معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

پاورپوینت بررسی سبک اسلامی آذری مسجد جامع ورامین

پاورپوینت بررسی سبک اسلامی آذری مسجد جامع ورامین


تاریخ ایجاد 06/12/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  14


چکیده
مقدمه
ویژگی های سبک معماری آذری
ویژگی ها و اختصاصات سبک آذری
معرفی مسجد جامع ورامین
توصیف کالبدی بنا
سردر ورودی و هشتی بنا
شبستان
ایوانها
ایوان جنوبی مسجد
ایوان شرقی و ایوان غربی
گنبد و گنبد خانه
مقصوره و نمای داخلی
تزئینات بنا
نتیجه گیری و جمع بندی
مراجع:
 


کلمات کلیدی مرتبط:
چکیده ,مقدمه ,ویژگی های سبک معماری آذری ,ویژگی ها و اختصاصات سبک آذری ,معرفی مسجد جامع ورامین ,توصیف کالبدی بنا ,سردر ورودی و هشتی بنا ,شبستان ,ایوانها ,ایوان جنوبی مسجد ,ایوان شرقی و ایوان غربی ,گنبد و گنبد خانه ,مقصوره و نمای داخلی ,تزئینات بنا ,نتیجه گیری و جمع بندی ,مراجع: , , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

پاورپوینت بررسی مسجد وکیل

پاورپوینت بررسی مسجد وکیل


تاریخ ایجاد 25/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 42 اسلاید بهمراه تصاویر   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  11


مقدمه:
 
در این فضا با هرگامی که بر می داریم اولین احساسی که بدون شک دریافت می کنیم، شکوه و عظمت و قدمت همراه با نظم و تلفیق رنگهایی همگون با محیط اطراف است که نشان از مذهب و اقتدار می باشد
 
vakil 1
 
پس از دیدن سر در مسجد و عظمت آن بعد از یک گردش به فضای باز حیاط می رسیم، سمت راست و چپ ایوان هایی موزون و یکپارچه چشم را نوازش میدهند ویک حوض مستطیل شکل که تقریبا در تمام طول حیاط امتداد دارد و ما رابه سمت شبستان مسجد با ستون های یکپارچه و عظیم سنگی هدایت می کند.
 
تمام جزئیات این بنا که در سال 1187 ه . ق به دستور کریمخان و در دوره زندیه در شیراز ساخته شده است همراه با تصاویر شرح داده شده اند.
 
با امید حفظ و نگهداری این میراثهای فرهنگی، به معرفی جهت آشنایی هر چه بیشتر علاقه مندان به بناهای باشکوه دوره زندیه همت می گمارم.
 
vakil 2
 
مسجد وکیل که آن را جامع وکیل نیز می نامند در سال 1188 هـ . ق در خیابان آیت اله طالقانی کنونی و در بین حمام و بازار وکیل قرار گرفته است. این مسجد دارای مساحت 11 هزار مترمربع می باشد که 9600 متر آن زیربنا است. طول مسجد 120 متر و عرض آن 80 متر می باشد.
 
vakil 3
 
از خصوصیات بناهای دوره زندیه مستحکم بودن و مرغوبیت مصالح بکاررفته در این بناها می باشد، شاید بهترین بنای بازمانده از کریم خان، مسجد وکیل باشد که بازار و باغ ها را به هم پیوند می دهد، ساختمانش در حدود 1187 ه. ق 1733 م به اتمام رسید ولی کاشیکاری و تزیینات آن، هرگز به اتمام نرسید. مسجد وکیل در محل مسجد کهنه پیشین ساخته شده بود که اینک اثری از آن وجود ندارد.
 
این مسجد ساختمانی استوار و جالب توجه طرحی چهارگوش دارد، در محوطه ی آن آب انبار بزرگی وجود دارد که ایوان بزرگی آن را پوشانیده است. ساختمان برجسته دیگر، ایوانهای جنوب شرقی مخصوص نمازگزاران(شبستان) است که دارای چهل و هشت ستون مارپیچ شیاردار یکپارچه و منبری چهارده پله می باشد. می گویند این منبر را بوسیله گاو وقاطر از مراغه در شمال به جنوب ایران آورده اند.
 
گویند کریم خان گفته بود که اگر منبر چهارده پله مرمری که در مسجد وکیل است از (طلا) ساخته بودم، مخارج آن کمتر می شد زیرا که برای آوردن تخته سنگ مرمر عظیمی که از میان آن منبر را بیرون آورده اند با نبودن راه شوسه و وسایل کافی آنروز، مخارج زیادی متحمل شده است.
 
کریم خان زند در ساخت ابنیه و ساختمانها ذوق و قریحه خاصی داشته و همه روزه به معمارها و بناها سرکشی می کرده و برکار آنها نظارت می نموده است.
 
 vakil 4
 
 چنانکه گویند برای اینکه گل خشتهایی که از آنها آجر ساخته می شده خوب( ورز بخورد) و آجرهای محکمی از آنها بوجود آید دستور داده بود که هنگام خیس کردن گلها مقداری سکه نقره در آنها بریزند و گفته بود که هرعمله ایی که سکه ها را یافت، متعلق به خودش خواهد بود.
 
 از اینرو عمله ها، بطمع یافتن سکه ها، گلها را زیاد و با دقت بسیار با دست بهم زده و (ورز)می داده اند و همین مسئله موجب شد آجرهای کریمخانی که در محکمی بی نظیر است، مشهور گردد.
 
علاوه بر آن کریمخان، در تهیه مصالح خوب از هر مخارجی رو گردان نبوده چنانکه بسیاری از سنگهای مرمری را که در عمارت و بناهای شیراز بکار رفته است از یزد و یا آذربایجان آورده است.
 
اهمیت این مسجد علاوه بر وسعت آن کاشی کاریهای زیبای آن است که پیشانی کلیه طاقها و داخل طاقنماها و سردرهای آن با کاشیهای معرق و اسلیمی با نقش و نگارهای زیبا مزین گردیده است. سردر ورودی مسجد: در سمت شمال آن (پشت به قبله) دو طاق مجللی واقع شده است. عرض طاق 14 متر و ارتفاع آن 20 متر است، درب مسجد از تخته های چوبی به طول 8 متر و عرض 3 متر (هر لنگه) ساخته شده است.
 
vakil 5
 
در بالای سردر ورودی، بالای تخته سنگی که روی چهارچوب در است، ترنجی از کاشی است که وسط آن با خط ثلث کتیبه ایست با آب طلا و در آن نام (فتحعلی شاه) و (حسین علی میرزا) خوانده می شود.
 
