادند و در انتظار ناجی روح بخش بماندند تا اینکه.
با قرن دهم هجری 16 میلادی تغییراتی در وضع حکومت ایران بوجود آمد و صفویان عنان حکومت را بدست گرفتند آنان با اعلام مذهب تشیع بعنوان دین رسمی کشور توانستند پشتیبانی مردم را بخود جلب نمایند و بعد از 9 قرن که از فروپاشی ساسانیان میگذشت مجددا اتحادیه ملی اقوام ایرانی را بازسازی نمایند. از شروع قرن یازدهم هجری( 17 میلادی) شاه عباس اصفهان را به پایتختی برگزید و پس از مدت زمانی نه چندان طولانی شهر را به اعتبار و شهرت جهانی رسانید. برای معرفی مختصر اصفهان در روزگار گذشته بهتر است رشته کلام را به جهانگردانی بدهیم که از این شهر بازدید بعمل آورده اند.
پیترودلاواله سیاح ایتالیائی میگوید " در مشرق زمین باستثنای قسطنطنیه و حومه آن واقعا هیچیک از نقاط را نمیتوان با اصفهان مقایسه کرد و نسبت به قسطنطنیه نیز اصفهان نه تنها از بسیاری جهات مساویست بلکه به جرات میتوان گفت از آن برتر است."
شاردن جهانگرد فرانسوی که خود شاهد اجراء بسیاری از برنامه های عمرانی اصفهان بوده در سفرنامه خود در سال 1662 میلادی میگوید " اصفهان دارای 164 مسجد – 48 مدرسه – 182 کاروانسرا و 273 حمام عمومی است."
شرح و توصیف کلیه این آثار از حوصله این نوشته خارج است ولی میتوان اقدامات دوره صفوی را در چند گروه دسته بندی نمود:
1.    شهرسازی
2.    معماری
3.    هنرهای وابسته به معماری


کلمات کلیدی مرتبط:
مسجد جامع اصفهان ,مقدمه ,نام شهر اصفهان از اوائل دوران اسلامی معمول گشته است و قبل از اسلام شهری به این نام وجود نداشته است. تاریخ گسترش شهر بطور خلاصه متعاقبا معرفی خواهد شد. ,استان اصفهان در مرکز فلات ایران واقع شده است و به علت گستردگی آن دارای بخشهای متعدد جلگه ای و کوهستانی میباشد. در مغرب و جن,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی نقادانه در خصوص معماری معاصر ایران
پاورپوینت خانه های ایرانی
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی نقش فرهنگ در معماری بومی
دانلود پاورپوینت کنکاش اقلیمی و معماری در شکل گیری مازاریهای یزد
دانلود پاورپوینت بررسی اصول طراحی معماری سنتی ساحلی بوشهر
دانلود پاورپوینت اصول معماری پایدار در معماری قدیم ایران
پاورپوینت بررسی معماری یخچال های کویری
پاورپوینت بررسی معماری با خاک
پاورپوینت بررسی نگاره های ایرانی از دیدگاه معماری
پاورپوینت بررسی فضاهای جمعی زنده در معماری سنتی ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی
پاورپوینت آب انبار
مقاله بناهای آبی
مقاله معماری اسلامی ( انواع طاق )
دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه
دانلود پاورپوینت معماری باستانی و تاریخی کاشا

معماری-در-کویر


معماری-در-کویر



تاریخ ایجاد 16/07/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 43   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 610 kb  تعدادمشاهده  38


