معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری دوره اشکانی هخامنشی

معماری دوره اشکانی هخامنشی


تاریخ ایجاد 28/04/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 23 برگ ورد   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 1202 kb  تعدادمشاهده  7


معماری دوره اشکانی هخامنشی
 
معماری کاخ ها و بناها در دوره اشکانیان (پارتیان)
 
 قوم پارت یا پارتوا یکی از شعبه های نژاد آریایی ایرانی است در کتیبه داریوش اول هخامنشی بر بیستون سرزمین آنرا را((پرتو)) نامیده اند . این ناحیه از شمال خراسان و ماوراالنهر و همین نام بعدها به پهلو تبدیل گردید .(خراسان بزرگ شامل :خراسان فعلی ماورا النهر افغانستان کنونی می شده است.) پارتوا یکی از استانهای زمان هخامنشی بود. بنا بر گفته استرابو رهبر پارتها مردی بنام آرساکس (ارشک ارشاک) بود که بعدها نیای فرضی پادشاهان اشکانی پارت شد. پارتها حکومت ساقط شده هخامنشی را از جانشینان اسکندر مقدونی (سلوکیان) باز پس گرفتند . و توانستند یک دولت نیرومند و عظیم را برای مدت پنج قرن پایه گذاری نمایند.
 
پارتها در زمینه هنرها بویژه در معماری ابتکارات بدیعی داشتند آنها با برخوداری از پیشینه غنی دوباره به احیای هنرهای فراموش شده و یا تغییر یافته ایرانی پرداختند با فترتی که در هنر ایران پدیدار شده بود نه تنها احیاگر معماری و سنتهای گذشته ایران شدند بلکه تحول ملی عظیم در رمینه شهر سازی و معماری ایجاد کردند و در معماری دو عنصر نو ظهور افزودند یکی احداث گنبد بر روی بناهای چهار ضلعی (مربع شکل) از طریق فیل پوشها و دیگر توسعه ساختمان ایوان تاق دار . ایوان اتاق راستگوشه ای است با طاق بشکه ای که در قسمت پشت بسته بوده و در جلو-معمولا رو به بیرون یا حیاط قرار دارد-کاملا باز است. از زمان پارتها ایوان نقش مهمی را در معماری آسیای غربی باز می کند . منشا ایوان موضوعی است در خور اندیشه بعضی آنرا به درختان و شاخه های پوشیده با حصیر و گل و نیز به تاثیر اتاقهای بشکه ای منتسب می کنند . چنین بناهایی هنوز در طول رودخانه یا دریاچه هیرمند در شرق ایران و احتمالا در پیرامون دریاچه آرال در آسیای مرکزی دیده می شوند. این نواحی مناطقی هستند که پارتها از آن برخاسته اند و لیکن سابقه تاقهای آهنگ با انواع قوسها (نیم بیضی) از آثار معماری هفت تپه (ایلام میانی) آشنا شدیم و این نشانگر آن است که پارتها با توجه به شرایط زمانی و موقعیت مکانی دست به چنین ابتکاراتی زده اند.
 
متاستفانه علیرغم حاکمیت طولانی مدت پارتها اکثرا آثار آنها از بین رفته است.زیرا عواملی مانند زلزله آب و هوایی و گستره وسیع امپراتوری تاثیر گذار در روند تخریب آثار معماری بوده اند. از اینها که بگذریم باید به این مسئله هم توجه کنیم که پارتها بناهای خود را بسیار ساده و با خشت خام ساخته اند. پی درگاههای این بناها که به مرور زمان ویران شده و گزند دیده است اگر با آجر یا سنگ ساخته شده بود بسیار بیشتر دوام داشت.
 
گاهی آجر هم به کار می بردند و آن برای ساختمانهای مهم همچون کاخ فرمانروایان و پرستشگاهها بود. سنگ هنگامی که به کار برده می شد که در محل موجود بود یعنی اصل استفاده از مصالح محلی و بومی بوده است و البته شرایط اقتصادی و وضع مادی هم بسیار تاثیر گذار بوده است و از طرفی در پهناوری بسیار شاهنشاهی پارت و گوناگونی سنتهای مردم ان باید ما را آگاه ساخته باشد که یک سبک معماری در سراسر این کشور نمی توانست باشد . اما با کاوشهایی که در مناطق مختلف صورت گرفته از آثار بجای مانده از دوره پارتها و آثار پس از آن به سبک سابق ساخته شده اند می توان سبک معماری و حتی ویژگیهای آنرا مشخص نمود از آن جمله:
 
– حداکثر استفاده از مصالح بوم آورد مثل پارتها استفاده از سنگگ لاشه خشت خام و پخته…
 
– استفاده بسیار خوب از تکنیک پیشرفته تاق و گنبد به خصوص گنبد با استفاده از مصالح بوم آورد.
 
– استفاده بسیار خوب از تکنیک پیشرفته تاق و گنبد بویژه گنبد با استفاده از مصالح بوم آورد.
 
– پرهیز نکردن از شکوه و ارتفاع زیاد.
 
-تنوع فوق آلعاده در طرحها .
 
-استفاده از ملات ساروج که به کمک آن توانستند فضاهای معماری وسیع را ایجاد نمایند.
 
پارتها شهرهای بسیار کهن را مانند بابل و اروک در اختیار داشتند و نیز شهر آشور با اینکه از نقشه چندان منظمی برخوردر نبودند اما پارتها شهرهایی را بنیاد گذاشتند که براساس نقشه دایره شکل بود که شهرهای مرو تیسفون و الحضر دارای چنین پلانی بودند. از فضای دایره وار می توان آسانتر از چهار گوش دفاع کرد و نیز با رو کشیدن آن هم آسانتر است . این شیوه شهرسازی تا زمان ساسانی و اسلام ادامه یافت. معمولا شهرهای پارتی دارای برج و بارو بودند باروهای شهر مرو از خشت خام بود با برج ها و کنگره های قائم الزاویه و سوراخهایی برای تیراندازی .
 
در درون شهرهای پارتی مهمترین ساختمان معمولا ارگ و پرستشگاهها بودند. برخی معتقدند هنر پارتی در حدود سال ۲۵۰ ق.م پا به عرضه وجود نهاده اما باید آغاز آنرا از ابتدای پادشاهی مهرداد دوم (سال ۲۰۳ ق.م) دانست. بطوریکه عنوان گردیده معماری را باید از اولین مکانهای استقراری پارتها آغاز کرد. در این بررسی ما به شرح جزئیات معماری بعضی از آنها می پردازیم.
 
آثار معماری شهرنسا:آثار و بقایایی که از نسا در نزدیکی شهر عشق در دوره پارتیان بدست آمده نشانگر این امر است که این شهر قدیمی ترین محل سکونت پارتها بوده است. بسیاری از بناهای یادبود با پلان های جداگانه مشخص شده است.
 
