معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری سنتی ایران

معماری سنتی ایران


تاریخ ایجاد 13/04/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 187   قیمت: 23500 تومان   حجم فایل: 11 kb  تعدادمشاهده  29


فهرست مطالب :

مقدمه : ملاحظات کلی

تحقیق در معماری گذشته ایران

انتخاب موضوع

منابع تحقیق

منابع معاصر ایرانی

منابع خارجی

بنا

معماری عامیانه و جایگاه آن در تاریخ معماری ایران

مقدمه ای بر شیوه های و گرایش های معماری در تهران

الف: دوره قاجار

معماری سنتی حاشیه کویر

شیوه معماری اواخر قاجار (از اواسط دوره قاجار به بعد)

معماری التقاطی اروپا (از اواسط دروه قاجار به بعد)

ب: دوره پهلوی اول

ج: دوره پهلوی دوم

د: دوره بعد از انقلاب

مقدمه ای بر شیوه ها و گرایش های معماران در تهران

معماری التقاطی اروپا

شیوه معماری اواخر قاجار

جنبش هنر نو و شیوه معماری اوایل مدرن

معماری سبک ملی

جنبش معماری مدرن

معماری سبک بین المللی

معماری مرحله تحول

تهران پیش از قاجاریه

الف) رشد تهران

ب) بانیان توسعه تهران

شکل شهر

ساختمانها

الف) شکل تهران در زمان ناصر الدین شاه

ب)بناهای شهر تهران

گرایشات گوناگون هنری در طول دوران مورد مطالعه

جنبش «هنر نو» و شیوه معماری «اوایل مدرن»

مینا معرفت

پیشکسوتانی که به تهران مدرن شکل دادند

الف) محسن فروغی

ب) وارتان آوانسیان

پ) گابریل گورکیان

ت) سایر مهمانان مهم ایرانی

مصالح جدید

از معمار تا مهندس معمار

پی نوشتها

واژه نامه ی معماری سنتی ایرانی

تصاویری از معماری سنتی ایرانی

منابع

قسمتی از متن :

معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته ، دست کم از ۵۰۰۰ ق.م تا به امروز، با نمونه های اختصاصی که در ناحیه پهناوری از سوریه تا شمال هند و مرزهای چین ، قفقاز تا زنگبار پراکنده است. بناهای ایرانی متنوع است، از کلبه‌های دهقانی ، قهوه خانه ها، کوشکها تا زیباترین و شاهانه ترین ساختمانهایی که جهان به خود دیده ، بگذریم از برخی پلهای عظیم و با شکوه ممیزه معماری ایران در طول تاریخ شکلهای ساده و موقری با آرایشهای غنی است.

معماری آثار تاریخی ایران در وهله اول دارای مفهوم و هدف دینی و خصلت جادویی و دعایی است. طرح راهنما و شکل دهنده نمادگرایی کیهانی بود که انسان به وسیله آن با نیروهای آسمانی انبازی و پیوند می یافت. این مایه ، که تمام آسیا در آن معناً شریک بود و حتی در عصر جدید هم دوام یافت، نه تنها به معماری ایران وحدت و استمرار بخشید، بلکه سرچشمه ماهیت عاطفی آن هم بود.

مصالح ساختمانی موجود شکلهای بزرگی را القا می کرد. خاک رس ، که در نقاط مختلف در دسترس بود، رشد ابتدایی ترین فنون ساختمانی را تشویق کرد.

در بناهای معروف هخامنشی و برای طبقات زیر زمین و پلها ولی حتی در دوره های پارتی و ساسانی هم استفاده از لاشه سنگ رایجتر بود. چنین سنگی درست مانند آجر با سرعت و با سانی در ساختمان به کار می رود. ساختمانهای آجری فاقد نماهای تیز و گوشه دار است، حال آنکه ساختمان سنگی معمولاً دارای اثری حاکی از سختی و سنگینی است، ولی در عوض به جرمهای بزرگ و خوش طرح امکان می‌دهد که سطح صاف و وسیعشان آماده پذیرش آرایشهایی باشد که با سنگ مناسب نیست یا حتی غیر ممکن است. شیوه ها همانند مصالح متنوع است و از کلبه های کوچک و سست تا بناهای عالی همچون مقبره الجایتو در سلطانیه، گنبد شمالی مسجد جامع اصفهان و برخی طاقهای استادانه و بادوام را شامل می‏شود.

