معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری جهان , معماری پیش از تاریخ , معماری بین النهرین

دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری جهان , معماری پیش از تاریخ , معماری بین النهرین


تاریخ ایجاد 31/03/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 89   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 5719 kb  تعدادمشاهده  124


 آشنایی با معماری جهان,معماری پیش از تاریخ,معماری بین النهرین,معماری پیش از تاریخ,لاسکوا,دوره نوسنگی,استون هنج,ساخت استون هنج,تفسیر استون هنج,تاریخ استون هنج,مراحل اول و دوم,مرحله سوم,حقایق ثبت شده,استون هنج در گذر زمان,2500 قبل از میلاد,3100 قبل از میلاد,2500 قبل از میلاد,2100,1800 ـ 2000 قبل از میلاد,اریحا,چاتال هویوک,تمدن بین النهرین,بین النهرین ، مهد تمدن بشری:,معماری,زیگورات ها,کهن ترین زیگورات بین النهرین,زیگورات چغازنبیل,زیگورات دور شاروکین,زیگورات سیلک کاشان کهن ترین زیگورات جهان,خلاصه معماری جهان – بخش دوم معماری بین النهرین,معبد ستون,زیگورات اور,اکد(آکاد ـ آکد),کاخ قدیمی,بابل کهن,ارگ سار گون,بابل جدید (کلدانی),برج بابل,زیگورات اور,2100 B.C ، بین النهرین,ارگ سارگون,خرساباد ،720 B.C,دروازه ایشتار,بابل 575 B.C,تخت جمشید,500 B.C ، مرودشت,کاخ شاپور اول,

فهرست مطالب
آشنایی با معماری جهان
معماری پیش از تاریخ
معماری بین النهرین
معماری پیش از تاریخ
لاسکوا
دوره نوسنگی
استون هنج
ساخت استون هنج
تفسیر استون هنج
تاریخ استون هنج
مراحل اول و دوم
مرحله سوم
حقایق ثبت شده
استون هنج در گذر زمان
2500 قبل از میلاد
3100 قبل از میلاد
2500 قبل از میلاد
2100
1800 ـ 2000 قبل از میلاد
اریحا
چاتال هویوک
تمدن بین النهرین
بین النهرین ، مهد تمدن بشری:
معماری
زیگورات ها
کهن ترین زیگورات بین النهرین
زیگورات چغازنبیل
زیگورات دور شاروکین
زیگورات سیلک کاشان کهن ترین زیگورات جهان
خلاصه معماری جهان – بخش دوم معماری بین النهرین
معبد ستون
زیگورات اور
اکد(آکاد ـ آکد)
کاخ قدیمی
بابل کهن
ارگ سار گون
بابل جدید (کلدانی)
برج بابل
زیگورات اور
2100 B.C ، بین النهرین
ارگ سارگون
خرساباد ،720 B.C
دروازه ایشتار
بابل 575 B.C
تخت جمشید
500 B.C ، مرودشت
کاخ شاپور اول

 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری جهان , معماری پیش از تاریخ , معماری بین النهرین,دانلود پاورپوینت,آشنایی با معماری جهان , معماری پیش از تاریخ , معماری بین النهرین,معماری پیش از تاریخ,معماری بین النهرین,معماری پیش از تاریخ,لاسکوا,دوره نوسنگی,استون هنج,ساخت استون هنج,تفسیر استون هنج,تاریخ استون هنج,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت شش مورد از بناهای معروف یونان
دانلودبتن در معماری معاصر
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری بین النهرین
پاورپوینت معماری بین النهرین
پاورپوینت بررسی معماری پیش از تاریخ
دانلود پروژه پاورپوینت معماری پیش از تاریخ
دانلود پاورپوینت بررسی عجایب هفت‌گانه معماری دوران باستان
دانلود پاورپوینت تمدن اژه ای و یونان
دانلود پاورپوینت هنرو معماری در دوره ی تیموریان
دانلود پاورپوینت معماری صدر مسیحیت
دانلود پاورپوینت معماری جهان اسلام - مکتب شام و مصر
دانلود پاورپوینت نو سنگی
پاورپوینت آشنایی با معماری جهان
پاورپوینت آشنایی با معماری جهان - معماری پست مدرن (معماری و دکوراسیون)