((نسا)) یا ((پارتانیسا)) شهری است که روی یک تپه کوچک طبیعی ساخته شده است. این ارگ (دژ) که براساس لوحی گلی که در آن پیدا شد مهرداد کرت نام داشت و توسط مهرداد اول ساخته شده است . دیوارهای بستر آن ۲۰ تا ۲۵ متر ارتفاع و ۵ متر ضخامت داشت و با استفاده از گل ساخته شده بود و نمای آن را با آجر پوشانده بودند . ورود به ارگ از طریق پاگردهایی که در پی دیوارهای گرد شهر قرار داشت صورت می گرفت.
 
بناهای داخل ارگ شامل یک کاخ موسوم یه ((خانه مربع)) تعدادی معبد است. اتاق اصلی کاخ تالاری ستون دار به مساحت تقریبی ۲۰ متر مربع بود. سقف آنرا با استفاده از تیرهای بزرگ روی چهار ستون بزرگ چهار پر (شبدری) که در واقع اتاق آنرا به سه راهرو تقسیم کرده بود پوشانده شده بود بخش مرکزی توسط تیرهای چوبی به صورت گنبدی کار شده که این روش را می توان اساسی برای گنبدهای ابداعی دوره پارتی دانست. سطوح دیوارهای این بنا به رنگ قرمز و سفید رنگ آمیزی به طور افقی توسط موادی از ظروف کوچک سفالی و به طور عمودی با ردیفهایی از نیم ستون که روی هر دیوار شش تا از آنها قرار داشت سرستونها به شیوه ستونهای کورنتی تزئین شده بود که این نشانگر نفوذ هنر هلنیسم به بخشهای آسیای میانه بوده است.
 
بخش اصلی یکی از معابد به شکل دایره و قطر آن ۱۷ متر است این بنا نیز مانند تالار بزرگ کاخ آی خانوم فاقد ستون بود. از نحوه مسقف نمودن آن اطلاعی نیست ولی به نظر می رسد که از گنبد استفاده کرده باشند . این معبد هم مانند کاخ ها دارای رنگ آمیزی بود. دیوارها به رنگ سفید با استفاده از نواری مرکب از سفالهای نقش دار و بخش فوقانی نیم ستون تزئین شده بود . این فضای مدور بخش مرکزی یک مجموعه چهارگوش را که توسط یک دالان یا راهرو محاط شده بود تشکیل می داد . در کنار این معبد یک واحد مرکزی (معبد) چهار گوش دیگر با برج دالان دار قرار داشت . بخش اداری آی خانوم نیز دارای همین نقشه است و در تمام طول دوره حکومت پارتها و حتی ساسانیان ساختن چنین بناهای ادامه داشت.
 
معماران پارتی درست فرمولهای مختلف ساختمانی را آزمایش کردند در خانه مربع به سبک متداول صحن ستوندار با اتاقهای دارای ستونهای بلند در چهار سمت بازگشتند ورودیها نیز به همین اندازه حالت تجربی داشت و شامل ورودیهای ساده هشتی ها و مدخلهای ستوندار می شد تا اینکه ایوان را در قرن اول میلادی ساخته اند. احتمالا در تکامل ایوان دوره پارتی دو مرحله وجود داشته است . مرحله نخست تنها یک تالار که دارای سه دیوار یا سقفی متشکل از تیرهای چوبی متکی بر ستون یا دیوارهای تالار ساخته می شد . مرحله دوم ایجاد سقف آن با طاقهای آهنگ آغاز کردند .
 
هیکاتوم پلیس(صد دروازه): بقایای آثار معماری پارتی که احتمالا آنها را به عنوان مقبره مورد استفاده قرار می دادند در شهر دامغان یافت شده جان هانسمن این محل را شهر گمشده سلوکی – پارتی صد دروازه که پارتها آن را در ربع آخر قرن سوم پیش از میلاد به صورت یکی از تختگاههای خود درآوردند می داند . به علت موقعیت شهر دامغان احتمالا یک پایتخت کوهستانی بوده است. شاید پس از نسا پارتها در ادامه متصرفات خود این مکان را انتخاب کرده باشند.
 
 کاخ هترا : ویرانه های کاخ بزرگی که متعلق به قرن دوم میلادی است استعداد هنری پارتی را مشخص می سازد . نمای بنا دارای دو ایوان بزرگ است که از قطعات بزرگ سنگ ساخته شده است. این ایوانهای بزرگ با تاق های آهنگ بلند پوشیده شده و در طرفین آنها اتاقهای کوچکتری قرار دارند که دو طبقه (اشکوبه) بوده اند. مهمترین قسمت بنا اتاق کوچک مربع شکلی است که مستقیما پشت ایوان جنوبی قرار گرفته است
 
شیوه معماری پارتی
 
روشهای معماری سلسله های اشکانی و ساسانی در ایران تحت عنوان شیوه معماری پارتی مشخص می گردد. پس از انقراض حکومت سلوکیان بدست «ارشک » ( بنیان گذار سلسله اشکانیان )، قوم ایرانی نژاد « پارت » بر ایران مسلط می شود و بار دیگر اداره و کنترل کشور بدست ایرانیان می افتد و دوران غلبه عنصر هنری یونان، در ایران خاتمه می یابد. معماری پارتی با معماری پارسی تفاوت های بسیار دارد. در این دوره امکان فراهم آوردن بهترین و مرغوب ترین مصالح ساختمان از دورترین نقاط کشور وجود نداشت، بنابراین ساختمان ها بیشتر با مصالح دم دست و بومی ساخته می شدند. در این دوره معماران بجای بکاربردن تیرهای جهت پوشش افقی سقف ها، روش دیگری را برای پوشش نهایی ساختمان ها بکار گرفتند که شاید مهمترین تحول معماری قبل از اسلام در ایران باشد. بدین ترتیب استفاده از گنبد ( بجای سقف که برای تحمل وزن آن علاوه بر تیر و تیرچه های چوبی داخل سقف، می بایست تعداد زیادی ستون سنگی نیز در زیر آن بکار روند ) شروع می شود. علاوه برگنبد، پوشش های طاقی و قوسی نیز در ساختمان ها همزمان با گنبد آغاز می شوند. به کمک این نوع پوشش ها معماران این دوره توانستند دهانه های بزرگی را بدون نیاز به ستون بپوشانند. تمام پوشش ها در این دوره به تقلید از شکل پوسته تخم مرغ و « هلوچین » ( بیز یا تاب ) ساخته می شوند و به همین دلیل اسامی بیشتر قوس های این دوره از اسم تخم مرغ ( خاگ ) و تاب گرفته شده است مثل « هلوچین » – « بیز » – « خاگی » و مرغانه ». بناهای این دوره دارای حیاطی بودند که ایوان ها بطرف آن باز می شد و اطراف آن ها را باروهایی می ساختند. سیستم « حیاط مرکزی » که از ویژگی های معماری « درون گرای » ایران است در این دوره رسمیت یافت. در این دوره نیز مثل عهد هخامنشیان در ساختمان های با عظمت قرینه بودن بنا ( جفت )، رعایت می شده است. همچنین در بناها یا حتی کاخ هایی که برای اقامت و زندگی ساخته می شوند از سیستم « پدجفت » (عدم رعایت تقارن در ساختمان که باعث تنوع فضاهای معمارانه می گردد ) استفاده می شد و این امر را در کاخ « سروستان » به آن درجه رعایت کرده اند که حتی دو فضای یکسان در این کاخ دیده نمی شود.


