معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

دانلود پاورپوینت پامنارهای ایران

دانلود پاورپوینت پامنارهای ایران


تاریخ ایجاد 04/06/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 24 اسلاید   قیمت: 6900 تومان     تعدادمشاهده  24


مدخل
 
در بعضی شهرها در گوشه و کنار کشور پهناور ایران محله‏ ها، مسجدها و آبادی‏هایی وجود دارند که چون در کنار مناره یا گلدسته قرار گرفته‏اند،به پامنار نامبردار شده‏اند.وجیزه‏ی حاضر به بررسی این چنین‏ اماکنی می‏پردازد.
 
عنوان پامنار،برگرفته از ویژگی‏های معماری دیوانی ایران قبل از اسلام و سپس معماری مذهبی عصر اسلامی و بویژه ساختمان مناره‏ها و مأذنه‏های مساجد است.این نامگذاری مانند اشباه آن هم‏چون مشهد، تربت،زیارت،زیارتگاه،قدمگاه،امام‏زاده،معصوم‏زاده،آستانه،شهید،پیر و شیخ که در گوشه و کنار ایران و کشورهای مجاور موجود است،در عصر اسلامی رایج شده است.وجه تسمیه‏ی این پامنارها-برخلاف بسیاری‏ از محله‏ها و آبادی‏ها که وجه تسمیه‏ی آن‏ها منشأطبیعی(مثل پستی و بلندی سطح زمین یا آب و هوا)دارد-از عامل انسانی(معماری ایرانی‏ /اسلامی)-یعنی وجود مناره یا مأذنه یا میل یا برج نشات گرفته است.
2-وجه تمسیه‏ی منار
 
منار،اسم مکان از ماده،نار یا نور، Olace of Fire به معنای محل‏ نور یا نار یعنی آتشگاه و جای روشنایی‏ست‏1و به جایی اطلاق می‏شود که‏ به صورت ستونی بلند و ساختمانی برج مانند ساخته شده باشد.از عصر هخامنشیان به بعد،از این منارها به منظور فرستادن پیام و نیز راهنمایی‏ پیک‏ها و چاپارها و دیگر مسافران در کنار راه‏ها در خشکی یا برای‏ کشتی‏ها در بندرها استفاده می‏شده است و آن از طریق افروختن آتش بر روی این مناره‏ها بوده است،چنان‏که از دیرباز،بر روی برج‏های دیدبانی‏ در بندرهای دریایی چراغ افروخته‏اند.2و به همین دلیل در زبان‏های‏ لاتین به این منارها تا همین امروز Light House می‏گویند.چنان‏که‏ مناره‏ی اسکندریه(یعنی فانوس دریاییی اسکندریه مصر)که به دست‏ یکی از بطالسه در 279 م ساخته شد،یکی از عجایب سبعه‏ی دنیای قدیم‏ بوده است.
 
پس از ظهور اسلام،در کشورهای مسلمان،از این مناره‏های قدیم‏ برای گفتن اذان استفاده شده و به علاوه منارهای جدیدی نیز نوعا برای‏ کمک به توازن ساختمان مساجد و معابد بزرگ از آجر یا سنگ ساخته‏ شده است که این دست از منارهای عصر اسلامی به عنوان مأذنه یا گلدسته معروف شده است.به همین دلیل،مناره به عنوان محل مرتفع‏ ضرب المثل شده است چنان که سعدی در دیباچه‏ی گلستان گوید که: «چراغ،پیش آفتاب پرتوی ندارد و مناره‏ی بلند در دامن کوه الوند،پست‏ نماید».3
 
گفتنی‏ست که هرچند واژه‏ی«منار»لفظی عربی‏ست،ولی ریشه‏ی‏ تمدنی آن ربطی به اعراب ندارد و دلیل این واقعیت آن است که در سرزمین عربستان تا قبل از فتوحات اسلامی مناره‏یی وجود نداشت. برعکس،مناره‏ها از عصر هخامنشیان که واضع پیشرفته‏ترین نظام‏ پستی و چاپار در دنیای باستان بودند،در ایران دست شد.چنان‏که بنا به‏ نوشته‏ی هرودوت یونانی،پیک‏های شاهنشاهی هخامنشی،اخبار و فرمان‏های دولتی را با سرعت بسیار از مرکز سلطنت به گوشه و کنار امپراتوری هخامنشی می‏رساندند و نه برف و نه باران،نه گرما و نه‏ تاریکی شب،چاپارهای بادپیمای ایرانی را از سفر مانع نمی‏شد.
3-علت غایی بنای منارها
 