مناره‌ای در کویر
گردشگری - اعظم السادات راستی:
شهر بادگیرها را با یک نگاه گذرا نمی‌توانی بشناسی. یزد، شهری است بر پهنای بی‌ترحم کویر با معماری منحصر به‌فرد و مردمان خونگرم؛
 البته شیرینی‌های معروف و دیدنی‌های فراوانی نیز دارد.  امروز قصد پرداختن به شهر زیبای یزد را داریم.
استان یزد در قسمت مرکزی فلات ایران و در همسایگی استان‌های اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و کرمان قرار دارد. این استان دارای  9شهرستان، 19شهر، 17بخش و 43دهستان است. باران در یزد بسیار کم می‌بارد به طوری که متوسط بارندگی سالانه در این استان، بین 50 تا 100میلی‌متر است. محدوده استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود که کویرهای ایران نیز عمدتاً در این فلات جای دارند؛ پس بخش بزرگی از مساحت استان را کویرهای مختلف در بر گرفته‌اند.
پیشینه تاریخی
منطقه یزد یکی از سرزمین‌های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن ادوار مختلف تاریخی با قدمت 3هزار سال است. برخی مورخین، بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می‌دهند که وی زندانی ساخته و نام آن را چنین نهاده است و به اعتقاد عده‌ای دیگر از تاریخ‌نویسان، در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول(421– 339م) در این محل شهری به نام ‹‹یزدان‌گرد›› بنا شد و نام یزد از همین عنوان گرفته شده است که به معنی مقدس، فرخنده و در خور آفرین است. شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس است. یزد، نگین کویر است و اولین بار نام آن در کنار اسم ‹‹چیتر تخمه›› یکی از همرزمان داریوش آورده شده است. این ناحیه همواره در دوره هخامنشیان از راه‌های معتبر مؤسسه‌های راهداری و مراکز چاپاری برخوردار بوده است. راهداری در یزد قدیم چنان اهمیتی داشت که خاندان «آل‌مظفر» از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند.
مردم یزد به زبان فارسی رایج با پاره‌ای ویژگی‌های گویشی سخن می‌گویند و بسیاری از واژه‌ها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کرده‌اند.گردشی کوتاه در شهر یزد، ساعت‌ها وقت لازم دارد؛ پس اینجا تنها به برخی از آثار تاریخی، مذهبی و دیدنی این شهر اشاره می‌کنیم.
آب‌انبار شش‌بادگیری
در شهری کویری همچون یزد، ارزش آب بیش از هر جای دیگر حس می‌شود. در این شهر بیش از 75 آب‌انبار وجود دارد که «آب‌انبار شش‌بادگیری» معروف‌ترین آنهاست. این آب‌انبار دارای 6بادگیر است و 180سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده. از ویژگی‌های مهم این اثر تاریخی، دو‌دهانه‌ مقرنس‌کاری‌شده است. همچنین 55پله ورودی در قسمت جنوبی که بین پله 25 و 26 از بالا یک هشتی با سنگفرش آجری قرار دارد، ویژگی دیگری است که در این آب‌انبار دیده می‌شود.
 
مجموعه مارکار
این مجموعه شامل برج ساعت و مدرسه بوده، متعلق به اوایل دوره پهلوی است. مجموعه مارکار در محله تل (دروازه قصاب‌ها) قرار دارد.
برج و باروی قدیمی شهر یزد
حصار قدیمی شهر یزد در سه قسمت و سه دوره بنا شده است:
شاهزاده فاضل و قلعه کهنه(دوران آل‌مظفر)
مالمیر(مادر امیر/ دوره اتابکان یزد)
فهادان و سیدگلسرخ(دوره ابوجعفر کاکوئیه)
آتشکده زرتشتیان 
یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان، آتشکده آنهاست. این بنا در خیابان آیت‌الله کاشانی واقع شده و شامل ساختمان و باغ مشجّری است که در قرن اخیر ساخته شده‌اند. در این محل، آتشی که برای زرتشتیان محترم است و دارای قدمتی دیرین بوده و باید همیشه روشن نگه داشته شود، نگهداری و از آن مراقبت می‌شود. قدمت این آتش به 1500سال می‌رسد. ساختمان اصلی آتشکده در وسط حیاط و بر بلندی قرار دارد و آن ‌را درختانی همیشه‌سبز احاطه کرده‌اند. حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. آتش در محفظه‌ای بلندتر از سطح زمین در اتاقی نسبتاً وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاق‌هایی برای مراسم نیایش، پیرامون آن طراحی شده است.
 
دخمه زرتشتیان 
دخمه در فرهنگ فارسی به معنای گورخانه گبر است. دو دخمه در حاشیه جنوبی شهر یزد، در حوالی منطقه صفائیه در بالای تپه‌ای نسبتاً مرتفع قرار دارد که یکی قدیمی‌تر است و به نام «هانجکی هاتریا»(زرتشتی هندی‌الاصل) شناخته می‌شود و دیگری که بعدتر ساخته شده، گلستان نام دارد. در وسط این دو دخمه، چاله‌ای سنگی وجود دارد که زرتشتیان، مردگان خود را در آن می‌گذاشتند. این اثر، مربوط به دوره قاجار است. دخمه گلستان 25متر قطر دارد و ارتفاع دیوار آن از سطح تپه 6متر است. دخمه هانجکی نیز 15متر قطر دارد.
 
