چون دیوارها فرو ریزد و لانه کبوتران ویران شود ،
به آسمانی نگاه کن ، همسایه
آن کبوتر که از فراز شهر پرواز کرد و از نظر گریخت
یادهای ماست
یادهای جمعی ما ،
خاطراتقومی ماست
که ما را با یکدیگر آشنا می کرد .
خانه ، مظهر مسلم آرامش یافتن ، در درون و خود را از دغدغه «بیرون»
وارهاندن است و در آغازنیز برای رسیدن به این هدف اصولی ، انسان نقشه آن را
طرح کرد و در این نقشه ، ساختمان یک بنا ، تعادل و انسجام میان اجسامی که
آنها را به توازن و تناسب و با توجه به طبیعت ذاتی آن اجام و با عنایت به
طبیعت ذاتی انسان برپا ساختند . در این هماهنگی یکایک اجزاء به کمک یکدیگر ،
کلی را تشکیل می دهند و فضایی را بوجود می آورند که در حقیقت نمایانگر
فضای عالم نامتناهی است .
3-4- فرم بنا
خصوصیات کلی فرم بنا در این مناطق به قرار ذیل است :
الف-ساختمانها بصورت حیاط مرکزی و نیمه درون گرا
ب-حداکثر استفاده از سایه و کوران هوا
ج-ارتفاع اتاقها زیاد و پنجره ها بلند و کشیده
د-ایوانها وسیع و مرتفع
ه- عدم وجود زیرزمین
و.طاقها غالباً مسطح
ه-در این کناره اکثر ساختمانها نیمه درون گرا هستند و اطاقها در اطراف یک
حیاط مرکزی قراردارند . فرق عمده این ساختمانهای حیاط مرکزی با ابنیه مشابه
در مناطق فلات مرکزی ایران در این است که با وجود آنکه این ساختمانها درون
گرا می باشند ، ولی ارتباط آنها با فضای خارج کاملا بسته نیست و پنجره های
بلند و مرتفع و ایوانهای وسیع رو به فضای کوچه و یا میدان در طبقات دوم و
خصوصاً سوم ساختمان دارند . (اشکال 8-4و11-4) . دلیل این امر بدین لحاظ است
که به منظور استفاده از تهویه دو طرفه هوا در داخل اتاق و کاستن از شدت
گرما ، با باز کردن پنجره های رو به حیاط از یک طرف و پنجره هایی روبه کوچه
از طرف دیگر این تهویه صورت می گیرد . همچنین هنگام عصر و غروب که از شدت
آفتاب کاسته می شود ، اهالی در ایوانهای خارجی رو به دریا می نشینند و از
جریان بادی که بین دریاو ساحل وجود دارد لذت می برند .