معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معمـاری معاصـر غرب

معمـاری معاصـر غرب


تاریخ ایجاد 24/12/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 38   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 133 kb  تعدادمشاهده  39


مقدمه :
با پیدایش مصالح جدید و تحولات علمی ، معماری معاصر در جهان با بیان وسیع تری به جریان افتاد که همراه خود مفاهیم و مباحث بسیار گوناگون و متنوع اندیشه بشری را به همراه آورد . 
معماری متداول و مرسوم خشت ، آجر و سنگ که نوعی سکون و بیان شناخته شده ای را در قرون متوالی در پرتو تظاهرات خویش از نوعی معماری سنگین و تا حدودی بسته داشت . تدریجاً به سوی معماری شفاف ، باز و آشکار متمایل گشت و همراه با گونه ای اتفاقات دنیای جدید لایه های ممتازی از دریافت و ادراک تحولات روز را مطرح کرد و عقل و خرد در کنار تلاش های فنی و تکنولوژیک جدید و پیشرفته ، زمانه ای استثنایی را در عرصه معماری باز نمود . 
اگر ویژگی های گذشته ، سنت و سنگینی را در پرده اول قرار داد زبان جدید معماری معاصر درباره حقیقت اجتماعی همه جانبه مردم سالار و شفاف ، ریشه های بارز خود را گشود . عصر شکست سلطه ها ، حکومت های استعمارگر ، روابط سیاسی یک جانبه ، تبدیل به آگاهی های منطقه ای گشت که معماری دیگر نمی توانست در پرتو شکل وتظاهرت جهان نوین را نادیده گیرد .
شاید تمام داستان معماری نهضت مدرن یا به گونه ای دیگر معماری عصر نوین منشاء گونه ای رشد بوده که در جریان آن بسیاری از حصارها و محدودیت های تاریخی جای خود را به تعمق ، اکتشاف ، میل به پیشرفت و آگاهی داده است . 
حضور طبیعت درداخل فضای معماری نوین بی همتا بوده است و نگاه در پرتو افقی لایتناهی جستجوگر صورت پنهان موفقیت ها گشته و میل به ترقی مترادف به میل به نفوذ در معماری شده و کاخ های با وقار حکومت های سیاسی و یا دینی جای خود را به جوامع متعادل تر داده که بستر تمدن آن معماری است که قرن ها از حد و ید مردم خارج بوده و اکنون به عنوان وسیله ابزار اندیشه و فرهنگی نوپا خود را بیان و آشکار می سازد و   شگفتی های تکنولوژیک درمبارزه انسان برای پیش بردن مرزهای دانش و به دست آوردن موفقیت های جدید حائز اهمیت بسیار است . 
انفجار آزادی در فضای معماری گونه ای از حکایت انسان است که نگاه خود را به پویایی آینده تنظیم نموده و آشکار بودن مطلبی دیگر متعلق به تک حوزه دانش بشری                    باقی نمی ماند . 
در چند دهه اخیر گام های گسترده اطلاع رسانی از طریق شبکه های بین المللی رایانه ای مضمونی جدید از حقیقت دیگری است که در نقطه مقابل آن ، سکون و جزم گرایی اندیشه و عقاید کاملاً بی مفهوم و فرسوده قرار می گیرد .
مطالعه انجام شده دراین نوشته گویای این تلاش و حرکت در زمان است . تلاشی که برای دریافت کامل آن نیاز به نگاهی گسترده و چند منظوره به جوامع دنیای امروز است . به زبان دیگر چگونه می توان تئوری معماری را بدون پایه اجتماعی جاویدان تمدن بشری دریافت نمود . جوهر وجودی آن که از قلب تحولات و مبارزات بشر بوجود آمده نیرویی را در معماری جدید تزریق کرده است که صرفاً می توان آن را با تحولات علمی استثنایی تاریخ مقایسه کرد . معماری نوین اندیشه ای نو را داراست که انسان کوچه و خیابان خود را در سفردر زمینه های آن شریک و هم دل می داند و نعمت تکنولوژیک وسیله پرواز ذهنیت آزاد وی می گردد .
تمام مورخان و نظریه پردازان تاریخ و معماری معاصر از بنه ولو گرفته تا تافوری ، نوربرگ شولز ، فرامپتون ، جنکز و کورتیس و بسیاری دیگر سعی در معرفی پردهای از معماری داشته اند که در ظرفی مرتبط با اصول و رشته های دیگر متومدن بشری بوده است مانند جامعه شناسی ، فلسفه ، زیبایی شناسی ، اقتصاد ، هنر و کلیه رشته های فعالیت بشری که درشکل گیری محیط مصنوع نقش بسزایی داشته اند . 
بررسی معماری از جوهر وجودی و یا مبنای فکری و اندیش های نهفته در آن تا پردازش در شکل و صورت و ترکیب های هنرمندانه استقرار عناصر مصالح و سازه ها در کنار هم شاید کل داستان این رشته بوده باشد که ارزش گذاری آن در نوسانات نگاه چند پرده ای رشد و حرکت می نماید و هر کدام از عوامل ذکرشده شاید زمینه و بستر ویژه خود را دارا بوده اند و شناخت این ارزشها به ما اجازه می دهد محصول معماری را در بستر و محیطی که به وجود آمده بررسی و ارزیابی نماییم .
مطالعه انجام شده توسط دکتر وحید قبادیان درهمان راستا در حرکت است و معرفی محصول همراه با اندیشه و فلسفه های وجودی نوین شاید درکشورمان گامی مفید برای معرفی آثار جاویدان جهان و معماری های به وجود آمده ای باشد که برای انسان ها ، هنرمندان و معماران برجسته تلاش بسیاری کرده اند ؛ تلاشی که بتوان هویتی نو را از گذشته ترمیم کرد .