مدرسه ضیائیه 
این ساختمان (مشهور به زندان اسکندر) متعلق به سال 631هجری قمری است. بانی این بنا شرف‌الدین علی رضی است. این مدرسه در محله فهادان و در مجاورت بقعه دوازده‌امام قرار دارد.
حمام خان 
حمام خان به گرم‌خانه نور نیز شهرت دارد. سابقه احداث حمام به سال 1212هجری قمری برمی‌گردد و در تاریخ 1242هجری قمری، تجدید بنا شده است. تزئینات حمام خان بسیار ساده بوده بطوری که مهم‌ترین تزئین آن، نقاشی‌های بخش شاه‌نشین است. مساحت حمام، 1170متر مربع و زیربنای آن 900متر مربع است.
بازار خان
ساخت این بازار به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد. ساختار متفاوت و عرض متباین آن، حکایت از ساخت تدریجی‌اش دارد. این بازار 258متر طول دارد و ارتفاع آن بین 4 تا 6 متر متغیّر است. در بخش شمالی- جنوبی 53مغازه و در بخش شرقی-غربی آن 100مغازه وجود دارد.
مسجد جامع کبیر 
این مسجد، یکی از باارزش‌ترین بناهای تاریخی-هنری شهر یزد است. بانی ساختمان اصلی مسجد را علاءالدوله گرشاسب آل‌بویه (قرن ششم هجری) می‌دانند ولی مسجد کنونی مربوط به آل‌مظفر و تیموریان (قرن هشتم و نهم هجری) است. از امتیازات هنری و معماری این مسجد می‌توان قدرت و استواری کاشیکاری‌های نفیس و جالب، سردر بلند، دو کتیبه نفیس (یکی به خط کوفی و دیگری به خط ثلث) روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سردر باشکوه، دو مناره زیبا و تزئینات کاشی‌کاری‌شده دیوارهای داخلی شبستان و زیر گنبد و خارج گنبد اشاره کرد. ارتفاع مناره‌های مسجد حدود 48متر و ارتفاع سردر آن حدود 24متر است.
 
مجموعه امیرچخماق
امیرجلال‌الدین چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تیموری و حاکم یزد، با همکاری همسر خود فاطمه‌خاتون جهت آبادانی یزد، مجموعه‌ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهم‌تر مسجد امیرچخماق را بنیان نهادند.
سنگ نصب‌شده در کریاس مسجد به طرف میدان و نقر وقف‌نامه بر آن به خط نسخ، شبکه‌های ظریف از کاشی‌های معرق دور خارجی گنبد محراب صفه اصلی با طاق‌نمای مقرنس‌کاری و… این مسجد را از نظر مرتبه زیبایی، بعد از مسجد جامع قرار داده است. این بنا که مسجد جامع نو نیز نامیده می‌شود، در قرن هشتم هجری قمری بنا نهاده شده است.
مسجد ملااسماعیل 
این مسجد بزرگ در جنوب میدان خان قرار گرفته و اثر همت والای آخوند ملااسماعیل عقدائی در سال1222 است.
این مسجد مشتمل است بر ایوان وسیع با دهنه 75/15متر و شبستان با 32ستون و گنبدهای زیبا، نقش و نمای آجری درگاه‌ها و گاهی تلفیق‌شده با کاشی و سنگ مکتوب در طرف چپ بالای سردر بزرگ ورودی با مطالبی با خط نستعلیق و سنگ‌لوحه‌های مختلف.
مسجد ریگ 
این مسجد که کاروانسرایی مخروبه بوده، توسط امیرمعین‌الدین اشرف بنا شده است. منار گلی مزین به کاشی با خطوط و نقوش هندسی، قفسه‌ای چوبی در بالای منار کتیبه خط ثلث بر کاشی معرق در سه طرف سردر، در کنده‌کاری دولنگه‌ای، کاشی‌های شش‌ضلعی فیروزه‌ای و آبی با حاشیه‌های سیاه و سفید مرسوم قرن نهم هجری در بدنه محراب و طاق‌نمای محراب با گچ‌کاری مقرنس، از برجستگی‌های مهم این مسجد به شمار می‌رود.
 