در ایران از عصر هخامنشیان به بعد،میل‏ها یا مناره‏هایی ساخته شد که اسب‏های چاپار در پای آن‏ها نگاه‏داری می‏شد و چون چاپار از پای‏ یک میل به پای میل دیگر می‏رسید با افروختن آتش،خبر رسیدن او را به منازل سابق و لاحق می‏دادند.نمونه‏های بر جای مانده‏ی این میل‏ها یکی«میل اژدها»واقع در نورآباد ممسنی متعلق به عصر اشکانی و دیگری«منار فیروزآباد فارس»متعلق به عصر ساسانی‏ست.در آن عهد، مناره‏ها در حقیقت علائم راهنمایی برای چاپار دولتی بودند و از آتش‏افروزی بر بام این ستون‏های مرتفع نه تنها به منظور راهنمایی چاپار بلکه هم‏چنین به منظور دادن و فرستادن پیام‏های مهم استفاده می‏شد. چنان‏که حتی قبل از هخامنشیان بنا بر مندرجات کتاب یادگار زریران‏ در عصر ظهور زرتشت در دوره‏ی سلطنت گشتاسب،فرمان احضار نیروهای نظامی با افروختن آتش در قله‏های مرتفع به اطلاع مردم رسیده‏ بود.
 
میل،منار و مناره برای راهنمایی و نشانه Signpost مورد استفاده بود، و نظر به این‏که راه‏های ایران از مناطق کویری،کوهستانی و جنگلی‏ عبور می‏نمود،حرکت شن‏های روان در کویر و برف و باران و توفان در جنگل و مناطق کوهستانی جاده‏ها را از دید دور می‏داشته،به خصوص در کویر به خاطر شن‏های روان جاده‏ها محو می‏شده،لذا وجود نشانه و علامت در کنار راه‏ها و در جوانب شهرها ضرورت پیدا می‏کرد و هیچ یک‏ از نشانه‏ها بهتر از منار نبود.یکی از این مناره‏ها،منار زین‏الدین کاشان‏ است که حدودا در کنار یکی از دوره‏های کاشان به نام دروازه‏ی اصفهان‏ قرار گرفته است.منار مسجد تاری‏خانه در دامغان متعلق به عصر سلجوقی و منار خسروگرد در سبزوار(ساخته‏ی 505 ه ق.)نیز در دشت‏ و در حاشیه‏ی کویر و در مسیر شاهراه‏ها واقع شده‏اند که احداث برج‏های‏ راهنما ضرورت داشته است.
 
بعد از ظهور اسلام با شکل یافتن مساجد،گلدسته‏ها و مأذنه‏ها به‏ دلیل نوع بنا و هم‏چنین لزوم گفتن اذان از محلی مرتفع از ساختمان‏ برج‏ها،میل‏ها و مناره‏های راهنما نشأت گرفته و احداث شده است و گلدسته‏ها می‏توانسته به عنوان برج‏های راهنما هم مورد استفاده قرار
 
گیرد.نخستین مناره در تاریخ اسلام،به دستور زید بن ابیه(حاکم عراق) در مسجد بصره ساخته شد و به فاصله‏ی کوتاهی به دستور معاویه در شام‏ به تقلید از مناره‏ی صخره‏ی مقدس: Dome of the Rock در اورشلیم و مناره‏های صوامع عیسوی،برای مسلمانان نیز در کنار مساجد مناره‏ ساختند.سومین مناره مهم عصر اسلامی را ابودلف قاسم بن عیسی‏ عجلی در خلافت معتصم عباسی در سامرا ساخت و چهارمین مناره در خلافت متوکل عباسی در 240 ه.در همان شهر بنا شد که هم مأذنه و هم محل افراشتن پرچم خلافت بود.
 