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری دوره اشکانی هخامنشی , ,معماری کاخ ها و بناها در دوره اشکانیان (پارتیان) , , قوم پارت یا پارتوا یکی از شعبه های نژاد آریایی ایرانی است در کتیبه داریوش اول هخامنشی بر بیستون سرزمین آنرا را((پرتو)) نامیده اند . این ناحیه از شمال خراسان و ماوراالنهر و همین نام بعدها به پهلو تبدیل گردید .(خراسان ب,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخ معماری با عنوان - معماری هنر دیرین انسان
دانلود پاورپوینت ,معماری صدر مسیحیت
دانلود تحقیق مدرنیسم معماری و شهرسازی منشور آتن
دانلود پاورپوینت شش مورد از بناهای معروف یونان
دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری ایران
دانلود تحقیق بررسی آثار تاریخی و هنری دوره‌ قاجار در شهرستان رفسنجان
دانلودبتن در معماری معاصر
دانلودپاورپوینت بررسی بنیادین معماری معاصر جهان
دانلود پاورپوینت مبانی نظری معماری دوره پارتی
دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان
مقاله بررسی تاریخ معماری متاثر از مذهب شیعه
دانلود تحقیق در مورد عجایب هفتگانه
پاورپوینت عجایب هفت گانه جهان
پاورپوینت خانه در معماری ایرانی (پس از اسلام)
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم و اتروسک ها
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری بین النهرین
دانلود پژوه ارگ بم
پاورپوینت معماری بین النهرین
پاورپوینت معماری صدر مسیحیت

دانلود پاورپوینت بررسی عجایب هفت‌گانه معماری دوران باستان

دانلود پاورپوینت بررسی عجایب هفت‌گانه معماری دوران باستان


تاریخ ایجاد 14/03/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 34 اسلاید   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 3478 kb  تعدادمشاهده  39


دانلود پاورپوینت بررسی عجایب هفت‌گانه دوران باستان 
بخشی از مطلب
 
 
عجایب هفت‌گانه دوران باستان اولین فهرست مسافرتی جهان به حساب می‌آمده است. ایده ایجاد یک فهرست از عجایب معماری در پی دورانی که اسکندر کبیر در حال کشورگشایی بود شکل گرفت. به خصوص هنگامی که مسافران یونانی شانس سفر و آشنایی با تمدن‌های عظیم آن دوران از جمله ایران، مصر و بابل را پیدا کردند. البته نویسندگان یونانی از این آثار به نام عجایب یاد نکرده و به جای آن از واژه‌هایی همچون «جاهایی که باید دید» یا «چشم اندازهای برتر» استفاده کردند. در آن دوران هر شخص عجایب هفت‌گانه خاصی را مد نظر داشت به طوری که در برخی فهرست‌ها به کاخ کوروش کبیر پادشاه ایران یا دیوارهای بابل به عنوان بخشی از این عجایب اشاره شده بود. فهرست حاضر شاید معروف‌ترین فهرست‌های آن دوران باشد که توسط سیدون (شاعر و ادیب یونانی) و فیلون ( مهندس و نویسنده یونانی که بیشتر عمر خود را در اسکندریه سپری کرد) و در قرن دوم پیش از میلاد نگاشته شده است. امروزه فهرست دیگری نیز از عجایب هفت‌گانه جدید تهیه شده است. در مطلب پیش رو نگاهی به عجایب هفت‌گانه دوران قدیم خواهیم انداخت پس با ما همراه باشید.
مقبره ماسولوس (Mausoleum Of Halicanassus)
این آرامگاه در فاصله سال‌های 353 تا 350 پیش از میلاد و برای ماسولوس حکمرانی از ساتراپ نشین‌های تحت امر امپراتوری ایران ساخته شد. پس از مرگ ماسلوس همسر او آرتمیسیا تصمیم گرفت برای بزرگ‌داشت یادش آرامگاه باشکوهی بر پا سازد تا نام او را جاودانه کند. در واقع این امر به حقیقت پیوست به طوری که نام ماسلوس اکنون به عنوان نشانی از واژه آرامگاه یا مقبره و به شکل مازولوم در تمام جهان شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. معماری این ساختمان به قدری زیبا و خاص بود که سیدون آن را به عنوان بخشی از عجایب ذکر شده در فهرست خود برگزید. آرتمیسیا تنها دو سال پس از مرگ همسرش جان سپرد و کوزه‌های محتوی خاکستر آن‌دو درون مقبره‌ای که هنوز ساخت آن به پایان نرسیده بود قرار داده شد. این آرامگاه بواسطه‌ی زلزله‌های مکرری که در قرن 15 روی داد ویران گشت. سنگ‌های باقی مانده از این خرابی برای ساخت قلعه بزرگ بودروم (Bodrum) شهری بندری در ترکیه، به کار برده شد و بدین صورت تنها یاد و خاطره‌ای از این اثر برجسته برجای ماند. گفته می‌شود که ارتفاع این مقبره تقریبا 45 متر بوده است.
مجسمه زئوس در المپیا
 
این مجسمه توسط پیکر تراش یونانی فیدیاس در 432 قبل از میلاد ساخته و در معبدی که آن‌هم به این خدا تعلق داشت قرار داده شد. تختی که مجسمه روی آن قرار گرفته بود 12 متر ارتفاع داشت به طوری که اگر روزی زئوس تصمیم می‌گرفت از جای خود برخیزد سرش به طاق معبد برخورد می‌کرد. این تخت باشکوه از چوب سدار ساخته شده و با عاج، آبنوس، طلا و سنگ‌های گرانبها تزئین شده بود. در دست راست زئوس مجسمه کوچکی از نایک تاج‌دار، الهه بال‌دار پیروزی یونان باستان و در دست چپ او عصای سلطنتی از جنس طلای ناب و عقابی برفراز آن نشسته قرار گرفته بود. این‌که حقیقتا برای این اثر شگفت انگیز چه اتفاقی رخ داده محل بحث و جدل‌های فراوانی است. گروهی معتقدند مجسمه به کنستانتینوپل یا همان قسطنطنیه یا استانبول امروزی برده شد جایی که در آتش سوزی سال 475 از بین رفت. یا اینکه مجسمه و معبد هردو در حادثه حریقی که در 425 رخ داد نابود شدند.
فانوس دریایی اسکندریه (الکساندریا)
 