بقعه دوازه امام 
این بقعه مشتمل بر دوازده گنبد منفرد در سال 429هجری به دستور ابوسعید و ابویعقوب از امرای علاء‌الدوله فرامرز ساخته شده است. در این بقعه، کتیبه‌ای به خط کوفی، بالای سر درگاه که در حاشیه‌ای از نقوش گُل و بوته قرار دارد و سنگ قبر فخرالدین اسفنجردی از مشایخ بزرگ قرن هشتم به اندازه 92×60 که در محراب نصب است، توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند.
خانه لاری‌ها 
این خانه در سال 1286قمری ساخته شده و مالک آن حاج‌محمدابراهیم لاری بوده که سابقاً به عنوان خانقاه نعمت‌اللهی از آن استفاده می‌شده است. مساحت آن، حدود 1700متر است و زیربنایی معادل 1200متر مربع دارد.
درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آیینه‌کاری و نقاشی‌شده آن، یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مناره‌ای در کویر ,گردشگری - اعظم السادات راستی: ,شهر بادگیرها را با یک نگاه گذرا نمی‌توانی بشناسی. یزد، شهری است بر پهنای بی‌ترحم کویر با معماری منحصر به‌فرد و مردمان خونگرم؛ , البته شیرینی‌های معروف و دیدنی‌های فراوانی نیز دارد. امروز قصد پرداختن به شهر زیبای یزد را داریم. ,استان یزد در قسمت مرکزی,
مقالات مرتبط در این دسته
معماری در کویر

نور در معماری

نور در معماری


تاریخ ایجاد 16/07/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 71 kb  تعدادمشاهده  21


نور در معماری
زیبائی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنائی است و گرنه در تاریکی ،زیبائی مفهومی ندارد.زیبائی حقیقتی با نور معرفت درک می گردد و زیبائی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینائی است دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبائی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شیء جلوه کند. بنابراین بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین کننده ی نور مصنوعی هستند ،مطرح می باشند. در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد. این مقاله به بررسی نقش نور در معماری و معماری داخلی به عنوان یک جزء سازنده و مفهوم بخش می پردازد و در خاتمه امید بر این دارد که در آینده در ساختمان ها همانند نیاکانمان شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملاً اثر بخش باشیم.
نور و بشر
از دوران ماقبل تاریخ همواره اجسام نورانی که تجسمی از یک شیء زنده را در ذهن بیدار  می کردند توسط بشر مورد ستایش و احترام قرار گرفته و مشتاقانه برایشان جشن می گرفتند،   آن ها را عبادت کرده و می پرستیدند.این توجه بیش از اندازه به عنصر نور در اغلب فرهنگ های اولیه بشری و در جوامعی با آداب و رسوم و عقاید مذهبی متفاوت همچنان در طول زمان مشاهده می شود. برخی از جوامع نور خورشید را در تشریفات مذهبی شان به کار می بردند و برخی دیگر درخشش اجسام نورانی را به عنوان عامل ایجاد فعل و انفعالاتی رمزآلود جهت دست یابی به حیطه هایی ماورای دنیای زمینی تلقی می کردند. حتی امروزه در بسیاری از مدارس شرقی که به تدریس یوگا اشتغال دارند برای ایجاد تمرکز ذهنی از اجسام نورانی مانند لامپ، خورشید، ماه، بلور و نور آتش استفاده می کنند. در اغلب ادیان، نور نماد عقل الهی و منشأ تمام پاکی ها و نیکی ها است و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد. در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی، یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل در معماری اغلب بناهای مذهبی نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است. فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجد اسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند.انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو   می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود.
تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایران
دانستن روند بهره گیری از نور خورشید به اندازه روند شکل گیری مصالح و یا شکل های مختلف زیربنائی ساختمان جهت طراحی بسیار لازم می باشد.اولین تاریخی که ما از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود می توان استنباط کرد که هر اطاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند، در دوره عیلام در حدود ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ ق.م نیز نمونه ای از پنجره های شیشه ای بدست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه می باشد که در کنار هم و در داخل یک قاب جای می گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود. از جمله کهنترین مدارک و نمونه های در و پنجره در معماری ایران را شاید بتوان در نق


