معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

آشنایی با حسینیه بیگلربیگی

آشنایی با حسینیه بیگلربیگی


تاریخ ایجاد 03/03/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 80   قیمت: 4500 تومان   حجم فایل: 21765 kb  تعدادمشاهده  28


حسین بیگلربیگی                                                                                                        
  حسینیه ی مرحوم بیگلربیگی واقع در محله ی قدیمی فیض آباد،بخش یک،خیابان مدرس مقابل مسجد جامع قرار دارد .این حسینیه دارای دو درب ورودی اصلی است که یک درب آنت در خیابان مدرس و درب دیگر در داخل کوی بیگلر بیگی باز می شود.حیاط و مجموعه این بنا که از چندین باب منزل متصل به یکدیگر را شامل می شود ،در سال 1309هجری قمری توسط مرحوم عبداله خان بیگلر بیگی (فراش باشی)خریداری شد.این بنا در قسمت شمالی در 3طبقه با زیرزمین که هر طبقه دارای 5طبقه دارای 5اطاق است.د نمای شمالی دارای یک عدد ارسی بزرگ و 4باب دو دری و 4باب دریچه و دو باب در ورودی می باشد که توسط 6پله وارد حیاط وسیع می شود این حیاط دارای یک حوض بزرگ مستطیل شکل است .
قسمت شرقی بنا یک طبقه می باشد که در زمان زندیه ساخته شده است که دارای 4باب اطاق و 4در ورودی که توسط 3پله وارد ساختمان می شود در نمای شرقی دارای 4باب سه دری با طاقهای 7و5کنده که روی طاقهای با خفته و راستا چیده شده است و توسط یکی از درها ورودی از دالان باریکی می گذرد و وارد کوی بیگلربیگی (شهید مجید زارعی)می شود.                                                                           
ضلع جنوبی در یک طبقه که در زمان قاجاریه ساخته شده و دارای 4باب اطاق 5در ورودی است که درهای ورودی توسط 3پله ی 40سانتی وارد ساختمان می شود و نمای جنوبی دارای 3ارسی با طاق های رومی (نیم دایره ای )که ارسی از بین رفته است.روی طاقهای با خفته و راستا چیده شده است.       
   قسمت حسینیه که گنبد ی روی آن قرار دارد در زمان قاجاریه احداث گردیده است و توسط سه پله چهل سانتی به طول 10متر وارد ایوانی می شود که دارای 1باب ارسی بزرگ می شود کهدارای دریچه است که در قدیم سقف این ایوان منبت کاری بوده که در اثر مرور زمان از بین رفته است .              
   دارای دو درب ورودی است.یکی ار درها به داخل حسینیه بازی می شود و دیگری به قسمت جنوبی راه دارد.
این حسینیه دارای 5باب اطاق و یک شاه نسین است که در طبقه فوقانی قرار دارد این محل برای پذیرایی بانوان در ایام محرم است حسینیه تماما آینه کاری است دارای دو اوروسی کوچک و دو اطاق می باشد که توسط یک دالان وارد حیاط کوچکی می شود نمای شرقی این حیاط در دو طبقه ساخته شده است که دارای چهار اطاق و چهار،سه،دری می باشد و توسط راه باریکی به طبقه بالا منتهی می شود.در قسمت شمال دارای یک ارسی بزرگ با شیشه الوان می باشد و در قسمت غربی چهار طاق نما که در حال حاضر از آنها برای سرویس استفاده می شود و در قسمت جنوبی دو طاق نما و یک عدد در ورودی که توسط هشت پله بن بست گرمابه و بعد هم به خیابان منجر می شود .توضیح این که تاریخ خرید و ساخت این بنا در سال 1309توسط عبداله خان بیگلربیگی خریداری شده است .ساختمان شرقی و شمالی مربوط به زمان زندیه است.ساختمان جنوبی و حسینیه در زمان قاجاریه احداث گردیده است.معماری حسینیه از سال 1311شروع گردیده و کار سقف کاری و طاق و گنبد و غیره به تدریج تا سال 1315یعنی بهمدت 4سال انجام پذیرفت در سال 1315به بعد حسینیه و ستون و نمای آن پنجره ها وارسی ها و غیره شروع شد.سرانجام در سال 1326هجری قمری کار آینه کاری آن توسط مرحوممشهدی مصطفی بنای کرمانشاهی به پایان رسید .

  کارهای انجام شده در تکیه بیگلربیگی         
    1-پیاده کردن و بازسازی کل دیوارمشرف به کوی گرمابه ی بیگلربیگی به طول پانزده و ارتفاع هفت متر.این دیوارز بر اثر نفوذ آب به دلیل اختلاف سطح صد و شصت سانتیمتری با کوی مجاور و پوسیدگی ملات و آجرها،سی سانتیمتری به طرف جلو انحراف پیدا کرده بود و هر آن احتمال ریزش آن می رفت     
  2-چیدن دیوار مشرف به خیابان در دو طبقه طاق زنی و بند کشی به گچ و پوشش روی دیوار با شیروانی جهت تقویت آب چکان ها. 
    3-مرمت گنبد و تعویض خرپاهای پوسیده.                     
     4-پیاده کردن و بازسازی دیوار مشرف به کوی دندانسازی به طول 25،ارتفاع 6متر.شامل پی کنی ،شناژریزی دیوارچینی،و بازسازی آبچکان روی دیوار به صورت قبلی اش.                        
    5-زه کشی جهت جلو گیری از نفوذ آب و رفع رطوبت شبستان گنبد      
  6-ساخت دو اروسی و شش در چهار پنجره چوبی     
  7-آینه کاری قسم فو قانی گنبد                                      
  8-ملات آینه کاری: عبارت است از 1-شکر برای خشک کردن ملات 2-سریش برای چسبندگی ملات   
9-جایگزینی تمامی ملات دیوارهای مرمت شده که قبلا (گل آهک)بوده است از ملات ماسه و سیمان       

عکس

در حال چیدن ستونهای با آجر تراش و آماده برای طاق زدن


در حال کارگزاری قالب برای طاق زدن نیم دایره تکیه ی بیگلربیگی به شکل قدیم
  
شروع طاق زنی یکی از ارسی های قسمت جنوبی تکیه بیگلربیگی کرمانشاه بنام پخ دور کرمانشاه
  
اتمام یکی از ارسی های تکیه ی بیگلربیگی به نام پخ دور کرمانشاه

  
در حال تراش آجر و آماده نمودن برای قاب بندی در ورودی تکیه ی بیگلربیگی

نمای قاب بندی در ورودی تکیه ی بیگلربیگی. این قاب بندی به نام شش مربع بعد از مرمت


نمای آینه کاری قسمت نورگیرهای اطراف گنبد، برای روشنایی تکیه ی بیگلربیگی بعد از مرمت


نمای آینه کاری قسمتی از گنبد تکیه بیگلربیگی که ملات آینه کاری عبارت است از 1- شکر برای خشک کردن ملات 2- سریش برای چسبندگی ملات 3- گچ برای نگهداشتن آینه کاری


در حال قالب ریزی جهت ارسی های قسمت جنوبی تکیه ی بیگلربیگی کرمانشاه به نام رومی یا نیم دایره