فانوس دریایی الکساندریا یا اسکندریه روی جزیره‌ای در لبه ساحل غربی دلتای نیل ساخته شد. به نظر می‌رسد که زمان ساخت آن بین 280 تا 247 پیش از میلاد بوده است. در بین عجایب هفت گانه این فانوس پس از مقبره ماسولوس و هرم جیزه سومین رتبه از نظر بلندی را به خود اختصاص داده. این فانوس از بلوک‌های بزرگی از سنگ‌های روشن و در سه طبقه ساخته شد: بخش چهار گوش تحتانی با یک فضای مرکزی، بخش میانی که به صورت هشت وجهی ساخته شد و بر فراز این دو بخش طبقه آخر استوانه‌ای شکل قرار گرفته بود. منبع نور این فانوس کوره‌ای بوده که در قسمت فوقانی آن قرار داشت. تخمین زده می‌شود که ارتفاع این فانوس بین 120 تا 140 متر بوده و برای قرن‌ها جزء بلندترین بناهای روی زمین به شمار می‌آمده است. این بنای شگفت انگیز به دلیل زلزله‌های مکرر به سختی آسیب دیده و در نهایت در 1480 به طور کامل نابود شد. در آن هنگام سلطان مصر سیف دین قایتبای، با استفاده از سنگ‌های به جا مانده از این بنا دژی نظامی را در همان نقطه ساخت. نام جزیره‌ای که این فانوس در آن‌جا بنا نهاده شده بود فاروس بود که سرانجام مترادف واژه لاتین به معنی فانوس دریایی شد.
معبد آرتمیس
معبد آرتمیس که یک معبد یونانی بود در افسوس (ترکیه امروز) ساخته شده و به پیشگاه الهه یونانی آرتمیس (دیانا) که خدای شکار، حیوانات وحشی و چیزهای دیگر بود تقدیم شد. 120 سال طول کشید تا این معبد ساخته شد و در حدود 550پیش از میلاد ساخت آن به پایان رسید. این مکان شگفتی مورد علاقه سیدون بوده و در ساخت آن از سنگ مرمر استفاده شده بود. مرد جوانی به نام هراستراتوس این مکان را در 21 جولای 356 قبل از میلاد و برای کسب شهرت به آتش کشید. ساکنان خشمگین افسوس این مرد را به مرگ محکوم کرده و قدغن نمودند که کسی به نام او اشاره کند. هر چند به نظر می‌رسد که هراستراتوس به آرزوی خود دست یافته و به نوعی به شهرت رسیده است. گمان می‌رود که اسکندر کبیر نیز در همان شب متولد شده است. معبد مجددا تعمیر شد ولی این‌بار توسط گوت‌ها (یکی از قبیله‌های ژرمنی شرقی که نقش مهمی در سقوط امپراتوری روم بازی کردند) تخریب شد ولی باز از نو مرمت گشت. سرانجام در 401 و این‌بار با کمک انبوهی از مردم که توسط اسقف اعظم قسطنطنیه هدایت می‌شدند معبد برای همیشه از بین رفت.
باغ‌های معلق بابل
این باغ‌ها مرموزترین سازه در بین این هفت شگفتی می‌باشند. برخی از مورخین حتی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این باغ‌ها حقیقتا وجود داشته‌اند یا این‌که زاییده خیالات می‌باشند؟ مخصوصا از آن جهت که مستندات اندکی دال بر وجود آن‌ها در تاریخچه بابل موجود می‌باشد. به هر روی فرض بر این است که این باغ‌ها توسط نبوکدنصر یا همان بخت‌النصر دوم پادشاه بابل و حدود 600 پیش از میلاد ساخته شد. گفته می‌شود ملکه آمیتیس همسر ایرانی بخت‌النصر دلتنگ درختان و گیاهان کشورش بوده و شاه برای شادی او دستور ساخت این باغ‌ها را صادر کرده است. دیودوروس سیکولوس توصیف کرده که این باغ‌ها حدود 22 متر ارتفاع داشته و به سیستمی مجهز بودند که آب را تا این ارتفاع بالا می‌برده است. در طول قرن دوم پس از میلاد و در پی زلزله‌هایی که در این ناحیه رخ داد این شاهکار دست بشر نیز به ورطه نابودی افتاده و از صفحه روزگار محو شد.
مجسمه رودس
 
بین سال‌های292 تا 280 پیش از میلاد کولوسوس رودس که تمثالی غول پیکر از هلیوس خدای خورشید یونانیان بود در شهر رودس قد برافراشت. این مجسمه که از آهن و برنز ساخته شده بود 30متر ارتفاع داشت و یکی از بلندترین مجسمه‌های دوران باستان به شمار می‌آمد. این مجسمه آخرین شگفتی بود که ساخته شد ولی در عین حال اولین این عجایب هم که تخریب شد همین مجسمه بود. این حادثه در پی زمین لرزه‌ای در 226 پیش از میلاد روی داد. مجسمه از ناحیه زانو شکست و روی زمین سقوط کرد. در آن‌زمان فرعون مصر پیشنهاد کرد هزینه بازسازی آن را تقبل کند ولی کاهنه پیشگوی معبد دلفی رودزیان را ترساند که با این کار موجبات خشم هلیوس را فراهم می‌کنند از این رو آن‌ها حاضر نشدند مجسمه را مجدد بازسازی کنند.
هرم بزرگ جیزه
 
این هرم بزرگ به عنوان آرامگاه خوفو فرعون مصر و طی دوره‌ای بیست ساله در حدود 2.560 پیش از میلاد ساخته شد. تخمین زده می‌شود حدود 2.3 میلیون بلوک از سنگ‌های آهکی که از معادن سنگی در همان حوالی تهیه می‌شد در ساخت این هرم به کار رفته است. این بلوک‌های سنگی از راه رودخانه نیل حمل می‌شدند. تخته سنگ‌های گرانیتی بزرگی که در حجره فرعون به کار رفته بین 25 تا 80 تن وزن دارند و از معدن آسوان که 500 مایل دورتر از مکان هرم قرار دارد به آنجا آورده شدند. برای نزدیک به 3.800 سال این هرم با ارتفاعی در حدود 146.5 متر بزرگ‌ترین بنای ساخته شده توسط بشر به شمار می‌آمد. هرم بزرگ جیزه قدیمی‌ترین بخش از هفت عجایب دنیای قدیم است و همچنین تنها بخشی که دست غارت‌گر زمان آن را از چهره زمین محو نکرده است. در این مورد می‌توان به ضرب‌المثلی عربی اشاره کرد که می‌گوید: بشر از زمان می‌ترسد و زمان از اهرام.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت بررسی عجایب هفت‌گانه دوران باستان ,بخشی از مطلب , , ,عجایب هفت‌گانه دوران باستان اولین فهرست مسافرتی جهان به حساب می‌آمده است. ایده ایجاد یک فهرست از عجایب معماری در پی دورانی که اسکندر کبیر در حال کشورگشایی بود شکل گرفت. به خصوص هنگامی که مسافران یونانی شانس سفر و آشنایی با تمدن‌ه,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخ معماری با عنوان - معماری هنر دیرین انسان
دانلود پاورپوینت ,معماری صدر مسیحیت
دانلود تحقیق مدرنیسم معماری و شهرسازی منشور آتن
دانلود پاورپوینت شش مورد از بناهای معروف یونان
دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری ایران
دانلود تحقیق بررسی آثار تاریخی و هنری دوره‌ قاجار در شهرستان رفسنجان
دانلودبتن در معماری معاصر
دانلودپاورپوینت بررسی بنیادین معماری معاصر جهان
دانلود پاورپوینت مبانی نظری معماری دوره پارتی
دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان
مقاله بررسی تاریخ معماری متاثر از مذهب شیعه
دانلود تحقیق در مورد عجایب هفتگانه
پاورپوینت عجایب هفت گانه جهان
پاورپوینت خانه در معماری ایرانی (پس از اسلام)
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم و اتروسک ها
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری بین النهرین
دانلود پژوه ارگ بم
پاورپوینت معماری بین النهرین
پاورپوینت معماری صدر مسیحیت

دانلود پاورپوینت بررسی معماری زیگورات

دانلود پاورپوینت بررسی معماری زیگورات


تاریخ ایجاد 05/03/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 49 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 1921 kb  تعدادمشاهده  38


 بنایی با قدمتی 3300ساله.بنا مربوط به تمدنی است که در تاریخ ایران زمین مظلوم واقع شده وکمتر به آن اشاره شده است.

