معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

بررسی مهر ها و نقوش ساسانی

بررسی مهر ها و نقوش ساسانی


تاریخ ایجاد 15/12/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30   قیمت: 4500 تومان   حجم فایل: 853 kb  تعدادمشاهده  20


 چکیده :
 
تحول اندیشه های مردم ایران در عهد ساسانی تنها از طریق ارمانهای سیاسی و مذهبی آنها دانسته نمی شوه ، بلکه طرح ها و نقوش آنها نیز می تواند به فهم اندیشه و فرهنگ آنها کمک کند. با بررسی این طرح ها و نقوش پیچیده که  با مهارتی خاص همراه هستند می توان  به  جنبه های مختلف  تمدن  ساسانی  پی برد. هد ف  از انتخاب  این موضوع بررسی نقوش سکه های عصر  ساسانی می  باشد. به دلیل  آنکه سکه های  ساسانی اسناد و مدارک گرانبهایی از  تاریخ ، فرهنگ ، هنر و مذهب ایران  به شمار می روند ، نقوش آنها جای بررسی  داشته و در این راستا راهگشا  هستند. نقوش  به دلیل  سادگی  می توانند در دوران  ما استفاده های فراوانی داشته باشند مانند  بهره گیری  در طراحی  آرم ها ، نقوش تزیینی  پارچه ها  و
 
واژگان کلیدی :
 
سایر عناوین موجود :
 
مقدمه :
کلیات بحث :
کلیاتی درمورد سکه های دوره ی ساسانی
تصویر 1 – مهر دوره ساسانی – موزه ملی ایران
تصویر 2 – مهر دوره ساسانی – موزه ملی ایران
تصویر 3 – مهر دوره ساسانی – موزه ملی ایران
تصویر 4 – مهر ساسانی – موزه ملی ایران
تصویر 5 - سکه نقره بهرام پنجم ساسانی، از محبوب‌ترین شاهان ایران باستان، مشهور به بهرام گور
تصویر 6 – تصویر دیگری از سکه های دوره ساسانی
2-1 اولین دورۀ حکومت ساسانیان
3-1 دومین دورۀ حکومت ساسانیان
4-1 سومین دورۀ حکومت ساسانیان
مهر های ساسانی :
مهرهای ساسانی
سیر تحول نقوش آوندهای سیمین طی حکومت ساسانیان
شاپور سوم در حال شکار گوزن
تداوم خلق آوندهای سیمین پس از سقوط ساسانیان
بررسی آوندهای سیمین زراندود ساسانی
نگاره 1 : گلدان ساسانی با نقش دو بز به حالت قرینه در طرفین درختی که احتمالاً درخت زندگی است
نگاره 2 : نقش میان بشقاب ساسانی : نقش شیر در حال شکار غزال
سمت راست، نگاره 3 : بشقاب ساسانی با نقش خروس مظهر ایزد سروش که گردنبند شاهی را بر منقار دارد
سمت چپ، نگاره 4 : سکه اردشیر (628-629 میلادی) با گردنبند شهریاری و گوهرهای سه گانه
سمت راست، نگاره 5 : بشقاب نقره ای ساسانی با نقش شاهین مظهر ایزد بهرام
سمت چپ، نگاره 6 : سکه خسرو سوم با نقش بال های شاهین بر فراز اورنگ شاهی
 
نتیجه گیری :
 