اصولاً معماری خارج از تمدن بشری نیست و شاید بهترین تظاهر اتفاقات روز آن است و زیبایی شناسی آن یا عدم وجود آن در نیروهای جوامع و حرکت ها می بایست جست و جو نمود . شاید اگر در رشته معماری اتفاقی نمی افتاد می بایست در زمینه های روابط انسانی ، باورهای اجتماعی و آزادی ها و عدالت های ضروری جوامع انسانی به طور اساسی بررسی می شد و درباره آن سؤالات جدیدی مطرح می شد .
آشنایی ما ایرانیان با معماری غرب به حدود صد و پنجاه سال قبل یعنی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه می رسد . از این زمان است که اولین نمونه ساختمان هایی که در آن عناصری ازمعماری غرب استفاده شده بود درتهران ظاهرشد . و از همین زمان است که فرنگ رفته ها با انواع و اقسام سوغات و آلات جدید و بدیع به کشوربازگشتند . گراورها و عکس های کاخ ها و بناهای زیبا در غرب از جمبه این سوغاتی ها بود که همواره به کشور آورده می شد و به صورت الگو مورد استفاده معمار باشی ها قرار می گرفت .
باید اذعان نمود که درطی این صد و پنجاه سال و درگیر شدن هر چه بیشتر ما با معماری غرب ارتباط ما با آن معماری همواره به صورت شکلی بوده و نه مفهومی . همیشه آنچه که عیان و واضح بوده ، شکل ها ، گراورها و عکس های ساختمان های غربی بوده که به ایران می آمده و آنچه که غایب بوده ، مبانی و مفاهیمی بوده که این بناها بر اساس آن شکل می گرفته است .
تحقیق حاضر تلاش و کوششی در جهت تبیین این مبانی و مفاهیم است . شرط ارتقاء معماری ایران و ورود به حوزه فکری در حیطه فرهنگی کشور و مطرح شدن در سطح معماری بین المللی در گرو توجه به زیر بناهای فکری در معماری امروز خود و منابع الهام آن است . معماری ما در صورتی می تواند از خوش نشینی خارج شود که حرفی و مطلبی برای ارائه داشته باشد و بتواند در پیشبرد قافله فرهنگی کشور عاملی راهگشا باشد .
اگر چه ذکر این نکته ضروری است که مبانی فکری معماری غرب جملگی مباحثی ثابت و قطعی نیستند و در هر دوره ای اصول دوره گذشته نقد و یا منفی شده است . ولی باید توجه داشت که مزیت آشنایی با آنها ، آشکارشدن تفکرات در ورای اشکال زیبا است . به علاوه این آشنایی باعث مطرح شدن سؤالات در مورد مبانی معماری معاصر ایران و احتمالاً تبیین اصول فکری آن خواهد شد . 
مبحث اصلی این تحقیق تحولات در معماری غرب در طی یک صد سال گذشته یعنی عمدتاً قرن بیست میلادی و ریشه ها و زمینه های وقوع این تحولات است . 
معماری های ـ تک و اکو ـ تک :
در سال 1971 دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند . نمای این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها ، لوله های تأسیساتی و ستون ها ، تیرها ، بادبندها ، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد . این معماران آغازگر سبکی بودند که به نام های تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید . لذا مجدداً در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .
معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت درقرن بیست می دانند . از نظر آنها عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است . به عنوان نمونه معابد یونان باستان با آن نظم و تناسب کامل هندسی ، تبلور ذهنیت کمالگرای یونانیان باستان است . بناهای عظیم روم باستان ، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد . و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است . به همین ترتیب ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد .
نظریات و مبانی معماری مدرن و های ـ تک در اصول بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های ـ تک فرزند خلف معماری مدرن است . ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود . 
به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های ـ تک ملاحظه نمی شود و اگر معماران مدرن درطرح های خود ماشین را به نمایش میگذارند ، معماران های ـ تک داخل ماشین و اجزاء آن را نشان می دهند . ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می کند :
«ایده هایی که ما معماری می کنیم از خیلی لحاظ ریشه درباورهای ما دارد و به این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم . برای اینکه ساختمانی خوانا باشد باید جریان ساختن آن قابل رؤیت باشد . این شیوه ای است که ما معماری می کنیم و احساس ما این اس