بنای زیگورات چغازنبیل مربوط به تمدن عیلامی می باشد اشاره خواهیم کرد تا بیشتر با تمدن کهن این مرز و بوم آشنا شوید.
این شهر در اوایل قرن 13 قبل از میلاد توسط پادشاه ایلامی اونتاش نپیریشا (Untash Napirisha) ساخته شده و دوراونتاش (Dur Untash) نامیده می‌شده است. دوراونتاش به معنای قلعه اونتاش می باشد. در بعضی از متون میخی این شهر ال اونتاش (Al Untash) ذکر شده که به معنی شهر اونتاش است. در مرکز شهر ذیقورات عظیمی که بصورت معبدی مطبق می‌باشد, بنا شده که امروزه دو طبقه از آن هنوز پابرجاست. این معبد مطبق به دو تن از خدایان بزرگ ایلامیان یعنی اینشوشیناک و نپیریشا اهدا شده است. دورتا دور ذیقورات را دیواری احاطه میکرده که در مجاورت آن در جبهه شمال غربی معابدی برای خدایان کریریشا, ایشنی‌کرب و هومبان بنا شده است. همچنین معابد دیگری در جبهه شمال شرقی قرار داشته اند. مجموعه این معابد توسط حصار دیگری احاطه می‌شده است. در خارج از این حصار بقایای اندکی از خانه های شهر در سطح زمین دیده میشوند. دورتادور شهر سومین دیوار قرار داشته که کل شهر را محصور میکرده است. طول این حصار خارجی حدود چهار کیلومتر میباشد. در زاویه شرقی شهر و در نزدیکی حصار خارجی، کاخهای شاهی قرار داشته اند. در زیر یکی از این کاخ‌ها پنج مقبره زیرزمینی کشف شده است که احتمالا به خانواده شاهی تعلق داشته اند. در طرف مقابل شهر و بر روی ضلع شمال غربی حصار خارجی مخزنی برای آب موجود است.
 
دو دوره مشخص ساختمانی در برپایی ذیگورات ردیابی شده است در مرحله اول، طبقه نخست به صورت اتاق‌هایی پیرامون یک حیاط مرکزی ساخته شده است و در مرحله بعد حجم‌های مربوط به طبقات در میان حیاط مرکزی ساخته شده‌اند.
بناهای شهر از خشت و آجر ساخته شده اند و با وجود قدمت بسیار هنوز قسمت بزرگی از آنها برجای مانده اند. بر روی بسیاری از آجرها ذکر اقدامات و سازندگیهای اونتاش نپیریشا به خط میخی ایلامی و اکدی نگاشته شده‌اند
عمده مصالح مجموعه چغازنبیل خشت می‌باشد به همین خاطر از پوشش آجری با هدف حفاظت از حجم‌های زودفرسای خشتی، به ویژه در مورد ذیقورات استفاده زیادی شده است در واقع از هزاران آجر پخته شده و کتیبه‌دار ذیقورات را تزیین می‌کرده‌اند علاوه بر این از آجرهای لعابدار، ملات قیر طبیعی، اندودهای گچی، تزیینات شیشه‌یی، گل میخ‌های سفالین استفاده زیادی شده است. همچنین طی حفاری‌های به عمل آمده مجسمه‌های سفالین و لعابدار گاوهای نر که از دروازه‌های ورودی به بنای ذیقورات محافظت می‌نمودند، به دست آمده است در نزدیکی معابد هیشمیتیک و روهوراتیر کوره‌ای یافت شده است که به منظور پخت سفالینه‌ها بکار می‌رفته است .
 
گیرشمن، محقق و باستان‌شناس فرانسوی قسمت اعظمی از این مجموعه را در سالهای بین 1951 تا 1962 مورد حفاری قرار داده است. پس از حفاری‌ها، متاسفانه اغلب بقایا در معرض فرسایش قرار گرفتند. به دلیل نفوذ آب باران در ساختار بناها، فرآیند آسیب‌دیدگی سرعت یافته است.
از جمله مشخصاتی که این بنا را از دیگر جاها متمایز می کند :وجود قدیمی ترین طاق ضربی جهان وپیدا کردن قدیمی ترین قفل درب دنیا وقدیمی ترین تصفیه خانه آب جهان در محوطه این بنا است.
مورد جالب دیگر اینکه از هر ده ردیف آجر یک ردیف کامل دارای نگارش خط میخی است که مظمون آن به این شرح است من انتاشگال پادشاه ایلام این معبد با شکوه را به خدای اینشوشیناک و گال تقدیم میکنم)
 
معماری زیگورات  
 
ایلام تمدنی تقریبا  ناشناخته است که در میان مردم خاور نزدیک فرهنگ برجسته و تاریخی که بیش ازدوهزار سال را در بر میگیرد .
 
دشت ایلام که مرکز قدیم آن سوزیان (شوش فعلی)است.سرزمین حاصلخیزتر با رودهای بزرگی چون رود دز ,کرخه و کارون است .ایلامیها نام کشور خود را با الفبای میخی "هل-تا-ام-تی"یا "هلتامتی" مینوشتند که "هل"به معنی سرزمین و تمپت به معنای فرزانه و خدا میباشد و در حقیقت آن را "سرزمین خدا "میدانستندو سومریها نیز ایلام را "نیم" NIMبه معنای سرزمین بلند می نامیدند.دین ایلامیها دارای ویژگیهای خاصی است که آن را باسنتهای بین النهرین مربوط میکند و تا حدودی میتوان فرهنگ سومریان دانست .ایلامیان همچون سومریان به چند خدا باور داشتند و معابد و جایگاههایی برای پرستش خدایان و مراسم مذهبی وجود داشته که به ایلامیها نسبت می دهند و در آنها محرابها , مذبح ها و مجسمه های رب النوع ها برای زیارت زائران دیده می شده .
 
بهترین نمونه های معابد ایلامیها زیگورات ها هستند که بزرگترین آنها یعنی زیگورات چغازنبیل امروزه در نزدیکی شوش بر جای مانده است .زیگوراتهای بین النهرین , حتی بزرگترین آنها در اور به مراتب از زیگورات ایلام در هم شکسته تر است .
 
علاوه بر این روشن است که هر جا محل و شکل زیگوراتها مطرح بوده , ایلامیان مسنقل ارای به میزان قابل توجهی از بین النهرینی ها فاصله گرفته اند.
 