منابع و ماخذ :
1 - زند وهومن یسن و کارنامه اردشیر پاپکان، صادق هدایت، انتشارات آزادمهر، چاپ نخست ۱۳۸۴
2 - کارنامه اردشیر بابکان با متن پهلوی، دکتر بهرام فره‌وشی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ نخست ۱۳۵۴
3 - تورج دریایی، شاهنشاهی ساسانی، ترجمه مرتضی ثاقب فر، انتشارات ققنوس، تهران ۱۳۸۳، ص ۱۲
4 -  شاهنامه فردوسی، گنگ دژ هودخ: نام اورشلیم در شاهنامه، به پارسی
5 - تاریخ تمدن ایران ساسانی، استاد سعید نفیسی، چاپ دوم ۱۳۸۴، ص ۲۶۳، چلیپای ترسایان در ایران
6 - آرتور کریستن‌سن، ایران در زمان ساسانی، فصل ۱۰، انقراض دولت ساسانی
7 - دو قرن سکوت، عبدالحسین زرین‌کوب
8 - ایران ساسانی، تورج دریایی،
9 -  درآمدی بر نظام جنسیت و نابرابری اجتماعی در ایران ساسانی، مریم دژم خوری، هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه بیرجند
10 -  یار شاطر، احسان،۱۳۸۰، تاریخ ایران: از سلوکیان تا فروپاشی ساسانیان، حسن انوشه، تهران: امیرکبیر
11 -  اکبر زاده، داریوش، محمود طاووسی،۱۳۸۵، کتیبه‌های فارسی میانه، تهران: نقش هستی.
12 -  درآمدی بر نظام جنسیت و نابرابری اجتماعی در ایران ساسانی، مریم دژم خوری، هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه بیرجند
13 -  تاریخ تمدن ویل دورانت، جلد۴-عصرایمان، کتاب اول، فصل هفتم-ایرانیان،I-جامعه ساسانیان
14 -  ماهنامه پیام دریا، شماره ۱۸۱، تیرماه ۱۳۸۷.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی ,مهر ها ,و ,نقوش ,ساسانی , , ,تحول اندیشه ,مردم ایران ,عهد ساسانی ,از طریق ارمانهای سیاسی ,مذهبی , طرح ها و نقوش , اندیشه و فرهنگ , , مهر دوره ساسانی ,موزه ملی ایران , , سکه نقره بهرام ,پنجم ساسانی، ,محبوب‌ترین شاهان ایران ,باستان، مشهور ,بهرام گور , ,سکه های دوره ساسانی , ,مهرهای,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,معماری گنبد سلطانیه -پاورپوینت
دانلود پاورپوینت , معماری گنبد سلطانیه
دانلود پاورپوینت ,تخت جمشید
دانلود پاورپوینت کتیبه هاى ایران دورهٔ باستان و میانه
دانلود پاورپوینت تخت جمشید
دانلود پاورپوینت بنای تاریخی پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
پاورپوینت معماری قبل از اسلام
تاریخ هنر در ایران باستان
بررسی معماری دوره عیلام و ماد
بررسی معماری ایران در دوره اشکانی
بررسی معماری ایران در دوره هخامنشیان
پاورپوینت معماری پارسی
دانلود پاورپوینت معماری دوره هخامنشی
پاورپوینت بررسی هنر گچ بری در معماری ایران
هنر و معماری ایران در دوره باستان
دانلود پاورپوپینت هنر ایران باستان
بررسی جایگاه زن در ایران باستان
معماری دوره ساسانی

چاپ سنگی در دوره قاجار

چاپ سنگی در دوره قاجار


تاریخ ایجاد 16/12/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 25 برگ ورد   قیمت: 4500 تومان   حجم فایل: 763 kb  تعدادمشاهده  20


 چکیده:
 
