معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

پاورپوینت بررسی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری) بهمراه پلانها و تصاویر

پاورپوینت بررسی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری) بهمراه پلانها و تصاویر


تاریخ ایجاد 30/04/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 60 اسلاید   قیمت: 8500 تومان   حجم فایل: 1641 kb  تعدادمشاهده  1


پاورپوینت بررسی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری) بهمراه پلانها و تصاویر
بخشی از مطلب
مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار (شهید مطهری) تقریباً در منطقه ی مرکزی شهر ساخته شده و در زمان ساخت از موقعیت شهری مناسبی برخوردار بوده است. با توجه به محل کاخ گلستان ، بازار دروازه شمیران ، باغ و عمارت فخرالدوله ، کوچه ی میرزا محمود وزیر، خیابان عین الدوله، کوچه ی نظامیه و سه راه امین حضور که تماماً در اطراف این محل قرار دارند، به این نکته می توان پی برد.
 
مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار در استحکام و وسعت فضا و منظره ی عالی و ساخت دلگشا اولین و بزرگترین مسجد و مدرسه ی عالی پایتخت به شمار می رود که بر اساس اصول مهندسی و معماری بنا شده و از هر نظر تابع الگوهای معماری سنتی ایرانی است.مهندس و طراح آن اولین مهندس و معمار تحصیلکرده ی ایرانی به نام میرزا مهدی خان شقاقی (1299ـ1223هـ . ش؛ تهران ) ملقب به ممتحن الدوله است که پس از اتمام تحصیلات خود از فرانسه به ایران بازگشته است. مرحوم سپهسالار در نقشه کشی و طرز معماری و وضع ساختمان این بنای بزرگ ، شکل بنا و نقشه ی ابنیه ی شرقی اسلامی را در نظر داشته و به عقیده ی برخی از کارشناسان این بنا از نزدیک ترین تلفیق ها میان معماری مساجد استانبول است. در حقیقت در این بنا حسن سلیقه ی معماری دوره ی اخیر شرقی به حدی که بایست انجام گرفته است. ساخت هسته ی اصلی بنا نزدیک به پنج سال به طول انجامیده و در مدت شش سال، ساخت بنا اتمام یافته که البته خود سپهسالار، دو سال بعد از شروع احداث بنا درگذشت و پس از مرگ وی تکمیل مجموعه توسط برادرش یحیی خان مشیرالدوله صورت گرفته است. در استحکام این بنا ، ذکر همین مطلب بس که محوطه ی بنا بدواً به عمق 17 متر حفر شده و شفته ریزی محکمی صورت گرفته است. معماری این بنا که شاید بتوان به جرأت آنرا آخرین شاهکار معماری ایرانی دانست دارای الگوی چهارایوانی است.
 
 
 
بنای مسجد و مدرسه ی عالی در مجموع دارای 8 مناره ی بلند می باشد که بلندترین آن 37 متر و کوتاه ترین آن 25 متر ارتفاع دارد. امتداد نیم استوانه ای آنها تا کف حیاط می رسد و ابتکاری منحصربه فرد را به نمایش در می آورد. تمامی مناره ها از آجر ساخته شده و پوششی با کاشی کاری بسیار زیبا دارند.
 
ـ طبق نقشه ی بنا، بنا شش ورودی دارد. ورودی های بخش شمالی(که شامل سه ورودی بوده) به علت احداث کتابخانه ی مجلس، توسط مهندس سیحون در سال 1342هـ . ش مسدود و ارتباط این قسمت از بنا با عمارت(باغ) بهارستان قطع شده است. ورودی جنوبی که هنگام ساخت بنا، در کوچه ای شش متری قرار داشته، سردری ساده دارد که به حیاط دارالشفاء گشوده می شود که اکنون این فضا به محلی برای پاسخگویی به سئوالات شرعی و دریافت وجوهات شرعیه تبدیل شده است. زمانی در وسط این حیاط حوضچه وجود داشته است. ورودی غربی مسجد و مدرسه ی عالی که درب اصلی بنا محسوب می شود دارای جلوخان و سردر عظیم و درب دو لَتی آهنی با شکوه بزرگی است که در حاشیه ی خیابان بهارستان(شهید مصطفی خمینی) واقع شده است. این فضا مسئولیت جذب و تقسیم و راهنمایی به فضای اصلی مسجد را بر عهده دارد و ورود و خروج مدرسه ی عالی نیز از همین فضا صورت می گرفته است. ورودی غربی جلوخان متناسب، دید مستقیم به داخل صحن(حیاط مرکزی) ندارد و به واسطه ی دالان متحدالشکل به داخل صحن مدرسه ی عالی راه می یابد. مجموعه ی بنای مدرسه ی عالی در قسمت شرقی نیز دری به خارج دارد که از در اصلی سمت غربی کوچکتر است و به در زنانه معروف بوده.ورودی شرقی دارای جلوخان هشتی خوش ترکیب و دالانی(راهرو) طولانی است که به گوشه ی شمال شرقی صحن مدرسه ی عالی باز می شود. طاقی هفت کاسه در هشتیِ ورودی شرقی واقع شده و کاسه ی وسط هفت کاسه ی دیگر در خود جای داده است که از شاهکارهای میرزا جعفرخان معمار باشی است.
 