شروع نماچینی قسمت جنوبی تکیه ی بیگلر بیگی کرمانشاه به شکل قدیم


اتمام کار گذاشتن قالبهای ارسی مرکزی ضلع جنوبی
اتمام کارگذاشتن قالب سردر ورودی

وضعیت نمای جنوبی تکیه ی بیگلربیگی کرمانشاه قبل از مرمت


وضعیت نمای جنوبی تکیه ی بیگلربیگی کرمانشاه پس از مرمت


تاق و ستان
   در 6کیلومتری شهر کرمانشاه دهکده تاق و ستان واقع شده که آثاری از روزرگار ساسانی در آن موجود است.این تاریخی به علت ظرافت و هنرنمایی در صنعت حجاری از دیر باز مورد توجه هنر دوستان علاقه مند بدین گونه آثار از خارجی و ایرانی بوده است      
   ازمجموع روایاتی که به صورت مختلف در خصوص تاق و ستان نوشته شده می توان دریافت کهدر این محل یک زیارتگاه قدیمی در ازمنه مزدا پرستی بوده است.تاق و ستان دارای دو اطاق کوچک و بزرگ است     
   الف -  مجلس تاجگذاری اردشیر دوم :
 در طاق کوچک نقش و کتیبه شاپور سوم و پدرش شاپور دوم به چشم می خورد از شاهنشاهان ساسانی اولین کسی که در اینجا اثری دارد اردشیر دوم می باشد که مجلس تاج گذار وی در سنگ کنده شده است  در این تصویر سه نفر ایستاده اند و محبوسی در زیر پای یکی ار آنها که شاهنشاه است به پشت خوابیده است،پادشاه در وسط قررار دارد در سمت راست او اورمزد قرار گرفته که تاجی کنگره دار بر سر دارد و روی را به طرف شاه گردانیده است و حلقه سلطنتی نواردار مختص به سلسله ساسانیان را به وی اعطا می کند. شاهنشاه و اورمزد قباهایی دارند که تا سر زانویشان رسیده است ،دامن قبای شاه مدور است.هر دو نفر شلواری به پا دارند که از میان پاچین دار می باشد و توسط بندی به مچ پا چسبیده است.ضمنا دارای "کمربند"گردن بند و دستبند هستند.                                                                                    
درپشت سر شاه الهه ای است که لباسش تقریبا نظیر اورمزد است وانواری از سروی ساطع می باشد.دسته ایی از شاخه ی نبات مخصوص اعمال مذهبی که "برسم"خوانده شده است در دست او قرار دارد .پارسیان ازمنه جدید نقش طرف راست شاه را موبدان می پندازند و کسی که در پشت سر شاه قرار گرفته و هاله از وی ساطع است زردتشت و خشور آزاده ایران قدیم می دانند.شاید ار این رو باشدکه پارسیان هنر تصویر خیالی پیامبر دین بهی را از روی این نقش تهیه کرده و درمطبوعات مربوط به خود  انتشار داده اند  
برخی نقش اخیر را به صورت مهر دانسته اند و استدلال می کنند که نظیر آن را در دو جای دیگر نیز دیده اند که به استناد کتیبه ها صریحا مهر معرفی شده است . نخست در مقبره "آشیو خوس گماژنی"و دو دیگریدر سکه های پادشاهان "تروشکا"در این تصویر که مجلس تاجگذاری اردشیر دوم معرفی شده است دشمنی در زیر پای پادشاه و اورمزد قرار گرفته و مهر بر روی گل سدر ایستاده است.با همه اختلاف نظری که به علت نبودن کتیبه ای که معرف صاحبان تصویر باشد،در میان ارباب تحقیق موجود است آنچه مسلم و مستند به قراین و سکه ها می باشد از طرز لباس و شیوهشکل و شمایل این نقش به دوره ساسانیان مربوط است.                                                                        
کارهای انجام شده در طاق بستان 
   1-دیوار چین مشرف به امور پارک ها به طول صد و عرض پنجاه و پنج سانتیمتر و ارتفاع دو متر،با سنگ مارون
 2-قبل ار مروت محوطه ای جلو طاق در فصل بهار و تابستان تا ارتفاع 15 سانتینتر را آب فرا می گرفت و مشکلاتی به بار می آورد برای رفع آن پنج دهانه کانال از زیر طاق ها تا دریاچه به طول پنجاه و عرض یک متر زده شد که سرپوش گذاری گردید.        
   3-سنگ فروش روی کانال و بقیه ی محوطه با سنگ تیشه ای و ملات ماسه و سیمان          
    4-باغچه بندی در محوطه                                                                                                   


شروع پی کنی جهت هدایت آبهای فصلی که از زیر کوه و کف محوطه جاری می شد مانع عبور بازدیدکنندگان میشد که توسط 5 کانال از زیر طاق کوچک و بزرگ آثار باستانی طاق بستان به دریاچه بزرگ هدایت شد


شروع بستن داربست جهت تزریق سیمان در شکافهایی که در طاقهای بزرگ و کوچک ایجاد شده است توسط کارگران اعضای سازمان آب خوزستان


در حال سنگفرش کف محوطه طاق بستان کرمانشاه


در حال چیدن دیوار بین پارک شهرداری و محوطه طاق بستان با سنگ مالون به طول 120 متر به ارتفاع 50/3 سانتیمتر


قالب بندی مسیر کانال آب به داخل دریاچه ی بزرگ طاق بوستان


قالب ریزی درپوش های کانال بستان


نحوه مهار و هدایت آبهای سطحی زیرکوه طاق بستان که در برابر محوطه ی جلوی طاق پخش می شد



حفر کانال و قالب بندی برای مهار آب و هدایت آب اضافه به داخل دریاچه ی بزرگ طاق بستان


پل کهنه کرمانشاه
این پل کهنه که به سبک پل های صفوی ساخته شده دارای شش تاق است.در فاصلهبین هر دو اتاق یک تاقچه به چشم می خورد مجموع تاق ها و تاقچه ها یازده چشمه است   پل روی رودخانه قره سو در مدخل کرمانشاه قدیم ،نزدیک دهکده (مراد آباد)فعلی قرار دارد که در سابق شاهراه کاروانر این حدود بوده است رهگذران از این پل مستقیما به دوازده شهر قدیم کرمانشاه معروف به (دوازده اصفهان )وارد می شدند که یکی از چهار دروازه بزرگ شهر بوده است.این اثر زیبا زیر نظر میراث فرهنگی کرمانشاه مرمت و بازسازی گردید.                                                                               

کارهای انجام شده در پل کهنه قره سو                                            
  1-در اواخر سال 1352سیلی در کرمانشاه جاری شد که سبب گشت دو دهانه از پل کهنه،که در اثر مرور زمان و پوسیدگی ملات ویران شد و به بقیه  پل خساراتی وارد گشت.ناچار می بایست کل طاق برداشته شود از نو بازسازی گردد.برای این کار در داخل آب مشکلات فراوانی وجود داشت ابتدا داربست زده شد و سپس شروع به مرمت گردید.                                                  
   2-دیواره چینی دست اندازها و سنگ فرش کف پل به صورت اولیه اش  
   3-مرمت طاق شمالی در این قسمت که پی پل از بین رفته بود و همه جا پر آب بود.پس ضرورت ایجاب می کرد که تمام قسمت،  حدود 100متر،با خاک پر گرددو محل ستون کنده شود.برای جلو گیری از فشار آب و تخریب قسمت های باقیمانده از تیره های چوبی چهار متری نوک تیز استفاده گردید.
    4-پس از کندن پی ،دو کامیون مخلوط شن و سیمان در محل ریخته شد و شنارژ گردید.         
5-بازسازی کامل ستون و دیوار چینیو طاق زنی                                                          
   6-پی کنی به سمت به وسعت 300متر ،شنارژ 100متر،دیوار چینی 300متر،طاق زنی 200متر،بد کشی 300متر و خاکبرداری 600متر                                                                                              

نمای یکی ازطاقهای پل کهنه ی فرسوده که در اثر مرور زمان و پوسیدگی آجرها و سیل سال 1352، 50٪ تخریب شده و قسمت غربی قبل از مرمت



نمای تخریب شده یکی از طاقها و در حال بندکشی دیوار دست انداز


نمای قالب گذاری یکی از طاق های قسمت شرقی که صد در صد تبخیر شده بود قبل از طاق زنی


نمایی از پل کهنه قره سو کرمانشاه به شکل اصلی با آجر و گچ و ماسه و سیمان بعد از مرمت


نمای پل کهنه ی قره سو کرمانشاه قبل از مرمت


نمای اتمام شده پل کهنه ی قره سو کرمانشاه بعد از مرمت

پل کهنه ی قره سو کرمانشاه

کاروانسرای بیستون       
    یکی از کاروانسراهای صفوی که نسبتا به علت داشتن موقوفه و متولی مخصوص سالم مانده،کاروانسرای بیستون است.. در بنای آن بسیاری از سنگهای ابنیه ساسانی نیز بکار رفته است:                           
  این کاروانسرا را شیخ علیخانی زنگنه در روزگار شاه عباس دوم هنگامی که حکومت کرمانشاهان را داشته بنا نهاده است پس از سالها که همین شیخ علیخان با لقب اعتمادالدوله صدر اعظم دوران سلیمان صفوی شد،اراضی مشروب از نهر قراولی چمبتان را به جهاتی یکی از آن تعمیر کاروانسرای بیستون است،وقف کرد.تاریخ این وقفنامه که در اصفهان تنظیم گردیده و به مهر علمای آن روزگار چون ملامحمد باقر مجلسی،ملا میرزای شروانی و آقا جمال خونساری مسجل می باشد، سال1093هجری قمری است .    
 مشخصات بنا: طول کاروانسرا 60/83 متر و عرض آن 50/74متر است دور تا آن دور 47اتاق و چهار اصطبل بزرگ که پشت اتاقها قرار دارند.   
    با دو عدد کتیبه مربوط به بنای کاروانسرا در بالای در ورودی .در ضمن یاد آور می شود این بنا زیر نظر میراث فرهنگی توسط این جانب مرمت و بازسازی و تکمیل شد و در سال 1361تحویل بهزیستی گردید.    

