چکیده :
بازار مهم ترین محور و شاهراه ارتباطی در شهرهای قدیمی بود و بیشترین آمد و
شد شهروندان در آن صورت می گرفت. بازار مهم ترین کانال ارتباطی شهر بود که
نه تنها مردم، در آن حضور داشته و کالاها و سرمایه ها در آن جریان می
افتند، بلکه اطلاعات، اخبار و آگهی ها نیز از طریق آن به اطلاع شهروندان می
رسید و غالبا عده ای جارچی یا منادی خبر را در بازار اصلی شهر جار می
زدند. مرکز تجاری به مفهوم کلی به محلی سرپوشیده و یا روبازی اطلاق می گردد
که تعدادی فروشگاه را شامل گردیده که این فروشگاه ها می توانند از یک یا
چند صنف مختلف تشکیل گردند. این محل کانون داد و ستد بوده و ارتباط مستقیم
بین عرضه و تقاضا را برقرار می نماید.
سایر عناوین موجود
1-2- هدف از ایجاد مراکز تجاری:4
1-3- لزوم برنامه ریزی جهت احداث مراکز تجاری:4
1-4- تاریخچه مراکز تجاری:5
1-5- تاریخچه مر اکز تجاری در ایران:5
بازار از دوران ماد تا آغاز دوران اسلامی8
بازار در دوران اسلامی9
تاریخچه بازار ها و مال ها10
تاریخچه مال ها11
بازار در تاریخ ایران زمین :12
مجموعه تاریخی بازار شیراز14
عناصر و فضاهای بازار15
راسته اصلی15
راسته فرعی (رسته)15
دالان15
سرا یا خان16
خانبار یا کالنبار16
قیصریه16
چهارسو17
میدان17
جلوخان17
حجره17
تیمچه18
بازار بروجرد:19
راسته بازارها:19
کاروانسراها:20
مراکز جانبی:21
تاریخچه بازارهای اختیار المعامله :22
نقش و کارکرد اجتماعی بازار24
نتیجه گیری :
گستردگی مبادلات بازرگانی و روابط اجتماعی در هزاره دوم پیش از میلاد در
عیلام چنان بودکه قوانین و ضوابط قضایی و اجتماعی دقیقی برای اداره جامعه
تدوین کرده بودند چنان که شاهزاده ای اهل شوش موسوم به «آدا پاکشو» کمی پیش
از حمورابی دستور داد که قوانین قضایی را بر لوحی سنگی حک و آن را در
میدان بازار پایتخت نصب کنند. در شهر عیلامی دوراونتاش (متعلق به اواسط
هزاره دوم پیش از میلاد) واقع در جنوب شوش کارگاه هایی برای تولید و عرضه
هدایایی از طلا و نقره و مفرغ و نیز اشیای سفالی در محلی در نزدیکی معبد
مقدس در مرکز شهر وجود داشت و می توان گفت که بخشی از بازار تا مرکز شهر
گسترش یافته بود. اطلاعات موجود در شهر اور در سومر (متعلق به هزاره دوم
پیش از میلاد)، حاکی از آن است که در بخشی از ناحیه مسکونی شهر راسته هایی
وجود داشت که در دو سوی آنها دکان هایی ساخته شده بود و قسمت هایی از آن را
با سایبان هایی پوشانده بودند. که این راسته ها را می توان نمونه های کهن
بازار به شکل خطی دانست.
منابع و ماخذ :
1 – ماهنامه معماری ایران و جهان ، شماره 44 ، ص63 ، نویسنده : علی محمد کیانی ، 1387
2 – فصلنامه معماری تاریخی ایران ، شماره 81 ، ص15 ، نویسنده : مریم لاکانی ، 1389
3 – تاریهچه معماری در ایران و جهان ، نویسنده : محمد هادی رضایی ، نشر میهن ،