بررسی دو مدرسه جدید قدیم جده بزرگ
مدارس علوم دینی
با ظهور اسلام ، ابتدا نهاد و موسسه آموزشی در عربستان وجود نداشت.
پیامبر اکرم (ص) هنگام وعظ و ارشاد ، اغلب در پای یکی از ستون های مسجد
مدینه می نشستند و مسلمانان به دور ایشان حلقه می زدند. به همین دلیل جلسات
درس به حلقه معروف شد.
ساخت واحداث مدارس ، به ویژه مدارس مذهبی در عصر سلجوقیان بی سابقه بود.
خواجه نظام الملک طوسی وزیر سلجوقیان را می توان پیشرو نهضت مزبور دانست واکثر مدارسی که می ساخت به نظامیه مشهور بودند.
در دوره ی صفویان ، مخصوصاً زمان شاه عباس اول تعداد زیادی مدارس مذهبی در
ایران وبه ویژه در اصفهان ساخته شد.پادشاهان قاجار نیز به دلیل طول
سلطنتشان، تعدادی مسجد ، مدرسه و…… ساخته شد.
ویژگی های معماری مدارس
¨مدارس نیز مانند بناهای دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر عوامل
جغرافیایی، اقلیمی ، مصالح، فناوری ،عملکرد و عناصر ویژه شکل گرفته
اند.
هویت وشکل کامل هر بنا را عملکردهای ویژه آن مشخص می کند مثلاً یکی از مهم
ترین عناصر فضایی یک مدرسه حجره های آن است که مهم ترین نقش را در تکمیل
شکل نهایی ساختمان مدرسه بر عهده دارد. قرار گرفتن حجره در چهار جبهه بنا،
موجب تکوین شکل خاصی می گردد.
عناصر عملکردی مدارس عبارتند از: حجره محل اقامت طلبه ها و دانش آموختگان ،
مدرس محل تدریس استادان، کتابخانه، مسجد، اتاق های خادم، چراغ دار، سقا،
سرویس بهداشتی و…….. .ویژه شکل گرفته اند.
مدرسه جده بزرگ در بازار بزرگ اصفهان و در نزدیکی میدانامام قرار گرفته است.
این بنا متعلق به دوره صفویه است که شاه عباس دوم در سال۱۰۵۸ هجری قمری وبه دستور جد بزرگش بنا کرده است.
این بنا بر زمینی مستطیل شکل به مساحت ۴۵۰۰ متر ، بنا شده است.ومشتمل است برسردر ورودی ، هشتی ، صحن میانی ، حجره
هایی دردو طبقه ، وضوخانه و……… می باشد.
بررسی دو مدرسه جدید قدیم جده بزرگ