چکیده :
در این پژوهش به بررسی مفهومی حجاب و پوشش در نگاره های تخت جمشید پرداخته
شده است ، ایران بزرگ با داشتن سابقه ای چند هزار ساله، یکی از اولین و مهم
ترین مراکز تمدن ساز جهان به شمار می رود . مردمان این سرزمین از تاثیر
گذارترین انسان های کره ی خاکی خاکی هستند که در طول تاریخ با سربلندی ،
افتخار و حماسه سازی زیسته اند و از خود یادگارهای فراوانی به جا گذاشته
اند . به همبن خاطر میان گذشته ، حال و آینده ی این مردم و این سرزمین به
صورت مستمر یک ارتباط فرهنگی وجود داشته و خواهد داشت .
سایر عناوین موجود
مقدمه :3
ترتیب ساخت بخشهای مختلف تخت جمشید :4
الف ) زیر پایه ( صفه )4
ب ) آپادانا5
دیباچه7
نقش بر جسته های تخت جمشید :7
فنون حجاران9
ابزارها :9
ترتیب تراش نقوش برجسته :10
نقاشی و ترصیع :11
مدت زمان ایجاد نقوش :12
روشهای تحلیل و شناخت حجاران پلکانهای جنوبی در ظلع شرقی آپادانا12
روشهای تحلیل و کاربرد آنها در جبهه غربی پلکانهای جنوبی :12
تحلیل گروهی ریاضی :13
نشانه های حجاران :13
تحلیل سبکی :13
تحلیل جبه شرقی پلکانهای جنوبی :14
حجاب و پوشش زنان در نقوش تخت جمشید :14
- مجسمه کوچکی از گل پخته مکشوف از تپه سراب نزدیک کرمانشاه (حدود 6000 سال پیش از میلاد)16
قطعه ظروفی سفالی مکشوف از تپه سیلک. حدود اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد16
قطعه سفالی از چشمهعلی . حدود نیمههزاره چهارم پیش از میلاد17
تکه سفالی از چشمهعلی ، حدود سال 3600 پیش از میلاد18
مجسمه بزرگ برنزی ملکه ناپیرآسو همسر ادنتاشگال(1750کیلوگرم وزن دارد)20
لوح سنگی از شوش که در آن مجلس بزمی دیده میشود20
مجسمهای از تورنگ تپه20
یک مجسمه که شاید ربالنوع باران باشد – مکشوف از گور یک کودک21
یک زن ایلامی درحال نیایش (؟) مکشوف از شوش21
نتیجه :
از بررسی بالا در مورد سبک تردیدی باقی نمی ماند که همان سه تیم در روی دو
جبهه پلکانهای جنوبی مشغول کار بئده اند . تقسیم کار به طور کلی منطقی
بوده است : یک تیم ، کمانداران را در بالا ، یک تیم در وسط ( ) ، و یک
تیم یعنی تیم سوم ( ) آنها را در بین پلکان تراشیده است با تحلیل بالا
به سه نتیجه دست می یابیم : (۱) حجاران ، گروه نقوش مجاور را حکاکی کرده
اند که به وسیله یک استاد کار رهبری می شده است ، کسی که بیشتر سرها را حک
کرده در حالی که سایر اعضای تیم او روی بخشهای دیگر نقشها کار کرده اند ( ۲
) استاد کارگاهی اجازه می داده است که دستیار او به جایش کارهایی را که
نیاز به مهارت بیشتر داشته انجام دهد ، و ( ۳ ) استادکار و تیم او گاهی کار
خود را با نشان ویژه خود مشخص می کردند .
منابع و ماخذ :
1- نگاه کنید به کتاب E. Schmidt, Persepolis I, II. Chicago 1957
2- نگاه کنید به E. Porada, Iran Ancien. Paris 1963, P. 12. هم چنین
مجله هنر ومردم شماره 32 -33 صفحه 3تا8 تیرماه 1344. ضمناً در راهنمای
جدید موزه ایران باستان که به کوشش دکتر نگهبان منتشر شده است صفحه 5 شکل 2
.
3- در مورد طرح نقوش این تکه سفال از مقاله « سرگذشت رقص در ایرانزمین
» به قلم یحیی ذکاء در مجله نقشونگار شماره 8 چاپ تهران 1341 خورشیدی ،
صفحه 46 ، شکل 1 و همچنین از شکل مقاله « نوروز باستانی » به قلم علیقلی
اعتماد مقدم در مجله هنرومردم شماره 17 اسفند 1343، صفحه 4 استفاده شده
است.
4- برای طرح نقوش این تکه سفال از مقاله فوقالذکر یحیی ذکاء شکل 13 در
صفحه 5 مقاله فوقالذکر علیقلی اعتماد مقدم استفاده شده است.
5- برای طرح نقوش این تکه سفال از مقاله فوق الذکر یحیی ذکاء شکل 12 در
صفحة 51 و از شکل صفحه 5 مقاله فوق الذکر علیقلی اعتماد مقدم استفاده شده
است.
6- نگاه کنید به مقاله « ایلام مهد اولیه تمدن ایرانی » به قلم دکتر
عیسی بهنام در مجله هنرومردم شماره 58 مرداد 1346 ، صفحه 4 ، شکل 3.
همچنین به کتاب عیلام که پروفسور Pierre Amiet در سال 1967 نوشته است.
7- نگاه کنید به مقاله فوق الذکر دکتر بهنام صفحه 5،شکل 6.
8- نگاه کنید به Kunstschatze aus Iran, Wien 1963. P. 25 Fig. 3.
Supplement to the Bulletin of the American Institute for Persian Art and
Archaeology, 1932. P. XVI; A.U. Pope, Asurvey of Persian Art, Vol. IV,
1938, pl. 24B; E.porada, Iran Ancien. Paris 1963, P. 34 Fig. 16; R.
Ghrishman, Perse, Proto –
Iraniens Mèdes. Achémé- nides, 1963. P. XXII Fig. 1. Encylopedia of Art XII, pl. 353.
9- در مجله نقشونگار شماره 8 ،صفحه 52 ،شکل 16 این شکل آمده است.
10- درباره این مجسمه نگاه کنید به Mémoires de la Délégation en Perse
VIII (1905) Pl. XV,XVI. همچنین کتاب باستانشناسی ایران باستان تألیف
لوئی واندنبرگ ، ترجمه دکتر عیسی بهنام ، تهران 1346 ،صفحه 11 ،لوحه 102
ب. E. Porada, Iran Ancien. Parsi 1963, P. 54 Fig. 37. Encyclopedia of
Art XIII, Pl.