کلمات کلیدی مرتبط:
مقدمه : ,با پیدایش مصالح جدید و تحولات علمی ، معماری معاصر در جهان با بیان وسیع تری به جریان افتاد که همراه خود مفاهیم و مباحث بسیار گوناگون و متنوع اندیشه بشری را به همراه آورد . ,معماری متداول و مرسوم خشت ، آجر و سنگ که نوعی سکون و بیان شناخته شده ای را در قرون متوالی در پرتو تظاهرات خویش از نوعی,
مقالات مرتبط در این دسته
معماری مادها ، کلیات ، ساختار ، مصالح
نقدی بر معماری روم باستان

پاورپوینت بررسی معماری پیش از تاریخ

پاورپوینت بررسی معماری پیش از تاریخ


تاریخ ایجاد 24/11/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 60 اسلاید   قیمت: 4800 تومان     تعدادمشاهده  60


  
 
فهرست مطالب
 
    پارینه سنگی
    آلتامیرا
    لاسکوا
    نوسنگی
    استون هنج
    اریحا – اردن  
    چاتال هویوک- ترکیه

 

 

پارینه سنگی
 
در سال ۱۸۷۹ میلادی فردی اسپانیایی و علاقه مند به آثار عتیقه، به هنگام جستجو در غار های «آلتامیرا» مقداری استخوان های تراشیده و سنگ های چخماق و آثار ابتدایی کشف کرد. پس از ورود به غار بر روی دیوار های داخل غار آلتامیرا نقوشی را که چشم هیچ انسان متمدن تا آن زمان را با آن آشنا نشده بود، مشاهده کرد. به این ترتیب اولین انسان متمدن، قدیمی ترین آثار نقاشی مربوط به ده تا پانزده هزار سال قبل از میلاد را کشف کرد.
 
در سال ۱۹۴۱ میلادی در غار «لاسکوا» فرانسه، به طور اتفاقی آثاری پیدا شد، که بعدها یکی از با ارزش ترین آثار هنری پیش از تاریخ لقب گرفت. در اعماق این غار، به طور تقریبی ۰۰۰/۴۰ پاکه مجرای عبور آب زیرزمینی و حل سکونت مردم غارنشین بود، شکارچیان نقاش آن زمان، بر روی دیوار، تصاویر حیواناتی چون ماموت، گاو وحشی، آهو، اسب و گرگ نقاشی کرده بودند. به نظر می رسد، در اعماق تاریک این غار، انسان پیش از تاریخ برای روشنایی از چراغ سنگی که سوخت آن چربی بود، استفاده کرده باشد.
 