چاپ سنگی یا لیتوگرافی بیش از ۷۰ سال چاپخانه های ایران را در انحصار خود داشت. یکی از ویژگی های نسخه های چاپ سنگی که همواره مورد تأیید اهل فرهنگ بوده، خط آن ها ـ به خصوص خط نستعلیق ـ است که در چاپ این کتاب ها مورد استفاده قرار گرفته.
۳ فروردین ۱۳۸۷
مقالات ارسالی به آفتاب
بازدید: ۴,۰۴۸
کد A104526
  چاپ چاپ‌سنگی
چاپ سنگی یا لیتوگرافی [۱] بیش از ۷۰ سال چاپخانه های ایران را در انحصار خود داشت. یکی از ویژگی های نسخه های چاپ سنگی که همواره مورد تأیید اهل فرهنگ بوده، خط آن ها ـ به خصوص خط نستعلیق ـ است که در چاپ این کتاب ها مورد استفاده قرار گرفته.
نسخه های چاپ سنگی با نسخه های خطی شباهت هایی دارند که در مقالة حاضر ضمن بیان این شباهت ها دربارة تاریخ چاپ، تاریخچة چاپ سنگی، روش کار در چاپ سنگی، چاپ سنگی در ایران، و دست اندرکاران چاپ سنگی بحث می شود . معرفی چاپخانه های دولتی و خصوصی چاپ سنگی، تحول دستگاه چاپ سنگی، معرفی مجموعه کتاب های چاپ سنگی در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی از جهت آمار و موجودی، نحوة ارائة خدمات و پراکندگی موضوعات مختلف چاپ سنگی، مباحث دیگر مقاله است.
 
سایر عناوین موجود
 
مقدمه3
تاریخچه4
چاپ سنگی در ایران5
چاپ‌سنگی6
تاریخچه6
تاریخچه چاپ سنگی در جهان7
تاریخچه چاپ سنگی در ایران7
روش کار در چاپ سنگی8
دست‌اندر کاران چاپ سنگی9
دلایل برتری چاپ سنگی بر چاپ سربی10
چاپ سنگی و روزنامه10
تصویر در چاپ سنگی11
روش کار در چاپ سنگی12
دست اندر کاران چاپ سنگی13
دلایل برتری چاپ سنگی بر چاپ سربی14
چاپ سنگی و دارالفنون14
چاپ سنگی و روزنامه15
تصویر در چاپ سنگی16
موضوع بندی کتاب های چاپ سنگی17
موضوعات اصلی کتاب های چاپ سنگی عبارت اند از:17
قطع کتاب های چاپ سنگی17
خشتی (طول و عرض کتاب در اندازة مساوی)18
چاپ سنگی و کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی18
پانویس25
 
منابع:
افشار، ایرج، (۱۳۴۴). سیر کتاب در ایران. تهران: امیر کتاب.
بابازاده، مشهد (۱۳۸۱). «چاپ سنگی»، دایرة‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، جلد۱، صفحه ۷۱۱ـ ۷۰۹.
بخشی، مرجان (۱۳۸۱). معرفی ۲۰ نوع چاپ از چاپ‌های دستی، پایان‌نامه فوق لیسانس، مرکز آموزش عالی فرهنگیان ثامن الحجج (ع)، مشهد.
دانشور، هوشنگ (۱۳۵۶). صنعت چاپ. تهران: سازمان جغرافیایی کشور.
مبارکه، سهیلا (۱۳۷۸). مطالعاتی در تاریخ چاپ فن، فرایند، کاربرد. (بی جا): گلشن راز.
سلطانی، پوری؛ راستین، فروردین (۱۳۷۹). دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی. تهران: فرهنگ معاصر.
سلطانی‌فر، صدیقه (۱۳۷۶). فهرست کتب درسی چاپ سنگی موجود در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: کتابخانه ملی.
صافی، قاسم (۱۳۶۸). از چاپخانه تا کتابخانه. تهران: دانشگاه تهران.
میرزا گلپایگانی، حسین (۱۳۷۸). تاریخ چاپ و چاپخانه در ایران. تهران: گلشن.


