معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

معماری

معماری www.nbpars.ir 09128380245

بادگیر ( شاهکار مهندسی ایران ).docx

بادگیر ( شاهکار مهندسی ایران ).docx


تاریخ ایجاد 28/05/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 46   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 59 kb  تعدادمشاهده  18


بادگیر ( شاهکار مهندسی ایران ).docx



مقدمه
بادگیرها سازه هایی هستند که از قرن ها پیش در مناطقی از خاورمیانه و مصر با آب و هوای گرم و خشک و گرم و مرطوب ، به منظور جا به جایی و خنک کردن هوای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفته اند . در واقع ، کارکرد اصلی بادگیرها ، هدایت هوای بیرون به داخل ساختمان ، خنک کردن نسبی و برقراری جریان طبیعی هوا در محل کار و سکونت مردم در شهر ها و نقاط مختلف بوده است . بادگیرها برای برقراری جریان هوا در آب‏انبارهای عمومی و خنک نگه داشتن آب در این آب‏انبار نیز کاربرد داشته اند . ایران از جمله کشورهایی است که با توجه به نوع معماری و آب و هوای آن ، به ویژه در شهرهای جنوبی و حاشیه ی کویر ، از بادگیرها در شکل و اندازه های مختلف ، بهره گرفته است .
بادگیرها دارای سطح مقطع های چهار ، شش و یا هشت وجهی بوده و در بعضی از موارد نیز دایره ای هستند .
بررسی معماری سنتی و بافت شهرها و روستاهای مرکزی ، جنوبی و کویری ایران نشان می دهد که عواملی نظیر آب و هوای گرم و خشک یا گرم و مرطوب و وجود بادهای شدید فصلی ، تأثیر به سزایی در ساخت و استفاده از بادگیرها داشته اند . آب و هوا و نوع اقلیم ، از پدیده هایی است که انسان همواره در طول هزاران سال ، با بهره گیری از تجارب خود ، به نوعی با آن مقابله کرده است . شهرها ، روستاها و مناطقی که در حاشیه ی کویر و نواحی گرم و خشک ایران قرار دارند به علت شرایط اقلیمی حاکم ، ویژگی ها و ساختار معماری خاص خود را دارند که آفتاب سوزان روز ، خنکی هوای شب ، بارش اندک نزولات آسمانی همراه با تبخیر بسیار سریع ، هوای خشک با رطوبت نسبی پایین ، بادهای شدید ، طوفان های شن و تفاوت دمای محسوس بین آفتاب و سایه ، از جمله ی این ویژگی هاست .
صفحه 216
پیشینه ی بادگیرها در معماری ایران
در این قسمت ، تاریخچه بناهای قدیمی ایران که در آن ها اثری از بادگیر وجود دارد ، مورد بررسی قرار می گیرد .
کهن ترین بنایی که اثری از بادگیر در آن دیده می شود ، در شمال شرقی شهر بم ، بر بالا و دامنه ی صخره ای عظیم است که قلعه ای مستحکم را در آن پی افکنده اند و اهالی محل ، آن را "ارگ" می نامند .در واقع ، این بنای سترگ ، شهر قدیم بم است . ارگ بم و شهر آن از جمله قلعه های نظامی بسیار مهم و تاریخی به شمار می رود .
ارگ بم ، نمونه ی کاملی از شیوه های معماری ایران است و نمونه های متنوعی از قرن ها معماری در آن به چشم می خورد ، ارگ بم که بزرگ ترین مجموعه ی خشتی جهان است ، به شکل قلعه ای پرشکوه برفراز تپه ای به ارتفاع 61 متر ، هم چون تاجی مرصع بر سر بناهای تاریخی ایران ، درخششی جاودانه دارد . براساس شواهد تاریخی ، زندگی در بم و اطراف آن از شش هزار سال قبل شکل گرفته و در دورانی از تاریخ ، در مکانی که امروزه ارگ قرار گرفته ، جمعیتی از انسان ها متمرکز شده اند . پیرامون ارگ بم ، حکایت های تاریخی که گاه به افسانه می ماند ، فراوان است . ولی سعی بر این است که مستندترین موضوعات باستان شناسی ، با مدد از تاریخ و معماری ، در معرفی هر چه بهتر این بنای بزرگ ، به کار گرفته شود .
صفحه 217
سابقه ی تاریخی ارگ بم ، به موجب نوشته های تاریخی ، از جمله تاریخ وزیری و حدود العالم  ، به دو هزار سال پیش می رسد . شواهد زیادی از جمله وضعیت پلان مرکزی و تعدادی خشت موجود در خانه ی حاکم و خانه ی رئیس سرباز خانه ، این ادعا را به اثبات می رساند . از مجموع نوشته های دوران اسلامی و بررسی های مقدماتی معماری و باستان شناسی ، می توان نتیجه گرفت که ارگ ، قبل از حکومت ساسانی و احتمالاً در دوره اشکانی ، ساخته شده و چند حصار و دروازه در اطراف آن وجود داشته است . پژوهش در نحوه ی زندگی و تاریخ ارگ ، مستلزم یک سری کاوش های منظم باستان شناسی است . ولی آن چه مسلم است این که سابقه ی تاریخی ارگ به قبل از اسلام می رسد و در طول تاریخ نیز ارگ ، بارها مورد یورش قرار گرفته و بازسازی شده است . ارگ بم با این سابقه ی طولانی تا حدود 180 سال پیش از این ، محل سکونت عده ای از اهالی بم بوده ولی پس از مهاجرت مردم از آن جا و خالی شدن آن ، به دست فراموشی سپرده شده است .
این شهر قدیمی ، از چهار قسمت خندق گرداگرد حصار ، برج های دیده بانی ، مدخل قدیمی ، کوچه ها و خانه ها تشکیل شده است . از سمت شمال شرقی ، یک حصار و از طرف جنوب چهار حصار ، قلعه را در بر میگیرد ( دور تا دور قلعه ، خندقی ژرف است که آن را از یورش ها در امان داشته است ) . در مجموع ، 38 برج دیده بانی در فواصل معین روی باروها قرار گرفته و آخرین بارو را خندقی عمیق از اطراف جدا می کرده است . بدون شک ، ایجاد قلعه ی ارگ بم بر بلندای تپه ای سنگی باید دارای موقعیت سوق الجیشی مهمی باشد . در میان این شهر ، عمارت یا قلعه ی حاکم نشین ، روی صخره ای طبیعی بنا شده است . عمارت ، پنج طبقه و از خشت خام ساخته شده است . واحدهای شناخته شده ی گوناگون این