دانلود پاورپوینت هنرو معماری در دوره ی تیموریان

دانلود پاورپوینت هنرو معماری در دوره ی تیموریان


تاریخ ایجاد 21/04/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45   قیمت: 4500 تومان   حجم فایل: 489 kb  تعدادمشاهده  84


هنرو معماری در دوره ی تیموریان
هنرمندان و معماران ایرانی با حمله ی مغول
شکوفایی هنر تیموری
مسجد گوهرشاد
مسجد مولانا
شیخ احمد جامی
مسجد شاه
مدرسه ی قیاسیه ی خرگرد
مدرسه ی دودر
مجموعه ی امیر چخماغ یزد
مسجد جامع اصفهان 
مسجد جامع یزد
گور امیرتیمور 
آرامگاه احمد یسوی
مدرسه ی الغ بیگ
کاخ آق سرای
شاه زند
آستان قدس رضوی
آثار تاریخی در هرات
مجموعه ی مصلی
مجموعه ی سلطان حسین بایقرا
گازرگاه
مسجد بی بی خانم
شکوفایی هنر در عصر تیموریان
هنر خطاطی 
نقاشی
هنر کتاب سازی وکتاب ارایی  
هنرموسیقی
منابع و ماخذ

 


کلمات کلیدی مرتبط:
هنرو معماری در دوره ی تیموریان ,هنرمندان و معماران ایرانی با حمله ی مغول ,شکوفایی هنر تیموری ,مسجد گوهرشاد ,مسجد مولانا ,شیخ احمد جامی ,مسجد شاه ,مدرسه ی قیاسیه ی خرگرد ,مدرسه ی دودر ,دانلود پاورپوینت ,هنرو معماری دوره ی تیموریان ,مجموعه ی امیر چخماغ یزد ,مسجد جامع اصفهان ,مسجد جامع یزد ,

بناهای کلیدی معماری اسلامی

بناهای کلیدی معماری اسلامی


تاریخ ایجاد 08/05/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 36   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 3635 kb  تعدادمشاهده  82


مقدمه    1
معماری مساجد و زیارتگاهها و غرب آفریقا    2
بناهای کلیدی معماری اسلامی    7
عربستان    7
جنوبی کینگ و رانلدلیوکاک    7
اشکال معماری عربستان شدیداً فرق می کرد:    9
مسجد قبا    12
عربستان سعودی    12
مکه، مسجد الحرام    12
مدینه، مسجد پیامبر    16
ریاض ، کاخ مَسمَک    18
دوره سعودی یا رشیدی ، سده نوزدهم    18
یمن    19
صنعا، مسجد جامع    19
صنعا ، مسجدبکرییه    21
دوره عثمانی، 1597    21
نعّز، مسجد اشرفیه    22
جنوب عربستان    24
شام، مسجد : سده نهم    24
عمان    26
جبرین کاخ امام بلعرب بن سلطان    26
دوره یعربیها ،1675    26
معماری بیابان در مجتمع الکندی عربستان    28
معرفی پروژه عظیم «ابراج البیت»    36
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مقدمه 1 ,معماری مساجد و زیارتگاهها و غرب آفریقا 2 ,بناهای کلیدی معماری اسلامی 7 ,عربستان 7 ,جنوبی کینگ و رانلدلیوکاک 7 ,اشکال معماری عربستان شدیداً فرق می کرد: 9 ,مسجد قبا 12 ,عربستان سعودی 12 ,مکه، مسجد الحرام 12 ,مدینه، مسجد پیامبر 16 ,ریاض ، کاخ مَسمَک 18 ,دوره سعودی یا رشیدی ، سده نوزدهم 18 ,یمن,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت سبک معماری فرانک لوید رایت

دانلود پاورپوینت معماری روم

دانلود پاورپوینت معماری روم


تاریخ ایجاد 02/06/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 67 اسلاید   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 20980 kb  تعدادمشاهده  73