در دوره ی نو سنگی انسان در راه تسلط بر محیط خویش گام بزرگی برداشت. در این دوره بود که انسان به کشاورزی پرداخت و موفق به اهلی کردن برخی جانوران وحشی گردید و با این کار، از شکار کردن، به کشاورزی و دامداری و تشکیل نخستین گروه های روستایی روی آورد.
 
اثر دیگری که بسیار معروف است، استون هنج است، که در سالزبوری جنوب انگلستان قرار دارد. این بنا دایره ای به قطر ۱۰۰ متر را تشکیل می دهد، که با ۱۲۰ قطعه سنگ یکپارچه به ارتفاع ۵ متر و هر یک به وزن ۵۰ تن به وجود آمده است.
 
چاتال هیوک که در زبان ترکی به معنی تپه چنگالی شکل است و شامل دو تپه می باشد که در دو طرف یک کانال قدیمی قرار گرفته اند کانال مزبور مربوط به رودخانه چارشامبا (چهارشنبه) است که در دشت حاصلخیر قونیه در ترکیه مرکزی واقع شده است.
 
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری پیش از تاریخ , پارینه سنگی , آلتامیرا , لاسکوا , نوسنگی , استون هنج , اریحا – اردن , چاتال هویوک- ترکیه , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخ معماری با عنوان - معماری هنر دیرین انسان
دانلود پاورپوینت ,معماری صدر مسیحیت
دانلود تحقیق مدرنیسم معماری و شهرسازی منشور آتن
دانلود پاورپوینت شش مورد از بناهای معروف یونان
دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری ایران
دانلود تحقیق بررسی آثار تاریخی و هنری دوره‌ قاجار در شهرستان رفسنجان
دانلودبتن در معماری معاصر
دانلودپاورپوینت بررسی بنیادین معماری معاصر جهان
دانلود پاورپوینت مبانی نظری معماری دوره پارتی
دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان
مقاله بررسی تاریخ معماری متاثر از مذهب شیعه
دانلود تحقیق در مورد عجایب هفتگانه
پاورپوینت عجایب هفت گانه جهان
پاورپوینت خانه در معماری ایرانی (پس از اسلام)
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم و اتروسک ها
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری بین النهرین
دانلود پژوه ارگ بم
پاورپوینت معماری بین النهرین
پاورپوینت معماری صدر مسیحیت

دانلود پروژه پاورپوینت معماری پیش از تاریخ

دانلود پروژه پاورپوینت معماری پیش از تاریخ


تاریخ ایجاد 29/08/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 92 اسلاید   قیمت: 9000 تومان   حجم فایل: 5723 kb  تعدادمشاهده  48


دانلود پروژه پاورپوینت معماری پیش از تاریخ
 
در این فایل پاورپوینت درباره معماری پیش از تاریخ و آثار آن به صورت کامل توضیح داده شده است
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پروژه پاورپوینت معماری پیش از تاریخ , ,در این فایل پاورپوینت درباره معماری پیش از تاریخ و آثار آن به صورت کامل توضیح داده شده است , ,این فایل دارای ۲فایل ۲۱و۲۳ اسلاید میباشد,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخ معماری با عنوان - معماری هنر دیرین انسان
دانلود پاورپوینت ,معماری صدر مسیحیت
دانلود تحقیق مدرنیسم معماری و شهرسازی منشور آتن
دانلود پاورپوینت شش مورد از بناهای معروف یونان
دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری ایران
دانلود تحقیق بررسی آثار تاریخی و هنری دوره‌ قاجار در شهرستان رفسنجان
دانلودبتن در معماری معاصر
دانلودپاورپوینت بررسی بنیادین معماری معاصر جهان
دانلود پاورپوینت مبانی نظری معماری دوره پارتی
دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان
مقاله بررسی تاریخ معماری متاثر از مذهب شیعه
دانلود تحقیق در مورد عجایب هفتگانه
پاورپوینت عجایب هفت گانه جهان
پاورپوینت خانه در معماری ایرانی (پس از اسلام)
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم و اتروسک ها
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری بین النهرین
دانلود پژوه ارگ بم
پاورپوینت معماری بین النهرین
پاورپوینت معماری صدر مسیحیت