طرفین در ورودی ، روی دیوار داخل سردر، زیر طاق سردر، دو کتیبه است از آیات قرآنی که با خط ثلث عالی روی کاشی نوشته شده است.
 
از قرار معلوم، سنگ اولی که در زمان وکیل در بالای چهارچوب در نصب کرده بودند، در اثر گلوله توپ و تفنگ ایام اغتشاش و جنگ و نزاع بین تفنگچیهای متخاصم، شکسته شده و بعدا این سنگ را به جای آن نصب کرده اند و به همین جهت هم بوده که تاریخ آنرا سال 1260 هجری قمری نوشته اند یعنی 67 سال بعد از وفات کریمخان زند.
 
سقف دالان مسجد با کاشیهای معرق زینت یافته که در وسط ترنجهای آن جمله (لااله الا الله) و (یا علی) بطور مکرر، با خط کوفی نقش شده است.
 
در بالای دیوار داخل دالان، روبروی در ورودی، یک قطعه مربع مستطیل از کاشی نصب است که دارای حاشیه زیبایی است و در متن به دو مربع مستطیل، با زمینه آبی تقسیم شده است. در مربع مستطیل بالایی، با خط درشت و زیبای نستعلیق، نوشته شده است:
 
vakil 6
 
«قال رسول الله صلی الله علیه و آله»
 
و در مربع مستطیل پائینی، با همان خط و به همان درشتی و زیبایی نوشته شده است:
 
«انا مدینه العلم و علی بابها»
 
در زیر این کتیبه، دو سنگ نصب است که روی آنها دو کتیبه حجاری شده است.
 
سنگ سفید داخل دالان – در دیوار داخل دالان، روبروی صحن مسجد، قطعه سنگ سفید مربع مستطیلی نصب است، این سنگ متعلق به مسجد وکیل نیست بلکه آنرا از جای دیگر آورده و برای اینکه از دستبرد شیادان محفوظ بماند، در اینجا نصب کرده اند.
 
بالای این سنگ مثلث شکل می باشد و در بالای آن (روی قسمت مثلث شکل) سه خانه تعبیه شده که وسط آنها گل نقش شده  و دور آنها با خط کوفی عباراتی مانند (لا اله الا الله) نقش گردیده- در زیر ان مثلث با خط کوفی تزیینی عباراتی نوشته شده که بالای آن این جمله خوانده می شود: (هو السمیع) و در زیر آن، قسمتی از (آیه الکرسی) با همنا خط کوفی ولی درشت تر، نوشته شده ولی ناتمام است زیرا که قسمتی از سنگ مزبور شکسته و مفقود شده است.
 
بین در ورودی و حیاط مسجد دالانی قرار گرفته، با کاشی های هفت رنگ که با نقوش گل و بوته و خطوط اسلیمی مزین پوشیده شده است.
 
خطوط کتیبه ها که به خط ثلث و نسخ و نستعلیق نوشته شده در نوع خود شاهکار است. سمت رو به قبله (سمت شمال مسجد) آن که در پشت دالان واقع است، در وسط، طاق بسیار مجلل و مرتفعی بنا شده که آنرا (طاق مروارید) گویند، این طاق که از لحاظ معماری و کاشیکاری و نقوش و خطوط بی نظیر است، شاهکاری است و در واقع همانطوری که معروف شده، مروارید غلطانی است که بر تارک این مسجد میدرخشد.
 
دهنه این طاق 12 متر و با جرزهای دو طرف آن، 20 متر و عمق آن 4 متر و ارتفاع آن نزدیک به 20 متر می باشد. ازاره ی داخل طاق، با سنگهای مرمر عالی و ازاره جرزها، با سنگ گندمک پوشیده شده و روی آنها، خطوط اسلیمی و گل و برگ با طرز زیبایی حجاری شده است.
 
روی دو جرز طرفین آن، در وسط، مجالس چندی است که با کاشیهای هفت رنگ که روی زمینه های گوناگون گل و بته و برگ و خطوط اسلیمی و ترنجها و با طرحهای مختلف، نقاشی شده، مزید است و دو طرف این مجالس با کاشیهای معرق تزیین یافته است. پایین جرزها تا ارتفاع یک متر و نیم، سنگهای یک پارچه نصب است که روی آنها نقوش اسلیمی و کل و برگ حجاری شده است. در پیشانی طاق نیز کاشیهای هفت رنگ که گل و بوته روی آنها نقش شده نصب است که در وسط آنها جمله (یا الله) نوشته شده است.
 
در هر یک از دو طرف طاق مروارید، چهاردهنه، طاقنمای کوچک است که دو دهنه آنها راه ورود به صحن از دالان است و شش دهنه دیگر، جلو رواق باریکی است که 5 متر عرض آن است – پشت بام طاق مروارید، دو گلدسته که با کاشیهای معرق پوشیده شده ساخته شده است
 
vakil7
 
سمت پشت به قبله «سمت جنوبی» وسط این جبهه طاق مجلل و مرتفعی است قرینه و نظیر طاق مروارید که مدخل شبستان بزرگ و مهم مسجد است. شبستان بزرگ: در جلو این شبستان که عرض آن 36 متر و طول آن 75 متر است در وسط یک طاق بزرگ دارد که شرح آن گذشت، و طرفین آن، چهار طاقنمای کوچک است که نمای خارجی آنها مانند نمای طاقنماهای سمت غربی و شمالی، تا یک متر و نیم با تخته سنگهای گندمک که نقوش اسلیمی دارد، پوشیده شده و بقیه تا زیر لبه بام، با کاشیهای هفت رنگ که در آنها نامهای خدا نوشته شده پوشیده شده است.
 
vakil 8
 
vakil 9
 
در طول داخل شبستان 13 دهنه و در عرض آن 5 دهنه است و مجموعاً 48 ستون سنگی یکپارچه، سقف وسیع این شبستان را نگهداری می کند (12 ردیف در طول و 4 ردیف در عرض) ارتفاع این ستونها 5 متر و قطر آنها 80 سانتیمتر است و روی آنها خطوط مارپیچی حجاری شده است. کف شبستان با تخته سنگهای صاف فرش شده و ازاره های آن تا حدود یک متر و نیم با سنگهای صاف پوشیده شده است.
 