باید اشاره کرد که در سراسر خاور نزدیک باستانی تمایلی برای تحسین و پرستش شکل کوه وجود داشت.زیگوراتهای سترگ که یکنواختی دشت بین النهرین را می شکست چیزی نبود جز رسوم دینی تقلیدی از کوههای مقدسی که دور تا دور فلات ایران را گرفته است, بنابراین حتی اگر چه پیدایش این بناهای جالب در خاک بین النهرین بود.(در حدود 2200 پ.م. همچنان در سومر زیگورات می ساختند) لیکن الهام بخش آنها ایران و معنای آنها از این سرزمین گرفته شده بود.
 
زیگورات بزرگ انلیل( enlil ) در شهر اور "پیوند میان آسمان و زمین"خوانده میشدو نین هور سگ خدای بزرگ مادر را که سرچشمه همه زندگی بود بانوی کوهها مینامیدند. مردمی که از سرزمینهای شرقی آمده بودند نمی توانستند کوه هایشان را با خود بیاورند لذا برای خویش کوههایی ساختند و آنها را تپه مقدس ؛یا کوه همه سرزمینها نامیدند و بدین ترتیب مقام و مرتبه ای فوق طبیعت را نشان دادند که تحت هیچ شرط و زمان و مکان و واقعیتی قرار نمی گرفت.
 
آرمان نهایی آنان که رسیدن به آسمان بود در مفهوم واژه زیگورات بیان شده است . معنی تحت الفظی این واژه صعود به منتهی الیه است که خود به طور کامل ویژگیهای زیگورات را نشان می دهد .به نظر می رسد در دوران ایلامیها هر شهر زیگوراتی مشرف به خود داشت و هر زیگورات در واقع نمادی رفیع و با شکوه از کوهها هستند که در آنها انواع کارهای تزیینی عملی چون مخروطهای موزاییکی و آجرهای لعبدار ضمیمه بنا گردید.
 
ایلامیان یعنی ساکنان اصلی ناحیه خوزستان فعلی ایران که نخستین پادشاهی آنها مربوط به هزاره سوم است حلقه واسط بین سومر و ایران را تشکیل می دهند. با تجاوز دولتهای دشت بین النهرین به درون ایران ارتباط میان دو سرزمین آسان گردید.حفریات گوناگون تماس مکرر میان ایلامیان و سومریان را در باختر که اغلب تحت تابعیت آنها بودندنشان می دهد. در هر حال ایلامیان تا اندازه ای قدرتمند شدند که توانستند دم از استقلال زده و حتی بر سروران پیشین خود زیانهایی واردساختند که ویران کردن شهر اور در سال 2025قبل از میلاد و زیگورات اور از آن جمله بود.
 
(تصویر2 ) به جرات میتوان گفت بزرگترین همه زیگورات ها بنای ایلامی است که در چغازنبیل قرار دارد.این کهن ترین اثر ایرانی که دارای ابعاد و خصوصیات خیره کننده ایست با اهرام مصری برابری می کند.زیگورات چغازنبیل گیرنده ترین اثری است که بیانگر آن عواطف شدید مذهبی که در تجسم کوه مصروف گشته است.این بنا در شهر اور اونتاشی نزدیک شوش بوسیله اونتاش گال شاه ایلام در سال 1250 پیش از میلاد ساخته شده و به خدای بزرگ این شوشینک که معنی نام او خداوند شوش اهدا گردیده بود.
 
طرح اصلی زیگورات مربعی به اضلاع 105 متر است .گوشه های مربع اصلی دقیقا در راستای چهار جهت اصلی است.زیگورات چغازنبیل در دو مرحله زمانی مجزا ساخته شده است.در اولین مرحله ؛ ساخت طبقه نخست زیگورات به پایان رسیده که مربعی به ارتفاع 8 متر می باشد.این طبقه در اطراف یک محوطه داخلی که با آجرهای پخته مفروش شده بنا گشته است.ارتفاع آن در سه طرف 8 متر و در طرف چهارم (ضلع شمال شرق)دارای ارتفاع 12 متری است.پلان طبقه اول 28 اتاق دارد که به بسیاری از آنها فقط از طریق پلکانهایی که از طبقات بالا می آید می توان دسترسی داشت.
 
در مرحله دوم ساختمان ،طبقات دوم ،سوم و چهارم زیگورات ساخته شده اند.هر طبقه از روی سطح زمین به طور جداگانه ساخته شده و بالا رفته به طوری که از طبقه اول به صورت چند قوطی داخل هم به نظر می رسند.
 
روی طبقه چهارم مقدس ترین بنا یعنی معبد بزرگ اینشو شیناک قرار گرفته است که البته تنها چیزی است که از آن باقی مانده است برخی کاشیهای کار شده در بناست.سطح طبقه چهارم مربعی به ابعاد 35 متر بود و بنابراین معبد عالی ممکن است ابعادی به اندازه 20×20 داشته باشد .شواهدی در دست است که زیگورات عرضی دو برابر ارتفاعش داشته و اگر این امر صحیح باشد ، باید برای معبد بالا ارتفاعی برابر 10 متر را در نظر بگیریم که به این ترتیب عرض خود معبد هم دو برابر ارتفاعش می شودو این خود رعایت کامل تناسبات هندسی را در ساخت معابد زیگورات چغازنبیل نشان می دهد.
 
اما به نظر می رسد که ایلامیان به عنوان یک اصل هیچگاه از طریق یک مسیر مستقیم وارد معبد خود نمی شده اند و مسیر ورودی را به گونه ای طراحی می کرده اند که برای وارد شدن به معبد افراد ملزم به دور زدن کامل آن باشند.برای نمونه هیچ یک از هفت دروازه چغازنبیل و هیچ یک از مسیرهامستقیما به طرف معابد زیگورات نمیی رود چرا که این امر توهین به این معابد تلقی می شده است.
 
در بنای اصلی زیگورات در وسط هر یک از چهار طرف زیگورات یک مجموعه پلکان وجود دارد که همه این پلکانها به طبقه اول منتهی می شود و در دو سمت شمال شرق و شمال غرب تا طبقه دوم پیش می روند.برای رسیدن به طبقات سوم و چهارم میبایست از پلکانی که در ضلع مقابل دروازه شاه زیگورات وجود دارداستفاده شودو در نهایت پلکانی جداکانه در طبقه چهارم به در ورودی معبد بالا منتهی می گردد.(تصویر3).
 
بنای زیگورات بوسیله دیواری احاطه شده بود که در آن هفت دروازه قرار گرفته بود.
 
بزرگترین این هفت دروازه ، دروازه درشماره 4 در سمت جنوب شرقی است که به دروازه شاه نامگذاری شده است.تمامی هفت دروازه آجر فرش شده و در کنار آنها معابدی برای خدایان قرار داشته است.در قسمت جنوب شرقی زیگورات سکوهای کوچک مذبح قرار دارد که تعدادشان هفت سکو است و با آجر فرش شده اند.دو ردیف مذبح و در هر ردیف 7 سکو که احتمالا به هنگام مراسم قربانی دو ردیف هفت تایی حیوان قربانی می شدند و مجرایی در زیر تعبیه شده که خون قربانیان در آن جاری می شده است .
 