   کارهای انجام شده در کاروانسرا ی بیستون      
1-قالب بندی طاق درب ورودی  که تخریب شده بود و اتمام دیوار چینی آن                  
 2-مرمت و بازسازی چهار ده باب از اتاقهای تخریب شدهی کاروانسرا                        
3- دیوار چینی به طول 1500متر در 3طرف کاروانسرا                                 
4-براداشت آوار قدیمی از روی طاقها به عمق پنجاه تا صد و پنجاه سانتیمتر و زدن طاق کاذب (دزده)جهت  سبک کردن بار پشت بام ،(قسمت غربی)                      
5-آسفالت پشت بام (قسمت غربی)                              
6- برای دیوار چینی از ملات ماسه و سیمان استفاده شد                                                             
7 – به کار بردن آجر کرمانشاه به ابعاد 25 ضرب در25به جای آجر های قدیمی که برای همین منظور سفارش داده شده بود.                                                                                       
 
نمای قسمت شرقی کاروانسرای بیستون قبل از مرمت


در حال چیدن طاق دزده یا صندوقه جهت سبک شدن قسمتی از پشت بام کاروانسرای بیستون


شروع طاق زنی پشت بام قسمتی از کاروانسرای بیستون به نام طاق زنبوری جهت سبک شدن روی طاقها
در حال طاق زدن قسمتی از پشت بام کاروانسرای بیستون
نمای قسمت غربی کاروانسرای بیستون قبل از مرمت
نمای داخل کاروانسرای بیستون پس از مرمت

 تاریخچه شهرداری کرمانشاه          
    بلدیه در سالهای بین 1297،1290شمسی در زمان حکومت فرمانفرما (اواخر دوره قاجاریه )در  محل دیوارخانه (محل فعلی شهربانی)که آنوقت دارای سا ختمانهای  تو دو تو ، دهلیزهای طاقی و دستگاه های اداری از قبیل امور دبیری ،خزانه دار ی،انتظامی ،زندان،فراشخانه،و نقاره خانه بود قسمت عظیمی از محلهای فعلی بازار،دبیرستان رازی، شاهپور،سربازخانهشهری،مسجد دولتشاه،چهار باغ جزء محدوده دستگاه والی بوده تشکیل شد.مهمترین وظایف بلدیه را کاری در ردیف امور تشریفاتی که در آنموقع کار فراشها بودتشریح می کردند اما آنچه مسلم است بلدیه در کارهای مربوط به رفت و روب محل های پر رفت آمد در روز ئ یا روشن کردن چراغهای پیه سوز معابر در شب به خلق ا...خدمت می کرده است . تا سال 1305بلدیه فعالیت محسوسی نداشت و کادر خدمت کننده این سازمان که 12نفر رفتگر و 3نفر نایب و چند کارمند بود کارشان فوق  العاده محدود و بالاترین حقوقی که به رئیس بلدیه داده می شد 157ریال و کمترین حقوق مربوط به مامور تنطیف بود که از 9ریال تجاوز نکرد .در سالها ی 1305تا 1308آقا ی اسداله خان فزونی اولین رئیس بلدیه امور آبادانی شهرداری را که شامل ایجاد خیابان شاه بختی از اجلالیه تا سه راه پهلوی،سنگفرش کوچه های امام جمعه ،معاون الملک ،میر عبدالباقی،فیض مهدوی،قاسم خان،کشته و نصب 34فانوس نفتی در معابر بود،را به مرحله اجزا در آورد .در سال 1308دومین رئیس بلدیه آقای ابراهیم خان معتمد درخشان با حکم وزارت داخله یا گسترش سازمان بلدیه اولین بار مسائل بهداشتی کردن آبها ، مراکز پیشه ایی و اجتماعی مطرح و در جهت ایمنی مردم تصمیمات مفیدی اتخاذ گردید شهرداری از ابتدا تاسیس تا کنون 67شهردار را به خود دیده است.ساختمان موجود شهرداری با بیش از نود سال قدمت یکی از ساختمانهای قدیمی شهر کرمانشاه محسوب می شود . به گفته بعضی از بزرگان شهر شروع احداث این بنا تقریبا همزمان با احداث ساختمان تکیه معاون الملک که در حدود 500متری ضلع شمالی شهرداری قرار گرفته ،بوده است این بنا در زیر زمینی به وسعت 51966متر مربع احداث شده است،و در ضلع شرقی  شهر در روی تپه ای بلند و مشرف به شهر بنا شده است در جلوی ساختمان استخر بزرگی که از آب قنات پر می شده احداث گردیده و حیات ساختمان به صورت یک پارک بزرگ با درختان ،سرو،کاج،اقاقیا،گردو،توت،سیب،و گلها و درخچه های زینتی از قبیل رز،بنفشه ،اطلسی،میمونی،شاه پسند،داوودی،شمشاد ،برگ نوو....دارای خیا بانهای به عرض حدود 8متری و پیاده روهای به عرض 4 متر که جهت رفت و آمد عابرین در نظر گرفته شده ،در آمده است این زمین توسط سفارت انگلیس جهت ایجاد کنسولگری خریداری شده بود و طرح ساختمان آن که در دو طبقه  وزیر زمینی می باشد  توسط انگلیسیها تهیه و توسط معماری ایرانی ساخته شده است ،درب های چوبی آن از هندوستان به ایران آورده شده و نمای ساختمان از آجرهای تراش به صورت سنتی و یا طراحی مختلف اجرا شده است .                                                                                                                
ساختمان شهرداری قبل از این در محل فعلی مسجد معتضدی واقع در میدان شهرداری سابق در سال 1337توسط شهردار وقت آقای سلطان محمد دولتشاهی از سفارت انگلیس ساختمان شهرداری فعلی از قرار هر متر چهار صد ریال پول رایج ایران که تمام آن تسلیم سسفارت گردید خریداری شده است و در سند آن قید شده بود که اگر ارتباط دولت انگلیس با دولت ایران قطع شود حقی به زمین ندارد  .    
در حال حاضر شهرداری کرمانشاه با درجه 11دارای 3معاونت (امور عمرانی و شهر سازی ،؛خدمات شهری،و پنج منطقه مصوب و یک عمران و گورستانها میوه و تره بار خدمات موتوری امور پارکها و بازیافت کشتارگاه ،آتش نشانی و کامپیوتر )می باشد. 
  تعداد کارکنان شهرداری 2439نفر می باشد که اراین تعداد حدود 321نفر کارمند و تعداد 1743نفر کارگران دائم و تعداد 375کارگران موقت می باشند که از این تعداد کل 19نفر زن و 2420نفر مرد می باشند و از این تعداد 494نفر بی سواد 1144نفر سواد خواندن نوشتن 126نفر ششم ابتدائی 197نفر پایان راهنمایی 277نفر دیپلم 75نفر از دیپلم ،60نفر دیپلم ،56نفر لیسانس،10نفر فوق لیسانس ،در شهرداری مشغول بکار می باشند.                                                                                                      
عملیات انجام شده :       
   1-پیاده کردن قسمتی از سقف که شکاف برداشته بود و دوباره چینی آن
  2-آجر چینی نمای ضلع شرقی که بیش از 85%تخریب شده بود بوسیله ملات ماسه،سیمان و آجر تراش خورده                                                              
   3-آجر چینی دیوار قسمت شمالی به طول 6متر و ارتفاع 3متر           
  4-پیاده کردن قسمتی از ستو نها مدور که تخریب شده و از حالت شاغول خارج شده بود.   
 5-دوباره چینی ستونها مدور نمای اصلی با استفاده از آجر تراش خورده            
    6-پیاده کردن شیروانی پوسیده پشت بام                                          
    7-احیاءخرپا و شیروانی پشت بام به شکل اولیه                     
    8-کف فرش زیر طاق و در طاق و در ورودی با آجر و بند کشی آن مسئول پروژه:قاسم احمدی   ...