برخی عناصر طراحی در معماری ایران بیش از ۳۰۰۰ سال دوام یافت. تکان دهنده ترین جنبه این عناصر تمایل نمایانی به عظمت مقیاسها، بهره گیری هوشمندانه از شکلهای ساده و حجیم، پایداری کاملاً خیره کننده سلیقه های تزیینی، یعنی سردرهای باطاق بلند در فرورفتگی دیوارها، ستونهایی با سرستونهای مشتی و انواع تکراری نقشه و نما بود. در طی اعصار، این عناصر در اقسام بناهایی تکرار شد که برای منظورهای متفاوت و تحت حمایت سلسله های متعددی از فرمانروایان تکوین یافت. بی شک برخی از قدیمیترین سبکها هنوز باقی است. تالار، که که در گورهای صخره ای نزدیک تخت جمشید دیده می‌شود، در پرستششگاههای ساسانی دوباره پدیدار شد و در اعصار اسلامی اخیر به عنوان ایوان کاخ یا مسجد به کارگرفته شد. و حتی و معماری قهوه خانه های کنار جاده هم مورد اقتباس قرار گرفت.به همین ترتیب، سقف چهار طاقی که از ویژگیهای عصر ساسانی است، هنوز در بسیاری از گورستانها و امامزاده های کوچکی به چشم می خورد که در سراسر ایران پراکنده اند. حتی طاق عظیم تخم‌مرغی تیسفون سرمشقی بود که اینک در شده بیستم هم ممکن است در یک بنای روستایی تکرار شود. صحن چهار ایوان که در عصر اشکانی پدید آمده بود، حتی پیش از سده دهم به صورت سبکی جا افتاده و مسلط در آمد. تصویر برجهای خاکی که سربه آسمان کشیده برای پیوستن با برجهای فلکی تا سده نوزدهم دوام یافت. درحالی که حیاط اندرون و حوض و مدخل گوشه‌دار و آرایشهای فراوان خصوصیاتی کهن، ولی هنوز متداول است.


کلمات کلیدی مرتبط:
پروژه دانشجویی ,عناصر جزئیات ,مقاله ,کارآموزی ,تحقیق ,پایان نامه ,کارآموزی , , , , ,تحقیق ,در, معماری ,گذشته ,ایران , , , ,منابع ,معاصر ,ایرانی , ,منابع ,خارجی , ,بنا , ,معماری ,عامیانه, و, جایگاه ,آن, در, تاریخ, معماری, ایران , ,مقدمه ای, بر ,شیوه های ,و, گرایش های, معماری ,در, تهران , , دور,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,معماری گنبد سلطانیه -پاورپوینت
دانلود پاورپوینت , معماری گنبد سلطانیه
دانلود پاورپوینت ,تخت جمشید
دانلود پاورپوینت کتیبه هاى ایران دورهٔ باستان و میانه
دانلود پاورپوینت تخت جمشید
دانلود پاورپوینت بنای تاریخی پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
دانلود تحقیق پاسارگاد
پاورپوینت معماری قبل از اسلام
تاریخ هنر در ایران باستان
بررسی معماری دوره عیلام و ماد
بررسی معماری ایران در دوره اشکانی
بررسی معماری ایران در دوره هخامنشیان
پاورپوینت معماری پارسی
دانلود پاورپوینت معماری ایران در دوره هخامنشیان
دانلود پاورپوینت معماری دوره هخامنشی
پاورپوینت بررسی هنر گچ بری در معماری ایران
هنر و معماری ایران در دوره باستان
دانلود پاورپوپینت هنر ایران باستان
بررسی جایگاه زن در ایران باستان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.