در شامات،به صومعه،منار اطلاق می‏شده است و بنابراین این در متون‏ مربوط به شام،منار اغلب به معنای زاویه یا صومعه یعنی محل انزوا و ریاضت مرتاضان به کار برده می‏شود.چنان که غزالی در المنقذ من‏ الضلال می‏گوید که پس از فرار از مدرسه و ترک کرسی تدریس،از بغداد به دمشق رفت و در آن‏جا در«منار»مسجد جامع اموی به ریاضت‏ پرداخت.این کنکته از این رهگذر قابل تایید است که ولید خلیفه‏ی اموی‏ که مزار یحی John the Babtist را به مسجد جامع دمشق تبدیل کرد، مناره‏ها و صومعه‏های این معبد عیسوی را به حال خود باقی گذاشت.4
 
در قرون اولیه‏ی اسلام در هر شهر فقط یک مسجد برای اقامه‏ی‏ نماز جمعه تاسیس شد.اما بعدها،در شهرهای بزرگ در هر محله‏ مسجدی تاسیس گردید و در کنار هر یک از آن‏ها نیز مناره‏ای بنیاد نهاده شد.لذا در قرن هشتم هجری در ایران به حدّی مناره فراوان شد که عبید زاکانی طنزپرداز معروف در رساله‏ی صد پند می‏گوید:
 
«در کوچه‏یی که مناره باشد،وثاق مگیرید تا از درد سر مؤذنان‏ بدآواز،ایمن باشید».5
 
مناره‏های تاریخی در مساجد فراوان است و یکی از آن‏ها در کاشان‏ مناره‏ی مسجد جامع است که سومین منار معتبر دوره سلجوقیان است.
4-ساخت و ساز منار
 
مناره‏ها بیش‏تر با آجر و ملات گچ و خاک ساخته شده و از تزیینات آجری‏ برخوردار می‏باشند.در برخی از مناره‏ها با استفاده از آجر جمله‏یی تکرار شده مانند مناره‏ی مسجد جامع نوش‏آباد که با آجر«عنداله العلیم»روی بدنه‏ی مناره نقش‏ بسته است و در نوع خود بسیار ارزشمند است.
 
هر مناره،نوعا از سه قسمت(پایه،ساقه،رأس)تشکیل شده است: قسمت اول،پایه و یا خاک‏انداز به صورت چند ضلعی و یا استوانه‏یی، قطورتر از بدنه‏ی مناره است.
 
قسمت دوم،ساقه‏ی مناره،بخش اصلی مناره است که نوعا به وسیله‏ی پلکان حلزونی از درون مناره به بالا راه دارد.در بدنه‏ی پلکان‏ سوراخ‏هایی‏ست که نفوذ روشنایی به داخل راه‏پله‏ها را ممکن می‏سازد. معمولا پله‏ها با بدنه‏ی آن به صورت هشت‏گیر و با هم ساخته شده است.
 
قسمت سوم،رأس مناره که در حقیقت بام و سرپوش مناره یا بالاترین قسمت آن است که در عصر اسلامی از آن برای دادن بانگ نماز (اذان)استفاده می‏شده است.
 
نمونه‏های منارها یکی منار خسروگرد در سبزوار مربوط به قرن‏ پنجم(ارتفاع در حال حاضر بیش از 20 متر)و دیگری منار زین‏الدین‏ در کاشان حدودا مربوط به قرون هشتم و هفتم هجری(ارتفاع در حال‏ حاضر حدود 47 متر)است.
5-اماکن معروف به پامنار در ایران
 
معروف‏ترین محله‏هایی که در ایران به پامنار،نامبردارند،عبارتند از:
5-1-پامنار تهران
 