کلمات کلیدی مرتبط:
پروژه دانشجویی ,عناصر جزئیات ,مقاله ,کارآموزی ,تحقیق ,پایان نامه ,کارآموزی ,حسین ,بیگلربیگی , حسینیه ی ,مرحوم ,بیگلربیگی ,واقع, در, محله ی ,قدیمی ,فیض آباد،بخش یک،خیابان ,مدرس ,مقابل ,مسج,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
دانلود پاورپوینت مدرسه و مسجد آقا بزرگ
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت تفاوت باغ های , ژاپن و باغ های ایران
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
دانلود رایگان پاورپوینت درونگرایی در معماری
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پروژه پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها - آشنایی با معماری اسلامی - .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت تزئینات معماری در دوره قاجار
پاورپوینت تاریخچه کاشی در ایران
دانلودپاورپوینت خانه در معماری اسلامی

آشنایی با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان

آشنایی با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان


تاریخ ایجاد 03/03/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 40   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 113 kb  تعدادمشاهده  38


فهرست مطالب

مسجد شیخ لطف الله                                   1
وجه تسمیه مسجد شیخ لطف الله                              3
خطوط بنائی در داخل مسجد شیخ لطف الله                     9
کتبه های خط ثلث در چهار گوشه داخل مسجد شیخ لطف الله             10
کتیبه های دو ضلع شرقی و غربی مسجد شیخ لطف الله                 12
نام شیخ لطف الله و باقر بنا در کتیبه های دو جانب شمالی و جنوبی مسجد     13
عمارت ساعت                                     16
بازار قیصریه و کاروانسرای شاه                             16
سردرب ضرابخانه                                     19
اقدامات شاه عباس کبیر در مورد بازار و کالاهای گوناگون             20
قیصریه                                         30
راسته‌ی بازار                                         35
مسجد شیخ لطف الله
یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان که هر تماشا کننده ای را خیره می کند و نسبت به هنرمندانی که در انجام آن دخیل بوده اند باظهار تحسین و اعجاب وامیدارد مسجد شیخ لطف الله است که در ضلع شرقی میدان نقش جهان مقابل عمارت عالی قاپو (دولتخوانه مبارکه) واقع شده و بواسطه کاشیکاری های معرق داخل و خارج گنبد و کتیبه های عالی که مقداری از انها بخط علیرضای تبریزی عباسی(2) است از زیبائی و ظرافت کمتر نظیر دارد. این مسجد که شاهکاری از معماری و کاشیکاری ایران در نیمه اول قرن یازدهم هجری است بفرمان شاه عباس اول ساختمان آن شروع‌‌  شده و سر در زیبای آن در سال 1012 هجری به پایان رسیده و سال اتمام ساختمان و تزئینات کاشیکاری آن 1028 هجری قمری است. سال اتمام سر در مسجد بموجب کتیبه ای که به خط ثلث با کاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی نوشته شده به شرح زیر است:
” امر با نشاء هذا المسجد المبارک السلطان الاعظم و الخاقان الاکرم محیی مراسم آبائه الطاهرین مروج مذهب الائمه المعصومین ابوالمظفر عباس الحسینی الموسوی الصفوی بهادر خان خلد الله تعالی ملکه و اجری فی بحار التأیید فلکه ب محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین صلوات الله و سلامه علیه و علیهم اجمعین متبها علی رضا العباسی 1012“(1) و سال اتمام ساختمان مسجد (1028 هجری قمری) در داخل محراب کاشیکاری معرق بی نظیر آن در دو لوحه به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی بشرح زیر آمده است :
” عمل فقیر حقیر محتاج برحمت خدا محمد رضا بن استاد حسین بناء اصفهانی 1028“
در یک لوحه به خط نستعلیق سفید بر زمینه لاجوردی در بالای پنجره کاشیکاری زیبای سر در بخط علیرضای عباسی نوشته شده است:” مایه محتشمی خدمت اولاد علی است“
وجه تسمیه مسجد شیخ لطف الله
شیخ لطف الله بن عبدالکریم بن ابراهیم اصلا از مردم میس از قرای جبل عامل یعنی لبنان حالیه است و خاندان او همه از فقهای امامیه بوده چنانکه پدر و جد و حد اعلا و پسرش همه به این عنوان اشتهار داشته اند. به مناسبت سعی بی اندازه پادشاهان صفوی در ترویج احکام مذهب تشیع و تشویق و اکرام فقهای آن شیخ لطف الله میسی عاملی نیز مانند جمع کثیر دیگری از علمای بحرین و جبل عامل در اویل عمر از موطن خود به قصد ایران عازم و ابتداء در مشهد مقدس مقیم شد و در آنجا پس از استفاضه از محضر علمای ارض اقدس از جمله ملا عبدالله شوشتری از جانب شاه عباس بزرگ بخدمت آستانه رضوی برقرار گردید و تا تاریخ فتنه از بکان و دست انداری ایشان بر مشهد در آن شهر مقیم بود سپس از شر ایشان به قزوین پناه جست و در آنجا بکار تدریس مشغول شد. شاه عباس او را از قزوین به اصفهان آورد و در سال 1011 در جنب میدان نقش جهان مدرسه و مسجدی را که هنوز هم بنام او شهرت دارد برای محل تدریس و اقامت و امامت او پی نهاد و انجام این کار تا 1028 طول کشید و در حین اتمام همین ساختمان بود که شاه عباس در قسمت جنوبی میدان شاه طرح انشاء مسجد جامع عباس یعنی مسجد شاه را ریخت.
بعد از آنکه مدرسه و مسجد شیخ لطف الله برای تدریس و نماز گزاری سیخ مهیا گردید این مرد جلیل محترم در آن مدرسه مقیم و در آن مسجد و مدرسه به امامت و تدریس مشغول گردید و شاه برای وجه معاش او وظیفه ای معین و مقرر داشت شیخ در مسائل قدیمی و فتاوی شرعی بعضی آراء و عقاید خاص داشت و به گفته مؤلف ریاض العلماء با علمای هم عصر خویش در شر پاره ای از این مسائل بغیر حق مناقشه می کرد از آنجمله اقامه نماز جمعه را در غیاب امام واجب میشمرد و شخصا در مسجد خود هر جمعه به این عمل ادامه میداد و مقلدین او از وی تبعیت می کردند تألیفات شیخ بیشتر منحصر بحواشی و تعلیقاتی است که او بر کتب فقهیه علمای قبل از خود نوشته و رسائلی که بر رد فتاوی دینی معاصرین برشته نگارش در آورده است شیخ لطف الله از علوم ادبی نیز بی نصیب نبود و گاهگاهی هم بگفتن شعر طبع آزمائی می کرد.
تاریخ وفات شیخ لطف الله را مؤلف کتاب مجمل التواریخ در سال 1032 یعنی در
همان سالی که بغداد به تصرف شاه عباس در آمده است می نویسد همچنین در عالم آرای عباسی تاریخ فوت او را مؤلف این کتاب در ذیل وقایع همین سال 1032 می آورد و صریحا می گوید که شیخ لطف الله میسی عرب جبل عاملی در اوایل این سال قبل از  سفر دارالسلام بغداد که هنوز رایات جلال در ییلاقات فیروز کوه بود در اصفهان مریض گشته بعالم بقاء پیوست.
مؤلف عالم آرا در ذکر تاریخ فوت شیخ لطف الله گوید که در حین تحریر تاریخ وفاتش چنین بخاطر رسید:
شیخ لطف الله رفت از دار دهر                رخت بر بست از جهان بیمدار
عزم عقبی کرد از دنیای دون                شد جناتش مأمن و دارالقرار
سال تارخش همی جستم ز عقل                گفت با من نکته ای آن پیر کار
چون دو” لا“ از نام اوساقط کنی                سال تاریخ وفاتش زآن شمار
عبارت مهر او جمله :” ثقتی بلطف الله تقینی” بوده است.(1)
کتیبه و خطوط نمای خارجی کنبد مسجد شیخ لطف الله
کتیبه خارجی کنبد مسجد شیخ لطف الله بخط ثلث با کاشیسفید معرق بر زمینه لاجوردی بترتیب شامل سوره های ” شمس“ و ” دهر“ و ”کوثر” است و در آخر
به این عبارت ختم می شود:
” قال الله و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا“(2)
در یک حاشیه یک سطری به خط نستعلیق ریز سال اتمام تعمیرات گنبد بشرح زیر ذکر شده است:
”در سال هزار و سیصد و پانزده خورشیدی تعمیر شد“
در لوحه دیگری بخط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی در بالای پنجره مشبک کاشیکاری سر در مسجد شیخ لطف الله نیز از تعمیرات مسجد در دوره سلطنت سر دودمان سلسله پهلوی به شرح زیر یاد شده است:
” در عهد سلطنت اعلیحضرت اقدس همایون شاهنشاه رضا شاه پهلوی خلد الله ملکه و سلطانه تعمیر شد آبان 1307“
بر گردنه گنبد بخط سه رگی (دو مشکی در طرفین و یک سفید در وسط) بر زمینه فیروزه ای جملات (یا کریم) (یا الله) (یا رحمن) (یا رحیم) تکرار شده است.
در شمسه های پائین گردنه کنبد به خط بنائی مشگی بر زمینه سفید کلمات و جملات: (الله اکبر) (الملک لله) (الحمد لله) (الله و محمد و علی) تکرار شده است.
کتیبه های فوقانی داخل گنبد مسجد شیخ لطف الله بخط علیرضای عباسی و
مورخ بسال 1025 هجری
خطوط کتیبه های داخل مسجد شیخ لطف الله را دو نفر خطاط نوشته اند یکی علیرضای عباسی خطاط مشهور دوره شاه عباس اول و دیگری (باقرنا) خطاط گمنامی که کتیبه های اطراف زوایای داخل گنبد را نوشته است و بحدی شبیه بخط علیرضای عبلسی کار کرده که کار او ضمیمه کار علیرضا شده و نام او تحت الشعاع نام آن خطاط مشهور قرار گرفته و با آنکه در آخر کتیبه هائی که به قلم او می باشد نام او مانند نام علیرضا صریحا نوشته شده است معذلک اسم او به فراموشی سپرده شده و کمتر از او یاد کرده اند.
دو کتیبه فوقانی داخل مسجد شیخ لطف الله به خط علیرضای عباسی است و از بالا به پائین کتیبه اول به خط ثلث با کاشی سفید معرق بر زمینه کاشی لاجوردی رنگ که نام خطاط آن علیرضا و سال تحریر آن (1025 هجری) را در آخر کتیبه
در بر دارد بشرح زیر است:
” عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال من توضا ثم خرج الی المسجد فقال حین یخرج من بیته بسم الله الذی خلقنی فهو یهدین هداء الله الی الصواب والایمان و اذا قال والذی هو یطعمنی و یسقین اطعمه الله من طعام الجنه و سقاه من شرابها و اذا قال و اذا مرضت فهو یشفین جعل الله ذلک کفاره لذنوبه و اذا قال والذی یمیتنی ثم یحیین اماته الله مینته الشهداء و احیاء حیوه السعداء و اذا قال والذی اطمع ان یغفرلی خطیئتی یوم الدین غفرالله له خطاء کله و ان کان کزبد من البحر و اذا قال رب هب لی حکما و الحقنی بالصالحین و هب الله له حکما و علما و الحقه بصالح من مضی و صالح من بقی و اذا قال واجعل لی لسان فی الاخرین کتب الله له فی ورقه بیضاء ان فلان بن فلان من الصادقین و اذا قال واجعلنی من ورثه جنه النعیم اعطاء الله منازل فی جنه النعیم و اذا قال و اغفر لا بی غفر الله لابویه. عن ائمه اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین اذا دخلت المسجد فقدم رجلک الیمنی و قل بسم الله و بالله من الله و الی الله و خیر الاسماء کلها لله توکلت علی الله و لا حول و لا قوه الا بالله اللهم صل علی محمد و آل محمد و افتح ابواب رحمتک و توبتک و اغلق عنی ابواب معصیتک و اجعلنی من زوارک و عمار مساجدک و ممن یناحک فی الدلیل و انهار و ادحر عنی الشیطان الرجیم و جنود ابلیس اجمعین. و قال الامام ابوعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلم من مشی الی المسجد لم یضع رجلا علی رطب و لا یا بس الاسبحت له الارض الی الارض السابعه صدق رسول الله صلی الله علیه و آله کتبها علی رضا فی 1025
کتیبه دوم قسمت فوقانی داخل گنبد مسجد شیخ لطف الله که در زیر پنجره های مشبک اطراف گنبد نصب شده است به خط ثلث با کاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی به قلم علیرضای عباسی شامل تمام آیات سوره های” جمعه“ و ” نصر“ است و قسمت آخر آن به عبارت زیر ختم می شود:
” سبحان ربک رب العزه عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمدلله رب العالمین صدق الله العظیم و صدق رسوله النبی الکریم و نحن علی ذلک من الشاهدین و الحمدلله رب العالمین کتبها علی رضا العباسی غفرالله ذنوبه”
خطوط بنائی در داخل مسجد شیخ لطف الله
در زیر کتیبه دوم کمربندی داخل گنبد در هر گوشه در دو شکل مانند به خط بنائی با کاشی مشگی بر زمینه سفید سوره های شریفه ” قدر“ و ”همزه“ و ”کافرون“ و ”انشراح“ و ”فیل“ و ” ماعون“ و ” تین“ و ”فاتحه“ نوشته شده است. صفحات کاشیکاری که در هر یک از آنها به خط بنائی یکی از سوره های مذکور نوشته شده است از قسمتهای بسیار جالب و پر حالت داخل گنبد مسجد شیخ لطف الله است.(2)
کتبه های خط ثلث در چهار گوشه داخل مسجد شیخ لطف الله
در گوشه جنوب غربی محوطه داخل گنبد مسجد شیخ لطف الله به خط ثلث سفید با کاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی سوره(انفطار) نوشته شده و بعد از آن بعبارات زیر خاتمه می یابد:
” صدق الله العظیم الکریم. عن ابی عبدالله علیه السلم اذا کان لیله الجمعه انزل من السماء ملئکه بعدد الذر فی ایدیهم اقلام الذهب و قراطیس الفضه لا یکتبون الی لیله السبت الا الصلوه علی محمد و آل محمد فاکثروا منها قال ان من السنه ان تصلی علی محمد و اهل بیته فی کل جمعه الف و فی سایر الایام مأته مره”
در گوشه جنوب شرقی به خط ثلث سفید معرق بر زمینه کاشی لاجوردی شوره (لیل)نوشته شده و آخر کتیبه بعبارات زیر ختم می شود:
” صدق الله العظیم و صدق رسوله الکریم. عن جابر عن ابی جعفر علیه السلم قال قال النبی صلی الله علیه و آله لجبریل علیه السلم و ای البقاع احب الی الله تعالی قال المساجد و اهلها احب الی الله اولهم دخولا و آخرهم خروجا منها صدق نبی الله.”
در گوشه شمال غربی به خط ثلث با کاشی سفید بر زمینه لاجوردی(سوره البینه) نوشته شده و آخر کتیبه بعبارات زیر ختم می شود: ” صدق الله العظیم و صوق رسوله الکریم و نحن علی ذلک من الشاهدین و صلی الله علی خیر خلقه محمد و آله الطیبین الطاهرین و سلم تسلیما کثیرا برحمتک یا ارحم اراحمین و یا اکرام الاکرمین”
در گوشه شمال شرقی بخط ثلث سفید معرق بر زمینه کاشی لاجوردی سوره (شمس) نوشته شده و قسمت آخر کتیبه بعبارات زیر خاتمه می یابد:” و قال الله تبارک و تعالی و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا صدق الله العظیم و صدق رسوله الکریم و نحن علی ذلک من الشاهدین برحمتک یا ارحم اراحمین. عن ابی جعفر علیه السلام قال لما اسری برسول الله صلی الله علیه و آله الی اسماء فبلغ البیت المعمور فحضرت الصلوه فاذن جبرئیل علیه السلام و اقام فتقدم رسول الله صلی الله علیه و اله صف الملئکه و النبیون خلف محمد صلی الله علیه و آله.“
کتیبه های دو ضلع شرقی و غربی مسجد شیخ لطف الله
بخط باقر بنا
کتیبه های دو ضلع شرقی و غربی داخل گنبد مسجد شیخ لطف الله بخط ثلث با کاشی سفید معرفی بر زمینه لاجوردی شامل اشعاری است به زبان عربی مشتمل بر اسامی چهارده معصوم علیهم السلام و عباراتی که قسمت آخر آنها بجمله ” کتبها باقر بنا“ ختم می شود. ظاهرا سراینده اشعار شیخ بهائی عالم معروف دوره شاه عباس اول بوده است که در مصراع (بهائک المذنب المستهام) بنام خود هم اشاره نموده. کتیبه بشرح زیر است:
” الهی بحق نبی الانام                        شفیع الذنوب بیوم القیام
الهی الهی بنفس الرسول                        قسیم الجنان و زوج البتول
الهی بحق الزکی الحسن                        بحق الحسین اسیر المحن
الهی الهی بزین العباد                        و بالباقر الطهر کر الرشاد
الهی و بالصادق المقتدا                        و بالکاظم الغیظ بحر الندا
الهی بحق الامام المبین                        علی ارضا قبله الطالبین  
الهی الهی بحق التقی                        الهی الهی بجاء النقی
الهی و بالعسکری الحسن                        الهی و بالقائم المؤتمن
بلطف بعفوک یا ذالجلال                        علی هائم فی مهاوی الضلال
بهائک المذنب المستهام                        غریق بحار الخطایا العظام
واعتقه یا رب یوم الورود                        علیک من النار دأب الورود
و یسر له کل امر عسیر                        فانت علی کل شیء قدیر
باربعه و عشره اعتضادی                        وهم شفعای فی الیوم العبوس
بطیبه والغری و کربلا                        و سامرا و بغداد و طوس
