معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاور پوینت مسجد وزیر(میرزا مقیم)

دانلود پاور پوینت مسجد وزیر(میرزا مقیم)


تاریخ ایجاد 29/05/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 18 اسلاید شامل پلان نمابرش پرسپکتیو و تصاویر   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  3


 مسجد وزیر(میرزا مقیم) که در خیابان ملاحبیب‌اله شریف (دروازه اصفهان) واقع و یکی از مساجد چهارایوانی دوران صفویان است که با همه خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان، پا برجامانده است با هزینه اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال مرمت شد.
به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی کاشان، نماهای صحن مسجد با کاشی‌های عهد صفویان زینت یافته‌ که برخی از آ‌‌‌‌ن‌ها به مرور زمان فروریخته‌است.
از طرفی، هنگام احداث خیابان دروازه اصفهان، قسمتی از انتهای غرفه‌های شرقی و یک ردیف سرتاسری از طاق و تویزه‌های شبستان این مسجد در مسیر خیابان واقع و تخریب شد و به دیگر قسمت‌های بنا نیز آسیب‌هایی وارد آمد.
همچنین به استناد کتاب «آثار تاریخی کاشان و نطنز» تالیف «حسن نراقی»، بانی اصلی این مسجد جده شاه صفی، مادر صفی میرزا و از بانوان حرم شاه عباس اول بوده‌است. آب انبار میرزا مقیم نیز در زیر صحن اصلی مسجد واقع شده است.
بنا بر کتیبه‌ای  که در داخل صحن مسجد و در پشت بنای سردر نصب شده تاریخ 1050 ثبت شده است. بر بالای سردر بنا و بر سه طرف داخل سردر دو کتیبه به نام شاه عباس و شاه صفی، مورخ به 1055 گچبری شده است و در بزرگ مسجد نیز کتیبه‌ای به تاریخ 1055 دارد. در محراب ایوان غربی مسجد نیز، کتیبه‌ای به تاریخ 1056 دیده می‌شود .
 سبک‌سازی بام، شامل کندن لایه‌های فرسوده و تخلیه کردن کوناله‌های فرسوده، درآوردن بند فرسوده گچی روی گنبدها و پاک کردن درزهای روی سقف‌های طاق و چشمه، برچیدن پالانه خشتی فرسوده روی سقف‌های طاق و چشمه و استحکام بخشی سقف‌ها شامل: اجرای دوغاب گچی روی گنبد‌ها، اجرای پالانه آجری با آجر سفال اجرای صندوقه‌سازی و ایزولاسیون نهایی بام شامل اجرای پلاستر سیمان و اجرای ایزوگام و ختایی فرش و مرمت و استحکام بخشی و احیای مجدد ماذنه فرسوده کاشی‌کاری مسجد، از جمله اقدامات عملیاتی است که در مسجد وزیر(مسجد مقیم) کاشان انجام شده است.
گفتنی است: این مسجد در تاریخ ۱۳۲۱/۳/۲۰ به شماره 351 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


کلمات کلیدی مرتبط:
مسجد وزیر(میرزا مقیم) که در خیابان ملاحبیب‌اله شریف (دروازه اصفهان) واقع و یکی از مساجد چهارایوانی دوران صفویان است که با همه خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان، پا برجامانده است با هزینه اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال مرمت شد. ,به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی کاشان، نماها,

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.