معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

هنر اسلامی

هنر اسلامی


تاریخ ایجاد 18/07/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 11348 kb  تعدادمشاهده  8


هنر اسلامی
 
پیشگفتار 
79 – در جزیره العرب یا شبیه جزیره عربستان از هزاره های هفتم و ششم ق م آثار پارینه – سنگی و میانسنگی گوناگون به دست آمده است . با آنکه اقلیم سخت و خاک خشک آن سرزمین قاره مانند امکانات کاوشگری را تا کنون محدودوگاهی متوقف داشته لیکن باز در نواحی دورافتاده از هم خاک عربستان کاوشهای باستانی مهم به عمل آمده است که مراکز عمده آن عبارتند از : بخش شرقی در ناحیه شبه جزیره قطر بخش مرکزی در ناحیه خشک و شنزار ربع الخالی و وادیهای شمال آن تا خطه نجد بخش جنوبی شبه جزیره از ظفار رو به شرق ناحیه عدن و یمن در جنوب عربی و بخش شمال غربی از تیماء( در شمال مکه ) تا اردن و خلیج عقبه آثار عمده ای که از مراکز یاد شده به دست آمده مشتمل است بر : گوه (چوب شکن ) و مته ای از سنگ یشم در شمال یمن ابزارهای سنگ چخماقی در نجد تبر دستی از سنگ یشم در بخش شرقی و نیز آثار دیگری در همان ناحیه قطر و بخصوص در جزیره بحرین که نمایانگر برقراری روابط میان ساکنان آن نواحی با مردم هندوستان در عصر نوسنگی است و باز تبردستی از کناره جنوبی شبه جزیره ظفار و همچنین کنده کاریهای صخره ای متعلق به دوران نوسنگی در اردن و عمان از جانورانی چون گاو گربه وحشی مارمولک شتر مگس و بیش از همه بزکوهی به گواهی مدارک موجود از حدود 3000 ق م مردمی‌سامی‌زبان در سراسر جزیره العرب تا ناحیه جنوبی اردن امروزین می‌زیسته اند در هزاره دوم ق م دو تحول عمده در آن سرزمین به حصول پیوست که یکی اهلی شدن شتر بود و دیگری پیدایی خط الفبای عربی که تا به امروز برقرار مانده است .
چنانکه معلوم است در هزاره دوم ق م اعراب شتر را برای حمل کندر و مواد معطر از جاده بخور تا سواحل مدیترانه و بخصوص کشور مصر که مصرانه طالب کندر یمن و جنوب عربستان بود به کار می‌گرفته و گوشت و شیر و پشم آن را نیز مصرف می‌کرده اند .
 
 
  
قدیمی‌ترین متن تاریخی که در آن از قوم عرب یاد شده کتیبه ای است آشوری که از زمان شلمنصر سوم (859تا824ق م) برجامانده است در تلمود که مجموعه مدون شریعت شفاهی بنی اسرائیل و نیز در تورات که نام پنج کتاب اول شریعت حضرت موسی است ذکر جزیره العرب و قوم عرب به میان آمده است .
دولتهای عمده ای که از دوران باستان در عربستان تشکیل یافته اند به دو دسته شمالی چون تدمر نبطیان و عسانیان و جنوبی مانند معین قتبان سبا و حضرموت تقسیم شده اند به موجب کتیبه های مکشوف و پژوهشهای دانشمندان در صد ساله اخیر یکی از قدیمی‌ترین دولتهای جنوبی معین بوده که از حدود 1300 تا600 ق م دوام و شهرت می‌داشته است و دیگر دولت قتبان و این هر دو به دست دولت سبا منقرض شدند باز بر طبق کتیبه های بسیار و عموماً بدون سنه معین که درباره دولت سبا به دست آمده است دولت سبا نام خود را از لقب یعرب ابن قحطان می‌گرفته که نیای بزرگ بسیاری از شیوخ قبایل جنوبی بوده ، و شهر سبا و سد مارب را برپا ساخته است در قرن دهم ق م این دولت با فرمانروایی ملکه سبا به اوج قدرت و توانگری رسید .
مهمترین دولتهای تشکیل یافته در شمال جزیره العرب که تا سرزمین سوریه گسترش یافته بود تدمر یا پالمیر بود که نامش در لوحه ای اکدی متعلق به سده نوزدهم ق م آمده است و دیگر دولت نبطیان که از سده هفتم ق م قدرت و اعتبار یافت و سرزمینی بزرگ از بخش جنوبی فلسطین تا کناره بحر احمر را به زیر فرمان خود در آورد .
تاریخ قوم عرب از میانه سده نهم ق م مضبوط و مشخص می‌شود و پیش از آن بسیاری مطالب در مرحله تردید و ابهام باقی می‌ماند از دولتهای پیش از اسلام عربستان نیز ذکری از ملوک لخمی‌به میان می‌آوریم که قلمروشان بخشی از شمال شرقی شبه جزیره و دوام دولتشان از اواخر سده سوم ق م تا اواخر سده ششم میلادی بود پادشاهان آخری این سلسله تابع ساسانیان بودند و دولت ساسانی به یاری آنان از گز
,...