محراب: در انتهای شبستان، محراب آن واقع است. ازاره ی محراب، تا ارتفاع یک متر سنگ مرمر نصب گردیده و بقیه آن با کاشی های هفت رنگ که با گل و بوته مزین است، پوشیده شده و سقف محراب با کاشی، مقرنس کاری و وسط آن این عبارت روی کاشی نوشته شده است: «هو الحی الذی لایموت»
 
vakil 10
 
جرز طرفین محراب، با کاشیهای هفت رنگ مزین است، بدنه دیوار دو طرف محراب هر کدام باندازه ی وسعت یک دهنه، با کاشی های معرق که وسط آنها جمله (یاعلی) با خط کوفی تکرار شده، پوشیده شده است.
 
منبر مرمر: در طرف چپ محراب، منبر مرمر معروف واقع است که به تعداد نام چهارده معصوم، دارای چهارده پله است و روی حاشیه دو طرف آن، گلهای چند بر نقش شده است. طول منبر 5/6 متر و عرض آن 26/1 و قطر آن 55/0 متر می باشد.
 
این منبر مرمرین که در نوع خود بی نظیر است را از معدن آذربایجان (گویا مراغه) به شیراز آورده اند و قطعا چند برابر منبر کنونی، حجم داشته تا در شیراز، حجارها، از وسط آن، این منبر را بیرون آورده اند.
 
سمت پشت به آفتاب «سمت شرقی» عینا مانند سمت رو به آفتاب (سمت غربی) می باشد در این جبهه یازده طاقنما ساخته شده که مانند سمت غربی، پیشانی انها با کاشیهای معرق و هقت رنگ مزین است و لچکی های آنها با کاشیهای رنگارنگ که روی آنها گل و بوته و خطوط اسلیمی و ترنجهای مختلفی نقش شده پوشیده شده است. طرحهای این لچکیها با هم از حیث رنگ و زمینه و طرح خطوط و نقش آنها مختلف و بسیار زیبا و جالب می باشند.
 
در پیشانی طاقنماها جملاتی مانند «یا الله» و «یا حمید» و «یا قاضی الحاجات» و غیره در ترنجها، با خط نسخ خوب نوشته شده است.
 
vakil 11
 
vakil 12
 
در پیشانی طاق نماهای اطراف صحن مسجد وکیل در وسط کاشی کاریهای هفت رنگ زیر رخ بام ترنج هایی است که در وسط آن نام خدا به خط زیبای ثلث نوشته شده است.
 
لچکی های بالای طاق نما به خطوط اسلیمی و طرح زیبایی مزین شده است. در زیر طاق ورودی مقرنس کاری زیبایی است که در زیر مقرنس کاری در بالای سر در ورودی است.
 
در وسط صحن مسجد حوض طویلی قرار گرفته که لبه های آن از سنگ بزرگ تراشیده شده ساخته شده است.
 
در داخل طاقنمای بزرگ شمالی و جنوبی و همچنین سر در آن، کتیبه هایی به خط ثلث عالی و سوره هایی از قرآن مجید به قلم درشت بر روی کاشی نوشته شده است.
 
اما تمام این کاشی کاریها در زمان حیات کریم خان زند نصب نشده است که در اثر زلزله ریخته و از بین رفته و از این رو در زمان سلطنت (فتحعلی شاه قاجار) تکمیل شده است و به همین جهت در کتیبه طاقنماهای شمالی و بالای سردر آن نام (فتحعلیشاه) ذکر شده است.
 
 مسجد وکیل عناصر معماری دوران صفوی را در خود جمع دارد ولی از حیث طرح کهن مساجد قدیم ایران شدیداً فرق می کند: یعنی 48 ستون سنگی که آن به سه راهه تقسیم می شود، بازتابی از سبک مساجد کهن عربی است و تزیین گیاهی مرمرها هم تا حدودی با شیوه آرکاتیک و کهن کار شده است. مسجد وکیل همچنین دارای تزیین کاشیکاری و نیز یک منبر حکاکی شده است که از سنگ یکپارچه مرمر ساخته شده است.
 
 vakil 13
 
چهار سمت مسجد، طاقنماهای متعددی ساخته شده استکه در جلو جرزهای انها، تا ارتفاع یک متر و نیم، سنگهای محکمی که آنها را (سنگ گندمک) نامند کار گذاشتند و روی آنها نقوش زیبایی از گل و برگ و خطوط اسلیمی حجاری کرده اند و بالای انها، تا زیر لبه بام، کاشیهای هفت رنگ که وسط انها، ترنجهایی نقش شده، و در وسط ترنجها، نامهای خدا نوشته شده، نصب گردیده است.
 
شبستان زمستانی: در وسط جبهه سمت شرقی، پشت رواق باریک آن، یک شبستان نسبتا وسیعی واقع استکه در زمستانها از ان استفاده می شده است. طول این شبستان 25 و عرض آن 20 متر است و دارای چهار دهنه است و سقف آجری آن بوسیله 12 ستون سنگی ساده یکپارچه که ارتفاع هر یک پنج متر است، نگهداری می شود.
 
ازاره های آن تا حدود یک متر و نیم با سنگهای صاف و ساده پوشیده شده و بقیه آجری است. این شبستان و محراب آن، کاشیکاری و تزییناتی ندارد.
 
vakil 14
 
حیاط کوچک مسجد: در شمال شرقی مسجد، حیاط کوچکی است بطول 35 و به عرض 20 متر که منجلاب آنجا قرار دارد. وسط این حیاط حوضی ساخته شده که طول آن 12 متر و عرض آن 7 متر می باشد و از اب ان برای طهارت استفاده می شود و از دالان مسجد بدانجا می روند و در جداگانه ای هم دارد. سرویسهای بهداشتی در این قسمت ساخته شده اند.
 