ـ صحن یا حیاط مرکزی بنا، به شکل مربع و با چهار ایوان می باشد (ایوان شمالی، ایوان جنوبی، ایوان غربی و ایوان شرقی) که ایده آل مسجدسازی ایرانی است. طول ضلع حیاط 62×63 متر و ارتفاع ایوانها حدوداً 18 متر می باشد.صحن یا حیاط مرکزی مدرسه ی عالی دارای چهار باغچه ی مشجر و چهار پیاده گرد موسع و حوض مدور بزرگی با فواره ای در مرکز آن، می باشد که آب جاری قنات مهران ، اختصاصی مدرسه ی عالی و عمارت بهارستان (که منزل خود سپهسالار بوده و بعد از مرگش و پس از مشروطیت محل مجلس شورای ملی گردید) در آن روان بوده و طراوت و صفای صحن دلگشای مدرسه ی عالی را چندین برابر می نماید. در قسمت فوق ایوان شمالی دو گلدسته و مأذنه برپا شده که در وسط آن ساعت بزرگ و منحصر به فردی که در سال 1880 میلادی با سه ناقوس در فرانسه ساخته شده نصب گردیده است. این ساعت که درون اتاقکی به ارتفاع 5 متر، طول 5/2 متر و عرض 5/1 متر تعبیه شده دارای دو صفحه است که یکی به طرف صحن مدرسه ی عالی و دیگری به جانب عمارت بهارستان مواجه شده. بدنه ی اتاقک ساعت، کاشی کاری شده و تزئینات چوب، روی اتاقک مذکور نقش بسته است. استفاده از ساعت به جای مؤذنه، نمونه های بسیار دارد، لیکن در این بنا مکمل مجموعه حرکت های عمودی است و کاربرد آن بسیار به جا است.
 
بنای مدرسه ی عالی دارای یک حیاط کناری نیز می باشد. این حیاط جزء فضاهای تقسیم شده ای هست که در قسمت شمال شرقی بنا واقع شده است و با حیاط مرکزی ترکیبی متناسب دارد و محل سکونت نایب التولیه می باشد. این بخش در قسمت شرقی دارای شاه نشینی و تعدادی اتاق در قسمت غربی است و در شمال آن تعدادی اتاق کوچک برای سرویس بهداشتی و آبدارخانه وجود دارد. این قسمت ها از الگوی یک بنای مسکونی حیاط مرکزی تبعیت کرده است.
 
ـ شبستان تابستانی (گنبدخانه) بزرگترین و عجیب ترین فضای مسجد است. عرض دهانه ی گنبد آن 15 متر و ارتفاع آن 34 متر است و در مجموع مساحتی نزدیک به 1600 متر مربع را اشغال نموده است. فضای شبستان تابستانی، پشت ایوان بزرگی است (ایوان جنوبی) که فاقد دیوار و در ورودی بوده و به لحاظ ارتفاع زیاد آن، تهویه خوبی در تابستانها به جهت حرکت هوا ایجاد می شود. این محل از نظر فضا سازی یکی از کارهای نمونه در زمان خود می باشد؛ زیرا گنبد بر چهار پایه استوار است؛ در نتیجه دید بسیار زیادی به شبستان تابستانی می دهد. چهار مناره ی بلندتر بنا در این ایوان و مجاور گنبد شبستان تابستانی قرار دارد.گنبدخانه ی مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار تحولی در معماری مسجد به شمار می رود. چلیپای بزرگی به ابعاد 45متر در 45متر، گنبد اصلی را با دهانه ی 15متر در مرکز قرار داده است. در قسمت جنوبی، بیننده فضایی بزرگ را بدون هر ستونی تصور می کند. سبکی این فضا را حتی جرزهای عظیمی که گنبد روی آن قرار گرفته مخدوش نمی سازد. چهار گنبد کاربندی با قاعده ی مستطیلی، بالهای چلیپا را پوشش داده اند. در نمای بیرونی نیز این چهار گنبد سلسله مراتبی در حرکت به سمت گنبد اصلی با ارتفاع 25متر به وجود می آورد. همچنین، چهار مناره ی بلند با پایه هایی که 2متر آن سنگ است به طرز ظریف و دلپسندی حجاری و جهت استحکام بیشتر بنا در بند های آنها سرب ریزی شده است و بدنه ی مناره ها با کاشی منقوش گردیده است. در مورد این گنبد خانه به جرأت می توان گفت که تکامل فضایی الگوی قدیمی مسجد و مدارس عالی معماری ایران بعد از اسلام محسوب می شود. در این گنبدخانه، فضا به حداکثر گشادگی و سیلان خود در الگوی گنبدخانه ها می رسد و گنبد کیفیت معلق و بی وزنی را به دست می آورد و از این نظر سبک ترین و ظریف ترین گنبد خانه ایست که ساخته شده. در مجموع گنبدخانه ی مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار به عنوان یکی از نمونه های معماری قاجاری از مصادیق برجسته و نهایی آن از نظر خلاقیت و نوآوری فضایی و تکامل الگوهای قدیمی معماری ایران، شاخص است و به حق مرحله ی تکامل معماری قدیم محسوب می گردد.این گنبد یک پوشش بوده و قوس آن از نوع خفته با خیز کم می باشد.
 
ـ شبستان زمستانی نیز پشت ایوان شرقی واقع شده است که دارای 44 ستون سنگی یکپارچه است و بین هر چهار ستون یک سقف گنبدی شکل است که از داخل دارای گچ بری است و در هر سقف یکی از صفات و سمات خداوند حک شده است. در این شبستان محراب عریض با نمای سنگ مرمرین ساخته شده و بالای آن مقرنس و گچ بری شده است. مقرنس ها وگچ بری های این شبستان که به صورت اسلیمی و کتیبه های خطاطی شده است و همه ی آنها در سال 1350 هـ . ش توسط استاد حسین لرزاده ساخته شده بسیار زیبا و چشم نواز است. قبل از آن، طاق این شبستان نمائی آجری داشته است. شبستان زمستانی دارای چهار ورودی است یک ورودی از صحن اصلی که برای آقایان بوده و سه ورودی دیگر از قسمت شمالی شبستان و از درون دالان(راهرو) شرقی که یکی از آنها مختص خانمها می باشد.
 