کلمات کلیدی مرتبط:
هنر اسلامی , ,پیشگفتار ,79 – در جزیره العرب یا شبیه جزیره عربستان از هزاره های هفتم و ششم ق م آثار پارینه – سنگی و میانسنگی گوناگون به دست آمده است . با آنکه اقلیم سخت و خاک خشک آن سرزمین قاره مانند امکانات کاوشگری را تا کنون محدودوگاهی متوقف داشته لیکن باز در نواحی دورافتاده از هم خاک عربستان کاوش,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
دانلود پاورپوینت مدرسه و مسجد آقا بزرگ
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت تفاوت باغ های , ژاپن و باغ های ایران
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
دانلود تحقیق تاریخچه کاشی و کاشیکاری
دانلود تحقیق آشنایی با معماری اسلامی

پاورپوینت مکتب سقاخانه

پاورپوینت مکتب سقاخانه


تاریخ ایجاد 10/07/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 104 اسلاید   قیمت: 2800 تومان   حجم فایل: 4148 kb  تعدادمشاهده  28


– در دایره المعارف فارسی در تعریف سقاخانه چنین آمده است : جایی که در آن آب برای تشنگان ذخیره کنند و آنجا را متبرک دانند . ( ص50 . کتاب آتلیه کبود )
 
– تعریف مکتب سقاخانه : این مکتب جریانی هنری بود که در دهه ۱۳۴۰ شمسی در ایران شکل گرفت. در بحبوحه مدرنازیاسیون و درگیری‌های سنت گرایان و مدرنیته در حالی که مکتب رایج در عرصه بین‌المللی، هنر مردمی یا پاپ آرت در حال عبور و انقضای دوره خود بود، عده‌ای از هنرمندان نوآور ایرانی، مکتب جدیدی را بنیان نهادند که تأثیر شگرفی بر تحولات هنر معاصر ایران و حتی نوآوری‌های عرصه خوشنویسی از خود باقی گذاشت، این مکتب یا جنبش هنری بعدها به‌نام مکتب سقاخانه شهرت یافت. نخستین بار کریم امامی در توصیف آثار حسین زنده رودی نام «سقاخانه» را به کار برد.
 
– این هنرمندان در جستجوی تعریف دوباره‌ای از زیبایی‌های ملی و سنتی برآمدند؛ و یا به بیانی دیگر این هنرمندان با عشق به زوایای فرهنگ ملی و نگاهی گسترده به فرهنگ جهانی به فکر افتادند که مکتبی ملی- بین‌المللی تأسیس نمایند و حتی شاید بدون تمهیدی اولیه و به صورتی طبیعی به سوی تأسیس مکتب فوق کشانده شدند رویکرد اینان به اشیاء و عناصر بصری محیط اطراف زندگی مردم که در سقاخانه و زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی وجود داشت، باعث شد که از این اشیاء در فضای معاصر تعریف مجددی به‌عمل آید و در سامان‌دهی تازه و بدیعی، به‌مکتبی جدید و قابل قبول و سرشار از نوآوری تبدیل شود.
 
-عناصر مورد توجه مکتب سقاخانه : عناصر مورد علاقه این هنرمندان درها، قفل‌ها و کلیدها، ضریح‌های اماکن متبرکه و سقاخانه‌ها، نگین‌های انگشتری و حرزها و کاسه‌ها و الواح شمایل‌هایی بود که در مجموع از دیرباز مورد استفاده مردم جامعه سنتی بوده‌است بدون اینکه مردم یا هنرمندان باجنبه‌های بصری و زیباشناختی آن توجه خاصی مبذول نموده باشند. در حقیقت زیبایی با گوشت و پوشت و خون جامعه سنتی عجین شده و مصرف‌کنندگان غرق در آن بودند.
 
– در این میان خط، هم به عنوان عنصری مستقل که در این اماکن پیوسته وجود داشته و هم به صورت حکاکی‌هایی، بر روی ظروف و نگین‌های انگشتری، مورد توجه هنرمندان قرار گرفت.
 
 
    بخش های مختلف این پاورپوینت :
 
– بخش اول : آشنایی با مکتب سقاخانه (معرفی ، خاستگاه ،پیشگامان مکتب سقاخانه ، اصطلاح مکتب سقاخانه ، مکتب سقاخانه و سنت‌های خوشنویسی ، عناصر مورد توجه مکتب سقاخانه، تداوم مکتب سقاخانه )
 
– بخش دوم : آشنایی با زندگی نامه و آثار هنرمند پیشگام در مکتب سقاخانه ؛ پرویز تناولی
 
    نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
 
    مکتب سقاخانه و سنت‌های خوشنویسی :
 
یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک و فراگیر در آثار هنرمندان سقاخانه استفاده از خوشنویسی و خط فارسی است. سنت خوشنویسی ایرانی که در طول سالیان متوالی شکل خاص خود را گرفته و با مضامین فرهنگ ایرانی همبسته شده‌است، عنصر مناسبی بود تا به عنوان یک شناسه هویتی در آثار نقاشی به کار گرفته شود. برای این دسته از هنرمندان، خط تنها یک عنصر بصری بود و به مفاهیم نهفته در پس کلمات چندان توجهی نداشتند. استفاده از خط را به‌طور مشترک در آثار اکثر هنرمندان گروه می‌توان به تماشا نشست.
 
پیشتازترین فرد از این گروه در استفاده از خط حسین زنده‌رودی بود: «او کارش را با بازی با خطاطی شروع کرد؛ نرم نرم و از سر جستجو. کارهای اولیه‌اش از سطح‌های ساده هندسی شکل می‌گرفت که از نوشته‌ها و نقش و نگارها و رنگ‌های درخشان پوشیده می‌شدند. روشی که بعدها در کار فرامرز پیلارام ماندگار شد و او مدت‌ها با همین سطوح ور می‌رفت و بسیار خوش خط‌تر از زنده‌رودی، جاهایی را از نوشته پر می‌کرد. اما زنده‌رودی همین‌جا نماند و پیش‌تر رفت. کم‌کم شکل‌های محدود کننده هندسی را – که از طلسم‌های جدول کشی شده می‌آمدند – رها کرد و به عنصر خطاطی روی آورد. خطاطی را اما نه در بعد خوشنویسانه‌اش که در حال و هوای کلی ترکیب‌بندی حروف منفرد و کلمات و جملات بی‌آنکه بخواهد معنا و مفهومی ادبی را در آن میان تعقیب کند، دنبال کرد و دورادور سرسپرده سیاه‌مشق‌های قدیمی شد.»
 