کلمات کلیدی مرتبط:
نور در معماری ,زیبائی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنائی است و گرنه در تاریکی ،زیبائی مفهومی ندارد.زیبائی حقیقتی با نور معرفت درک می گردد و زیبائی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینائی است دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبائی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شیء جلو,

ابنیه سنتی ایران

ابنیه سنتی ایران


تاریخ ایجاد 22/08/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 54   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 122 kb  تعدادمشاهده  27


چون دیوارها فرو ریزد و لانه کبوتران ویران شود ،
به‌ آسمانی نگاه کن ، همسایه 
آن کبوتر که از فراز شهر پرواز کرد و از نظر گریخت
یادهای ماست 
یادهای جمعی ما ، 
خاطراتقومی ماست 
که ما را با یکدیگر آشنا می کرد .
خانه ، مظهر مسلم آرامش یافتن ، در درون و خود را از دغدغه «بیرون» وارهاندن است و در آغازنیز برای رسیدن به این هدف اصولی ، انسان نقشه آن را طرح کرد و در این نقشه ، ساختمان یک بنا ، تعادل و انسجام میان اجسامی که آنها را به توازن و تناسب و با توجه به طبیعت ذاتی آن اجام و با عنایت به طبیعت ذاتی انسان برپا ساختند . در این هماهنگی یکایک اجزاء به کمک یکدیگر ، کلی را تشکیل می دهند و فضایی را بوجود می آورند که در حقیقت نمایانگر فضای عالم نامتناهی است . 
 
3-4- فرم بنا 
خصوصیات کلی فرم بنا در این مناطق به قرار ذیل است : 
الف-ساختمانها بصورت حیاط مرکزی و نیمه درون گرا 
ب-حداکثر استفاده از سایه و کوران هوا 
ج-ارتفاع اتاقها زیاد و پنجره ها بلند و کشیده 
د-ایوانها وسیع و مرتفع 
ه- عدم وجود زیرزمین 
و.طاقها غالباً مسطح 
ه-در این کناره اکثر ساختمانها نیمه درون گرا هستند و اطاقها در اطراف یک حیاط مرکزی قراردارند . فرق عمده این ساختمانهای حیاط مرکزی با ابنیه مشابه در مناطق فلات مرکزی ایران در این است که با وجود آنکه این ساختمانها درون گرا می باشند ، ولی ارتباط آنها با فضای خارج کاملا بسته نیست و پنجره های بلند و مرتفع و ایوانهای وسیع رو به فضای کوچه و یا میدان در طبقات دوم و خصوصاً سوم ساختمان دارند . (اشکال 8-4و11-4) . دلیل این امر بدین لحاظ است که به منظور استفاده از تهویه دو طرفه هوا در داخل اتاق و کاستن از شدت گرما ، با باز کردن پنجره های رو به حیاط از یک طرف و پنجره هایی روبه کوچه از طرف دیگر این تهویه صورت می گیرد . همچنین هنگام عصر و غروب که از شدت آفتاب کاسته می شود ، اهالی در ایوانهای خارجی رو به دریا می نشینند و از جریان بادی که بین دریاو ساحل وجود دارد لذت می برند . 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
چون دیوارها فرو ریزد و لانه کبوتران ویران شود ، ,به‌ آسمانی نگاه کن ، همسایه ,آن کبوتر که از فراز شهر پرواز کرد و از نظر گریخت ,یادهای ماست ,یادهای جمعی ما ، ,خاطراتقومی ماست ,که ما را با یکدیگر آشنا می کرد . ,خانه ، مظهر مسلم آرامش یافتن ، در درون و خود را از دغدغه «بیرون» وارهاندن است و در آغا,

مبانی و اصول ساخت بادگیرها در شهرهای ایران

مبانی و اصول ساخت بادگیرها در شهرهای ایران


تاریخ ایجاد 22/08/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 60   قیمت: 5500 تومان   حجم فایل: 9154 kb  تعدادمشاهده  13