کلمات کلیدی مرتبط:
چاپ, سنگی, در, دوره ,قاجار , , لیتوگرافی , چاپخانه های ایران , ویژگی های نسخه ,چاپ سنگی که , اهل فرهنگ ,، خط ,به خصوص خط نستعلیق , ,مقالات ارسالی به آفتاب ,بازدید: ۴,۰۴۸ ,کد A104526 , چاپ چاپ‌سنگی ,چاپ سنگی یا لیتوگرافی , چاپخانه های ایران ,یکی از ویژگی ,نسخه های چاپ سنگی ,همواره مورد تأیی,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,معماری گنبد سلطانیه -پاورپوینت
دانلود پاورپوینت , معماری گنبد سلطانیه
دانلود پاورپوینت ,تخت جمشید
دانلود پاورپوینت کتیبه هاى ایران دورهٔ باستان و میانه
دانلود پاورپوینت تخت جمشید
دانلود پاورپوینت بنای تاریخی پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
پاورپوینت معماری قبل از اسلام
تاریخ هنر در ایران باستان
بررسی معماری دوره عیلام و ماد
بررسی معماری ایران در دوره اشکانی
بررسی معماری ایران در دوره هخامنشیان
پاورپوینت معماری پارسی
دانلود پاورپوینت معماری ایران در دوره هخامنشیان
دانلود پاورپوینت معماری دوره هخامنشی
پاورپوینت بررسی هنر گچ بری در معماری ایران
هنر و معماری ایران در دوره باستان
دانلود پاورپوپینت هنر ایران باستان
بررسی جایگاه زن در ایران باستان

نقدی بر معماری باغ های ایرانی از نظر فلسفی

نقدی بر معماری باغ های ایرانی از نظر فلسفی


تاریخ ایجاد 16/12/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 22   قیمت: 2700 تومان   حجم فایل: 1409 kb  تعدادمشاهده  25


 چکیده:
 
هنرمند می آفریند زیرا که آفرینندگی جزیی از وجود انسان است، چون انسان خود آفریده خداست و از هر جهت صفات او را داراست البته در سطحی پایین تر. انسان عاشق آفرینندگی است، از این جهت که او خود را از این عالم جدا می بیند. او در هنر خویش نیازهایی را جستجو می کند که در عالم نمی یابد. باغ ایرانی که هنر ناب ایران زمین است مستثنی از این قاعده نیست. تفکرات عرفانی عصر صفوی، در این دوره در رشد و تعالی باغ ایرانی و تداوم معنای آن نقش موثری داشته است.
 
سایر عناوین موجود
 
مقدمه3
باغ ایرانی و هنر مند ایرانی5
عالم مثال در مکتب اصفهان و نظریات ملاصدرا5
باغهای ایرانی :6
پیشینه تاریخی باغ ایرانی :7
خرد و باغ ایرانی :14
باغ ایرانی در بستر اسلام ایرانی15
باغ ایرانی در جهان خاکی16
شکل‌گیری تئولوژی مسیحی از بطن متافیزیک یونانی17
مولفه‌ها و فرم خرد ایرانی19
عقل ابن‌سینائی چه مولفه و فرمی را داراست؟19
پایان سخن21
 
منابع :
 1 -  داریوش شایگان: هنری کربن، افق تفکر معنوی اسلام ایرانی، ترجمه باقرپرهام، چاپ پنجم، انتشارات فرزان، سال 1387 
2 -  هانری کربن: بن‌مایه‌های آیین در اندیشه سهروردی، ترجمه محمود بهفروزی، انتشارت جامی، چاپ اول، 1384
3 -  زهرا برقعی: خیال از نظر ابن‌سینا و صدرالمتالهین، موسسه بوستان کتاب قم، چاپ اول، 1389 
4 -  مهدی فرشاد: تاریخ مهندسی در ایران، نشر بلخ، چاپ سوم، 1376 
5 -  موسسه توسعه هنرهای تجسمی: باغ ایرانی، حکمت کهن منظرجدید، چاپ اول، 1383 
6 - سید مهدی امامی جمعه، فلسفه هنر در عشق شناسی ملاصدرا
7 - زهرا اهری، شهرسازی مکتب اصفهان
8 -  نسرین فقیه، مجموعه مقالات همایش باغ ایرانی