این برخورد با نوشتار را هنرمندان سقاخانه و از جمله زنده‌رودی از او را در نوشته بر طلسم‌ها و زیارتگاه‌ها برگرفته بودند، عدم توجه این دسته از هنرمندان به معانی کلمات برای برخی از منتقدان قابل پذیرش نبود.
 
«در نمایشگاهی همین نوشته‌ها بودند که کفر جلال آل احمد را درآوردند تا آن مقاله تند و تیز را نوشت. آل احمد پرت و پلاهایی را که زنده‌رودی برای پر کردن متن کارش نوشته بود زیادی جدی گرفت و برای او که نقاشی را از زیرمجموعه‌های ادبیات می‌شمرد و جای پایین‌تری برایش قائل بود هضم این نکته که زنده‌رودی ادبیات – یعنی کلام – را مجموعه درهم و برهمی فرض کند که فقط به درد پرکردن فضاهای خالی یک تابلو نقاشی می‌خورد آسان نبود.»
 
البته گاهی نیز علاوه بر خاصیت بصری کلام، مفاهیم آن‌ها نیز برای هنرمندان این گروه مورد توجه قرار می‌گرفت تا آثار ارزشمندی را پدید آورند از جمله می‌توان به حجم‌های «هیچ» پرویز تناولی اشاره نمود.
 
ادامه همین نگاه تصویری به خطوط و تداوم تلاش گروه دیگری از هنرمندان سبب پیدایی نقاشیخط گردید. رضا مافی در هنر نقاشیخط به حق پیشگام بود و در این زمینه به موفقیت بزرگی نائل آمد و برخی او را اولین هنرمند خوشنویسی می‌دانند که بر بوم نقاشی، خط نوشته‌است. او از نخستین کسانی بود که به هنر «نقاشیخط» روی آورد. او تحت تأثیر از مکتب سقاخانه اولین خطاطی بود که با رعایت اصول سنتی خط، آن را در نقاشی مدرن ایران مورد استفاده قرار داد.
 
    پرویز تناولی :
 
یکی از هنرمندانی که در این راه بسیار کوشش نمود پرویز تناولی است. او بیشتر از جنبه نقاشی به‌عنوان مجسمه‌ساز شهرت بسیار دارد. او بیش از ۱۰ سال را به مطالعه وسیعی درباره فرش، ظروف و گلیم‌های ایرانی پرداخت و علاوه بر اینها از آهن و در و پنجره فلزی مساجد، قفل و کلید و ضریح سقاخانه و امثال این اشیاء در کار مجسمه‌سازی استفاده و آنها را به شیوه خاص خود فرمالیزه کرد. او یکسره دلمشغول شرق و کشور شرقی اش بوده‌است:
 
«آنچه کمتر از همه برایم مطرح است، چیزهایی است که در گذشته مطرح بوده و حالا بال و پرش ریخته‌است. آنچه دیگر مطرح نیست غرب است. هر اتفاقی که در غرب بیفتد برایم مهم نیست. حالا بیشتر به شرق هرچیز فکر می‌کنم، چیزهایی شرقی، مثلاً شرق شعر یا شعر شرقی.»
 
پرویز تناولی :
 
قفل نیز در کارهای من نقش موثری داشته است . وقتی پایم به امامزاده ها و سقاخانه ها باز شد به نقش مهمی که این وسیله کوچک در عقاید و باورهایمان دارد پی بردم . تماشای این پنجره ها و قفل ها و گره های که بر آنها خورده از عمیق ترین صحنه های زندگی من بوده است . قفل هایی که من بر بدن مجسمه هایم و یا بر قفسه سینه آنها آویخته ام چیزی جز سهیم کردن آنها در دشواریهای زمانه و زندگی انسانها نبوده است


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت مکتب سقاخانه , تناولی, سقاخانه, قفل, معماری, معماری اسلامی ایرانی, معماری ایرانی, معماری سنتی, معماری قدیمی, مکتب, مکتب سقاخانه, پاورپوینت معماری, پرویز تناولی.,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
دانلود رایگان پاورپوینت درونگرایی در معماری
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
دانلود تحقیق آشنایی با معماری اسلامی
پاورپوینت تزئینات معماری در دوره قاجار
دانلودپاورپوینت خانه در معماری اسلامی

مقاله جایگاه ممتاز معماری اسلامی در هنر جهان

مقاله جایگاه ممتاز معماری اسلامی در هنر جهان


تاریخ ایجاد 23/06/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 12   قیمت: 900 تومان   حجم فایل: 61 kb  تعدادمشاهده  2


•    مقاله جایگاه ممتاز معماری اسلامی در هنر جهان
گروه دین و اندیشه: معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان می‌دهد. این امر به گونه‌ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی‌شناسی دین اسلام در معماری اسلامی تجلی ...
 


کلمات کلیدی مرتبط:
=معماری+اسلامی+در+هنر+جهان+دانلود+مقاله+معماری+اسلامی+دانلود+رساله+معماری+دانلود+طرح+نهایی+دانلود+طرح+نهایی+معماری+دانلود+فایل+معماری+دانلود+مطالعات+معماری+دانلود+پایان+نامه+دانلود+پایان+نامه+معماری+مقاله+معماری+تحقیق,
مقالات مرتبط در این دسته

معماری اسلامی

معماری اسلامی


تاریخ ایجاد 14/06/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 66 kb  تعدادمشاهده  7