 
 
بخش جنوب شرقی مسجد، پشت به شبستان زمستانی نیز زمانی گرمابه و سرویس های بهداشتی مدرسه ی عالی را در خود جای داده بوده است.
 
ـ دالان ها(راهروها) فضای ورودی را به حیاط مرکزی و سایر قسمت ها متصل می کنند.در این دالان ها کاسه گنبدهای کوچک و زیبایی واقع است که با تزئینات آجری ساده از طرفین ایوان غربی به فضای صحن اتصال می یابد و وقتی از در شرقی وارد می شویم به سمت مغرب، دهلیزی به حیاط اصلی باز می شود. داخل بنا در جلوی درب شرقی، محوطه ی نسبتاً کوچکی شبیه به چهارسوق وجود دارد که در سقف آن یکی از شاهکارهای معماری به نام تاق هفت کاسه یا تاق معلّق قرار دارد.
 
ـ در اطراف صحن حجره هایی، دور تا دور بنا را در بر گرفته اند. این حجره ها در دو طبقه واقع شده اند و در مجموع 60 عدد می باشند که نسبت به حجره های مدارس عالی دیگر بزرگتر و روشن تر هستند. در سردر هر یک از حجره ها طرحی بدیع و مجزا از یکدیگر مقرنس کاری های زیبا تزئین یافته است.
 
ـ مَدرَس ها که محل تشکیل درس دانش طلب ها محسوب می شده اند. که دو عدد آن در دو طرف شبستان تابستانی قرار داشته و متصل به آن می باشند. مدرس دیگری نیز وجود دارد که از دو مدرس دیگر بزرگتر بوده و در پشت ایوان شمالی قرار دارد. دنباله ی ایوان شمالی که گلخانه ی زمستانی مدرسه ی عالی بوده از سال 1310 هـ . ش به تالار سخنرانی، تدریس، وعظ و تبلیغ تبدیل شده است و حالا این تالار، محل دارالقرآن و بسیج مجموعه است.
 
ـ یکی دیگر از بخشهای بنا که در دوره ای متأخرتر(حدود 50 سال بعد تر) و در کنج شمال غربی بنا ساخته شده ، تالار ستون داری به نام چهل شیر می باشد که در مرکز آن و در میان 8 ستون سنگی، حوض سنگی نسبتاً بزرگی وجود دارد که محل وضوخانه بوده است. دور این مخزن ، چهل شیر فلزی وجود داشته که بواسطه ی بودن همین تعداد شیر به چهل شیر معروف گشته است. آب این مخزن از آب قنات تأمین می شده است و به روایتی آب انبار مسجد محسوب می شده و آب آن به مصرف آشامیدن می رسیده است.
 
ـ ساختمان کتابخانه نیز در قسمت شمال شرقی مجموعه قرار گرفته است و در نقشه ی اصلی بوده ولی در ابتدا ساخته نشده و بعد از مدتی(1313 هـ . ش) توسط «ماکسیم سیرو» معمار فرانسوی، به صورتی هماهنگ با بنای اصلی به مجموعه اضافه گردیده است.
 
 
 
دور تا دور بنا در بالای حجره های طبقه ی همکف، کتیبه ی مسجد و مدرسه ی عالی که متن وقف نامه ی مختصر آن محسوب می شود همچون دانه های تسبیح قرار دارد.
 
از ویژگی های مهم فضای مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار که در واقع یکی از برجسته ترین ابداعات معماری قاجاری نیز به شمار می رود، وجود مهتابی ها (تراس) و بهارخواب های وسیع در طبقه ی فوقانی است. هرچند این فضا ها با ظرافت بسیار در مسجد سید اصفهان و مسجد سلطانی سمنان نیز یافت می شود، اما در مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار این فضاها در مقیاسی وسیع تر و با پیچیدگی هایی بیشتر طراحی شده است؛ چنانکه به جبهه ی شمالی بنا نیز راه یافته اند. این ابتکار طرحی را به وجود آورده که افزون بر القای حس محصور و معین و امن بودن، حرکتی در جهت خلاف محدودیت فضا ایجاد می کند. چنین تدبیری در فضاسازی، امکان پیوند میان ناظر و بنا را مختلف نمی سازد و در همان حال به پیچیدگی و غنای فضا می افزاید. مهتابی(تراس) های داخل صحن باعث سبکی و تناسب فضاهای معماری حیاط مرکزی بنا و در مجموع تناسب کل پلان و در نهایت آسایش استفاده کنندگان گردیده است.
 
استفاده از قاب های خالی برای تکمیل ترکیب بندی مناره ها با ایوان اصلی و حل کردن اختلاف ارتفاع چشمگیر ایوان با دیگر قسمت های ساختمان، نوآوری دیگری است که در طراحی این بنا به کار گرفته شده است. کارکرد این قاب ها در مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار بسیار بدیع می باشد و در بدنه ی خارجی بنا نیز در نهایت زیبایی به کار رفته است.
 