نام شیخ لطف الله و باقر بنا در کتیبه های دو جانب
شمالی و جنوبی مسجد نوشته شده است
کتیبه های دو جانب شمالی و جنوبی داخل مسجد شیخ لطف الله نیز یکسان است. این دو کتیبه که نام شیخ لطف الله و باقر بنا را در بر دارد بخط ثلث با کاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی به شرح زیر است:
الهی بحق الهاشمی محمد                    حبیبک طه شافع العرصات
بحق علی نفسه و وصیه                    ابی ولده والصهر ذی الحسرات
و فاطمه الزهرا قره عینه                    مجسمه الاحزان و العبرات
و مسموم اولاد الزنا الحسن الذی                رمی الکبد الحری جفا قطعات
و مقتول اولاد البغایا بکربلا                 الحسین شهید الله فی الفلوات
و زین عبادالله ذی الحزن و البکا                علی ابی الاوصاب والزفرات
و باقر علم الاولین محمد                    شبیه رسول الله ذی الدرجات
و مظهر دین الصدق و الحق جعفر                و مظهره فی الجهر و الخلوات
و موسی شهید الاشقیاء و نجله                علی الرضا المسموم فی العنبات
و معدن تقوی الله الجواد و ابنه                محمد المحبور بالنعمات
و هادی الوری نجل التقی معدن النقی            علی خفیر الخلق فی القفرات
و بالحسن الاصل الاصیل بعسکر                ابی العز و الخیرات و البرکات
بصاحب هذا العصر اعنی محمدا                ای الخاتم الثانی لخیر وصات
انلنی انلنی بغیتی برلائهم                    وصل غلیهم افضل الصلوات
و شفعهم فی عبد عبد عیدهم                عبیدک لطف الله فی العرصات
و بالباقرنا النباء کاتب هذه                    الحروف وقاء الباری العشرات
این مسجد رو به میدان واقع است و مسجد شیخ الاسلام یا فتح الله(شیخ لطف الله) نامیده می شود یعنی گشادگی آسمان آنقدرها بزرگ نیست مدخلش با وجود این بیست پا عرض دارد و فرورفتگی پانزده پا به شکل نیم هلال و از رواقهائی تشکیل شده که دو تای اولش متصل به بازاری است که اطراف میدان را احاطه نموده پائین بنا تا هفت الی هشت قدم از صفحات یشم داخلا و خارجا پوشیده شده، و بالاتر آن را از کاشی الوان پوشیده مثل مسجد بزرگ بالای آن از رواقها و غلام گردشها و قطار آویز با هزاران نقش تشکیل یافته مدخل این مسجد پله کانی است به ارتفاع شش پله و دالان مسقفی که به اندرون بنا منتهی می شود که آن نیز از گنبد بزرگی مستور گشته در اطراف آن حیاط ها حوضها آب انبارها برای تطعیر ساخته اند. منبر آن قابل حمل و نقل است و محراب که می توان آن را نمازگاه محمدیان(ص) نامید از یشم ساخته شده و دارای ستونهایی از مینای سبز است به طریق یونیهای این معبد تاریک و وارد نیش کمتر قصری به آن متصل است متعلق به شیخ الاسلام زمان عباس اول و صفی اول و دوم برادرش را که جانشین آن است وزیر بزرگ عباس دوم انتخاب شد.
عمارت ساعت
دیگر بالاخانه ساعت است که از سایر عمارات مذتفع تر می باشد . عباس دوم این ساعت را در موقع جلوس به کار انداخت که در هنگام زدن زنگ ساعت صورتهای مختلفی عروسک مانند که باعث تعجب ایرانیان بود در آنجا نمایان می‌شد. با صدای موزیک و ساز و این است بچه بازی که جز مردمانی که هیچ ندیده اند به او نگاه نمی کنند سلاطین ایران در موقع جلوس سلطنت خود به کار می انداختند.
ایرانیان از این ساعت بیشتر تعجب مب کنند تا ما از ساعت(انورث) و استراسبورگ هر چند که این صدا نامطبوع است و این صورتها زشت.
بازار قیصریه و کاروانسرای شاه
بازار قیصریه واقع است در شمال میدان که دارای درب بسیار قشنگی است در سابق گفتم که آن مدخل دارای شکل نیم هلال فرو رفته است، و این را در نقشه می توانید ببینید سر درب آن یک نیم گنبد بزرگی است که ساخته شده از آجرهای کاشی و نقش شده از صورتهای شهوت انگیز بی شرمانه و منتهی می‌شود به دو سکوییکه احاطه می کند دوره عمارت را به ارتفاع سه یا چهار قدم مرتفع از سطح زمین و پیش آمده از عمارت تحتانی از پانزده الی شانزده قدم و آن دیوارهای مستور شده اند از تخته های سنگ یشم و سنگ سماق تا چند ذراع ارتفاع مانند دیوار خود عمارت و این سکوب جایگاه و جواهر فروشان و زرگرهائی است که مصنوعات جواهری و طلائی و پولهای غریب می فروشند و همچنین فروشندگان لباس های فاخر که همیشه مهیا کرده اند مقدار ریاد و قشنگی از آنها را و فروشندگان یراق اسب، سر درب مصور است به یکی از جنگهای عباس بزرگ با ازبکها و بالا و پائین آن صورتها صورت اروپائیهائی است که در سر میز گیلاس به دست دارند مردها و زنها به وضع فاحشه ها و نقاشی آنها بسیار غلط است بر حسب اینکه ایرانیان مهارتی از این کار ندارند و در بالای سر درب ساعت است به بزرگی سه قدم مربع و حالیه آن را زیر آورده اند یا به سبب ناشی گری ساعت ساز بوده در محافظت آن یا به سبب آنکه صدای نامطبوع بوده استنزد ایرانیان به سبب نهی شریعت از صدای ساز(که به جای زنگ در هر ساعتی از ساعت شنیده می شده) لیکن ساعت بزرگ است در بالای سر درب که در منتهای ارتفاع او است و زنگ نمی زند و وزن او تقریبا هشتصد یا نهصد(لیور) می باشد و در کنار ساعت به خط درشا اسم شهر و کارخانه نوشته شده که دلالت می کند بر اینکه این ساعت در یکی از صومعه های شهر هرمز بوده که از آنجا آورده شده است. هرمز کمی بعد از بنای این میدان گرفته شد، و عباس کبیر که سیاستمدار زیرکی بود و میا داشت تمام ملل را جلب نماید مخصوصا اروپائیان را به واسطه صنعت و تجارت پر فایده آنها و تصادم با تکالیف مذهبی را اهمیتی نداده در مقابل قلوب مللی را که مفید برای متمول ساختن ممالک خود تصور می کرد، جلب می نمود. این بازار را ایرانیان قیصریه می نامند. این لغت مأخوذ از لغت (سزار) ( از امپراطوران روم) است و یا آنکه از لغت آلمانی همان کلمه (کی زر) گرفته شده در کتابهایشان(سزاره) قیصریه می نویسند و عباس کبیر این درب را به این اسم نامیده و اظهار می کرد که از روی نمونه سر درب(سزاره) ساخته است. از این درب به بازار بزرگتر و با شکوه تر اصفهان وارد می شوند و در این بازار قیمتی ترین پارچه ها به فروش می رسد سقفش محدب و وسط آن فضای مدوری است با یک گنبد عالی بسیار مرتفع مانند سقف بازار در طرف راستش مداخل ضراب خانه و از طرف دیگر کاروانسرای با شکوهی است موسوم به سرای شاه زیرا از مستغلات شاهی است این سرای از دو طبقه شاخته شده و در وسط حیاط وسیعی دارد و مشتمل است بر متجاوز اط یکصد و چهل اطاق این دو بنا دارای دو سر درب بزرگ و متشابه با سر درب خود بازار قیصریه است.
سر درب ضرابخانه
بر سر درب ضرابخانه تصویر علی علیه السلام جانشین محمد صلی الله علیه و اله نقش شده که یک شخص قشنگی را از چنگال شیر نجات می دهد این شجاع محمدیها با دو علامت شناخته می شود شمشیر دو سر و نقاب سبزی که صورتش را مستور داشته ایرانیان جمال علی را با نقاب سبز می پوشانند ولی سایر از پیغمبران و مقدسینشان را با نقاب سفید برای آنکه جمال ایشان بی نظیر و نمی توان سیمای نورانی آن را تصویر نمود، در مسافت چند پا پائین تر محوطه ای است محاط از پنج یا شش کاروانسرا که بزرگترین و قشنگ ترین کاروانسراهای شهر محسوب می شوند، مانند سرای اسطبل سرای کاشان(شهر پارسیان است) (گبرها) سرای لاریها(قسمتی از بیابان کرمان است) این کاروانسرا مملو از دوا فروشان عمده است و بالاخره کاروانسراهای مولتانیها (در کنار بازار قشنگی موسوم به بازار مولتانیها) مولتان اولین شهر هندوستان از طرف قلعه قندهار (در سر حد شمالی ایران واقع است) تمام تجارت هندوستان با ایران قبل از دریانوردی اروپائیان از این طرف بود پس از شرح کامل داخله میدان و بازار قیصریه مشغول می شویم به ذکر بازارهای اطراف میدان که محل فروش تمام اقسام امتعه ای است که در میدان می فروختند لیکن ظریف تر و اعلی تر از آنهائی است که در وسط میدان به فروش می رسد و در عوض گران تر نیز هست  ...