اوج شاهکار هنری این بنا یکی از حجاریهای ستونهای چهل و هشت گانه مرتفع و یکپارچه شبستان چنوبی آن است و دیگری منبر یکپارچه مرمر آن است که همانطور که گفته شد کریم خان وکیل در وصف این منبر گفته است اگر آنرا از طلا می ساختم ارزان تر از این منبر مرمر تمام می شد.
 
در اثر زلزله ای در شیراز حادث شده و همچنین مرور زمان بسیاری از کاشیکاریهای مسجد وکیل، مخصوصا کاشی کاریهای طاق های بزرگ و سر در ورودی آن ریخته است.
 
 از اینرو (حسین علی میرزا- فرمانفرما) پسر فتحعلی شاه قاجار که در زمان سلطنت (فتحعلی شاه 1212-1250 هـ . ق) مدتی حاکم فارس بوده است، کاشیکاری های آنرا تجدید و تکمیل کرده است و به همین جهت است که در ضمن کتیبه سردر ورودی و کتیبه های طاق مروارید و طاق ورودی به شبستان بزرگ آن نام فتحعلی شاه ذکر شده و در پایان کتیبه ها سال 1243 و 1244 قید گردیده است که قریب پنجاه سال بعد از وفات کریم خان بوده است.
 
ترجمه فارسی کتیبه طاق ورودی شبستان بزرگ:
 
گفته است خدا که پاک و بلندپایه است. همانا آباد می کنند پرستشگاه های خدا را آنان که ایمان آورده اند به خدا وروز واپسین و برپا داشته اند نماز را و پرداخته اند زکات را و نمی ترسند جز از خدا پس شاید آنها باشند از راه یافتگان آیا قرار داده اید آب دادن به حج کنندگان و آباد کردن مسجدالحرام را، چون کار کسی که ایمان آورده است به خدا و روز واپسین و جهاد کرده است در راه خدا، برابر نیستند پیش خدا و خدا راهنمایی نمی کند ستمکاران را و جهاد کردند در راه خدا بمال و جان خودشان آنان که پایه اشان بزرگتر است و آنها هستند رستگاران، راست گفت خدای بزرگ 1306.


کلمات کلیدی مرتبط:
مقدمه: , ,در این فضا با هرگامی که بر می داریم اولین احساسی که بدون شک دریافت می کنیم، شکوه و عظمت و قدمت همراه با نظم و تلفیق رنگهایی همگون با محیط اطراف است که نشان از مذهب و اقتدار می باشد , ,vakil 1 , ,پس از دیدن سر در مسجد و عظمت آن بعد از یک گردش به فضای باز حیاط می رسیم، سمت راست و چپ ایوان ها,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز


تاریخ ایجاد 16/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 37 صفحه فایل Word به همراه شکل   قیمت: 2200 تومان   حجم فایل: 573 kb  تعدادمشاهده  10


37 صفحه فایل Word به همراه شکل
مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز، فیروزه‌ی اسلام
بنای تاریخی ـ مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو می‌باشد که به دستور جهانشاه که شهر تبریز را پایتخت خود قرار داده بود و به سرکاری عزالدین قاپوچی بنا گردیده و با استناد به کتیبه برجسته سردرب به سال 870ه‍.ق ساختمان آن به اتمام رسیده است.  نام این مسجد به لهجه محلی، «گوی مسجد» است.
بنای اصلی در مقام مسجد مقبره، دارای صحن وسیعی بوده که در آن مجموعه‌ای از ساختمان‌ها از جمله مدرسه و حمام و خانقاه و کتابخانه ساخته شده بود که متاسفانه آثاری از آنها بجای نمانده است.
 
خصوصیت بارز  و شهرت وافر مسجد کبود با معماری ویژه تلفیقی و اعجاب‌انگیز آن بیشتر به خاطر کاشیکاری معرق و تلفیق آجر و کاشی، آجری نقوش پرکار و در حد اعجاز آن می‌باشد که زینت‌بخش سطوح داخلی و خارجی بنا بوده است. در متن کتیبه برجسته سردرب باشکوه و پرنقش و نگار آن، عمارت مظفریه و نیز نام نعمت «الله بن محمود البواب»، خطاط و احتمالاً طراح نقوش که از هنرمندان برجسته خوشنویسی آذربایجان بوده، درج شده است.
چنین تصور می‌شود که ساختمان مسجد کبود به مثابه یادمانی از پیروزی‌های جهانشاه برپا گردیده است، به طوری که در این خصوص می‌توان به سوره فتح که به صورت کامل و به شکل برجسته، زینت‌بخش دورتادور بالای شبستان بزرگ می‌باشد، اشاره نمود. نام جهانشاه در کتیبه بالای درب ورودی نقش بسته که قبلاً روکش طلایی داشته است.
مسجد کبود دارای دو مناره باریک و بلند در منتهی الیه شرق و غرب ضلع شمالی بوده است. در پشت درب ورودی به شبستان بزرگ، یک بیت شعر فارسی به خط ثلث نوشته شده بدین مضمون:
کردار بیار و گرد گفتار مگرد        چون کرده شود، کار بگویید که که کرد
بنای این مسجد بسیار عالی، نمای آن که پنجاه قدم ارتفاع دارد، هشت پله از سطح زمین اطراف کرسی دارد و از خارج دیوارهای آن همه از کاشی اعلی به رنگ‌های مختلف پوشیده شده است. از طرف داخل با نقش و نگارهای زیبا به سبک معماری اعراب و کلمات بسیار به خط عربی از طلا و لاجورد زینت یافته است. از دو طرف بنا دو مناره با برج خیلی بلند، اما کم‌قطر ساخته‌اند و در میان آنها راه‌پله تعبیه شده است که بالا می‌رود و سطح ظاهر منارها هم کاشی است و این آجرهای منقش براق زینت معمولی است که در ایران ابنیه را بدان می‌آرایند.
 