ویژگیهای بر شمرده فوق از خصوصیات زیگورات چغازنبیل به عنوان بزرگترین معبد بر جای مانده از دوران ایلامیان می باشد که نمایانگر فرهنگ و تمدن ایلامیها و برگرفته از عقاید مذهبی و آداب و رسوم آنهاست و تا حدی ما را با فرهنگ غریب تمدن ایلام آشنا می سازد.


کلمات کلیدی مرتبط:
بنایی با قدمتی 3300ساله.بنا مربوط به تمدنی است که در تاریخ ایران زمین مظلوم واقع شده وکمتر به آن اشاره شده است. , ,بنای زیگورات چغازنبیل مربوط به تمدن عیلامی می باشد اشاره خواهیم کرد تا بیشتر با تمدن کهن این مرز و بوم آشنا شوید. ,این شهر در اوایل قرن 13 قبل از میلاد توسط پادشاه ایلامی اونتاش نپیریش,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخ معماری با عنوان - معماری هنر دیرین انسان
دانلود پاورپوینت ,معماری صدر مسیحیت
دانلود تحقیق مدرنیسم معماری و شهرسازی منشور آتن
دانلود پاورپوینت شش مورد از بناهای معروف یونان
دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری ایران
دانلود تحقیق بررسی آثار تاریخی و هنری دوره‌ قاجار در شهرستان رفسنجان
دانلودبتن در معماری معاصر
دانلودپاورپوینت بررسی بنیادین معماری معاصر جهان
دانلود پاورپوینت مبانی نظری معماری دوره پارتی
دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان
مقاله بررسی تاریخ معماری متاثر از مذهب شیعه
دانلود تحقیق در مورد عجایب هفتگانه
پاورپوینت عجایب هفت گانه جهان
پاورپوینت خانه در معماری ایرانی (پس از اسلام)
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم و اتروسک ها
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری بین النهرین
دانلود پژوه ارگ بم
پاورپوینت معماری بین النهرین
پاورپوینت معماری صدر مسیحیت

دانلود پاورپوینت بررسی کامل معماری مایاها

دانلود پاورپوینت بررسی کامل معماری مایاها


تاریخ ایجاد 20/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 40   قیمت: 4800 تومان   حجم فایل: 2891 kb  تعدادمشاهده  21


بررسی کامل معماری مایاها 
 
مقدمه:
 
تمدن مایا یکی از درخشان ترین تمدن های جهان بوده است که در فاصله ای تقریبا سه هزار ساله ( از ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد تا قرن پانزدهم میلادی و ورود اروپایی ها) در یک پهنه بزرگ جغرافیایی از منطقه یوکاتان مکزیک گرفته تا گواتمالا و هندوراس را در بر می گرفت.
 
این تمدن سر منشا بناهای بی شماری است که بسیاری از آنها فضاهای مقدس ( معابد، قربان گاه ها و…) را تشکیل می دادند و هنوز آثار آنها تا اندازه محدودی در این منطقه باقی مانده است. آثار مادی این تمدن بدون شک یکی از بزرگترین میراث تاریخی است که بشریت تا کنون شناخته است، اما متاسفانه با هجوم اروپائیان بخش اعظم این آثار غارت شدند و یا از میان رفتند–!.
 
انواع فضاهای معماری را در یک طبقه بندی کلی و عمومی و متناسب با انواع فعالیت های انسانی می توان به دو گروه تقسیم کرد: نخست، فضاهای کارکردی که متناسب با فعالیت های ضروری و نیازهای عمومی انسان طراحی و ساخته می شدند ، مانند انواع واحدهای مسکونی و فضاهای تجاری، برخی از فضاهای آموزشی، اداری و حکومتی و مانند آن . دوم فضاهای آیینی که متناسب با جهان بینی ، دین و مذهب هر قوم یا گروه و فعالیت های آیینی آنان و هم چنین در هم آهنگی با امکانات و سطح تمدن و فرهنگ آنها شکل می گرفت. آشکار است که در سرزمین های گوناگون و در طی دوره های تاریخی مختلف، فرهنگ ها و تمدن های متفاوتی توسط اقوام و ملل ساکن در آن نقاط پدید آمده است که در بسیاری زمینه ها نسبت به هم بسیار متفاوت هستند و هر کدام خصیصه هایی دارد که آن را از دیگر فرهنگ ها متمایز می کند. (…) عموم آثار عظیم دوران باستان در بسیاری از فرهنگ های مهم جهان جنبه آیینی داشتند. چغازنبیل و صفه تخت جمشید در ایران، اهرام بزرگ مصر، معابد هندو و معابد بودا، معابد مایا، آزتک و سایر اقوام بومی آمریکا و معابد یونان از این گروه به شمار می آیند.
بررسی کامل معماری مایاها
 
در سرزمین مایاها در برخی قسمتها سرزمینهای بایر و دشتهای خشک و همچنین مرداب نیز یافت میشود که مناطق جنگلی را از هم جدا کرده اند. مناطق شمالی نیز از جنگل پوشیده شده اند ولی نسبت به مناطق جنوبی کمی کم باران تر اند و درختان این منطقه عمدتا” از درختان خاردار تشکیل میشوند. از ماه فوریه تا می فصل خشک به حساب می آمده و دمای هوا بالا و نامطلوب بوده است. در این فصل از سال زمینهای زراعی سوزانده میشود و آسمان پر از دود غیرقابل تحمل تر از قبل میشود تا زمانی که در اواخر ماه می باران ببارد و آسمان تیره را صاف و تمیز کند. آب و هوای مناطق مرتفع تر کاملا” با آب و هوای مناطق پست و کم ارتفاع مغایرت دارد و بسیار خشکتر و خنکتر از مناطق کم ارتفاع است.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی کامل معماری مایاها , ,مقدمه: , ,تمدن مایا یکی از درخشان ترین تمدن های جهان بوده است که در فاصله ای تقریبا سه هزار ساله ( از ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد تا قرن پانزدهم میلادی و ورود اروپایی ها) در یک پهنه بزرگ جغرافیایی از منطقه یوکاتان مکزیک گرفته تا گواتمالا و هندوراس را در بر می گرفت. , ,این تمدن,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تاریخ معماری با عنوان - معماری هنر دیرین انسان
دانلود پاورپوینت ,معماری صدر مسیحیت
دانلود تحقیق مدرنیسم معماری و شهرسازی منشور آتن
دانلود پاورپوینت شش مورد از بناهای معروف یونان
دانلود پاورپوینت تاریخچه معماری ایران
دانلود تحقیق بررسی آثار تاریخی و هنری دوره‌ قاجار در شهرستان رفسنجان
دانلودبتن در معماری معاصر
دانلودپاورپوینت بررسی بنیادین معماری معاصر جهان
دانلود پاورپوینت مبانی نظری معماری دوره پارتی
دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان
مقاله بررسی تاریخ معماری متاثر از مذهب شیعه
دانلود تحقیق در مورد عجایب هفتگانه
پاورپوینت عجایب هفت گانه جهان
پاورپوینت خانه در معماری ایرانی (پس از اسلام)
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم و اتروسک ها
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری بین النهرین
دانلود پژوه ارگ بم
پاورپوینت معماری بین النهرین
پاورپوینت معماری صدر مسیحیت