فهرست مطالب
عنوان     صفحه
چکیده      
مقدمه       
فصل اول:عوامل اقلیمی 
1-1-خورشید      
2-1-موقعیت جغرافیایی      
3-1-آب و هوا      
4-1- باد      
1-4-1- آرامش باد در بادگیرها      
فصل دوم :یزد شهر بادگیرها
2- یزد شهر بادگیرها      
1-2- بادگیر چیست ؟     
2-2- چرا یزد به شهر بادگیرها معروف شده است ؟     
3-2- بادگیر      
4-2- اهمیت و ضرورت بادگیرها      
5-2- بادگیر تهویه مطبوع خانه های کویری      
6-2-نماسازی بادگیر      
7-2- نحوه عملکرد و کاربرد بادگیرها      
فصل سوم:جزئیات ساخت
1-3- شیوه ساختن بادگیر      
2-3- مصالح      
3-3- ویژگی بادگیرها     
4-3- انوع بادگیر      
5-3- رنگ در نمای 4 بادگیر      
فصل چهارم:ایران سرزمین کهن
1-4- بادگیر میراث گذشته      
2-4-انواع بادگیرها در سرزمین کهن ایران      
3-4-نمونه ای از بادگیر در شهر تاریخی یزد      
4-4-فناوری بادگیر درگذشته ایرانیان      
5-4-ارتباط بادگیر درخانه و تعیین و تشخیص صاحب خانه !!!     
6-4-بادگیر و تناسب و زیبایی در معماری شهری      
7-4- خانة آقازادة ابرکوه      
فصل  پنجم : بادگیر درکشورهای عربی
1-5-بادگیرها در کشورهای عربی  در گذشته و اکنون      
فصل ششم: بادگیرهای مدرن
مقدمه      
1-6-سنت ایرانی در دست بیگانه ها     
2-6-موزة‌هنرهای معاصر      
3-6-چشم انداز آینده     
فصل هفتم:
1-7-جلسه مطبوعاتی مهندس عزیز الله سیفی با خبرنگاران حوزة‌میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری یزد ،
 19/9/85     
2-7- تصاویری از انواع بادگیرها      
3-7- تصاویر عملکرد     
4-7- مشکلات و راه حلها      
5-7-فوائد ناشی از این تحقیق      
6-7-نتیجه گیری     
منابع و مآخذ      
 
چکیده 
مصالح ساختمانی  بادگیرها را معمولاً‌خشت خام ، آجر ، گل ، گچ و چوب شورونه تشکیل می دهد چهار بخش عمدة بادگیر شامل بدنه ،‌قفسه  ،تیغه ها و سقف است و از انواع مختلف بادگیرها می توان به بادگیر یک طرفه، دوطرفه ، سه طرفه ،چهارطرفه و چند وجهی اشاره کرد که اغلب بادگیرهای میبد و اردکان یک طرفه هستند همچنین بادگیر هشت طرفه باغ دولت آباد یزد با 33 متر ارتفاع بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود .
 بادگیرها در گذشته به عنوان سیستم تنفسی شهرمحسوب می شدند . جریان طبیعی هوا را به داخل ساختمان هدایت می کردند  با توجه به اینکه  درخانه ها ، بادگیرها معمولاً در ضلع جنوبی حیاط یعنی در سمت تابستان نشین خانه ساخته می شدند، نوعاً به تالار و حوض خانه ، کلاه فرنگی و زیر زمین ارتباط داشتند.
بادگیر خانه ها نمایانگر تشخص ومنزلت اجتماعی صاحبان آنهاست و این موضوع از طریق ارتفاع و نوع تزئینات آنها مشخص می شود می توان به بادگیر باغ دولت آباد‌Tبادگیر کلیمیان ، بادگیرهای آب انبار شش بادگیری و هفت بادگیری عصر آباد و حسین آباد و... به عنوان شاخص ترین بادگیرهای یزد اشاره کرده است .
 