منابع:
1.    تاورنیه، آثار باستانی آذربایجان، کارنگ.
2.    تبریز، مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز.
3.    چلبی، اولیاء، سیاحتنامه، ترجمه حسین نخجوانی.
4.    ذکاء،‌ یحیی، تبریز در شهرهای ایران، به کوشش محمدیوسف کیانی، جهاد دانشگاهی.
5.    کربلایی حافظ، حسین، روضات الجنان و جنان الجنان.
6.    لافواء دیو، سفرنامه مادام دیولافوا.


کلمات کلیدی مرتبط:
37 صفحه فایل Word به همراه شکل ,مسجد کبود تبریز ,مسجد کبود تبریز، فیروزه‌ی اسلام ,بنای تاریخی ـ مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو می‌باشد که به دستور جهانشاه که شهر تبریز را پایتخت خود قرار داده بود و به سرکاری عزالدین قاپوچی بنا گردیده و با استناد به کتیبه برجسته سردرب به سال 870ه‍.ق ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی مسجد کبود تبریز - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت, مسجد کبود تبریز,معماری اسلامی
دانلود پاورپوینت مسجد کبود تبریز
پاورپوینت مسجد کبود تبریز

مسجد و مدرسه شهید مطهری سپهسالار

مسجد و مدرسه شهید مطهری سپهسالار


تاریخ ایجاد 16/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 106 صفحه فایل Word به همراه شکل   قیمت: 9250 تومان   حجم فایل: 6928 kb  تعدادمشاهده  10


109 صفحه فایل Word
مسجد و مدرسه شهید مطهری سپهسالار
عناوین:
-مقدمه
-مسجد و مدرسه شهید مطهری ( سپهسالار)
-مسجد (شاه‌ سابق) امام خمینی تهران 
-مسجد جامع (عتیق) تهران
-منابع و مأخذ
مساجد
پیش گفتار 1 
    در میان اندامهای درون شهری هر شهر و روستا، نیایشگاه همیشه جای ویژه خود را داشته و دارد و از اندامهای دیگر نمایان تر و چشمگیرتر است و از اینروست که همه جا در دل آبادی جای گرفته است.(1) 
    نیاشگاه چون بزرگترین ساختمان آبادی بوده در آغاز نیازی بدان نداشته که نشانی ویژه داشته باشد و خود بخود نگاه هر گذرنده‌ای را بسوی خود میکشیده اما پس از گسترش آبادی نخست با افراشتن درگاهها و نهادن ماهرخ و توق بر بلندترین جای آن و سپس با ساختن میل و برج و مناره در کنار و نزدیک آن باشندگان آبادی و گذریان بیگانه را به نیایشگاه راهنمائی میکردند. مسجد بر دیگر نیایشگاهها همان برتری را داشته که اسلام بر دیگر کیشها و چنان خوب بوده و هست که آذینها را می‌آراید و نیازی بستایش ندارد و ما در اینجا تنها میگوئیم که چگونه بوده و چگونه شده است(اگر بتوانیم). هنر اسلامی( بویژه معماری آن) بر پنچ پایه مردم واری، خودبسندگی، پرهیز از بیهودگی، بهره‌گیری از پیمون(مدول) و نیارش (اساتیک) و درون گرائی نهاده و بی آنکه خواسته باشیم خود سنائی کنیم هنرمندان مسلمان ایران بیش از دیگران بدانها پای بند بوده‌اند.
    نخستین مسجدی که بدست پیامبر بزرگوار ما با همکاری یاران گرامیش در مدینه ساخته شد همیشه برگیره و الگوی مسجدهای بیشمار و گوناگونی بوده است که بدست هنرمندان تردست ما در سراسر ایران زمین(و هر جا که فرهنگ اسلامی ایران فرمان میرانده) بنیاد شده است.
    بهمین آفریده و واپسین فرستاده پروردگار (که بر وی و خاندان پاکش درود باد) چون مدینه را با فروغ ایزدی خود روشن ساخت یاران خویش را فرمود تا برای بنیاد مسجدی در خور که پذیرای گروندگان باشد دل نزدیکترین کوهپایه را بشکافند و سنگهای آنرا بشکنند و پستای ساختمان را فراهم آورند آنگاه با دست گرامی خود پاره‌های لاشه سنگ را (خشکه و بی آژند) بر هم می‌انبود تا دیوار شبستان با افراز اندکی بلندتر از بالای مرد بلند بالا برافراشته شد(چنانکه نیای نامدارش ابراهیم (ع) در ساختمان خانه خدا کرده بود که بگفته میبدی اسمعیل ساخت (مصالح) بر دست پدر می‌نهاد و وی (ابراهیم) ساخت‌ها برهم می‌انبود. . . و چون پهناو درازای شبستان بیش از آن بود که فرسبهای چوبین بتوانند آسمانه آنرا یکسره و دیوار بدیوار بپوشانند(2) ستون یا دیرکی از تنه خرما بنی خشکیده در میان آن بر پای ساختند و فرسبها و تیرها و تیرچه‌ها را (که گمان میرود آنها نیز از خرما بن یاشاید از پده یا غربه (سپیدار و کبودار)، که نزدیکهای مدینه کم و بیش میروینده بوده است) بر آن نهادند و روی آنها را بجای فدره (دوخ و بوریای ویژه پوشش) با شوره نی و پیز و آنگاه با پوست چهار پایان پوشاندند و بدینگونه خانه خدا بسیار آشنا و همانند خانه بندگان خدا ساخته شد و همین آموزشی آسمانی و بسیار ارجمند برای هنرمندان مسلمان بود که تا بتوانند از ساختمایه‌های بوم آورد و ایذری( چیزی که در جای ساختمان بدست می‌آید) بهره‌گیری و بهرچه که در دسترس دارند بسنده کنند و پیرامون نو آوری‌های بیهوده نگردند (و دیدم که چنین هم کردند)
 
