معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

مقاله بررسی سبک معماری باروک ۳۶ اسلاید – بررسی و شناخت سبک های معماری

مقاله بررسی سبک معماری باروک ۳۶ اسلاید – بررسی و شناخت سبک های معماری


تاریخ ایجاد 27/01/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 36   قیمت: 4000 تومان     تعدادمشاهده  5


سبک باروک
از اوایل قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم، اندیشه‌ها و سلیقه نو ـ معماری ـ هنر اروپا را دگرگونی بخشید که محققان این دوره را باروک نام نهاده‌اند. باروک از نظر لغوی از واژه پرتقالی باروکو به مروارید نامنظم است.
هنر باروک بیش از آنکه در ادبیات بکار رود، در هنر معماری رخ نمود و به تدریج در هنرهای تجسمی و موسیقی آشکار شد. سبک باروک ترکیب‌بندی‌های دقیق و اکید رنسانس را گرفت. معماران ایتالیایی زبان کاملاً جدیدی در معماری بوجود آوردند که آن را هم در پلان و هم در نما می‌توان دید. خم‌ها و اخم‌ها، سطوح محدب و مقعر، پیش‌آمدگی‌ها و فرورفتگی‌ِها و فضاهای بسیار بزرک به معماری آنها جلوه‌ی ویژه‌ای بخشید.
 
مقاله بررسی سبک معماری باروک,بررسی و شناخت سبک های معماری,مقاله پاورپوینت سبک باروک,مقاله معماری سبک باروک,مقاله پاورپوینت سبک معماری باروک,تحقیق درباه سبک باروک,تحقیق در مورد سبک معماری باروک,معماری باروک,سبک باروک,سبک های معماری,مقاله های پاورپوینت معماری,کلیسای سن پیترو,کلیسای ایل جزو ,شاخصه‌های اصلی باروک,,ویژگی های سبک باروک,نقاشی باروک,کلسیای سنت پل,معماری باروک در انگلستان,کلیسای سنت لوئی,کاخ ورسای,معماری باروک در فرانسه,مقاله بررسی سبک های معماری
 
مفهوم باروک
باروک نوعی هنر است که در آن قواعد تناسب رعایت نمی‌شود و همه‌ چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می‌شود. باروک یک تداوم فرهنگی است که در سرتاسر تاریخ هنر بارها تکرار شده است. باروک چیز پیچیده‌ای است که پیچیدگی‌اش به غنای آن می‌افزاید. باروک هنر جنبش ضد تجدد دینی است. هنرمندان در دوره‌ی باروک با احساس خود حرکت می‌کردند و احساس را مقدم بر عقل می‌دانستند.
 
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
بخشی از مطالب:
 
واژه‌ها و اصطلاحاتی که به هنر باروک مربوط می‌شوند:
سرزندگی، تجمل، شکل‌های اغراق شده، پرهیز از خطوط مستقیم، شکل‌های کشف شده، تحرک اعضای بدن، شکل‌های پرواز کننده، فضا در حالت انفجار، نامتوازن، بی‌قرینگی، پویایی مورب، هنر زیاده‌روی.
 
معماری باروک
معماری باروک از ایتالیا آغاز گردید و بخش بزرگی از اروپا را زیر پوشش خود درآورد. از ویژگی‌های معماری و هنرهای دیگر،‌ حفظ تعادل و وحدت آفرینی در میان عناصری متراکم و گوناگون است.
معماری باروک با مایه گرفتن از انسانگرایئ بساط «شیوه گری» را برچید و حق اولویت را از عقل گرفت و به احساس سپرد. در معماری به جای دیوارهای ساده و روشن میکل آنژ پالادیو حالتی پر رمز و راز برقرار بود. جای دیوار واقعی را حایل‌هایی متشکل از ستون‌های بسیار نزدیک به هم یا نیم ستون‌های پس و پیش گرفته بود. طرح قرنیزها پیچیده شد و به شکل چنگ خرچنگی درآمد. طاق‌ها هم گنبدهای ساده رنسانس را کنار می‌گذارند و به سطوح مواجی که عمدتاً بیضی‌های خانگی‌های تو در تو بود روی آوردند.
 
کلیسای ایل جزو
نخستین اثر معماری این دوره، کلیسای ایل جزو بود. معمار آن دوره «جاکومودا وینیولا» آن را طراحی کرد و ساخت.
معمار دیگری به نام «جاکومو دادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به عهده گرفت.
 
کلیسای ایل جزو - پلان کلیسای ایل جزو - نقشه کلیسای ایل جزو - تصاویر کلیسای ایل جزو
 
نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا ۲ قرن قابل توجه بود.
البته اصل نما در این سبک، تازگی ندارد. سابقه‌ی اتصال طبقات بالا و پایین به کمک دیوارهای پشت‌بند توماری، به کلیسای سانتاماریا باز می‌گردد و نمونه‌ی سنتور کلاسیک آن در آثار آلبرتی و پالادیو دیده می‌شود. ستون‌های مزدوج متصل به بدنه آن نیز در طرح میکل آنژ برای کلیسای سان پیترو ظاهر شده‌اند،‌ ولی کل نمای مزبور ترکیب ماهرانه‌ای از موضوعات پیشین است. دو طبقه‌ی اول و دوم به خوبی با یکدیگر وحدت دارند و حرکات افقی ستون‌های متصل به بدنه و ستون‌های آزاد در بلوک مرکزی به اوج می‌رسد و بلوک‌های نما بی‌هیچ تباینی با شبکه‌ی صحن و نمازخانه‌ی پشت سر جور درمی‌آید.
 
کلیسای ایل جزو - پلان کلیسای ایل جزو - نقشه کلیسای ایل جزو - تصاویر کلیسای ایل جزو
 
کلیسای سن پیترو
یکی دیگر از شاهکارهای معماری باروک، کلیسای سن پیترو در رم است
پلان متراکم در مرکز آن چنان که میکلانژ و برامانته طراحی کرده بودند پذیرفته نشد، چون می‌گفتند تهیه کنندگانش از دین رومی متاثر بوده‌اند. لذا طرح بازسازی آن به فردی به نام« کارلومادرنو» داده شده و او سه بلوک را به صحن افزود ونقشه را از تقارن نقطه ای به تقارن محوری تبدیل نمود، ولی طرح او با مرگش تکمیل نشد سپس «جووانی برنینی» به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروک طراحی میدان عظیم مقابل کلیسای سن پیترو را به عهده گرفت.


کلمات کلیدی مرتبط:
بتن, بررسی و شناخت سبک های معماری, تحقیق در مورد سبک معماری باروک, تحقیق درباه سبک باروک, تکسچر, سبک باروک, سبک های معماری, شاخصه‌های اصلی باروک, کاخ ورسای, کلیسای ایل جزو, کلیسای سنت لوئی, معماری باروک, معماری باروک در انگلستان, معماری باروک در فرانسه, مقاله بررسی سبک معماری باروک, مقاله بررسی سبک ,
مقالات مرتبط در این دسته
معماری اسلامی قرن هفتم تا دهم سبک آذری ۳۷ اسلاید – پاورپوینت درس معماری اسلامی
مقاله پاورپوینت معماری سبک پارسی ۴۰ اسلاید – بررسی و شناخت سبک معماری پارسی
دانلود پاورپوینت تنوع سبک های معماری در مساجد آذربایجان شرقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.