 
مقدمه : 
در کشور پهناور ایران با مناطق مختلف اقلیمی متفاوت و شرایط متغییر آب و هوائی در فصول مختلف سال ، معماری سنتی ایران راه حل ها و شیوه های منطقی و مناسب جهت فراهم نمودن شرایط آسایش انسان ابداع و ارائه نموده است . 
در مملکتی که در قسمت اعظم فلات مرکزی آن در بیش از نیمی از سال قطره ای باران نمی بارد و تهیه و حفظ آب از معضلات همیشگی مردم این نواحی بوده و در سواحل دریای خزر با حدود دو متر بارندگی سالیانه و رطوبت بالای 80 درصد در اکثر اوقات سال ، که فعالیت و تحرک را از انسان سلب می کند و همچنین در سواحل جنوبی کشور که از لحاظ شدت گرما دروازه جهنم نامیده شده و بالاخره در نواحی کوهستانی که برف و سرمای شدید مخل زندگی در زمستانهای طولانی این منطقه است ، مشاهده می کنیم که معماران سنتی این مرز و بوم به لحاظ تجربه چند هزار ساله ، اصول و روشهایی ابداع نموده اند که بدون استفاده از وسایل مکانیکی ، شرایط زیست محیطی ساختمانها را در مناطق مختلف آب و هوائی به شرایط آسایش انسان تا حد ممکن نزدیک کرده اند . 
حتی امروزه با استفاده از مصالح جدید و کلیه امکانات تکنولوژی که از نظر اقتصادی پر هزینه و از لحاظ زیست محیطی آلوده کننده می باشند ، مشاهده می کنیم که در مواردی از آن آسایش و آرامش فراهم نگردیده ، چنانچه در اکثر بازارها و مساجد قدیمی ایران ، شرایط آسایش انسان بهتر از انواع جدید آن فراهم است . تا همین سی الی چهل سال قبل بود که بنایان و معماران در مناطق مختلف اقلیمی ایران ، جهت اصلی ساختمان را رو به جنوب و یا باد مناسب می ساختند . ولی امروزه طرحهای ما به گونه ای است که ساختمانها در طی تابستان بسیار گرم و در زمستان نیز بسیار سرد و از لحاظ آسایش ناراحت کننده است و به کمک تکنولوژی مدرن و تحمل هزینه بسیار و ایجاد آلودگی سعی شده شرایط محیطی را به شرایط آسایش نزدیک کرده . از آنجائیکه هزینه تأسیسات مکانیکی هر روز گرانتر و تأمین انرژی مشکل تر و همچنین آلودگی محیطی در اثر استفاده از تکنولوژی مدرن هر روز بیشتر می شود ؛ توجه محققان و مهندسان و معماران در کشورهای پیشرفته به سمت انرژی های لایزال و بدون آلودگی مانند انرژی خورشیدی ، باد ، آب و استفاده از شرایط اقلیمی به منظور تنظیم شرایط محیطی گردیده است و هر روز در این زمینه ابداع و روش جدیدی ارائه و مورد استفاده قرار می گیرد. 
البته بازگشت به شیوه های ساختمانی گذشته میسر نیست و مسلماً نحوه زندگی گذشتگان جوابگوی شرایط زندگی امروز ما نخواهد بود . 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
فهرست مطالب ,عنوان صفحه ,چکیده ,مقدمه ,فصل اول:عوامل اقلیمی ,1-1-خورشید ,2-1-موقعیت جغرافیایی ,3-1-آب و هوا ,4-1- باد ,1-4-1- آرامش باد در بادگیرها ,فصل دوم :یزد شهر بادگیرها ,2- یزد شهر بادگیرها ,1-2- بادگیر چیست ؟ ,2-2- چرا یزد به شهر بادگیرها معروف شده است ؟ ,3-2- بادگیر ,4,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
معماری دوره صفویه
پاورپوینت معرفی چند ورزشگاه منحصربه فرد دنیا
پاورپوینت بررسی مفاهیم نهفته در برج آزادی
پاورپوینت معماری هخامنشیان
اصول بنیادی طراحی باغ
مطالعات تحولات کالبدی
دانلود تحقیق چگونگی ورود معماری غرب در قزاق خانه
معماری در کویر
پاورپوینت نقش طبیعت وعناصر طبیعی درمعماری ایران باستان (آب -خاک -باد -آتش)
معماری ایران و جهان
پایان نامه معماری ایران در دوره مغول
پاورپوینت اجرای ساختمانها با مصالح سنتی
دانلود مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی
فضاهای ورودی بناهای سنتی
دانلود مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی
دانلود مقاله معماری دوره قاجار
تاریخچه باغ فین کاشان