حضور مسجد در بازار تهران
    مسجد همواره به عنوان یکی از بناهای اصلی غیر تجاری در بازار مطرح بوده و حضور بیش از پنجاه مسجد در بازار تهران نیز مؤید همین نکته است.
    شبکه مساجد بازار تهران که معماری مذهبی قاجاری را در یک طیف وسیع به تماشا میگذارد از تنوع زیادی برخوردار است.
    نحوه استقرار مساجد نشان میدهد که راسته‌های اصلی با‌وجود تراکم زیاد واحدهای تجاری صاحب مساجد کمتری هستند ولی پخشایش مساجد در تمام بازار،علیرغم بی‌نظمی، به گونه‌ای است که هر صنفی به راحتی به مسجد معینی دسترسی دارد.
    مساجد بازار، غالباَ به لحاظ تعدّد حجره‌ها و فشردگی بافت خود را نشان نمی‌دهند و همین امر مانع از تشخیص آسان ورودی آنها می‌شود. این مساجد بگونه‌ای در محیط کالبدی اطراف خود جایگزین شده‌اند که بیش از هر چیز تداوم فضایی را برای عابران جلوه‌گر میکنند.
    مساجد جامع و شاه (امام خمینی) هر دو از مهمترین مساجد بازار و شهر تهران هستند. این مساجد علاوه بر ایفای وظیفه مذهبی، اجتماعی و سیاسی نقش یک فضای شهری را در میان شبکه پر ازدحام بازار بر عهده دارند.
    مسجد جامع که بنای اولیه آن به قبل از دوره صفوی میرسد، قدیمی‌ترین مسجد بازار است و به تدریج، همراه با رشد بازار به فضاهای آن افزوده شده است. ورودی‌های این مسجدکه بسیار ساده‌انداز دترسی‌های مهم به بازارهای مجاور خود بشمار میروند.
    مسجد امام از آثار دوره قاجاری است و شاخص‌ترین بنای بازار تهران محسوب میشود. سردرهای این مسجد دارای تزئینات مفصل و زیبایی است. خاصیت گذرگاهی ورودی‌های این مسجد، آن را تبدیل به یک محل پر تردد نموده است.
    مقایسه کلی میان این دو مسجد نشان میدهد که نمای مسجد جامع به دلیل عدم یکپارچگی ساخت آن از تناسب و همگنی برخوردار نیست و نمای مسجد امام در صحن باعظمتش دارای تقارن و تناسب بی‌مانندی است.
    درآمد:     
    مسجد همواره به عنوان یکی از بناهای اصلی غیر تجاری در بازار مطرح بوده و اگر نه در داخل بازار، در نزدیکی آن حتماَ بنای مسجدی مردم را به خود می‌خوانده است. حضور مساجد متعدد در بازار تهران نیز مؤید همین نکته است.
    این نوشتار با قلم معمارانه نیست و نگارنده در گذر از بازار تهران، نگرشی عمومی و از سر احساس به حضور مساجد به ویژه جامع و شاه (امام خمینی) داشته است.
    نام و موقعیت چهل و پنج مسجد بازار تهران آمده است. یادآوری میشودکه بر اساس برسی انجام شده تعداد مساجد بازار به ویژه مساجد کوچک و گمنام بیش از این شمار است ولی به لحاظ کلّیت موضوع،معرفی تمام آنها ضروری به نظر نرسید.
    سیرگسترش مسجد در بازار تهران:
    هسته اولیه بازار تهران در دوره صفویه شکل گرفته و قدیمی‌ترین بخش آن به زمان شاه طهماسب می رسد. ساختمان اصلی بازار تهران که در زمان فتحعلیشاه قاجار ایجاد شده، مجموعه‌ای از این و گسترده از بناهای مهم را در خود جای داده است.
    محدوده کنونی بازار که از شمال و جنوب میان خیابانهای بوذرجمهری(پانزده خرداد ) و مولوی محصور شده،در واقع همان محدوده قدیمی بازار است.
    مجموعه بازار و بناهای وابسته آن که همچنان مهم ترین  مرکز تجاری کشور به شمار می‌رود، به مرور زمان ساخته شده است و از قدیمی‌ترین آن‌ها می‌توان از چهار سوی بزرگ و کوچک، تیمچه مهدیه و سرای امیر نام برد. مقارن با ساخت بناهای تجاری، مکان های دیگری نیز مثل مساجد، مدارس، حمام‌ها، و سایر بناهایی که بیشتر جنبه مذهبی یا خدماتی داشته‌اند، ساخته شد. همزمان با گسترش تهران و رونق بازار یعنی افزوده شدن سراها، تیمچه‌ها، راسته‌ها و کاروانسراها، تعداد مساجد نیز افزایش یافت. در کنار راسته‌های اصلی و فرعی به ویژه در میان بافت متراکم و در حاشیه خیابانهای همجوار بازار به سرعت بر تعداد مساجد افزوده شد. به طوری که اکنون بیش از پنجاه مسجد در سطح بازار حضور دارند.
    استقرار و ایجاد این مساجد که به تدریج انجام گرفته، گویای موقعیتی خاص در تحولات اجتماعی مذهبی دوره قاجاریه است. 
    تنوع مساجد: 
    شبکه مساجد بازار تهران که معماری مذهبی قاجاری را در یک طیف وسیع به تماشا می‌گذارد از تنوع زیادی برخور دار است. 
    مساجد بازار به جز جامع و شاه (امام) عموماَ دارای ابعاد، حجم و ارتفاعی در اندازه‌های متعارف هستند و به گونه‌ای در محیط کالبدی اطراف خود جایگزین شده‌اند که بیش از هر چیز تداوم فضایی را برای عابران جلوه‌گر می‌کنند. برخی از آنها چنان با مجموعه بازار یکپارچه و با بدنه آن یکی شده‌اند که گاهی نمودی نداشته و در فضای بازار گم شده‌اند و در این میان مساجد دیگری وجود دارند که شاخص نماد شهری هستند. مساجد بازار تهران بر اساس آنچه که مشاهده شده از نظر تنوع و عملکرد در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند: 
1-مساجدی که توسط حاکمان، اشراف جامعه و یا تجار بزرگ ساخته شده‌اند مانند مسجد شاه (امام) و یا مسجد حاج سید عزیزالله که دارای تمام عناصر  فضایی مسجد اعم از گنبدخانه، ایوان، شبستان، سردرهای باشکوه و یا حتی مناره هستند. تزیینات مفصل در برخی از مساجد مانند امام و حاج سید عزیزالله نه تنها در سردرها بلکه در فضای داخلی و نمای ساختمان نیز در کمال هنر و زیبایی است.
   2- مساجد متوسطی که نسبت به مساجد گروه اول تنوع فضایی کمتری دارند و به وسیله علما، بزرگان  محلی و یا با مشارکت عمومی تجار ساخته شده مثل مسجد بهبهانی
3- مسجد مدرسه‌ها مانند شیخ عبدالحسین (آذربایجانیها)، در حال حاضر برخی ازمدرسه‌ها مثل فیلسوف عملکرد خود را از دست داده و تنها شبستان آن‌ها به عنوان مسجد فعال است.