کلمات کلیدی مرتبط:
پروژه دانشجویی ,عناصر جزئیات ,مقاله ,کارآموزی ,تحقیق ,پایان نامه ,کارآموزی , , ,مسجد ,شیخ لطف الله 1 ,وجه, تسمیه ,مسجد شیخ لطف الله 3 ,خطوط ,بنائی ,در ,داخل, مسجد, شیخ لطف الله 9 ,کتبه های ,خط ,ثلث ,در ,چهار, گ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری اسلامی
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
دانلود رایگان آرایه های تزیینی گچبری دوره سلجوقی
دانلود پاورپوینت مدرسه و مسجد آقا بزرگ
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت تفاوت باغ های , ژاپن و باغ های ایران
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
دانلود رایگان پاورپوینت درونگرایی در معماری
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پروژه پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها - آشنایی با معماری اسلامی - .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt

پاورپوینت انواع طاق ، قوس و گنبد در معماری اسلامی

پاورپوینت انواع طاق ، قوس و گنبد در معماری اسلامی


تاریخ ایجاد 28/02/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 67   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 16102 kb  تعدادمشاهده  121


انواع طاق ، قوس و گنبد در معماری اسلامی
 
پوششها از جمله عمده¬ترین مسائل ساختمان هستند، لذا بنایان و معماران به همان نسبت بیش از سایر عناصر سازنده بنا به آن اندیشده اند.
در واقع آنچه ابعاد بنا را کامل می¬کند و به آن حجم می¬دهد، پوشش است و ساختمانی که فاقد آن باشد بی¬هویت و غیرقابل سکنی است.
 
مسجد ، طاق ، قوس ، گنبد ، معماری اسلامی
در این پروژه به بررسی یک سری از انواع طاق ها ،قوس ها و گنبد های اصیل ایرانی که مربوط به دوره صفوی و حتی برخی تا اواسط قرن سیزدهم (زمان ناصرالدین شاه قاجار) به همان فرم اصلی¬شان اجرا شده¬اند می پردازیم.
 
.
 
انواع طاق ، قوس و گنبد در معماری اسلامی


کلمات کلیدی مرتبط:
انواع طاق و قوس, انواع قوس, انواع گنبد, دانلود پروزه معماری اسلامی, دانلود کتاب طاق و قوس, طاق, طاق و قوس, طاق و قوس در معماری ایرانی, قوس, معماری, معماری اسلامی, معماری ایرانی, پروژه معماری اسلامی, گنبد, گنبد در معماری ایرانی - ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری اسلامی
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
دانلود رایگان پاورپوینت درونگرایی در معماری
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پروژه پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها - آشنایی با معماری اسلامی - .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
دانلود تحقیق آشنایی با معماری اسلامی
پاورپوینت تزئینات معماری در دوره قاجار

آب انبار ( معماری آب انبارهای ایرانی به همراه نقشه و توضیحات )

آب انبار ( معماری آب انبارهای ایرانی به همراه نقشه و توضیحات )


تاریخ ایجاد 28/02/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 95   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 15074 kb  تعدادمشاهده  15


آب انبار ( معماری آب انبارهای ایرانی به همراه نقشه و توضیحات )
 
آب انبار از مخازن آب زیر زمینی ست که برای رفع نیاز مردم به ابی شرب در بیشتر مناطق ایران و کشورهای همسایه ایران ساخته می شده وبرای ذخیره سازی اب به کار می رفته است.زیرا اب از ضروریات زندگی و حیات بشر بوده و هست. اب در فرهنگ ایرانیان همواره مورد احترام بوده و یکی از عناصر چهار گانه مقدس دین زرتشت بوده است.
آب انبار
 
آب انبار
 
سر فصل های معم پروژه آب انبار ( معماری آب انبارهای ایرانی به همراه نقشه و توضیحات )
 
موضوع تحقیق : آب انبار های یزد و بازار وکیل شیراز
 
تعریف آب انبار
 
منابع تامین کننده آب انبارها تحلیل عکسی
 
موقعیت  آب انبار
 
آب انبار کشاورزی – صحرایی
 
آب انبار روستایی – شهریی
 
تحلیل مجموعه خان یزد
 
آب انبارهای بین راهی
 
نقشه و تحلیل آب انبار نصرت آباد یزد
 
نقشه و تحلیل آب انبار حجت آباد یزد
 
نقشه آب انبار و کاروان سرای گرد فرامرز
 
ویژگی ها و عناصر مختلف آب انبارها
 
پلان و توضیحات آب انبار پاشیر دارآخوند
 
پلان و توضیحات آب انبار حاج علی رضا
 
پلان و توضیحات آب انبار مهر ریز
 
ویژگیهای ساختمانی – اجرایی آب انبار
 
پوشش آب انبارها
 
نحوه اجرای آب انبارها و تقیم بندی آب انبارها
 
مرحبله تاق زنی
 
نحوه  دسترسی به آب – آب انبار ها
 
نقشه های چند آب انبار یزد و تحلیل  آن ها
 
پاشیر
 
جزییات پاشیر
 
بادگیر
 
نقشه بادگیر و انواع بادگیر
 
طرحهایی از آب انبار
 
تصاویری از انواع بادگیرها
 
جزییات نماهای آب انبارها
 
نقشهای آجر کاری به کار رفته در آب انبارهای خواجه و گلشن
 
فضاهای مشترک و وابسته با آب انبار
 
جزییات مختلف از کتیبه های آجر کاری شده و فضاهای وابسته آب انبار
 
آب انبارهای صحرایی
 
نقشه مجوعه شهدای فهرج و آب انبار در کنار آن و به همراه نما و برش
 
چند نمونه دیگر از آب انبار صحرایی به همراه نقشه و توضیحات
 
آب انبار های روستایی
 
نقشه آب انیار حاج محمد جواد روستای عز آباد  به همراه چمد نمونه دیگر
 
آب انبارهای شهری
 
نقشه آب انبار جنت آباد و پلان و برش و سه بعدی
 
آب انبار بازار وکیل شیراز 
 
.
 
کلیه بخش های پروژه همراه با عکس ؛ نقشه و توضحیات کامل می باشد.


کلمات کلیدی مرتبط:
آب انبار, آب انبارهای شهری, بادگیر ,تعریف آب انبار ,منابع تامین کننده آب انبارها تحلیل عکسی ,موقعیت آب انبار ,آب انبار کشاورزی – صحرایی ,آب انبار روستایی – شهریی ,تحلیل مجموعه خان یزد ,آب انبارهای بین راهی , ,نقشه و تحلیل آب انبار نصرت آباد یزد , ,نقشه و تحلیل آب انبار حجت آباد یزد , ,نقشه آب انبا,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری اسلامی
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
دانلود پاورپوینت مدرسه و مسجد آقا بزرگ
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت تفاوت باغ های , ژاپن و باغ های ایران
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پروژه پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها - آشنایی با معماری اسلامی - .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
دانلود تحقیق تاریخچه کاشی و کاشیکاری

معماری صفویان

معماری صفویان


تاریخ ایجاد 20/02/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 430   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 3211 kb  تعدادمشاهده  5