اهرام ثلاثه مصر و اعتقاد مصریان قدیم

اهرام ثلاثه مصر و اعتقاد مصریان قدیم


تاریخ ایجاد 04/10/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 31 برگ ورد   قیمت: 6800 تومان     تعدادمشاهده  37


اهرام ثلاثه مصر و اعتقاد مصریان قدیم
         عنوان                                                                               صفحه
اهرام ثلاثه مصر و اعتقاد مصریان قدیم(مقدمه) -----------------------------------3
چگونگی ساخت اهرام---------------------------------------------------------6
اهرام ثلاثه ------------------------------------------------------------------10
اولین هرم-------------------------------------------------------------------12
هرم خوفو------------------------------------------------------------------ 14
هرم جیزه-------------------------------------------------------------------15
اسرار اهرام مصر باستان-------------------------------------------------------17
اسرار نفرین اهرام مصر باستان------------------------------------------------- 23
کشف بقایای گمشده اهرام در مصر---------------------------------------------  26
افسانه ابوالهول---------------------------------------------------------------27
ابوالهول در یونان باستان-------------------------------------------------------29
پاسخ جدید به معمای ابوالهول-------------------------------------------------- 31
معبد تدفینی رامسیوم در مصر باستان-------------------------------------------- 32
معبد میلیونها سال در مصرباستان------------------------------------------------------------33
مجموعه معابد آمون- رع--------------------------------- ---------------------  34
معبد ” دا چائو سی “----------------------------------------------------------- 35
خاکسپاری فرعون(نتیجه گیری -------------------------------------------------- 37
منابع------------------------------------------------------------------------ 39
 
هزاران سال از عمر اولین هرم بزرگ فراعنه که به دستور جوزر (Djoser) , دومین پادشاه از سلسه سوم فراعنه ساخته شد, می گذرد. بنای این اهرام که به عنوان یکی از عظیم ترین عجایب هفت گانه جهان به شمار می آیند تا امروز نیز یکی از شاهکار های تکنیک مهندسی, طراحی و معماری محسوب می شوند. این اهرام از۲۰۰ سال پیش مورد کاوش های فراوانی قرار گرفته و در طول این سال ها بسیاری از گنجینه های آن به سرقت رفته است. در مورد ساخت بنایی چنین عظیم که ساخت آن۵۰۰ سال به طول انجامید, سوالات بسیاری بی جواب مانده است. 
اما آنچه از کل این سوالات مشهود است این که همگی در پی یافتن پاسخ این سئوال هستند که: این مصر بود که اهرام را ساخت یا اهرام مصر را ؟ ! 
از سال۲۳۰۰ تا۲۷۰۰ قبل از میلاد(۴۰۰سال)،۸۰ هرم در مصر ساخته شد. اولین هرم بزرگ را دومین پادشاه از سلسه سوم فراعنه بنام جوزر (Djoser) بر پا کرد و این سنت تا سلسه هجدهم ادامه یافت. بعد از آن تا بیست و پنجمین فرعون دیگر هرمی ساخته نشد. 
مصری ها زندگی کوتاه این جهان را فانی و مرگ را آغاز یک حیات نوین و جاویدان در دنیای دیگر می شناختند. به همین دلیل منازل خود را با مصالحی مانند خشت و گل و معابر را از مصالح با دوامی مانند سنگ می ساختند. بر اساس اعتقاد و تفکر آنان هر انسان علاوه بر جسم دارای یک روح بنام «بع»، ویک پیکر شبه گونه بنام «کا» است. «بع» پس از مرگ در زمین مانده و هر شب به جسد باز می گردد ولی «کا» می تواند مابین این دوجهان در حرکت باشد. به اعتقاد اینان، شرط جاودانه بودن زندگانی آن بوده که بع و کا هر دو بتوانند جسد خود را شناخته و به آن بازگردند. به همین علت برای از بین نرفتن اجساد مردگان آنان را مومیایی کرده و کلیه اشیا و متعلقات آنان را در کنار شان قرار می دادند. هم چنین برای محافظت از جسد، معابر را محکم و غیر قابل نفود می ساختند تا «کا» بتواند در آنجا سکونت کند و از بلاهای طبیعی و سرقت اموال در امان باشد. درهای کاذب در کنار معابر به منظور ورود و خروج «بع» و «کا» ساخته شده بود تا آنها بتوانند تردد کنند. 
هر چقدر مقام مردگان بالاتر بود، مقبره بزرگتری برای او ساخته می شد. 
مصریان قدیم اعتقاد داشتند که فراعنه پس از مرگ به خدایی می رسند و بنابراین مقابرشان می بایست بسیار عظیم و غیرقابل نفوذ ساخته می شد. چهار مثلث جانبی هرم در اهرام مصر به گونه ای طراحی شده اند که پرتوهای خورشید بر جسد فرعون تابیده شود و رابطه جاودانی او را با خدای آفتاب که «رع» نام دارد، حفظ کند. در کنار این اهرام معابر کوچک تر مکعب شکلی بنام «مصطبه» (Mastababa) به تعداد زیادی ساخته شده است. فراعنه مراسم خاکسپاری خود را به شکل یک سنت ملی درآورده بودند به طوری که مذهب، هنر و تفکر مصریان آن زمان به شدت به سمت پرستش آنان سوق یافته بود.(1)و(2)و(3)