بخشی از مطلب
مسجد 
 از زمانهای قدیم نیایشگاه همیشه جای ویژه خود را داشته و هنوز هم دارد و چشم گیر از تمام بناهای دیگر است و به همین خاطر در دل هر آبادی جای گرفته است. نیایشگاه چون بزرگترین ساختمان آبادی بوده و درآغاز نیازی بدان نداشته که نشانی ویژه داشته باشد. خود به خود نگاه هر رهگذری را به سوی خود می کشید، اما پس از گسترش آبادی، نخست با افراشتن درگاهها و گلدسته ها بلندترین جای آن و سپس با ساختن میل و برج در کنار و نزدیک آن، مردمان آبادی و رهگذران بیگانه را به نیایشگاه راهنمایی می کردند. نخستین مسجدی که بدست پیامبر بزرگوار ما، با همکاری یاران گرامیش در مدینه ساخته شد همیشه الگوی مسجدهای بیشمار و گوناگونی بوده است که بدست هنرمندان تر دست ما در سراسر ایران زمین بنیاد شده است. حضرت محمد (ص) چون مدینه را با فروغ ایزدی خود روشن ساخت یاران خویش را فرمود تا برای بنیاد مسجدی در خور که پذیرای نمازگذاران باشد دل نزدیکترین کوهپایه را بشکافند و سنگهای آن را بشکنند و قسمتی از زمین را برای ساختمان مسجد فراهم آورند. 
 و آنگاه با دست گرامی خود پاره ای لاشه سنگ را روی هم می گذاشت تا دیوار شبستان بلند اندکی بلندتر از مردمان قدبلند برافراشته شد. 
 مسجد سرکوچه محمدیه نایین نخستین آتشکده ای پابر جا و دومی آتشگاهی نیمه ویران و سومی ایران پشت به آفتاب و چهارمی مهرابه بوده نمونه های خوبی برای بهره گیری شایسته از ساختمانهای رها شده هستند، هر چند مسجد شدن آنها دیر گاهی پس از ساختمان مسجد جامع فهرج انجام گردیده است.
مسجدهای شبستانی:(که معلوم نیست از کجا به مسجد عربی نامور شده) میانسار و پیشگاه سر گشاده بزرگی در میان دارد و پیرامون آن را شبستانهای چهل ستون و سیتاوند (چهل ستونهایی که در سه طرف دیوار ندارند، مانند چهل ستون اصفهان) گرفته ودر بیشتر آنها (پس از نخستین سده هجری) دهانه میانی رو به قبله ودهانه روبه روی آن (که بیشتر درآیگاه مسجد است) پهن تر و گشاده تر از دهانه های دیگر است. این تهرنگ(زیر کاریها) آشنا در ایران پیشینه ای بسیارکهن دارد و نمونه های بسیار روشن آنرا در سراهای باستانی سیستان می توان دید که اگر دیرینگی بنیاد آنها استوار نبود گمان می رفت که این شهر کهن، شهر مسجدهای شیستانی بوده،و از دیگر ساختمانهای درون شهری بهرهای نداشته است. 
از سده سوم تا چهارم و آغاز سده پنجم هجری بیشتر مسجدهای ایران به همین شیوه بنیاد می شده اما هر روز برزیبایی و نغزی آن می افزوده اند تا به روزگار آل کاکویه که نغزکاری به والاترین پایه خود می رسد.(شبستانهای جامع اصفهان به روزگار آل بویه وآل کاکویه) و سخنی گزاف نیست اگر بگوییم هرگز دیگر هنر ما بدان پایگاه والا دست نیافته است. در همان روزگار در برخی شهرها وروستاها مسجدهای کوشکی(پاگنبدهای تک) نیز بنیاد میشده که نام آورترین آنها مسجد جامع بروجرد است.
بیشتر مسجدهای چهار ایوانی امروز هم مانند جامع اصفهان و مسجد نوشیراز از آغاز شبستانی بوده که چند دهانه از شبستانهای چهار برآنرا برداشته و بجای آن ایوان ساخته اند. 
گنبد خانه که قسمت اصلی می باشد که محراب در آن قرار دارد و و پیش آن یا ایوان و ایوانچه و غرفه و شبستان چهلستون و ستاوند سرپوشیده و کشیده یک طبقه ودو طبقه و پیشگاه و مهتابی(سّکو) و گاهی شبستانهای زیر زمینی و مناره و گلدسته درگاه پاسردی بگونهای شایسته به هم پیوسته و یافت مسجد را می پرداخت. 
اسامی ده مسجدی که نوشته شده:
1) مسجد جامع فهرج در یزد
2) مسجد جامع اصفهان در اصفهان
3) مسجد جامع نایین
4) مسجد جامع تبریز 
5) مسجد جامع گلپایگان 
6) مسجد کبود تبریز
7) مسجد امام اصفهان (مسجد شاه)
8)مسجد شیخ لطف الله
9) مسجد آقا بزرگ کاشان 
10) مسجد گوهر شاد
مسجد جامع فهرج
یکی از اصیل ترین ساختمانهای شیوه خراسانی، مسجد جامعه فهرج است. این مسجد شاید کهن ترین مسجد ساخته شده در ایران است که ویژگیهای نیارشی شیوه پارتی (ساسانی) را داراست. تهرنگ آن و جایگاه میانسرا شبستان و صفه ها، آشکارا آنرا اثری از روزگار اسلامی معرض می کند که از نخست برای مسجد ساخته شده و مانند مسجدهایی صدر اسلام (چنانکه از کتب و اخبار بر می آید) دارای طرحی بسیار ساده و بی پیرایه می باشد. آرایه های گچ بری شکنجی و پیچک های آن، همانند آرایه های کاخ کسری در تیسفون است. از همین رو بیننده در نگاه اول آنرا اثری از دوران اسلامی نمی شمرد، بویژه مناره آن (که شاید در سده چهارم و پنجم به آن افزوده شده باشد) که هنوز با خود مسجد، جفت و جور نشده است. نقشه مسجد جامع فهرج بسیار ساده است، حتی ساده تر از تاریخانه دامغان شبستانی با سه دهانه دارد که دهانه میانی بزرگتر از دو دهانه چپ و راست آن است. چفدهای همه انها خانگی (بیضی) است. تاقها نیز آهنگ (ناوی یا کوره پوش) است. میانسرای کوچک مسجد، از جنوب به سه دهانه شبستان و از شرق و غرب هر یک به دو دهانه رواق، محدود می شود. پهلوی شمالی میانسرا، چهار صفحه دارد که با درگاهایی بهم راه داشته و اکنون شبیه شده است پوشش صفحه ها همچون نیم گنبدی ساخته شده است، درست مانند آنکه یکی از گنبدهای ساسانی را به دو نیم کرده باشند. جای دو درگاه اصلی در صفحه ها دیده می شود و بی گمان ورودی اصلی مسجد از آنها بوده است. چغدهای بالای درگاه ها مانند درگاه های ساسانی، دارای هویه هستند و با کار آنها کمی از جزرهای دو سوی درگاه پس نشسته است. جزرهای نمای میانسرا، چند تاقچه با جفدهای شکنجی (دالبری) دارند. چنین طرحی بعداً در مسجد علاقونوی و مسجد فهرج و در مسجد کهن مهرآباد ابرقو که از مسجدهای کهن در ایران است، بکار رفته است و به روشنی، خاستگاه جفد شکنجی را که بعدها در معماری انولس (اسپانیا) و مغرب بکار رفته، آشکار می سازد. 
 جای محراب اصلی شبستان، نخست یک تو رفتگی راست گوشه بوده که بعدها محراب کاهگلی را درون آن کنده اند که این تصرفی بسیار زشت است. 
 بر روی دیوارهای دیگر شبستان و ایوان نیز از این گونه کارها دیده می شود که در راستای قبله هم نیست. 