کلمات کلیدی مرتبط:
نقدی ,بر ,معماری, باغ های ,ایرانی, از ,نظر, فلسفی , , , تفکرات عرفانی ,عصر صفوی، , رشد و تعالی , باغ ایرانی ,تداوم معنای , , ,باغ ایرانی ,هنر مند ایرانی ,عالم مثال در مکتب , اصفهان و نظریات ملاصدرا ,باغهای ایرانی : ,پیشینه تاریخی باغ ایرانی ,خرد و باغ ایرانی : ,باغ ایرانی در بستر اسلام ,باغ ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,معماری گنبد سلطانیه -پاورپوینت
دانلود پاورپوینت , معماری گنبد سلطانیه
دانلود پاورپوینت ,تخت جمشید
دانلود پاورپوینت کتیبه هاى ایران دورهٔ باستان و میانه
دانلود پاورپوینت تخت جمشید
دانلود پاورپوینت بنای تاریخی پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
پاورپوینت معماری قبل از اسلام
تاریخ هنر در ایران باستان
بررسی معماری دوره عیلام و ماد
بررسی معماری ایران در دوره اشکانی
بررسی معماری ایران در دوره هخامنشیان
پاورپوینت معماری پارسی
دانلود پاورپوینت معماری ایران در دوره هخامنشیان
دانلود پاورپوینت معماری دوره هخامنشی
پاورپوینت بررسی هنر گچ بری در معماری ایران
هنر و معماری ایران در دوره باستان
دانلود پاورپوپینت هنر ایران باستان
بررسی جایگاه زن در ایران باستان

جایگاه طبیعت در معماری معابد ایران

جایگاه طبیعت در معماری معابد ایران


تاریخ ایجاد 16/12/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 11   قیمت: 2700 تومان   حجم فایل: 11 kb  تعدادمشاهده  34


 چکیده :
 
زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان، معبدی است عیلامی با 3300 سال قدمت و نخستین اثر ایرانی است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید. از اکنون تا آخر فروردین، بهترین فصل برای دیدن زیگورات است. زیگورات چغازنبیل را هرگز به اندازه اهمیت و اعتباری که دارد نشناخته ایم.عادت کرده ایم که سرآغاز تاریخمان را دوران ماد و هخامنشی بدانیم و چون از مادها جز محوطه های باستانی هگمتانه و چند گور دخمه و تعدادی آثار پراکنده چیز دیگری باقی نمانده، بیشتر به دوره هخامنشی متوسل می شویم و سرآغاز تاریخ و تمدنمان را در تخت جمشید و پاسارگرد و نقش رستم و... جست و جو می کنیم اما زیگورات به عنوان سترگ ترین اثر تمدن عیلام همچنان پابرجا ایستاده است تا بگوید که تمدن در این سرزمین، آن هم در پیشرفته ترین شکل خود، بسیار کهن تر از مادها و هخامنشیان است.
 
سایر عناوین موجود
 
مقدمه :2
زیگورات میزبان ارجمندترین گردشگران3
زیگورات، معبد 3300 ساله4
دیوارها سخن می گویند5
خانه شاهان ایلام7
زیگورات: نخستین اثر جهانی ایران8
کی و چگونه برویم؟10
 
نتیجه گیری :
 به هر حال، این اثر بین شوش و شوشتر واقع شده و راه دسترسی به آن از سمت یکی از این شهرهاست. منتها یا باید خودروی شخصی داشته باشید یا تاکسی دربست (و تاکید می کنیم فقط تاکسی) بگیرید و در مدت 30 دقیقه از شوش یا شوشتر به زیگورات برسید. اگر هم در اهواز هستید، فاصله اهواز تا زیگورات کمابیش دو ساعت است. منتها برای داشتن وقت مناسب بازدید باید اول صبح بروید و قبل از غروب آفتاب برگردید. البته اگر با خودروی کرایه ای آمده اید، یا راننده باید منتظرتان بماند یا با او قرار بگذارید که در ساعت خاصی برای برگشت به دنبالتان بیاید. بهترین فصل سفر به منطقه چغازنبیل، زمستان است که در آنجا حکم بهار را دارد. هوا معتدل و اگر بارانی باریده باشد، زمین پوشیده از مرتع طبیعی است.
 