در گذشته،محله‏ی پامنار یکی از گذرهای محله‏ی«عود لاجان» بوده است که به صورت بازارچه‏یی(به طول 1400 متر)،«دروازه شمیران» را به شبکه‏ی«بازار»متصل می‏ساخته است.وجه تسمیه‏ی گذر پامنار، وجود«منار»(مأذنه‏ی)مسجد عود لاجان معروف به مسجد و مدرسه‏ی‏ میراز صالح(یا آبهرام:آغا بهرام)از آثار قرن سیزدهم هجری‏ست که به‏ شماره‏ی 410 در فهرست«بناهای تاریخی ایران»به ثبت رسیده است.6 پس از توسعه‏ی معابر،بازارچه‏ی پامنار که خود مجموعه‏یی شامل‏ کاروان‏سرا،تیم،تیمچه،تکیه،حمام،آب‏انبار،مسجد و مدرسه بود،به‏ خیابان پامنار تبدیل شد و بعضی از بناهای قدیمی در این تبدیل و توسعه‏ از میان رفت.اما«منار»مسجد و مدرسه‏ی میرزا صالح،در بر غربی‏ خیابان پامنار برجای ماند.7اکنون مسجد پامنار تهران به مساحت تقریبی‏ 430(چهارصد و سی)متر مربع،واقع در خیابان پامنار در بخش 12 تهران است.مدرسه‏ی میرزا صالح،پس از اتمام طرح توسعه،به‏ «مدرسه‏ی انصاریه»تغییر نام یافت و عاقبت پس از تغییراتی در سال‏ 1372 ش از طرف منطقه‏ی 12 آموزش و پرورش تهران به«مدرسه‏ی‏ ولایت فقیه»تبدیل شد.در گذشته،در گذر پامنار،باغ‏هایی نیز وجود داشته است که یکی از آن‏ها در عصر قاجار به توسط سفارت روسیه‏ی‏ تزاری خریداری شده است وبعدها که سفارت مذکور،به جای دیگری‏ منتقل شده،این باغ که اکنون در ضلع غربی خیابان پامنار واقع است،به‏ مرکز بازرگانی سفارت روسیه اختصاص یافته است.8
5-2-پامنار دامغان
 
مدرسه‏ی پامنار دامغان در محله‏ی دباغان در سمت شمال بازار دامغان،زیر گنبد بزرگ خشتی معروف به قیصریه روبه‏روی مسجد جامع‏ و نزدیک گنبد پیر علمدار واقع است.9مدرسه‏ی پامنار در 1118 ه.ق. در زمان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی به همت حاج فتح علی بیک‏ قاجار(فرزند ولی خان بیک استرابادی)به همراه آب انبار بنا شد و به همین دلیل به«مدرسه‏ی حاج فتح علی»نیز معروف است.10در وقف‏نامه‏ی این مدرسه،موقوفاتی برای آن برقرار گردیده است.11این‏ مدرسه،در سال‏های 1314-1317 خورشیدی به همت محمد تحصیل دوست،رییس فرهنگ دامغان،با انجام مختصر اصلاحات و تغییراتی،به عنوان دبستان پهلوی و دبیرستان فردوسی مورد استفاده قرار گرفت.ولی پس از شهریور 1320 به صورت اول برگشت و در اختیار طلاب علوم دینی گذاشته شد.12
5-3-پامنار رامشه
 
محله‏ی پامنار رامشه واقع در دهستان رامشه در بخش رامشه در استان اصفهان،متعلق به عصر صفوی(اواخر قرن دهم)است.در محله‏ی پامنار رامشه،مسجد کوچکی وجود دارد مساحت کنونی آن‏ نزدیک یکصد متر مربع است و دارای یک مناره به ارتفاع دوازده متر و یک محراب قدیمی‏ست.
5-4-پامنار زواره
 
محله‏ی پامنار زواره در 15 کیلومتری شمال شرقی اردستان است که‏ اکنون بخشی از شهرستان اردستان در استان اصفهان می‏باشد.مسجد واقع در این محله،به قولی به سال 380 ه.به دست عبداللّه محمد بن‏ کمال الدین ابراهیم‏14و به قولی دیگر به سال 15461بنا شده است و به علت‏ مناره‏ی بلندی(به ارتفاع 23 متر)که این مسجد دارد به پامنار معروف‏ است.مساحت کل آن 500(پانصد)متر و مساحت شبستان آن قریب‏ 200(دویست)متر است.این مسجد گنبد ندارد،ولی دارای منبر است که‏ در 1275 ه.ساخته شده است.مسجد پامناره زواره که در حال حاضر در کوچه‏ی پامنار زواره-در محله‏ی بن کویه نرسیده به حسینیه بن کویه- واقع است،16در گذشته هفت ایوان یا هفت محراب داشته که همه دارای‏ کتیبه‏های تاریخی و قرآنی به خط ثلث و کوفی‏ست.این بنا به شماره‏ی‏ 108 در فهرست«بناهای تاریخی ایران»به ثبت رسیده است.17
5-5-پامنار سبزوار
 