صفحه 218
 مجموعه ، به ترتیب عبارتند از : ورودی و محله عام نشین ، دروازه دوم و اصطبل ، دروازه ی سوم ، سرباز خانه و تشکیلات مربوط به آن ، ساختمان مرکزی یا حاکم نشین ، واحد های شناخته شده در عامه نشین شامل : راهرو اصلی (بازار) ، مسجد جامع ، نماز خانه ، حسینیه ، کاروانسرا ، آب‏انبار ، میدان ، مدرسه ، ساباط جهودها ، حمام و زورخانه و تعدادی خانه ی قدیمی در محله ی عام نشین است . خانه های عمومی کنار کوه ، روی زمین مسطح بنا شده و از نظر شهر سازی و تشکیلات زندگی شهری ، مجموعه ی کاملی است که تا حدودی نیازهای وابسته به اجتماع زمان خود را رفع می کرده است .
برخی از خانه های عام نشین از اهمیت خاصی برخوردارند ، زیرا این خانه ها شامل بیرونی و اندرونی ، بادگیر ، ایوان ، اتاق های زمستانی و تابستانی و محلی جهت نگهداری اسب و احشام بوده و داخل حیاط هر خانه چاه آبی در نظر گرفته شده است . تقریباً بیشتر خانه های عمومی ، متصل به هم ساخته شده و غالب آن ها به یکدیگر راه دارند . در بعضی خانه ها ، حمام اختصاصی به چشم می خورد و در کنار تعدادی از آن ها اصطبل را جدا از محل زندگی ساخته اند . تعدادی از خانه های ارگ ، بدون در نظر گرفتن مقاومت و باربری ستون ها به صورت دو طبقه ساخته شده اند که این امر ، نشان دهنده ی روند ازدیاد جمعیت در یکی از دوره های گذشته است . در میان خانه های عمومی ، تضادهایی از نظر وسعت ، حجم و استقامت مشاهده می شود .
از تاریخچه ی ساخت بادگیرهای موجود در ارگ بم ، اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی با توجه به مدارک و مستندات موجود ، آن ها به دوران صفویه می رسد .
بنای دیگری که در آن اثری از بادگیر بوده ، مدرسه ی غیاثیه ی روستای خرگرد ، از توابع خواف است که مربوط به دوره ی اسلامی می باشد .
مدرسه ی غیاثیه ی خرگرد ، تنها اثر به جا مانده از شهر خرگرد قدیم است که آن را بین سالهای 848-846 هجری قمری ساخته اند . این بنا به فرمان خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافی ،
صفحه 219
 وزیر شاهرخ بهادر تیموری و توسط دو برادر معمار به نام های " قوام الدین " و " غیاث الدین " شیرازی ، در دو طبقه با 32 حجره ساخته شده و هشت تالار در گوشه ها ، دو تالار بزرگ در طرفین با هشتی ورودی و با کاربری مسجد و مدرسه بنا گردیده است .
آب‏انبارهای جِنُک  ( 878 هجری قمری ) ، امیر چخماق یزد ( قرن نهم هجری قمری ) ، ملا حسن فیروز آباد میبد ( 940 هجری قمری ) ، محله ی بالای فیروز آباد میبد ( 951 هجری قمری ) ، محله ی مصلای عتیق کوچک یزد ( 957 هجری قمری ) ، باغ گندم یزد ( 971 هجری قمری) ، خانقاه فیروز آباد میبد ( 974 هجری قمری ) ، شاه ولی تفت ( 981 هجری قمری ) ، بُرسّه ی تفت ( 989 هجری قمری ) ، خواجه / دو دهنه ی یزد ( 997 هجری قمری ) ، مال میر یزد ( اواسط قرن دهم هجری قمری ) ، دروازه ی مهریز ( نیمه ی دوم قرن دهم هجری قمری ) ، دروازه شاهی یزد ( نیمه دوم قرن دهم هجری قمری ) ، خلف باغ یزد ( 1025 هجری قمری ) ، چهار سوق یزد (1033 هجری قمری) ، توده رکن آباد یزد ( 1039 هجری قمری ) ، پای برج یزد ( 1045 هجری قمری ) و ابوالمعالی یزد ( 1047 هجری قمری ) بناهای عام المنفعه ای با یک تا پنج بادگیر هستند .
در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال گناباد و مجاور پاسگاه پلیس راه ، مجموعه ی عظیم معماری محصور در برج و بارو دیده می شود که به « عمرانی » شهرت دارد . روستای عمرانی در قرن یازدهم هجری قمری بنا شده است . این روستا تا حدود سی سال پیش ، مسکونی و آباد بوده و در حال حاضر هم بافت قدیمی و تاریخی خود را کاملاً حفظ کرده و بادگیرها و تأسیسات دفاعی آن هنوز پابرجاست . روستای عمرانی ، علاوه بر معابر و بقایای معماری سنتی ارزشمند ، دارای یک مسجد ، حمام ، رباط و دو آب‏انبار بزرگ ، متعلق به دوران سلجوقی تا صفوی نیز هست . روستای متروکه ی " عمرانی " به عنوان الگویی از یک آبادی کویری ، قابل مطالعه است . آن چه در این روستا قابل توجه می باشد ، عناصر و فضایی است که ساکنین برای سازگاری خود با اقلیم گرم و کویری آن ایجاد کرده اند .
صفحه 220
مجموعه ی کاخ گلستان ، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران ، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن ترین بناهای پایتخت دویست ساله ی ایران است که در آن بادگیرهای زیبای کاشی کاری شده ای وجود دارد .
سابقه ی تاریخی ارگ سلطنتی تهران ، به روزگار صفویه باز می گردد . شاه عباس صفوی ، در قسمت شمالی حصار طهماسبی ، چهار باغ و چنارستانی بنا کرد که بعدها دیوار بلندی اطراف آن ساخته شد و عمارت های مقر سلطنتی نیز داخل آن جا گرفت . وی این فضا را " ارگ " نامید . در اواخر عهد صفوی ، تهران ، گاه مقر موقت دربار شاهان صفوی بود و حتی شاه سلیمان (1105 – 1177 هجر