در بنای مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار، آجر، مصالح اصلی بنا را تشکیل می دهد و کمتر به شکل تزئینی به کار رفته و زمینه ای برای کاشی کاری گردیده است. با این وجود در این بنا طاق هایی با آجرکاری پرتنوع در دالان ها و ورودی ها به چشم می خورد.
 
ـ تزئینات، چون یزدی بندی و مقرنس و کاسه بندی در این بنا به کار رفته و کاشی کاری با کاشی های بسیار نفیس در سطحی وسیع مورد استفاده قرار گرفته است.
 
از انواع مهم کاشی کاری در این بنا، کاشی هفت رنگ مُعَقلی، آجر لعابدار و کاشی معرق می باشد که این نوع آخری به صورت اسلیمی، گره و برجسته در بنا بکار رفته است. کاشی کاری های مصور خشتی ـ رنگارنگ از مشخصات ممتاز تزئینات این بناست.
 
سنگ و تزئینات سنگی در این مجموعه جابه جا به کار رفته و از این نظر با دیگر ابنیه ی دوران قاجار تفاوت دارد و به معماری دوره ی زندیه شباهت می یابد. ستون های یکپارچه و سنگهای ازاره ی بنا از لحاظ حجاری قابل توجه است.
 
تزئینات چوبی نیز چون دیگر تزئینات با استادی شکل گرفته اند. درهای حجره ها و در اصلی شبستان زمستانی گره چینی معرق دارند.
 
تزئینات فلزی هم در این بنا به کار رفته است که درب ورودی غربی رو به خیابان، بهترین نمونه ی تزئینات فلزی مجموعه را دارد. پشت پنجره ی حجره ها نیز نمونه هایی از فرفوژه دیده می شود.
 
رعایت سلسله مراتب ورودی ها و کاشی کاری ، گچ بری، آئینه کاری، نمایان شدن رنگ زرد، بالا بودن بنا ها از سطح زمین، پلکان ها، سرستون ها، ایوان سه دری و پنج دری ها، سقف های دوردار، پنجره های مدور، شیشه های رنگی و معماری کارت پستالی از مناظر زیبای این ساختمان هستند.
 
در مجموع، مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار دارای کاشی و تزیینات بی نظیری است . این تزیینات جلوه های زیبایی از هنر اسلامی و ملی کشور ماست که بر عظمت و شکوه بنا می افزاید.
همه ی این خصوصیات و ویژگی های مذکور که در معماری بنا به کار گرفته شده و با توجه به جایگاه علمی و معنوی آن از زمان احداث تا کنون و همچنین شخصیت برجسته ی بانی آن، از مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار بنایی باشکوه و عظیم ساخته که آنرا در خور توجه و قابل تأمل و احترام می نماید و باید گفت که یکی از ابنیه هایی است که به حق از مفاخر فرهنگی و هنری ایران محسوب می شود.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری) بهمراه پلانها و تصاویر ,بخشی از مطلب ,مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار (شهید مطهری) تقریباً در منطقه ی مرکزی شهر ساخته شده و در زمان ساخت از موقعیت شهری مناسبی برخوردار بوده است. با توجه به محل کاخ گلستان ، بازار دروازه شمیران ، باغ و عمارت ف,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی مدرسه شیخ علیخان زنگنه در تویسرکان استان همدان بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه گنجعلی خان کرمان بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه علمیه علیا بهمراه تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه مصلی یزد بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه درب کوشک اصفهان بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه امام خمینی کاشان بهمراه پلانها و تصاویر

پاورپوینت بررسی دو مدرسه جدید قدیم جده بزرگ

پاورپوینت بررسی دو مدرسه جدید قدیم جده بزرگ


تاریخ ایجاد 05/03/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 50 اسلاید   قیمت: 7900 تومان     تعدادمشاهده  1


بررسی دو مدرسه جدید قدیم جده بزرگ
 
مدارس علوم دینی
 
با ظهور اسلام ، ابتدا نهاد و موسسه آموزشی در عربستان وجود نداشت.
 
پیامبر اکرم (ص) هنگام وعظ و ارشاد ، اغلب در پای یکی از ستون های مسجد مدینه می نشستند و مسلمانان به دور ایشان حلقه می زدند. به همین دلیل جلسات درس به حلقه معروف شد.
 
ساخت واحداث مدارس ، به ویژه مدارس مذهبی در عصر سلجوقیان بی سابقه بود.
 
خواجه نظام الملک طوسی وزیر سلجوقیان را می توان پیشرو نهضت مزبور دانست واکثر مدارسی که می ساخت به نظامیه مشهور بودند.
 
در دوره ی صفویان ، مخصوصاً زمان شاه عباس اول تعداد زیادی مدارس مذهبی در ایران وبه ویژه در اصفهان ساخته شد.پادشاهان قاجار نیز به دلیل طول سلطنتشان، تعدادی مسجد ، مدرسه و…… ساخته شد.
ویژگی های معماری مدارس 
 
¨مدارس نیز مانند بناهای دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر عوامل جغرافیایی، اقلیمی ، مصالح، فناوری ،عملکرد و عناصر ویژه شکل گرفته اند.                                                                          
 
هویت وشکل کامل هر بنا را عملکردهای ویژه آن مشخص می کند مثلاً یکی از مهم ترین عناصر فضایی یک مدرسه حجره های آن است که مهم ترین نقش را در تکمیل شکل نهایی ساختمان مدرسه بر عهده دارد. قرار گرفتن حجره در چهار جبهه بنا، موجب تکوین شکل خاصی می گردد.
 