منابع و ماخذ :
1 - حسین زاده ، علی ، 1388 ، نقدی بر جایگاه طبیعت در معماری ایران ، ماهنامه دانش معماری ، شماره 18 ، ص11
2 - آشنایی با معماری جهان - محمد ابراهیم زارعی   ص 162
3 - مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب – دکتر وحید قبادیان ص 65


کلمات کلیدی مرتبط:
جایگاه, طبیعت ,در, معماری, معابد, ایران , , ,زیگورات چغازنبیل ,استان خوزستان، معبدی ,عیلامی ,قدمت و نخستین ,ایرانی , جهانی یونسکو , ,زیگورات میزبان ,ارجمندترین گردشگران ,زیگورات، معبد 3300 ساله ,دیوارها سخن می گویند ,خانه شاهان ایلام ,زیگورات: نخستین اثر جهانی , , , شوش و شوشتر , واقع شده ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,معماری گنبد سلطانیه -پاورپوینت
دانلود پاورپوینت , معماری گنبد سلطانیه
دانلود پاورپوینت ,تخت جمشید
دانلود پاورپوینت کتیبه هاى ایران دورهٔ باستان و میانه
دانلود پاورپوینت تخت جمشید
دانلود پاورپوینت بنای تاریخی پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
پاورپوینت معماری قبل از اسلام
تاریخ هنر در ایران باستان
بررسی معماری دوره عیلام و ماد
بررسی معماری ایران در دوره اشکانی
بررسی معماری ایران در دوره هخامنشیان
پاورپوینت معماری پارسی
دانلود پاورپوینت معماری ایران در دوره هخامنشیان
دانلود پاورپوینت معماری دوره هخامنشی
پاورپوینت بررسی هنر گچ بری در معماری ایران
هنر و معماری ایران در دوره باستان
دانلود پاورپوپینت هنر ایران باستان
بررسی جایگاه زن در ایران باستان

بررسی نقش مذهب و سیاست در شکلگیری خانه های سنتی ایرانی

بررسی نقش مذهب و سیاست در شکلگیری خانه های سنتی ایرانی


تاریخ ایجاد 16/12/2013 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20   قیمت: 2700 تومان   حجم فایل: 11 kb  تعدادمشاهده  16


 چکیده :
 
نقش اسلام در شکل‌گیری برخی از ویژگی‌های معماری خانه‌های سنتی ـ که از انواع معماری بومی‌اند ـ موضوع مقاله‌ای است به قلم مرجان محمدی‌نژاد، که در مجله رشد فنی‌وحرفه‌ای به چاپ رسیده است. مرجان محمدی‌نژاد، درون‌گرایی در معماری خانه‌های سنتی را مهم‌ترین تأثیر دین اسلام بر ساختار یک خانه می‌داند و می‌نویسد: «از منظر دین اسلام، خانواده به مثابه یکی از عناصر بنیادین در حفظ اصول دینی بسیار مورد احترام است و از این‌رو، حفظ حرمت خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر آن، بر حفظ محرمیت نیز بسیار تأکید شده است. مسکن به واسطه ارتباط مستقیم با زندگی کاملاً خصوصی و خانوادگی مردمان، در معماری اسلامی مورد اهمیت قرار می‌گیرد. خانه یک مسلمان باید حافظ حریم خانواده او باشد و مطابق با شئون دین اسلام بنا شود. در این راستا عمده‌ترین تأثیر اسلام در ساختار یک خانه سنتی درون‌گرا بودن آن است. خانه‌های سنتی که در راستای عقاید مسلمانان ایرانی ساخته می‌شد اغلب از بیرون غیرقابل دید هستند و آنچه دارد در درون نهفته است... در چنین خانه‌ای فضاها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که حتی با ورود افراد غریبه به منزل زندگی خصوصی داخل خانه مختل نشود.» در ادامه مقاله، نویسنده، اجزاء یک خانه سنتی را یک‌به‌یک نام برده، مختصری از ویژگی‌هایش را بیان می‌کند. یکی از اجزاء خانه‌های سنتی، حیاط اندرونی است؛ در این رابطه در مقاله آمده است: «خانه‌های سنتی معمولاً شامل دو بخش عمده بیرونی و اندرونی می‌شوند. بخش اندرونی به گونه‌ای ساخته می‌شود که به راحتی توسط دیگران قابل دسترسی نباشد. اندرونی در فضایی به دور از ورودی‌ها ساخته می‌شود و گویی خانه مجزایی است. این بخش معمولاً دارای یک حیاط مرکزی به نام حیاط اندرونی است که توسط اتاق‌های بخش اندرونی محصور می‌شود و غالباً دارای حوض آب و باغچه‌هایی در طرفین آن است. در این صورت محارم منزل، حتی در استفاده از طبیعت و هوای آزاد نیز محیط امن و محفوظ خویش را داشتند.» از دیگر نکاتی که این مقاله اشاره می‌کند، ساخته شدن خانه‌ها رو به سمت قبله است، به این منظور که شخص هنگام نماز خواندن در راستای محور ساختمان بایستد.
 