دانلودپاورپوینت معماری روم
 
این پاورپوینت بیشتر شامل عکس می باشد
 
معماری روم
نمایی از داخل مقبره جروتری (کائره) آتروسکی
دروازه آگوست در پروجا آتروسکی
نمایی از معبد فورتاناویریلیس
نمایی از معبد سیبول
نمایی از معبد پریمیجنیا در پالسترینا
نمونه باز سازی شده یک آپارتمان رومی


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلودپاورپوینت معماری روم ,دانلودرایگان پاورپوینت معماری روم ,معماری روم ,نمایی از داخل مقبره جروتری (کائره) آتروسکی ,دروازه آگوست در پروجا آتروسکی ,نمایی از معبد فورتاناویریلیس ,نمایی از معبد سیبول ,نمایی از معبد پریمیجنیا در پالسترینا ,نمونه باز سازی شده یک آپارتمان رومی ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری روم و اتروسک ها

هنر-اسلامی-و-جامعه-مدرن

هنر-اسلامی-و-جامعه-مدرن


تاریخ ایجاد 16/07/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 15   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 94 kb  تعدادمشاهده  55


هنر اسلامی‌ چیست‌؟ آیا با تعریف‌ هنر
 اسلامی‌، می‌توان‌ نحوه‌ی‌ حیات‌ آن‌ را در متن‌ زندگی‌ مدرن‌ بشر دریافت‌؟بورکهارت‌ در فصل‌ پایانی‌ هنر مقدس‌ در شرق‌ و غرب‌ ، از خود پرسیده‌ بود آیا هنر مسیحی‌ [ از این‌جا، هرگونه‌ هنر دینی‌ و شرقی‌ ] خواهد توانست‌ روزی‌ دوباره‌ زاده‌ شود؟ تجدید و احیای‌ این‌ هنرها در چه‌ شرایطی‌ ممکن‌ خواهد بود؟
تفکر معنوی‌ و احیاء دین‌، احیاء هنر دینی‌ و گذر از جامعه‌ و هنر مدرن 
چند پرسش‌ اساسی‌ 
هنر اسلامی‌ چیست‌؟ آیا با تعریف‌ هنر اسلامی‌، می‌توان‌ نحوه‌ی‌ حیات‌ آن‌ را در متن‌ زندگی‌ مدرن‌ بشر دریافت‌؟ 
بورکهارت‌ در فصل‌ پایانی‌ هنر مقدس‌ در شرق‌ و غرب‌ ، از خود پرسیده‌ بود آیا هنر مسیحی‌ [ از این‌جا، هرگونه‌ هنر دینی‌ و شرقی‌ ] خواهد توانست‌ روزی‌ دوباره‌ زاده‌ شود؟ تجدید و احیای‌ این‌ هنرها در چه‌ شرایطی‌ ممکن‌ خواهد بود؟ 
در این‌جا، با چند پرسش‌ اساسی‌ نزدیک‌ به‌ یکدیگر مواجهیم‌. ابتدا این‌که‌ هنر اسلامی‌ چیست‌ و چه‌ ویژگی‌هایی‌ برای‌ آن‌ می‌توان‌ قائل‌ شد؟ قدرمسلم‌ با شناخت‌ هنر اسلامی‌ می‌توان‌ تا حدودی‌ به‌ درک‌ و شناخت‌ وضع‌ آن‌ در جهان‌ معاصر و از آن‌جا به‌ امکان‌ احیاء آن‌ در صورت‌ افتادگی‌ در تنگنای‌ نخوت‌ رقیب‌ نائل‌ آمد. 