کلمات کلیدی مرتبط:
109 صفحه فایل Word ,مسجد و مدرسه شهید مطهری سپهسالار ,عناوین: ,-مقدمه ,-مسجد و مدرسه شهید مطهری ( سپهسالار) ,-مسجد (شاه‌ سابق) امام خمینی تهران ,-مسجد جامع (عتیق) تهران ,-منابع و مأخذ ,مساجد ,پیش گفتار 1 , در میان اندامهای درون شهری هر شهر و روستا، نیایشگاه همیشه جای ویژه خود را داشته و دارد و ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود مساجد ایتالیا (رم و ونیز),پاورپوینت
دانلود تحقیق معماری مساجد/فرمت word
دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد/فرمت word
دانلود پاورپوینت, معماری مساجد, در دوره های مختلف ,تاریخ
دانلود پاورپوینت, مقایسه حیاط در مساجد
پاورپوینت بررسی مسجد شش ناو تفرش در استان مرکزی
پاورپوینت بازشناسی نقش نور در معماری مساجد دوره صفویه
دانلود پاورپوینت شناختی بر معماری مسجد امام تهران
دانلود پاورپوینت بررسی معماری اسلامی(مساجد)
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع عتیق قزوین
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد لبنان اصفهان بهمراه پلان و نمابرش و پرسپکتیو -مسجد لنبان
دانلود پاورپوینت مسجد جامع اصفهان
دانلود پاورپوینت بررسی مساجد ایرانی در اقلیم های مختلف ایران
معماری مساجد
دانلود پروژه معماری مساجد

پاورپوینت مقبره سه گنبد ارومیه

پاورپوینت مقبره سه گنبد ارومیه


تاریخ ایجاد 14/11/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30 اسلاید دارای نقشه ها و تصاویر   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 5809 kb  تعدادمشاهده  20


سه‌گنبد نام برجی است در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی
 
این بنا آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری در جنوب شرقى ارومیه ساخته شده.
 
مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به قرن ششم هجری بوده و در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است.
 
برخى از مورخین عقیده دارند که این بنا به جاى آتشکده‌اى از دورهٔ‌ ساسانى احداث شده است، ولى هیچ‌گونه سند معتبرى مبنى بر صحت ادعاى خود ندارند.
 
از سوى دیگر در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفى است که آن را از سنگ تراشیده‌اند و در پایان کتیبه، محرم سال ۵۸۰ هجرى خوانده مى‌شود. از این رو شاید بتوان مقبره یا برج آجرى سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجرى دانست.
 
طبق این کتیبه این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است. از نظر معماری این بنا با مقابر قرن ششم هجری قمری بخصوص مقابر مراغه و سایر مقبره های دوره های سلجوقی مشابهت فراوانی دارد.
 
بنای تاریخی سه گنبد عبارت است از سکوی بلندی که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است.
 
قطر بنا 5 متر و ارتفاع آن 13 متر می باشد. ساختمان فعلی دو طبقه است و در چهار سمت آن دریچه‌هایی وجود دارد.طبقه اول به نام سردابه خوانده می شود که دارای پوششی قوس‌دار است و بدین وسیله از طبقه دوم مجزا می‌شود.
 
درب کوچک طبقهٔ اول ۱ متر و ۷۰ سانت ارتفاع دارد. طبقهٔ دوم که اتاق مقبره خوانده مى‌شود داراى درى به ارتفاع دو و نیم متر است.
 
به عبارت دیگر، ‌بناى استوانه‌اى شکل مدور داراى دخمه‌ایست که قسمت فوقانى آن را به وسیلهٔ آجر تبدیل به بنایى شامل اطاق مقبره کرده‌اند و مدخل آن در یک قالب معمارى پر نقش و نگار محاط شده و در بدنهٔ استوانه‌اى برج تعبیه شده است؛ درگاه ورودى آن در میان طاق‌هاى سطحى واقع شده و از لحاظ معمارى زینت‌ خاصى به آن بخشیده است.
 
سقف اصلی گنبد و دیوارهای آن تماما سالم و بر جا می باشد. طبقه دوم بنا مانند سایر مقادیر دوره سلجوقی روی سردابه احداث شده است.
 
تزئینات سر در ورودی مقبره در نوع خود کم نظیر می‌باشد و به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسی و کتیبه به خط کوفی تزئین شده است.
 
مصالح قسمت‌های تحتانی بنا تا ارتفاع حدود 3/6 متر از سنگ‌های تراش خاکستری رنگ ساخته شده و از این قسمت به بالا تمام مصالح بنا از آجرهای چهار گوش می‌باشد.
 
این اثر با شماره 242  در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



 بنای سه گنبد متعلق به دوره سلجوقی و حکومت اتابکان در آذربایجان است و در
جنوب شرق (داخل) شهر ارومیه قرار دارد. این بنا از دو بخش سرداب محل مدفن و
شیون گاه تشکیل شده است و دو ورودی مستقل دارد. مصالح آن سنگ ، آجر و گچ
است. خیز و قوس گنبدآن کم بوده و بیشتر شبیه به شکل عرقچین است. شکل نقشه
آن از بیرون مدور است و از داخل چهار گوش است و دو روزنه در شرق و غرب بنا
دیده می شود.  


مهم ترین ویژگی سه گنبد وجود دو قالب تزئینی در جبهه شمالی بنا حاوی مقرنس،
گره بندی و کتیبه های کوفی با نام بانی و سازنده آن است. در ایجاد این
بدایع و نگارش خطوط از سنگ های کوچک استفاده شده است.