سایر عناوین موجود
 
مقدمه :3
مذهب و سیاست و خانه های سنتی ایران :4
جنبه‌های فرهنگی – اجتماعی خانه4
نقش نور و رنگ در محل سکونت5
تأثیرات روانشناختی نور بر انسان8
نور در عرفان و تصوف اسلامی9
تحلیل نور و رنگ در معماری اسلامی13
کاربرد نور طبیعی و رنگ در فضاهای عمومی و خصوصی معماری سنتی ایران16
ناسازگاری‌های فرهنگی عناصر سنتی در معماری معاصر17
 
نتیجه‌گیری:
جایگاه نور و رنگ در معماری ایرانی از ترکیب فرهنگ، مذهب و هنر ایرانی که در طول زمان تغییر کرده، سرچشمه می گیرد. استفاده از عناصر طبیعی در معماری ایرانی بیشتر یک روش استعاری بوده است. نور و انکسار رنگ ناشی از نور در معماری سنتی به منظور ایجاد فضاهای شاخص و دادن مفاهیم ویژه به کارآمدی مکان بود. در ساختمان‌های مذهبی مثل مساجد، نور و رنگ در کنار هم کیفیت معنوی و متافیزیکی به فضا می دهند. همان‌طور که قبلاً اشاره شد در معماری سنتی و در فرهنگ اسلامی، نور نمادی از خدا و نور الهی است. کاربرد انتخابی سایه و نور و نور غیر مستقیم در فضاهای مذهبی در ارائه حالتی عرفانی به فضا مؤثر است. در ساختمان های دیگر مثل فضاهای مسکونی، فقط رنگ قابلیت‌های زینتی نداشت؛ بلکه عناصر دیگر هم به جای رنگ برای رنگارنگ کردن فضا استفاده می‌شدند و استفاده از آینه های شکسته در فضا منعکس کننده رنگ محیط به فضای داخلی می شد. نور با کیفیت های مختلف بر فضای روانشناختی و اجتماعی فرد در زندگی تاثیر می گذارد. طیف وسیع کاربردهای نور، چه به صورت کارکردی، فیزیکی یا معنوی به طور آگاهانه در معماری سنتی ایرانی به کار گرفته شده است. با این حال، در معماری معاصر ایران تقلید کورکورانه از ظاهر معماری سنتی که بیشتر سلیقه شخصی معمار هم در آن نقش دارد، صورت می گیرد (تلیس چی و انصاری، 2000). تغییر این وضعیت تنها با انتقال اطلاعات و تعاریف انگیزه های اسلامی و ارزش‌های مفاهیم سنتی به نسل بعدی ممکن است. به این دلیل که استفاده آگاهانه از عناصر طبیعی به خصوص نور و رنگ در معماری، کیفیت فضاهای محل سکونت و حضور معنا در فضا را به شیوه ای که در معماری سنتی داشتیم افزایش می دهد.
 