انحطاط‌ تمدن‌ و هنر اسلامی‌ بر اثر حوالت‌ غربی‌ تاریخ‌ جهان‌ 
بی‌مقدمه‌، باید گفت‌ که‌ بخت‌ و اقبالی‌، ولو بسیار ناچیز برای‌ تحقق‌ امری‌ در این‌ امکان‌ فی‌نفسه‌ هست‌. امّا آن‌چه‌ بیش‌تر محتمل‌ است‌، این‌ است‌ که‌ سنّت‌ و هنر اسلامی‌ و تمدن‌ مدرن‌ غربی‌ که‌ در سرزمین‌های‌ اسلامی‌ عمیقاً درحال‌ نفوذ است‌، بیش‌ازبیش‌ از هم‌ جدا شوند و دور افتند. چیزی‌ که‌ در قرن‌ یازدهم‌ و دوازدهم‌ اسلامی‌ در سرزمین‌های‌ اسلامی‌ مقارن‌ قرن‌ هفدهم‌ و هجدهم‌ میلادی‌ رخ‌ می‌دهد، تحوّلی‌ است‌ که‌ از مبانی‌ زیبایی‌شناسی‌ و حکمت‌ هنر اسلامی‌ بروز و ظهور می‌کند. هنرمندان‌ مسلمان‌ در این‌ دوران‌ تحت‌الشعاع‌ معیارها و ارزش‌های‌ مسلط‌ به‌ فرهنگ‌ تصویری‌ و معماری‌ هنر غربی‌ به‌ویژه‌ هنر باروک‌ قرار می‌گیرند. نخستین‌ دانشجوی‌ ایرانی‌ جهت‌ تعلیم‌ نقاشی‌ به‌ شهر رُم‌ اعزام‌ شد و نخستین‌ کارمندان‌ دولتی‌ حرفه‌ای‌ در مقام‌ نقاش‌ و نقشه‌کش‌ از خارجیان‌ به‌ استخدام‌ درآمدند و اولین‌ شیوه‌های‌ فرنگی‌ساز از طریق‌ این‌ نقاشان‌ یا همراهان‌ سفیران‌ کشورهای‌ غربی‌ در میان‌ نقاشان‌ ایران‌ و هند و عثمانی‌ رایج‌ گردید؛ به‌ نحوی‌ که‌ روش‌های‌ سنّتی‌ هنر نگارگری‌ ایرانی‌ به‌شدت‌ رو به‌ اضمحلال‌ نهاد و می‌رفت‌ تا تابع‌ حوالت‌ و مظهریت‌ تاریخی‌ هنر و فرهنگ‌ هنری‌ دیگر شود. شیخ‌ محمد و شیخ‌ کمال‌ سبزواری‌ و محمد زمان‌ هنرمندانی‌اند که‌ نظام‌ زیبایی‌شناسی‌ ایرانی‌ را متزلزل‌ می‌کنند، هرچند کار مقدماتی‌ به‌ دست‌ رضا عباسی‌ با به‌کارگیری‌ معیارها و ارزش‌های‌ مقتبس‌ از هنر تصویر غرب‌ آغاز شده‌ بود. تأثیر نقاشی‌ اروپایی‌ در دوره‌ی‌ شاه‌عباس‌ به‌ نحو جدّی‌ در تاریخ‌ هنر نگارگری‌ ایران‌ آشکار شد. درحقیقت‌، شاه‌عباس‌ توجه‌ زیادی‌ به‌ تصاویر و نقش‌ و نگار ابنیه‌ و عمارت‌ داشت‌ که‌ از آن‌ صُوَر بدیعه‌ هنوز در دو کاخ‌ سلطنتی‌ اصفهان‌ باقی‌ و پایدار است‌. در این‌ تصاویر، بسیاری‌ از رسوم‌ به‌ طرح‌ و اسلوب‌ نقاشی‌ اروپا دیده‌ می‌شود که‌ با نقاشی‌ ایران‌ درآمیخته‌ و محتمل‌ است‌ که‌ از کارهای‌ یوحنای‌ هلندی‌ ۱ باشد که‌ سال‌های‌ چندی‌ در خدمت‌ شاه‌عباس‌ بوده‌ است‌. ۲ 