محله‏ی پامنار در مرکز شهر سبزوار در کنار مسجدی به همین نام‏ در خیابان بیهق سبزوار،واقع است.به قول مشهور،این مسجد به سال‏ 266 ه.در زمان خلافت المعتمد باللّه عباسی و به هنگام امارت امیر احمد بن عبداللّه خجستانی در خراسان بنا شده است.18و گویا همین‏ مسجد آدینه بیهق بوده است که در 317ه.ق به وسیله‏ی امیر ابوالفضل‏ زیاری بازسازی شده‏19و بعدها پادشاه بلغار به سال 415 ه.ق برای‏ هزینه‏های آن اموالی از بلغار به بیهق فرستاده است.20
 
بنابراین گفته‏اند که این مسجد،تا زمان تاسیس مسجد جامع سبزوار به سال 632 ه.ق مسجد جامع شهر ماند.21اما با توجه به این‏که به قول‏ ابوالحسن بیهقی در تاریخ بیهق،مسجد آدینه بیهق را در عصر معتمد عباسی(هم زمان با تاسیس مسجد جامع قم)در قرن سوم،از چوب‏ ساخته‏اند و با عنایت به این‏که ساختمان مسجد پامنار در حال حاضر،با طاق‏های ضربی ساخته شده و چوب در آن مصرف نشده است،دلیلی بر این‏که منظور از مسجد آدینه‏ی مذکور در تاریخ بیهق همین مسجد پامنار باشد،وجود ندارد.تنها تفسیر برای حمل بر صحّت این قول دایر بر این‏که مسجد پامنار تا قبل از سربداران مسجد آدینه‏ی سبزوار بوده‏ است،این است که بگوییم مسجد قدیمی که از تیره‏ی چوب ساخته شده‏ بود،باید به کلی ویران شده باشد؛چنان‏که منار آن نیز که به سال 420 به وسیله‏ی خواجه ابونعیم احمد بن علی ساخته شده،24 سال بعد در اثر زلزله‏ی عظیمی که در بیهق و قومس آمد،ویران شد.لذا باید بعدها ساختمان فعلی را به جای آن بنا کرده باشند.
 
مساحت فعلی مسجد پامنار در حدود 934 متر مربع است.این‏ مسجد مناره‏یی به ارتفاع 15(پانزده)متر دارد22که هم‏چون منارجنبان‏ اصفهان،جنبان است‏23و بر فراز آن نیز کتیبه‏یی به خط کوفی وجود دارد.24در سال‏های اخیر به همت سید یحیی نظام‏زاده فرزند نظام العلمای‏ سبزوای،تعمیراتی در مسجد پامنار صورت گرفته و قرائت‏خانه و کتاب‏خانه‏یی نیز در آن احداث شده است.25
5-6-پامنار سمنان
 
مسجد پامنار سمنان واقع در خیابان صاحب‏الزمان در بخش‏ «مهدی شهر»سمنان،متعلق به اواخر قرن سیزدهم هجری‏ست.کل‏ مساحت مسجد 700(هفتصد)متر مربع و مساحت شبستان قریب 320 (سیصد و بیست)متر مربع است.مسجد مذکور مناره‏یی به ارتفاع 15 (پانزده)متر دارد.27
5-7-پامنار کاشان
 
محله‏ی پامنار کاشان از محله‏های قدیمی کاشان است که در عصر نادرشاه افشار-هم‏چون محله‏های بیدگل و هاورن-یهودی‏نشین بوده‏ است.28مسجد پامنار کاشان واقع در خیابان ملاّ حبیب‏اللّه شریف‏ کاشانی در شهر کاشان،به مساحت 430(چهارصد و سی)متر مربع، اکنون مناره‏یی ندارد.نام محلی آن«دربند پامنار»است.29
5-8-پامنار کرمان
 