منابع:
 
 
 Akkach, S. 2005. Cosmology and Architecture in Premodern Islam an Architectural Reading ‎of Mystical ‎ deas. State University of New York Press.
Allibhai, S. 2003. How can we innovate the Islamic Architecture. Archnet Discussion Forum.
Ayvazian, S. 2005. Light in traditional and Islamic architecture of Iran. Architecture &Urbanism magazine. No. 78/79. Autumn/Winter.
Baker, N & Steemers, K. 2002. Daylight Design of Buildings. London: James and James Publishers.
Despres, C. 1991. The meaning of home: literature review and directions for future research and theoretical development. The Journal of Architectural and Planning Research. pp. 96-115.
Fogel, B. S. 1992. Psychological Aspects of Staying at Home (Aging in Place). Generation newspaper. [ 3, March].
Ghassemi, K. 2005. Searching for Meaning in Persian Islamic Architecture. Archnet Online Journal. [7 Dec 2009].
Heller, E. 1989. Wie Farben Wirken: Farbpsychologie, Farbsymbolik, Kreative Far-Bgestaltung. Hamburg‎: ‎Rowohlt Verlag.
Kaster, H. 2004. Dynamic Day lighting Architecture: Basics, Systems, Projects.
Madanipoor, A. 2003. Public and Private Spaces of the City. Routledge. London.
Mallett, S. 2004. Understanding home: a critical review of the literature. The Sociological Review. pp. 62-89.
Moore, J. 2000. Placing home in context. Journal of Environmental Psychology. no 20. pp. 207-217.
Mukri, A. 2004. Identity as the Example in Palestine Architecture. Archnet Discussion Forum.
Nadeen, A. 2006. Psychological and Physiological Effects of Light and Color on Space Users. School of Electrical and Computer Engineering, Science, Engineering and Technology Portfolio. RMIT University.
Philips, D. 2004. Day lighting- Natural light in architecture. London: Elsevier Publication.
Schuon, F. 1984. The Transcendent Unity of Religions. USA: Quest Books.
Somerville, P.1997.The social construction of home. Journal of Architectural and Planning Research.no14. pp. 226-245.
Talischi, Gh & Ansari, H. 2000. Trends and Challenges in Contemporary Architecture of Iran. Tavoos Online Artistic Journal. [ 20 Feb 2011].
Vaughan-Lee. L. 1995. Travelling the Path of Love Sayings of Sufi Masters. California: The Golden Sufi Center


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی, نقش ,مذهب ,و, سیاست,در ,شکلگیری, خانه های ,سنتی, ایرانی , , ,نقش اسلام , خانه‌های سنتی ,مرجان محمدی‌نژاد، ,درون‌گرایی در معماری , خانه‌های سنتی , تأثیر دین اسلام , ,منظر دین اسلام، , ,مذهب و سیاست ,خانه های سنتی ایران : ,جنبه‌های فرهنگی ,اجتماعی خانه ,نقش نور و رنگ در محل سکونت5 ,تأث,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,معماری گنبد سلطانیه -پاورپوینت
دانلود پاورپوینت , معماری گنبد سلطانیه
دانلود پاورپوینت ,تخت جمشید
دانلود پاورپوینت کتیبه هاى ایران دورهٔ باستان و میانه
دانلود پاورپوینت تخت جمشید
دانلود پاورپوینت بنای تاریخی پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
پاورپوینت معماری قبل از اسلام
تاریخ هنر در ایران باستان
بررسی معماری دوره عیلام و ماد
بررسی معماری ایران در دوره اشکانی
بررسی معماری ایران در دوره هخامنشیان
پاورپوینت معماری پارسی
دانلود پاورپوینت معماری ایران در دوره هخامنشیان
دانلود پاورپوینت معماری دوره هخامنشی
پاورپوینت بررسی هنر گچ بری در معماری ایران
هنر و معماری ایران در دوره باستان
دانلود پاورپوپینت هنر ایران باستان
بررسی جایگاه زن در ایران باستان