از نظر برخی‌ از نویسندگان‌ مسلمان‌ تحت‌تأثیر شرق‌شناس‌ غربی‌، این‌ تحول‌ مثبت‌ تلقی‌ شد؛ چنان‌که‌ گفتند تنوع‌ محصول‌ هنری‌ و رنگارنگ‌شدن‌ فنون‌ و هنر بر اثر تأثیر هنری‌ اروپا بوده‌ است‌ زیرا استادان‌ ایران‌ را از این‌ طریق‌ از میدان‌ تنگ‌ کتابت‌ و تصویر و تذهیب‌ کتاب‌ به‌ میدان‌های‌ پهناور دیگری‌ وارد کرده‌ که‌ به‌ ترسیم‌ صور مستقل‌ و آرایش‌ و تزیین‌ ابنیه‌ و دیوارها گراییده‌اند. باید پذیرفت‌ که‌ نهضت‌ هنری‌ ایرانی‌ مقارن‌ مواجهه‌ با هنر اروپایی‌ بعضاً تأثیر مثبتی‌ در هشیاری‌ و تفکر هنری‌ ایرانیان‌ را آشکار کرده‌ است‌، به‌خصوص‌ در آن‌جا که‌ قالب‌ ثابت‌ نگارگری‌ کهن‌ فروپاشیده‌ می‌شود و صحنه‌ی‌ تجربه‌ به‌ فضایی‌ مثالی‌ امّا واقعی‌ و خلقی‌ روی‌ می‌آورد. هنرمند در این‌ فضا صرفاً به‌ نقاشی‌ نسخه‌های‌ خطی‌ گران‌بها و تذهیب‌ آن‌ نمی‌پردازد بلکه‌ می‌کوشد تصویر را با سیاه‌قلم‌ بعضاً بدون‌ هیچ‌گونه‌ رنگی‌ تجربه‌ کند. این‌ روش‌ کم‌خرج‌تر بود و نقاشی‌ و هنر را به‌ دل‌های‌ مردم‌ نزدیک‌تر می‌کرد. رنگ‌روغن‌ نیز می‌توانست‌ روحیات‌ دینی‌ و سنّتی‌ مردم‌ را در فضاهایی‌ جدید و متفاوت‌ از مینیاتورها بازگوید و به‌ نحوی‌ همان‌ مواجهه‌ای‌ صورت‌ گیرد که‌ در قلمروی‌ فلسفه‌ و عرفان‌ اسلامی‌ در برخورد با فلسفه‌ی‌ یونانی‌ ۳ و عرفان‌ هندوـ بودایی‌ ۴ رخ‌ داده‌ بود. علی‌رغم‌ این‌ تحوّل‌ مثبت‌، محمد زکی‌ حسن‌ تلویحاً می‌پذیرد که‌ تمام‌ این‌ اهتمامات‌، انحطاطی‌ را که‌ در هنر نگارگری‌ در حال‌ وقوع‌ بود چاره‌ نمی‌کرد. هنرمندان‌ دیگر چندان‌ مورد حمایت‌ دربار و اعیان‌ نبودند و آن‌ کوشش‌ها مانند تهیه‌ی‌ نسخه‌های‌ خطی‌ مصور و گران‌بهای‌ شاهنامه‌ها و خمسه‌های‌ درباری‌ و غیره‌ بعد از نیمه‌ی‌ قرن‌ دهم‌ هجری‌ متوقف‌ شده‌ و یا رو به‌ کمی‌ گذاشته‌ بود و تقریباً ازدیاد صور و نقوش‌ وضع‌ تجاری‌ به‌ خود گرفته‌ و بدون‌ فخامت‌ و عظمت‌، کارهایی‌ صورت‌ می‌گرفت‌. امّا آشنایی‌ ایرانیان‌، چنان‌ که‌ آمد، با تصاویر اروپاییان‌ و نقاشی‌ آن‌ها مربوط‌ به‌ اوایل‌ قرن‌ دهم‌ هجری‌ می‌شود که‌ شرح‌ آن‌ را بازیل‌گری‌ در کتاب‌ نقاشی‌ ایرانی‌ داده‌ است‌.