کلمات کلیدی مرتبط:
بادگیر ( شاهکار مهندسی ایران ).docx , , , ,مقدمه ,بادگیرها سازه هایی هستند که از قرن ها پیش در مناطقی از خاورمیانه و مصر با آب و هوای گرم و خشک و گرم و مرطوب ، به منظور جا به جایی و خنک کردن هوای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفته اند . در واقع ، کارکرد اصلی بادگیرها ، هدایت هوای بیرون به داخل س,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت , بیستون و آثار تاریخی ارزشمند آن
دانلود پاورپوینت , بررسی دوره های تاریخی تا قاجاریه
دانلود پاورپوینت طراحی داخلی در معماری سنتی ایران
دانلود پاورپوینت بررسی یخچال در معماری
دانلود بررسی کتیبه‌هاى ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی بادگیر ها
پاورپوینت بررسی بادگیر در معماری ایران
پاورپوینت آرمان‌گرایی در معماری تزیینی ایران
پاورپوینت ایران بعد از اسلام شامل 59 اسلاید قابل ویرایش
پاورپوینت تزئینات وابسته به معماری
پاورپوینت آشنایی با بناهای تخت سلیمان وآرامگاه کــوروش وکاخ دروازه وبوستان پاسارگاد و کاخ بار عام کوروش و کاخ اختصاصی کوروش
پاورپوینت تحلیل مهرازی سرزمین آریاییان قبل از اسلام
پاورپوینت بررسی پنج اصل معماری ایران
دانلودجزوه فن شناسی معماری ایران
دانلود پاورپوینت مهرآب (راز و رمز معماری ایرانی)
دانلود تحقیق معماری معاصر ایران
دانلود تحقیق شهر فیروزآباد در دوران ساسانیان
دانلود تحقیق فلسفه طراحی باغ از 2000 سال پیش از میلاد تا 2000 سال پس از میلاد
هفت پنجره به سوی معماری عرفانی
پاورپوینت حیاط ایوان طاق گنبد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.