بین
859 و 861، متوکل خلافت عباسی به طور موقت از سامرا به حل و فصل جدید است
که او به نام Ja'fariya، یک سایت فقط تا رودخانه به سمت شمال نقل مکان
کردند. مسجد ابو Dulaf شد بر خلاف مسجد بزرگ در سامرا جدید مسجد اصلی جماعت
است.
دیوارهای این مسجد به سختی باقی می ماند، فقط باقی مانده از نمای شمالی.
شبیه به مسجد بزرگ، مسجد ابو Dulaf است که توسط دو ziyadas، یک خارجی
اندازه گیری 350 * 362 متر و محوطه کمتر 213 * 135 متر محصور شده است.
مناره آن نیز یاد می آورد که از مسجد بزرگ آن را به عنوان در شمال مسجد
قرار دارد و شامل یک سطح شیب دار مارپیچ رو به افزایش از یک پایه مربع
آراسته با رفتگی کوچک در هر طرف. حفاری بعد نشان می دهد که مناره توسط
دادگاه با طاق کور مانند آنهایی که در پایه ستون احاطه شده بود. این دادگاه
ها را دو مخزن.
چهل برج نیم دایره حمایت از دیوار بیرونی مسجد، از جمله چهار در گوشه و
کنار. مستطیل در طرح و اندازه گیری 213 * 135 متر، طولانی ترین دو طرف هر
صفحه نمایش شش دروازه های ورودی در حالی که نمای شمالی تنها سه در اختیار
دارد. داخلی توسط شانزده بازی های آرکید از آجر پخته از جمله پنج قوس در
محراب و سه در رواق شمالی سازمان یافته، از هر اجرا شمال به جنوب با راهرو
مرکز بودن کمی گسترده تر از دیگران است. برای اولین بار در اینجا پیشگام،
این ردیف فرم اسکله-T شکل است که تقویت بازی یکی دیگر از هفده قوس در حال
اجرا شرق به غرب. یکی دیگر از بازی های عرضی مستقل بین آن و دیوار جنوبی
گسترده شده است. راهرو ایجاد شده از این دو بازی های آرکید تقاطع مرکزی
راهرو گسترده تر از محراب طور مستقیم در مقابل محراب تشکیل یک طرح T شکل.
مسجد ابو Dulaf است به عنوان یک مسجد T-طرح به این دلیل شناخته شده است.
بازی های آرکید نیز در اسکله T شکل در چهره شمالی و جنوبی از صحن به پایان
برسد. riwaqs طرف مسجد از دو ردیف از بازی های آرکید با نوزده قوس در معرض
صحن در هر طرف تشکیل شده است. در اینجا معرفی اسکله که مستطیل شکل هستند در
حالی که آنهایی که در محراب و از شمال به شکل مربع هستند.
کار حفاری در 1940s توسط وزارت عراق آثار باستانی اعدام، شواهدی از یک رواق
دو برابر از دیوار اصلی مسجد گسترش خاموش نمای شمالی و بخش هایی از شرقی و
غربی، برای افزایش جمعیت در نماز جمعه فراهم می کند. همچنین کشف شد که این
مسجد توسط یک درب درست در کنار محراب به کاخ فرماندار (DAR العماره) متصل
شد. منحصرا از آجر پخته ساخته شده است.
منابع:
کرسول، K. A. C.1989. یک حساب کوتاه مدت معماری اولیه مسلمانان. کشیش ED آلن، جیمز دبلیو آلدرشات: Scolar پرس، 367-373.
Ettinghausen، ریچارد و گرابار، اولگ. 1987. هنر و معماری اسلام 650-1250. نیوهاون و لندن: انتشارات دانشگاه ییل، 88-92.