مجموعه‌ای‌ از آثار تقلیدی‌ دورِر آلمانی‌ به‌ دست‌ مبلغان‌ مسیحی‌ یا تجار به‌ ایران‌ آورده‌ شد که‌ گزارش‌ آن‌ در آلبوم‌ کتابخانه‌ی‌ ملی‌ پاریس‌ به‌وضوح‌ مشاهده‌ می‌شود. در منابع‌ ادبی‌ و تاریخی‌، از نقاشانی‌ که‌ تصاویر اروپایی‌ و طرز کار آن‌ها را تقلید نموده‌اند یاد شده‌؛ مثلاً از شیخ‌ محمد سبزواری‌ یا شیرازی‌ که‌ در کتابخانه‌ی‌ شاه‌ اسماعیل‌ دوم‌ ملقب‌ به‌ عادل‌ کار می‌کرده‌ (۹۸۴ـ۹۸۵ه/۱۵۷۶ـ۱۵۷۸م‌) و پس‌ از آن‌ به‌ خدمت‌ شاه‌عباس‌ پیوسته‌ است‌. ۵ 
به‌ اعتقاد توماس‌ آرنولد در کتاب‌ نقاشی‌ در اسلام‌ تأثیر هنر غربی‌ در نقاشی‌ ایرانی‌ بطئی‌ و به‌ کندی‌ صورت‌ گرفته‌ است‌. این‌ تأثیر ابتدا در زمینه‌ی‌ گزینش‌ موضوعات‌ و سپس‌ در شیوه‌ها از نظر فرم‌ وصورت‌ و بزرگی‌ تصویر بود. نکته‌ آن‌ است‌ که‌ روح‌ ایرانی‌ مانع‌ از رسوخ‌ تام‌ و تمام‌ حوالت‌ هنری‌ نقاشی‌ غربی‌ در آثار آنان‌ شده‌ است‌. از این‌جا برخی‌ معتقدند که‌ ایرانیان‌ هرگز نتوانستند ارزش‌های‌ غربی‌ اروپایی‌ را به‌ شایستگی‌ آن‌چنان‌ که‌ سزاوار است‌، هضم‌ و جذب‌ کنند. به‌ همین‌ جهت‌، در تصویرگری‌ کتاب‌ هرگز از معیارهای‌ زیبایی‌شناسی‌ اسلامی‌ و ایرانی‌ تاریخی‌ تخطی‌ نکردند و این‌ ابداعات‌ فقط‌ به‌ آثار جدید تصویری‌ مربوط‌ می‌شد. درحقیقت‌، شیوه‌های‌ کهن‌ تذهیب‌ و نگارگری‌ مقدس‌ و غیرقابل‌تصرّف‌ از عالم‌ اسلامی‌ تلقی‌ می‌شد، هرچند قدری‌ توان‌ فنی‌ آثار تنزل‌ می‌کرد. به‌ اعتقاد بسیاری‌، تحول‌ در تصویرگری‌ ایرانی‌ از آثار محمدی‌ نقاش‌ فرزند سلطان‌ محمد در نیمه‌ی‌ دوم‌ قرن‌ دهم‌ هجری‌ آغاز می‌شود. او تصاویر دهاتی‌ و برزگری‌ و عامه‌ را به‌ نحوی‌ نو ارائه‌ کرده‌ است‌. اوضاع‌ روستایی‌ و مناظر طبیعی‌ در پرده‌های‌ نقاشی‌ او متحول‌ شده‌ و جنبه‌ی‌ این‌جهانی‌ یافته‌ است‌. وی‌ راه‌ورسم‌ مقدس‌ نسخه‌های‌ خطی‌ را نفی‌ می‌کند. همین‌ طریقه‌ است‌ که‌ با ظهور نقاش‌ بزرگ‌ صفوی‌، یعنی‌ رضا عباسی‌ متحول‌ می‌شود و به‌ درجه‌ی‌ اعلای‌ ترقی‌ و پیشرفت‌ می‌رسد. درهرحال‌، هنر نقاشی‌ اروپایی‌ در نیمه‌ی‌ قرن‌ یازدهم‌ هجری‌/هفدهم‌ میلادی‌ و در قرن‌ ۱۲ه / ۱۸ میلادی‌ تأثیری‌ تمام‌ در طرز اسلوب‌ نقاشی‌ رضا عباسی‌ ایجاد کرده‌ است‌. در خدمت‌ این‌ استاد، شاگردانی‌ بودند که‌ به‌ روش‌ و سبک‌ او رفتار می‌نمودند. مهم‌تر از همه‌ی‌ آن‌ها معین‌ مصوّر بود که‌ در نیمه‌ی‌ دوم‌ قرن‌ یازدهم‌ و سال‌های‌ اولیه‌ قرن‌ بعدی‌ کار می‌کرد. شاه‌ عباس‌ دوم‌ مشوق‌ و مروج‌ اسلوب‌ نقاشی‌ غرب‌ و فنون‌ چهره‌کشی‌ اروپایی‌ بود. ازجمله‌ او محمد زمان‌ نقاش‌ را به‌ اروپا فرستاد تا در آن‌جا هنر خود را تکمیل‌ کند. او که‌ فنون‌ اروپایی‌ را در ایتالیا فراگرفته‌ بود، به‌ فضای‌ مدرن‌ مسیحی‌ عصر متأخر رنسانس‌ تمایل‌ یافت‌ و به‌ تصویرکردن‌ خانواده‌ی‌ مقدس‌، قدیسان‌ و کشیش‌ها و فرشتگان‌ و دیگر مناظر مسیحی‌ پرداخت‌. با این‌ اوصاف‌، قرن‌ دهم‌ و یازدهم‌ باید آغاز تحولی‌ معقول‌ در نقاشی‌ ایرانی‌ تلقی‌ گردد، امّا این‌ تحولی‌ مثبت‌ به‌ تحول‌ منفی‌ و صرفاً تقلیدی‌ از فضای‌ تمدن‌ غربی‌ تبدیل‌ شد؛ به‌ نحوی‌ که‌ راه‌ورسم‌ نقاشی‌ اسلامی‌ را از شیوه‌های‌ هنری‌ تمدن‌ مسلط‌ غربی‌ که‌ در ایران‌ مستولی‌ می‌شد، جدا کرد. به‌این‌ترتیب‌، به‌واسطه‌ی‌ نفوذ اروپاییان‌ و تحولات‌ سیاسی‌ که‌ بر اثر حضور آن‌ها در ایران‌ رخ‌ نمود، نقاشی‌ و هنر ایران‌ راه‌ فنا و اضمحلال‌ را پیمود و به‌ هنری‌ حاشیه‌ای‌ تبدیل‌ گردید. از همین‌ نظر است‌ که‌ در سراسر قرن‌ ۱۲ هجری‌/۱۸ میلادی‌ و نیز قرن‌ سیزدهم‌/۱۹ میلادی‌ اثر شایان‌ ذکری‌ در هنر اسلامی‌ جز کپی‌ها و تقلیدهای‌ ناقص‌ نمی‌بینیم‌. آن‌چه‌ در این‌ دوره‌ی‌ فترت‌ انجام‌ یافته‌، نقاشی‌های‌ رنگ‌روغنی‌ و پرده‌های‌ بزرگ‌ است‌ که‌ صنعت‌ و رنگِ اروپایی‌ آن‌ها زیادتر از صنعت‌ و صبغه‌ی‌ ایرانی‌ به‌ نظر می‌رسد. حال‌ پس‌ از این‌ شرح‌ مختصر از سیر انحطاطی‌ هنر اسلامی‌، به‌خصوص‌ هنر نگارگری‌ به‌ مثابه‌ی‌ نماینده‌ی‌ تجسمی‌ آن‌، بی‌آن‌که‌ از هنر معماری‌


کلمات کلیدی مرتبط:
هنر اسلامی‌ چیست‌؟ آیا با تعریف‌ هنر , اسلامی‌، می‌توان‌ نحوه‌ی‌ حیات‌ آن‌ را در متن‌ زندگی‌ مدرن‌ بشر دریافت‌؟بورکهارت‌ در فصل‌ پایانی‌ هنر مقدس‌ در شرق‌ و غرب‌ ، از خود پرسیده‌ بود آیا هنر مسیحی‌ [ از این‌جا، هرگونه‌ هنر دینی‌ و شرقی‌ ] خواهد توانست‌ روزی‌ دوباره‌ زاده‌ شود؟ تجدید و احیای‌ این‌ هن