عناصر عملکردی مدارس عبارتند از: حجره محل اقامت طلبه ها و دانش آموختگان ، مدرس محل تدریس استادان، کتابخانه، مسجد، اتاق های خادم، چراغ دار، سقا، سرویس بهداشتی و…….. .ویژه شکل گرفته اند.
 
مدرسه جده بزرگ در بازار بزرگ اصفهان و در نزدیکی میدانامام قرار گرفته است.
 
این بنا متعلق به دوره صفویه است که شاه عباس دوم در سال۱۰۵۸ هجری قمری وبه دستور جد بزرگش بنا کرده است.
 
این بنا بر زمینی مستطیل شکل به مساحت ۴۵۰۰ متر ، بنا شده است.ومشتمل است برسردر ورودی ، هشتی ، صحن میانی ، حجره
 
هایی دردو طبقه ، وضوخانه و……… می باشد.
بررسی دو مدرسه جدید قدیم جده بزرگ


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی دو مدرسه جدید قدیم جده بزرگ , ,مدارس علوم دینی , ,با ظهور اسلام ، ابتدا نهاد و موسسه آموزشی در عربستان وجود نداشت. , ,پیامبر اکرم (ص) هنگام وعظ و ارشاد ، اغلب در پای یکی از ستون های مسجد مدینه می نشستند و مسلمانان به دور ایشان حلقه می زدند. به همین دلیل جلسات درس به حلقه معروف شد. , ,ساخت واحد,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی مدرسه علیای تون فردوس
پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد مدرسه سپهسالار تهران
دانلود مدرسه خان شیراز,پاورپوینت
دانلود مدارس علوم دینی و بررسی دو مدرسه جدید و قدیم جده بزرگ اصفهان,پاورپوینت
بررسی مدرسه خان شیراز - معماری اسلامی,
دانلود پاورپوینت, مسجد مدرسه ,آقا بزرگ کاشان
دانلود پاورپوینت, مسجد مدرسه ,غیاثیه
دانلود پاورپوینت,مسجد آقا بزرگ کاشان, معماری اسلامی
دانلود پاورپوینت, مدرسه شوکتیه بیرجند
دانلود پاورپوینت, مسجد و مدرسه ,امام کاشان سلطانیه
پاوپوینت بررسی مسجد مدرسه غیاثیه
پاوپوینت بررسی مدرسه امام خمینی - مدرسه شاهزاده
پاوپوینت بررسی مدرسه عمادیه
نقشه اتوکدی برداشت مدرسه جهانگیرخان قم
دانلود نقشه های،اتوکد،مجموعه گنجعلی خان،کرمان،همراه با،پاورپوینت،معرفی حمام گنجعلی خان
بررسی نگرش شکلی مسجد مدرسه های تهران دوره قاجاریه ،پروژه ورد
پاورپوینت مدرسه خان شیراز
دانلود پاورپوینت مدرسه عباسقلی خان مشهد
دانلود پاورپوینت مسجد- مدرسه خازن الملک - بازار کوچه سید ولی بدون توضیح
پاورپوینت مدرسه خان شیراز و فیلمش

دانلود تحلیل مدرسه سپهسالار تهران ( تحلیل مدرسه ایرانی ) مدرسه عالی مطهری

دانلود تحلیل مدرسه سپهسالار تهران ( تحلیل مدرسه ایرانی ) مدرسه عالی مطهری


تاریخ ایجاد 21/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 اسلاید   قیمت: 9000 تومان   حجم فایل: 1635 kb  تعدادمشاهده  6


مدرسه عالی شهید مطهری، همانی که به نام تاریخی مسجد و مدرسه سپهسالار شهرت دارد، در سکوتی عمیق، لابلای هیاهو و سر و صدای تهران، در میدان بهارستان چونان افتخاری بزرگ از شکوه معماری عصر قاجاری، آرمیده‌است. کسی نمی‌داند آن‌سوی دیوارهای عظیم و جلوه‌های درگاه آهنین‌اش چه شکوهی از هنر استادکاران به یادگار مانده‌؛ همه چیز مبهم و عجیب، اسرارآمیز و معماگونه است. کسی حق ورود ندارد و عکس‌برداری بدون اجازه ممنوع است.
 
 
دانلود تجزیه و تحلیل مدرسه سپهسالار قزوین ( تحلیل مدرسه ایرانی ) مدرسه عالی مطهری - نقد و بررسی مدرسه ایرانی
 
دانلود تجزیه و تحلیل مدرسه سپهسالار قزوین ( تحلیل مدرسه ایرانی ) مدرسه عالی مطهری – نقد و بررسی مدرسه ایرانی
 
مدرسه عالی مطهری (سپهسالار) در سال ۱۲۹۶ توسط صدراعظم وقت “میرزا حسین خان سپهسالار” شروع شد و پس از مرگ وی برادرش “میرزا یحیی خان مشیرالدوله” ساختمان آن را به اتمام رسانید. مدرسهٔ سپهسالار مشتمل بر مسجد سپهسالار، مکتب‌خانه و کتابخانه‌است. کتابخانهٔ آن به دلیل داشتن نسخ خطی بی‌نظیر اهمیت خاصی دارد. این بنا زمانی محل دانشکدهٔ معقول و منقول، مؤسسهٔ وعظ و خطابه، و فرهنگستان ایران بود. ورودی اصلی مدرسه در خیابان بهارستان واقع شده‌است. مجموعهٔ این بنای باشکوه (مدرسه و مسجد) مشتمل است بر جلوخان، سردر، دهلیز، حجره‌های دوطبقه، چهار ایوان، گنبد عظیم و شبستان (چهلستون)، هشت گلدسته، منارهٔ کاشیکاری و مخزن کتابخانه. شاهکاری از معماری و کاشیکاری مشهور به هفت‌کاسه (طاق معلق) در آن به یادگار مانده‌است، و از لحاظ کاشی‌های مصور خشتی رنگارنگ و نیز حجاری ستون‌های یکپارچه و سنگ‌های ازاره به این بنا برجستگی خاصی داده‌است. در سال ۱۳۵۸ نام آن به مدرسه عالی شهید مطهری تغییر یافت.
 