 یکی از ویژگیهای جالب این مسجد نقش درهای ساسانی است که با گچ بر روی دیوار شرقی، نگاشته شده و گمان می رود، معمار مسجد می خواسته یادگاری از درهای زیبای کهن، برای آیندگان برجای گذارد، چون ساخت درهای آراسته و مجلل، در صدر اسلام معمول نبوده است. در ایگاه اصلی مسجد، اکنون در کنار مناره آن است و چندان کهن نیست، گمان می رود همزمان با ساخت منار، ساخته شده باشد ویکراست به شبستان باز می شود افزون بر منار و سردر، دو اتاق در سوی غربی هست که معماری کهن دارد و با توجه به ساختمایه آن، گمان می رود همزمان با خود مسجد ساخته شده باشد [ شاید شبستانی زمستانی بوده است. در تاریخانه دامغان نیز چنین شبستانی بوده که اکنون بودن آسمانه است ولی جای تهرنگ آن نمایان است. هر دو اتاق دارای تاق آهنگ هستند ویرانه اتاق دیگری نیز در کنار دیوار شمالی (درآیگاه کهن مسجد) هست که پیش از کاوش دقیق نمی توان چیزی درباره آن گفت. 
 (به طور کلی مسجد جامع فهرج یزد قدیمی ترین مسجدی که از ابتدا به عنوان مسجد ساخته شده بجز نقشه آن که چیز تازه ای است. معماری ساسانی است حتی زغره ها و ستونک هایی که در چهار گوشه ستون های شبستان است و سرستون ها و درگاه ها، همه به شیوه معماری پیش از اسلام آرایش شده است.) 
 مسجد جامع اصفهان 
 مسجد جامع اصفهان گنجینه (موزه) هنر ایران و یکی از افتخارات معماری این سرزمین است. اثری که نشانه های سیزده سده تحول در فرهنگ اسلامی ایران را در خود گرد آورده است. کاوش ها روشن ساخته که این ساختمان بر روی آثار صدر اسلام و پیش از آن، بنیاد نهاده شده است. 
 طرح نخستین مسجد، به گونه بومسلمی (شبستان ستوندار) بوده که در سال 156 هجری ساخته شده و کاوش ها، موقعیت آنرا روشن ساخته است. محراب و بخش بزرگی از دیوار سوی قبله مسجد کهن با گچ بری ناب و بی همتا در زیر کف شبستان جنوبی مسجد کنونی یافت شده است. سوی قبله مسجد کهن با سوی قبله کنونی، نزدیک به 20 تا 30 درجه اختلاف دارد. 
 در سال 226 هجری، مسجد کهن ویران شده و بر ویرانه های آن مسجدی بزرگتر (نزدیک به ده جریب) ساخته شده، که طرح شبستان ستوندار داشته است، با میانسرایی در میان و شبستان هایی پیرامون آن که بخش جنوبی با شش دهانه شمالی با چهار دهانه و شرقی و غربی با دو دهانه ساخته شده بوده است. به گفته تاریخ نویسان مسجد در این زمان بزرگترین حوزه علمی شهر بوده و کتابخانه ای بزرگ داشته که کتاب های علمی زمان، در آن گرد آمده بوده و در پای هر ستون شبستان، محفل درسیبر پار بوده است. در سده چهارم در روزگار آل بویه، به ساختمان مسجد افزوده شد. بدین گونه که یک دهانه به شبستان ها با کوچک تر کردن میانسرا افزوده شد ستون های نما نیز دارای آجرکار می شد. در سده پنجم و ششم دگرگونی های بنیادی در معماری مسجد رخ داد و مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد. بدین گونه فضای پیوسته ساده و شبستان ها و میانسراها با ایوانها و دو گنبد از هم گسسته شد. در سالهای473 و 481 هجری، گنبدهای زیبایی در بخش جنوبی و شمالی مسجد] گنبد نظام الملک و گند تاج الملک} ساخته شد از این پس چهار ایوانی بودن مسجد، یکی از ویژگی های بنیادی مسجد سازی در ایران شد. مسجد جامع یا مسجد جمعه(آدینه) که همچنین مسجد جامع عتیق خوانده شده است، یکی از کهن ترین و مهم ترین بناهای شهر اصفهان است. بقایایی که از معماری آن برجا مانده اند از دوره خلفای عباسی تا از منه دیلیمان و سلجوقیان و ایلخانیان و مظفریان را شامل می شوند که هر یک در ساختمان بخشی از آن سهیم بوده اند حسن بیگ آقا قویونلو بخشهای مهمی از این مسجد را ساخت و تزئین کرده و پادشاهان سلسله صفویه به طور عمده کار تزیین و ترمیم بنای آنرا به انجام رساندند. کهن ترین عنصر معماریی که در بقایای این مسجد یافت شده است پایه ستونی است که در طی حفریات انجام شده در این مسجد به دست آمده و به دوره ساسانی مربوط است. عناصر تزیینی مشابهی در قلعه یزد گرد و مداین پیدا شدهاند از اینرو می توان چنین تصور کرد که بنایی مربوط به عصر ساسانی در محل کنونی مسجد جامع اصفهان بوده است. 
بقیه مسجد جامع اصفهان
لیکن متدام که بررسی باستان شناسی کاملی صورت نگرفته نمی توان اشاره ای به چگونگی بنای مزبور یا هر گونه جزییات ساختمانی آن کرد. تاریخ نخستین بنای اسلامی در این محل نا مشخص است. 
در حال حاضر نظر حکمی بر این است که نخستین بنای اسلامی در این محل به عصر خلافت المنصور(137- 159 ه ق) برادر ابالعباس و دوره فرمانروایی خلفای بین 143 و152 ق مربوط می شود.
بنایی که در این زمان بر پا گردید نقشه ای ساده داشت و از خشت ساخته شده بود که بقایای آن هنوز هم در بعضی قسمتهای مسجد به چشم می خورد به نظر می رسد که در طی سده سوم هجری حریقی در این بنا رخ داد که در طی آن سقف های چوبی از بین رفت، نقشه های این بنا شامل حیاطی به شکل مربع مستطیل بود که درچهار طرف آن فضاهای ستون داری وجود داشتف تعداد ردیف های ستون های فضاهای شمالی و جنوبی از فضاهای دیگر (شرقی و غربی) بیشتر بود و فاصدله بین ستونهای وسطی نیز وسیعتر بود آرایش مشابهی را می توان در تاریخانه دامغان مسجد فهرج و مسجد جانع نایین مشاهده کرد. 
 مسجد جامع اصفهان در شیوه خراسانی بنیاد نهاده شده و بعدها در شیوه رازی طرح شبستان ستوندار به چهار ایوانی تبدیل شد گنبد خانه جنوبی توسط خواجه نظام الملک در 473 ساخته شد و سپس صفحه صاحب (ایوان جنوبی جلوی گنبد خانه) به آن افزوده شد. برای هماهنگ کردن طرح گنبدخانه در شبستان ستوندار، ستون های زیر گنبد را چهارتایی به هم پیوسته اند در بالای آنها فریزی همچون کتیبه دیده می شود. دهانه گنبد 15 متر است و به روش ترکین ساخته شده است. گوشه سازی آن تر مبه پتکانه است. در بالای شبستان شمالی مسجد، گنبد تاج الملک در هم چشمی با گنبد نظام الملک ساخته شد. این گنبد تهرنگ آتشکده دارد. ملک شاه سلجوقی پیش از رفتن به نماز جمعه در زیر گنبد تشریفات را انجام می داده است. این گنبد خانه بسیار زیباست و آجرکاری آن بویژه در ترمبه ها و شاپرک ها و کتیبه ها بسیار نغز کار شده است. این گنبد دو پوسته از نوع خاکی است. مسجد جامع اصفهان دارای دو مناره است. که در طرفین ایوان جنوبی قرار دارند. برآنها مقرنسی کاری هایی همراه با کتیبه های کاشی بر زمینه آجرکاری دیده می شود مورخینی مانند ما فروخی اشاره ای به دو مناره جنوبی دیگر و دو مناره در قسمت شمالی کرده اند که امروزه اثری از آنها باقی نیست مشهورترین منبر مسجد جامع اصفهان، منبری است که به محراب الجایتو وابسته است. این منبر، که از چوب ساخته شده از منبت کاری های نفیس پوشیده است. منبر عموما     در زمره اثاثیه مسجد به شمار می رود. (این مسجد به دلیل 4 ایوانه بودن آن که به موزه معماری اسلامی معروف است).