مسجد پامنار کرمان،واقع در خیابان شریعتی در محله‏ی«شهر» کرمان،از بناهای قرن هشتم هجری است و بنا بر کتیبه‏یی که بر دیوار مسجد منقور است،به سال 793 ه.ق.به امر سلطان عمادالدین از سلاطین آل مظفّر(برادر شاه شجاع ممدوح حافظ)ساخته شده بود30و به شماره‏ی 210 در فهرست«بناهای تاریخی ایران»به ثبت رسیده‏ است.31مناره‏ی این مسجد با تزیین مختصر کاشی معرق تعمیر شده و شبستان آن بر روی پایه‏های آجری حجیمی قرار دارد.32
5-9-پامنار قم
 
اولین منار قم واقع در مسجد ابوالصدیم حسین اشعری‏ست که در 291 مناره‏یی به ارتفاع 25 متر و قطر 5/3 متر در حکومت یحیی بن‏ اسحق اشعری در کنار آن ساخته شده بود و به همین دلیل شهره شده‏ است.33
 
مسجد پامنار قم که اکنون به مسجد جواد مشهور است،در خیابان‏ آذر(محله‏ی پامنار سابق)واقع است و جمعا 250(دویست و پنجاه)متر مربع مساحت دارد.این مسجد در 1351 ش به همت حاج علی دنکو بگرکانی تجدید بنا شده است.34
پی‏نوشت‏ها
 
(1)-دهخدا،علی‏اکبر،لغت‏نامه.(2)-معین،محمد،فرهنگ معین،ج 4،ص 3470. (3)-سعدی،گلستان،چاپ نوراللّه ایزدپرست،تهران،دانش،1376،ص 14. (4)- EI 2.VI.363 (5)-زاکانی،عبید،رساله‏ی صد پند.(6)-ورجاوند،پرویز،«پامنار»، دایرةالمعارف تشیع،ج 3،ص 607 و مشکوتی،نصرت‏اللّه،همان جا،ص 205. (7)-ورجاوند،همان جا،ص 607.(8)-همان جا،ص 607.(9)-کشاورز،علی‏اصغر،صد دروازه،ص 115.(10)-همان جا،ص 115 و 119.(11)-همان جا،ص 121-124. (12)-همان جا،ص 120-121.(13)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏های فرهنگی مساجد. (14)-همان جا.(15)-فیض،219 و نراقی،55.(16)-همان جا.(17)-مشکوتی،همان جا، ص 63.(18)-بیهقی،صص 49-53.(19)-محمدی،ص 123.(20)-بیهقی،صص‏ 52-53.(21)-امین،علینقی،949-950.(22)-اعتماد السلطنه،3/205.(23)-امین، حسن،ص 837-838.(24)-شریعتی مزینانی،ص 161.(25)-امین،علینقی،ص‏ 905.(26)-محمدی،ص 123.(27)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏های فرهنگی‏ مساججد.(28)-نراقی،همان جا،ص 11.(29)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏های‏ فرهنگی مساجد.(30)-پور احمد،ص 83.(31)-مشکوتی،ص 157.(32)-حاتمی، ص 199.(33)-فیض،ص 215-217.(34)-دبیرخانه‏ی نظارت بر کانون‏ها فرهنگی‏ م


کلمات کلیدی مرتبط:
مدخل , ,در بعضی شهرها در گوشه و کنار کشور پهناور ایران محله‏ ها، مسجدها و آبادی‏هایی وجود دارند که چون در کنار مناره یا گلدسته قرار گرفته‏اند،به پامنار نامبردار شده‏اند.وجیزه‏ی حاضر به بررسی این چنین‏ اماکنی می‏پردازد. , ,عنوان پامنار،برگرفته از ویژگی‏های معماری دیوانی ایران قبل از اسلام و سپس معمار,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد
دانلود پاورپوینت مجموعه پاسارگاد
پاورپوینت مجموعه پاسارگاد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.