دانلود پاورپوینت بررسی معماری فلسطین (قبه الصخره)

دانلود پاورپوینت بررسی معماری فلسطین (قبه الصخره)


تاریخ ایجاد 11/02/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 28 اسلاید   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  23


بخشی از مطلب

قبه : در زبان عربی به بنایی که سقف آن گرد و بر آمده باشد می گویند (گنبد ).
صخره :  در اینجا مقصود از صخره ، سنگی است که برای ادیان مسیحیت، یهودیت و اسلام مورد احترام است و یهودیان معتقدند این صخره همان کوه موریا ست که بنا بر گفته ی تورات ، خداوند ابراهیم را امر بر قربانی کردن اسماعیل بر این صخره نموده است .
معروف است که در شب معراج حضرت‏ محمد(ص) از روی این صخره به معراج رفتند. طول صخره از شمال به جنوب ۱۷٫۵ متر و عرض آن از مشرق به مغرب سیزده متر و ارتفاع آن یک تا دو متر است.
 قبه الصخره در شهر اورشلیم و در حدود  ۶۰ سال پس از رحلت پیامبر در قرون اولیه اسلامی ساخته شد بنای ان کهنترین بنایی می باشد که تا کنون سالم مانده است ظاهر این بنا به سبک بیزانس است ولی تزئینات ان شکل اسلامی دارد
گنبد طلایی ساخته شده به شیوه بیزانسی درست بر روی صخره قرار گرفته است.  در صحن صخره، هشت چاه وجود دارد .
بنای قبة را که بر روی این صخره واقع شده است، عبدالملک بن مروان در سال ۶۹۱ میلادی ساخت.بین سالهای ۶۹ تا ۷۳ هجری قمری بنای قبه الصخره را کامل نمود عبد الملک برای اینکه بتواند هزینه و مخارج این عمارت را تأمین نماید، دستور داد خراج و مالیات هفت سال سرزمین مصر را به این کار اختصاص دهند.
قبة الصخره یکی از زیباترین اماکن مقدسه ی روی زمین است و از نظر سبک معماری، نقشه و ساختمان از معدود ساختمان های بی نظیر جهان محسوب می گردد، زیرا دارای سه شاخص عمده در ساختمان می باشد که در دیگر مساجد و اماکن مقدسه مشاهده نمی گردد :
۱- ساختمان کلاَ بر روی سکوئی ذوزنقه ای شکل واقع شده که ابعاد آن عبارتند از :
ضلع شمالی ۱۵۰ متر
ضلع جنوبی ۱۲۵ متر
و اضلاع طرفین هر یک ۱۶۰ متر
بررسی معماری فلسطین (قبه الصخره)
این سکو تقریبا در میانه ی حرم شریف واقع گردیده ، سه متر و نیم از کف و صحن حرم بلند تر است و با هشت پلکان از چهار طرف به صحن حرم مربوط می شود این پلکان ها را در اصطلاح موازین می نامند . طول بعضی از این پلکان ها زیاد بوده و با معماری بسیار زیبایی ساخته شده است که با وجود ستون ها و طاق هایی بر روی آن ها ، منظره دروازه هایی را پیدا می کند که با شکوه خاصی در اطراف سکو دیده می شود . به نحوی که شخص از پایین احساس می کند که از دروازه ی بزرگی باید وارد مسجد شود . در جستجوی علت احداث این سکو چنین بنظر می رسد که برای حفظ حالت طبیعی صخره مقدس که قله ی کوه بوده و برای تبدیل شیب تند اطراف آن به یک سطح مسطح و صاف بنا گردیده است.
۲- شکل قبة الصخره خلاف ساختمان های مساجد و اماکن مقدس جهان که معمولا مستطیل شکل هستند، از یک هشت ضلعی منتظم تشکل گردیده که طول هر یک از اضلاع آن ۱۹٫۲۰ متر و قطر آن ۵۴٫۸۶ متر است .  
 
 ۳- ساختمان قبةالصخره باز هم  خلاف ساختمان مساجد معمول فقط دارای یک گنبد بزرگ می باشد که قطر آن ۲۳٫۷۷متر و ارتفاعش ۲۱ متر می باشد . ارتفاع ساختمان از کف تا انتهای گنبد ۳۳ متر است
چنانچه در پلان قبه الصخره دیده می شود، در داخل ساختمان دو ردیف ستون بر روی دو دایره متحدالمرکز قرار دارد . در دایره بزرگ هشت ستون بزرگ است که بین آنها نیز ۱۶ ستون با قطر کمتر بر روی همان دایره پایه گذاری شده است
بر روی دایره ی کوچک که داخل دایره مذکور قرار دارد، چهار ستون بزرگ در چهارگوشه و بین آنها نیز مجموعا دوازده ستون ساده تعبیه شده است  . گنبد بر روی ستون های این دایره احداث گردیده است . فواصل بین این ستون ها به کمک محجری چوبی و مشبک با ارتفاع متجاوز از یک متر محصور شده است .در حقیقت این محجر به منظور محفوظ داشتن صخره مقدس احداث گردیده است.
در کنار یکی از ستون ها و در قسمت جنوبی صخره مقدس، محفظه ای ساخته شده است که به وسیله ی نردبانی فلزی به سقف گنبد متصل می شود که به نشانه ی محل حرکت تاریخی پیامبر اسلام (ص) برای معراج سماوی مذکور در تفاسیر است.
نور و روشنایی داخل ساختمان به وسیله ی دو ردیف پنجره تامین می گردد که یک ردیف آن در دیوار های هشت ضلعی و ردیف دیگر در دیواره تحتانی ساختمان است ساقه گنبد دارای شانزده پنجره است. این دیورا ها با بهترین سنگ های مرمر و نیز دیوار های بالا با بهترین کاشی های ایرانی و عثمانی پوشیده شده اند. در سطح درونی گنبد آیاتی از قرآن مجید با بهترین خط و با طلای ناب نوشته شده است .
قبه%20الصخره بررسی معماری فلسطین (قبه الصخره)
سطح بیرونی گنبد مطلا است و از نوعی آلیاژ مخصوص پوشیده شده است که دائما به رنگ زرد می درخشد .
قبه الصخره چهار درب ورودی دارد که در چهار سمت شمال ، جنوب ، شرق و غرب قرار دارند . درب جنوبی به نام باب المکه و درب شرقی به نام باب القضاء معروف است .
به طور خلاصه میتوان گفت قبه الصخره جایگاه بر خورد هنر بیزانسی با هنر نوپای اسلامی است


کلمات کلیدی مرتبط:
قبه : در زبان عربی به بنایی که سقف آن گرد و بر آمده باشد می گویند (گنبد ). ,صخره : در اینجا مقصود از صخره ، سنگی است که برای ادیان مسیحیت، یهودیت و اسلام مورد احترام است و یهودیان معتقدند این صخره همان کوه موریا ست که بنا بر گفته ی تورات ، خداوند ابراهیم را امر بر قربانی کردن اسماعیل بر این صخره نم,