کلمات کلیدی مرتبط:
اهرام ثلاثه مصر و اعتقاد مصریان قدیم , عنوان صفحه ,اهرام ثلاثه مصر و اعتقاد مصریان قدیم(مقدمه) -----------------------------------3 ,چگونگی ساخت اهرام---------------------------------------------------------6 ,اهرا,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت عجایب هفت گانه جهان
دانلود پروژه پاورپوینت معماری و رازهای ساخت اهرام ثلاثه مصر
دانلود پروژه پاورپوینت پر جاذبه ترین ساخته های دست بشر
معمـاری معاصـر غرب

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری هخامنشیان

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری هخامنشیان


تاریخ ایجاد 26/01/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 97 اسلاید   قیمت: 7000 تومان   حجم فایل: 4221 kb  تعدادمشاهده  32


معماری هخامنشیان به دست‌آوردهای ایرانیان هخامنشی در ساخت شهرهای (تخت جمشید، شوش، هگمتانه)، معابد برای عبادت و گردهمایی‌های اجتماعی (مانند معابد زرتشتی) و آرامگاه پادشاهان گذشته (مانند آرامگاه کورش) اشاره دارد. از ویژگی‌های بنیادین این معماری می‌توان به ترکیب خود با عناصر مادها، آشوری، یونانی و آسیایی اشاره کرد.
 
میراث معماری هخامنشی با گسترش امپراتوری در حدود ۵۵۰ پیش از میلاد، شروع شد. با ظهور دومین امپراتوری ایرانی یعنی امپراتوری ساسانی (۲۲۴-۶۲۴ میلادی) سنت‌های هخامنشی با ساخت معابد مخصوص آتش و قصرهای عظیم دوباره زنده شد.
 
شاید برجسته ترین ساختاری که تا امروز از این معماری باقی مانده‌است ویرانه‌های تخت جمشید باشد که توسط پادشاه هخامنشی، داریوش بزرگ برای مصارف دولتی و تشریفاتی ساخته شد و یکی از چهار پایتخت امپراتوری بود. ساخت و تکمیل تخت جمشید صد سال به طول انجامید. مشابه این معماری در شوش و هگمتانه نیز توسط داریوش بزرگ بنا شد که از آن‌ها مانند تخت جمشید برای پذیرایی از شخصیت‌های برجسته و نمایندگان خارجی، برگزاری مراسم سلطنتی و اسکان پادشاهان استفاده می‌شد.


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری هخامنشیان به دست‌آوردهای ایرانیان هخامنشی در ساخت شهرهای (تخت جمشید، شوش، هگمتانه)، معابد برای عبادت و گردهمایی‌های اجتماعی (مانند معابد زرتشتی) و آرامگاه پادشاهان گذشته (مانند آرامگاه کورش) اشاره دارد. از ویژگی‌های بنیادین این معماری می‌توان به ترکیب خود با عناصر مادها، آشوری، یونانی و آسیای