 مسجد جامع نایینی 
 مسجد جامع نایینی نیز دارای شبستان ستوندار است و بخشی از آن از مسجدهای بومسلمی بر گرفته شده است. بعدها در زمان آل بویه و آل کاکویه بخش هایی دیگر، به ساختمان افزوده شده است. کهن ترین بخش آن، شبستان جنوبی است که در شیوه رازی دگرگون شده است. نمای مسجد در شیوه رازی ساخته شده، اما ویژگی های شیوه خراسانی را داراست. بلندای چغذها و تاق ها که از مازه دار به تیزه دار دگرگون شده اند، آنرا روشن می سازد. در این مسجد برای نخستین بار چغدهای مازه دار به تیزه دار تبدیل شده اند. کمر پوش ها در شبستان جنوبی که بخش زنانه مسجد است، در سده هشتم به آن افزوده شده اند. گونه ای تاق پتکانه [ در گنبد روی محراب] که همچون کاربندی است، همچنین نیم تاق ها و ستون های شبستان، از شیوه رازی هستند. روی ستون ها گچ بری های زیبایی، کار شده است و این چیزی که در شیوه خراسانی از آن پرهیز می شده است. با اینکه پس از اسلام از چهره نگاری دوری می کردند، اما در گچ بری ها، آمیزه ای از چهره یافت می شود، شاید هنرمند تلاشی داشته، به گونه ای آن روش ها را زنده نگاه دارد. این ساختمان کلاً سادگی شیوه خراسانی را ندارد. آرایه های گچ بری، کاربرد ساختمایه گرانتر و تیزه دار شدن پوششها (و بلندای آنها) اینرا روشن می سازد. 
 (دلیل مهم بودن آن نمونه یک مسجد شبستانی است). 
 مسجد جامع نیریز 
 مسجد جامع نیز در شیوه خراسانی ساخته شده، بعدها به ساختمان آن افزوده شده است اصل مسجد تنها یک ایوان بوده است. به این ایوان های تکی گیری می گفتند در فردوسی خراسان و پیرامون آن، گیری های دیگری بعدها به مسجد تبدیل شده اند. اصل این ایوان شاید نیایشگاه یا آتشکده بوده است. در دوران قاجار نقشه مسجد به طرحی با میانسرا تغییر یافته است. 
 دلیل مهم بودن مسجد جامع نیریز اول آتشکده بوده تبدیل به مسجد شده است. 
 مسجد جامع گلپایگان 
 مسجد جامع گلپایگان (512 – 498 ق) از نخست همانند گنبد دوازده امام و مسجد جامع بروجرد تنها دارای یک گنبد خانه بوده و بخشهای دیگر بعدها به آن افزوده شده ئاست. گنبد خانه تهرنگ آتشکده ای دارد. گنبد به روش ترکین ساخته شده نوک آن نشان می دهد که بعدها دستی در آن برده اند. آجرکاری شیوه رازی در آن بسیار نغز کار شده ولی در بخشهای افزوده شده چندان ارزشمند نیست.گرداگرد برخی ستون های این ساختمان همچون ستون آتشکده های کهن، دارای پیک هایی است که برش ستون را همچون برگ شبدر در می آورد. 
( دلیل مهم بودنش نمونه یک مسجد 2 ایوانه )
 مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز آواز قومی شیوه آذری است(870 ق ) و در زمان خود به فیروزه اسلام نام آور بوده، تهرنگ این مسجد که بدون میانسرا می باشد از مسجد شاه ولی نفث برگر فثه شده و پس از آن نیز در مسجد شیخ لطف الله بکار رفت. این مسجد در سال 870 قمری ساخته شده و بر خلاف بیشتر مسجد دها میانسرا ندارد وبه دلیل سردی هوای تبریز به گونه برونگرا ساخته شده است. مسجد دارای گنبد خانه ای است که گرداگرد آن را شبستان ها فرا گرفته اند. محراب نخستین مسجد ویران شده و آن را در گاه کرده اند. پیش از آن از دو سوی محراب رفت و آمد می کرده اند. همه اندام ساختمان با کاشی آجر (معقلی) و کاشی تراشی (معرق) امود شده است کتیبه ای از شعر فارسی دارد که با خط زیبای نستعلیق نوشته شده است. در آیگاه اصلی مسجد زمانی چارچوب مرمرین داشته ودر دو سوی سر در، نگاره های چهار باهو (چلیپا) و چهار پیلی (چلیپای شکسته) یافت می شود که هر دو از کهن ترین نگاره های ایرانی هستند، این نگاره ها در حمله روس ها کنده شدهاند. جای در گاه وپنجره های کنونی هم درست نیست.
در این مسجد افزون بر ساخت گنبد ساده و بی شکنج، چند گونه ریزه کاری هنر آرا یشی بکار رفته است. کاشی آجر (معقلی) . معرق، کتیبه بر جسته و کار بندیهای گوناگون، که همه در چنان اندازه ای از زیبایی است که تنها باید آنها را چنانکه به نوای دلپذیری در آرامش محض گوش می دهند، با چشم دل دنگریست. 
(به علت سرد بودن شهر دارای صحن نبود) 
 مسجد امام اصفهان (مسجد شاه) 
 مسجد امام یکی از مسجدهای زیبای ایران است اما شکوه مسجد جامع را ندارد ساختمان آن در سال 1020 ق آغاز شده و معمار آن یکی از بزرگترین معماران ایران، استاد علی اکبر اصفهانی است. نام او در کتیبه بالای سر در آیگاه دو رودی آورده شده است. میان محور سر در که رو به میدان نقش جهان ساخته شده و محور مسجد که رو به قبله هست زاویه ای پدید آمده که معمار آنرا به بهترین گونه پاسخ داده است میدان نقش جهان رود اصفهانی دارد، یعنی حدوداً رو به جنوب است. اما مسجد رو به جنوب غربی است. معمار، ایوان شمالی مسجد در پشت هشتی را به گونه ای چرخانده که از هشتی می توان میانسرای مسجد را دید ولی نمی توان یکراست به آن وارد شد. بلکه باید از یکی از دو دالان گرداد ایوان به میانسرا رسید. در پشت دالان درازتر، آبریزگاه ها وضوخانه جای دارد. میانسرای مسجد تناسبات شش پهلوی منتظم را دارد. در دو گوشه جنوبی آن دو مدرسه است که تا پیش از این حجره ای نداشته، بعدها برای یکی از آنها حجره هایی ساخته اند. چشمه های شبستان جنوبی مسجد، پوشش کلمبو دارد که کمترین بلندارا دارد. همه دیوارهای شبستان با کاهش هفت رنگ آمده شده 
و...


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب ,مسجد , از زمانهای قدیم نیایشگاه همیشه جای ویژه خود را داشته و هنوز هم دارد و چشم گیر از تمام بناهای دیگر است و به همین خاطر در دل هر آبادی جای گرفته است. نیایشگاه چون بزرگترین ساختمان آبادی بوده و درآغاز نیازی بدان نداشته که نشانی ویژه داشته باشد. خود به خود نگاه هر رهگذری را به سوی خ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخچه کاشی در ایران
پاورپوینت بررسی چفد
پاورپوینت بررسی نقوش اسلیمی
پاورپوینت بررسی معماری مساجد و ابنیه در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
پاورپوینت مسجد جلوه گاه هنر اسلامی
پاورپوینت راز گره‌های هندسی اسلامی
پاورپوینت بررسی تاریخچه مناره در معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی گنبد ایرانی و جایگاه آن در معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی مشخصات بنیادین معماری اسلامی ـ ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع یزد، شاهکار معماری اسلامی با ایوان رفیع
پاورپوینت بررسی معنای رویکرد به آزادی در معماری اسلامی ـ ایرانی
پاورپوینت بررسی سیر تاریخی بناهای حرم حضرت معصومه(س)
پاورپوینت بررسی مفهوم معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی معماری مکروه در معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی اصول معماری ایرانی اسلامی
پاورپوینت بررسی لزوم وجود آب در اماکن مقدس
پاورپوینت بررسی معماری سامانیان
پاورپوینت بررسی گرافیک در معماری اسلامی
پاورپوینت مسجد دانشگاه مطالعات اسلامی قطر -مسجدی با معماری نوین
پاورپوینت هنر کاشیکاری اسلامی در قم