.
 
.
 
سرفصل های پروژه تحلیل مدرسه سپهسالار تهران ( تحلیل مدرسه ایرانی ) مدرسه عالی مطهری
 
مطالعات تاریخی مسجد و مدرسه سپهسالار  ( تاریخچه ، معمار و سال ساخت )
 
مهندس و معمار مدرسه سپهسالار
 
تحلیل پلان طبقه همکف مدرسه ( نظم فضایی مدرسه )
 
تحلیل موقعیت قرارگیری فضاها در پلان طبقه همکف مدرسه : کتابخانه ، حیاط ، فضای آموزش و … – (تحلیل گرافیکی)
 
تحلیل موقعیت قرارگیری فضاها در پلان طبقه اول ( حجره ، فضای طلاب و … ) (تحلیل گرافیکی)
 
تحلیل سیرکولاسیون و ورودی ها (تحلیل گرافیکی)
 
.
 
خصوصیات و ویژگی های معماری
 
تحلیل صحن مدرسه
 
پرسپکتیو و دید پرنده
 
مقایسه با نمونه های مشابه از جمله :
 
مسجد مدرسه سید اصفهان ( تحلیل پلان ) ، مدرسه غیاثیه
 
مدرسه چهارباغ – مسجد و مدرسه گوهرشاد مشهد ( تحلیل پلان )
 
مدرسه خان شیراز
 
تحلیل و مقایسه با نمونه خارجی مسجد ایاصوفیه
 
.
 
تزئینات دوره قاجار
 
تحلیل تزئینات مدرسه سپهسالار ( مدرسه شهید مطهری )
 
تحلیل خصوصیات و ویژگی های بارز معماری مدرسه سپهسالار
 
تحلیل مسجد مدرسه شهید مطهری با نمونه های ایرانی و خارجی از نظر :
 
اندیشه معماری ، تبلور فیزیکی ، زمینه های توسعه ، مقایس گسترش
 
 کلیه بخش های تحلیل و نقد و بررسی مدرسه سپهسالار ( مدرسه شهید مطهری ) به صورت گرافیکی و در قالب پاورپوینت با کلیه جزئیات و پلان ها می باشد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
تجزیه و تحلیل مدرسه ایرانی٬ تجزیه و تحلیل مدرسه سپهسالار٬ تحلیل مدرسه٬ تحلیل مدرسه ایرانی٬ تحلیل نمونه موردی مدرسه٬ تحلیل نمونه موردی مدرسه ایرانی٬ مدرسه سپهسالار٬ مدرسه سید اصفهان٬ معماری٬ معماری مدرسه سپهسالار٬ نقد و بررسی مدرسه ایرانی٬ نقشه مدرسه ایرانی٬ پروژه معماری٬ پروژه های معماری , , ,دانلود,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی مدرسه علیای تون فردوس
پاورپوینت تحلیل و بررسی مسجد مدرسه سپهسالار تهران
دانلود مدرسه خان شیراز,پاورپوینت
دانلود مدارس علوم دینی و بررسی دو مدرسه جدید و قدیم جده بزرگ اصفهان,پاورپوینت
بررسی مدرسه خان شیراز - معماری اسلامی,
دانلود پاورپوینت, مسجد مدرسه ,آقا بزرگ کاشان
دانلود پاورپوینت, مسجد مدرسه ,غیاثیه
دانلود پاورپوینت,مسجد آقا بزرگ کاشان, معماری اسلامی
دانلود پاورپوینت, مدرسه شوکتیه بیرجند
دانلود پاورپوینت, مسجد و مدرسه ,امام کاشان سلطانیه
پاوپوینت بررسی مسجد مدرسه غیاثیه
پاوپوینت بررسی مدرسه امام خمینی - مدرسه شاهزاده
پاوپوینت بررسی مدرسه عمادیه
نقشه اتوکدی برداشت مدرسه جهانگیرخان قم
دانلود نقشه های،اتوکد،مجموعه گنجعلی خان،کرمان،همراه با،پاورپوینت،معرفی حمام گنجعلی خان
بررسی نگرش شکلی مسجد مدرسه های تهران دوره قاجاریه ،پروژه ورد
پاورپوینت مدرسه خان شیراز
دانلود پاورپوینت مدرسه عباسقلی خان مشهد
دانلود پاورپوینت مسجد- مدرسه خازن الملک - بازار کوچه سید ولی بدون توضیح
پاورپوینت مدرسه خان شیراز و فیلمش

بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین


تاریخ ایجاد 20/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 76 اسلاید   قیمت: 9500 تومان   حجم فایل: 8486 kb  تعدادمشاهده  3


بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
 
تعریف مسجد
شاید موهبتی الهی است که کشوری به نام ایران این چنین مهد تمدن و فرهنگ است .
ایرانیان مردمانی با باورهای الهی در تمامی دوران بوده اند به همین دلیل آثاری شگفت انگیز از خود به جای گذاشته اند . مقدس دانستن آب و خاک وآتش وباد و احترام گذاشتن به فرهنگ باعث شده تا معماری ایرانیان زبانزد خاص وعام شود . این مسائل را کنار بگذاریم ،اصولی کارکردن ،توجه به اقلیم ، احترام به ارزش های انسانی ، با ایمان و درونگرا بودن، حفظ حرمتها وخودباوری  همگی از ویژگی هاییست که در معماری ایران به چشم می خورد .
شاید عاملی که مسبب شده امروزه این موهبت الهی در ایران کم رنگ شود ، این باشد که خودباوری و توجه به ارزش های والای انسانی در بین ایرانیان کم رنگ شده است امید آن که روزی دوباره ایرانی خود را باور کند وخود را پیدا کند تا آن که دوباره دنیا را بشکافد وبار دیگر همچون مسجد شاه اصفهانی خلق کند ویا بر تر از آن را.
٢-موقعیت جغرافیایی
 
موقعیت جغرافیایی کشور ایران
ایران ۱۶۴۸۱۹۸ کیلومتر مربع یا ۶۳۶۳۷۵ مایل مربع است که ۰٫۷ آن را آب تشکیل می دهد. ایران یک کشور آسیای غربی است و در منطقه خاورمیانه ونیز آسیای مرکزی وقفقاز واقع شده است. ایران با کشور های ارمنستان ، آذربایجان و ترکمنستان در شمال ، افغانستان و پاکستان در شرق وعراق و ترکیه در غرب مرز دارد. به علاوه ایران در خلیج فارس با کشور های کویت، عراق، عربستان سعودی ، بحرین ، عمان ،قطر وامارات متحده عربی مرزآبی دارد.
ایران یکی از کشورهای وسیع جهان است که در محدوده ۲۵ درجه و سه دقیقه الی ۳۹ درجه و ۴۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۴ درجه و ۵دقیقه الی ۶۳ درجه و۱۸ دقیقه طول شرقی واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی استان قزوین
استان قزوین که در حوزه مرکزی ایران با مساحتی معادل ۱۵۸۲۱ کیلومتر مربع بین ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۳۷ دقیقه تا ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی قرار دارد از شمال به استان های مازندران و گیلان ، از غرب به استان های همدان و زنجان ، از جنوب به استان مرکزی و از شرق به استان تهران محدود می شود . سلسله جبال البرز مرکزی و کوه های رامند و خرقان از سه جهت استان را فرا گرفته و دشت گسترده ای را به وجود آورده اند که از شمال به جنوب ۷۵ کیلومتر و از شرق به غرب حدود ۹۵ کیلو متر است . ارتفاعات شمال استان به بیش از ۴۰۰۰متر و جنوب غربی به ۲۷۰۰ متر از سطح دریا می رسد و کوه های معروف آن سیالان ، شاه البرز ، خشچال ، سفید کوه ، شجاع الدین ، اله تره ،رامند ، آق داغ ، خرقان ، ساری داغ ، سلطان پیر، سیاه کوه و… هستند که سیالان با ۴۱۷۵ وشاه البرز با ۴۰۵۶ متر بلندتر از دیگرانند . محدوده مرکزی و شرق استان که دشت پهناور قزوین را تشکیل داده دارای شیبی است که از شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته و در پایین ترین نقطه ۱۱۳۰ متر است . کمترین نقطه استان از سطح دریا با ۳۰۰ متر در منطقه تارم سفلی و کناره های دریاچه سد سفید رود واقع شده که تفاوت آشکاری را از نظر توپوگرافی به وجود آورده است.
 
تاریخچه مجموعه صالحیه قزوین
 
مجموعه ی صالحیه متعلق به دوره ی قاجار است که بنا به کتیبه ی موجود بر روی سردر ورودی اصلی آن واقع در خیابان مولوی در سال ۱۲۴۸ هجری قمری توسط حاج ملا محمد صالح برقانی وقف عام گردیده است. مسجد مدرسه ی صالحیه به شماره ۱۳۳۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.
برای این که در رابطه با این بنا اطلاعات بیشتری را درک نماییم بهتر دیدم که اطلاعات موجود در وقف نامه ها و مکتب تاریخی را بررسی کنم که ماحصل آن به شرح زیر است؛
سه برادر به نام های ملا محمد صالح (بنیانگذار مسجد و مدرسه ی صالحیه)، ملا محمد تقی (شهید ثالث) و ملا محمد علی برغانی در قزوین در حدود سال ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۷ هجری قمری به قزوین مهاجرت کرده و در غرب رودخانه دیزج (رودخانه بازار) ساکن شدند. محله های غرب رودخانه دیزج که به علت طغیان رودخانه و سیل گیر بودن در دوره های مختلف متروک واقع گشته بود و عناصر مهم شهری در آن احداث نمی شد، در این دوره مورد توجه ویژه ای قرار گرفت و ساخت و ساز های وسیعی در آن صورت گرفت از جمله مسجد مدرسه و آب انبار سردار ، آب انبار حاج کاظم و مسجد مدرسه ی صالحیه.
ملا محمد صالح نیز این منطقه را محل مناسبی برای احداث خانه های مسکونی خاندان صالحی و پروژه ی بزرگ مسجد و مدرسه ی صالحیه دانست و به ساخت آن همت گذاشت.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین ,نقشه ,پلان مسجد و مدرسه صالحیه قزوین ,تصاویر ,معماری ,مرمت ,بنای مسجد و مدرسه صالحیه قزوین ,تعریف مسجد ,شاید موهبتی الهی است که کشوری به نام ایران این چنین مهد تمدن و فرهنگ است . ,ایرانیان مردمانی با باورهای الهی در تمامی دوران بوده اند به همین دلیل آثاری شگفت ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی مدرسه دارالفنون تهران به همراه پلانها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد و مدرسه صالحیه قزوین بهمراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه ابراهیم خان کرمان بهمراه پلانها نما مقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مسجد درب یلان (کاشان) بهمراه پلانها نما مقطع و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه سید قلیچ ایشان در شرقی‌ترین بخش استان گلستان، در شهرستان مراوه تپه - بهمراه پلانها و نمامقطع و پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه کاسه گران اصفهان بهمراه پلانها و نمامقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه شاهرخیه بسطام بهمراه پلانها نما مقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه سپهدار بهمراه پلانها نما مقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه گنجعلی خان کرمان بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه درب کوشک اصفهان بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری) بهمراه پلانها و تصاویر
دانلودپاورپوینت مرمتی مدرسه تقوی
پاورپوینت مدرسه دارالفنون

دانلود پاورپوینت مدرسه ملا عبدالله

دانلود پاورپوینت مدرسه ملا عبدالله


تاریخ ایجاد 17/12/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 24 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 4627 kb  تعدادمشاهده  2


کتیبه ایوان جنوبی مدرسه ملا عبدالله اصفهان مورخ 1088 است و کتیبه سردر مدرسه از تعمیرات سال 1218 خبر می دهد. این مدرسه به فرمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده و از دیگر دست اندرکاران ساخت بنا اطلاعی در دست نیست.
 
ژان شاردن در سفرنامه خود از این مدرسه به عنوان بزرگترین و غنی ترین مدرسه اصفهان یاد کرده است. آندره گدار در کتاب آثار ایران می نویسد: “… این بنا فاقد تاریخ بنیان گذاری است ولی به استناد نحوه کاشی کاری معرق آن می توان بنا را متعلق به عهد شاه عباس اول دانست”. این مدرسه جهت تدریس مولانا عبدالله شوشتری از علمای دوره صفوی (متوفی به سال 1021) ساخته شد. پس از وفات ملا عبدالله جماعت این مدرسه که بزرگترین مدرسه آن عصر محسوب می شد، به ملا محمد باقر مجلسی واگذار شد.
 
چنانکه آمد مدرسه در نیمه اول قرن یازدهم احداث شده. در زمان شاه سلیمان صفوی تعمیراتی در بنا صورت گرفت و رقباتی بر آن وقف شد که بر لوحه سنگی ایوان جنوبی ثبت گردیده است. بنای مدرسه یکبار در سال 1158 مقارن با حکومت نادرشاه افشار و بار دیگر در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار در سال 1218 مورد مرمت قرار گرفت. در اواخر قرن سیزدهم مدرسه عملکرد اصلی خود را از دست داده، تبدیل به انبار کسبه و محل اقامت فقرا شده بود، تا آنکه در طی سالهای 1328 تا 1330 شمسی تعمیراتی توسط اداره باستان شناسی در بنا صورت گرفت و امروزه عملکرد خود را بازیافته و محل اقامت و تحصیل طلاب می باشد.
 
فضای اصلی مدرسه گرداگرد صحنی به شکل مربع مستطیل است که زوایای آن به خاطر وجود ایوان های کوچک کمی پخ و گرد شده است. این مدرسه به شیوه دو ایوانی بنا شده که شاید دلیل پرهیز معمار از سبک 4 ایوانی به جز ذوق و سلیقه شخصی می‌تواند از جهت ساخت حجره با تعداد بیشتر باشد. به ایوان جنوب غربی آن به خاطر قرار گرفتن جهت قبله و تعبیه محراب توجه بیشتری صورت پذیرفته است. پیرامون حیاط مرکزی 2 طبقه ساختمان وجود دارد که محل حجره های طلبه ها می باشد. طبقه همکف مدرسه دارای 27 حجره می باشد. بر دیوار ظلع ایوان جنوبی مدرسه لوحه‌ای از سنگ پارسی با مضمون وقف نامه وجود دارد که ابعاد آن 1/35 در 1/20 متر می باشد. مضمون این لوحه بدین قرار است: 3 باب دکان و 2 بالا خانه از طرف شخص خیری به نام حاجی میرزا محمد نامی جهت تامین مخارج تعمیرات سقاخانه به این مدرسه اهدا می گردد و طلاب این مدرسه ناظر بر در آمد این دکانها می باشند. کتیبه این لوح به خط نستعلیق برجسته می باشد. ارتفاع دو ایوان اصلی برابر با ارتفاع ساختمان های کناری آن می باشد و از این جهت در امر نماسازی، تاکید خاصی روی آنها صورت نگرفته، اما بیشترین تمرکز ممکن بر روی تزئینات غنی بر روی ایوانهای آن می باشد.


کلمات کلیدی مرتبط:
مرمت مدرسه ملا عبدالله ,پروژه مدرسه ملا عبدالله ,مدرسه ملا عبدالله ,دانلود مدرسه ملا عبدالله ,پلان مدرسه ملا عبدالله ,نقشه مدرسه ملا عبدالله ,دانلود نقشه های مدرسه ملا عبدالله ,تحلیل مدرسه ملا عبدالله ,آنالیز مدرسه ملا عبدالله ,رایگان مدرسه ملا عبدالله ,تصاویر مدرسه ملا عبدالله ,آسیب شناسی مدرسه ملا,