معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت حمام شاه اصفهان

دانلود پاورپوینت حمام شاه اصفهان


تاریخ ایجاد 31/12/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 17 اسلاید دارای نقشه پلان برش پرسپکتیو   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 952 kb  تعدادمشاهده  1


بخشی از مطلب



حمام شاه اصفهان در بازار تفنگ سازها شهر اصفهان قرار دارد. بنا بر منابع، به نظر می رسد بانی این حمام شاه عباس اول صفوی بوده؛ اما از سازندگان آن اطلاعی در دست نیست.

ژان شاردن در سفرنامه خود به این حمام اشاره کرده و نوشته است که شاه عباس اول این حمام را برای استحمام خود بنا کرده بود و در بعضی از روزها، به عموم مردم اجازه می داد از آن استفاده کنند. احتمالا این بنا را، هم زمان با مدرسه ملاعبدالله که در نزدیکی آن قرار دارد، ساخته اند. بنا حمام در دوره معاصر مورد مرمت قرار گرفت.

حمام شاه، مانند اغلب حمام ها، از دو فضای اصلی، سربینه و گرم خانه، تشکیل شده و فضای چال حوض، در کنار گرم خانه، بخش عمده ای از بنا را فراگرفته است.

سربینه فضایی با قاعده هشت و نیم هشت است که طاقی رسمی بندی آن را می پوشاند. در چهار طرف این فضا، سکوهای وسیعی بالاتر از کف سربینه نشسته اند که سقفی کوتاه تر دارند. بدین ترتیب، فضاهایی تفکیک شده در چهار طرف سربینه به وجود آمده است. روشنایی فضای میانی سربینه از نورگیری بزرگ در میانه سقف آن تامین می شود و سکوها هر یک نورگیری جداگانه دارد.

گرم خانه نیز قاعده هشت و نیم هشت و غرفه هایی در پیرامون خود دارد. در سوی شمال شرقی گرم خانه، فضایی به نام "کیسه کش خانه" قرار داشته که آب مصرفی آن از حوض بزرگی در فضای مجاور تامین می شده است. در سوی مقابل، فضایی واقع است که چال حوضی وسیع در میانه آن قرار دارد. همچنین در ضلع جنوب شرقی گرم خانه، خزینه حمام و در پشت آن، تون واقع است. راه ورود به خزینه از طریق مدخل کوچکی بوده که امروزه مسدود است.

حمام دو ورودی از جهات مختلف دارد. سردر اصلی در کنار بازار واقع است و سقف رسمی بندی دارد. این سردر با تزیینات کاشی کاری و نقاشی بر روی گچ در راسته بازار، صورتی ویژه یافته است.

 


کلمات کلیدی مرتبط:
, ,حمام شاه اصفهان در بازار تفنگ سازها شهر اصفهان قرار دارد. بنا بر منابع، به نظر می رسد بانی این حمام شاه عباس اول صفوی بوده؛ اما از سازندگان آن اطلاعی در دست نیست. , ,ژان شاردن در سفرنامه خود به این حمام اشاره کرده و نوشته است که شاه عباس اول این حمام را برای استحمام خود بنا کرده بود و در بعضی از,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت بررسی حمام های سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی حمام شیخ بهایی
دانلود پاورپوینت بررسی معماری حمام درود
دانلود پاورپوینت بررسی حمام خانلق نیشابور
دانلود پاورپوینت بررسی حمام وزیری ساری
دانلود معماری حمام ایرانی,پاورپوینت
دانلود معماری گرمابه,پاورپوینت
دانلود معماری حمام های تاریخی ایران/فرمت word
دانلود پاورپوینت معماری گرمابه/فرمت powerpoint
دانلود تحقیق آشنایی با آداب و سنن حمامهای قدیمی در ایران/فرمت word
دانلود معماری حمام های تاریخی ایران/فرمت word
دانلود پاورپوینت ,حمام قجرقزوین
دانلود پاورپوینت ,حمام گنجعلی خان کرمانی
پاورپوینت بررسی حمام نواب تهران
دانلود پاورپوینت بررسی حمام محمدتقی خان صوفی - در املش
دانلود پاورپوینت ,معماری حمام ها
دانلود پاورپوینت حمام های سنتی ایران
دانلود پاورپوینت حمام تاریخی دردشت
دانلود پاورپوینت معماری حمام ها در ایران
دانلود پاورپوینت معماری حمام های قدیمی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.