 
صفویان    2
اصالت خاندان صفویان    3
اصالت کردی    4
اصالت آذری    5
زمینه و پایه‌گذاری    6
ارزیابی تاریخی    7
یگانگی آیین و فرمان‌روایی متمرکز    9
ساختار حکومتی    11
زبان رسمی صفویان    12
ساختار قضایی    12
ساختار اجرایی    13
ساختار سپاهی و لشکری    15
پادشاهان صفوی و دوره پادشاهی آنان    17
نامداران روزگار صفوی    18
ولایت‌های ایران در دورهٔ صفوی    19
تأثیر و نقش زنان در تاریخ وفرهنگ اصفهان تا پایان عصر    20
پیرامون واژه    31
تاریخ    32
روز اصفهان    34
ره‌آورد شهر    36
معماری و آثار تاریخی    36
دوران سلجوقیان    38
صنعت و اقتصاد    39
طبیعت اصفهان    40
ایوان شمالی    46
عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان    55
چهل ستون اصفهان    55
مدرسه  چهار باغ اصفهان    56
کلیسای وانک اصفهان    56
پل الله وردی خان ( سه و سه پل ) اصفهان    57
پل خواجو اصفهان    57
منار جنبان اصفهان    57
کاروانسرای صفویه    58
پرچم صفویان    58
تاریخچه اصفهان    60
آرامگاه پیر بکران    61
آرامگاه بابا رکن الدین    61
آرامگاه بابا قاسم    61
آرامگاه میرفندرسکی    62
آرامگاه شاهزادگان    62
آرامگاه واله    62
آرامگاه صائب تبریزی    62
آرامگاه همای شیرازی    62
آرامگاه مجلسی    62
آرامگاه میرعماد    63
گردشگاه و باغ های تاریخی چهارباغ    63
کاخ چهل ستون    63
کاخ هشت بهشت    64
عمارت عالی قاپو    65
تالار اشرف    66
مدرسه شمس آباد    66
مدرسه کاسه گران    67
منار جنبان    67
مناره دارالضیاء    67
مناره باغ قوشخانه    67
مناره چهل دختر    68
مناره ساربان    68
مناره زیار    68
مناره راهروان    69
قلعه فارفا آن    69
کاروان سرای مهیار    69
پل الله وردی خان ( سی وسه پل )    69
پل خواجو    70
پل شهرستان    70
پل مارنان    71
جاذبه های طبیعی    71
اماکن زیارتی و مذهبی    72
مسجد شیخ لطف الله    72
مسجد و مناره برسیان    73
مسجد گار    73
مسجد سرخی    73
مسجد لبنان    74
مسجد رکن الملک    74
مسجد اریزان    74
مسجد قطبیه    74
مسجد سین    75
مسجد اشترجان ( اشترگان )    75
مسجد جارچی    75
مسجد ایلچی    75
امامزاده اسماعیل    76
امامزاده جعفر    76
امامزاده ابراهیم    76
بقعه هارون ولایت    76
بقعه ستی فاطمه    77
بقعه شاه رضا    77
کلیسای بیت اللحم    77
کلیسای وانک    78
مکتب نقاشی دوره صفوی شامل دو دوره است :    78
کاخ ها و باغ های دوران صفوی    90
فرآورده های کشاورزی    102
آثار تاریخی اصفهان    102
معماری    103
دوران صفویان    104
شهرهای خواهر    105
معماری عصر صفوی (شاهکارهای اصفهان)    106
اصفهان ، پایتخت ایرانی مقتدر    106
بازار قیصریه    107
زورخانه ی علی قلی    110
حمام علی قلی آقا    112
حمام در ایران    113
حمام های اصفهان    114
مشت و مال دلاک    115
حمام بزرگ    119
مسجد علی قلی خان    121
مکتب نقاشی دوره صفوی شامل دو دوره است :    122
معرفی اجمالی شهراصفهان    135
}معماری دوره صفوی:    136
}مکان های دیدنی و تاریخی:    138
شهر اصفهان    140
جلفاى اصفهان و آثار تاریخى آن    141
سرستون‏ هاى کاخ ساسانى اصفهان    151
توصیف سرستون ‏ها    153
نقش آناهیتا:    154
سرستونى که در چهلستون اصفهان نگهدارى مى ‏شود    155
نقش سمت راست یا نقش شاهنشاه    156
نقش سمت چپ یا نقش آناهیتا    157
نتیجه:    159
بناهای تاریخی اصفهان در حال تخریب    165
زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر صفویه    169
جایگاه کتیبه در معماری عصر صفویه    172
جایگاه نقوش هندسی در معماری عصر صفویه    179
همنواختی کتیبه و نقوش هندسی در بناهای اصفهان عصر صفوی    183
نتیجه‌گیری    190
کلیسای وانک    191
کتابخانه    194
موزه    195
اماکن اداری    196
کلیسای وانک    197
ابنیه پیرامونی    208
مسجد جامع عباسی    208
سر در قیصریه    210
ابنیه تخریب شده    213
کارکرد گذشته    213
کارکرد امروزین    214
مترو اصفهان؛ تهدیدی از زیر زمین    223
ترک‌هایی که ماندگار شدند    225
هنر دوره صفویه    227
معماری ایران در دوره صفوی    233
زمینه سیاسی معماری دوره صفوی    234
کمیت و توزیع ابنیه دوره صفوی    234
سبک    235
چکیده :    237
معماری صفویه    244
معماری ایران در دوره ی صفویه    246
معماری ایران از صفویان تا آغاز دوران معاصر    249
مجموعه تاریخی اراک    252
بنای تاریخی حمام چهار فصل اراک    252
شهر زیر زمینی ذلف آباد    253
روستای انجدان    254
مرقد شاهزاده محمد عابد    255
آتشکده برزوی راهگرد    255
امامزاده هفتاد و دو تن ساروق    256
امامزاده حوا خاتون    256
امامزاده ابراهیم    257
مساجد تاریخی ایران:دوره صفویه    271
مسجد شیخ لطف الله    272
مسجد جمعه یا مسجد اعظم    273
عمارت عالی قاپو    278
آرامگاه پیر بکران    280
آرامگاه بابا رکن الدین    281
آرامگاه بابا قاسم    281
آرامگاه شاهزادگان    282
آرامگاه صائب تبریزی    282
آرامگاه همای شیرازی    282
آرامگاه مجلسی    282
آرامگاه میرعماد    283
مدرسه شمس آباد    286
مدرسه کاسه گران    286
منار جنبان    286
مناره باغ قوشخانه    287
مناره چهل دختر    287
مناره ساربان    288
مناره زیار    288
مناره راهروان    288
قلعه فارفا آن    288
کاروان سرای مهیار    289
پل الله وردی خان ( سی وسه پل)    289
پل خواجو    290
پل شهرستان    290
پل مارنان    291
کاخ چهلستون    291
عمارت هشت‌بهشت    303
پیشینه    304
معماری    304
تزئینات    305
ناصرالدین شاه قاجار    341
تالار اشرف‏:    355
مدرسه کاسه گران    372
حاشیه وقفنامه مدرسه کاسه گران    381
منارجنبان    386
موقعیت    386
ویژگی‌های بنا    387
مسجد امیر چخماق یزد    394
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,اسلاید ,معماری ,تحقیق ,مطلب ,پروژه ,سبک معماری , ,صفویان ,اصالت خاندان ,اصالت کردی ,اصالت آذری ,زمینه و پایه‌گذاری ,ارزیابی تاریخی ,یگانگی آیین و فرمان‌روایی متمرکز ,ساختار حکومتی ,زبان رسمی ,ساختار ,ساختار اجرایی ,ساختار سپاهی و لشکری ,پادشاهان صفوی و دوره پادشاهی آنان ,نامد,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری اسلامی
دانلود پاورپوینت ,بررسی جامع معماری گنبد
دانلود پاورپوینت مدرسه و مسجد آقا بزرگ
پاورپوینت بررسی نقوش هندسی در معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت تفاوت باغ های , ژاپن و باغ های ایران
دانلود هنرهای و عناصر معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
دانلود پاورپوینت مفاهیم معماری مذهبی
دانلود بررسی هنرهای معمارى ایران در دورهٔ اسلامى
پاورپوینت معماری در جهان اسلام
پروژه مسجد شیخ لطف الله (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) .ppt &doc
پروژه هنر و معماری اسلامی در ایران و آسیای مرکزی (پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی) . doc
پاورپوینت مساجد دوره اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پروژه پاورپوینت آرامگاه ها و زیارتگاه ها - آشنایی با معماری اسلامی - .ppt
پاورپوینت طاق و قوس و گنبد درمعماری اسلامی (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاخ ها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت کاروانسراها (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مدارس (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت مساجد (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
پاورپوینت اصول معماری ایرانی (استاد پیرنیا) (آشنایی با معماری اسلامی) .ppt
دانلود تحقیق تاریخچه کاشی و کاشیکاری