مقایسه معمارى هخامنشى و یونانى

مقایسه معمارى هخامنشى و یونانى


تاریخ ایجاد 14/06/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 27   قیمت: 7000 تومان     تعدادمشاهده  3


مقدمه                                                                                   1                 
تاریخ مختصر رویا رویی هخامنشیان ویونانیان                         3
هنر عصر هخامنشیان                                                           11
اجمالی در معماری دوره های پیش از هخامنشی در ایران           13
بررسی معماری مراکز هخامنشی                                            13
پاسارگاد و آرا مگاه کورورش                                               14
الف: آرامگاه کوروش                                                            15
  ب : کاخ بار                                                                        16
پ: تالار ورودی ( کاخ دروازه )                                              17
ت: کاخ نشمین                                                                    18
ث : زندان سلیمان                                                                19
ج: ارگ ( کل تخت = تخت )                                                   20
چ : سکوی سنگی ( نیایشگاه                                                 21
ح : آب نماها                                                                      22
یا ثاثیر گذاشته است سعی کرده ایم با انجام دادن تحقیقی در این زمینه تحت عنوان ( تاثیر متقابل معماری هخامنشی و یونانی ) اگر خلا ء تاریخی را بین آنها بیان کرده و با در دست داشتن اطلاعات و همچنین تجزبه و تحلیل این مطالب بتوانم مطالبی را بیان کنم کنم که در زمینه اصل هنر ، به خصوص هنر معماری ، دریچه ای به سوی روبط فرهنگی ایران و یونان باشد . 
در اینجا لازم می دانم که بسیار صمیمانه از راهنمایی ها وزحمات بی دریغ و بی شائبه«  جناب آقای علی اصغر میر فتاح » که بسیار پدرانه و دلسوزانه با معرفی کردن منابع فارسی و کتب منبع و همچنین ارزش زمانی که ایشان در اختیار دانشجویان از جمله بنده قرار داد اند تشکر و سپاسگذاری کنم همچنین از دوستانی که با در اختیار گذاشتن مقالات و کتا بها و همچنین تایپ این تحقیق به بنده کمک کرده اند تشکر کنم . از سرکار خانم سمیه جعفر قلی و جناب آقای امید معصومی . 
 
 
 
 
« در گذشته در تاریخ ماد بیشترین توجه به مواردی بود که در آنها ضحاک یاد شده بود آنجایی که ضحاک را همان آزی دهاک یا آستیاگ آخرین شاه مادی می دانند. لذا برای مطالعه تاریخ هخامنشی نیز این فرد دارای اهمیت می باشد ( 585- 550 ق م ) . پدر کوروش که در ظاهر در پارسه یا پارسواش استقلال داشت در عمل تابع ماد بود ازداج او با ماندانا موقعیت سیاسی و اجتماعی او را بسیار بالا برد البته این در حالی بود که از نظر مادیها پارسیان مردمانی حقیر بودند . پدر کوروش کمبوچیه که او با کامبیز نیز می گویند که نر پارسه و پاسوماش حکونت می کرد- بعداز آریا منه به سلطنت این منطقه رسیده بود . به طور کلی در ابتدا پارسها در منطقه ای به شعاع 300 کیلومتر در انتداد پارسوماش حکومت می کرد نه نام پارس برای اولین بار در کیتبه ها و سالنامه های آشوری یافت می شود در سالنامه های شلما نصر سوم پادشاه آشوری برای اولین بار از ایرانیان نام برده شده است . پارسوا 844 ق .م و مادها ( آمادای ) 836 ق . م. پارسیان در مغرب و جنوب دریاچه ارومیه و مادها در جنوب شرقی ، نزدیک همدان مستقر بودند» 
 
میر فتاح ، علی اصغر ، جزوه ی باستان شناسی هخامنشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر – بهار 86 
 
« در سال 700 ق . م. رئیس منطقه پارسو ماش و پارسه هخامنش بود که هیتوم اورا سر سلسله حکومت هخامنشی است بم از وی چیش پیش ( 675- 640) بر پارس و پارسوماش حکومت میکرد در قدیمی ترین اوح مربوط به هخامنشی که مربوط بر آریا مند است از این دو شاه نامبرده شده است این لوح در همدان بدست آمده است و در این لوح آریا منه خود را شاهنشاه نوه هخامنشی هیداند ( 59 – 245 ق م ) وی در کیتبه خود میگوید : 
« اینئ کشور پارس که من بر آن حکومت میکنم اسان خوب و مهتران خوب دارد که اورا مزدا برمن بخشیده است وازیاری اهورا فردا من شاه هستم و اهورا فردا مرایاری می کند . 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مقدمه 1 ,تاریخ مختصر رویا رویی هخامنشیان ویونانیان 3 ,هنر عصر هخامنشیان 11 ,اجمالی در معماری دوره های پیش از هخامنشی در