این بنا مربوط به سال 540 هجری قمری است و به دستور شیشقاط المظفری یکی از
امیران محلی سلجوقی و توسط شخصی به نام ابومنصور ساخته شده است بنا شبیه
مزارهای قدیمی شهر مراغه است. درباره وجه تسمیه سه گنبد برخی از مورخان بر
این باورند که دو بنای دیگر نیز در مجاورت روستائی بنام چهریق از دهستانهای
شهرستان سلماس وجود داشته که مجموعه سه بنا را در قدیم سه گنبد می نامیدند.
این بنای تاریخی در جنوب شرقی داخل شهر ارومیه قرار دارد ، برخی از مورخین
عقیده دارند که این بنا به جای آتشکده‌ای از دوره ساسانی احداث شده است،
ولی هیچ گونه سند معتبری مبنی بر صحت این ادعا وجود ندارد. دلایلی که این
مورخان ارائه می دهند این است که این بنا در سه طبقه و شبیه دوره ساسانی
ساخته شده که دو طبقه اصلی آن یک سردابه و در طبقه دوم محل عبادت بوده که
بر روی گنبد ، گنبد کوچکتری است که این بنا را به سه گنبد تبدیل کرده است.
همچنین دلایلی که احتمال می دهند این بنا از دوره ساسانی است یک پلکانی
بودن ورودیه به محل عبادتگاه است که در بناهای اسلامی نظیر آن دیده نمی
شود. دلیل دیگر احتمال وجود آتش در طبقه سوم و دلیل سوم اثر دست معمار زن
که موردی نادر در بناهای اسلامی است. معمولا در زمان ساسانی معماران اثر
دست خودشان را به مانند یک امضا در جایی که بنا می کردند می گذاشتند.البته
دو اثر دست مردانه هم در این بنای زیبا وجود دارد. به هرحال در دوره
سلجوقیان این نوع بنا ها رواج پیدا کرده است و در بعضی از شهر ها هم نمونه
های باقی مانده آن موجود است و در دوره ایلخانی هم نمونه هایی ساخته شده
است. هرچند همانطوریکه اشاره شد تمام تزئینات مربوط به دوره سلجوقی است.

 

بنای سه گنبد مقبره ای به شکل برج است که در جنوب شرقی شهر ارومیه واقع شده
و در سال 580 هجری قمری بنا گردیده است. بنا شبیه مزارهای قدیمی شهر مراغه
می باشد که در نتیجه عدم مراقبت و آسیبهای وارده قسمت عمده خطوط و نقوش آن
ریخته و از بین رفته است. در سالهای اخیر نسبت به نگهداری باقیمانده آثار
این بنا و مرمت قسمتهای خراب شده آن اقدام گردیده است. درباره وجه تسمیه سه
گنبد برخی از مورخان بر این باورند که دو بنای دیگر نیز در مجاورت روستائی
بنام چهریق از دهستانهای شهرستان سلماس وجود داشته که مجموعه سه بنا را در
قدیم سه گنبد می نامیدند

 

نشانی بنا : بنای سه گنبد در داخل شهر ارومیه در گوشه جنوب شرقی شهر و در
یکی از کوچه های منشعب از خیابان استاد  برزگر قرار گرفته است

در سالهای قبل اطراف بنا خالی از سکنه بوده ولی در 30 سال اخیر به دلیل
توسعه شهر این بنای قدیمی در بین ساختمان های مسکونی محصور گردیده است

 

 قطر و ارتفاع بنا : قطر پنج متر و ارتفاع سیزده متر

کاربری قبلی و پیشنهادی بنا : مقبره - فرهنگی . تاریخی

بانی یا معماران : ابو منصور

توصیف بنا و شرح گذشته بنا : این بنا مقبره ای است مربوط به دوره سلجوقی ,
در کتیبه سردر ورودی سه گنبد نیز تاریخ 580ه.ق که به خط کوفی نوشته شده
خوانده می شود . بنابراین اثر مذکور مربوط به قرن 6 هجری بوده و با سایر
مقبره های دوره های سلجوقی مشابهت دارد

مقبره سه گنبد که به شکل استوانه می باشد با دو نوع مصالح متفاوت احداث
گردیده , قسمتهای تحتانی بنا تا ارتفاع حدود 3/6

 از سنگهای تراش خاکستری رنگ ساخته شده و از این قسمت به بالا تمام مصالح
بنا از آجرهای چهار گوش می باشد

این بنا به صورت دوطبقه احداث گردیده که طبقه اول سردابه خوانده می شود که
بوسیله پوششی از طبقه دوم مجزا می شود .

سقف اصلی گنبد و دیوار های آن تماما سالم و بر جا می باشد . طبقه دوم بنا
مانند سایر مقادیر دوره سلجوقی برروی سردابه احداث شده است . تزئینات سردر
ورودی مقبره در نوع خود کم نظیر می باشد و به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش
هندسی و کتیبه به خط کوفی تزئین شده است


در سالهای اخیر بنای سه گنبد مورد تعمیر و مرمت قرا گرفت که در ذیل به اهم
این موارد اشاره شده است :

گزارشات اجمالی و مرمت و حفاظت بنا :

1-عایقکاری و اجرای آجر فرش پشت بام

2- بند کشی کامل نمای آجر مقبره

3- احیای پوشش از بین رفته سردابه

4- محوطه سازی و اجرای سنگ فرش به صورت قلوه چین


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,مقبره ,بناهای تاریخی ,نقشه سه گنبد ,نقشه سه گنبد ارومیه ,بناهای تاریخی ایران , سه گنبد ارومیه ,سه‌گنبد ,نام برجی ,جنوب شرقی شهر , ارومیه مرکز ,استان , آذربایجان غربی , , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی مسجد النبی قزوین، پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان اسلام
پاورپوینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد
دانلود پاورپوینت بررسی معماری مساجد جهان
دانلود ,معماری مسجد امیر چقماق- پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه تزیینات در مسجد امام تهران و مسجد سپهسالار تهران
مسجد جامع یزد
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ
مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاورپوینت شامل نقشه ها توضیحات و متن
دانلود معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word
دانلود تحقیق معماری اسلامی | مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word
دانلود , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاورپوینت
دانلود پلان مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
دانلود نقشه اتوکد مسجد
مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word
دانلود مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاورپوینت
دانلود تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاورپوینت
دانلود پاورپوینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان