معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین


تاریخ ایجاد 20/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 76 اسلاید   قیمت: 9500 تومان   حجم فایل: 8486 kb  تعدادمشاهده  3


بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
 
تعریف مسجد
شاید موهبتی الهی است که کشوری به نام ایران این چنین مهد تمدن و فرهنگ است .
ایرانیان مردمانی با باورهای الهی در تمامی دوران بوده اند به همین دلیل آثاری شگفت انگیز از خود به جای گذاشته اند . مقدس دانستن آب و خاک وآتش وباد و احترام گذاشتن به فرهنگ باعث شده تا معماری ایرانیان زبانزد خاص وعام شود . این مسائل را کنار بگذاریم ،اصولی کارکردن ،توجه به اقلیم ، احترام به ارزش های انسانی ، با ایمان و درونگرا بودن، حفظ حرمتها وخودباوری  همگی از ویژگی هاییست که در معماری ایران به چشم می خورد .
شاید عاملی که مسبب شده امروزه این موهبت الهی در ایران کم رنگ شود ، این باشد که خودباوری و توجه به ارزش های والای انسانی در بین ایرانیان کم رنگ شده است امید آن که روزی دوباره ایرانی خود را باور کند وخود را پیدا کند تا آن که دوباره دنیا را بشکافد وبار دیگر همچون مسجد شاه اصفهانی خلق کند ویا بر تر از آن را.
٢-موقعیت جغرافیایی
 
موقعیت جغرافیایی کشور ایران
ایران ۱۶۴۸۱۹۸ کیلومتر مربع یا ۶۳۶۳۷۵ مایل مربع است که ۰٫۷ آن را آب تشکیل می دهد. ایران یک کشور آسیای غربی است و در منطقه خاورمیانه ونیز آسیای مرکزی وقفقاز واقع شده است. ایران با کشور های ارمنستان ، آذربایجان و ترکمنستان در شمال ، افغانستان و پاکستان در شرق وعراق و ترکیه در غرب مرز دارد. به علاوه ایران در خلیج فارس با کشور های کویت، عراق، عربستان سعودی ، بحرین ، عمان ،قطر وامارات متحده عربی مرزآبی دارد.
ایران یکی از کشورهای وسیع جهان است که در محدوده ۲۵ درجه و سه دقیقه الی ۳۹ درجه و ۴۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۴ درجه و ۵دقیقه الی ۶۳ درجه و۱۸ دقیقه طول شرقی واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی استان قزوین
استان قزوین که در حوزه مرکزی ایران با مساحتی معادل ۱۵۸۲۱ کیلومتر مربع بین ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۳۷ دقیقه تا ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی قرار دارد از شمال به استان های مازندران و گیلان ، از غرب به استان های همدان و زنجان ، از جنوب به استان مرکزی و از شرق به استان تهران محدود می شود . سلسله جبال البرز مرکزی و کوه های رامند و خرقان از سه جهت استان را فرا گرفته و دشت گسترده ای را به وجود آورده اند که از شمال به جنوب ۷۵ کیلومتر و از شرق به غرب حدود ۹۵ کیلو متر است . ارتفاعات شمال استان به بیش از ۴۰۰۰متر و جنوب غربی به ۲۷۰۰ متر از سطح دریا می رسد و کوه های معروف آن سیالان ، شاه البرز ، خشچال ، سفید کوه ، شجاع الدین ، اله تره ،رامند ، آق داغ ، خرقان ، ساری داغ ، سلطان پیر، سیاه کوه و… هستند که سیالان با ۴۱۷۵ وشاه البرز با ۴۰۵۶ متر بلندتر از دیگرانند . محدوده مرکزی و شرق استان که دشت پهناور قزوین را تشکیل داده دارای شیبی است که از شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته و در پایین ترین نقطه ۱۱۳۰ متر است . کمترین نقطه استان از سطح دریا با ۳۰۰ متر در منطقه تارم سفلی و کناره های دریاچه سد سفید رود واقع شده که تفاوت آشکاری را از نظر توپوگرافی به وجود آورده است.
 
تاریخچه مجموعه صالحیه قزوین
 
مجموعه ی صالحیه متعلق به دوره ی قاجار است که بنا به کتیبه ی موجود بر روی سردر ورودی اصلی آن واقع در خیابان مولوی در سال ۱۲۴۸ هجری قمری توسط حاج ملا محمد صالح برقانی وقف عام گردیده است. مسجد مدرسه ی صالحیه به شماره ۱۳۳۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.
برای این که در رابطه با این بنا اطلاعات بیشتری را درک نماییم بهتر دیدم که اطلاعات موجود در وقف نامه ها و مکتب تاریخی را بررسی کنم که ماحصل آن به شرح زیر است؛
سه برادر به نام های ملا محمد صالح (بنیانگذار مسجد و مدرسه ی صالحیه)، ملا محمد تقی (شهید ثالث) و ملا محمد علی برغانی در قزوین در حدود سال ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۷ هجری قمری به قزوین مهاجرت کرده و در غرب رودخانه دیزج (رودخانه بازار) ساکن شدند. محله های غرب رودخانه دیزج که به علت طغیان رودخانه و سیل گیر بودن در دوره های مختلف متروک واقع گشته بود و عناصر مهم شهری در آن احداث نمی شد، در این دوره مورد توجه ویژه ای قرار گرفت و ساخت و ساز های وسیعی در آن صورت گرفت از جمله مسجد مدرسه و آب انبار سردار ، آب انبار حاج کاظم و مسجد مدرسه ی صالحیه.
ملا محمد صالح نیز این منطقه را محل مناسبی برای احداث خانه های مسکونی خاندان صالحی و پروژه ی بزرگ مسجد و مدرسه ی صالحیه دانست و به ساخت آن همت گذاشت.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی کامل مسجد و مدرسه صالحیه قزوین ,نقشه ,پلان مسجد و مدرسه صالحیه قزوین ,تصاویر ,معماری ,مرمت ,بنای مسجد و مدرسه صالحیه قزوین ,تعریف مسجد ,شاید موهبتی الهی است که کشوری به نام ایران این چنین مهد تمدن و فرهنگ است . ,ایرانیان مردمانی با باورهای الهی در تمامی دوران بوده اند به همین دلیل آثاری شگفت ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی مدرسه دارالفنون تهران به همراه پلانها و تصاویر
دانلود پاورپوینت مسجد و مدرسه صالحیه قزوین بهمراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه ابراهیم خان کرمان بهمراه پلانها نما مقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مسجد درب یلان (کاشان) بهمراه پلانها نما مقطع و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه سید قلیچ ایشان در شرقی‌ترین بخش استان گلستان، در شهرستان مراوه تپه - بهمراه پلانها و نمامقطع و پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه کاسه گران اصفهان بهمراه پلانها و نمامقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه شاهرخیه بسطام بهمراه پلانها نما مقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه سپهدار بهمراه پلانها نما مقطع پرسپکتیو و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه گنجعلی خان کرمان بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی مدرسه درب کوشک اصفهان بهمراه پلانها و تصاویر
پاورپوینت بررسی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری) بهمراه پلانها و تصاویر
دانلودپاورپوینت مرمتی مدرسه تقوی
پاورپوینت مدرسه دارالفنون

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.